Mitä tarkoittaa termi?:
ALS (Air Lubrication System): https://www.marineinsight.com/green-shipping/how-air-lubrication-system-for-ships-work/
BIFA (British International Freight Association): https://bifa.org/
HVO diesel (Hydrotreated Vegetable Oil diesel): https://www.shell.fi/motorists/shell-fuels/hvo-renewable-diesel.html
TT Club: https://www.ttclub.com
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:
Pohjois-Korea vakoilee laivastoteknologiaa muiden sotilaskohteiden lisäksi. Valtiojohtoisen kyberryhmän ovat tunnistaneet FBI ja sen kansainväliset kumppanit. Kyberryhmän kohteena on mm. rannikkotaistelulaivojen, sukellusveneiden, torpedojen, miehittämättömien vedenalaisten ja tutkien teknologia sekä asejärjestelmät ja kaksoiskäyttöteknologiat: https://www.maritime-executive.com/article/fbi-identifies-north-korean-hackers-who-target-naval-technology
Varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
UK:ssa ollaan huolissaan merenkulkijoiden vähenemisestä samalla, kun vaatimukset alalle kasvavat. Merenkulkijoiden keski-ikä on n. 45 vuotta. heistä 40 % on yli 50-vuotiaita ja vain 14 % alle 30-vuotiaita. Puute työvoimasta tulee kahta kautta, nopea eläköityminen suurella osalla työvoimasta ja vähäinen kiinnostus ammattiin nuorilla. Artikkelissa ehdotetaan valmistavaa koulutusta jo kouluihin, kuten on mm. Ruotsissa, ja toisaalta maahanmuuttajien työnsaannin virtaviivaistamista: https://splash247.com/bridging-the-growing-maritime-skills-gap-in-the-uk/
Useille varustamoille Ruotsissa on tulossa uusia aluksia. Ruotsissa kuten muuallakin maailmassa haaste on saada alukset miehitettyä. Jotta yhä useampi valitsisi merenkulkijan ammatin, ala panostaa hyvään työympäristöön, markkinointiin ja uusiin työhön tulon vaihtoehtoihin: https://www.sjofartstidningen.se/vem-ska-jobba-ombord/
Virtuaalinen todellisuus tulee merenkulun koulutukseen. Koulutusmoduulit tarjoavat kattavan valikoiman aluksella suoritettavia tehtäviä ja turvallisuusmenettelytapoja: https://www.marineinsight.com/shipping-news/himt-college-unveils-state-of-the-art-vr-lab-to-revolutionize-maritime-training/
UK:n kansainvälinen rahtiyhdistys BIFA ja kansainvälinen kuljetusten ja logistiikan vakuuttaja TT Club pitivät luennon merenkulun konttiturvallisuudesta. He käsittelivät koko toimitusketjun turvallisuutta kuljetusyksikön asianmukaisesta pakkaamisesta, kuljetuksesta ja purkamisesta. Verrattuna ilmakonttien toimitusketjuun, merikuljetuksessa useissa kohdin oikaistaan. Erityisesti kiinnitettiin huomiota vaarallisten aineiden väärään ilmoittamiseen tai kokonaan ilmoittamatta jättämiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/bifa-and-tt-club-deliver-advice-on-maritime-container-safety/
Kontit, roro ja ajoneuvot:
Tämän vuoden alusta lukien konttikapasiteetti on lisääntynyt 11 %, joka vastaa 1,6 miljoonaa TEU:ta ja 264 uutta alusta. Punaisen meren kriisi on aiheuttanut sen, että vain 36 alusta, 51´000 TEU:ta, on romutettu. Kokonaiskonttikuljetuskapasiteetti on lähes 30 miljoonaa TEU:ta ja sen odotetaan rikkoutuvan loppuvuoden aikana. Uusia konttialuksia tulee kaiken aikaa: https://www.hellenicshippingnews.com/container-ship-fleet-expands-by-11-fastest-growth-in-15-years/
Ensimmäistä kertaa lähes kolmeen kuukauteen konttien spot-rahdit laskivat. Spot-rahdit, jotka sisältävät palkkiot ja lisämaksut, Aasiasta Pohjois-Eurooppaan laskivat 2 % 8´420 $:in. Tarjonta ja kysyntä ovat lähimpänä tasapainoa useaan kuukauteen ja ruuhkat satamissa ovat hieman helpottaneet. Rahtihintojen laskua on ilmassa: https://gcaptain.com/container-shipping-rates-snap-weeks-of-gains-as-restock-rally-fades/
Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti
Kansainvälinen energiajärjestö IEA arvioi hiilen kulutuksen säilyvän lähes ennallaan vuosina 2024 ja 2025 sähkönkysynnän ja lisääntyvän aurinko- ja tuulivoiman vuoksi, vaikka kulutus tietyissä maissa kasvaakin: https://www.hellenicshippingnews.com/global-coal-demand-is-set-to-remain-broadly-flat-through-2025/
Verkkainen raakaöljyn kysyntä Euroopassa jatkuu. Kysyntä on nyt samalla tasolla kuin vuonna 2021: https://www.hellenicshippingnews.com/sluggish-crude-demand-in-europe-continues/
Maailman kolmanneksi suurin raakaöljyn tuoja Intia tasapainottaa tuontia alueellisesti lisäämällä sitä USA:sta: https://www.hellenicshippingnews.com/india-raises-us-oil-imports-in-june-cuts-russia-data-shows/
Venäjän öljyntuotanto on lähellä OPEC+ kiintiöitä: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-produces-crude-close-to-opec-quota-novak/
Venäläinen vilja on alkanut liikkua. Egyptiin vietiin alkuvuoden kuljetuksista 20 % ja Turkkiin 15 %. Ukrainalainen vilja suuntautui Espanjaan ja Kiinaan. Kiinan kansalliskokous ei tuonut odotettuja muutoksia Kiinan talouspolitiikkaan, joka näkyi raaka-ainemarkkinoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-weekly-market-monitor-russian-grain-shipments-to-top-destinations/
Säiliöalusmarkkinakatsaus tämän vuoden toiselle puoliskolle: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/tanker-shipping-market-outlook-h2-2024
Offshore ja merituulivoima: UK:n uusi hallitus on laittanut vauhtia kunnianhimoiseen suunnitelmaan käyttää yksityisen sektorin ja hallinnon kumppanuutta sekä uutta valtion energiayhtiötä kiihdyttämään UK:n merituulivoimakehitystä: https://www.maritime-executive.com/article/uk-launches-initiatives-to-support-20-to-30-gw-more-of-offshore-wind-energy
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Levottomat ajat, heikko myynti ja rahdattavien alusten heikko kysyntä pienentää Tallinkin alkuvuoden tulosta. Siitä huolimatta pääomistaja (46.8 %) haluaa ostaa kaikkien muiden jäljellä olevat osakkeet 55 centin hintaan. Tarjous on voimassa 5. elokuuta saakka. Pandemian jäljiltä matkustaja-alusvarustamoiden toimintaedellytykset ovat myös muuttuneet: https://www.sjofart.ax/nyheter/vikande-siffror-for-tallink-grupp/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Lännen pakotteet ja huthien hyökkäykset kauppa-aluksia vastaan saa pohjoisen merireitin kiinnostuksen nousuun. Se on lyhin meritie Venäjältä Kiinaan. Viime vuonna 36 miljoonaa tonnia tavaraa, josta yli puolet LNG:tä, kulki sitä kautta. Alukset olivat venäläisiä: https://gcaptain.com/western-sanctions-houthi-attacks-boost-appeal-of-russias-arctic-sea-route/
MSC ja useat muut varustamot ovat luvanneet pidättäytyä käyttämästä pohjoista merireittiä, vaikka se lyhentäisikin matkaa Kauko-Idän ja Euroopan välillä merkittävästi varsinkin Punaisen meren kriisin vuoksi. Sitä vastoin venäläiset ja kiinalaiset varustamot sitä aikovat hyödyntää. Reittiliikennevarustamojen mukaan pohjoisen merireitin uhkien ja lyhyen kulkukelpoisen ajan vuoksi sen hyödyt ovat marginaalisia: https://gcaptain.com/msc-reaffirms-pledges-to-avoid-arctic-shipping-route/
Venäjä aikoo uittaa Arctic LNG 2 -hankkeen toisen osuuden toimipaikalleen. Hanke on ollut käynnissä jo vuosikymmenen ja Venäjä on yrittänyt saada hankkeen sarjatuotantoon. Nyt kuitenkin kiinalaiset ovat vetäytyneet toimittamasta omaa osuuttaan vaadituista moduuleista: https://gcaptain.com/russias-novatek-readying-second-train-of-arctic-lng-2-for-sailaway/
Satamat ja terminaalit:
Maailman konttisatamien läpimeno parani toukokuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-port-throughput-index-3-9-higher-in-may/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Wärtsilä toimittaa hybridisähköisen propulsiojärjestelmän kalkkikiven kuljetukseen tarkoitettuun alukseen. Wärtsilä toimittaa hybridikoneiston lisäksi generaattorit, tasasähkökeskuksen, elinkaaren kattavan ylläpitojärjestelmän, keulapotkurien koneistot ja akkuratkaisun. Toimitus on vuonna 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-electrification-solutions-to-support-csl-with-emission-reduction-targets/
Suomalainen Arkitech on julkaissut energiansäästösovelluksen ja siihen liittyvän teknologian MSC:n risteilyalukselle tuottamat säästöt. Sovellus koskee aluksen LVI-teknologiaa, jossa se mittaa 1´500 anturilla aluksella olevia lämpötiloja optimoiden niitä tarpeen mukaan. Tehokkuus on parantunut 12 % säästäen n. 1´600 MW vuositasolla: https://www.motorship.com/monitoring-control-and-digitalisation/arkitech-delivers-hvac-savings-for-cruise/1495212.article
Suomalainen propulsiolaitevalmistaja Steerprop on tehnyt sopimuksen laitteiston toimittamisesta maailman suurimpaan kaapelinlaskualukseen. Propulsiolaite mahdollistaa ympäristövastuiden noudattamisen ja tarkkuusnavigoinnin: https://www.motorship.com/propulsion/steerprop-wins-propulsion-contract-for-worlds-largest-cable-laying-vessel/1495119.article
Kolmen suuren telakkamaan Kiinan, Etelä-Korean ja Japanin kapasiteetti on vuodessa kasvanut 20 %, pääosin Kiinan ja Etelä-Korean ansiosta. Vaikka uusia telakoita on otettu käyttöön ja vanhoja aktivoitu, on kapasiteetti edelleen 30 % pienempi kuin 15 vuotta sitten. Kiinan laajenemisen mahdollisuus on kiinteistörakentamisesta saatava työvoima sekä telakoiden uudelleen järjestellyt materiaalivirrat: https://splash247.com/capacity-across-big-three-shipbuilding-nations-leaps-20-in-a-year/
Damenin telakka on yhteistyössä Volvo Pentan kanssa saanut sertifioinnin laivakoneelleen. Sen väitetään vähentävän kulutusta, rikin- ja typen oksideja, hiilidioksidia ja melua. Kone voi käyttää polttoaineenaan myös HVO käsiteltyä biopolttoainetta: https://seawork.com/newfront/news/sox-nox-and-co2-reduction-all-in-one-solution
Pulputusjärjestelmä (ALS) on osoittautunut tehokkaaksi myös vastustamaan eliöstön kiinnittymistä aluksen runkoon: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/evidence-shows-air-bubbles-act-anti-fouling-system
Miten huolehdin puulaivasta? Yhdistys, joka ylläpitää puulaivaosaamista, järjesti seminaarin, jossa käsiteltiin puulaivojen ylläpitoa, laudoituksen, ruoteiden ja kiinnitysten valvontaa, vuotoja ja muita puulaivoille tyypillisistä kohteita: https://www.sjofartstidningen.se/konsten-att-ta-hand-om-trafartyg/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Millaisia vaihtoehtoisia polttoaineita on tarjolla ja tutkimuksen kohteina: https://www.lr.org/en/knowledge/fuel-for-thought/
Roottoripurjeet tuovat purjehdusosaamisen takaisin kaupalliseen merenkulkuun. Miten vähäisillä rakenteellisilla muutoksilla, pienimmillä vaikutuksilla satama- ja lastitöihin saavutetaan huomattavia polttoaine- ja päästövähennyksiä: https://www.motorship.com/propulsion/rotor-sails-design-for-minimal-structural-alterations-in-fitting/1495186.article
LPG-kaasut ovat tulleet mukaan alusten vaihtoehtoisiin polttoaineisiin: https://www.lr.org/en/knowledge/fuel-for-thought/lpg/
Onko ydinvoima palaamassa? Tutkimus asiasta jatkuu tiiviinä huolimatta ydinvoimaan kohdistuvista turvallisuus- ja sääntelyhuolista: https://www.lr.org/en/knowledge/fuel-for-thought/nuclear/
Singaporen energia- ja merenkulkuviranomaiset ovat supistaneet tarjouspyyntöehdokkaiden listan kahteen haettaessa ratkaisua ammoniakin käyttöön Jurong Island´n energian tuotantoon ja alusten polttoainetäydennyksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/ema-and-mpa-shortlist-two-consortia-to-further-study-viability-of-ammonia-for-power-generation-and-bunkering/
EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:
Kaksi sveitsiläistä lakimiestä on kirjoittanut kirjan mukavuuslippulaivoista ja -varustamoista. Merenkulkua säännellään nykyään monella tavalla suojaamaan sekä merenkulkijaa että ympäristöä. Ongelma on toteutus ja valvonta, jossa tulee esiin mukavuuslippujen käyttö. Kansallisia lakeja, joilla sopimukset on toimeenpantu, kierretään mukavuuslipuilla samalla, kun kierretään verotusta. Artikkelissa on linkki kirjaan, joka on vapaasti ladattavissa: https://splash247.com/two-swiss-lawyers-take-aim-at-flags-of-convenience-in-new-book/
Panaman alusrekisterin yksi päätavoite on laivaston uusiutuminen ja siksi se asettaa alle 15 vuotta vanhat alukset etusijalle. Tämän johdosta 57 % tänä vuonna rekisteröidyistä aluksista on keski-iältään 4 vuotta. Ne ovat pääosin Aasian maista, joissa Panaman rekisterillä on toimistoja. Panama pyrkii saamaan alukset vastaamaan sääntöjä, minkä vuoksi yli 5 miljoonan bruttotonnin verran aluksia on poistettu rekisteristä. https://www.hellenicshippingnews.com/pma-exceeds-expectations-in-flag-registry-and-reinforce-its-fleet-growth-strategies/
Venäjä on lastannut jo neljännen pitkään toimettomana olleen, pakotteiden alaisen säiliöaluksen Primorskissa. Aiemmat kolme on lastattu STS-operaatiossa AIS sammutettuna. Toimenpiteellä Venäjä testaa G7:n pakotteiden pitävyyttä. Kaikkiaan pakotteiden alaisia, nimettyjä aluksia on 62 kappaletta: https://gcaptain.com/russia-loads-fourth-sanctioned-sovcomflot-tanker-in-snub-to-west/
Hongkongin Venäjän laivausten kasvu alleviivaa kaupungin merkittävää roolia kansainvälisten pakotteiden kiertämisessä. Kaupungissa päämajaa pitävät yhtiöt ovat kuljettaneet Venäjälle sellaisia korkean prioriteetin tavaroita, jotka ovat pakotteiden kohteena ja joita Venäjä käyttää sodassa Ukrainaa vastaan. Yhtiöt ovat rikkoneet myös Pohjois-Koreaa ja Irania koskevia pakotteita: https://splash247.com/hong-kong-has-gone-rogue-us-report-details-entrepots-shipping-links-to-russia-iran-and-north-korea/
Maailmankauppa ja politiikka:
Alavireinen taloustilanne ja Ukrainan sota on saanut myös teräskaupan hiljenemään. Tämä on jatkunut jo toista vuotta. EU:n teräksen kulutus putosi 3,1 % vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Puolivalmisteiden tuonti kasvoi selvästi. EU:n teollisuutta vaivaavat energian hinta, heikko kysyntä, inflaation taso, geopoliittiset jännitteet ja korkeat korot: https://www.hellenicshippingnews.com/eurofer-cuts-european-steel-forecasts-as-demand-recovery-lags/
USA:n talous kasvoi odotettua enemmän. Loppuvuoden kasvu on kuitenkin edelleen hämärän peitossa johtuen työmarkkinoiden ja presidentinvaalien aiheuttamasta epävarmuudesta: https://www.hellenicshippingnews.com/us-economic-growth-regains-steam-in-second-quarter-inflation-slows/
Kiinan keskuspankki yllätti tekemällä odottamattoman lainaoperaation matalalla korolla. Se viittaa siihen, että viranomaiset pyrkivät elvyttämään taloutta. Aiemmin tällä viikolla tehdyt toimenpiteet olivat vastaus äkillisesti laskeneisiin osakemarkkinoihin. Kiinan talouden ongelmalapsi on kiinteistösektori, johon markkinoiden luottamus on alhainen eikä se nouse pelkällä korkopolitiikalla: https://www.hellenicshippingnews.com/china-central-bank-surprises-by-lending-again-at-lower-rates/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:
Israelin satamavaltiotarkastajat ovat pysäyttäneet Palaun lipun alla purjehtivan 31 vuotta vanhan kappaletavara-aluksen. He löysivät 29 puutetta aluksesta, joista 18 olisi jo yksinään riittänyt pysäytysperusteeksi. Puutteina olivat mm. puuttuvat työsopimukset, epätyydyttävät ruuan säilytystilat, ludeongelma, rikkoutuneet saniteettilaitteet. ITF:n tarkastaja on järjestänyt miehistölle saniteetti- ja suihkumahdollisuudet maihin sekä yrittää järjestää heille kotimatkan: https://gcaptain.com/israeli-authorities-detain-serafina-cargo-vessel-over-severe-inhuman-conditions/
Ensimmäinen vesijetin kuljettaja on saanut UK:n merenkulkuviranomaiselta varoituksen uuden lain nojalla, joka koskee myös pieniä vesikulkuneuvoja. Lautta-aluksen päällikkö joutui tekemään hätäväistön välttääkseen kolarin: https://gcaptain.com/jet-skier-issued-warning-under-new-uk-law-for-crossing-bow-of-ferry/
Australian onnettomuustutkinta kertoo raportissaan liki-piti karilleajosta Suurella Valliriutalla. Irtolastialus lähestyi satamaa, johon johti kapea kanaali. Kaikki komentosillan laitteet oli liitetty GPS-vastaanottimeen, myös luotsin näyttölaite vastoin luotsiyhtiön määräyksiä. Päällikkö havaitsi ongelmia aluksen paikannuksessa muttei keskustellut niistä luotsin kanssa. GPS-signaali sammui aluksen sivuuttaessa riuttaa ja signaalin palattua havaittiin aluksen oikea paikka. Onnettomuustutkinta havaistis useita puutteita toimintatavoissa: https://www.maritime-executive.com/article/overreliance-on-gps-nearly-caused-grounding-in-great-barrier-reef
Iranin kostoksi pysäyttämän säiliöaluksen 1 miljoonan barrelin raakaöljylasti on siirretty turkkilaiseen säiliöalukseen ja se on matkalla Turkkiin jalostettavaksi. Pysäytetty alus on matkalla Fujairah’in Yhdistyneisiin Arabiemiraatteihin: https://gcaptain.com/iran-releases-oil-from-seized-tanker-st-nikolas/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Usalainen luokituslaitos on julkaissut ensimmäisen ammoniakin polttoainetäydennyksiä koskevan ohjeistuksen. Ohjeessa kuvataan ammoniakin polttoainetäydennyksen suunnittelu, riskien hallinta, turvallisuustoimenpiteet ja koulutus. Ammoniakki on myrkyllistä ja sen lastaukseen tulee kiinnittää siksi huomiota tehtiin se sitten rekasta, aluksesta tai maaterminaalista: https://www.hellenicshippingnews.com/industry-first-advisory-from-abs-on-ammonia-bunkering/
Ympäristö:
Japanilaisvarustamo on löytänyt uudenlaisen tavan ansaita CO₂-hyvitystä samalla, kun se tuottaa meren herkkuja paikallisille. Varustamo investoi yritykseen, joka yrittää palauttaa merisiilien hävittämiä rakkolevämetsiä. Rakkolevä yhteyttää paljon enemmän ilman CO₂:ta kuin trooppiset metsät. Merisiileistä taas on tullut maailmanlaajuinen ongelma niiden lisääntyessä ja syödessä rakkolevämetsät: https://splash247.com/japans-nyk-finds-novel-way-to-gain-carbon-credits-and-feed-the-nation/
Tutkijat ovat havainneet uuden happilähteen valtamerissä. Löytö kumoaa aiemman oletuksen, että happea syntyy vain fotosynteesissä eli yhteyttämisessä. Tutkimuksessa havaittiin 4´000 metrin syvyydessä olevien metallinodulien tuottavan happea ilman auringonvaloa. Prosessissa noduleissa ilmenevä sähkövirta pilkkoo merivettä vedyksi ja hapeksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/scientists-discover-dark-oxygen-in-the-deep-ocean-produced-by-metal-nodules/
Onnettomuudet, romutus:
Hafnia Nile -alus siirretään turvalliseen paikkaan lastinsiirtoa varten. Alus törmäsi yhteen ja syttyi palamaan tyhjänä olleen VLCC-luokan säiliöaluksen kanssa viikko sitten. Aluksen miehistö evakuoitiin: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/hafnia-nile-be-moved-safe-location-cargo-transfer
Filippiinien lipun alla purjehtiva säiliöalus kaatui ja upposi kovassa merenkäynnissä Filippiineillä. Miehistön 17 jäsenestä 16 pelastettiin, joista 4 on edelleen sairaalahoidossa, ja yksi löytyi kuolleena. Aluksen lastina on teollisuusbensiiniä, joka aiotaan pumpata 34 metrin syvyydessä olevasta hylystä: https://splash247.com/manila-braces-for-oil-spill-as-tanker-sinks/
Lastipalossa pahoin vaurioituneen lähes uuden 5´500 TEU:n konttialuksen osalta on julistettu yhteishaveri. Määränpäässä lastia ei luovuteta ennen kuin merivahingonlaskijat ovat arvioineet tuhot. Sammutustyöt jatkuvat, koska konteissa leimahtelee ajoittain palopesäkkeitä: https://splash247.com/general-average-declared-on-maersk-frankfurt/
Romutusmarkkinoita vaivaa tonniston puute. Intiassa monsuunikausi häiritsee mutta myös maan budjettineuvottelut, Bangladeshissa vaivaavat luotto-ongelmat ja mielenosoitukset, Pakistan luottaa romun tuontiin ja Turkissa kauppa on kaikkiaan alavireistä. EU käyttää aikaansa tarkastaakseen romutustelakoiden vaatimuksenmukaisuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/lack-of-tonnage-plaguing-the-ship-recycling-market/
Kahdeksaan vuoteen kovin taifuuni upotti Tansanian lipun alla purjehtineen kappaletavara-aluksen Taiwanin vesillä. Yhdeksästä myanmarilaisesta miehistön jäsenestä löytyi 4 elossa ja päällikön ruumis, muut ovat kateissa. Sama myrsky on saanut useita aluksia karille ja niidenkin pelastustoimet ovat käynnisssä: https://splash247.com/one-dead-four-still-missing-from-sunken-ship-off-taiwan/
Tappajavalaan sanotaan upottaneen brittiläisen jahdin Gibraltarin salmessa. Tappajavalaat ovat jo vuodesta 2020 häirinneet alle 15 metrin pituisia jahteja Espanjan lähivesillä. Meripelastus pelasti jahdin miehistön: https://www.maritime-executive.com/article/orcas-sink-yacht-in-strait-of-gibraltar
Kriisit ja merirosvous:
Punaisen meren kriisi pahenee sen laajennuttua Israeliin. Huthien hyökkäys Tel Aviviin ja Israelin kostoisku Hodeidah’in tekevät kriisistä entistä arvaamattomamman: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-shipping-crisis-worsens-after-israel-houthi-attacks/
Venäjä ja Kiina pääsivät huthien kanssa sopimukseen aiemmin tänä vuonna turvallisesta läpikulusta Punaisella merellä. Huthit ovat kuitenkin hyökänneet useimmin juuri venäläisiä kuin minkään muun maan tuotteita kuljettavia aluksia vastaan. Sitä vastoin Venäjän lipun alla purjehtivia aluksia vastaan huthit eivät ole hyökänneet. Kiinalaisten alusten vakuutusmaksut ovat puolta pienempiä kuin muiden maiden lipun alla purjehtivien alusten: https://gcaptain.com/russian-commodities-arent-safe-from-houthi-attacks-in-red-sea/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/