Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulkijoiden tyytyväisyysindeksi on hienoisessa nousussa. Paranemisen taustalla on kuitenkin nähtävissä ikävä kahtiajakautuminen, jossa toiset ovat paremmassa asemassa työoloihin nähden kuin toiset. Parantuneet yhteydenpitomahdollisuudet ja uusien teknologioiden oppiminen jakavat merenkulkijoita. Silti käänne parempaan on tärkeä askel merenkulussa: https://www.hellenicshippingnews.com/seafarers-happiness-index-shows-modest-rise-in-well-being-in-q2-2024-but-concerns-emerge-over-a-two-speed-industry/
Kreikassa maan johtava rooli merenkulussa tunnetaan huonosti. Vain 13 % kreikkalaisista tietää sen ja nuorisosta ainoastaan 1 %. Onko tilanne sama meilläkin? Pitääkö merenkulun panostaa oman toimintansa mainostamiseen enemmän: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/young-greeks-completely-unaware-countrys-leading-role-shipping
Helcom tarjoaa projektipäällikkölle töitä vedenalaisten ammusten raivaustyössä: https://www.linkedin.com/posts/helcominfo_we-are-currently-recruiting-two-enthusiastic-activity-7222148688041635840-UoYW
Satamajäänmurtajaan päällikön paikka: https://www.linkedin.com/posts/activity-7224383789710376961-pell
Kontit, roro ja ajoneuvot:
Nousevat rahtikustannukset, 105 % viimeisen kolmen kuukauden aikana, ja vakava konttipula vaikuttavat teollisuuden haaroihin maataloudesta autoteollisuuteen. Tilannetta on pahentanut Punaisen meren kriisi ja tilanne voi johtaa maailmankaupan palautumisen halvautumiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/rising-freight-costs-container-shortages-paralyse-global-trade-recovery/
Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti
Etelä-Koreassa Venäjältä tuotu lämmityshiili ohitti hetkellisesti Kolumbiasta tuotavan hiilen sen rahtikustannusten ja toimitushäiriöiden vuoksi. Viime vuonna Etelä-Korean hallitus rajoitti venäläisen hiilen tuontia: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-thermal-coal-exports-to-south-korea-outpace-colombian-supplies/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Santorinin asukkaat haluavat rajoittaa turistien määrää saarella. Viime vuonna turistien määrä oli 3,4 miljoonaa, joka rasittaa saaren loppuunkulunutta infrastruktuuria ja nostaa asuntojen hintaa paikallisten ulottumattomiin. Saarelaiset haluavat rajoittaa risteilyalusten kävijämäärät 8´000 henkeen päivässä, kun se nyt on 17´000 henkeä: https://gcaptain.com/greeces-santorini-overwhelmed-by-tourists-locals-push-for-cruise-ship-cap/
Offshore ja merituulivoima:
Kahden merituulivoimapuiston jatkotyöt alkavat Pohjanmerellä Saksassa. Tuulivoimapuistot ovat toimineet 6 / 10 vuotta ja ne ovat tuottaneet 576 MW sähköä: https://www.maritimejournal.com/environment/major-works-ordered-for-offshore-wind-farms/1495549.article
Maailmassa on satoja hylättyjä tai käyttämättömiä offshore-öljynporaustorneja. Hylkäämisen syinä voivat olla tuottamattomuus tai konkurssi. Silti ne tulee sulkea asianmukaisesti: https://www.marineinsight.com/know-more/abandoned-oil-rigs/
UK:n hallitus lisää budjettiin 500 miljoonaa £ 6. uusiutuvan energian huutokauppakierroksen hankkeita varten: https://www.maritimejournal.com/environment/uk-tops-up-offshore-energy-pot-by-500m/1495605.article
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Ruotsin suurin ruoppausoperaatio on alkanut. Luulajan satamasta ruopataan noin 1 miljoonaa m³: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/swedens-largest-dredging-project-begins/1495563.article
Sateiden seurauksena Panaman kanavaviranomainen nostaa päivittäiset läpikulut 35:een elokuun alussa ja 36:een syyskuussa. Enimmillään läpikulkuja voi olla 40 päivässä: https://gcaptain.com/panama-canal-looks-to-boost-transits-in-september-as-rains-come-early/
Satamat ja terminaalit:
Suomalainen Konecranes rakentaa kumppaniverkostoa valmistaakseen satamanostureita USA:n markkinoille tulevina vuosina. Tämä pitkän tähtäimen suunnitelma on osittain lähtöisin USA:n hallituksesta, koska Konecranes´lla on pitkät perinteet materiaalinkäsittelystä maassa: https://www.maritime-executive.com/article/konecranes-to-build-ports-cranes-in-the-u-s-to-loosen-china-s-monopoly
Miten tekoäly muuttaa satamissa, terminaaleissa ja varastoissa logistiikkaa: https://www.seatrade-maritime.com/technology/how-can-ai-be-game-changer-logistics
DP World on liittynyt Kanadan 0-päästöaloitteeseen toimitusketjun hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi: https://www.seatrade-maritime.com/ports/dp-world-joins-canada-decarbonisation-initiative-freight-transport
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Laivanrakennuksen raportti alkuvuodelle 2024: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/shipbuilding-market-outlook-h2-2024
Ja uusia tilauksia tulee sisään koko ajan. Toimitusajat ovat perinteisillä aluksilla vuodessa 2028 ja epätavallisempien kohteiden toimitukset menevät 2030+ vuosille. Myös käytettyjen alusten kauppa käy: https://www.hellenicshippingnews.com/newbuilding-orders-keep-pouring-in/
Helsingin telakan viime vuonna ostanut kanadalaistelakka aikoo ostaa telakan USA:ssa. Kauppa liittyy Suomen, USA:n ja Kanadan johtajien NATO-kokouksessa päättämään yhteistyöhön jäänmurtajien rakentamisessa: https://www.maritime-executive.com/article/monaco-owned-davie-plans-to-invest-in-american-shipbuilding
Pienten osien suuri merkitys aluksen kulussa. Tiivisteet ja laakerit huolehtivat huomaamattomasti aluksen kulusta toimiessaan: https://www.maritime-executive.com/magazine/one-knot-at-a-time
NAPA:n Espanjassa pidetty vuosittainen käyttäjätapaaminen toi yhteen yli 150 laivanrakennuksen asiantuntijaa. Tavoitteena on vaihtaa tietoja tämän päivän ongelmien ratkaisemiseksi ja rakentaa huomisen aluksista älykkäämpiä ja tehokkaampia: https://www.hellenicshippingnews.com/four-digital-pillars-to-accelerate-the-future-of-ship-design/
Wärtsilä on solminut 16-vuotisen elinkaarisopimuksen 10 LNG-säiliöaluksesta varustamon kanssa. Uudessa sopimuksessa, joka perustuu 72´000 käyttötuntiin, pyritään 30´000 käyttötunnin päästä tehtävään täyshuoltoon. Sopimus sisältää 24/7 etävalvonnan Wärtsilältä, huollon suunnittelun, määräaikaisvaraosat ja huoltopalvelun vaikeissa tapauksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/renewed-wartsila-lifecycle-agreement-will-enhance-performance-and-maintenance-of-ten-seapeak-lng-carriers/
USA:n telakkakapasiteetista: https://www.maritime-executive.com/magazine/air-under-the-keel
Ilmatyynyaluksen ja maaefektialuksen teknologioiden yhdistäminen voi kehittää tavarankuljetusta pitkillä matkoilla ja suurilla nopeuksilla: https://www.maritime-executive.com/editorials/combining-hovercraft-and-ground-effect-technology-for-freight-transport
Aasian telakat taistelevat kiireisten uudisrakennustilausten aiheuttamien ruuhkien kanssa: https://splash247.com/asian-yards-struggling-to-keep-up-with-busy-production-schedule/
Etelä-Korean johtavat telakat taistelevat lisäksi uhkaavan lakkoaallon kanssa. Lakoissa on kyse päättyvien sopimusten palkkaneuvottelujen kariutumisesta. Uhkana ovat myös koneistotoimitusten viivästyminen, terästyön saatavuus ja pinnoituskapasiteetti: https://splash247.com/south-koreas-top-yards-brace-for-mass-strikes/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Turkin parlamentti on hyväksynyt suunnitelmat maan satamissa käyvien alusten hiilipäästömaksuille. Maan konttiliikenne on kasvanut alkuvuodesta 54 %, josta 28 % muodostuu EU:n jälleenlaivauksista EU:n päästökaupan välttämiseksi, koska mikään Turkin satamista ei täytä EU:n lähialuesatamakriteerejä: https://www.maritime-executive.com/article/turkey-rolls-out-its-own-carbon-price-on-shipping
Johtavat merenkulku- ja satamakaupungit vievät merenkulun hiilineutraaliutta eteenpäin Singapore, Rotterdam, Lontoo, Shanghai ja Oslo etunenässä: https://www.hellenicshippingnews.com/leading-maritime-cities-driving-decarbonization-of-shipping/
Metanolin lyhyt oppimäärä alusten polttoaineena: https://www.marineinsight.com/green-shipping/introduction-to-methanol-as-a-sustainable-fuel-for-ships/
EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:
USA:n pakotteet iskivät Venäjän Arctic LNG 2 tuotantoon: https://gcaptain.com/russias-arctic-lng-2-production-hit-by-u-s-sanctions/
YK:n alainen kansainvälinen merenpohjaviranomainen, joka hallinnoi yli puolta maailman valtamerien merenpohjan hyväksikäytöstä ja suojelusta, valitsee uuden puheenjohtajan. Toinen kandidaatti kannattaa merenpohjan hyväksikäytön mahdollistavan lainsäädännön nopeaa loppuunsaattamista ja toinen kannattaa hitaampaa tietä, jossa hyväksikäyttö ja suojelu olisivat paremmin tasapainossa. Pienellä Kiribatin saarivaltiolla on paljon pelissä: https://gcaptain.com/the-future-of-deep-sea-mining-hinges-on-a-contentious-election/
IMO:n toimeenpaneva alakomitea on toteuttanut toimeenpanosuunnitelmat useille IMO instrumenteille: https://www.hellenicshippingnews.com/abs-imo-sub-committee-on-implementation-of-imo-instruments-iii-briefing/
Miten paljon päästöistä joutuu maksamaan: https://www.linkedin.com/posts/arto-juntunen-25327b67_penalties-imposed-by-fueleu-maritime-penalties-activity-7220324379430166530-SGMC
Maailmankauppa ja politiikka:
USA:n presidentinvaaleissa republikaanien epävirallinen vaaliohjelma saattaa laittaa instituutiot ja niiden päätökset tuulettimeen. Se voi merkitä USA:n viranomaisille sitä, että niiden päätökset viedään mm. varustamoiden toimesta oikeusistuimiin, jotka päättävät viranomaisten laintulkintojen oikeellisuudesta: https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/trumps-radical-reforms-could-put-spanner-us-supply-chains
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:
Espanjan poliisi on takavarikoinut 4 tonnia kokaiinia, jotka oli piilotettu riisisäkeihin, Barcelonassa. Säkit olivat saapuneet satamaan jo aiemmin mutta pidätettiin vasta salakuljettajien siirtäessä kontteja. Verkoston kahdeksan pidätettyä salakuljettajaa olivat kolmen maan kansalaisia ja usean eri alan ammattilaisia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/spanish-police-seize-4-tons-of-cocaine-hidden-in-rice-sacks-at-barcelona-port/
Ympäristö:
Rio de Janeiron edustan hait on testattu huumeiden varalta. Niistä kolmestatoista yksilöstä, joita tutkijat testasivat kolmen vuoden aikana, kaikki sisälsivät kokaiinia lihaksissa ja maksassa. Tämä johtuu vesistöön jätehuoltojärjestelmän kautta tulleista päästöistä ja salakuljettajilta mereen päässeistä lasteista: https://gcaptain.com/sharks-off-rio-de-janeiro-test-positive-for-cocaine/
Öljypäästö leviää Manilan edustan lahdella kahden säiliöaluksen upottua alueelle. Toinen on tyhjä mutta toisessa on n. 1´400 tonnia petrolia ja sen venttiilejä yritetään sulkea päästön vähentämiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/second-tanker-sinks-in-manila-bay-as-first-spill-spreads
Video: veneen köli osuu valashaihin. Tämä on ensimmäinen kerta, kun tapaus on kuvattu. Valitettavasti siitäkään ei selviä selvisikö valashai osumasta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/researchers-capture-first-ever-visuals-of-basking-shark-the-worlds-second-largest-fish-being-hit-by-a-boat/
Satoja miljoonia $:ita on luvattu ilmastonmuutoksen torjuntaan. Dubain ilmastokokouksessa sovittiin viimein rahoituksesta myös ilmastonmuutoksen aiheuttamiin vahinkoihin. Noin 700 miljoonaa $ on luvattu kehittymässä olevaan rahastoon. Yksi suurimmista tarvitsijoista on kalastus: https://www.maritime-executive.com/editorials/will-loss-and-damage-climate-funds-reach-fishermen
Onnettomuudet, romutus:
Intian rannikolla konttialuksen lastipalon sammutus jatkuu 10:ttä päivää. Palo on hallinnassa muttei sammutettu johtuen itsepintaisista palopesäkkeistä konteissa: https://www.maritime-executive.com/article/salvors-arrive-as-fire-persists-for-10-days-on-maersk-containership
Kahden säiliöaluksen törmäyksestä lisätietoa Malesian viranomaisilta: https://splash247.com/malaysia-provides-details-on-this-months-big-tanker-collision/
Video: kaksi LNG-käyttöistä irtolastialusta törmäsi toisiinsa ankkurointipaikalla. Alukset käyttivät toimissaan fossiilista polttoainetta ja ne olivat tyhjinä: https://splash247.com/cape-collision-in-australia-destroys-lng-fuel-tank/
Kriisit ja merirosvous:
Venäläisiä sota-aluksia saapui Havannaan jo toista kertaa lyhyen ajan sisällä: https://gcaptain.com/russian-warships-make-routine-visit-to-cuba/
Kiina on päästänyt Filippiinien huoltokuljetuksen matalikolla sijaitsevalle tukikohdalle ilman välikohtauksia. Kiinalaisviranomaiset valvoivat toimitusta kuitenkin usean aluksen voimin: https://www.maritime-executive.com/article/china-lets-philippine-convoy-reach-second-thomas-shoal-without-conflict
Israelin hyökkäys huthien hallitsemaan Hodeidah´n satamaan aiheutti 20 miljoonan $ tuhot. Kostoisku kohdistui polttoainevarastoihin, energiainfrastruktuuriin ja konttinostureihin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/israeli-strike-causes-20-million-damage-at-yemens-hodeidah-port/
Venäjän laivasto on aloittanut laajamittaiset merisotaharjoitukset Jäämerellä, Itämerellä, Kaspian merellä ja Tyynellä merellä. Harjoitukseen osallistuu 20´000 henkeä, 300 alusta ja 50 ilma-alusta. Tavoitteena on yli 300 taisteluharjoitusta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-third-most-powerful-navy-begins-major-drills-involving-most-of-its-fleet/
Historian havinaa:
Australialainen tutkimusalus etsii laivahylkyjä. Aluksella on mittava valikoima vedenalaiseen tutkimukseen käytettäviä laitteita. Se on kulkenut yli 500´000 km ja kattanut yli 3 miljoonan km² vesialueen maan vesillä: https://www.maritime-executive.com/editorials/one-australian-research-vessel-is-racking-up-a-string-of-wreck-finds
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/