Mitä tarkoittaa termi?:
Circadian clock (sisäinen kello): https://fi.wikipedia.org/wiki/Sis%C3%A4inen_kello
Fleet management: https://www.linkedin.com/groups/2446684/?highlightedUpdateUrn=urn%3Ali%3AugcPost%3A7177398176650248192&q=highlightedFeedForGroups
Hydrofoil: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrofoil
MD vs CEO: https://www.onboardmeetings.com/blog/managing-director-vs-ceo/
Merenkulku yleinen:
Sveitsiläispankki aikoo lisätä lainoitustaan merenkulkualalle ja käy läpi vanhoja fossiilisia polttoaineita käyttävien lainoja, jotka periytyvät toiselta sveitsiläispankilta, joka liitettiin siihen: https://www.hellenicshippingnews.com/ubs-looks-to-keep-grow-shipping-loans-in-post-merger-green-overhaul/
Baltimoren siltaturma kuten muutkin häiriöt merenkulussa viime aikoina osoittavat, että kuljetusketjulla varsinkin merenkululla pitää olla sietokykyä häiriöille: https://www.portstrategy.com/world/baltimore-bridge-collapse-shows-need-for-resilience/1492321.article
Podcast: maaliskuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maritime-minutes-news-round-march-2024
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Ranskalaisvarustamon kaksi LNG-käyttöistä konttialusta laskettiin veteen samana päivänä Kiinassa: https://shippingtelegraph.com/container-news/cma-cgm-celebrates-dual-launching-of-15000-teu-lng-ships/
Aiemmin aluksen päällikkönä toiminut on nimitetty konttivarustamon operatiivisesta toiminnasta vastaavaksi johtajaksi: https://www.seatrade-maritime.com/containers/former-captain-takes-over-hapag-lloyd-fleet-management-role
Baltimoren siltaan törmänneen aluksen miehistö jää alukseen, kunnes tutkinta on tehty. Tutkinnan kestoa ei ole vielä osattu arvioitua. Miehistöön kuuluu 20 intialaista ja yksi srilankalainen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indian-crew-of-mv-dali-ship-that-hit-baltimore-bridge-to-remain-onboard-until-probe-ends/
Energia ja raaka-aineet:
Mitä raaka-aineita Baltimoren sataman kautta kulkee? Hiilen vienti on kasvanut viime vuosina. Tuontipuolrella on öljytuotteita, bensiiniä, asfalttia ja biodieseliä sekä lannoitteita ja kemikaaleja. Baltimoren kautta tuodaan itärannikolla eniten ureaa. Kaikille tuotteille löytyy varasatama: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/closure-of-baltimore-port-may-impact-volume-of-exports-warns-us-eia/
Qatarin energiayhtiö on solminut 4 varustamon kanssa rahtaussopimuksen 19 uudesta LNG-säiliöaluksesta. Alukset rakennetaan eteläkorealaistelakoilla. Sopimuksen myötä Qatarin energiayhtiöllä on kaikkiaan 104 aikarahtaussopimusta, joista 43 on sen tytäryhtiön rahtauksia: https://shippingtelegraph.com/freight-news/qatarenergy-seals-charters-for-19-new-lng-vessels-expanding-fleet-further/
Venäjän raakaöljyviennin luvut ensimmäisen vuosineljänneksen aikana: https://gcaptain.com/russias-seaborne-crude-exports-surge-to-the-highest-this-year/
Venäjän Primorskin sataman dieselin viennin odotetaan huhtikuussa vähenevän yli 16 % viime kuusta. Syynä ovat suunnittelemattomat ja suunnitellut jalostamoiden huoltoseisokit: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-diesel-exports-from-primorsk-to-fall-in-april-traders-say/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Kahdeksan matkustajaa jäi São Tomén saarelle päällikön kieltäydyttyä ottamasta heitä takaisin alukselle heidän myöhästyttyään viimeisestä kuljetuksesta. Matkustajien tulee hakeutua seuraavaan satamaan omalla kustannuksella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/8-passengers-abandoned-by-cruise-ship-on-a-remote-african-island/
Entisiä risteily- ja matkustaja-aluksia myydään majoituskäyttöön: https://www.maritime-executive.com/article/once-popular-luxury-cruise-ship-sold-to-growing-accommodation-market
Incat Crowther on toimittanut ensimmäisen kuudesta katamaraanilautasta hongkongilaiselle tilaajalle: https://www.cruiseandferry.net/articles/incat-crowther-delivers-first-of-six-sun-ferry-passenger-ferries
Ruotsalaisvalmisteinen sähkölautta kuljettaa energiayhtiön työntekijöitä Uudessa-Seelannissa. Kyseessä on kantosiipialus: https://www.cruiseandferry.net/articles/first-flying-electric-ferry-to-debut-in-new-zealand-in-2025
Mississipin siipiratasmatkustaja-alukset on myyty: https://www.maritime-executive.com/article/american-queen-paddlewheelers-sold-to-american-cruise-lines
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Ensimmäinen proomu kulki Baltimoren siltaturmapaikan kiertävää tilapäistä kanaalia pitkin. Proomu kuljetti lentopolttoainetta paikalliseen lentotukikohtaan. Kanaalin käyttö on sallittua ainoastaan päivänvalon aikaan. Sillan toiminnasta vastaava aikoo avata myös toisen väliaikaisen kanaalin ohi onnettomuuspaikan. Sen syvyys olisi 5 metriä ja mahdollistaisi isompien alusten käytön: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/first-vessel-transit-temporary-channel-around-collapsed-key-bridge
Ahvenanmaalaisyritys rakentaa Kemin majakan: https://www.sjofart.ax/nyheter/byggab-bygger-fyr-till-kemi/
Merenkurkun silta? Lähteen mukaan Väylävirasto on varannut hankkeelle suunnittelumäärärahaa: https://marcusoscarsson.se/just-nu-planerar-jattebro-till-sverige/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 3.4.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Jäänmurtajien työaika vaan jatkuu. Kaikki murtajat olivat töissä vielä maaliskuun puolivälissä: https://yle.fi/a/74-20079698
Ruotsin uusi jäänmurtaja saa nimen Idun: https://www.sjofart.ax/nyheter/och-ditt-namn-blir-idun/
Kanadan jäänmurtajalaivasto uudistuu: https://www.marineinsight.com/shipping-news/canadian-coast-guard-embarks-on-historic-fleet-modernization-with-multi-million-contracts/
Satamat ja terminaalit:
Helsingin Sataman uusi viestintäjohtaja on valittu: https://uutiskirje.portofhelsinki.fi/a/s/71425706-cbc4fbdb58b7c523e22e541e71f89c15/1823535
Shanghain satama on edelleen maailman vilkkain konttisatama lähes 50 miljoonan TEU:n vuosivaihdolla. Kaupungin bruttokansantuote oli viime vuonna 653 miljoonaa $ ja sen alueella on 1´771 laillisin oikeuksin toimivaa talouslaitosta, joista 548 on ulkomaalaisia: https://www.hellenicshippingnews.com/shanghai-port-remains-worlds-busiest-with-record-throughput-in-2023/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Carnival Corporation on tilannut 11. Excel-luokan risteilyaluksen Meyerin telakalta: https://www.cruiseandferry.net/articles/carnival-corporation-orders-fifth-excel-class-cruise-ship-for-carnival-cruise-line
Meyerin Papenburgin telakalla oli Disney Cruisesin aluksen kölinlasku: https://www.cruiseandferry.net/articles/meyer-werft-lays-keel-for-disney-destiny-in-germany-as-further-design-details-are-released
USA:n laivaston uudisrakennukset ovat vuosia myöhässä. Syynä ovat osaavan henkilöstön puute, suunnittelun ongelmat ja koronapandemian aikaiset toimitusvaikeudet. Pandemian aikana eläköityi suuri joukko vanhempaa ja osaavampaa henkilöstöä: https://gcaptain.com/u-s-navy-shipbuilding-running-behind-schedule/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Suomelle jääolosuhteiden huomioiminen päästövähennyksissä on elintärkeää: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/meriliikenteen-paastot-nollaan-2050-suomi-vaatii-jaaolosuhteiden-huomioimista/8907806
Ruoskiiko kuollut hevonen itseään? Artikkeli nostaa esille suhteellisuuden ja ajanjaksot, jotka olisi hyvä huomioida ilmastonmuutoksessa. Silti se ei tarkoita, etteikö ilmastonmuutosta vastaan tulisi merenkulussakin taistella: https://splash247.com/decarbonising-the-world-a-dead-horse-flogging-itself/
Miten merenkulun toimitusketjussa satamat ja terminaalit voivat kontrolloida päästöjään: https://www.marineinsight.com/maritime-law/how-port-and-terminal-operators-can-control-emissions/
Asiantuntijoiden näkemys ammoniakista vaihtoehtoisena polttoaineena merenkulussa. Raportti on ladattavissa tiedotteen kautta: https://www.lr.org/en/knowledge/research-reports/fuel-for-thought-ammonia-report/
Investointi merenkulkuun ja alukseen on pitkäaikainen. Valitulla polttoaineella on suuri merkitys, kun ajatellaan aluksen koko elinkaarta. Merenkulkuala odottaa nyt, miten säännöt suhtautuvat vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, jotta se voi sitoutua päästöjen vähentämiseen? Konetyyppi, polttoaine ja sen päästöjen haittamaksut, polttoaineesta saatava koneteho, polttoaineen saatavuus markkinoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/ocean-carriers-can-use-digitalisation-to-turn-dnd-challenges-into-an-advantage/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Miten digitalisaatio auttaa seisonta- ja viivästysmaksujen hallinnassa? Näiden maksujen osuus tulisi olla sopimuksissa selkeinä samoin kuin sopimussuhteet. Yksittäisten konttien hukkuminen massaan on helppoa, jolloin niiden hallinta helpottuisi digitaalisen seurannan avulla: https://www.hellenicshippingnews.com/ocean-carriers-can-use-digitalisation-to-turn-dnd-challenges-into-an-advantage/
Satelliittikommunikointipalvelu (SES) merellä: https://www.cruiseandferry.net/articles/enabling-a-new-era-of-connectivity-experiences-at-sea
Mainos: WMS:n toimitusjohtaja kertoo, miksi yhtiön risteilymyönteiset sovellukset ovat tehneet siitä halutun kumppanin. Kahdenkymmenen vuoden aikana yhtiö on toimittanut satelliitin kautta toimivia 2G, 3G ja 4G LTE yhteydenpitosovelluksia yli 200 alukselle. N. 80 % risteilyaluksista käyttää niitä: https://www.cruiseandferry.net/articles/wms-celebrates-20-years-of-delivering-mobile-connectivity-to-cruise-ships
Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:
Meriliikenteenohjauksen vuosi 2023: https://www.fintraffic.fi/fi/uutiset/fintrafficin-meriliikennekeskus-esti-viime-vuonna-13-mahdollista-alusten-karilleajoa
Luotsauksen hintoihin on tulossa 1.7.2024 alkaen 8 % korotus. Luotsausmäärien vuoden 2024 ennustetta on pienennetty 15 % syksyn arviosta samalla, kun kustannustaso on noussut. Henkilöstön määrä laski viime vuonna 10 %. Kilpailijamaihin verrattuna ainoastaan Virossa on silti halvemmat taksat: https://finnpilot.fi/luotsauksen-hintoja-tarkistetaan-1-7-2024-alkaen/
Muu logistiikka, koulutus:
Mikä on koulutuksen ja valmiuden merkitys? Esimerkkinä Baltimoren siltaturma: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7179918907862884352/
Konttialuksen lastaus, lyhyt oppimäärä. Kuvaus sisältää lastauksen teknisen suorituksen. Puuttuu kaiken perusta – hyvä suunnittelu: https://www.linkedin.com/groups/2446684/
Intian merenkulun yliopisto järjestää kerran vuodessa tietokonepohjaisen yleisen pääsykokeen. Kokeen läpäisseet voivat päästä opiskelemaan kandidaatti- ja maisteritason merenkulun tutkintoihin. Jatkokoulutusmahdollisuuksina ovat lisäksi liiketoimintajohtamisen ja tekniikan maisteritutkinnot: https://www.marineinsight.com/careers-2/imu-cet/
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
Kreikka nostaa minimipalkkarajaa 830 €:on. Korotus on 4. viiteen vuoteen ja Kreikan hallitus aikoo nostaa minimipalkan 950 €:on vuoteen 2027 mennessä nykyisen hallituskauden aikana. Keskipalkka on tarkoitus nostaa 1´500 euroon samassa ajassa: https://www.hellenicshippingnews.com/greece-to-raise-monthly-minimum-wage-by-6-4-to-830-euros/
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Yli viikon hiljaiselon jälkeen huthikapinalliset ovat aktivoituneet jälleen. Aluksia vaaditaan laittamaan AIS päälle osumatarkkuuden parantamiseksi. Vartijoiden käyttö aluksilla on lisääntynyt, joka nostaa palvelun hintaa kysynnän kasvaessa. Myös somalimerirosvojen aktivoituminen on lisännyt vartijoiden kysyntää: https://splash247.com/gunshots-ring-out-in-the-red-sea-for-the-first-time-in-more-than-a-week/
Punaisen meren kriisi ei osoita laantumisen merkkejä. Silti sen vaikutus välittömän vaihdon (spot) markkinoihin on ollut vähäinen johtuen markkinoilla olevasta ylikapasiteetista. Toinen kysymys on sitten, voiko hutheihin luottaa? Raporttien mukaan huthit, Kiina ja Venäjä olisivat sopineet asioista mutta toisin kävi: https://www.freightwaves.com/news/red-sea-crisis-nears-boiling-point-unable-to-heat-up-spot-rates
Ukrainan miehittämättömien ilma-alusten iskut Venäjän öljynjalostamoihin on aiheuttanut n. 14 % kapasiteetin pudotuksen tuotantoon. Artikkelissa iskujen kohteeksi joutuneet jalostamot: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-refineries-targeted-by-ukraines-drones-2/
Pakotteet:
Venäjän arktiseen LNG-terminaaliin kohdistuvat pakotteet pysäyttävät tuotannon. Samasta syystä Venäjällä on vaikeuksia saada kaasusäiliöaluksia käyttöönsä, varsinkin arktisella tarvittavia jäävahvistettuja aluksia: https://gcaptain.com/russias-sanctioned-arctic-lng-2-suspends-gas-liquefaction-sources-say/
Kiinalainen raskaskuljetusalus on toimittanut Muurmanskiin puuttuvan moduulin pakotteiden alaiseen arktiseen LNG-terminaaliin. Alus kiersi Afrikan eteläkärjen kautta 16´000 mailin matkan. Aiemmin kaksi moduulia toimitettiin koillisväylän kautta kahdella raskaskuljetusaluksella, matkasta 2´500 jääpeitteisen mailin matka tehtiin kahden polaarimurtajan avustamana. Muurmanskissa terminaali kootaan ja hinataan paikalleen Gydan niemimaalle: https://gcaptain.com/heavy-lift-vessel-delivers-sanctioned-lng-technology-to-russian-arctic/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Australialainen tuomioistuin on tuominnut sakkoihin aluksen päällikön (5´300 A$) ja varustamon (32´000 A$) näiden syyllistyttyä säännösten noudattamatta jättämiseen luotsiportaiden petettyä luotsin noustessa alukseen. Luotsiportaita ei ollut tarkastettu eikä säilytetty tarkoituksenmukaisesti. Luotsi loukkaantui vakavasti: https://splash247.com/ship-master-and-company-convicted-in-australia-over-pilot-ladder-failures/
Kreikan poliisi on ottanut kiinni italialaisen säiliöalusmeklarin, jota se syyttää Venezuelan öljyä välittävän rikollisverkon yhdeksi johtajaksi. Rikoksen arvoksi arvioidaan 21 miljardia $. Meklarista tekivät kansainvälisen etsintäkuulutuksen Venezuelan viranomaiset. Jo aiemmin on pidätetty yksi argentiinalainen. Tapaukseen epäillään liittyvän useita korruptoituneita Venezuelan valtion edustajia: https://splash247.com/italian-broker-accused-of-involvement-in-venezuelan-oil-trafficking-scheme/
Bahaman poliisi yhdessä USA:n viranomaisten kanssa takavarikoi 391 kg kokaiinia arvoltaan n. 7,5 miljoonaa $. Takavarikko tehtiin lentokoneesta, joka saapui Mayaguanan lentokentälle Bahama-saarille: https://shippingtelegraph.com/port-news/drug-bust-of-around-391-kilos-in-bahamas-7-5m-worth/
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
USA:n kansallisen liikenneturvallisuuslautakunnan selvityksen mukaan hinaajan päällikön itsetyytyväisyys oli syynä Mississipillä viime vuonna sattuneeseen siltaturmaan: https://gcaptain.com/captains-complacency-led-to-bridge-strike-on-mississippi-river/
Onnettomuudet:
Varustamo on hakenut oikeudelta vastuunrajoitusta 43,6 miljoonaan $:in Baltimoren siltaturman vahingonkorvauksista. Samaan aikaan sillan raivaustyöt ja aluksen pelastaminen ovat osoittautuneet monimutkaisemmiksi kuin odotettiin. Siltarakenne makaa aluksen keulan päällä painaen sen pohjaan ja sen leikkaaminen irti on vaativa työ. Alus itse on melkein kokonaan kanaalin ulkopuolella, mikä vaikeuttaa siirtoa: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/first-vessel-transit-temporary-channel-around-collapsed-key-bridge
Baltimoren siltajäänteiden raivaus osoittautuu koko ajan haastavammaksi. Veteen pudonnut siltajänne on painunut kasaan ja uponnut mutaan. Olosuhteet veden alla ovat vaikeat näkyvyyden ollessa n. 1 metrin luokkaa. Toinen onnettomuuspaikan ohittava kanaali (4,3 m) on avattu liikenteelle ja kolmatta (7 m) suunnitellaan: https://splash247.com/pancaked-bridge-wedged-in-mud-hampers-baltimore-salvage-ops/
Proomu törmäsi siltaan Arkansas-joella pysäyttäen hetkeksi liikenteen sillalla: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/barge-struck-bridge-in-oklahoma-forcing-cops-to-shut-down-traffic/
Miten ihmisen sisäinen kello vaikuttaa merenkulun onnettomuuksien syntyyn: https://www.maritime-executive.com/editorials/maritime-mishaps-and-the-circadian-clock
Ympäristö:
El Niño, La Niña ja kuivuuden vaikutukset Panaman kanavaan: https://gcaptain.com/el-nino-la-nina-and-the-panama-canal-drought/
Mitä ikinä halusitkaan tietää Makassarin salmesta: https://www.marineinsight.com/know-more/makassar-strait-facts/
Historian havinaa:
”Kansanvihollisen” kohtalo Baltiassa: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7177959937090723840/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdeluettelo:
Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Lloyd´s Register https://lr.org/en/
Marcus Oscarsson https://marcusoscarsson.se/
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/