Merenkulun artikkeleita / sjöfartsartiklar 29.12.2023

Pääaiheita tänään:

Hyvää Uutta vuotta 2024! Gott Nytt År 2024!                        

Merenkulku ja merenkulkijat:

Miten meni vuosi 2023 merenkulussa?

Kriisipesäkkeet ja pakotteet:

Punaisen meren kriisi sekoittaa pakkaa eikä koalitio meinaa lähteä liikkeelle.

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Mitä tarkoittaa termi?:

ESG (Environmental, Social, Governance): https://www.nordea.com/fi/uutiset/mika-on-esg

Merenkulku yleinen:

Vuosi 2023 kansainvälisessä merenkulussa: tarinoita ja tapahtumia lyhyesti vuoden mittaan sattuneista ilmiöistä: https://gcaptain.com/the-maritime-stories-that-made-2023/

Vuosi 2023 Ahvenanmaan merenkulussa: mittakaava on pienempi mutta tapahtumia on silti: https://www.sjofart.ax/nyheter/2023-ar-ett-ar-som-sent-ska-glommas/

Vuosi 2023 Ruotsin merenkulussa: eniten luetut artikkelit, joissa mukana myös suomalaista merenkulkua: https://www.sjofartstidningen.se/har-ar-arets-mest-lasta-artiklar/

Varustamoiden kilpailu ja sijoittuminen ovat osa monimutkaista shakkipeliä, jolla ne tekevät ratkaisuja Punaisen meren käytön suhteen, mikä vaikeuttaa ennusteiden tekoa: https://gcaptain.com/carrier-competition-and-positioning-complicate-red-sea-analysis/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Godby Shippingin roro-alus Midas siirtyy tanskalaisen DFDS:n rahtaukseen, jonka rahtauksessa on ennestään kaksi saman varustamon alusta: https://shippingtelegraph.com/freight-news/dfds-takes-ro-ro-midas-on-charter/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Saavatko ESG, ilmastoaktivistit ja huthikapinalliset konttivarustamojen tulokset nousuun: https://gcaptain.com/can-climate-change-activists-houthis-save-containership-market/

Ruotsalainen merenkulun asiantuntija arvioi konttivarustamojen tilannetta haastattelussa. Hänen arvionsa käyvät yksiin muiden analyytikkojen arvioiden kanssa: https://e-tidning.sjofartstidningen.se/p/extra-bilagor/vi-har-aldrig-heft-en-sa-stor-orderbok-som-nu/r/3/4/3815/1164619

Energia ja raaka-aineet:

Venäjän energiaministeri avasi näkemyksiään Venäjän ensi vuoden energiaviennistä. Hänen arvionsa Brent-viitelaadun hinnasta on n. 80 – 85 $ / barreli. Ostajia hintakaton alla kaupattavalle öljylle riittää latinalaisessa Amerikassa, Afrikassa ja Tyynen meren Aasiassa. Kiina ja Intia ostavat yhteensä 90 – 95 % Venäjän öljynviennistä: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-novak-sees-brent-oil-prices-at-80-85-b-in-2024/

Hiilikaupan painopiste muuttuu. Kiina käyttää yli puolet maailman hiilestä ja tuottaa siitä itse puolet. Nousevia käyttäjiä ja tuojia ovat Intia, Pakistan ja Bangladesh samalla, kun Eurooppa vähentää hiilen käyttöään. Lämmitykseen käytettävän hiilen käyttö on korkeimmillaan tänä vuonna ja alkaa vähetä tästä eteenpäin: https://www.hellenicshippingnews.com/coal-trade-continues-to-head-east/

Venäjä vie lähes kaiken öljynsä Kiinaan ja Intiaan, Euroopan osuus on pudonnut kymmenenteen osaan  aiemmasta: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-exports-almost-all-its-oil-to-china-and-india-novak/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Vehnän futuurihinnat nousuun irtolastialuksen osuttua miinaan Mustalla merellä: https://gcaptain.com/wheat-futures-surge-after-grain-ship-hits-mine/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Risteilymatkustajat ovat palanneet Port Canaveraliin. Satama teki uuden matkustajaennätyksen tänä vuonna: https://www.maritime-executive.com/article/port-canaveral-delivers-another-record-year

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäänmurto ja jäätilanne Itämerellä: https://baltice.org/

Satamat ja terminaalit:

Singapore ilmoittaa tehneensä ennätyksen saapuneiden alusten bruttotonnien määrässä, yli 3 miljardia tonnia, vuonna 2023: https://www.marineinsight.com/shipping-news/singapore-port-breaks-record-with-3-billion-gross-tons-in-vessel-arrivals-for-2023/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Kiinalaistelakka aloittaa merikoeajot tukialuksella, joka kykenee toimittamaan 3 täyttä sarjaa 16 MW tuulivoimalaa asennettavaksi ja sillä on valmiudet päivitykseen 20 MW:n tuulivoimalan asennuksille:  https://www.maritime-executive.com/article/giant-20-mw-ready-wind-turbine-vessel-heads-out-on-sea-trials

Kiinan tavoite on rakentaa vuoteen 2025 mennessä yli puolet maailman vaihtoehtopolttoaineita käyttävistä aluksista: https://www.hellenicshippingnews.com/china-aims-to-build-more-than-half-the-worlds-cleaner-fuel-ships-by-2025/

Zinus Technology -yhtiö on saanut tilauksen toimittaa maailman ensimmäinen 0-päästöinen ropax-lautta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-zero-emission-ro-pax-ferry-powered-by-zinus-technology/

Kiinalainen seisminen tutkimusalus lähtee ensimmäiselle kansainväliselle matkalleen: https://www.marineinsight.com/videos/chinas-deepwater-seismic-vessel-sets-sail-on-its-first-international-voyage/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Mainos: polttokennot ovat varteentettava vaihtoehto, kun mennään kohti hiilineutrauliutta. Euroopan ropax-lauttojen keski-ikä on 38 vuotta ja edessä on kaluston uusiminen tai jälkiasennukset. Suurimmalla osalla nykyisiä ropax-aluksia on seuraavan 2 – 5 vuoden kuluessa vaikeuksia saavuttaa IMO:n ja EU:n päästövaatimukset: https://www.hellenicshippingnews.com/fuel-cells-are-here-to-decarbonise-15-of-the-global-fleet-now/

Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:

Valtioneuvosto on torstaina käsitellyt ylimääräisessä istunnossaan Eduskunnan vastauksen alusliikennepalvelulakiesitykseen. Tasavallan presidentti on esittelyssä vahvistanut lain. Lakimuutos tulee voimaan vuoden 2024 alusta VTS:ää koskien. European Maritime Single Window -asetuksen, joka korvaa Portnet-järjestelmän, osalta voimaantulo on 15.8.2025: https://valtioneuvosto.fi/-/1410829/alusliikennepalvelulakiin-muutoksia-vuoden-2024-alussa

Valtioneuvoston päätöksen ja liitteiden mukaisesti Tasavallan Presidentin vahvistus alusliikennepalvelulain muuttamiseksi, huomaa myös liikennevirhemaksuna sakko VTS-lain rikkomisesta: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=580

Video: ahtaat kulmat mutta osaava merenkulkija tietää, miten kulkea: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7145646022998884352/

Ruotsi muutti luotsauslainsäädäntöään 1 päivänä joulukuuta. Kuten Suomessakin säännöstö on monimutkainen mutta sen odotetaan vähentävän onnettomuuksia ja vähentävän luotsinkäyttövelvollisuuden kiertämistä: https://e-tidning.sjofartstidningen.se/p/extra-bilagor/nya-lotsreglerna-pa-plats/r/2/2-3/3815/1165955

Maailmankauppa ja -politiikka:

Kolumni: huthikapinallisten vastaus Gazan sotaan voi vaarantaa maailmantalouden häiritsemällä Bab El Mandebin salmen liikennettä: https://www.hellenicshippingnews.com/the-houthi-reaction-to-the-gaza-conflict-could-threaten-the-global-economy/

Rahtihinnat ovat nelinkertaistuneet Punaisen meren kriisin keskellä: https://www.hellenicshippingnews.com/freight-rates-quadrupled-amid-red-sea-shipping-chaos/

Punaisen meren kriisi lisää kuljetusten kustannuksia sekä aiheuttaa viivästyksiä tavarantoimittajille ja jälleenmyyjille: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-shipping-workarounds-add-costs-delays-for-suppliers-retailers/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Iran esittelee uutta ohjuskalustoaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/iran-expands-naval-capabilities-with-domestically-produced-fully-smart-cruise-missiles/

Iran uhkaa sulkea Välimeren, Gibraltarin ja muut vesitiet. Miten, on hyvä kysymys: https://www.marineinsight.com/shipping-news/iran-threatens-mediterranean-sea-closure-over-alleged-us-support-for-gaza-crimes/

USA:n liittolaiset Punaisen meren koalitiossa ovat kovasti vastahankaisia osallistumaan operaatioon. Lähes puolet osallistujiksi mainituista eivät ole osoittaneet merkkiäkään sotaanlähdöstä tai antaneet USA:lle lupaa ilmoittaa osallisuudestaan. Osallistuminen voi olla kaikkea sota-aluksen asettamisesta yhteysupseerin lähettämiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/us-allies-reluctant-on-red-sea-task-force/

Kolumni: Operaatio Prosperity Guardian, Punaisen meren koalition työnimi, herättää muitakin kuin turvallisuuden tunteita. Kenen vaurautta suojellaan? Varustamojen, maailmankaupan, vieraan lipun alla purjehtivan ja antavatko koalition jäsenet riittävän tuen koalitiolle? Entä, jos muualla syntyy rähinää, lähtevätkö koalition jäsenet hoitamaan niitä? Jääkö USA yksin alueelle? Milloin ja kuka päättää suojauksen laajenemisesta hyökkäykseksi? Entä, jos varustamo käyttääkin tilannetta kilpailuedun saamiseksi: https://gcaptain.com/operation-prosperity-guardian-opinion/

Kuinka turvalliseksi varustamot kokevat Punaisen meren? Varustamoilla on erilaiset riskiarviot siitä: https://www.freightwaves.com/news/how-safe-is-red-sea-different-shipping-lines-have-different-answers

Pakotteet:

USA:n valtionvarainministeriön ulkomaisen omaisuuden valvontatoimisto on määrännyt uusia pakotteita venäläisen Sovcomflot-varustamon toimitusjohtajaa ja useita öljymeklareita vastaan Venäjän öljylle asetetun hintakaton murtamiseen osallistumisesta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-imposes-sanctions-on-sovcomflot-manager-and-oil-traders-for-breaching-russian-oil-price-cap/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Huolimatta hiilineutraaliustavoitteista tai juuri siksi hiilen kulutus on ennen näkemättömän suurta. Tässä artikkelissa kuvataan, miten välttää räjähdys tai tulipalo hiilen lastauksessa, kuljetuksessa ja purkauksessa: https://www.hellenicshippingnews.com/coal-cargoes-avoiding-explosion-and-self-heating/

Drone-hyökkäykset lähellä Intian länsirannikkoa voivat nostaa sotavaaralisiä alueella turvallisuuden tiukentuessa: https://www.hellenicshippingnews.com/attack-on-ship-off-indias-west-coast-can-raise-war-risk-premiums-as-security-tightens/

Intian alusrekisteri jatkaa kasvuaan. Alusrekisteri on myös keskittynyt uudenlaisten avainteknologioiden hyödyntämiseen yhteistyössä Intian laivanrakennusteollisuuden kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/indian-register-of-shipping-reflects-on-2023-and-charts-course-for-2024-towards-a-more-sustainable-future/

Järjestöt:

OPEC: öljyntuottajamaiden järjestö luo katsauksen vuoteen 2023 ja näkymänsä vuoteen 2024. Katsauksessa on mukana myös ei-OPEC -maiden osuus. Katsaus peilaa OECD:n lukuihin talouden kehityksestä: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-review-of-2023-and-outlook-for-2024/

Onnettomuudet:

Saksalaisalus pelasti palavan irtolastialuksen miehistön Mosambikin salmessa: https://www.maritime-executive.com/article/19-crewmembers-rescued-from-burning-bulker-in-mozambique-channel

Panaman lipun alla purjehtiva irtolastialus osui miinaan Mustalla merellä: https://gcaptain.com/bulk-carrier-hits-russian-mine-the-black-sea/

Romutus:

Punaisen meren kriisi saattaa vaikuttaa myös romutukseen. Yhdessä teräksen huonon kysynnän kanssa se saa aikaan romutukseen menevien laivojen teräksen hinnan laskun. Painetta markkinoilla on muttei juuri nyt kauppoja: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-crisis-could-further-limit-ship-recycling-activity/

Historian havinaa:

Kolumbia aikoo nostaa esineitä vuonna 1708 Kartagenan edustalla uponneesta espanjalaisesta sotalaivasta. ”Haaksirikkoutuneiden Graalin maljassa” sanotaan olevan miljardien $:ien edestä tavaraa: 7 miljoonaa pesoa, 116 teräsarkkua täynnä smaragdeja ja n. 30 miljoonaa kultakolikkoa:  https://www.marineinsight.com/shipping-news/columbian-government-aims-to-recover-treasure-worth-billions-from-holy-grail-of-shipwrecks/

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/