Sjöfarts artiklar / merenkulun artikkeleita 10.11.2023

Artikkeliploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu useissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/

Maailmankauppa ja -politiikka:

Kiina tuottaa 95% harvinaisista maametalleista. Nyt länsimaiset tuottajat lupaavat palkkioita vastapainoksi Kiinan yliotteen vähentämisestä: https://www.hellenicshippingnews.com/western-miners-seek-premium-pricing-for-rare-earth-metals-to-break-china-grip/

Mitä tavaravirtoja kannattaa seurata: https://www.hellenicshippingnews.com/commodity-tracker-6-charts-to-watch-this-week-22/

OECD-alueen inflaatio on pudonnut 6,2%:iin syyskuussa 2023, inflaation kehitys vuodesta 1990: https://www.hellenicshippingnews.com/oecd-headline-inflation-eases-slightly-to-6-2-in-september-2023/

Yritykset vähentää Kiinan roolia Kauko-Idän kaupassa eivät oikeasti johda Kiinan roolin vähenemiseen, vain toimitusketju muuttuu: https://www.maritime-executive.com/editorials/america-s-indo-pacific-framework-isn-t-shifting-trade-away-from-china

Mitä tarkoittaa?:

CTU Code (Code of Practise for Packing of Cargo Transport Units): https://www.imo.org/en/ourwork/safety/pages/ctu-code.aspx

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Maailman kauppalaivasto sisältää n. 61´000 alusta, joiden vetoisuudesta kiinalaiset ja kreikkalaiset omistavat kolmanneksen: https://www.hellenicshippingnews.com/greek-and-chinese-companies-own-34-of-the-global-fleets-cargo-capacity/

Finnlinesin tulos mollivoittoinen kolmannella neljänneksellä: https://www.sjofart.ax/nyheter/samre-siffror-for-finnlines/

Langh Shipin uusin sai 3-vuotiaan kummin. Alus tulossa Suomeen: https://www.sjofart.ax/nyheter/snart-styr-nya-lovisa-mot-finland/

Viking Cinderella vaihtaa lippua, kotipaikaksi Maarianhamina: https://www.sjofart.ax/nyheter/alandskt-jubel-nar-cinderella-byter-flagg/

EU ja IMO, hallitukset, NATO:

YK-raportti: hallitukset aikovat tuottaa 110% enemmän fossiilisia polttoaineita vuonna 2030 kuin ilmastotavoitteet sallisivat: https://www.hellenicshippingnews.com/governments-plan-to-produce-double-the-fossil-fuels-in-2030-than-the-1-5c-warming-limit-allows/

Kyproksen aloite humanitäärisestä käytävästä Gazaan saa kannatusta EU:ssa: https://www.maritime-executive.com/article/cyprus-wins-support-for-gaza-maritime-aid-plan

Royal Navyn sota-alus valvoi venäläisen sota-aluksen kulkua Pohjanmerelta Englannin kanaalin läpi: https://www.maritime-executive.com/article/royal-navy-tracks-russian-frigate-through-the-english-channel

EU ja Intia merelliseen yhteisharjoitukseen Guinean lahdella: https://shippingtelegraph.com/shipping-news/eu-and-india-carry-out-joint-naval-exercise-in-the-gulf-of-guinea/

Järjestöt:

Kansainvälinen merivakuuttajien liitto on julkaissut tämän vuoden analyysinsä merivakuutusmarkkinoista, joka osoittaa alalle positiivista kasvua: https://www.hellenicshippingnews.com/iumi-publishes-annual-stats-report-indicating-positive-growth-for-marine-insurers/

Torinon teknisen korkeakoulun selvitys CTU Codesta: https://www.hellenicshippingnews.com/use-of-ctu-code-boosts-supply-chain-safety-and-savings-survey-finds/

Pysäytykset ja pakotteet:

UK määräsi lisää pakotteita Venäjälle, EU seuraa 12. pakotepaketillaan. Kriitikoiden mielestä pakotteet ovat ajaneet ohi maalinsa vähentäen kansainvälisten sopimusten noudattamista: https://www.hellenicshippingnews.com/uk-announces-new-russia-sanctions-targets-eu-measures-to-follow/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Brasilian poliisi on takavarikoinut 1,5 tonnia kokaiinia italialaisesta laivasta: https://www.maritime-executive.com/article/brazilian-police-seize-1-5-tonnes-of-cocaine-from-grimaldi-con-ro

Shell vaatii Greenpeacelta 2,1 miljoonaa $ vahingonkorvauksia luvattomasta alukseen nousemisesta: https://gcaptain.com/shell-sues-greenpeace-over-boarding/

Laiton kalastus Länsi-Afrikassa aiheuttaa muuttoliikettä Eurooppaan: https://www.maritime-executive.com/editorials/illegal-fishing-off-west-africa-drives-maritime-migration

Tanskan Onnettomuustutkintakeskus julkaisi raporttinsa Stena Scandican 2022 tulipalosta: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/danish-accident-investigators-publish-report-on-2022-stena-scandica-fire/

Kriisipesäkkeet:

Kiina on luvannut Suomelle täyden yhteistyön kaasuputki- ja telekaapelionnettomuuden selvittämisessä: https://gcaptain.com/finland-says-china-promised-full-cooperation-in-pipeline-probe/

Yksi kuollut ja neljä loukkaantunut Venäjän iskettyä bulkkeriin: https://splash247.com/one-dead-four-injured-following-russian-strike-on-bulk-carrier/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Putinin päätöksellä konttivarustamo FESCO:n omistajuus siirtyy Rosatomille, entinen omistaja vankilaan lahjuksista: https://splash247.com/putin-hands-control-of-fesco-to-rosatom/

Ajoneuvojen kuljetusjätti odottaa hyvää loppuvuotta: https://gcaptain.com/hoegh-autoliners-looking-to-end-2023-on-a-high-note/

Konttirahdit Kiinasta nousussa, Kiinaan ja Pohjois-Atlantilla laskussa: https://shippingtelegraph.com/freight-news/the-world-container-index-increased-by-7-this-week-as-per-drewry/

Hapag-Lloyd ilmoitti odotettua huonommasta tuloksesta, odottaa parannusta vasta vuonna 2025: https://www.freightwaves.com/news/shipping-line-hapag-lloyd-suffers-big-miss-as-q3-profits-slump

Energia ja kuivabulkki:

Öljyrahtien hinnat ristiriidassa Lähi-Idän konfliktin samoin kuin järjestöjen eriävien näkemysten kulutuskäyttäytymisestä takia: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-rates-erupt-in-tandem-with-geopolitical-tensions/

Venäjän läntisistä satamista öljytuotteiden vienti vähenee jalostamoiden yrittäessä lisätä kilpailua hinnasta: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-oil-exports-from-western-ports-revised-down-as-refiners-plan-to-increase-runs-traders/

Elintarvikkeet:

Ukrainan vientikäytävä toimii Venäjän raketti-iskusta huolimatta, vakuutusmaksut nousevat: https://splash247.com/insurance-premiums-climb-in-wake-of-latest-russian-missile-attack/

Kanavat ja sisävedet, Arktinen ja Antarktinen:

Etelä-Amerikan kiertäminen tuo lisää matkaa 9’500 mailia tai 25 päivää, odotusajat kanavaan keskimäärin 7 päivää: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-drought-forces-ships-onto-another-route/

Panaman kanavan slottihuutokaupassa japanilainen varustamo maksoi 4 miljoonaa $ läpipääsystä + kanavamaksun: https://splash247.com/any-higher-4m-paid-in-slot-auction-to-transit-perilously-low-panama-canal/

Uusien rajoitusten edessä jonot kasvoivat 13% vuorokauden aikana Panaman kanavan ankkuripaikalla: https://splash247.com/panama-canal-queue-grows-13-in-the-space-of-24-hours/

Mississipin laskeva vedenpinta on johtanut mm. suolaveden virtaamiseen ala-Mississipiin: https://www.maritime-executive.com/article/historic-low-water-hits-shipping-on-lower-mississippi

Onnettomuudet, romutus:

Kansallisen kuljetusturvallisuuslautakunnan (NTSB) selvityksen mukaan latauksessa olleen käsipuhelimen Li-ion -akku aiheutti raakaöljytankkerin komentosillalla räjähdyksen: https://www.maritime-executive.com/article/charging-lithium-ion-batteries-caused-fire-destroying-tanker-s-bridge

Laivanrakennus, kehittäminen ja innovaatiot:

Etelä-Korean telakat saivat eniten uusia tilauksia lokakuussa ja ohittivat Kiinan: https://www.hellenicshippingnews.com/s-korea-tops-global-shipbuilding-orders-in-october-surpassing-china/

Ajoneuvojen kuljetusjätti on polkaissut käyntiin laivastonsa uusimishankkeen, asentaa kaksoispolttoainejärjestelmiä ja ja lisää paloturvallisuutta: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/wallenius-wilhelmsen-doubles-firefighting-capability-new-car-carriers

Ranskalaistelakka luovutti Royal Caribbeanille loistoristeilijän ja aloittaa sarjan viimeisen teon. Mikä on risteilijäaluksia valmistavien telakoiden tulevaisuus: https://www.maritime-executive.com/article/chantiers-delivers-large-cruise-ship-and-starts-another-for-celebrity

Vastapaino kiinalaiselle invaasiolle Kreikkaan? USA lainoittaa kreikkalaista telakkaa: https://gcaptain.com/u-s-provides-125-million-loan-for-elefsina-shipyard-upgrades-in-greece/

Suomalainen Auramarine julkaisee polttoainetaloussovelluksen: https://www.maritime-executive.com/features/auramarine-launches-fuel-economizer-solution

Uusi potkuri, vähemmän polttoainetta, vähemmän melua: https://www.sjofart.ax/nyheter/nya-blad-ger-tystare-framfart/

Käyttövoimat:

USA:n LNG tuotanto Eurooppaan on lisännyt USA:n kasvihuonepäästöjä merkittävästi: https://gcaptain.com/us-gas-exports-europe-fuel-co2-pollution/

Podcast: Tuomas Riskin, Norsepowerin toimitusjohtajan, haastattelu: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/podcast-conversation-tuomas-riski-ceo-norsepower

Paluu tulevaisuuteen. Purjeet tekevät odottamatonta paluuta merenkulkuun: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/back-future-wind-assistance

Viestintä, paikannus, data ja kyber,:

Wärtsilä on toimittanut autonomisen laivan kiinnitysjärjestelmän kanadalaiselle kuljetus- ja telakkayhtiölle:  https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-and-seaspan-transform-maritime-operations-with-smartdock-autodocking-system/

Norjalainen e-navigointiyhtiö ja singaporelainen meriteknologiasovelluksia tuottava yhtiö yhdistyvät: https://splash247.com/maritime-technology-firms-navtor-and-voyager-worldwide-merge/

Kommentti: lisääntyvä sosiaalisen median vaikuttajien määrä merenkulussa huolettaa. Kuka on oikealla asialla ja kuka puhuu palturia: https://splash247.com/virtue-signalling-as-a-pathway-to-shipping-glory/

DNV: kyberturvallisuus edistää konttiliikenteen tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä sekä on välttämättömyys: https://www.hellenicshippingnews.com/cyber-security-enables-safe-digitalization-for-more-efficient-operations-in-container-shipping/

Historian havinaa:

Lloyd’s investoi 65 miljoonaa £ paikatakseen orjuusraportin tuomaa huonoa mainettaan, Englannin kirkko 100 miljoonaa £: https://gcaptain.com/lloyds-of-london-to-invest-65-million-following-slavery-report/