Koonnut Matti Aaltonen aaltonenmatti@elisanet.fi
Merenkulku:
Miten suurten keskuspankkien korkopolitiikka vaikuttaa markkinoihin: https://www.hellenicshippingnews.com/end-is-in-sight-for-global-rate-hiking-cycle/
Laivakonsepti 2030: tekevätkö rahdinantajat riittävästi muutoksen edistämiseksi, entä muut toimitusketjun osalliset: https://splash247.com/ship-concept-2030-are-cargo-owners-doing-enough-to-drive-change/ onko LNG ensisijainen käyttövoima? Entä operatiivinen optimointi, etähuolinta ja -tarkastukset sekä MASS vaikuttavat päästöjen vähenemiseen: https://splash247.com/ship-concept-2030-the-case-for-lng/
Tulevaisuuden lastimeklari, sekoitus tunne- ja tekoälyä: https://gcaptain.com/the-future-of-ship-broking-a-blend-of-emotional-and-artificial-intelligence/
Ukrainan sodan vaikutukset merenkululle ja merivakuutustoiminnalle ovat muuttuneissa laivareiteissä ja tulonmuodostuksessa: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-repercussions-of-the-ukraine-conflict-for-shipping-and-insurance
Alukset ja merenkulkijat:
Inmarsatin tiedote: hätäpuheluiden määrä pysyy korkeana vaikka menetykset merellä vähenevät, turvallisuuskulttuuri on vinoutunut, sisältää linkin selvitykseen: https://gcaptain.com/inmarsat-maritime-safety-report-highlights-importance-of-data-and-collaboration-in-tackling-persistent-safety-challenges/
Noin neljännesmiljoonalle merenkulkijalle palkankorotus 4-vuotisella sopimuksella: https://splash247.com/250000-seafarers-pay-boosted-by-6/
Tanskan varustamoyhdistys ja Ukrainan merikuljetusliitto (MTWTU) ovat sopineet työehtosopimuksen Tanskan kaksoisrekisterialuksille (DIS): https://www.hellenicshippingnews.com/new-collective-agreement-for-ukrainian-seafarers-on-ships-under-the-danish-international-ship-register-dis/
Laivakonsepti 2030: mitä merimiestaitoja tarvitaan tulevaisuuden merenkulussa: https://splash247.com/ship-concept-2030-tomorrows-skillsets-at-sea/
Useita artikkeleita mm. ITF kertoo perineensä lähes 120 miljoonaa dollaria maksamattomia merenkulkijoiden palkkoja 3 viime vuoden aikana: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/itf-recovers-nearly-120-million-unpaid-seafarer-wages-over-3-years
Maailman Merenkulun päivä: 4 tärkeää kehityskohdetta merenkulkijain terveydessä: https://www.hellenicshippingnews.com/world-maritime-day-four-important-trends-in-seafarer-health/
Hallitus, EU ja IMO:
EU:n merenkulun turvastrategia: Eurooppa tarvitsee tehokkaampaa monenvälistä yhteistyötä hallitakseen turvariskejä ja EU – NATO -yhteistyötä tulee kehittää: https://www.hellenicshippingnews.com/the-eu-needs-more-effective-multilateralism-to-tackle-maritime-security-risks-says-eesc/
Kenelle kuuluu vastuu EU:lle ilmoittamisesta, varustamolle vai omistajalle: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-ets-who-is-liable-to-the-authorities-shipowners-or-managers/
EU tukee Kreikkaa 55 miljardin euron tukipaketilla seuraavien 4-5 vuoden aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/greece-to-receive-55-bln-euros-from-eu-funds-for-economic-recovery/
UNCTAD-raportti: merenkululla ei ole helppoa tietä hiilineutraaliuteen: https://gcaptain.com/shipping-industry-has-no-easy-path-towards-decarbonization-unctad-says/ kansainvälinen merenkulku tarvitsee rohkeita päätöksiä varmistaakseen oikeudenmukaisen vihreän siirtymän: https://www.hellenicshippingnews.com/bold-global-action-needed-to-decarbonize-shipping-and-ensure-a-just-transition-unctad-report/ maailman kauppa-alusten keski-ikä on yli 22 vuotta, joista puolet yli 15 vuotta, jos kohta telakoiden tilauskirjat ovat täynnä. Meritse kuljetettavan tavaran määrän kasvu arvioidaan olevan seuraavien 5 vuoden aikana n. 2% ja konteissa kuljetettavan tavaran n. 3%: https://splash247.com/average-age-of-the-merchant-fleet-now-above-22-years-unctad/ sota pakottaa vilja- ja öljykuljetukset pitkiin siirtomatkoihin: https://gcaptain.com/war-forces-grain-and-oil-to-travel-record-distances-un-says/
Maailman Merenkulun päivä: miten kehittyvät maat saadaan mukaan hiilineutraaliustavoitteeseen? Merenkulun päästöt ovat kasvaneet 20% viimeisen 10 vuoden aikana: https://www.maritime-executive.com/article/for-world-maritime-day-unctad-calls-for-an-equitable-transition Maailman Merenkulun päivänä juhlitaan myös MARPOL-sopimuksen 50-vuotista taivalta: https://gcaptain.com/world-maritime-day-2023-marpol-turns-50/
CREA-raportti: Dubai on Venäjän öljykaupan keskus. Arabiemiraatit, Intia sekä Vietnam, Hong Kong ja Kiina rekisteröivät shadow fleet -aluksia: https://splash247.com/dubai-remains-russian-shadow-tanker-hotbed/ CREA, Suomeen rekisteröity tutkimuslaitos: https://energyandcleanair.org/about-us/
Miten IMO selviää merenkulun vihreän siirtymän sääntelystä, kun vastassa ovat suuret öljyntuottajamaat: https://www.maritime-executive.com/editorials/green-shipping-s-transition-likely-to-come-from-regional-frameworks
Luokituslaitokset ja vakuutusyhtiöt:
Miten merivakuuttajat hyödyntävät digitalisaatiota: https://www.hellenicshippingnews.com/how-will-marine-underwriters-capture-the-benefits-of-digitalisation-asks-iumi/
Merenkulun muuttuessa riskitkin muuttuvat: https://www.hellenicshippingnews.com/loss-prevention-measures-must-adapt-as-shipping-innovates-say-iumi/
Turvallisuuskulttuurin merkitys korostuu käynnissä olevissa ja tulevissa muutoksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-crucial-role-of-safety-culture-in-maritime-decarbonization-and-digitalization/
Miten lippuvaltiot ja luokituslaitokset vastaavat nopeasti muuttuviin pandemia- ja geopolitiikkahaasteisiin, miten hallita ”lippuhyppelyä”: https://www.maritime-executive.com/magazine/leading-the-way-flag-registries-up-their-game
Kriisipesäkkeet:
Ukrainan iskut Krimille lisäävät viljakuljetuksia Odessasta: https://www.maritime-executive.com/article/with-russian-threat-reduced-shipping-picks-up-on-odesa-grain-corridor mutta Venäjä vastaa pommittamalla Ukrainan keskeisiä viljasatamia: https://splash247.com/vehicles-melt-as-russia-ups-its-targeting-of-ukraines-ports/ Venäjä iski Ismailin viljasataman tasoristeykseen: https://www.maritime-executive.com/article/russian-drone-strike-shuts-down-ferry-crossing-at-izmail
Kiina sulkee poijuketjulla kalastusmatalikon Etelä-Kiinan merellä: https://www.maritime-executive.com/article/china-ropes-off-scarborough-shoal-to-keep-out-philippine-boats jonka Filippiinit heti poisti: https://gcaptain.com/philippines-removes-chinese-barrier-at-disputed-shoal-in-special-operation/ Filippiinit haluaa kalastajien edelleen pysyvän matalikolla: https://gcaptain.com/philippines-urges-fishermen-to-remain-at-south-china-sea-shoal-held-by-china/ mikä on kyseisen alueen merkitys kaiken kaikkiaan: https://gcaptain.com/what-is-the-risk-of-conflict-at-the-disputed-scarborough-shoal/ USA:n toimet samalla merialueella: https://gcaptain.com/philippines-fishing-boats-stand-up-to-china/
ASEAN-maiden ensimmäinen jäsentenvälinen merisotaharjoitus päättyi: https://www.maritime-executive.com/editorials/asean-s-first-naval-exercise-signs-of-regional-agency-and-capability
Kontti- ja roro-kuljetukset:
Maailman tehokkaimmat kestävänkehityksen alukset liikennöivät Bilbaon ja Pohjois-Euroopan välillä: https://www.hellenicshippingnews.com/three-of-the-most-efficient-and-sustainable-ships-in-the-world-operate-on-the-finnlines-grimaldi-group-weekly-service-linking-the-port-of-bilbao-with-northern-europe/
Kiina lanseeraa uuden, 50-jalan kontin: https://splash247.com/china-debuts-new-container-size/
Aasia – Pohjois-Eurooppa -konttiliikenne kärsii inflaatiosta, sodasta ja ylikapasiteetista. Sekä spot- että sopimusrahtihinnat tulevat alas: https://www.freightwaves.com/news/container-shipping-has-a-europe-problem-and-its-getting-worse mutta aallonpohja ollaan ilmeisesti sivuuttamassa Xenetan arvion mukaan vuoden jatkuneen laskun jälkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-a-turning-point-for-the-ocean-freight-industry-data-reveals-first-rise-in-long-term-ocean-freight-rates-in-a-year/ ja Drewryn tuottamalla indeksillä: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-by-5-1/
Näin kuljetetaan USA:n sotilasapu Ukrainaan: https://www.freightwaves.com/news/how-us-military-equipment-for-ukraine-is-shipped-across-atlantic
Venäjälle on jäänyt jo 150’000 tyhjää konttia, jotka ruuhkauttavat varastoja. Myyntihinta alle 1’000$ 40 jalan kontista: https://gcaptain.com/150000-empty-containers-piled-up-in-russia/
Energia- ja kuivarahtikuljetukset:
Venäjän diesel-viennin rajoitukset ovat uhka sekä Venäjälle itselleen että maailman dieselin saatavuudelle: https://gcaptain.com/russias-diesel-exports-ban-is-risky-for-moscow-and-world-alike/ ja vaikuttaa myös energiakuljetuksiin: https://www.freightwaves.com/news/how-will-russian-ban-on-diesel-exports-impact-global-energy-trade eikä sulku poistu ennen kuin dieselin saatavuus Venäjällä stabiloituu: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-fuel-export-ban-will-not-be-lifted-soon-tass-cites-minister/ kuinka vakava uhka sulku on ja keneen se lopulta vaikuttaa: https://www.hellenicshippingnews.com/how-serious-is-russias-fuel-export-ban-and-who-will-be-hit/ Venäjä kumoaa meridieselin vientikiellon: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-lifts-export-ban-on-low-quality-diesel-marine-fuel/
Diesel hallitsee tuotetankkerien rahtimarkkinoita Venäjän suljettua dieselvientinsä: https://www.hellenicshippingnews.com/diesel-trades-to-dominate-the-product-tanker-market/
Kaksi-kolmasosaa Venäjän öljykuljetuksista kuljetetaan edelleen länsimaisilla aluksilla: https://gcaptain.com/russia-still-relies-on-europe-for-shipping-its-oil/ joskin venäläistä öljyä ostavat käyttävät yhä enemmän myös muita kuin länsimaisia varustamoja ja vakuutusyhtiöitä hintakaton rikkoutuessa: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-oil-sold-to-india-at-30-above-western-price-cap-traders/
Maersk luovuttaa US Navyn kanssa tekemänsä 5 tankkerin sopimuksen partnerille: https://gcaptain.com/maersk-backs-away-from-us-military-contracts/ joka toimi lähinnä Jones Actin nojalla: https://gcaptain.com/maritime-partners-acquires-navy-contractor-usmmi-from-maersk/
Venäjä avasi Kerchin sataman LPG-kuljetuksille 8 vuoden jälkeen pakotteita kiertäen: https://gcaptain.com/russia-restarts-lpg-exports-via-crimeas-kerch-port-traders/
Lastimeklarin raportti: IEA:n raportti, unelma vai todellisuutta? Rahtimarkkinoiden kehitys: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2023/09/2023-09-29-Dream-or-Reality.pdf
Kanavat ja sisävedet, pohjoinen merireitti:
Useita artikkeleita mm. Panaman kanavaviranomainen säätää kanavan makean veden maksua: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/panama-canal-adjusts-freshwater-charge
Elintarvikkeet:
Englantilainen merivakuuttaja antaa vakuutuksen Ukrainan viljakuljetuksille Ukrainan hallituksen tuella: https://splash247.com/ukraine-grain-shipping-insurance-facility-debuts/ Ukrainalla on tekemistä saavuttaakseen YK:n viljasopimuksen aikaiset vientiluvut: https://splash247.com/grain-mountain-to-climb-ukraines-battle-to-ship-out-its-harvest/ Kiinalta yllätysveto. Se ostaa Ukrainalta rehumaissia huomattavan määrän: https://www.hellenicshippingnews.com/china-boosts-ukraine-with-large-corn-purchases/
Sadonkorjuu näkyy Euroopan vehnän viennissä, tuonti sakkaa: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-wheat-tracker-exports-rise-17-on-week-as-prices-soften-imports-fall-18/
Onnettomuudet, romutus:
St. Lawrence Seawayn liikenne pysähdyksissä karilleajon vuoksi: https://splash247.com/tugs-ready-to-try-and-move-grounded-canadian-cement-carrier/ aiheuttaen lopulta 2 päivän pysäytyksen: https://gcaptain.com/grounded-cement-carrier-causes-two-day-stoppage-on-st-lawrence-seaway/
Miksi meri vaatii uhrinsa: https://www.hellenicshippingnews.com/why-is-the-sea-so-hungry/
Useita artikkeleita mm. Intia maksaa tällä hetkellä parhaiten romuteräksestä: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/indian-recyclers-buoyed-bullish-sentiment
Pysäytykset ja pakotteet:
Merenkululla on tekemistä lisääntyvien ja muuttuvien pakotteiden sekä epäselvien pakoteohjelmien noudattamisessa: https://www.hellenicshippingnews.com/navigating-shippings-ever-changing-sanctions-landscape/
Venäjän dieselviennin kohdistuminen pakotteiden vaikutuksesta eri maihin ja syyskuinen dieselin vientisulku Venäjällä: https://www.hellenicshippingnews.com/bullishness-possible-for-usgc-brazil-clean-tankers-in-absence-of-russian-diesel-cargoes/
Venäjän konttiliikenne pakotteiden aikana varsinkin Kiinan kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-china-trade-dynamics-in-a-post-war-era-navigating-challenges-and-opportunities/
Selvitykset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Öljy-yhtiöillä ja ympäristönsuojelulla kiista harvinaisen valaslajin suojelusta Meksikonlahdella. Oikeuden päätös puolsi öljy-yhtiöitä muotoseikkaan vedoten: https://www.maritime-executive.com/article/after-losing-lawsuit-over-whale-protection-rules-boem-delays-lease-sale
Japanin liikenneturvallisuuslautakunta on julkaissut ms Wakashion karilleajoraportin: https://splash247.com/japan-transport-safety-board-issues-report-on-wakashio-disaster/
Useita artikkeleita mm. merenkulku on osa huumeiden salakuljetusketjua Eurooppaan: https://www.seatrade-maritime.com/regulation/smugglers-target-shipping-get-drugs-europe
Lontoolaisen lakiyhtiön toiminta loppuu keskellä varojen väärinkäyttösyytöksiä: https://www.maritime-executive.com/article/collapse-of-axiom-ince-puts-future-of-ince-co-brand-into-question
Laivanrakennus:
Useita artikkeleita mm. kreikkalaiset varustamot tilaavat edelleen perinteisiä koneistoratkaisuja uusiin aluksiinsa: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/greek-owners-newbuild-buying-spree-conventional-fuelled-ships
Uusia konttialuksia toimitetaan tilaajille lähes päivittäin, ylikapasiteetti pahenee koko ajan: https://splash247.com/boxship-capacity-growing-at-fastest-pace-on-record/
Miten toimii hukkalämmön talteenotto päästövähennyksissä: https://gcaptain.com/growing-number-of-ships-using-waste-heat-recovery-to-reduce-emissions/
Ranskalainen sähköyhtiö tilasi Norjasta kaapelialuksen merikaapelien laskuun: https://gcaptain.com/ulstein-to-build-next-generation-cable-layer-in-norway/
Venäjä avustaa vuonna 2024 pakotteiden kurittamia telakoitaan lähes 200 miljoonan dollarin tukipaketilla: https://www.maritime-executive.com/article/russia-increases-state-subsidies-for-its-struggling-shipyards
MAN aikoo saada markkinoille ammoniakkikäyttöisen laivakoneen 2024-5: https://splash247.com/good-week-for-ammonia-in-the-future-fuel-race/
Laivakonsepti 2030: tekevätkö telakat tarpeeksi edistääkseen innovaatioita tai toteuttaakseen niitä: https://splash247.com/ship-concept-2030-are-the-worlds-shipbuilders-doing-enough-to-foster-innovation/
Satamat:
EU-satamat ovat huolissaan ETS-sääntelyn vaikutuksista ja kuljetusten siirtymisestä EU:n lähialueen satamiin: https://www.maritime-executive.com/article/eu-ports-warn-of-cargo-diversion-when-new-co2-rules-take-effect
USA tarvitsee suuria investointeja satamarakenteisiin merituulivoiman kehityksen takaamiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/report-u-s-offshore-wind-ports-will-need-36b-in-financing
Käyttövoimat:
Hiilineutraaliustavoitteiden toteutuksessa kuilu edelläkävijöiden ja konservatiivien välillä: https://splash247.com/new-decarbonisation-survey-identifies-gulf-between-frontrunners-and-conservatives/
Suuret konttivarustamot mukaan Tyynenmeren vihreän käytävän hankkeeseen: https://splash247.com/cma-cgm-cosco-maersk-one-sign-up-for-transpacific-green-corridor/
UK käynnistää 26 M$ tutkimuskumppanuuden 13 yliopiston kanssa merenkulun hiilineutraaliudesta: https://www.maritime-executive.com/article/uk-launches-26m-green-propulsion-research-hub-with-13-universities
Vihreä siirtymä merenkulussa edellyttää paljon muutakin kuin uuden polttoaineen löytämisen, se tarvitsee kokonaisen infrastruktuurin sääntöineen toimiakseen: https://www.maritime-executive.com/editorials/green-fuels-in-shipping-face-major-challenges-for-2050-net-zero-target
Data ja kyber, viestintä, paikannus:
Laivakonsepti 2030: mitä digitalisaation pöhinän takana on: https://splash247.com/ship-concept-2030-cutting-through-the-noise-around-digitalisation/
Kiina johtaa merenkulun sotilasteknologiakehitystä: https://www.maritime-executive.com/editorials/china-is-leading-the-world-in-basic-r-d-on-naval-sensing-and-targeting
NAPA: voisiko sähköinen lokikirja olla vastaus ESG-tiedon haasteisiin: https://www.maritime-executive.com/editorials/could-electronic-logbooks-be-the-answer-to-shipping-s-esg-challenge mitä on ESG: https://www.nordea.com/fi/uutiset/mika-on-esg
LIDAR-järjestelmä käyttöön merirosvojen havainnointiin: https://www.maritime-executive.com/article/singaporean-tech-firm-uses-lasers-to-spot-pirates
Mainos: SOFARin kattava säähavaintoverkko vähentää matkakuluja: https://www.maritime-executive.com/features/sofar-wayfinder-s-superior-weather-forecasts-minimize-voyage-costs
Pakotteiden vastaisesti toimivat alukset väärentävät AIS-paikkasignaalinsa tai sulkevat sen kokonaan, seurauksena tilannetietoisuuden hämärtyminen: https://www.hellenicshippingnews.com/dark-ships-are-faking-their-locations-to-move-oil-around-the-world-and-its-likely-worth-billions-of-dollars/ sekä: https://gcaptain.com/fake-coordinates-and-tanker-tricks-expose-shadowy-russian-oil-trade/
Kiina rakensi kaksi AIS-maa-asemaa Paracel-saarille Vietnamin vastustaessa: https://www.maritime-executive.com/article/vietnam-protests-china-s-ais-ground-stations-in-the-paracel-islands
Kansainvälinen linjaliikenneyhdistys, World Shipping Council, valmistelee sähköistä alustaa, jonka avulla tunnistetaan riskialttiit, väärinilmoitetut lastit: https://splash247.com/world-shipping-council-outlines-digital-solution-in-battle-to-contain-fires-from-misdeclared-cargoes/
Sekalaiset:
USA:n velkakattoneuvotteluiden vaikutukset maan satamien ja satamaviranomaisten toimintaan: https://gcaptain.com/ports-brace-for-potential-government-shutdown/ USA:n hallinnon lomautukset budjettikaton täyttyessä ovat ovella: https://www.freightwaves.com/news/what-happens-to-freight-if-the-government-shuts-down
Intia nostaa päätään vaihtoehtona Kiinan tuotannolle, ongelmana logistiikka: https://www.hellenicshippingnews.com/indias-share-of-global-manufacturing-and-exports-forecast-to-rapidly-expand/
Ilmastonmuutoksen hillintä on edelleen mahdollista mutta vaatii mittavaa panostusta puhtaaseen energiaan: https://www.hellenicshippingnews.com/the-path-to-limiting-global-warming-to-1-5-c-has-narrowed-but-clean-energy-growth-is-keeping-it-open/
Kiinan kaukokalastuslaivastoa pidetään keskeisenä tekijänä, kun laiton kalastus yritetään saada kuriin: https://www.maritime-executive.com/article/report-china-holds-key-to-fixing-illegal-fishing-in-west-africa
Kuljetuselinkeino vastaa n. viidesosasta maailman kasvihuonepäästöistä, siitä 11 % vastaa ilmailu ja merenkulku. Ilmailun ja merenkulun osuus on n. 3% kaikista kasvihuonepäästöistä: https://www.maritime-executive.com/magazine/cleaning-up-ship-and-plane-emissions
Meriin joutuva muovijäte voi olla antibioottiresistenssien bakteerien kasvualusta: https://www.maritime-executive.com/editorials/marine-plastic-may-be-breeding-ground-for-antibiotic-resistant-bacteria
NSIDC-raportti: Antarktisen jään pinta-ala on supistunut ennätyspieneksi, Arktisen jään pinta-ala 6. pienin 45 vuoteen: https://www.maritime-executive.com/article/antarctic-winter-sea-ice-extent-hits-record-low
Historian havinaa:
Iran uudistaa suunnitelmansa tukikohdasta Antarktisella: https://www.maritime-executive.com/article/iranian-navy-reiterates-plans-for-a-base-in-antarctica
Lahjonnan pitkä historia. Syytetty myönsi lahjoneensa, yhtiö kielsi niin tapahtuneen ja tuomari antoi tuomionsa mutta myönsi 300 vuotta maksuaikaa: https://www.freightwaves.com/news/was-bribery-rampant-in-20th-century-maritime-shipping
Sementistä valmistettujen laivojen historia: https://www.freightwaves.com/news/maritime-history-notes-ships-of-concrete
Lähteet:
Freightwaves Newsletter (American Shipper)
Freightwaves Newsletter (Daily)
gCaptain Daily
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter)
Navigator Magazine
Seatrade Maritime News
Splash24/7 (Asia Shipping Media)
The Maritime Executive Newsletter