Merenkulun uutisia 24.6.2024: säiliöalusraportti, merituulivoimaa, Kalmar, pakotteiden alaisia säiliöaluksia redillä, Punaisen meren kriisi.

Merenkulku:

Saksalaispankki ostaa hollantilaispankin merenkulun rahoituksen eli lainat: https://splash247.com/hamburg-commercial-bank-to-take-over-nibc-shipping-business/

Kontit, roro ja ajoneuvot:

Ratkaistakseen satamien ja konttikuljetusten ongelmia konttivarustamot lisäävät uusia palveluja tai muokkaavat vanhoja, joka lisää merkittävästi huippukysynnän tarjontaa. Lisääntyvä kilpailu tuo lisää laivausvaihtoehtoja samalla, kun varustamot pyrkivät korjaamaan häiriöitä aikatauluissa: https://www.hellenicshippingnews.com/finally-carriers-add-more-loops-cancel-fewer-sailings/

Energia ja raaka-aineet:

Viikko 25 säiliöalusraportti 1: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/06/Affinity-Tanker-Weekly-21.06.2024-HSN.pdf

Viikko 25 säiliöalusraportti 2: https://www.gibsons.co.uk/report/cleaning-up/

Säiliöalukset vanhenevat eikä markkinoiden paraneminen ole nopea ratkaisu asiaan. Seuraavan sukupolven säiliöalukset tulevat vuonna 2027: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/new-contracts-will-not-offset-aging-tanker-safety-risk

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Venäläinen kalastaja-alus siirtää STS-siirtona norjalaisalukseen pakastettua kalaa. Teknisesti siirron ei katsota olevan EU-pakotteiden alaista mutta EU-maista Hollanti on kieltänyt venäläiset kalastusalukset sen jälkeen, kun Venäjä mahdollisti lainsäädännöllä niiden käytön vakoiluun: https://maritime-executive.com/article/russia-transshipping-fish-through-norway-to-avoid-dutch-shipping-ban

Offshore ja merituulivoima:

Kaikki suunniteltu merituulivoima ei mahdu Suomen sähköverkkoon. Mutta toteutuvatko kaikki suunnitteluvaraukset: https://www.hs.fi/talous/art-2000010507171.html

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Tekoäly saattaa auttaa navigoimaan autonomisesti ja turvallisesti Jäämerellä: https://www.maritime-executive.com/editorials/ai-image-tools-may-help-autonomous-ships-drive-safely-in-the-arctic

Satamat ja terminaalit:

MSC aloittaa maasähkön käytön Hampurin satamassa: https://maritime-executive.com/article/msc-containerships-to-use-shore-power-in-hamburg-as-port-expands-capacity

Kalmar esiintyi ensimmäistä kertaa oman brändin alla Rotterdamissa. Varsinainen irtaantuminen Cargotecista tapahtuu kesäkuun lopussa ja yhtiö noteerataan Helsingin pörssissä: https://www.worldcargonews.com/news/2024/06/kalmar-launches-new-brand/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Liettualaistelakka rakentaa vety-sähköisen aluksen. Aluksen on tilannut Klaipedan satamaviranomainen ja se tulee sataman jätehuollon käyttöön: https://maritime-executive.com/article/lithuanian-at-leading-edge-building-first-hydrogen-electricity-power-ship

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Amsterdam – Rotterdam – Antwerpen fossiilisten polttoaineiden varastot pienenivät 4 %: https://www.hellenicshippingnews.com/ara-fuel-stocks-fall-on-the-week-insights-global-data-shows/

Tähän mennessä suurin autolaiva, jolla on monipolttoainevalmiudet, aloittaa merikoeajot Kiinassa. Se voi käyttää LNG:tä ja sillä on valmiudet ammoniakkiin ja metanoliin: https://maritime-executive.com/article/largest-car-carrier-on-trials-as-h-egh-gets-grant-for-ammonia-propulsion

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Huvijahdin, jonka 17 kazakstanilaista oli vuokrannut, 13 miehistön jäsentä syytetään rakettien ampumisesta juhlissa ja kreikkalaisen Hydran saaren mäntymetsien tuleen sytyttämisestä. Pireuksen oikeus määräsi heidät oikeuden kuultavaksi rikoksesta syytettynä. Henkilöt ovat olleet vangittuna. Mikäli oikeus toteaa heidät syylliseksi, syytettyjä voi kohdata 20 vuoden vankeus ja 200´000 $ sakot:  https://www.euronews.com/my-europe/2024/06/23/thirteen-in-court-after-yachts-fireworks-spark-greek-island-blaze

Brittiläisten Neitsytsaarten satamajohtaja ja pääministeri saivat tuomiot kokaiinikaupasta: https://www.freightwaves.com/news/crooked-caribbean-officials-caught-in-cocaine-conspiracy

Maailmankauppa ja -politiikka:

Kauppasodan ja sotilaallisen sapelinkalistelun keskellä Kiina ja USA rakentavat vihreää, matalahiilistä ja kestävää kansainvälistä merenkulkua yhdessä. Maiden edustajat tapasivat Shanghaissa viime viikolla toteuttaakseen maiden presidenttien vuonna 2023 sopimaa ilmastokriisin torjuntaa:  https://www.hellenicshippingnews.com/china-us-push-for-green-international-shipping-corridor/

Kuluttajalle jää epäselväksi, millaisia haasteita merenkululla on kuljetusten suorittamisessa. Geopoliittiset jännitteet jäävät helposti huomiotta ellei seuraa alan mediaa, jossa asioista käydään keskustelua: https://www.freightwaves.com/news/overseas-shipping-problems-remain-largely-under-consumers-radar

EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:

UK:n määräämien pakotteiden alaisia säiliöaluksia odottaa ankkuroituna lastausta Itämerellä Primorskissa ja Ust-Lugassa. Alukset ovat jonossa usean muun pakotteiden alaisen aluksen kanssa. Arviona on, että Venäjä testaa pakotteiden pitävyyttä: https://gcaptain.com/russian-oil-tankers-sanctioned-by-the-uk-gather-in-baltic-sea/

Venäjän harmaa laivasto siirtää öljylasteja neljään kohteeseen Välimerellä ja Mustalla merellä, joissa ne lastataan uudelleen, STS, alkuperän hävittämiseksi: https://www.maritime-executive.com/editorials/russia-s-shadow-fleet-tactics-exposed

Onnettomuudet, romutus:

Uudessa-Seelannissa ajoi saarten välinen auto- ja junalautta karille. Aluksella ei ollut välitöntä hätää eikä henkilövahinkoja, vuotoja tai öljypäästöä ja alus saatiin irrotettua viikonlopun aikana: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/interislander-ferry-aratere-refloated-after-grounding-near-picton/

NATO, kriisit ja merirosvous:

Lähi-Idän herkkää tilannetta kuvaa Hizbollah´n johtajan hyökkäävä kommentti Kyproksesta. Ottaen huomioon Kyproksen aseman EU- ja merenkulkumaana, sillä on ikävä liittymäkohta Punaisen meren kriisiin toteutuessaan: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/hezbollah-threatens-cyprus-as-tensions-with-israel-ramp-up/

EU:n laivastotehtävä Punaisella merellä sanoo huthien torjunnan vaativan kaksinkerroin laivastovoimaa nykyiseen verrattuna. Alueella toimii tällä hetkellä 4 EU-alusta, jotka partioivat Jemenin rannikon edustalla. Alueen läpi kulkee päivittäin 40 – 50 alusta. Laivastotehtävä kestää helmikuusta 2024 helmikuuhun 2025: https://gcaptain.com/fending-off-houthis-requires-double-the-fleet-eu-force-says/

Huthi-johtaja on televisiopuheessaan vahvistanut huthien nousseen evakuoidulle irtolastialukselle ennen sen uppoamista ja asettaneen alukselle räjähteitä, jotka nopeuttivat aluksen uppoamista: https://maritime-executive.com/article/houthis-confirm-boarding-tutor-while-threatening-another-ship-in-escalation

USA:n laivasto vetää Punaisella merellä olevan lentotukialuksen kotiin 250 päivän partioinnin jälkeen. Sekä aluksen ja sen kaluston että henkilöstön katsotaan tarvitsevan fyysistä ja henkistä huoltoa ja täydennystä ehkä kovimman II maailmansodan jälkeisen tehtävän yhä jatkuessa. Laivasto asettaa tilalle toisen lentotukialuksen: https://www.maritime-executive.com/article/carrier-uss-eisenhower-leaves-red-sea

NATO:n entinen komentaja sanoo Punaisen meren toimien olevan aneemisia ja päättämättömiä: https://gcaptain.com/stavridis-red-sea-response-is-anemic-and-indecisive/

Irtolastialuksen miehistö jätti aluksen Adeninlahdella sen saatua vuodon:  https://www.maritime-executive.com/article/bulker-s-crew-abandons-ship-after-uncontrolled-flooding-off-yemen

Kiina kiusaa Filippiinejä heikkona linkkinä pitämänsä saariryhmän kautta. Paine kasvaa kaiken aikaa ja saattaa vaatia liittolaisten puuttumista tapahtumiin: https://www.maritime-executive.com/editorials/high-noon-at-second-thomas-shoal

Järjestöt:

Euroopan varustamoyhdistys piti kokouksensa: https://www.linkedin.com/posts/tiina-tuurnala-56879142_the-meeting-of-the-european-community-shipowners-activity-7209215976066732033-kotd

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/