Artikkeliploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Mitä tarkoittaa termi?:
Common carrier: https://en.wikipedia.org/wiki/Common_carrier
ECSA (European Community Shipowners Association): https://www.ecsa.eu/
OPEX (Operating Expence): https://en.wikipedia.org/wiki/Operating_expense
YTD (Year-To-Date): https://www.investopedia.com/terms/y/ytd.asp
Merenkulku yleinen:
Säiliöalusten määrä pysynee kohtuullisena markkinoiden kannalta. Maailmanpoliittinen tilanne hyödyttää laivanomistajia mutta pitää rahtaajat varovaisina. Pakotteiden luoma shadow fleet -tonnisto odottaa romutusta pakotteiden joskus väistyessä: https://www.hellenicshippingnews.com/flat-tanker-fleet-to-support-rates/
Alusrahoituspankkien yhteenliittymä lainaa ainoastaan IMO:n päästövähennystavoitteisiin sitoutuneille: https://splash247.com/ship-finance-lenders-make-headway-on-sectors-emission-targets/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Säiliöalusvarustamojen pääoma-arvo on noussut lähes 20% tänä vuonna loppuvuoden alenemasta huolimatta: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-crude-tanker-equity-index-up-19-4-so-far-this-year/
Miksi säiliöalusten rahtitaso ei hyvästä kuljetusmäärästä huolimatta noussutkaan odotetun korkealle: https://splash247.com/who-ate-my-tanker-supercycle/
Finnlinesin 500 miljoonan €:n uudisrakennusohjelma on saatettu loppuun: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/finnlines-eur-500-million-green-newbuilding-programme-is-completed/
Haastattelu: miten varustamo varautuu tuleviin merenkulun haasteisiin kuten miehitys, päästörajoitukset ja operatiiviset kustannukset: https://www.maritime-executive.com/features/a-deep-dive-into-ship-management-and-decarbonization-at-wilhelmsen
Hollantilaiset ammattiyhdistysjohtajat vaativat dubailaista satamayhtiötä myymään varustamotytäryhtiönsä, koska se aikoo vähentää 20% satamatyövoimastaan: https://www.seatrade-maritime.com/management-crewing/union-calls-dpw-sell-po-ferries-dockers-face-sack
Kolumni: mistä kehittyneiden maiden merenkulkijoiden väheneminen johtuu: https://gcaptain.com/opinion-the-shortage-of-mariners-willing-to-work-for-less/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
X-Press Feeders on valmis avaamaan Itämerelle ja Skandinaviaan vihreät konttilinjat ensi vuoden alussa: https://www.maritime-executive.com/article/x-press-feeders-to-launch-first-green-feeder-network-in-the-baltic
Ensimmäinen X-Press Feedersin käyttöön tulevista 14 metanolikäyttöisestä konttialuksesta valmistuu ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana Kiinassa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/x-press-feeders-unveils-first-of-its-kind-bio-methanol-dual-fuel-vessel/
Färsaarelainen varustamo on saanut investointiohjelmansa valmiiksi ostettuaan suomalaisen ms Seagardin laivastoonsa: https://shippingtelegraph.com/shipsale-news/smyril-line-owns-now-their-entire-fleet-after-roro-delivery/
Toimitusketjun ammattilaiset näkevät ensi vuoden valoisampana konttiliikenteessä kuin tämän vuoden: https://www.hellenicshippingnews.com/container-xchange-survey-reveals-optimistic-outlook-for-2024-supply-chain-professionals-embrace-tech-anticipate-positive-growth-and-strategize-for-overcapacity-challenges/
Riippuu tietysti hiukan näkökulmasta, mistä asiaa katsoo. Toiset ovat varovaisempia: https://www.hellenicshippingnews.com/shippers-should-expect-more-service-disruption-in-2024-as-container-lines-seek-to-manage-oversupply-and-limit-losses-says-leading-shipping-analyst/
Konttikuljetusten näkymät vuoteen 2024. Näkemys on usalainen mutta tarkasteltavissa yleisluontoisestikin: https://www.freightwaves.com/news/container-shipping-outlook-2024-rising-risk-of-delays-disruptions
Konttiliikenteen kaupallistamisen vaikutukset: https://www.marineinsight.com/maritime-law/commoditisation-of-container-shipping-implications-for-carriers-and-cargo-owners/
Energia ja raaka-aineet:
USA:n energiavirasto alensi vuoden 2024 raakaöljyn Brent-viitehintaennustettaan 10 $:lla barrelilta huolimatta OPEC+:n tuotantorajoituksista: https://www.hellenicshippingnews.com/us-eia-lowers-2024-brent-price-forecast-despite-opec-oil-output-cuts/
Venäläisvarustamo aloittaa LNG:n STS-lastaukset Muurmanskin alueella jäävahvistetusta LNG-säiliöaluksesta tavalliseen LNG-säiliöalukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-novatek-resumes-ship-to-ship-lng-operations-kommersant/
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
Brasilian satamissa odotusajat kasvavat syynä hyvä sato ja kuivuuden takia jokien alentuneet vedenpinnat: https://www.hellenicshippingnews.com/new-solutions-needed-as-waiting-times-at-brazilian-ports-reach-15-days/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Start-up -yritys sai sittenkin ostettua aluksen tarjoamalleen 3,5-vuotiselle maailmanympärysmatkalle. Alus on 30 vuotta vanha: https://www.maritime-executive.com/article/startup-agrees-to-buy-fred-olsen-s-braemar-for-3-5-year-world-cruise
Offshore ja merituulivoima:
Hollantilainen merituulivoimarakentaja päivittää raskasnosturinsa isommaksi turbiinikokojen kasvaessa: https://www.maritimejournal.com/vessels/higher-and-heavier-for-van-oords-svanen/1489716.article
Offshore-teollisuus kertoo, että 30% rakentamisriskeistä on vältettävissä: https://www.maritime-executive.com/features/oil-and-gas-industry-30-of-construction-risks-can-be-avoided
Kanavat ja sisävedet:
Panaman kanavan läpikulkumäärät syöksyvät, kun suuremmat alukset ohjataan muualle: https://www.freightwaves.com/news/panama-canal-transits-plunge-as-larger-ships-are-turned-away
Miten Panaman kanavan rajoitukset vaikuttavat rahtisopimuksiin: https://www.maritime-executive.com/editorials/how-does-the-panama-canal-slowdown-affect-shipping-contracts
Panaman kanavan rajoitukset ohjaavat tavaravirtoja uudelleen. Mm. dieselin toimitusketjut ovat muuttuneet: https://www.hellenicshippingnews.com/fuel-tankers-face-long-slog-as-panama-canal-drought-reroutes-flows/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Väylämaksun puolitusta jatketaan hallituskauden loppuun: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=256
Satamat ja terminaalit:
Helsingin Satama sai tulevaisuuden työpaikka 2023 sertifikaatin: https://uutiskirje.portofhelsinki.fi/a/s/71425706-c470a2e5a3ca6d456c660dc6ade5bf66/1717205
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Japanilainen luokituslaitos on myöntänyt periaatehyväksynnän autonomiselle navigointijärjestelmälle, johon on sisällytetty mm. COLREG-, ECDIS- ja autopilot-toiminnot: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-issues-approval-in-principle-aip-for-advanced-maneuvering-assistant-system/
Laivatilaukset kasvussa telakoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/more-newbuilding-orders-added-to-the-global-orderbook/
MacGregor, suomalaisen Cargotecin tytäryhtiö, toimittaa autojenkuljetusaluksiin roro-laitteistot: https://www.seatrade-maritime.com/containers/macgregor-supply-equipment-pctc-build-china-merchants
Wärtsilä toimittaa lastinkäsittelylaitteet LPG-uudisrakennuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsilas-market-leading-position-in-cargo-handling-solutions-highlighted-with-contract-for-four-new-lpg-carrier-vessels/
Saksalaistelakka rakentaa 10 uutta hybridikäyttöistä jokilaivaa: https://www.maritimejournal.com/vessels/neptun-werft-ramps-up-viking-longship-production/1489723.article
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Singapore hakee tarjouksia metanolipolttoaineen toimittamiseen vuodesta 2025 alkaen: https://splash247.com/singapore-moves-to-secure-methanol-bunker-supply/
Raketinosien siirtelyyn tarkoitettu alus käyttää tuulivoimaa, jonka arvioidaan parhaimmillaan säästävän polttoainekuluissa 50%: https://www.marineinsight.com/shipping-news/canopees-revolutionary-oceanwings-propel-europes-largest-space-rocket-across-the-atlantic/
Tuuliavusteiset propulsiojärjestelmät ovat tulevaisuuden laivojen yksi standardityyppi: https://www.seatrade-maritime.com/wind-propulsion/waps-likely-become-standard-feature-future-ship-designs
Suurilla Järvillä toimiva varustamo aikoo siirtyä käyttämään koko laivastossaan biopolttoainetta: https://shippingtelegraph.com/environment-news/csl-owner-plans-to-run-entire-fleet-on-biofuel/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Älyteknologiayhtiö sai luokituslaitoksen tyyppihyväksyntätodistuksen kyberturvallisuusalustalleen: https://www.hellenicshippingnews.com/marlink-xchange-receives-type-approval-certification-from-bureau-veritas-to-enhance-cyber-security-for-shipowners/
Luokituslaitoksen digitaalisten sovellus- ja muutosjohtaja kertoo digitalisaation vaatimista muutoksista: https://www.maritime-executive.com/editorials/maritime-pioneers-show-how-digital-collaboration-can-work
Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:
ChartWorld-yhtiö on julkaissut merenkulullista tukiaineistoa komentosiltatyöskentelyyn koskien kriisialueiden läpikulkua: https://www.hellenicshippingnews.com/navigation-support-updates-in-response-to-threats-and-attacks-on-shipping/
Kolme suomalaista laivameklaritoimijaa yhdistyvät ja ovat osa KWH Logistics -yhtiötä: https://shipbrokers.fi/uutiset/2023/kwh-logistics-yhdistaa-laivanselvityksen-uuteen-galea-shipping-yhtioon/
Muu logistiikka:
Logistiikkaselvitys 2023: https://www.utupub.fi/handle/10024/176199
Maailmankauppa ja -politiikka:
Korona-aikaisen toimitusketjun häiriöiden aiheuttamat puutteet tarjonnassa ovat hiljalleen poistuneet. Syy ei kuitenkaan liene parantunut riskienhallinta vaan vähäisempi kysyntä: https://frwv.omeclk.com/portal/public/ViewCommInBrowser.jsp?Sv4%2BeOSSuczm9yXH8MubCUOQ2yBDfQt%2FIkrl9e3hOaQnvB9tU3tr3GLH3T6ChfIAqcq5EjCV%2BLU%3DA
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
Dubain isännöimä YK:n ilmastokokous COP28 saivat sovittua siirtymisen pois fossiilisista polttoaineista: https://shippingtelegraph.com/environment-news/delegates-at-un-climate-talks-in-dubai-agree-to-transition-away-from-fossil-fuels/
Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on julkaissut 75-vuotisjuhlansa kunniaksi historiikkinsa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/imo-launches-comprehensive-history-book-on-its-75th-anniversary/
EU ETS jakoi mielipiteitä COP28 yhteydessä järjestetyssä paneelikeskustelussa: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-ets-divides-opinion-at-deepsea-cop-28-panel/
IMO:n väistyvän pääsihteerin jäähyväiset: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-bids-farewell-to-secretary-general-kitack-lim/
Järjestöt:
ESL Shippingin toimitusjohtajasta Euroopan varustamojen kattojärjestön ECSA:n varapuheenjohtaja: https://www.linkedin.com/feed/update/share:7141070240993497089/
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Huthien aluskaappaus ja useampi sellaisen yritys Punaisella merellä ovat Gazan sodan laajenema: https://www.hellenicshippingnews.com/houthi-hijacking-in-the-red-sea-a-disturbing-escalation/
Diplomaattiset neuvottelut on aloitettu kiireellä Punaisen meren tilanteen vuoksi: https://splash247.com/urgent-talks-underway-to-ensure-safety-in-the-red-sea/
USA hakee mahdollisimman kattavaa yhteenliittymää suojaamaan Punaisen meren liikennettä: https://www.hellenicshippingnews.com/u-s-seeks-broadest-possible-red-sea-maritime-coalition-against-houthi-attacks/
Huthien hyökkäykset Punaisella merellä aluksiin ovat vakava merenkulun riski. Aluksen, omistajan tai lastin kytkökset johonkin valtioon tai tahoon voivat löytyä pitkän tietoketjun päästä: https://www.freightwaves.com/news/viewpoint-norwegian-tanker-attack-signals-new-threat-to-global-trade
Vartijat estivät kaappaajien hyökkäyksen alukselle Punaisella merellä: https://gcaptain.com/shipboard-guards-exchanged-fire-ardmore-encounter/
Lisää hyökkäyksiä: https://splash247.com/red-sea-latest-maersk-and-hapag-lloyd-ships-attacked-navibulgar-bulk-carrier-boarded/
Kustannukset nousevat Punaisen meren alueella toimivilla aluksilla: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-shipping-costs-rising-after-houthis-target-more-commercial-vessels/
Punaisen meren hyökkäyksillä on vaikutuksia toimitusketjuihin: https://www.seatrade-maritime.com/middle-east-africa/houthi-attacks-could-trigger-supply-chain-crisis 24d6
Venäläinen sukellusvene luuhasi Corkin edustalla paljastaen Irlannin heikon sukellusveneen havainnointi- ja torjuntakyvyn: https://www.maritime-executive.com/article/report-russian-sub-probes-ireland-s-defenses-loiters-off-cork-harbor
Pakotteet:
Paine kahta maailman suurinta lippuvaltiota kohtaan kasvaa, jotta ne toimisivat dark fleetiä vastaan. Venäjäpakotteiden rajoissa toimivista yhtiöistä 40%:lla on USA-tausta: https://splash247.com/pressure-grows-on-liberia-and-marshall-islands-to-take-action-against-the-dark-tanker-fleet/
Marshall saaret sulkee dark fleetiä vakuuttaneen merivakuuttajan toimiston, joka oli käytännössä postilaatikko: https://www.maritime-executive.com/article/marshall-islands-shuts-down-insurer-with-dark-fleet-ties
Iranilainen alus on ollut kolme vuotta korjattavana Turkissa mutta pakotteet hidastavat korjausta ja estävät aluksen myynnin. Satamakulut kasvavat 1’200 $ päivässä: https://gcaptain.com/iranian-ship-stuck-in-turkey-nears-end-of-sanctions-limbo/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Espanjan poliisi takavarikoi 11 tonnia kokaiinia merikonteista: https://shippingtelegraph.com/port-news/spain-seized-11-tons-of-cocaine-in-shipping-containers-and-arrested-20-people/
Pireuksen merenkulkuun keskittyneen alueen yhdessä toimistotalossa räjähti keskiviikkona pommi: https://www.maritime-executive.com/article/bomb-goes-off-outside-maritime-office-building-in-piraeus
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Italialaisen luokituslaitoksen investointijärjestelyt päätökseen: https://www.hellenicshippingnews.com/rina-s-p-a-and-fondo-italiano-dinvestimentos-investment-deal-successfully-closed/
Onnettomuudet:
Argentiinalaishinaaja upposi laiturista lähtiessään: https://www.maritimejournal.com/industry-news/video-urano-tug-sinks-while-undocking/1489745.article
Video: risteilyalus ja rannikkovartiosto pelastivat kaatuneen irtolastialuksen miehistön: https://www.maritime-executive.com/article/carnival-vista-diverts-cruise-to-rescue-six-people-from-capsized-cargo-ship
Video: kalastusaluksen miehistö toi keulansa menettäneen aluksensa turvaan: https://www.maritime-executive.com/article/video-fishing-vessel-navigates-to-safety-after-losing-its-bow
Video: uiva venetelakka upposi Turkissa keskiviikkona: https://www.maritime-executive.com/article/drydock-sinks-at-turkish-yacht-yard
USCG on myöntänyt korkeimman sotilasilmailun kunniamerkin pintapelastajalle, joka pelasti kuuden henkilön hengen: https://www.maritime-executive.com/article/rescue-swimmer-awarded-aviation-s-highest-honor-for-daring-sar-response
Miten estää alusten suljettuihin, ei-kaasuvapaisiin tiloihin menevien ihmisten kuolemat: https://splash247.com/intermanager-calls-for-action-following-eight-deaths-in-enclosed-spaces-in-seven-days/
Ympäristö:
Pohjoisen napa-alueen lämpötila oli mittaushistorian korkein viime kesänä: https://www.maritime-executive.com/article/noaa-this-year-s-arctic-summer-was-the-hottest-on-record
Historian havinaa:
Merituulipuiston rakentajat löysivä Liettuan rannikolta aiemmin tuntemattoman hylyn: https://www.marineinsight.com/shipping-news/mysterious-230-feet-shipwreck-found-in-baltic-sea-stuns-researchers/
Lähdejulkaisut:
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/