Pääaiheita tänään:
Merenkulku ja merenkulkijat:
Merenkulkua vaivaa äärevät sääilmiöt, geopoliittiset jännitteet ja vaikeus saada koulutettuja miehistöjä.
Kriisipesäkkeet ja pakotteet:
Punaisen meren hyökkäykset, jotka pakottavat alukset kiertämään Afrikan ja EU:n 12. pakotepaketti.
EU ja IMO:
EU ETS tulee voimaan vuoden vaihteessa.
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Mitä tarkoittaa termi?:
Appellate Body: https://en.wikipedia.org/wiki/Appellate_Body
WTO (World Trade Organization): https://fi.wikipedia.org/wiki/Maailman_kauppaj%C3%A4rjest%C3%B6
Merenkulku yleinen:
Mitä YK:n ilmastokokous COP28 tarkoittaa merenkululle? Yhteistyökumppanuuksia, IMO:n kasvavaa roolia, investointien varmuuden parantamista, pyrkimystä lyhyen aikavälin parannuksiin ja paljon tekemätöntä työtä: https://www.hellenicshippingnews.com/what-does-cop28-mean-for-shipping/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Varustamoiden osakkeet ovat nousussa pörsseissä, kun Punaisen meren merenkulku on huthi-uhan alla: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-stocks-extend-rally-as-red-sea-traffic-paused/
Turvallisuuskoulutus ja harjoittelu ovat tärkeitä merenkulussa. Paitsi monella tavalla poikkeavat olosuhteet maissatyöskentelyyn verrattuna, on merenkulkijan osattava toimia itsenäisesti mm. jos ja kun joku putoaa mereen, varauduttaessa myrskyihin, tulipaloihin, putoamisiin, räjähdyksiin, työssä uupumiseen jne: https://gcaptain.com/the-importance-of-safety-training-in-maritime-work/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Konfliktit ja ilmasto-ongelmat muokkaavat uudelleen konttialusten reittejä: https://www.seatrade-maritime.com/containers/conflict-and-climate-conspire-reroute-container-ships
Energia ja raaka-aineet:
Useat säiliöalusvarustamot ovat sisällyttäneet rahteihin option lisämaksusta Afrikan kiertämisestä, mikäli Punaisen meren tilanne pahenee. Tilannetta seurataan tuntitasolla. Lyhyellä aikavälillä korotus on 10%:n luokkaa, pidemmällä tähtäimellä enemmän. Pidempi matka vaikuttaa myös EU:n päästömaksuihin: https://www.hellenicshippingnews.com/freight-to-spurt-if-tankers-rerouted-via-cape-on-war-risk-sources/
Sitä vastoin itäänpäin suuntautuvat öljynkuljetukset eivät ole läheskään niin alttiita Punaisen meren kriisille: https://www.hellenicshippingnews.com/some-asian-refiners-mull-non-red-sea-routes-to-bring-in-north-african-mediterranean-crude/
Venäjän kaasuntuonti Eurooppaan on pudonnut puoleen viime vuodesta mutta on noussut loppuvuotta kohti. Tuonti oli suurimmillaan 2018-19, jolloin se oli 6-kertainen nykyiseen verrattuna: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-gas-exports-to-europe-on-rise-in-december-reuters-calculations/
Offshore ja merituulivoima:
Meriauralle sopimus Akerin kanssa offshoremoduulien kuljetuksista: https://meriauragroup.com/meriaura-group-oyj-aker-solutions-k2-project-forwarding-and-meriaura-sign-contract-for-offshore-module-transportation/
Kiinalaisyhtiö julkistaa tähän mennessä suurimman tuulivoimaturbiinin teholtaan 20MW: https://www.maritimejournal.com/industry-news/chinese-firm-unveils-latest-upsized-wind-turbine/
Kanavat ja sisävedet:
Sateet tulivat Panamaan ja kanavaviranomainen peruuttaa aikeensa rajoittaa alusten läpikulku 18:aan 1. helmikuuta alkaen. Sen sijaan 16. tammikuuta alkaen läpi päästetään 24 alusta päivässä. Tällä hetkellä läpi päästetään 22 alusta: https://www.seatrade-maritime.com/panama/panama-canal-increases-daily-transits-24-16-january
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Video: Jään vastuksen laskeminen ja simulointi sekä vertailu todellisiin olosuhteisiin, Viron uusimman saaristolautan rakentaminen etenee: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7142882964782141442/
Satamat ja terminaalit:
Busanin kansainväliset satamapäivät nostivat esille muutaman keskeisen kohdan: epätasapaino kapasiteetin kasvun ja kysynnän välillä, hitaan kasvun, geopoliittiset jännitteet, kehittyvät kauppareitit, energiasiirtymän, digitalisaation ja automaation: https://www.hellenicshippingnews.com/container-overcapacity-expected-to-hit-hard-in-2024/
Cargotecin tytäryhtiö Kalmar toimittaa tyhjien konttien käsittelylaitteita Rotterdamin Maasvlakten terminaalille: https://www.hellenicshippingnews.com/kalmar-empty-container-handlers-selected-by-star-container-services-for-terminal-expansion-at-rotterdam-maasvlakte/
Grimaldi Group, mm. Finnlinesin omistaja, lisää omistuksiaan kreikkalaisissa satamissa. Se hankki aiemmin vastaavasti Igoumenitsan sataman ja nyt on vuorossa ⅔-osaa Heraklionin satamasta Kreetalla: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/grimaldi-group-acquires-a-major-stake-in-the-heraklion-port-authority/
New Orleansin satamalle 74 miljoonan $:n määräraha konttiterminaalin kehittämiseksi, jolla se voi kilpailla Mobilen ja Houstonin kanssa. Määräraha on osa vuoden 2021 budjettipakettia, jolla USA:n hallitus tukee maan satamien, vesiteiden, rautateiden ja teiden kehittämistä: https://www.maritime-executive.com/article/port-of-new-orleans-gets-74m-grant
Maerskin tytäryhtiö APM Terminals on saattanut loppuun ohjelmansa lisätä huomattavasti Tangerin sataman kapasiteettia. Satama on yksi nopeimmin kasvavista ja tehokkaimmista satamista ja laajennus heijastelee alusten ja alueellisen liikenteen kasvua. EU ETS:n käyttöönotto tuo satamalle mielenkiintoisen sijainnin suurena konttikeskuksena: https://www.maritime-executive.com/article/maersk-expands-tangiers-med-terminal-as-port-s-transshipment-role-grows
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
DP (Dynamic Positioning) toimintaperiaate ja markkinat: https://www.linkedin.com/groups/2394325/?highlightedUpdateUrn=urn%3Ali%3AgroupPost%3A2394325-7142844450384379904&q=highlightedFeedForGroups
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Konttialusten päästöt vähenivät vuoden 2023 alkupuoliskolla 12%. Oliko se seurausta vihreästä siirtymästä vai markkinoiden heilahtelusta? Tilastoja pitää edelleen lukea huolella ja selvittää, mitä tapahtumien taustalla on: https://www.freightwaves.com/news/is-a-reduction-in-maritime-emissions-a-market-mirage
Päästöttömät polttoaineet voivat olla saman hintaisia fossiilisten kanssa jo tämän vuosikymmenen aikana pohjois-Atlantin liikenteessä: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/zero-emission-fuels-could-reach-parity-two-years
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Mainos: miten tietojärjestelmällä voidaan hoitaa tarvittavat EU ETS:n toimenpiteet: https://www.maritime-executive.com/features/the-3-billion-shake-up-managing-eu-ets-expenses-with-veson
Helsingin Sataman uusi tiedotuslehti, Kaija. Mukana mm. Staffan Herlinin ja Roland Forssellin haastattelut, NATO:n vaikutukset satamalle, risteilijät, päästövähennykset, sataman digiloikka, eläviä kuvia vuiosien varrella: https://kaija.portofhelsinki.fi/
Maailmankauppa ja -politiikka:
UNCTAD:n raportti vuodesta 2023 antaa kuvan dynaamisesta ja monimutkaisesta tilanteesta. Tavarakaupan odotetaan putoavan 8% (2 biljoonaa $) ja palvelujen kasvavan 7% (500 miljardia $). Ennuste vuodelle 2024 on epävarma: https://www.hellenicshippingnews.com/2024-trade-outlook-highly-uncertain/
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
UK asettaa hiilimaksun tuontitavaroille vuodesta 2027. Malli noudattelee EU:n ja Kiinan vastaavia mutta maksut eri järjestelmissä vaihtelevat: https://gcaptain.com/new-uk-carbon-import-levy-protectionist-tariffs/
Suomi – USA bilateraalinen yhteistyösopimus on allekirjoitettu: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7142646566774865920/
IMO:n pääsihteeri on antanut lausunnon koskien Punaisen meren kriisiä: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-sg-statement-on-attacks-against-international-shipping-in-red-sea-area/
EU ETS tulee ensi vuoden alussa koskemaan myös merenkulkua. Silti tuntuu, että useimmat astuvat kylmään veteen kunnolla tietämättä, mitä säädös tarkoittaa. Saastuttaja maksaa -periaate ei ole sekään täysin yksinselitteinen asia. Lisäksi IMO:n CII-säännöstö on samoilla markkinoilla ja niiden eroavuudet tulee kyetä hahmottamaan: https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/chartering-under-eu-ets-demands-full-emissions-visibility
Kaukainen St. Helenan saari teki sopimuksen saksalaisvarustamon kanssa laivalinjasta. Linjalaiva käy saarella joka 4. viikko: https://shippingtelegraph.com/shipping-news/macs-opens-new-liner-service-to-remote-st-helena/
EU on hyväksynyt tuulivoimaperustamiskirjan, jonka mukaan vuoteen 2030 mennessä merituulivoimalla tuotetaan 111 GW energiaa. EU myöntää Kehitysrahastosta rahoitusta tuulivoimaan investoijille 4 miljardia €:a puhtaan teknologian kehittämiseksi. Euroopan Investointipankki muutti myös lainaussääntöjään ja julkaisi 5 miljardin €:n vastatakuuohjelman tuulivoimaturbiinien valmistamiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/european-wind-charter-adopted-building-framework-to-reach-111gw-by-2030
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Näin Punaisen meren kriisi voi vaikuttaa Suomeen: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010067082.html
Norjalaissäiliöalus sai osuman vesitankkiin mutta miehistö ei kärsinyt hyökkäyksessä ja järjestelmät toimivat. Huthit ovat ilmoittaneet olevansa neuvotteluyhteydessä omanilaisiin välittäjiin kauppa-aluksiin kohdistuvan Gazan sodan laajeneman lopettamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/vessel-attacked-in-red-sea-off-yemen-coast-u-s-officials-blame-houthis/
Bulgarialaisen irtolastialuksen kaappaus Somaliaan voi olla alku uudelle somalimerirosvojen toimintakaudelle. Somalialueen levottomuudet heijastuvat rikollisuuteen ja merirosvoukseen. Eri maiden viranomaisalukset seuraavat tilannetta Somalian aluevesillä: https://gcaptain.com/mystery-surrounds-hijacked-bulk-carrier-ruen-off-somalia/
Yhä useampi varustamo kieltäytyy menemästä Punaiselle merelle. Kontti-, säiliö- autojenkuljetus- sekä öljy-ja kaasualusvarustamoja valitsee Hyväntoivonniemen kiertämisen matkalla Eurooppaan. Se vaikuttaa tietysti rahti- ja päästömaksuihin mutta säästää Suez-maksuissa: https://www.freightwaves.com/news/red-sea-chaos-could-boost-tanker-and-container-shipping-rates
Punaisen meren kriisin pitkittyminen tietää, että kuluttaja maksaa kovempia hintoja kuljetetuista tavaroista niin Pohjois-Euroopassa, Välimerellä kuin USA:n itärannikollakin. Lisälasku polttoainekuluissa Kauko-Idän ja Pohjois-Euroopan välillä on n. 1 miljoonan euron luokkaa matkaa kohden: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-crisis-markets-spike-following-houthi-missile-attacks-as-concerns-grow-over-impact-on-global-supply-chains/
USA käynnistää monikansallisen turvallisuusoperaation Punaisella merellä – ”Operation Prosperity Guardian” – huthien hyökkäysten vuoksi. Mukana ovat USA:n lisäksi UK, Bahrain, Kanada, Ranska, Italia, Alankomaat, Norja, Seychelles ja Espanja: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/us-launches-multi-national-force-operation-prosperity-guardian-protect-shipping-red-sea
Huthikapinalliset lupaavat jatkaa hyökkäyksiään Punaisella merellä. USA:n johtaman koalition ongelma on kahtaalla, ensinnäkään useat alueen valtiot eivät ole siinä mukana, kuten Eqypti, Saudi-Arabia eikä virallinen Jemen. Toisaalta huthien iranilaisperäiset lennokit maksavat n. 20´000 $ kappale ja halvin versio 2´000 $, USA:n käyttämä torjuntaohjus 2,1 miljoonaa $: https://www.maritime-executive.com/article/houthi-leaders-vow-to-continue-attacks-on-shipping-despite-us-coalition
Punaisen meren merenkulun kriisi numeroina: https://gcaptain.com/red-sea-shipping-chaos-by-the-numbers/
Venäjä esittelee kaksi uutta ydinsukellusvenettä sitten kylmän sodan. Borei-luokan veneet tulevat Tyynen meren laivastoon. Venäjä on rakentamassa lisäksi 8 ydinsukellusvenettä, 3 niistä Borei-luokkaan ja 5 Yasen-luokkaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/russia-unveils-its-naval-power-surge-showcasing-advanced-nuclear-submarines/
Usalainen ydinsukellusvene vierailee Busanin satamassa Etelä-Koreassa. USA:n ydinsukellusveneiden vierailut ovat lisääntyneet Pohjois-Korean ohjuskokeiden jälkeen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-nuclear-powered-submarine-uss-missouri-docks-in-south-korea/
Pakotteet:
EU hyväksyi 12 pakotepakettinsa Venäjää kohtaan. Paketti sisältää yrityksen tiukentaa hintakaton noudattamista ja vähentää sen kiertämistä, lisäksi päätös sallii paremmin alusten ja toimijoiden, jotka ovat osa petollista toimintaa, jäljittämisen kuten lastin alkuperän hävittäminen (STS) ja AIS manipulointi. Lisäksi LPG on lisätty pakotelistalle: https://shippingtelegraph.com/maritime-law-news/eu-adopts-12th-sanctions-package-for-tanker-sales-for-shadow-fleet-oil-price-cap/
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Japanilainen luokituslaitos on myöntänyt vaatimuksenmukaisuustodistuksen verkkokoulutusta tarjoavalle yritykselle: https://www.hellenicshippingnews.com/marinepals-achieves-met-certification-from-classnk-a-milestone-in-maritime-elearning-excellence/
Lontoon merivakuuttajien Joint War Committee on antanut ohjeistuksensa merivakuuttajille käyttää sotavaaralisiä Punaisella merellä aiempaa laajemmalla alueella. Alue ulottuu nyt 18ᵒ pohjoista leveyttä aiemman 15ᵒ pohjoista leveyttä sijasta. Vakuutusmaksun korotus on n. 0,5 – 0,7% aluksen arvosta aiemman 0,07% sijaan. Sotavaaralisää maksetaan seitsemän päivän jaksoina: https://gcaptain.com/london-marine-insurers-widen-high-risk-zone-in-red-sea-as-attacks-surge/
Lloydin Joint War Committee on lisännyt Guayanan rannikon offshorealueen sotavaara-alueeksi Venezuelan ja Guayanan rajakiistojen vuoksi. Rajakiista on perua Brittiläisen Imperiumin hajoamisen ajoilta, jolloin raja määriteltiin: https://www.maritime-executive.com/article/lloyd-s-adds-guyana-offshore-sector-to-war-risk-list
Ohje: näin merikontit tulee lastata ja kuorma niissä kiinnittää: https://sites.utu.fi/meridilogis/
Ohje: Kiinteiden rakenteiden (sillat, laiturit, jne.) jääkuormat ovat kohtalaisen vähän tutkittu ilmiö eikä esimerkiksi Eurokoodit näitä tunnista (sen takia koodeihin on leivottu sisään kohtia, joita kansallisesti säätämällä saadaan kuormitus toimimaan myös Suomen olosuhteissa): https://www.doria.fi/handle/10024/188239
Järjestöt:
OPEC: Venäjä on ilmoittanut vähentävänsä etuajassa öljyntuotantoaan n. 50´000 barrelia päivässä osana OPEC:n yritystä tukea öljyn hintaa. Määrä tulee jo aiemmin luvatun n. 300´000 barrelia päivässä vähennyksen lisäksi: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-eyes-additional-oil-export-cuts-of-about-50000-bpd-in-december-novak-says/
Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien Punainen Puolikuu -järjestö ja kaksi säätiötä lähettivät aluslastillisen avustustarvikkeita Gazaan. Alus saapui Pohjois-Siinain Al Arishin satamaan purkamaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/uae-aid-ship-with-over-4000-tonnes-of-humanitarian-supplies-arrives-at-al-arish/
WTO (World Trade Organization) eli Maailman kauppajärjestö aikoo uudistaa toimintaansa. Yksi keskeinen elementti on muutoksenhakutuomioistuin, jonka toiminta on ollut pysähdyksissä USA:n kieltäydyttyä nimittämästä tuomariaan siihen. Uudistushankkeen luonnoksissa ei asiaa ole käsitelty lainkaan. Seuraava järjestön ministerikokous on Abu Dhabissa 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/wto-reform-plans-leave-question-of-appeals-court-unanswered/
Onnettomuudet:
Taiwanin rannikkovartiosto pelasti haaksirikkoutuneen aluksen miehistön ja yrittää torjua öljyvahinkoa, joka leviää saaren rannoille n. 300 metriä leveällä alueella: https://www.maritime-executive.com/article/taiwan-rescues-crew-and-works-to-contain-oil-leak-from-grounded-cargo-ship
Romutus:
Alusten romutus on alamaissa. HongKongin yleissopimusta otetaan käyttöön, EU myöntää lupia alustensa kierrätykseen vain hyväksyttävissä olosuhteissa, Yhdistyneet Arabiemiraatit on ottanut käyttöön uusia määräyksiä romutukseen liittyen eikä kauppa muutenkaan tunnu käyvän: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-already-looking-towards-2024/
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/