Merenkulun uutisia 5.12.2025: osaamisesta, varjolaivastosta, Fjärdvägen vahdinvaihto, irtoalusmarkkinoista, Visbyn risteilyistä, jäätilanne, Helsingin satamatunnelista, Wärtsilä, ABB, Davie Defence, teknologiamuutoksesta, luotsin siirtymisestä alukseen, raportteja, Tanskan kauppalaivastolle sotavaaraturva, PFOS, merenkulun termeistä, Gambia siivoaa alusrekisteriään, Mustanmeren vakuutukset nousussa, Viking Line, Punainen meri koekenttänä.

Mitä tarkoittaa termi:

B2B approach: https://www.cognism.com/what-is-b2b-marketing

Consignee: https://en.wikipedia.org/wiki/Consignee

Consignor: https://en.wikipedia.org/wiki/Consignor

Bill of Lading: https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_of_lading

Letter of Credit: https://en.wikipedia.org/wiki/Letter_of_credit

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

Glencore: https://en.wikipedia.org/wiki/Glencore

United Waterways: https://unitedwaterways.com/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Mistä huomisen osaaminen oikeasti syntyy – ja riittääkö nykyinen järjestelmä enää: https://www.linkedin.com/posts/kirsi-karlamaa-b947ab5b_digipaneeli-oppiminen-osaaminen-activity-7401687433374994433–UZo

Anglo-Eastern Ship Management ja Orca AI tekoäly-yhtiö ovat solmineet strategisen kumppanuuden tuodakseen tekoälyavusteisen navigoinnin 750 alukseen. Tekoäly tulisi avustamaan tilannekuvasuorituskyvyssä: https://www.hellenicshippingnews.com/anglo-eastern-and-orca-ai-forge-strategic-alliance-to-bring-ai-assisted-navigation-to-750-vessels/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Tanskalainen polttoaineiden toimittaja ja säiliöalusasiantuntija Monjasa on siirtänyt miehistönhallintansa yrityksen sisälle. Yritys on äskettäin laajentanut toimintaansa miehistönhallintaan, johon kuuluu sekä päällystöä että kadetteja, teknisen laivanhallinnan sisaryhtiönsä Montecin kautta: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/monjasa-brings-crew-management-in-house-to-tackle-seafarer-shortage/

Kolumni: aluksella on persoonallisuus. Miehitettäessä alusta tekoäly on alkuvaiheessaan parempi miehistönsuunnittelija kuin 90 % koko henkilöstöstä. Monet eivät kuitenkaan ota huomioon, että annamme tämän toimia myös toisinpäin. Tekoäly ei kuitenkaan rakenna sidekudosta, joka edistää uskollisuutta ja ymmärrystä: https://splash247.com/artificial-intelligence-versus-authentic-relationships/

Japanilaisvarustamo on perustanut huippuluokan simulaattorilaitoksen, jossa käytetään läpinäkyviä putkia parantaakseen harjoittelijoiden taitoja painolastin purkamisessa – prosessissa, jossa vettä poistetaan laivan tasapainon ylläpitämiseksi lastin lastauksen aikana: https://www.marineinsight.com/shipping-news/nyk-establishes-worlds-first-pipe-visualisation-deballast-training-facility/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Israelilaisomisteisen Zim-varustamon henkilökunta on kehottanut Israelin hallitusta estämään konttilinjan myynnin Hapag-Lloydille kansallisen turvallisuuden vuoksi, koska sekä qatarilaiset että saudiarabilaiset osakkeenomistajat omistavat osuuksia saksalaisesta varustamosta: https://www.seatrade-maritime.com/containers/workers-opposed-to-zim-buyout

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Hämäräperäiset säiliöalusoperaattorit, jotka keskittyvät pakotteiden alaisen öljyn kuljetuksiin, hankkivat edelleen vanhenevia aluksia ja romuttavat vielä venhempia uusiakseen kalustoaan. Viime vuosina Venäjä, Iran ja Venezuela ovat käyttäneet näitä operaattoreita öljykuljetustensa hoitamiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/shadow-tanker-operators-buy-old-ships-scrap-older-for-fleet-renewal/

Lontoossa toimiva varustamo Zodiac Maritime on liittynyt uusimpaan säiliöalusten tilausaaltoon ja tehnyt merkittävän VLCC-uudisrakennusohjelman Kiinassa osana laajempaa $1,6 miljardin laivaston uudistushankettaan. Varustamo on tilannut 14 VLCC-alusta ja 6 konttialusta Jiangsu New Hantong Ship Heavy Industryltä. Kaikki vaihtoehdot huomioon ottaen kauppa yli kaksinkertaistaisi Zodiacin VLCC-laivaston: https://splash247.com/zodiac-maritime-unleashes-1-6bn-vlcc-and-boxship-play-in-china/

Turkkilainen säiliöalusvarustamo Besiktas Shipping on ilmoittanut keskeyttävänsä kaikki Venäjään liittyvät operaationsa sen jälkeen, kun yhteen sen aluksista osui neljä ulkoista räjähdystä sen ollessa ankkuroituna Senegalin edustalla viime viikolla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/turkish-tanker-owner-withdraws-from-russian-operations-following-mysterious-blasts/

Norjan Northern Lights -projekti yhdessä japanilaisen laivaoperaattori K Linen (Kawasaki Kisen Kaisha) kanssa otti vastaan kolmannen kaupallisen nesteytetyn hiilidioksidin kuljetusaluksen toimituksen. Northern Phoenix -niminen alus liittyy operaatioon vuonna 2026 ja on osa Euroopan suurinta hiilidioksidin talteenottoprojektia: https://maritime-executive.com/article/third-lco2-carrier-to-launch-europe-s-largest-carbon-capture-project

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Entinen M/S Finnsailor, nykyinen M/S Fjärdvägen saapui marraskuussa Naantalin satamaan ja se aloittaa liikennöinnin tammikuun aikana. Siihen asti edellinen M/S Fjärdvägen jatkaa liikennöintiä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/uusi-fjardvagen-aloittaa-liikennoinnin-tammikuussa/

Capesize-rautamalmin markkinat päättävät vuoden harvoin suhdannehuippujen ulkopuolella nähdyllä vauhdilla, kun tonniston kiristyminen ja kaukoliikenteen vahvistuminen nostavat spot-hinnat kahden vuoden korkeimmille tasoilleen. Spot-hinnat nousivat keskiviikkona yli $6’000 ja lähestyivät $45’000 rajapyykkiä. Tonnikilometritasolla capesize-rautamalmin kysyntä on kasvanut 8 % marraskuuhun mennessä, mikä ylittää merkittävästi laivaston vain 2 %:n kasvun samalla ajanjaksolla: https://splash247.com/capesize-rates-charge-past-40000-a-day-as-tonnage-tightens-across-basins/

Tämän vuoden irtolastialusten uudisrakennustilaukset ovat tipahtaneet 54 %:a vuositasolla, alimmilleen viiteen vuoteen: https://www.hellenicshippingnews.com/bulker-newbuilding-contracting-drops-54-to-five-year-low/

Käytettyjen alusten markkinoilla on vahvaa nousukautta. Ikäprofiilin suhteen 10–15-vuotiaat alukset ovat jälleen halutuimpien joukossa, ja niitä tukevat nyt $45’000 päivärahdit, joita ei ole nähty vuosiin: https://splash247.com/capes-changing-hands-for-increasing-sums/

Turkkilainen sementinvalmistaja suorittaa Eurooppaan Antwerpeniin ensimmäiset sementtilaivauksensa ja seuraava lasti menee Triesteen Italiaan, jotka ovat yhtiön ensimmäiset terminaalit Manner-Euroopassa. UK:ssa yhtiöllä on kolme terminaalia, joihin ensimmäinen laivaus lähtee ensi vuoden alussa: https://www.hellenicshippingnews.com/turkeys-medcem-sends-first-cement-shipments-to-its-new-terminals-in-europe/

Saksalainen Neu Seeschiffahrt on tehostanut laivastonsa uudistamista tilaamalla kuusi 342’000 DWT:n malmikuljetusalusta China Merchants Shipbuilding Industryn telakalta. Tilaus on yksi varustamon aggressiivisimmista uudisrakennushankkeista lähes kahteen vuosikymmeneen: https://splash247.com/neu-seeschiffahrt-ramps-up-newbuild-push-with-vloc-series-in-china/

Irtolastialuksiin erikoistunut singaporelainen Winning International Group on laajentanut toimintaansa tilaamalla CSSC Beihai Shipbuildingilta kuusi 325’000 DWT:n VLOC-alusta lisää tukeakseen kasvavaa Länsi-Afrikan ja Kiinan välistä bauksiittikauppaansa: https://splash247.com/winning-doubles-down-on-large-bauxite-carriers-with-six-more-newbuilds/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Tallink Silja Line järjestää kesällä 2026 peräti 11 erikoisristeilyä. Kahdeksan risteilyä suuntaa ikisuosikkikohteeseen Visbyhyn, ja kolme vie matkustajat Latvian pääkaupunkiin Riikaan. Kaikki kesän erikoisristeilyt liikennöidään Victoria I -laivalla: https://navigatormagazine.fi/uutiset/tallink-silja-line-risteilee-kesalla-2026-visbyhyn-ja-riikaan/

United Waterways -varustamo ilmoitti suunnitelmistaan ​​laajentaa ainutlaatuista B-to-B-lähestymistapaansa valtameriristeilyihin keskittyen suosittuihin tutkimusmatka- ja rannikkoristeilysegmentteihin. Varustamo, joka on tarjonnut varustamopalveluita, ilmoitti aiemmin tänä vuonna suunnitelmistaan ​​laajentaa jokiristeilyalusten omistamiseen ja kertoo nyt varanneensa rakennuspaikkoja China Merchantilta tutkimusmatka- ja rannikkoaluksille: https://maritime-executive.com/article/new-cruise-company-signs-with-china-merchant-for-eight-b-to-b-ships

Offshore ja merituulivoima:

Maailman suurimman merituulipuiston kaikki perustukset ja siirtymäosat on nyt asennettu Pohjanmereen: https://www.maritimejournal.com/environment/all-foundations-installed-at-worlds-largest-offshore-wind-farm/1506628.article

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 4.12.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Kolme Euroopan maata, joilla on tutkimusasemia Etelämantereella, ovat muodostaneet ainutlaatuisen kumppanuuden, johon kuuluu yhteisiä operaatioita asemien täydentämiseksi. Hankkeen tavoitteena on helpottaa eteläiselle mantereelle suuntautuviin matkoihin liittyviä logistisia paineita ja kustannuksia. Brittiläinen Etelämanner-tutkimuslaitos (BAS), Norjan polaari-instituutti (NPI) ja Saksan Alfred Wegener -instituutti (AWI) ovat yhdistäneet voimansa jakaakseen jäissä kulkuun kykenevän aluksen. Se suorittaa täydennysmatkoja Etelämantereen tutkimusasemille seuraavien 10 vuoden ajan: https://maritime-executive.com/article/three-agencies-with-antarctica-stations-charter-ship-for-resupply-missions

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi omalta osaltaan satamatunnelin rakentamisen mahdollistavan asemakaavan maanantain kokouksessaan. Seuraavaksi asiaa käsittelee kaupunginvaltuusto 10. joulukuuta: https://navigatormagazine.fi/uutiset/satamatunnelihanke-etenee-valtuustoon-tiukan-aanestyksen-jalkeen/

Euroopan investointipankki lainaa Göteborgin satamalle SEK850 miljoonaa Skandiaportenin rahoittamiseen: https://www.sjofartstidningen.se/eu-bank-stottar-skandiaporten-med-850-miljoner/

Valencian satama Espanjassa on esitellyt Euroopan suurimman vetykäyttöisen satamatyökoneprojektin (H2PORTS) tuloksia: https://www.hellenicshippingnews.com/the-port-of-valencia-presents-the-results-of-h2ports-europes-largest-pilot-project-for-hydrogen-powered-port-machinery/

Associated British Ports on julkistanut uusimman erän merkittävästä investointiohjelmastaan ​​viidessä Etelä-Walesin satamassaan. Yhteensä £137 miljoonaa (€156 miljoonaa euroa) on varattu viidelle satamalle – Cardiff, Newport, Barry, Swansea ja Port Talbot – jotka työllistävät lähes 22 000 ihmistä: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/abp-unveils-latest-large-ports-spending/1506608.article

Etelä-Floridan PortMiamin ja Keski-Floridan Port Canaveralin välinen kilpailu sai yllättävän käänteen, kun Port Canaveral syrjäytti Miamin sen perinteiseltä ykkössijalta tilikaudella 2025. Ero kahden sataman välillä oli pieni, vain 0,4 %:a, mutta se on merkittävä saavutus Port Canaveralille, jonka risteilyliiketoiminta jatkaa nopeaa kasvuaan: https://maritime-executive.com/article/port-canaveral-nudges-portmiami-out-to-become-busiest-cruise-homeport

Philadelphian satama ilmoitti uuden PhilaPort-risteilyterminaalin peruskiven muurauksesta kaupungin pyrkiessä hyödyntämään risteilymatkailun nopeaa kasvua. Philadelphiassa ei ole ollut risteilyliiketoimintaa ainakaan vuoden 2011 jälkeen, ja matkustajien on täytynyt mennä joko New Yorkiin tai Baltimoreen risteilylle: https://maritime-executive.com/article/philadelphia-starts-construction-on-homeport-cruise-terminal

Huolimatta kauppapolitiikan ja keskeytysten vuodesta Kiinan konttimäärät jatkavat kasvuaan. Kaksi maan suurimmista satamakomplekseista on tehnyt uudet ennätykset vain 11 kuukauden jälkeen, käsitellessään yhteensä yli 90 miljoonaa TEU:ta vuonna 2025: https://maritime-executive.com/article/china-s-container-trade-surges-as-two-ports-set-new-records

USA:n suuret satamat ja niiden sidosryhmät varoittivat liittovaltion sääntelyviranomaisia, että ehdotettu Union Pacificin ja Norfolk Southernin rautatiefuusio voisi vahingoittaa kilpailuasemaa ja koko taloutta, ellei historiallista sopimusta arvioida huolellisesti: https://www.freightwaves.com/news/ports-warn-intermodal-in-the-crosshairs-of-rail-merger

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalainen teknologiayritys Wärtsilä tunnistaa ensi vuodelle neljä tärkeää trendiä digitalisaation ja big datan noususta joustavaan päästöstrategiaan. Nämä trendit uudelleen määrittävät kilpailukyvyn, tehokkuuden ja kestävän kehityksen varustamoille ja operaattoreille: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-identifies-four-key-trends-set-to-shape-the-future-of-shipping-in-2026/

ABB toimittaa integroidun sähkönjakelu- ja ruoripotkuriratkaisun uuteen Polar Max -jäänmurtajaan, joka rakennetaan Kanadalle Helsingin telakalla sekä Davien telakalla Quebecissä, Kanadassa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/azipod-ruoripotkurijarjestelma-kanadan-uuteen-jaanmurtajaan/

Davie Defense on saanut päätökseen Gulf Copper & Manufacturing Corporationin laivanrakennusomaisuuden oston Galvestonissa ja Port Arthurissa, Texasissa. Yritysosto tekee Davie Defensestä Amerikan uusimman erikoistuneen laivanrakentajan, jota tukevat sen sisarlaitokset Davie Shipbuilding Kanadassa ja Helsinki Shipyard Suomessa, jotka molemmat kuuluvat brittiläiseen Inocea Groupiin: https://gcaptain.com/davie-defense-closes-gulf-copper-acquisition-joining-u-s-arctic-shipbuilding-ranks/

Eteläkorealainen Samsung Heavy Industries (SHI) on tehnyt merkittäviä edistysaskeleita USA:n laivanrakennusalalla muodostamalla kaksi uutta yhteistyöhanketta, jotka ovat linjassa USA:n telakka-aloitteen kanssa. Kolmenvälisessä sopimuspöytäkirjassa SHI solmi kumppanuuden General Dynamics NASSCO:n ja sen pitkäaikaisen yhteistyökumppanin DSEC:n kanssa. Tavoitteena on yhdistää laivasuunnittelu ja edistynyt valmistusautomaatio ja -teknologia tulevissa USA:n laivaston, hallituksen ja kaupallisissa projekteissa: https://splash247.com/samsung-heavy-forms-two-american-shipyard-tie-ups/

Alfa Laval on tuonut markkinoille uuden painolastivesien käsittelylaitoksen. Laitosta valmistetaan täyttä vauhtia yhtiön Kiinan tehtailla ja sen kysyntä on juuri ylittänyt 10’000 tilauksen rajan: https://www.hellenicshippingnews.com/alfa-laval-showcases-pureballast-3-ultra-reactor-for-the-first-time-at-marintec/

Sopimus uuden hybridikäyttöisen uivan telakan rakentamisesta on ISKRA Shipyardin pitkän aikavälin kehityssuunnitelman suurin yksittäinen investointi. Yli €30 miljoonan arvoisen sopimuksen allekirjoittivat Varnassa, Bulgariassa, ISKRA Shipyard Šibenikin toimitusjohtaja ja TEREM-SHIPYARD Flotski Arsenal – VARNA LTD:n toimitusjohtaja. Hankkeen on suunnitellut Norden Ship Design House (Turkki): https://seawork.com/newfront/news/contract-for-30-million-eco-friendly-build-and-refit-hub

Damen Shipyards Group on saavuttanut uuden virstanpylvään Kanadan BC Ferries -varustamolle Island Class -lauttojen rakentamisessa, kun Island Class 9 -alus laskettiin vesille Damen Shipyards Galatissa Romaniassa: https://seawork.com/newfront/news/number-9-hits-the-water

Pohjoiseurooppalainen asiantuntemus raskaiden lastien käsittelyyn tarkoitettujen alusten suunnittelussa ja käytössä yhdistettynä kiinalaiseen erikoisalusten tuotantoon on tuottanut ensimmäisen uuden sukupolven raskaan liikenteen aluksen. Orca-luokan 15’000 DWT:n alus on varustettu kahdella 800 tonnin kansinosturilla, jotka mahdollistavat erittäin suurten lastien käsittelyn, mukaan lukien joitakin maailman suurimmista tuuliturbiinikomponenteista: https://www.orcaclass.com/

Kongsberg Maritime juhlii 50-vuotista DP-järjestelmäänsä: https://www.hellenicshippingnews.com/kongsberg-maritime-marks-50-years-of-dynamic-positioning-innovation/

Valtio-omisteinen kiinalaistelakka on saanut norjalaiselta luokituslaitokselta periaatehyväksynnän taittuvalle roottoripurjeelleen: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-awards-cmes-tech-tadc-for-new-35m-tilting-rotorsail-design/

Kiinalaisomisteinen sveitsiläinen teknologiayhtiö on solminut 15-vuotisen palvelusopimuksen hongkongilaisvarustamon kanssa sen 14 LNG-aluksesta: https://www.hellenicshippingnews.com/wingd-and-opearl-lng-ship-management-sign-15-year-service-deal-for-fleet-reliability/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Kolumni: jokainen sukupolvi uskoo haasteidensa olevan ainutlaatuisen monimutkaisia. Ihmiskunta on kuitenkin kerta toisensa jälkeen osoittanut, että mahdoton vaatii vain vakaumusta ja siten toimintaa. Meriteollisuuden siirtyminen uusiutuvaan energiaan ei ole poikkeus. Keskustelu siirtymästä eri toimialoilla on väistymässä tietä uudelle todellisuudelle – teknologiat ovat täällä, ja ne toimivat. Vety, polttokennot ja seuraavan sukupolven uusiutuvat propulsio- ja maasähköjärjestelmät eivät ole enää kokeellisia, vaan niitä otetaan käyttöön laajamittaisesti. Suuri osa globaalista siirtymästä on kuitenkin edelleen jumissa keskustelun alla. Monet odottavat ”täydellistä” ratkaisua, ihmelääkettä, jota ei koskaan tule, kun taas todistetut järjestelmät pystyvät jo tuottamaan todellista muutosta. Kysymys ei ole enää siitä, tapahtuuko siirtymä – vaan siitä, kuka sitä johtaa: https://splash247.com/every-technology-shift-feels-impossible-until-it-happens/

Kolumni: merenkulku elää suurinta murrosta sitten purjelaivojen vaihtumisen höyrylaivoihin – vihreä siirtymä ja ilmastonmuutos muokkaavat koko merenkulun toimintamallin. Meriliikenne on jo nyt kuljetussuoritteella mitattuna vähäpäästöisin kuljetusmuoto, mutta matka kohti nollapäästöjä vaatii rohkeita ratkaisuja – satamissa ja merillä: https://www.linkedin.com/posts/ville-kuitunen_satamien-ja-vesirakenteiden-suunnittelu-activity-7401169787915059200-plff

Ammoniakki näyttää unelmavaihtoehdolta meripolttoaineeksi. Se on hiilivapaata, energiatehokasta ja helpompaa käsitellä kuin vety. Sitä myös valmistetaan ja kuljetetaan jo suuria määriä. Sen haittapuolena on kuitenkin palaessa muodostuvat myrkylliset typpioksidit sekä sen muuttamisessa vedyksi vaadittu suuri energiamäärä: https://www.hellenicshippingnews.com/unlocking-ammonia-as-a-fuel-source-for-heavy-industry/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Video: luotsin siirtyminen alukseen portaiden, aaltojen ja aluksen liikkeitä tarkkailemalla ja hetkeä odottamalla.  Alukseen nousu oli erittäin vaarallista: https://www.linkedin.com/posts/maritimes-training_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-ugcPost-7401906217159176193-lEej

Agenttisopimuksilla pyritään puuttumaan kasvavan hallinnollisen taakan aiheuttamiin operatiivisiin tehottomuuksiin. BIMCO on käynnistänyt yhteisen pilottihankkeen tekoälypohjaisen ”agenttisopimusyrityksen” Hunitin kanssa: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/bimco-piloting-self-performing-contracts-with-hunit

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

GNSS häirintäraportti (GPSPATRON) eteläinen Itämeri: https://www.hellenicshippingnews.com/new-gnss-interference-report-released-shipborne-measurements-near-the-kaliningrad-border/

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 49: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-edges-down-from-near-two-year-peak-as-rates-drop-across-all-segments/

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolla 49: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-increased-7-this-week-49-2025/

Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 48: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/12/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse123123_compressed.pdf

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 48: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/12/Intermodal-Report-Week-48-2025.pdf

Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 49: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-expected-to-trend-sideways-next-week-2/

Maailmankauppa ja politiikka:

Vietnamin talous kasvaa voimakkaasti USA:n presidentin 20 %:n tulleista huolimatta. Maan talouskasvu on ohittaa Kiinan ja vienti laajenee valmistajien panostaessa kaksinkertaisesti ”mini-Kiinan” tuotantomalliin. Vietnam hyötyy toimitusketjujen muutoksista, tekoälyn tuottavuuden kasvusta ja kestävästä kysynnästä, jotka saavat USA:n rankaisevat tullit näyttämään yhä tehottomammilta: https://asiatimes.com/2025/12/vietnams-8-growth-making-a-mockery-of-trumps-tariffs/

Kullan 50 %:n nousu on herättänyt henkiin sen turvasatamamytologian, mutta sen arvo perustuu vähemmän luontaiseen hyödyllisyyteen kuin kulttuurisiin konventioihin. Toisin kuin ruoka tai muut kiinteät hyödykkeet, joita reaalimaailman tarjonta ja kysyntä muokkaavat, kullan vetovoima on säilynyt, koska ihmiset olettavat muiden kohtelevan sitä rahana, luottamusjärjestelmänä, joka naamioituu luontaiseksi arvoksi: https://asiatimes.com/2025/12/dollars-gold-or-pork-bellies-your-choice/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Suomen perustuslaki asettaa selkeän vaatimuksen: kaiken julkisen vallan käytön on perustuttava lakiin kaikissa olosuhteissa. Kuin myös viranomaisten on toiminnassaan tarkoin noudatettava lakia. Nämä vaatimukset eivät väisty kriiseissäkään. Oikeusvaltioperiaate on paitsi kansallinen perusarvo, myös osa Euroopan unionin oikeudellista perustaa. Oikeuden resilienssi on siten keskeinen osa yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/oikeuden_resilienssi_-_suorituskyvyn_perusta_muuttuvassa_maailmassa.8012.news

Tanskan parlamentti (Folketinget) hyväksyi yksimielisesti 2. joulukuuta lain alusten sotariskivakuutuksesta. Laki varmistaa, että Tanskan kauppalaivasto voi jatkaa purjehtimista sodan sattuessa ja ylläpitää keskeisiä toimitusketjuja: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/danish-war-risk-insurance-for-ships-unanimously-adopted-by-parliament/

Euroopan unioni sopi keskiviikkona venäläisen kaasun tuonnin pysyvästä lopettamisesta ja venäläisen öljyn asteittaisesta luopumisesta: https://shippingtelegraph.com/lng-amp-amp-lpg-news/eu-finalizes-deal-to-ban-russian-gas-imports-and-phase-out-russian-oil/

PFOS:ia alettiin käyttää laajalti vahvojen pinta-aktiivisten ominaisuuksiensa vuoksi. Sammutusvaahdoissa se auttaa levittämään vaahtoa nopeasti, kestää polttoaineita ja muodostaa vakaan peitteen, joka kykenee tukahduttamaan tulipalon. Miksi IMO kieltää PFOS:n vuodesta 2026? PFOS, lyhenne sanoista perfluorooktaanisulfonihappo, kuuluu suurempaan synteettisten kemikaalien ryhmään, joka tunnetaan nimellä PFAS (per- ja polyfluoroalkyyliaineet). Näitä kemikaaleja kutsutaan usein ”ikuisiksi kemikaaleiksi”, koska ne eivät hajoa helposti luonnossa tai ihmiskehossa: https://www.marineinsight.com/maritime-law/what-are-pfos-and-why-are-they-being-prohibited-in-fire-extinguishing-systems-in-the-shipping-industry/

Valtioneuvoston asetus merten biologisen monimuotoisuuden suojelusta ja kestävästä käytöstä kansallisen lainkäyttövallan ulkopuolisilla alueilla tehdystä, Yhdistyneiden Kansakuntien merioikeusyleissopimuksen alaisesta sopimuksesta ja merensuojelulain muuttamisesta annetun lain voimaantulosta 2) Valtioneuvoston asetus merensuojelusta: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=5052

Valtioneuvoston asetus Etelämannerta koskevaan sopimukseen liittyvän ympäristönsuojelupöytäkirjan liitteen V alaisista toimenpiteistä: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=4572

Ruotsin merenkulkulaitos on jo vuosia saanut voimakasta sisäistä kritiikkiä Gävlen ja Södertäljen työntekijöiltä viraston nyt käynnistämästä keskittämisestä. Kritiikin mukaan keskittäminen voisi aiheuttaa merkittäviä turvallisuusriskejä merenkululle ja kaupungeille, joiden läpi alukset kulkevat: https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsverkets-centralisering-far-skarp-kritik/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Merenkulun verkoston ytimessä on kaksi perustavanlaatuista osapuolta – lähettäjä ja vastaanottaja. Vaikka nämä termit vaikuttavat yksinkertaisilta, ne edustavat erillisiä oikeudellisia identiteettejä, joilla on rooleja, jotka vaikuttavat dokumentaatioon, vastuuseen ja sopimusvelvoitteisiin koko tavarankuljetuksen ajan. Näiden roolien selkeä ymmärtäminen ei ole välttämätöntä vain merenkulun ammattilaisille, vaan se muodostaa myös merioikeuden perustan. Erottelusta tulee entistä merkittävämpi tulkittaessa rahtikirjoja, ratkaistaessa riitoja tai analysoitaessa korvausvaatimuksen vastuita: https://www.marineinsight.com/maritime-law/difference-between-consignor-consignee-in-shipping/

Rahan ja lastin liikkeiden ymmärtäminen ovat kaksi globaalin kaupan pilaria – ja merenkulussa remburssit (LC) ja rahtikirjat (B/Ls) sijaitsevat juuri tässä risteyksessä. Vaikka molemmat asiakirjat mainitaan yhdessä lähes jokaisessa merenkulkua koskevassa keskustelussa, niillä on täysin eri tehtävät, niihin liittyy eri osapuolia ja niihin liittyy erilaisia ​​riskejä: https://www.marineinsight.com/maritime-law/difference-between-letters-of-credit-bill-of-lading-in-shipping/

Tarkastuksen aikana yksi ensimmäisistä asioista, jotka huomataan aluksessa, ei ole tarkistuslistan kohta, turvallisuusharjoitus tai todistus – se on miehistön jäsenten henkilösuojaimet. Maalilla kyllästetyt haalarit, kuluneet saappaat, kuukausien työn täplittämät pinnat. Monille se saattaa vaikuttaa merkityksettömältä. Tarkastajalle se puhuttelee – ei yksilön tuomitsemiseksi, vaan kulttuurista aluksella: https://www.linkedin.com/posts/jeff-seale_leadershipatsea-vetting-marineexcellence-activity-7400325553435811840-xZFv

Gambia on alkanut poistaa yksityisen alusrekisterinsä kautta liputettuja säiliöaluksia. Toimenpide on osa laajempaa heikkoa hallintoa vastaan ​​​​suunnattua toimintaa ja seuraa muiden hallitusten vastaavia toimia valelippu- ja varjolaivastoaluksia vastaan. Gambian toimet varjolaivastoa vastaan ​​​​seuraavat Komorien vastaavia toimia, joka alkoi heinäkuussa poistaa yli 60 säiliöalusta, joiden se havaitsi purjehtivan väärin sen lipun alla. Gambian ja Sierra Leonen lippujen alla purjehtivat säiliöalukset – joita molempia operoi sama yksityinen toimija Kyproksella – muodostivat 40 %:a kaikista säiliöaluskäynneistä Venäjän Itämeren satamissa 1. 10.–10. 11. välisenä aikana. Väärien lippujen alla purjehtivien alusten osuus oli lisäksi 19 %:a, mikä asetti yli 2/3 Itämeren säiliöalusliikenteestä kyseisenä aikana minimaalisen hallinnon tai sääntelyvalvonnan alle: https://maritime-executive.com/article/gambia-joins-comoros-and-others-in-false-flag-crackdown

Kauppahuone Glencorea vastaan ​​on nostettu $186 miljoonan oikeusjuttu Panamassa saastuneen polttoaineen toimittamisesta vuonna 2018, joka aiheutti vahinkoja yli 107 alukselle. Kamca Holdingsin ja Kamca Bunkering and Tradingin elokuussa 2024 nostamassa kanteessa väitetään, että Glencore tietoisesti toimitti saastunutta polttoainetta maalis- ja huhtikuussa 2018: https://www.seatrade-maritime.com/bunkering/panama-court-rules-186m-glencore-bunker-case-can-proceed

USA:n oikeusministeriö jätti tiistaina 2. joulukuuta jo tuttua tekniikkaa käyttäen USA:n käräjäoikeudelle kanteen jälleen yhdestä merituulivoimapuistohankkeesta. Oikeusministeriö vahvisti valtamerienergian hallintaviraston (Bureau of Ocean Energy Management) puolesta, että virasto tarkastelee Iberdrolan tytäryhtiön Avangridin kehittämän New England Wind -hankkeen hyväksyntää: https://maritime-executive.com/article/trump-administration-targets-another-offshore-wind-farm-project

Australian viranomaiset raportoivat jälleen suuresta huumeiden takavarikoinnista saapuvasta merikontista, mutta tällä kertaa seurantalaitteilla varustetusta. Kyseessä on osa Australian liittovaltion poliisin raportoimaa kokaiinin salakuljetuksen lisääntymistä: https://maritime-executive.com/article/australians-find-cocaine-with-tracking-devices-hidden-in-arriving-container

Veteraaniveneen esittelyajo viime syksynä päättyi lähes törmäykseen matkustajalaivan kanssa. Nyt hovioikeus koventaa ohjusveneen R142 Ystadin komentajan tuomiota: https://www.sjofartstidningen.se/skarpta-straff-for-befalen-pa-robotbat/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Mustallamerellä liikennöivien alusten vakuutusmaksut ovat nousseet jyrkästi Venäjään kytköksissä oleviin aluksiin tehdyn uuden hyökkäysaallon jälkeen. Bloomberg raportoi eilen maailman suurimman vakuutusvälittäjän Marshin tietojen perusteella, että satamakäyntien vakuutuskustannukset alueella ovat yli kolminkertaistuneet viime päivinä. Ennen viimeisimpiä tapahtumia sotariskimaksut olivat tyypillisesti 0,25–0,3 % aluksen arvosta. Vakuutusyhtiöt veloittavat nyt jopa 1 % vakuutusmaksuja joistakin Ukrainan Mustanmeren satamista: https://splash247.com/black-sea-war-risk-premiums-surge/

American Bureau of Shipping (ABS) on ohittanut DNV:n ja noussut suurimmaksi luokitusyhtiöksi käytössä olevan bruttotonnimäärän perusteella, kun taas CCS on noussut kuudennelta viidenneksi korvaten BV:n: https://www.linkedin.com/posts/frank-marmol-b9048223_american-bureau-of-shipping-abs-has-overtaken-activity-7401765882814738433-cQ2j

Uusi toimitusjohtaja on viemässä japanilaista luokituslaitosta uuteen aikaan: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-shaping-class-for-the-future/

Järjestöt ja yhdistykset:

Kansainvälinen meripolttoainejärjestö (IBIA) ja Hongkongin varustamoyhdistys (HKSOA) ovat allekirjoittanbeet yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) tavoitteena yhteistyö merenkulun energian ja merenkulun haasteiden ja mahdollisuuksien erityisesti kestävän kehityksen, keksintöjen ja ammatillisen kehityksen aloilla: https://www.hellenicshippingnews.com/ibia-and-hong-kong-shipowners-association-signed-memorandum-of-understanding-to-advance-collaboration-on-marine-energy-and-sustainable-shipping/

Maailman linjaliikenneneuvosto (WSC) on liittynyt 90 muun organisaation kanssa tukemaan USA:n molempien puolueiden ajamaa vähittäiskauppaan liittyvää järjestäytynyttä rikollisuutta ehkäisevää lainsäädäntöä: https://www.hellenicshippingnews.com/wsc-strongly-support-swift-passage-of-u-s-organized-cargo-and-retail-theft-legislation/

Säätila, meriympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Viking Line tukee tänä vuonna kolmea keskeistä toimijaa työssä terveemmän sisämeren puolesta Itämerellämme: John Nurmisen säätiötä, Helsingin yliopiston eläintieteellistä asemaa Tvärminnessä ja Baltic Sea Action Groupia: https://www.sjofart.ax/nyheter/plastkassar-blir-miljoinsatser/

UK:n kansallisen ilmakehätieteiden keskuksen tutkijoiden johtama akateeminen ryhmä tarkasteli rikkipäästöjä merellä, ja havaitsi, että vuonna 2020 käyttöön otettuja IMO:n määräyksiä noudatettiin melko hyvin. Ryhmä tarkasteli määräysten noudattamista sekä Euroopan rikkipäästöjen valvonta-alueilla (SECA) että avomerellä olevilla aluksilla. Alusten polttoaineen keskimääräinen rikkipitoisuus laski lähes kymmenkertaisesti avomerellä IMO:n vuoden 2020 asetuksen jälkeen, joka rajoitti laivojen polttoaineen rikkipitoisuuden 0,5 %:in. Ennen muutosta monet alukset ylittivät aiemman 3,5 %:n rajan. Vuoden 2020 jälkeen vain pieni määrä aluksia rikkoi uutta standardia: https://maritime-executive.com/article/study-finds-major-drop-in-ship-sulfur-emissions-following-imo-regulations

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Video: hetken uinahdus – ja seuraukset voivat pahentua nopeammin kuin kukaan odottaa. Tässä tapauksessa näyttää siltä, ​​että merivesiventtiili ei ehkä ole ollut suljettuna, mikä on aiheuttanut nopean tulvimisen. Karu muistutus siitä, että edes kokeneet tiimit eivät ole koskaan immuuneja inhimillisille virheille: https://www.linkedin.com/posts/lloyds-maritime-institute_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-ugcPost-7401928350815977472–Cjx

Onnettomuustutkinta: kansimies irrotti jumittunutta konttilukkoa ja putosi mereen satamassa. Komentosillalla oleva perämies näki henkilön kamppailevan pysyäkseen pinnalla vedessä lähellä laivaa; veden lämpötila oli lähellä nollaa. Perämies teki välittömästi hälytyksen ja meni sitten paikalle, jossa uhri oli vedessä, tarjotakseen apua. Uhri kuljetettiin nopeasti ambulanssilla sairaalaan, mutta hypotermian ja mahdollisesti kaatumisesta aiheutuneiden vammojen yhdistelmän vuoksi hänet todettiin kuolleeksi pian sen jälkeen: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-fall-overboard-results-in-fatality/

Onnettomuustutkinta: pursimies ja kadetti huolsivat nosturia. Pursimies valvoi vaijerin ajoa paikalleen ja kadetti ajoi. Pursimies jäi vaijerin ja plokin väliin. Hän kuoli myöhemmin verenvuotoon: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-fatality-during-crane-maintenance/

MAIB: Marshallinsaarille rekisteröity irtolastialus Altay lastasi 27. kesäkuuta 2025 aamulla romumetallia lastiruumaansa Albert Dockissa Hullissa, Englannissa. Kello 09.48 päällikkö havaitsi lastista nousevan savua ja aktivoi välittömästi yleishälytyksen ja hälytti rannalta käsin työskentelevän operaattorin purkamaan lastin tulipalon lähteen poistamiseksi tai paljastamiseksi. Miehistö valmisteli sammutusvälineet. Tulipalon aiheutti todennäköisesti purkautumaton akku tai muu sytytyslähde, joka aiheutti lastauksen aikana kipinän, joka sytytti romulastissa olevan palavan materiaalin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/undischarged-battery-in-scrap-metal-cargo-likely-caused-fire-on-bulk-carrier-maib-finds/

Aluskierrätys, romutus:

Hijaista on edelleen aluskierrätysmarkkinoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/slow-activity-for-the-ship-recycling-market/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Punaisestamerestä on tullut postliberaalin kansainvälisen järjestyksen laboratorio, jossa mikään hallitseva voima ei voi luoda vakautta ja jossa alueelliset valtiot hyödyntävät USA:n ja Kiinan kilpailua, Persianlahden tavoitteita sekä Turkin, Iranin ja Israelin osallistumista omien tavoitteidensa ajamiseen. Moniliittoutuminen muokkaa pirstaloitunutta areenaa, jossa kilpailu, ei säännöt, määrittelee nyt vaikutusvaltaa: https://asiatimes.com/2025/12/the-red-sea-region-where-the-rules-are-changing/

Video: Ruotsin Merivoimat suorittivat hiljattain uuden modernin torpedon koelaukauksen. Samaan aikaan sukellusveneestä ammuttiin Tukholman korjaustelakan vanhaa telakkaporttia. Videolla näkyy, kun sukellusvene osuu kohteeseensa: https://www.sjofartstidningen.se/har-spranger-marinen-varvets-dockport/

Kaksi kokenutta purjehtijaa löydettiin kuolleena jahdiltaan heidän annettuaan hätäkutsun Mosambikin kanaalissa Afrikan ja Madagaskarin välissä, kun poliisialukset ja lähistöllä olleet alukset saapuivat veneelle torstaina. Tämä sai alueen viranomaiset tutkimaan merirosvouteen liittyvän välikohtauksen mahdollisuutta:  https://www.marineinsight.com/shipping-news/two-sailors-found-dead-on-yacht-in-suspected-pirate-attack-near-south-africa/

Puola vahvistaa läsnäoloaan Itämerellä investoimalla nykyaikaisiin sukellusveneisiin. Euronewsin yksinoikeudella antamassaan haastattelussa kenraaliluutnantti Jarosław Gromadzinski korosti tämän päätöksen merkitystä alueen ja Euroopan turvallisuuden kannalta. Puola on sopinut ostavansa kolme ruotsalaista sukellusvenettä noin €2,3 miljardin arvoisella kaupalla osana kauan odotettua Orka-merivoimien modernisointiohjelmaansa: https://www.euronews.com/2025/12/04/poland-invests-23-billion-in-swedish-submarines-to-modernise-navy

Tiistaiaamuna 2. joulukuuta sattui uusi välikohtaus Kiinan jatkaessa laajentumispolitiikkaansa ja vaatiessaan itselleen laajempia alueita ympäröivillä vesillä. Toisin kuin muissa viimeaikaisissa tapahtumissa, tämä välikohtaus tapahtui japanilaisten kanssa. Osapuolet kertovat tapahtuneesta erilaiset ​​versiot: https://maritime-executive.com/article/japanese-and-chinese-coast-guard-face-off-in-disputed-island-chain

Pieni Venäjän lipun alla purjehtiva säiliöalus joutui hyökkäyksen kohteeksi varhain tiistaina 2. joulukuuta Turkin rannikon lähellä. Ukraina ilmoitti nopeasti, ettei sillä ollut osallisuutta onnettomuuteen, ja vihjasi, että Venäjä olisi saattanut lavastaa hyökkäyksen propagandaksi. Alus tunnistettiin Midvolga-2:ksi (6 573 DWT) ja se purjehtii Venäjän lipun alla. Vuonna 2014 rakennettu alus on 140 metriä pitkä ja siinä on 13 hengen miehistö. Aluksen AIS-signaalia ei ole lähetetty lähes kahteen viikkoon sen jälkeen, kun se oli saapumassa Ros-on-Doniin Venäjälle 23. marraskuuta. Raportin mukaan alus kuljetti auringonkukkaöljyä Georgiaan: https://maritime-executive.com/article/russia-reports-drone-attack-on-tanker-but-ukraine-denies-involvement

Jännitteet kiristyvät Levantissa, missä USA painostaa diplomaattisesti Libanonin hallitusta nopeuttamaan Hizbollahin aseistariisuntaa ja syrjäyttämistä. Israel uhkaa myös ryhtyä sotilaallisiin toimiin puuttuakseen prosessiin suoraan. Painostus jatkuu. USA:n Lähi-idän rauhanneuvotteluissa toimivan presidentin erityislähettilään on määrä palata pian Libanoniin vahvistamaan diplomaattista painostusta. Israel puolestaan ​​surmasi Hizbollahin esikuntapäällikön Haytham Tabtabain Beirutissa 23. marraskuuta tehdyssä lennokki-iskussa: https://maritime-executive.com/editorials/op-ed-iran-appears-to-probe-new-sea-smuggling-routes-into-lebanon

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/