Mitä tarkoittaa termi?:
Sailors´ Society: https://www.sailors-society.org/about
S&P Global: https://en.wikipedia.org/wiki/S%26P_Global
Merenkulku yleinen:
Ahvenanmaan Maritime Day pidetään 22.-23.5.2024. Tässä alustava ohjelma: https://www.sjofart.ax/maritime-day-aland-2024/
BIMCO on julkaissut kaksi uutta asiakirjapohjaa, Quiet Enjoyment Letter´ä (QEL), joilla pyritään varmistamaan rahtaajan keskeytyksetön aluksen käyttö, mikäli omistaja laiminlyö rahoitusjärjestelyt. QEL-asiakirjan antaa luotonantaja rahtaajalle, jolla ei ole liikesuhdetta luotonantajaan, jotta tämä voi jatkaa aluksen käyttöä. Vastavuoroisesti rahtaaja antaa lukuisia sitoumuksia mm. olla katkaisematta rahtaussopimusta ja jatkaa rahtaussopimuksen edellyttämiä maksuja: https://www.hellenicshippingnews.com/bimco-publishes-ship-financing-forms-to-ensure-uninterrupted-use-of-ships/
Miten maailman merenkulku on muuttunut näiden kahden vuoden aikana, kun Venäjä hyökkää Ukrainaan? Ukrainan sota on muokannut maailmankaupan dynamiikkaa ja muuttanut tavaravirtoja, jotka ovat lisänneet varsinkin säiliöalusten tonnimailimääriä. Lippuvaltioista Gabon on kasvattanut alusmääräänsä 287 % bruttotonnimääräisesti. Sota on myös kasvattanut lastinomistajien kustannuksia ja tuonut tehottomuutta: https://splash247.com/how-world-shipping-has-transformed-in-the-two-years-since-russias-full-scale-invasion-of-ukraine/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Tallink tekee vahvaa tulosta. Viime vuoden voitto nousi 14 miljoonasta €:sta 79 miljoonaan €:on. Matkustajien ja auton kanssa liikkuvien määrät kasvoivat hieman mutta rahtimäärä supistui: https://www.sjofart.ax/nyheter/vinstbomb-fran-tallink-grupp/
Irtolastialusten kauppa käy ja hinnat nousevat: https://www.hellenicshippingnews.com/bulkers-second-hand-vessel-prices-on-the-rise/
Säiliöalusvarustamoja odottavat hyvät ajat vuonna 2024. Dark Fleetin mahdolliset romutukset, myöhästetyt uudisrakennustilaukset ja erittäin kannattava vuositulos ovat odotukset lohikäärmeen vuodelle: https://splash247.com/shipping-in-the-year-of-the-dragon-tankers/
Kenen syy, kun alus uppoaa ja pitäisikö varustamon johto tuomita, jos varustamon havaitaan tehneen laiminlyöntejä? Kumpi on tärkeämpää, ihmishenki vai osakeanti? Kysymys on yhä aiheellisempi nyt, kun shadow- ja dark fleetien aluksia liikkuu arviolta 600 kappaletta maailman merillä: https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/stellar-daisy-some-progress-real-responsibility
Energia ja raaka-aineet:
Venäjän hiililaivaukset vähenivät 14 %, kun pakotteet alkoivat purra. Pudotusta on tapahtunut viime lokakuusta lähtien. Kiina osti vuonna 2023 41 % venäläisestä hiilestä. Pakotteet vaikeuttavat myös rautateiden toimintaa, jolla hiili kuljetetaan rannikon satamiin: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-coal-shipments-fall-14-as-sanctions-bite/
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
USA:n maissinviljelijät saivat ennätyssadon. Varastot ovat täynnä eikä kauppa käy: https://www.hellenicshippingnews.com/us-farmers-face-harsh-economics-with-record-corn-supplies-in-silos/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Mississippi-joen ikonisten matkustaja-alusten johtavan varustamon toiminta keskeytyy emoyhtiön uudelleenjärjestelyjen vuoksi. Varustamon toiminta on ollut tappiollista ja se joko myydään tai ajetaan alas. Emoyhtiö on hakenut matkustaja-alusvarustamoa konkurssiin. Emoyhtiön muu toiminta jatkuu normaalisti: https://gcaptain.com/hornblower-groups-american-queen-voyages-ceases-operations/
Offshore ja merituulivoima:
USA:n itärannikon merituulivoimaprojekti saa liittovaltion luvan. Hanke on 12 merimailia etelään Long Islandilta: https://www.maritime-executive.com/article/equinor-s-empire-wind-project-gets-final-federal-permit
Australian ympäristöministeriö on julkaissut tarjouskilpailun osoittamansa merialueen sovelutuvuudesta merituulivoimalle: https://www.marineinsight.com/shipping-news/australia-proposes-offshore-wind-plans-in-the-strategic-indian-ocean/
Kanavat ja sisävedet:
Panaman kanavaviranomainen on ilmoittanut suunnitelmistaan sijoittaa yli 8,5 miljardia $ pääomasijoituksina kestävän kehityksen hankkeisiin seuraavien 5 vuoden aikana taistelussa ilmastomuutosta vastaan. Sijoitus ylittää useilla miljardeilla kanavan laajennushankkeen kustannukset: https://gcaptain.com/panama-canal-pledges-billions-towards-climate-resilience/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 23.2.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat ja terminaalit:
Suomalaisen Cargotecin tytäryhtiö Kalmar toimittaa Rotterdamin ECT Delta terminaaliin 2 täysin sähköistä ja 8 hybridikonttitrukkia. Kauppaan kuuluu trukkien etähallinta. Toimitus on loppuvuodesta 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/kalmars-electric-and-hybrid-straddle-carriers-to-play-role-in-cutting-emissions-at-ect-delta-terminal-in-rotterdam/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Suomalaisen Norsepowerin ja saksalaisen sementinkuljetusvarustamon kesken on sovittu roottoripurjeen asentamisesta varustamon uusimpaan sementinkuljetusalukseen. Hanke on Saksan hallituksen tukema, alus rakennetaan Kiinassa ja se tulee eurooppalaisen lipun alle: https://www.hellenicshippingnews.com/the-first-norsepower-rotor-sail-funded-by-german-government-to-be-fitted-on-baltraders-new-cement-carrier/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Saksalainen teknologiayhtiö on laskenut, että aasialaisvarustamot, jotka käyvät EU satamissa, joutuvat maksamaan yli miljardin $:n maksut siinä vaiheessa, kun EU:n päästökauppa on täysin otettu käyttöön. Suurimman taakan kantavat Kiinaan ja Singaporeen rekisteröidyt varustamot. Yhtiö laskee, että tänä vuonna aasialaisvarustamot maksavat n. 500 miljoonaa $:a, kun huomioidaan 40 % päästöistä, ensi vuonna 70 % ja 2026 100 %. EU ETS:n piirissä on 12´500 alusta, joista aasialaisia on n. 4´000: https://www.hellenicshippingnews.com/asian-shipowners-face-hefty-emissions-liabilities-of-e1bn-for-eu-bound-voyages-according-to-oceanscore/
Euroopan johtava epävirallinen puhtaiden kuljetusten kampanjaorganisaatio varoittaa, että maailman kauppalaivastosta kolmasosan on saavuttaakseen vuoden 2030 IMO:n ylärajatavoitteet siirryttävä 0- tai lähes 0-päästöisiin polttoaineisiin. Yhdistys katsoo sen olevan tekemätön paikka mutta sen sijaan tavoitteen alarajan saavuttaminen on hyvinkin mahdollista: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/ngo-assesses-what-imo-needs-to-do-to-meet-its-climate-targets/
Eurooppalaisen matalarikkisen dieselpolttoaineen hinta on heilahdellut voimakkaasti viime viikkoina: https://www.hellenicshippingnews.com/european-vlsfo-prices-are-worth-watching/
Huonot sääolosuhteet haittaavat polttoaineen saantia Kiinassa. Tuulen nopeudet ovat 14 – 24 sekuntimetriä ja sään odotetaan jatkuvan ensi viikkoon: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-abysmal-weather-disrupts-barging-schedules-bunker-demand-at-ports/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
USA:n merenkulkuviranomainen varoittaa viimeisimmässä kiertokirjeessään merenkulun osapuolia potentiaalisista haavoittuvuuksista satamalaitteille, verkoille, operatiivisille järjestelmille, sovelluksille ja infrastruktuurille. Varoitus koskee erityisesti niitä järjestelmiä, jotka ovat ulkomaisten yhtiöiden varsinkin kiinalaisten asentamia, ylläpitämiä ja valmistamia: https://gcaptain.com/marad-advisory-warns-of-potential-cybersecurity-threats-from-chinese-manufactured-port-equipment/
Presidentti Biden antaakin ensimmäiset määräyksensä vahvistaakseen satamien kyberturvallisuutta. USA:n satamat työllistävät 31 miljoonaa ihmistä, 90 % ulkomaankaupasta kulkee satamien kautta ja satamien vaikutus talouteen on 5,4 miljardia $. Satamanostureista 80 % on Kiinasta: https://www.hellenicshippingnews.com/biden-signs-executive-order-on-us-port-cybersecurity-targeting-chinese-manufactured-shipping-cranes/
Johtava merenkulun tekoäly-yhtiö on ilmoittanut yhteistyöstään INTERPOLin, kansainvälisen rikospoliisiorganisaation, kanssa avustamalla sitä turvallisen toimintaympäristön saavuttamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/windward-maritime-ai-partners-with-interpol-to-help-combat-global-maritime-crime/
Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:
VTS-keskuksen uusi tehtävä. Seattle VTS aloittaa valaiden seurannan tavoitteena välttää alusten ja valaiden yhteentörmäykset Olympian ja Strait of Juan de Fucan välisellä merialueella. VTS kerää alusten ilmoitukset valaista ja välittää ne reaaliajassa varoitusjärjestelmän kautta. Vastaava järjestely on toiminnassa Kanadan länsirannikolla: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-coast-guard-integrates-whale-tracking-into-seattle-vts-center
Käänteentekevä yhteistyö UK:n Luotsiliiton ja Merimieslähetyksen kesken mahdollistaa luotsien pääsyn lähetyksen mielenterveys- ja hyvinvointipalveluihin. Luotsit työskentelevät 24/7 ja työ on yksinäistä ja eristäytynyttä, joka voi johtaa henkisiin vaikeuksiin: https://seawork.com/newfront/news/campaign-safe-haven-for-uk-maritime-pilots
Muu logistiikka, koulutus:
Peruuntuneet tai myöhästyneet lennot voivat tuoda korvauksia. Artikkelissa kerrotaan oikeutesi ja korvauksesi, jos lentosi myöhästyy tai peruuntuu, miten hakea korvausta ja missä sitten yötä ollaan: https://www.euronews.com/travel/2024/02/22/cancelled-flight-eu-and-uk-consumer-rights-and-what-youre-entitled-to
Maailmankauppa ja -politiikka:
Luottoluokittajan arvion mukaan Punaisen meren kriisin aiheuttamat kiertomatkat eivät lisää inflaatiota. Kustannusten nousua kompensoi heikko kysyntä ja runsas alustarjonta: https://gcaptain.com/red-sea-diversions-not-driving-inflation-higher-moodys-says/
Kansainvälinen talouden analytiikka- ja informaatiotalo arvioi maailmankaupan kasvavan 3,3 % aina vuoteen 2028 saakka vaikka toimitusketjut ovat kriittisessä vaiheessa johtuen geopolitiikan, merenkulun häiriöiden ja uhkaavan ilmastomuutoksen paineista sekä teknologiakehityksestä. Nämä ovat johtaneet toimintojen ulkoistamisten ja toimitusketjujen uudelleenarviointiin: https://www.hellenicshippingnews.com/sp-global-expects-global-trade-will-grow-at-a-compound-rate-of-3-3-through-to-2028/
OECD-alueen bruttokansantuote kasvoi 0,4 % vuoden 2023 4. neljänneksellä. G7:n osalta BKT laski, kun muiden OECD-maiden osalta joillakin tapahtui kasvua, joillakin ei. Alustava koko vuoden 2023 BKT laski vuodesta 2022, johtuen lähinnä inflaatiosta. Laskua oli 10 maassa, eniten laski Viron BKT, kun taas 14 maassa BKT laski mutta pysyi positiivisena. Vain 3 maassa BKT kasvoi enemmän kuin 2022, Costa Ricassa, USA:ssa ja Japanissa: https://www.hellenicshippingnews.com/oecd-gdp-grows-by-0-4-in-the-fourth-quarter-of-2023/
Kiinan johtoon kohdistuu kovia paineita kansalliskokouksen alla saada maan talous tasapainoon. Tämän vuoden alussa kiinalaiset osakkeet vajosivat heikkojen kasvuennusteiden ja syvenevän deflaation vuoksi. Kiinteistömarkkinat ovat olleet vuodesta 2021 vapaassa pudotuksessa eikä hallituksella ole enää perinteisiä välineitä oikaista talouden syöksyä: https://www.hellenicshippingnews.com/pressure-grows-on-china-for-big-policy-moves-to-fix-economy/
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
Valtioneuvoston asetus alusliikennepalvelusta annetun asetuksen (763/2005) muuttamisesta – perustelumuistio 22.2.2024: file:///C:/Users/sofia/Downloads/alp_vna_perustelumuistio.pdf
Valtioneuvoston asetus alusliikennepalvelusta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta (VTS), joka tulee voimaan 1 päivänä maaliskuuta 2024: file:///C:/Users/sofia/Downloads/alp_vna_fi_taitettu.pdf
Statrådets förordning om ändring av statrådets förordning om fartygstrafikservice (VTS), som träder i kraft den 1 mars 2024: file:///C:/Users/sofia/Downloads/alp_vna_sv_taitettu.pdf
EU Parlamentin sisämarkkinakomitea (IMCO) julkaisi eilen raporttinsa EU:n tullikoodeksin uudistamisesta. Tullikoodeksi määrittää EU:n ulkorajojen kaupan tehokkuuden sekä sieto- ja kilpailukyvyn. EU:n ulkorajakaupasta 90 % kulkee meritse. Koodeksissa on huomioitava mahdollisuus varastoida tavaraa satamissa, niin että saumaton yhteys merikuljetuksesta takamaakuljetuksiin toimii: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-and-port-industry-stakeholders-welcome-the-imco-vote-on-ucc-reform-urging-further-efforts-to-secure-a-smart-safe-and-competitive-customs-union/
Euroalueen liiketoiminta osoittaa elpymisen merkkejä. Viime vuonna euroalueen talous pysähtyi Saksan teollisuuden sakatessa. Saksan teollisuuden nopeaa heikkenemistä ei palvelualan paraneminen kyennyt korvaamaan. Sitä vastoin Ranskan liiketoiminta elpyi merkittävästi. Englannin talous on kasvanut koko ajan mutta korkea inflaatio vaivaa edelleen: https://www.hellenicshippingnews.com/euro-zone-business-activity-inches-towards-growth-in-feb-survey-shows/
UNCTAD:n raportin mukaan Punaisen ja Mustan meren geopoliittiset sekä Panaman kanavan ilmastoperäinen kriisi muokkaavat maailman kauppamerenkulun reittejä ja niillä on huomattava taloudellinen ja ilmastollinen vaikutus: https://gcaptain.com/unprecedented-shipping-disruptions-reshaping-global-trade-un-report/
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Huthien hyökkäykset merenkulkua vastaan laajenevat Punaisella merellä. Huthit ovat lähettäneet kirjeen laivaajille ja vakuutusyhtiöille, jossa he ilmoittavat asettaneensa fatwan Israeliin, USA:n ja UK:n linkittyville tai niiden omistamille aluksille niiden purjehtiessa alueella: https://gcaptain.com/houthis-escalating-red-sea-attacks-on-shipping/
Huthit ja heidän tukijansa Iran valmistautuvat pitkään vastakkainasetteluun USA:n ja sen liittolaisten kanssa Punaisella merellä riippumatta siitä, miten Gazan sodassa käy: https://gcaptain.com/iran-backed-houthis-preparing-for-long-battle-with-the-u-s/
Pakotteet:
UK:n ulkoministeri ilmoitti uusista pakotteista Venäjää kohtaan. Pakotteet kohdistuvat Venäjän päätulolähteisiin ja yli 50 venäläiseen henkilöön ja yhtiöön metalli-, timantti- ja energiakaupan aloilla. Näitä ovat mm. varustamot (Fractal Marine DMCC, Beks Ship Management, Active Shipping), LNG-toimijat, ammusvalmistajat, elektroniikkayhtiöt ja öljykauppiaat: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/uk-sanctions-three-shipping-companies-over-alleged-russian-trades/
UK:n hallitus on asettanut pakotteet sveitsiläiselle yhtiölle ja sen omistajalle G7:n hintakaton rikkomisesta. Yhtiöllä saattaa olla yhteyksiä Gennadi Timtshenkoon, johon kohdistuu sveitsiläisiä, eurooppalaisia ja usalaisia pakotteita. Timtshenko asuu Sveitsissä ja on ollut Suomen kansalainen vuodesta 1999. Sveitsi on vuosia ollut venäläisen öljykaupan keskus ja kuten odottaa saattaa kytkökset on taitavasti piilotettu: https://www.maritime-executive.com/article/uk-sanctions-dutch-oil-trader-for-trafficking-in-russian-oil
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Australian merenkulkuviranomainen kieltää irtolastialukselta maahan tulon vuodeksi sen jätettyä raportoimatta vaaditut selvitykset aluksen korjauksista. Alus sai konevian ja on korjattavana: https://www.maritime-executive.com/article/australia-bans-bulker-for-a-year-when-ship-fails-to-provide-repair-updates
Sri Lanka on saanut kiinni aluksen laittomasta öljypäästöstä uuden satelliittivalvontajärjestelmän avulla. Alukselle määrättiin 50´000 $ lasku: https://www.maritime-executive.com/article/sri-lanka-nabs-oil-polluting-tanker-using-satellite-surveillance
USA:n oikeusministeriö on nostanut syytteet 4 ulkomaalaista vastaan, jotka salakuljettivat iranilaisia aseita hutheille. Pidätystilanteessa 2 Navy SEAL -sotilasta sai surmansa: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-charges-four-men-from-target-vessel-in-fatal-navy-seal-boarding
UK:n rikospoliisi on tehnyt suurimman huumetakavarikkonsa, kun poliisit takavarikoivat banaanilastissa olleet 5,7 tonnia kokaiinia arvoltaan n. 570 miljoonaa $:a. Lastin hankintahinta Etelä-Amerikassa on n. 12 miljoonaa $:a. Lasti oli menossa Hampuriin Saksan markkinoille. Maahantuojia selvitetään parhaillaan. UK:n vuotuinen huumekaupan liikevaihto on n. 5 miljardia $:a: https://www.maritime-executive.com/article/uk-sets-a-new-record-with-five-tonne-cocaine-bust
Järjestöt:
Kansainvälinen varustamoliitto, joka edustaa yli 80 % maailman kauppalaivastosta, on julkaissut periaatteet toimenpiteiksi merenkulkusektorin taistelussa häirintää ja kiusaamista vastaan. Periaatteet ovat vastaus kansainvälisen työjärjestön ILO:n yhdessä LR:n ja Gallupin kanssa tuottamaan raporttiin, jossa käytiin läpi kokemuksia väkivallasta ja kiusaamisesta aluksilla: https://www.hellenicshippingnews.com/global-shipowners-body-sets-out-industry-principles-to-combat-harassment-and-bullying/
Onnettomuudet:
Punaisella merellä fataalin iskun saanut irtolastialus lastinaan IMDG 5.1 lannoitetta odottaa edelleen jatkotoimenpiteitä. Miehistö pelastettiin toiseen alukseen, alus vuotaa mutta on vielä pinnalla ja alusta operoivat pohtivat vaihtoehtoja. Aluksen UK:hon rekisteröityä omistajaa eikä libanonilaista varustamoa ole tavoitettu. Merivakuutustahot eivät osanneet kertoa, kuka olisi vakuuttanut aluksen, koska sitä ei ole vakuutettu Lontoossa: https://gcaptain.com/houthi-hit-rubymar-faces-unknown-fate/
Jäätä murtamassa ollut ruotsalainen hinaaja on edelleen karilla. Aluksella on iso kallistuma ja rannikkovartiosto on lopettanut ympäristönsuojelutoimet. Selvitys huolimattomuudesta meriliikenteessä ja aluksen valmistelu karilta saamiseksi jatkuvat edelleen: https://www.sjofartstidningen.se/bogserbat-fortsatt-kvar-vid-grundet/
Video: pelastushelikopteri matkasi risteilijän kyydissä Ison Beltin sillan alitse hakiessaan sairaan matkustajan alukselta sankassa sumussa: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/rescue-helicopter-passes-great-belt-bridge-by-ferry-video/
Rahtialus ja LNG-säiliöalus törmäsivät Etelä-Korean vesillä. Meripelastus pelasti 77 henkilöä aluksilta. Kummallakaan ei ole uppoamisvaaraa. Yhteentörmäyksen syytä selvitellään: https://www.marineinsight.com/shipping-news/77-rescued-after-lng-carrier-collides-with-cargo-ship-off-south-korea/
Ympäristö:
Kevättuulet riepottelivat Ruotsin länsirannikkoa ja alueen alusliikennettä: https://www.sjofartstidningen.se/sa-drabbades-sjofarten-av-blasten/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdeluettelo:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Lloyd´s Register https://lr.org/en/
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/