Mitä tarkoittaa termi?:
IMU (Inertial Measurement Unit): https://en.wikipedia.org/wiki/Inertial_measurement_unit
IRI (International Registries, Inc.): https://www.register-iri.com/about-iri/
Rules of the Blues: https://www.facebook.com/groups/1036593524329575/permalink/1152441432744783/
Merenkulku yleinen:
Kreikan pääministeri korosti Ateenan merenkulkumessujen avajaispuheessaan merenkulun tärkeyttä EU:n määritellessä strategista autonomiaa: https://splash247.com/greek-pm-stresses-importance-of-shipping-as-europe-seeks-strategic-autonomy/
Kymmenen kysymystä merenkulusta Ahvenanmaan edustajalle Suomen Brysselin EU edustustossa, joka on ehdokkaana EU-vaaleissa: https://www.sjofart.ax/nyheter/10-fragor-om-eu-till-anton-nilsson/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Merenkulkijoiden palkkatasoa on nostettu eniten Kiinassa, yli 5 %. Keskimäärin palkka on noussut maailmalla 2 %: https://www.hellenicshippingnews.com/strongest-seafarer-wage-increase-china/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
ACL aloittaa nopean Atlantinlinjan Irlannin ja Pohjois-Amerikan välille: https://www.marineinsight.com/shipping-news/acl-partners-launch-fastest-transatlantic-freight-service-between-north-america-ireland/
Konttivarustamot peruuttavat satamakäyntejään Välimerelle satamien ruuhkautumisen vuoksi: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maersk-and-msc-blank-two-east-asia-med-services
Energia ja raaka-aineet:
Maailman 10 tärkeintä meritse kuljetettavan öljyn kuljetusreittiä tai oikeastaan niiden pullonkaulakohdat: https://www.marineinsight.com/know-more/major-oil-shipping-routes/
Romun ja teräksen rahdit Luoteis-Euroopasta, Itämereltä ja Venäjän Itämeren satamista Turkkiin laskivat: https://www.hellenicshippingnews.com/atlantic-supramax-scrap-market-falls-in-week-21-as-pressure-builds-on-thin-demand/
Marokon itäosan Nador sataman edustan merialueesta on tullut uusi venäläisen öljyn STS-operaatioalue. Harmaa säiliöaluslaivasto on kasvanut tänä vuonna 17 % 787 alukseen, joka vastaa 8,5 % koko säiliöaluskapasiteetista ja 93,7 miljoonaa DWT: https://splash247.com/eastern-morocco-becomes-new-spot-for-russian-tanker-transfers/
Etelä-Korea tutkii uusia öljy- ja kaasulähteitä maan itärannikolla. Arviot liikkuvat 14 miljardissa barrelissa: https://www.maritime-executive.com/article/south-korea-opens-new-frontier-region-to-offshore-drilling
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Oceania Cruises´n uusin alus Allura tulee hieman etuajassa käyttöön. Alus aloittaa risteilyt Egeanmerellä : https://www.cruiseandferry.net/articles/oceania-cruises-to-bring-newest-ship-allura-into-service-early
Silversea Cruises on ottanut vastaan uusimman aluksensa Silver Rayn: https://www.cruiseandferry.net/articles/silversea-takes-delivery-of-silver-ray-from-meyer-werft
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Rein on osittain suljettu tavaraliikenteeltä Etelä-Saksassa johtuen rankkasateiden aiheuttamista tulvista, jotka nostavat joen vedenkorkeutta vähentäen alikulkukorkeuksia siltoihin. Rajoitukset sattuvat Maxaun ja Mannheimin alueille: https://www.marineinsight.com/shipping-news/germanys-river-rhine-closed-to-cargo-shipping-after-heavy-rain/
Baltimoren kanaali otettaneen täyteen käyttöön ensi viikonloppuna. Siltaturmasta tulee kuluneeksi 75 päivää: https://splash247.com/baltimore-port-expected-to-open-full-main-shipping-channel-this-weekend/
Satamat ja terminaalit:
Maailmanpankin ja S&P markkinatutkimuslaitoksen konttisatamien tehokkuusindeksi osoittaa, missä olivat tehokkaimmat satamat. Kärjessä olivat Yangshan Port (Kiina), Port of Salalah (Oman), Cartagena (Kolumbia), Tanger (Marokko) ja Tanjung Pelepas Port (Malesia): https://splash247.com/american-ports-seen-lagging-when-it-comes-to-port-efficiency/
Tukholman satama on testannut risteilyalusten maasähköliittymän: https://www.sjofartstidningen.se/elanslutning-for-kryssningsfartyg-testad/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Kiinalaisyliopiston tutkijat ovat kehittäneet vanhaa teknologiaa, jossa laseria käytetään voimanlähteenä sukellusveneissä yliääninopeuksisen propulsion aikaansaamiseksi. Usalaisprofessori epäilee kuitenkin tutkimuksen tuloksia varsinkin häiveominaisuuksien osalta: https://interestingengineering.com/innovation/china-supersonic-submarines-not-feasible
Video: uutislähetys laserkäyttöisistä sukellusveneistä: https://www.youtube.com/watch?v=n53ZxxwJxA0
Raakaöljysäiliöaluksia tulisi tilata tulevina vuosina 1´100, joista 400 VLCC-luokkaa. Maailman säiliöaluskanta vanhenee, koska telakat valmistavat muita aluksia, erityisesti kontti- ja LNG-aluksia. Niillä on paremmat rahtimarkkinat tällä hetkellä: https://gcaptain.com/crude-oil-tanker-market-grappling-with-ageing-fleet/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Kaksi kolmasosaa Euroopan vihreän siirtymän hankkeista ovat uhan alla, etteivät ne alakaan tällä vuosikymmennellä. Syynä on EU-selvityksen mukaan tuottajien epäluottamus vaihtoehtoisten polttoaineiden riittävään kysyntään. Tämä uhkaa koko EU:n ilmastopolitiikkaa: https://www.hellenicshippingnews.com/two-thirds-of-european-green-shipping-fuel-projects-at-risk-analysis/
UK varustamo tilaa 34 uudisrakennukseensa tuulivoima-avusteiset järjestelmät, joissa on mukana Norsepower: https://splash247.com/union-maritime-to-fit-34-newbuilds-with-wind-assisted-propulsion/
Lloyd’s Registerin raportti vaihtoehtoisista polttoaineista – ammoniakki: https://www.lr.org/en/knowledge/research-reports/fuel-for-thought-ammonia-report/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Suomalainen Groke Technologies on tehnyt sopimuksen suuren eurooppalaisen varustamon kanssa tilannekuvajärjestelmän toimittamisesta, asentamisesta ja ylläpidosta kahteen sen irtolastialukseen. Paketin sensoriyksikkö, joka sijoitetaan aluksen standardikannelle, sisältää kaksi kameraa (päivä / yö), inertiayksikön, kaksi satelliittianturia ja AIS vastaanottimen: https://www.hellenicshippingnews.com/greek-bulkers-provide-first-european-reference-for-grokes-advanced-situational-awareness-system/
EU ja hallitukset, lippuvaltiot, YK ja IMO:
Marshall saarten alusrekisterissä on tällä hetkellä 5´655 alusta, 201 miljoonaa bruttotonnia, joista on mm. irtolastialuksia 34 %, säiliöaluksia 24 % ja jahteja 17%. Kreikkalaisten varustamojen omistamia tai hoitamia aluksia niistä on 32,9 % eli 1´506 alusta ja 66,2 miljoonaa bruttotonnia: https://www.hellenicshippingnews.com/the-republic-of-the-marshall-islands-registry-witnesses-increased-share-in-the-greek-shipping-market/
IMO:n uusien määräysten mukaan aluksen päällikön on välittömästi ilmoitettava alukselta mereen menneistä konteista. Määräys tulee voimaan ensi vuoden alusta lukien. Päällikön on myös ilmoitettava havaitsemansa meressä ajelehtivat kontit. Ilmoitus on tehtävä lähistöllä oleville aluksille, lähimmälle rantavaltiolle ja lippuvaltiolle, joka välittää tiedon maailmanlaajuiseen integroituun merenkulun tietojärjestelmään: https://www.seatrade-maritime.com/containers/reporting-containers-lost-overboard-mandatory-2026
IMO piti kansainvälisen teollisuusliiton isännöimänä pyöreän pöydän neuvottelut tuuliavusteisten järjestelmien mahdollisuuksista ja haasteista edistääkseen matalahiilistä merenkulkua: https://www.hellenicshippingnews.com/low-carbon-gia-roundtable-explores-opportunities-and-challenges-of-wind-propulsion-technology/
Säännöt monimutkaistuvat ja niiden noudattamisesta tulee entistä vaikeampaa: https://www.seatrade-maritime.com/regulation/enforcement-failing-new-maritime-regulations
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Tapaamisia ja sananvaihtoa Singaporessa Aasian turvallisuuskokouksessa Kiinan ja USA:n puolustusministerien välillä: https://www.maritime-executive.com/editorials/american-and-chinese-militaries-start-talking-again-at-shangri-la-dialogue
Pakotteet:
Pakotteiden alaiset säiliöalukset muodostavat ympäristöriskin Välimerellä Kreikan mukaan: https://www.hellenicshippingnews.com/sanctioned-tankers-pose-rising-environmental-risk-in-mediterranean-greece-says/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Kiinan valtiontelakan talousjohtaja on korruptiotutkinnan kohteena: https://www.maritime-executive.com/article/report-senior-cssc-finance-executive-under-investigation-for-corruption
Colombon, Sri Lanka, maistraatti on määrännyt säiliöaluksen päällikön poistumiskieltoon 30 päiväksi aluksesta päästyä öljyä satama-altaaseen. Satama- ja ympäristöviranomaiset valmistelevat aluksen intialaista varustamoa vastaan syytteitä. Sakkojen arvioidaan olevan 50´000 $ luokkaa: https://www.maritime-executive.com/article/master-ordered-to-remain-in-sri-lanka-to-settle-small-oil-spill
Australian merenkulkuviranomainen on antanut Kyprokselle liputetulle kreikkalaisomisteiselle irtolastialukselle porttikiellon kolmeksi kuukaudeksi puutteellisen huollon vuoksi, jonka johdosta alus on pysäytetty kahdeksan kuukauden aikana jo kahdesti: https://www.maritime-executive.com/article/unseaworthy-bulker-banned-from-australia-for-three-months
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Satamatarkastusraporttien (1´600 raporttia) läpikäynti osoitti, että 10 %:lla oli turvallisuustarkastuksissa ja toimintatavoissa puutteita. Puutteita oli mm. luotsitikkaiden tarkastuksessa, kemikaali- ja leimahtavien lastien käsittelyohjeiden käytössä ja puutteellisissa lääkevarastoissa: https://www.maritimejournal.com/safety-and-training/vessel-checks-reveal-multiple-safety-concerns/1494057.article
Kolmen luokituslaitoksen tekemässä selvityksessä on tunnistettu tilannetietoon perustuvan kunnossapidon voivan merkittävästi vaikuttaa aluksen tehokkuuteen ja luotettavuuteen. Selvityksessä havaittiin myös neljä puutetta: huollon ja tarkastuksen tarkistuslistojen epätarkkuudet, poikkeamat aikataulutetuista huolloista ja tarkastuksista, epämääräiset tai määrittelemättömät vaarallisen toiminnan tilanteet ja tehokkaiden vastatoimenpiteiden varmistaminen järjestelmähäiriöissä: https://www.hellenicshippingnews.com/data-driven-maintenance-offers-clear-path-for-improving-fleet-reliability-and-efficiency/
Järjestöt:
Ateenan merenkulkumessujen paneelissa IMO:n MEPC:n puheenjohtajan johdolla pohdittiin merenkulun ongelmia varjolaivastosta vaihtoehtoisiin polttoaineisiin. Varjolaivaston sääntöjennoudattamista alentava vaikutus, hiilineutraaliuden eteneminen, geopolitiikan ja tekoälyn vaikutus: https://www.hellenicshippingnews.com/navigating-regulatory-challenges-industry-leaders-discuss-shadow-fleet-decarbonisation-and-prospects-of-energy-shipping-at-posidonia-2024/
OPEC+ järjestön eturivin maat aikovat aloittaa palautumisen normaalituotantoon asteittain jo lokakuussa. Osa kiintiöistä jatkuu kuitenkin vuoden 2025 loppuun. Toimilla pyritään hillitsemään markkinoita: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-extends-voluntary-cuts-to-september-sets-phase-out-schedule/
OPEC+ arvion mukaan raakaöljyn kysyntä jatkuu vankkana: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-bets-the-robust-crude-oil-demand-forecast-is-right/
Onnettomuudet:
Eniten merionnettomuuksia viimeisen 10 vuoden aikana on sattunut UK:n vesillä: https://www.maritimejournal.com/industry-news/british-isles-takes-top-spot-for-shipping-incidents/1494041.article
Historian havinaa:
Normandian maihinnousun muistopäivän aattona 40 veteraania ylitti kanaalin. Huomisissa juhlallisuuksissa on muiden liittoutuneiden edustus paitsi Venäjän johtuen Ukrainan sodasta: https://www.maritime-executive.com/article/80-years-later-d-day-veterans-cross-the-channel-one-more-time
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdeluettelo:
Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Lloyd’s List https://lloydslist.com/
Lloyd´s Register https://lr.org/en/
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/