Merenkulun artikkeleita / Sjöfarts artiklar 29.11.2023

Artikkeliploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu useissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

LinkedIn

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/

Mitä tarkoittaa termi?:

ISWAN (International Seafarers’ Welfare and Assistance Network): https://www.seafarerswelfare.org/

Maailmankauppa ja -politiikka:

Kiinalaiset tuottajat ovat parhaita kilpailussa mutta silti tuotantoa siirretään geopoliittisten jännitteiden vuoksi muualle: https://www.hellenicshippingnews.com/wests-de-risking-starts-to-bite-chinas-prospects/

EU ja hallitukset, IMO, NATO:

Ukrainan presidentti piti etäyhteydellä puheen IMO Assemply 33:ssa: https://splash247.com/no-one-has-caused-greater-harm-to-free-navigation-than-russia-zelensky-addresses-the-imo-assembly/

EU:n alustava sopimus jätteiden siirrosta: https://www.consilium.europa.eu/fi/press/press-releases/2023/11/17/waste-shipments-council-and-parliament-reach-agreement-on-more-efficient-and-updated-rules/

Kreikka on aikeissa maksaa etuajassa takaisin euroalueen hätälainojaan: https://www.hellenicshippingnews.com/greece-to-repay-more-euro-zone-bailout-loans-ahead-of-schedule-officials/

Merenkulkuala odottaa mielenkiinnolla YK:n Dubain ilmastokokouksen (COP28) antia: https://splash247.com/cop28s-debatable-influence-on-shipping-stirs-controversy/

Yhdeksän EU-maata huutokauppaa merituulivoimahankkeita lähes 100 GW edestä: https://www.maritimejournal.com/environment/eu-countries-agree-ambitious-plan-for-offshore-wind/1489225.article

Kriisipesäkkeet:

Israelilaisomisteiset alukset välttävät Punaista merta ja Afrikan sarven aluetta: https://splash247.com/red-sea-danger-sees-israel-linked-ships-steer-clear/

Nyt myös muut alkavat välttää Punaista ja Arabian merta: https://splash247.com/maersk-joins-red-sea-exodus/

Mustan meren liikenne on seis johtuen kovasta myrskystä: https://gcaptain.com/black-sea-storm-halts-oil-and-grain-ports-in-russia-ukraine/

Video: Eikä myrsky säästä myöskään Venäjän laivastoa: https://www.maritime-executive.com/article/black-sea-storm-disrupts-russian-navy-s-operations

Merirosvous:

Video: kaapatusta ajoneuvonkuljetusaluksesta on tulossa huthivaikuttajien turismikohde: https://www.maritime-executive.com/article/hijacked-car-carrier-becomes-tourist-attraction-for-houthi-influencers

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Usalaisen huonekaluliikkeen konkurssipesä on haastanut konttivarustamoja oikeuteen hakien vahingonkorvauksia tavaratoimituksen väärinkäytöksistä: https://splash247.com/316m-case-filed-against-msc-in-the-us/

Senegalin laivasto on takavarikoinut lähes 3 tonnia kokaiinia. Salakuljettajat käyttävät Länsi-Afrikkaa kauttakulkualueena Eurooppaan: https://www.hellenicshippingnews.com/senegalese-navy-seizes-nearly-3-tonnes-of-cocaine-from-ship/

Video: Greenpeace tunkeutuu syvänmeren malminkaivausta harjoittavaan alukseen: https://www.maritime-executive.com/article/deep-sea-mining-company-sues-greenpeace-to-remove-activists-from-ship

Merenkulku yleinen:

Haastattelututkimus: vahva yhteys monimuotoisuuden ja hyvän johtajuuden välillä nousi tutkimuksessa esiin: https://splash247.com/shippings-diversity-stats-analysed/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Varustamoiden siirtymäsuunnitelma vähäpäästöisiin polttoaineisiin on edelleen epäselvä. Jos merenkulku olisi valtio, se olisi 10 pahimmin saastuttajan joukossa, silti merenkulkua tarvitaan maailmankaupan pyörittämiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-companies-transition-pathways-remain-unclear-technological-maturity-of-alternative-fuel-poses-key-challenge-for-rapid-decarbonisation/

Maersk myi osuutensa (10,5%) Höegh Autolinersissa: https://splash247.com/maersk-cashes-out-of-hoegh-autoliners/

Japanilaisvarustamo on sopinut Panaman merenkulkuviranomaisen kanssa yhteistyöstä kadettien sijoittamisesta varustamon aluksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/agreement-signed-with-japan-starts-producing-results-in-the-benefit-of-the-panamanian-seafarers/

Hongkongilainen miehitysyhtiö on solminut yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) Intian merenkulun pääosaston kanssa vähintään 1´000 intialaismerenkulkijan ottamisesta kahtena seuraavana vuotena listoilleen: https://www.hellenicshippingnews.com/anglo-eastern-signs-an-mou-with-dg-shipping-india/

Järjestöt:

Raportti: useilla merenkulkijoilla edelleen haasteita vaikka korona onkin helpottanut. Järjestö on auttanut lähes 9´000 merenkulkijaa ja heidän perheitään: https://www.hellenicshippingnews.com/annual-review-from-international-maritime-charity-highlights-challenges-faced-by-seafarers-in-2022-23/

OPEC+ vaikean tilanteen edessä, edellisen sopimuksen uudelleenjärjestely on mahdollista. Kaikki ovat poteroissaan: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-talks-tough-policy-rollover-possible-sources-say/

OPEC+ tuotantokatkokset ovat jo voimassa, mistä sitten huomisessa kokouksessa tulisi sopiakaan: https://www.hellenicshippingnews.com/what-opec-oil-output-cuts-are-already-in-place-and-what-could-change/

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Energian varastointi akkujärjestelmiin aluksissa – paljon energiaa, korkeat riskit? Mistä on kyse: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-battery-energy-storage-systems-high-energy-high-risks/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Konttisatamien läpimenoindeksi nousi syyskuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-port-throughput-indices-up-in-september/

Konttiyhtiöiden osakkeet putosivat yli 28%. Ensi vuoden rahtihintojen odotetaan putoavan niinikään lisäten tappioita: https://www.hellenicshippingnews.com/container-shipping-stocks-down-28-1/

Kansainväliset konttivuokrausmarkkinat laskevat pari vuotta. Inflaatio ja geopoliittiset jännitteet pitävät markkinat hiljaisina. Konttivuokraajat hankkiutuvat ylijäämäkonteistaan eroon myymällä ne: https://www.hellenicshippingnews.com/global-pool-of-shipping-containers-to-post-two-consecutive-years-of-decline/

Konttivarustamot ovat hämmennyksissään EU ETS:stä aiheutuvien lisämaksujen erisuuruisuudesta eri varustamoille: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-shippers-confused-carrier-eu-ets-surcharge-variation

Energia ja kuivabulkki:

Venäjän ja Intian kahdenvälinen kauppa on kohdannut valuuttaongelman. Dollaria tai euroa ei haluta / voida käyttää eikä Intian rupia kelpaa Venäjälle tai Kiinan juan Intialle: https://www.hellenicshippingnews.com/currency-clashes-sour-russias-oil-trade-with-asia/

Kreikkalaisvarustamot välttävät venäläisen öljyn kuljetusta. Vähennystä on n. 25% viime kuusta ja 60% kesäkuusta lähtien: https://gcaptain.com/greek-shipowners-avoiding-russian-oil/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Meyer Turku on luovuttanut Icon of the Seas -aluksen ostajalle: https://www.maritime-executive.com/article/world-s-largest-cruise-ship-delivered-to-royal-caribbean

Fincantieri siirtää TUI:n uuden risteilyaluksen varustelulaituriin: https://www.maritime-executive.com/article/fincantieri-floats-environmentally-advanced-cruise-ship-for-tui-cruises

Kanavat ja sisävedet, talvimerenkulku, arktinen ja antarktinen alue:

Panaman kanavaviranomainen piti 1. huutokauppansa yhä kasvavalle läpimenoa odottavalle alusjonolle: https://www.maritime-executive.com/article/panama-canal-warns-of-indefinite-delays-as-it-offers-special-auction-slot

Panaman kanavaviranomainen antaa korkeimmat tarjoukset tehneille ylimääräisen läpimenovuoron: https://gcaptain.com/panama-canal-adds-extra-slots-to-highest-bidders/

Varustamot alkavat reitittämään aluksiaan ohi Panaman kanavan. Tiedossa on lisämaksuja ja pidempiä toimitusaikoja: https://www.maritime-executive.com/article/stolt-and-united-heavy-lift-confirm-diversion-plans-avoiding-panama-canal

Satamat:

Kööpenhaminan konttiterminaali siirtyy fossiilittomiin polttoaineisiin 2025: https://shippingtelegraph.com/port-news/copenhagen-container-terminal-gets-fossil-free-fuel/

Konttivarustamo on hankkimassa Hampurin satamaoperaattorin kaikki A-osakkeet: https://www.maritime-executive.com/article/msc-s-offer-to-acquire-hamburg-s-port-operator-hhla-proceeds-to-next-phase

Ympäristöjärjestö ja merivakuuttaja ovat yhteistyössä suunnitteluyhtiön kanssa tuoneet markkinoille työkalun, jolla helpotetaan merenkulun energiasiirtymän tukemista: https://splash247.com/tool-developed-to-help-shipping-stakeholders-identify-best-ports-for-sustainable -first-mover-initiatives/

Onnettomuudet:

Kaikki eivät opi tapahtuneista eikä turvallisuus aina ole etusijalla: https://gcaptain.com/lessons-not-learned-the-maritime-industrys-ongoing-failure-to-put-safety-first/

Kamerunin lipun alla purjehtiva matkustaja-autolautta ajautui myrskyssä rantaan Sisiliassa: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/tirrenia-formerly-operated-ship-ran-aground-on-the-sicilian-coast-video/

Kaksi alusta, Palaun ja Kamerunin lipun alla purjehtivat, ajautuivat myrskyssä rantaan Mustalla merellä: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/two-cargo-ships-grounded-by-storm-at-turkish-black-sea-coast/

Videot: yhteenveto myrskyn aiheuttamista karilleajoista: https://www.maritime-executive.com/article/strong-storms-play-havoc-on-shipping-in-the-mediterranean-and-black-sea

Kreikkalaiseen satamaan saapunut matkustaja-autolautta osui muihin aluksiin: https://www.maritime-executive.com/article/greek-ferry-hits-tanker-during-arrival-at-patras

Sateet Asovan merellä estävät viljan laivauksen alueen satamissa: https://www.hellenicshippingnews.com/storm-in-black-sea-floods-azov-port-delays-grain-shipments/

USA:n rannikkovartiosto varoittaa puupellettilastien itsesytytyksestä: https://gcaptain.com/us-coast-guard-issues-safety-alert-for-wood-pellet-fires/

Rikkoutunut kiinalaissäiliöalus estää australialaisen kaasuterminaalin toiminnan: https://www.maritime-executive.com/article/stranded-chinese-lng-carrier-blocks-exports-from-australian-terminal

Romutus:

Alusten romutusmarkkinat ovat alavireisiä. Teräsmarkkinat ovat heikot ja kysyntä (+ hinta) laskee. Ennen uutta vuotta tuskin tulee muutoksia: https://www.hellenicshippingnews.com/sluggish-ship-recycling-market-the-norm/

EU:n alustava sopimus asetuksen jätteiden siirrosta päivittämisestä mahdollistaa alusten kierrätyksen ei-OECD-maissa: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-agreement-on-waste-shipments-puts-compliance-in-sight-for-non-oecd-recycling-yards-says-sea-sentinels/

Laivanrakennus, kehittäminen ja innovaatiot:

Korealaistelakat hakevat ulkomaisista telakoista apua paisuviin tilauksiinsa: https://www.hellenicshippingnews.com/korean-shipbuilders-seek-overseas-yards-for-surging-orders/

Tanskalainen instrumenttiyhtiö yhteistyöhön kiinalaistelakan kanssa tulipalon ennakkovaroitinjärjestelmien asentamisesta uudisrakennuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/new-agreement-between-green-instruments-and-huge-shipyard-to-reduce-dangerous-fires-at-sea/

Käyttövoimat ja päästöt:

Uuden Seelannin konttikuljetukset tuottavat suurimmat päästöt tutkimuksen mukaan. Maan etäinen sijainti ehkä suurin vaikuttaja: https://splash247.com/new-zealand-ranks-bottom-in-new-containership-emissions-study/

Viestintä, paikannus, data ja kyber:

Meriteknologian kehitys on ennen näkemätöntä. Sen uhkakuvia ovat korkea kustannustaso ja osaavan henkilöstön saatavuus: https://www.seatrade-maritime.com/ports/maritimes-technology-revolution-faces-cost-and-talent-challenges

IT-myyntimies varoittaa merenkulkua vuosisadan alkua vastaavan IT-kuplan synnystä. Pienet markkinat, paljon myyntimiehiä: https://splash247.com/shippings-upcoming-dot-com-bubble/

NAPA toimittaa kaasualusvarustamolle sähköisen lokikirjan koko sen laivastolle. Kehitysjohtaja Tommi Vihavaisen kommentit: https://www.hellenicshippingnews.com/anthony-veder-deploys-napa-logbook-to-ease-shipboard-reporting-and-enhance-efficiency-and-sustainability-across-fleet/

Sekalaiset, liikenteenohjaus, muu logistiikka:

Kanadan merivoimat vaikeuksissa. Puolustusbudjetti vain 1,3% bruttokansantuotteesta eikä rekrytointitavoitteita ole saavutettu 10 vuoteen: https://gcaptain.com/top-admiral-says-canadian-navy-is-in-trouble/

Intia sen sijaan aikoo rakentaa toisen lentotukialuksen ja nostaa muiden sotalaivojen määrän 160 vuoteen 2030 mennessä ja 175 vuoteen 2035 mennessä Kiinan vaikutusta vastaan: https://gcaptain.com/indias-naval-ambitions-160-warships-and-second-carrier-by-2030/

Ympäristö:

Ympäristön kannalta päästöjen sanahelinästä tulisi päästä eroon, jotta tavoitteet ja toimenpiteet olisivat elinkeinolle selkeät: https://splash247.com/words-matter-net-is-not-zero/