Koonnut Matti Aaltonen viikko 42 aaltonenmatti@elisanet.fi
Merenkulku:
The Maritime Executive -kuukausijulkaisu: https://themagazine.maritime-executive.com/editions/2023/2023-05-gldd/
Kestävän kehityksen merenkulku: 3 kriittistä toimitusketjua hiili, ammoniakki ja vety sekä mikä muuttuu maailmankaupassa: https://www.hellenicshippingnews.com/seas-of-sustainability/
Merenkulun tulevaisuuden näkymät vuoden 2023 kolmannen neljänneksen pohjalta: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-market-outlook-end-q3-2023-forecast-values/
Intermodalin viikkoraportti viikolta 41: rahdit, alusmyynnit, uudisrakennuksen ja romutuksen hinta, bunkkerit ja osakkeet: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/10/Intermodal-Report-Week-41_2023.pdf
Fearnleyn viikkoraportti viikolle 42; tankkeri, kuivabulkki, kaasu, uudisrakennukset, tavaramarkkinat: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/10/Fearnleys-Weekly-Report.pdf
Gazan sota: rahtaussopimusten tulkinnat: https://www.hellenicshippingnews.com/israel-gaza-conflict-contractual-implications/
Maailmankauppa ja -politiikka:
Maailmankauppa sakkaa, tavarakysynnän alamäki koskee eniten Eurooppaa ja Kiinaa, kehittyvät maat hyötyvät toimitusketjujen uudelleenorganisoinnista: https://www.hellenicshippingnews.com/global-trade-activity-falls-at-steepest-rate-in-eighteen-months/
Öljyjättien tukirahat presidentin esivaaleihin siirtymässä Trumpilta muille konservatiiviehdokkaille: https://gcaptain.com/oil-industry-titans-turn-on-trump/
S&P maailmanlaajuinen analyysi tavaramarkkinoista. Erityisesti Gazan sodan sotariskit Israelin viennissä: https://www.hellenicshippingnews.com/supply-chain-edge-israel-gaza-war-risks-for-electronics-and-healthcare-sp-global-analysis/
Miten Kiinan Uusi Silkkitie -hanke edennyt? Kiina on 3. maailmanlaajuinen rahoittaja IMF:n ja World Bankin lisäksi, taistelua vaikutusvallasta: https://www.maritime-executive.com/editorials/what-has-china-s-belt-and-road-achieved-with-10-years-and-330b
Mitä tarkoittaa?:
ASA (Asian Shipowners Association): https://www.asianshipowners.org/
BCTI (Baltic Clean Tanker Index): https://en.stockq.org/index/BCTI.php
BDTI (Baltic Dirty Tanker Index): https://en.stockq.org/index/BDTI.php
CBER (Consortia Block Exemption Regulation): https://www.worldshipping.org/cber
CBSS (Council of the Baltic Sea States): https://cbss.org/
CEU (Car Equivalent Unit): https://www.martide.com/en/glossary/c
Global Maritime Forum: https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Maritime_Forum
Glossary Maritime Terminology: https://www.martide.com/en/glossary/a
Sukuk: https://en.wikipedia.org/wiki/Sukuk
IMO Maritime Single Window: https://www.imo.org/en/OurWork/Facilitation/Pages/MaritimeSingleWindow-default.aspx
WISTA (Women’s International Shipping Trading Association): https://wistainternational.com/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Naisille oma mentorointiohjelma merenkulkuun: https://splash247.com/columbia-launches-female-cadet-mentoring-programme/
Merenkulkija – vaarantunut laji, yksi tarina: https://meriaura.fi/en/blog-seafarer_an_endangered_species/
Wasalinella rahtiennätys viikolla 41: https://www.sjofart.ax/nyheter/rekordvecka-for-grona-wasaline/
Tallinkin kolmannen neljänneksen matkustajamäärät kasvoivat mutta rahdit putosivat edellisvuoteen verrattuna: https://www.sjofart.ax/nyheter/fraktfall-for-tallink-grupp/
EU ja IMO, hallitukset, NATO:
Suomi hakee IMO Council -jäsenyyttä: https://traficom.fi/en/finlandforimo
Kuusi EU:n jäsenmaata on huolissaan EU ETS:n tuomista vaikutuksista, ratkaisuksi esim. taloudellinen kompensaatio: https://gcaptain.com/eus-carbon-price-on-shipping-threatens-growth-nations-say/
Missä Kreikan merenkulku on ja miten se kehittyy: https://www.hellenicshippingnews.com/navigating-the-maritime-landscape-insights-into-greeces-shipping-industry/
Marshall Islands pääsi EU:n veropannasta: https://www.hellenicshippingnews.com/republic-of-the-marshall-islands-removed-from-eu-list-of-non-cooperative-jurisdictions/
EU:n komissio tukemaan satamia taistelussa huumeiden salakuljetusta vastaan: https://splash247.com/european-ports-alliance-formed-to-fight-vast-quantities-of-drugs-arriving-by-ship/
Myös Suomen laivameklarit osallistuvat yhdessä Tullin kanssa taisteluun: https://www.sjofart.ax/nyheter/maklare-hjalper-tull-i-drogjakt/
NATO partioimaan Itämerellä: https://www.maritime-executive.com/article/nato-steps-up-baltic-sea-patrols-after-damage-to-subsea-infrastructure
Järjestöt:
WISTA ottaa kantaa kestävään merenkulkuun ja naisten asemaan merenkulussa: https://www.hellenicshippingnews.com/less-conversation-more-action-on-dei/
CBSS asiantuntijaryhmä toteaa Turku – Tukholma -vihreän käytävän parantavan investointeja myös Ahvenanmaalla: https://www.sjofart.ax/nyheter/experter-ser-ljus-i-grona-korridorer/
Global Maritime Forum julkaisi uuden ohjelman merityön kiinnostavuuden parantamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/enhancing-the-appeal-of-maritime-work-one-vessel-at-a-time-all-aboard-alliance-launches-diversitysea-pilot/
GMF esittelee 5 tekijää operatiivisen tehokkuuden parantamiseksi 20%: https://splash247.com/operational-efficiency-takes-centre-stage-at-global-maritime-forums-agm-in-athens/
ASA on kertonut EU komissiolle näkemyksensä, miten tärkeä työkalu EU:n CBER on: https://www.hellenicshippingnews.com/the-antitrust-immunity-for-carrier-agreements-remains-beneficial-for-the-global-supply-chain/
Green Marine Europen raportti eurooppalaisen merenkulun ympäristösertifioinnista: https://www.hellenicshippingnews.com/green-marine-europe-a-growing-commitment-from-the-european-maritime-industry/
Captain’s Table julistaman kestävä kehitys -aiheisen kilpailun 5 finalistia on valittu: https://splash247.com/the-captains-table-finalists-announced-2/
Pysäytykset ja pakotteet:
Venezuela sai USA:lta helpotuksia pakotteisiin, ehtona sisäpolitiikan avoimuus: https://www.maritime-executive.com/article/tanker-markets-watch-as-u-s-suspends-sanctions-on-venezuelan-oil-and-gas
Iran vaatii OPEC:ia asettamaan Israelin öljysaartoon. OPEC ei aio toimia ainakaan vielä: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-plans-no-immediate-action-after-iran-urges-israel-oil-embargo-sources-say/
Tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Kiinalainen pankkiiri pidätetty lahjusepäilyjen vuoksi: https://splash247.com/another-top-name-in-chinese-ship-finance-arrested/
Suomen viranomaiset keskittyvät niihin laivoihin, jotka olivat kaasuputken lähellä tapahtuma-aikaan: https://gcaptain.com/finnish-authorities-focus-on-ships-near-damaged-pipeline/
Viron ja Ruotsin välisen telekaapelin vahingoittumista tutkitaan: https://gcaptain.com/sweden-says-telecom-cable-with-estonia-damaged/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
ICS on julkaissut uusimman ohjeistuksensa tankkereille: https://www.hellenicshippingnews.com/ics-publications-announces-updates-to-the-tanker-safety-guide-liquefied-gas-to-ensure-alignment-with-latest-international-safety-guide-for-oil-tankers-and-terminals-isgott/
Japanilaisluokituslaitos on julkaissut valkoisen paperin IMO GHG -tavoitteiden saavuttamisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-releases-white-paper-pathway-to-zero-emission-in-international-shipping-understanding-the-2023-imo-ghg-strategy/
Kriisipesäkkeet:
Suomi rajoittaa kriittisiin kohteisiin pääsyä Venäjän uhan vuoksi: https://splash247.com/finland-takes-action-to-protect-energy-infrastructure/
Suomi epäilee ulkopuolista tekijää kaasuputken ja telekaapelin vahingoista: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/external-activity-suspected-as-finland-estonia-gas-telecom-link-damaged/
Video: epäillyt alukset Suomenlahden vahinkojen tapahtumapaikalla: https://www.maritime-executive.com/article/russian-nuclear-powered-ship-is-a-suspect-in-baltic-pipeline-breach
Kaksi alusta on ollut paikalla tapahtuma-aikaan: https://gcaptain.com/chinese-russian-vessels-in-vicinity-of-baltic-sea-links-damage/
Suomen ulkoministeriö on ollut yhteydessä Kiinaan ja Venäjään tapahtuman johdosta: https://gcaptain.com/baltic-sea-pipeline-finland-questions-china-russia/
Norjan laivasto seuraa kiinalaisalusta: https://gcaptain.com/norwegian-navy-shadows-chinese-ship/
Latvia olisi valmis koviin toimiin Itämerellä, keinot taitavat kuitenkin puuttua: https://gcaptain.com/latvia-asks-if-nato-halt-russian-baltic-shipping/
USA:n lentotukialukset Välimerellä: https://gcaptain.com/us-aircraft-carriers-what-they-bring-to-the-middle-east/
USA kasvattaa voimaa itäisellä Välimerellä: https://gcaptain.com/u-s-sends-26th-marine-expeditionary-unit-to-israel/
Ruuhkat Israelin satamissa pahenevat. Vaaravyöhykkeellä myös Suezin kanava ja Hormuzin salmi: https://gcaptain.com/backlog-at-israeli-ports-grows/
Evergreen käyttää force majeure -lauseketta Israeliin suuntautuvassa liikenteessä: https://gcaptain.com/evergreen-declares-force-majeure-on-israeli-bound-shipment/
USA:n hävittäjä ampui alas Israeliin tarkoitetut ohjukset ja dronet: https://shippingtelegraph.com/shipping-news/us-navy-destroyer-shoots-down-missiles-and-drones-headed-toward-israel/
Filippiinit vaatii Kiinaa lopettamaan vaaralliset liikkeet Etelä-Kiinan merellä: https://gcaptain.com/chinas-navy-must-stop-dangerous-moves-at-sea-philippines-says/
Liberialais-tankkeri osui miinaan Romanian rannikolla: https://www.maritime-executive.com/article/tanker-sailing-to-ukraine-damaged-by-mine-in-the-black-sea
Yli 50 alusta on käyttänyt Ukrainan humanitääristä käytävää: https://www.maritime-executive.com/article/ukraine-reports-more-than-50-transits-on-black-sea-corridor
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Konttivarustamo odottaa kolmen seuraavan vuoden olevan hankalia, ei kuitenkaan vuoden 2008 veroisia: https://gcaptain.com/hapag-lloyd-expects-three-tough-years-for-shipping-industry/
Kokoonpainuva kontti tulee markkinoille helpottamaan tyhjien konttien siirtelyä ja varastointia: https://www.maritime-executive.com/features/genflat-the-answer-to-the-20b-empty-container-repositioning-problem
Pörssissä listattujen konttivarustamoiden markkina-arvot pienenevät, vapaa konttialustonnisto kasvaa: https://splash247.com/large-cap-liners-fade-from-view/
Energia ja kuivabulkki:
Öljyn rahtihinnat nousivat keskimäärin 50% Gazan sodan myötä: https://gcaptain.com/tanker-rates-have-surged-since-hamas-attacked-israel/
Supertankkereilla nousu voi olla rajuakin, rahtimeklarit varautuvat saatavuuden varmistamiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/middle-east-escalation-driving-shipping-rates/
USA:n rangaistustoimet loi uskoa G7 hintakattoon. Suurin osa Venäjän öljystä kulkee kuitenkin hintakaton ulkopuolisella tonnistolla. Fokus on vakuutuksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-price-cap-enforcement-action-by-us-eases-some-concern-over-policys-waning-impact/
Venäjän dieselin merikuljetukset kutistuivat lokakuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-seaborne-diesel-exports-fell-by-20-from-october-1-15-m-m/
Venäjän raakaöljytoimitukset ovat hiljalleen kasvussa: https://gcaptain.com/russias-crude-oil-shipments-are-creeping-up-again/
Haastattelu: miten Gazan sota voi vaikuttaa LNG- ja LPG-kuljetuksiin: https://www.freightwaves.com/news/how-middle-east-war-could-impact-global-lng-lpg-shipping
Arabiemiraatit ja Qatar ovat solmineet pitkäaikaisia LNG-toimitussopimuksia Eurooppaan ja Kauko-Itään: https://splash247.com/middle-east-gas-contracts-sealed-to-japan-and-the-netherlands/
Chevron on sulkenut Israelin kaasukentän Gazan sodan takia: https://gcaptain.com/lng-tanker-departs-suez-canal-empty-to-avoid-war-risk-insurance-premium/
Elintarvikkeet:
Romanian kautta vietiin keskimäärin 2 miljoonaa tonnia viljaa kuukaudessa alkuvuoden aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/romanian-black-sea-port-shipped-10-5-mln-t-of-ukrainian-grain-jan-september/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
MSC rahtaa risteilijän, jolla israelilaiset voivat palata kotiin risteilyltään: https://www.maritime-executive.com/article/msc-charters-cruise-ship-to-bring-israeli-passengers-back-to-haifa
Ja Royal Caribbean kuljettaa usalaiset Israelista risteilijällä: https://gcaptain.com/u-s-government-arranges-cruise-ship-to-evacuate-americans-stranded-in-israel/
Suomalaisvalmisteinen risteilijä (ikä 23v) sai väistyä, kun kiinalaisvarustamo otti käyttöön uudet kiinalaiset risteilijät: https://www.maritime-executive.com/article/carnival-s-chinese-jv-sells-costa-cruise-ship-to-margaritaville-at-sea
Barcelona siirtää isot risteilijät pois keskustasta Venetsian malliin: https://maritime-executive.com/article/barcelona-moves-cruise-ships-out-of-city-center
Offshore ja merituulivoima:
Kiina aloittaa Keltaisella ja Etelä-Kiinan merillä avomerikalankasvatuksen: https://www.maritime-executive.com/editorials/china-is-bringing-aquaculture-to-deep-offshore-waters
Kanavat ja sisävedet, pohjoinen merireitti:
Useita artikkeleita mm. podcast: Panaman kanavan hallintoviranomaisen haastattelu: https://www.seatrade-maritime.com/panama/podcast-conversation-panama-canal-administrator-ricaurte-vasquez-morales
St. Lawrence Seaway – lakkouhka: https://gcaptain.com/canadian-seaway-workers-threaten-strike/
Amazonin valuma-alueen kuivuus haittaa proomuliikennettä: https://gcaptain.com/amazon-drought-continues-to-disrupt-barge-traffic/
Reinin vedenpinta on laskenut alimmilleen sitten vuoden 2018, Frankfurtin Kaubissa 67 cm vettä: https://gcaptain.com/rhine-barge-rates-soar-as-chokepoint-water-level-at-seasonal-low/
Arktisen neuvoston yhteistyö, Suomen työ valuu hukkaan Venäjän aggressioiden vuoksi: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-end-of-arctic-exceptionalism
Venäjä hakee kansainvälistä rahoitusta pohjoiselle merireitille Kiinan vierailulla: https://splash247.com/putin-seeks-international-investment-for-arctic-shipping-during-visit-to-beijing/
ESL Shipping on liittynyt NSR-kulkijoihin: https://www.eslshipping.com/en/news/kumpula-completes-fourth-northern-sea-route-transit ja https://www.eslshipping.com/blog/pasila-beyond-the-arctic-circle
Satamat:
Helsingin Satamassa näkyy markkinatilanne. Matkustus vetää, rahti kohtuullinen: https://uutiskirje.portofhelsinki.fi/a/s/71425706-a2113741f52713d53377315bbcc32c2f/1658929
Dubailainen DP World satamayhtiö teki 1,5 miljardin $ osakeannin vihreiden energiaprojektien toteuttamiseksi: https://splash247.com/dp-world-raises-1-5bn-for-green-projects/
DP World osti usalaisen autonkuljetusyhtiön: https://splash247.com/dp-world-takes-over-us-automotive-logistics-company-cfr-rinken/
Vietnamilainen satama ostaa nostureita satamalaajennuksiin: https://www.maritime-executive.com/article/vietnam-s-lach-huyen-port-buys-cranes-for-next-phase-of-expansion
Kanadan liittovaltio rahoittaa Montrealin uutta konttiterminaalia: https://gcaptain.com/port-of-montreal-gets-federal-funding-for-new-container-terminal/
Selvityksen mukaan maailman satamista n. 30 % ei kykene täyttämään IMO:n maritime single window -vaatimusta: https://www.hellenicshippingnews.com/new-kale-survey-reveals-nearly-a-third-of-ports-worldwide-unprepared-to-adopt-imos-maritime-single-window-mandate/
Suomalaisyhtiö toimittaa Le Havreen hybridikäyttövoimaiset konttilukit: https://www.hellenicshippingnews.com/kalmar-and-gmp-le-havre-continue-decades-long-partnership-with-another-repeat-order-for-hybrid-straddle-carriers/
Wilhelmsen osti ruotsalaisen tankkerimeklarin: https://www.hellenicshippingnews.com/wilhelmsen-port-services-assumes-100-control-of-joint-venture-in-sweden/
Onnettomuudet, romutus:
Romumetallilla lastattu alus syttyi palamaan Tanskassa: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/violent-fire-broke-out-on-danish-cargo-ship-copenhagen/
Tulipalo hakelaivan ruumassa Etelä-Afrikassa: https://www.maritime-executive.com/article/wood-chip-carrier-catches-fire-twice-in-cape-town
Video: Skiftetin ja Viking Gracen lähitilanne, OTKES raportti tehty, Rajavartiolaitos tutkii: https://www.sjofart.ax/nyheter/skiftets-misstag-blev-nara-ogat/
Laivaromuttamot toteuttavat Hongkongin sopimusta kasvavaa vauhtia: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-industry-is-moving-forward/
Laivanrakennus ja innovaatiot:
Korealaistelakka on aikeissa ostaa usalaistelakan, joka rakentaa kotimaanliikenteen aluksia: https://maritime-executive.com/article/report-korea-s-hanwha-ocean-moves-to-buy-philly-shipyard
Belgialaisvarustamolle maailman ensimmäinen ammoniakkikäyttöinen alus 2026: https://splash247.com/exmar-takes-the-lead-with-ammonia-powered-gas-carriers-set-to-deliver-in-2026/
Uusi intialainen satama mahdollistaa suurten alusten satamakäynnit ja lisää Intian kilpailumahdollisuuksia Kiinan kanssa: https://gcaptain.com/indias-new-mega-port-hopes-to-attract-the-worlds-biggest-ships/
Autonkuljetusvarustamo vaihtaa alustensa bulbit parantaakseen CO2 päästöjään: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/wallenius-wilhelmsen-installs-new-bulbous-bow-on-pctc-to-cut-co2-emissions/
Korealaistelakka esittelee uuden tekniikan, jolla estetään konttien putoaminen mereen: https://splash247.com/samsung-heavy-debuts-tech-to-counter-overboard-containers/
Wärtsilä sai ensimmäisen päästövähennyksiin liittyvän tilauksen Dubaista: https://www.sjofart.ax/nyheter/wartsila-bryter-ny-mark-i-dubai/
Intia aikoo nousta viiden johtavan telakkamaan joukkoon seuraavan kymmenen vuoden aikana: https://splash247.com/india-sets-out-to-become-a-top-five-shipbuilding-nation-within-a-decade/
Korealaistelakka ja saksalaisyhtiö yhteistyöhön kehittämään älytelakkaa työvoimapulaan ja tuottavuuteen: https://splash247.com/hd-hyundai-teams-with-siemens-to-develop-smart-shipyards/
Vetykäyttöiselle alukselle on myönnetty periaatehyväksyntä: https://splash247.com/mol-makes-significant-stride-in-developing-hydrogen-powered-ships/
Äänenvaimennin Wasalinen Aurora Botniassa: https://www.jtk-power-group.com/news-2/wasalines-aurora-botnia-glides-silently-through-the-archipelago-thanks-to-jtk-powers-silencers
Useita artikkeleita mm. telakoiden osakkeet ovat nousussa IMO-vaatimusten koventuessa: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/building-shippings-future
Käyttövoimat:
Useita artikkeleita mm. mitä mieltä merenkulkuala on ilmastotavoitteiden saavuttamisesta: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/e-fuels-and-retrofits-likely-underpin-decarbonisation-drive
Useita artikkeleita mm. UMAS raportin mukaan merenkulku ei nykymenolla saavuta ilmastotavoitteita: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/time-running-out-if-shipping-meet-imo-5-target-2030
Japanilainen luokituslaitos arvioi, että vuoteen 2040 saakka pitäisi vuosittain 80 miljoonaa GT aluksia joko uudisrakentaa tai jälkiasentaa, jotta saavutetaan IMO:n ilmastotavoitteet: https://splash247.com/shipyards-need-to-expand-to-meet-imo-green-goals-classnk/
Mitä IMO:n ilmastotavoite numeraalisesti tarkoittaa: https://www.hellenicshippingnews.com/will-shipping-be-ready-by-2030-decarbonization-goals-could-be-in-jeopardy/
Berge Bulk jälkiasensi purjeet bulkkeriinsa: https://splash247.com/berge-bulk-unveils-the-worlds-most-powerful-sailing-cargo-ship/
Espanjalainen muotitalo tekee yhteistyötä konttivarustamon kanssa pienentääkseen hiilijalanjälkeään: https://shippingtelegraph.com/container-news/inditex-partners-with-maersk-to-cut-seaborne-emissions/
Wärtsilä ja etanolia tuottava brasilialaisyhtiö yhteistyöhön etanolin koekäytöstä vaihtoehtopolttoaineena: https://www.hellenicshippingnews.com/raizen-wartsila-to-research-use-of-ethanol-in-maritime-transportation/
Viestintä, paikannus, data ja kyber,:
Suomalaisyhtiö yhteistyöhön tankkerivarustamon kanssa rahtaustoiminnan ja alusten käytön optimoinnissa: https://www.hellenicshippingnews.com/alba-tankers-choose-seaber-to-reduce-emissions-by-optimizing-chartering-processes-and-maximizing-fleet-utilization/
Video: Japanilaisyhtiö siirtyy Starlinkin käyttäjäksi: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/mol-installs-starlink-on-233-vessels/
Lontoolaisyhtiö ostaa matkainformaatiojärjestelmän toimittajan: https://splash247.com/pole-star-global-acquires-maritime-tech-firm-stratumfive/
Kyberrikollisuuden lunnasvaatimukset merenkululle ovat viimeisen vuoden aikana nousseet jyrkästi: https://splash247.com/cyber-ransom-payments-have-skyrocketed-over-the-past-12-months/
Miksi kyberuhat edelleen kurittavat merenkulkua? Miehistön koulutuspuutteet ja tietämättömyys riskeistä pahimmat syyt: https://splash247.com/why-shipping-still-needs-to-break-out-of-the-vicious-cyber-cycle/
Sähköinen kuuntelukeppi pystyy siirtämään keräämänsä tiedon tietokoneelle analysoitavaksi: https://www.maritime-executive.com/article/crew-s-old-fashioned-listening-rod-goes-high-tech
Tanskalais- ja singaporelaisyhtiöt solmivat yhteisymmärryspöytäkirjan merenkulun digitalisoinnista: https://www.hellenicshippingnews.com/alpha-ori-and-danelec-partner-to-fast-track-maritime-digitalization-with-high-frequency-high-quality-hfhq-data/
Sekalaiset:
Halloween lähestyy: top-10 liikenneaiheista kauhuleffaa: https://www.freightwaves.com/news/looking-back-at-some-favorite-scary-transportation-movies
Ympäristö:
Antarktisen jäät sulavat hälyttävää vauhtia, 25 vuodessa 40 % rannikon jäähyllyistä on sulanut: https://gcaptain.com/scientists-track-alarming-melt-in-antarctic-ice-shelves/
Merenkulun päästöt ovat puolet terästeollisuuden päästöistä: https://www.hellenicshippingnews.com/steels-embedded-emissions-boost-shippings-ghg/
Historian havinaa:
UK merkitsee merkittävimmät historialliset hylkynsä varkauksien jäljittämiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/uk-marks-historic-shipwreck-sites-to-trace-thefts
Lähteet:
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/