Merenkulun uutisia 28.11.2025: digitaalisuuden käyttöönotosta, merenkulkijoiden roolista, konttiliikenteestä, Venäjän öljystä, offshore-tukialuksista, paluusta Sueziin, jäätilanne ja avustusrajoitukset, Helsingin satamasta, parhaat konttisatamat, lakkoja, Suomi USA:n telakkasuunnitelmissa, Wärtsilä, tuulivoima-avusteisuudesta, raportteja, maailmankaupan avaintekijät 2026, IMO:n valtuustovaalit, PFOS kielto, pakotteiden kääntöpuoli, alukset eivät kierräty, toimitusketjun häiriöistä miljardilasku.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Missä teknologiaa on ja missä ei ole otettu käyttöön? Asiakaspalvelutoiminnot ovat eturintamassa. Nykyään 55 % yrityksistä käyttää digitaalisia järjestelmiä lähetysten seurantaan ja näkyvyyden parantamiseen, kun taas 41 % on investoinut asiakirjojen auditointiin ja vaatimustenmukaisuustyökaluihin. Pinnan alla logistiikan operatiivinen selkäranka on kuitenkin edelleen suurelta osin digitaalisen transformaation ulottumattomissa. Vain 24 % yrityksistä on digitalisoinut sisäisen asiakirjojen käsittelyn (kuten rahtikirjat ja laskut) alusta loppuun. Ja mikä silmiinpistävintä, 61 % logistiikkatiimeistä on edelleen riippuvainen sähköposteista ja laskentataulukoista hallitakseen viestintää ulkomaisten kumppaneiden kanssa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/72-of-logistics-leaders-to-invest-in-document-automation-in-2026-deep-current-report-reveals/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Varustamoiden, johdon ja sääntelyviranomaisten keskeinen haaste on edelleen ehdottomasti inhimillinen. Keskeiset teemat keskittyvät merenkulkijoiden roolin uudelleenmäärittelyyn automatisoidussa maailmassa, kasvavan työllisyyskriisin torjumiseen parantamalla hyvinvointia sekä koulutuksen ja laivasuunnittelun radikaaliin uudistamiseen vastaamaan 2000-luvun odotuksia. Yksimielisyys on selvä: merenkulun tulevaisuus ei riipu siitä, että teknologia korvaa ihmisiä, vaan siitä, että teknologia voimaannuttaa heitä: https://splash247.com/the-crossroads-of-the-crew/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Gemini-yhtiökumppanit Hapag-Lloyd ja A.P. Moller-Maersk ovat nyt vahvistaneet, ettei Gemini East-West -verkoston paluulle Punaisenmeren läpi kulkevaksi ole tarkkaa ajankohtaa: https://shippingtelegraph.com/container-news/hapag-lloyd-and-a-p-moller-maersk-reject-specific-timeline-for-red-sea-return/

Konttirahtihinnat uhmaavat painovoimaa kysynnän laantuessa: https://splash247.com/container-rates-defy-gravity-as-demand-softens/

Asiantuntijoiden ristiriitaiset viestit hämärtävät sitä tosiasiaa, että konttialusmarkkinat ovat syöksykierteessä ja että vain charter-markkinat uhmaavat talouden painovoimaa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-lines-braced-for-tough-winter

Geopoliittiset jännitteet ja talouden kiertokulku muovaavat uudelleen maailman konttimarkkinoita: https://www.hellenicshippingnews.com/how-geopolitical-tension-and-economic-flux-are-reshaping-the-global-shipping-container-market/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Etelä-Korean suurin LNG-varustamo on matkalla uusille omistajille, kun pääomasijoitusyhtiö IMM valmistautuu myymään Hyundai LNG Shippingin indonesialaiselle Sinar Mas Groupille noin $274 miljoonan arvoisella kaupalla: https://splash247.com/hyundai-lng-shipping-set-for-foreign-takeover-as-imm-lines-up-sale-to-indonesias-sinar-mas/

Venäjän Urals-viitelaadun ero kasvaa 23 %:n verrattuna Brent-viitelaatuun marraskuussa, arvioi Venäjän keskuspankki. Vaikka vaikutus ei ole yhtä vakava kuin vuonna 2022, osoittaa se kasvavaa painetta Venäjän öljytuloihin, jotka ovat Venäjän valtiontulojen päälähde. Tämän vuoden toisella ja kolmannella neljänneksellä ero oli 15 % ja lokakuussa 17 %: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-urals-oil-price-discount-widens-to-23-in-november-central-bank-says/

Venäläistä öljyä kuljettavan EU:n ja UK:n pakotteiden alaisen säiliöaluksen pääsy intialaiseen satamaan purkamaan on viivästynyt. Syynä ovat viivästyneet venäläisen vakuutuksenanatajan vakuutusten vahvistamiset. Intia on tiukentanut jo aiemmin tänä vuonna vakuutusvaatimuksiaan vanhoille säiliöaluksille: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-oil-cargo-discharge-at-indian-port-delayed-due-to-insurance-scrutiny-sources-say-2/

Toinen Venäjän varjolaivastoon kytköksissä oleva alus on liittynyt pakotteiden kohteena olevan säiliöaluksen seuraan Venezuelan rannikon edustalla vain päiviä sen jälkeen, kun se oli kissa ja hiiri -leikissä USA:n laivaston joukkojen kanssa, kertovat alusten liikkeisiin perehtyneet lähteet: https://gcaptain.com/second-russian-shadow-fleet-tanker-joins-sanctioned-seahorse-after-u-s-navy-standoff-near-venezuela/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Kiinan ryntäys Afrikan mineraalivarantoihin saattaa muuttaa irtolastikuljetuksia maailmanlaajuisesti: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-shipping-and-chinas-rush-into-africas-resources/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

China Tourism Group raportoi johtavansa risteilyalusten markkinoiden elvyttämiseen tähtäävää pyrkimystä, johon kuuluu Kiinassa lanseerattujen eri tuotemerkkien johdon yhdistäminen. Tämä on yksi Kiinan hallituksen monista aloitteista sellaisten toimialojen yhdistämiseksi, joilla se näkee vahvaa potentiaalia, mutta uskoo niiden jääneen jälkeen suorituskyvyssä: https://maritime-executive.com/article/china-consolidates-cruise-business-as-it-looks-to-expand-domestic-market

Offshore ja merituulivoima:

Norjalaisvarustamo Østensjø Rederi solmi sopimuksen espanjalaisen Astilleros Gondánin kanssa seuraavan sukupolven offshore-hinaajan rakentamisesta. Alus on määrä toimittaa vuoden 2028 ensimmäisellä neljänneksellä: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/ostensjo-rederi-orders-powerful-next-generation-offshore-tug/

CMB.TECH-ryhmä on allekirjoittanut suuren sopimuksen uudentyyppisistä offshore-tukialuksista. Antwerpenissä pääkonttoriaan pitävään CMB.TECHiin kuuluva Windcat on tiistaina solminut sopimuksen Damen Shipyards Groupin kanssa Amsterdamissa uudesta monikäyttöisestä majoitustukialuksesta (MP-ASV). Sopimukseen sisältyy optio viidestä lisäaluksesta: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/cmb-tech-reveals-major-deal-for-new-class-of-offshore-support-vessels/

Hollantilainen laivanrakentaja Neptune Marine on ilmoittanut sosiaalisessa mediassa allekirjoittaneensa aiesopimuksen espanjalaisen Zumaia Offshore, S.L.:n kanssa uuden monikäyttöisen offshore-tukialuksen (OSV) rakentamisesta: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/neptune-marine-signs-loi-with-zumaia-offshore-for-new-mpp-osv/

Kypros ja Libanon ovat sopineet pitkään odotetun rajanylityssopimuksen, joka koskee offshore kaasukenttiä ja energiayhteistyötä: https://www.hellenicshippingnews.com/lebanon-cyprus-sign-maritime-demarcation-deal-paving-way-for-possible-energy-exploration/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Suezin kanavaviranomainen ja Maersk ovat sopineet paluusta Suezin kanavan kautta tapahtuvaan liikenteeseen. Milloin se todellisuudessa tapahtuu, jää nähtäväksi: https://www.hellenicshippingnews.com/%e2%80%8bthe-suez-canal-authority-and-maersk-group-sign-a-strategic-partnership-agreement/

Maersk ja Hapag-Lloyd eli Gemini-yhteenliittymä on julkaissut tiedotteen paluustaan käyttämään Suezin kanavaa. Gemini ei aseta tiettyä päivämäärää paluulleen: https://www.hellenicshippingnews.com/maersk-update-on-east-west-suez-transits/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 27.11.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Viisi vuosikymmentä ja Polar Star on edelleen matkalla Etelämantereelle. Kylmän sodan aikaiset tekniset järjestelmät ja intensiivinen huolto-ohjelma pitävät aluksen käynnissä: https://maritime-executive.com/article/five-decades-on-polar-star-is-still-getting-under-way-for-antarctica

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Vantaa Carbon Capture -hanke on Suomen ensimmäinen teollisen mittakaavan hiilidioksidin talteenoton ja varastoinnin hanke, jonka myötä Suomeen luodaan aivan uutta hiilidioksidin talteenottoon, hyötykäyttöön ja varastointiin liittyvää infrastruktuuria ja arvoketjua. Hankkeessa otetaan iso harppaus eteenpäin, kun hiilidioksidin nesteytyksen, välivarastoinnin ja laivauksen on nyt sovittu tapahtuvan Vuosaaren satamassa: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/vantaan-energia-ja-helsingin-satama-yhteistyohon-vuosaaren-satamaan-suunnitellaan-teollisen-mittakaavan-hiilidioksiditerminaalia-vuosaari-carbon-hubia/

Raskaan liikenteen ajoreitit muuttuvat Helsingin Länsisatamassa marraskuun viimeisenä viikonloppuna (29.–30.11.). Länsiterminaali 1:n purku mahdollistaa satama-alueella uuden, entistä selkeämmän ajoreitin. Sisäänajo säilyy entisessä risteyksessään Tyynenmerenkadulla, mutta esimerkiksi lähtöselvityksen paikka siirtyy: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/lansisataman-rekkareitit-muuttuvat/

Helsingin Sataman hinnasto vuodelle 2026 on julkaistu: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/helsingin-satama-tehostaa-satamatoimintaa-ja-kehittaa-hinnoitteluaan-entista-kustannusperusteisemmaksi/

Uusimman raportin mukaan maailmanlaajuisesti kaikkien kategorioiden viisi parasta konttisatamaa ovat vahvasti Aasian satamien hallitsemia. Singapore saavutti korkeimman kokonaispistemäärän johtaen kaikissa viidessä sijoituksen osa-alueessa, ja sitä seurasi Shanghai (Kiina). Näitä kahta seurasivat Ningbo-Zhoushan (Kiina) kolmantena, Busan (Etelä-Korea) neljännenä ja Rotterdam (Eurooppa) viidentenä: https://shippingtelegraph.com/port-news/asia-leads-the-way-in-new-survey-for-top-container-ports/

Ranskan suurin satama on julkistanut ennennäkemättömän mittakaavan investointisuunnitelman Marseille-Fosille pyrkiessä varmistamaan vahvemman jalansijan Välimeren konttimarkkinoilla. Tällä viikolla hyväksytty uusi strateginen suunnitelma vuosille 2025–2029 edellyttää jopa €1,3 miljardin investointeja sataman panostaessa terminaalien päivityksiin, automatisointiin ja satamakaupungin uudistamiseen: https://splash247.com/marseille-fos-maps-out-1-5bn-expansion-through-2029/

DP World Antwerp on saamassa valmiiksi €230 miljoonan laajentumissuunnitelmansa, joka nostaa sen kapasiteettia 30 % vuonna 2026. Valmistuessaan se vahvistaa Antwerpenin sataman roolia yhtenä Euroopan kehittyneimpänä integroituna logistiikkakeskuksena. Samalla se juhlistaa DP Worldin 20-vuotista taivalta, jona aikana Antwerp Gateway on kasvanut yhdeksi Euroopan edistyneimmistä kestävän kehityksen konttisatamista: https://www.hellenicshippingnews.com/dp-worlds-antwerp-gateway-nears-completion-of-e230m-expansion-plan-as-it-marks-20-year-anniversary/

Belgian kolme suurinta ammattiliittoa liittoutuivat yhteen todennäköisesti suurimpaan lakkoonsa viimeisten 10 kuukauden aikana protestoidakseen maan säästöbudjettia vastaan. Merenkulku ja sisämaan rahtiliikenne ovat pysähtyneet, samoin junat, lentokentät ja monet muut palvelut. Viranomaiset varoittavat, että lakon odotetaan huipentuvan keskiviikkona 26. marraskuuta yleislakoksi, joka voi lamauttaa Belgian: https://maritime-executive.com/article/national-strike-again-closes-belgium-s-ports-and-halts-inland-cargo-ships

Rotterdamin satama ilmoitti suunnitelmistaan ​​kehittää Maasvlakten luoteiskulmaan 45 hehtaarin alue, joka on omistettu merituulivoimasektorin tarpeille. Satama uskoo, että uusi terminaali on ratkaiseva lenkki energiamurroksessa, ja siinä on 835 metriä pitkä syvänmeren laituri ja erityisesti sille suunnitellut ominaisuudet: https://maritime-executive.com/article/port-of-rotterdam-plans-terminal-to-support-offshore-wind-sector-growth

Kuuluisia ensimmäisiä saavutuksia San Diegon satamassa. Pohjois-Amerikan ensimmäiset täysin sähkökäyttöiset mobiilisatamanosturit, kaksi Konecranesin sukupolven 6 mobiilisatamanosturia. Ensimmäinen täysin sähkökäyttöinen hinaaja, jota operoi Crowley Maritime: https://maritime-executive.com/features/famous-firsts-with-the-port-of-san-diego

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

USA:n koordinoitu pyrkimys kaventaa Kiinan laivanrakennusalan etumatkaa on muotoutumassa, kun USA hyödyntää liittoutuneiden merkittäviä telakkatukikohtia Suomessa, Etelä-Koreassa ja Japanissa kompensoidakseen heikentynyttä kotimaista kapasiteettia. Nämä kumppanuudet viestivät strategisesta muutoksesta kohti jaettua alustuotantoa ja korostavat samalla kiireellistä tarvetta rakentaa uudelleen USA:n oma laivanrakennusalan perusta: https://asiatimes.com/2025/11/us-plan-taking-shape-to-shrink-chinas-shipbuilding-lead/  

Wärtsilä Gas Solutions on voittanut sopimuksen avainjärjestelmien toimittamisesta uuteen LNG-bunkrausalukseen, joka on rakenteilla Jiangnanin telakalla SIPG Energy Shanghaille. Tämä lisää uuden projektin yhteistyöhön, jota on jo käytetty paljon Shanghain kasvavilla LNG-polttoainemarkkinoilla: https://www.motorship.com/fuels-and-lubricants/w%C3%A4rtsil%C3%A4-systems-chosen-for-sipg-bunker-vessel/1506467.article

On todisteita siitä, että laivanrakennusala on supersyklinsä keskivaiheilla: https://splash247.com/shipbuildings-supercycle-faces-a-reality-check/

Elektronisten soihtujen on aika korvata menneen aikakauden vaaralliset ja myrkylliset pyrotekniikat: https://www.maritimejournal.com/equipment/opinion-ditch-pyrotechnics-for-electronic-flares/1506466.article

Palon havaitsemis- ja sammutustekniikkaan erikoistunut Fireboy-Xintex lanseeraa matalapaineisen vesisumujärjestelmän, joka on suunniteltu erityisesti alusten akkuhuoneiden ja konehuonetilojen jäähdytykseen ja eristämiseen: https://www.maritimejournal.com/equipment/a-compact-onboard-solution-for-battery-cooling/1506471.article

Ocean Signal on tuonut markkinoille safeSEA V200 GMDSS Survival Radion, seuraavan sukupolven VHF-radion, joka on suunniteltu parantamaan meriturvallisuutta ja vahvistamaan olennaista meriviestintää: https://www.maritimejournal.com/equipment/survival-radio-raises-the-bar-in-marine-safety/1506472.article

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Uusimman edistymisraportin mukaan vihreiden käytävien, jotka edistävät nollapäästöisten polttoaineiden, alusten ja teknologioiden käyttöä, muodostaminen on laajentunut sekä lukumääräisesti että maantieteellisesti. Tänä vuonna on otettu käyttöön 25 uutta vihreää käytävää, joka nostaa lukumäärän 84:ään. Aloitteita ovat tehneet kehittyvät taloudet kuten Kiina, Intia, Brasilia, Chile, Ghana ja Kenia: https://www.hellenicshippingnews.com/china-india-and-brazil-move-on-green-shipping-corridors-as-industry-awaits-climate-regulations/

Baleària asentaa Euroopan ensimmäisen autonomisen e-metanolisähköntuotantokontin sähkölauttaan. Kontin on valmistanut katalonialainen kestävän energian ratkaisuihin erikoistunut yritys Methanol Reformer. eNomad-järjestelmä tulee saataville tulevina viikkoina ja muuttaa aluksen kokeelliseksi vetylaboratorioksi, sillä se on ensimmäinen lautta Euroopassa, joka käyttää metanolia energianlähteenä vedyn tuotannossa. Järjestelmän käyttö on uusi vaihe lyhyen matkan meriliikenteeseen sovellettavissa hiilidioksidipäästöjen vähentämisratkaisuissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cap-de-barbaria-to-become-europes-first-ferry-to-produce-hydrogen-onboard-using-methanol-system/

Uuden raportin mukaan ydinvoimalla toimivat alukset poistavat alusten operaattoreille suurimmat käyttökustannukset, jopa $50 miljoonaa vuodessa polttoainekustannuksissa ja arviolta $18 miljoonaa hiilidioksidipäästöjä: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/nuclear-powered-boxships-could-unlock-68m-year-in-savings-and-cut-ghg-emissions/

Ensi vuotta määrittelee teknologia, joka helpottaa tuulivoima-avusteisten järjestelmien asentamista, mittaamista ja perustelemista – ja aluksilta nyt saatava data vahvistaa jo kaupallista perustetta, sanoo brittiläisen roottoripurjeiden toimittajan Anemoin toimitusjohtaja: https://splash247.com/anemoi-rotor-sail-payback-window-tightening-as-regulation-bites/

bound4blue on laajentanut jalansijaansa Kiinassa solmimalla strategisen alueellisen kumppanuuden kiihdyttääkseen eSail-purjeteknologiansa käyttöä. Näin se on lähempänä avaintelakoita ja jälkiasennusmarkkinoita: https://www.hellenicshippingnews.com/bound4blue-targets-asian-growth-with-new-production-capabilities-and-partnerships-in-china/

BAR Technologies tuulivoima-avusteisen järjestelmän elinkaaritutkimuksessa on havaittu järjestelmän tuovan sijoituksen takaisin kuudessa kuukaudessa: https://www.hellenicshippingnews.com/bar-technologies-validates-six-month-carbon-payback-for-windwings-with-marineshift360-lifecycle-assessment/

Klaipėdan sataman vihreän vedyn tuotantohankkeessa laitteet ovat saapuneet paikalle, jonne vetyasema rakennetaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/klaipeda-port-advances-towards-becoming-the-baltics-first-green-hydrogen-hub/

Hampurin Propulsion and Future Fuels -messuilla äysi yleisö kuuli kaksi vastakkaista mutta toisiaan täydentävää näkökulmaa tuulivoima-avusteisuuden nopeasta noususta: https://www.motorship.com/propulsion-and-future-fuels-conference/wind-experts-take-the-stage-at-ppf-day-two/1506482.article

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Intian ensimmäisen täysin kotimaisen alusliikenteen hallintajärjestelmän (VTMS). Järjestelmä on tällä hetkellä toiminnassa Vizhinjam International Seaport Limitedissä (VISL) Keralassa toukokuusta 2025 lähtien. Kaksi muuta länsirannikon satamaa on tiettävästi keskusteluissa järjestelmän käyttöönotosta. Järjestelmä antaa Intian hallitukselle täyden määräysvallan lähdekoodiin, tietokantoihin ja arkkitehtuuriin, mikä vähentää merkittävästi riskiä, ​​että arkaluonteiset alusten liikkeitä koskevat tiedot paljastuvat ulkomaisille tahoille: https://www.marineinsight.com/shipping-news/iit-madras-deploys-indias-first-indigenous-vessel-traffic-management-system/

Antwerpen-Bruggen sataman meriliikenne lähes pysähtyi, kun luotsi- ja liikenteenohjaushenkilöstö liittyi Belgian kolmipäiväiseen valtakunnalliseen lakkoon, mikä häiritsi merkittävästi meriliikennettä koko maassa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/large-queues-of-vessels-form-at-port-of-antwerp-bruges-as-national-strike-disrupts-traffic/

Tämän vuoden käytettyjen alusten myyntitrendeissä on havaittavissa epäyhtenäisyys. ClarkSea-indeksi – painotettu indeksi, joka kattaa kaikkien kauppa-alusten rahtihinnat – on kolmen vuoden korkeimmalla tasolla, mutta käytettyjen alusten hinnat eivät ole seuranneet perässä ennen viimeistä neljännestä: https://splash247.com/q4-sp-turns-hot/

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 48: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-extends-gains-on-rising-capesize-prices-3/  

Irtolastimarkkinat (Baltic Exchange) marraskuussa 2025: https://splash247.com/welcome-to-the-dry-bulk-jungle/

Konttilinjojen aikataulujen pitävyys (Sea-Intelligence) lokakuussa 2025: https://shippingtelegraph.com/container-news/container-line-schedule-reliability-drops-to-61-4-in-october/

Konttirahtiennuste (Xeneta) ensi vuodelle: https://www.hellenicshippingnews.com/how-carriers-are-changing-tactics-across-global-trades-to-tackle-overcapacity-in-ocean-container-shipping-supply/

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolla 48: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-2-this-week-48-2025/

Markkinaraportti (Fearnleys) viikolla 48: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse23_compressed.pdf

Merenkulun avainlukuja: https://splash247.com/key-shipping-statistics-68/

Polttoaineraportti (ENGINE) Eurooppa ja Afrikka: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-europe-africa-bunker-fuel-availability-outlook-4/

Säiliöalusennuste (BIMCO) vuosille 2025–27: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-geopolitics-again-take-centre-stage/

Maailmankauppa ja politiikka:

Mitkä ovat avaintekijät maailmankaupalle ensi vuonna? Kolme tekijää nousee esiin: uusi maailmankaupan järjestys, tekoäly ja talouspoliittiset vaikutukset: https://www.hellenicshippingnews.com/three-key-trends-to-watch-in-the-global-economy-in-2026/

Kiinan kymmenvuotistavoite muuttaa maailman toiseksi suurin talous tuotannon supervallaksi vuoteen 2025 mennessä koki takaiskut EU:n ja USA:n taholta. Uusi jatkosuunnitelma tulee kokemaan entistä voimakkaampaa vastusta, jota maan sisäiset ongelmat lisäävät. Kotimaisen kysynnän heikkous, laskevat kiinteistöjen hinnat ja hidastuva palkkakehitys lisäävät deflaation vaikutusta. Tuottajahintaindeksi on laskenut 37 kuukautta yhteen menoon. Silti seuraava suunnitelma ravistelee maailman- ja kotimaan taloutta: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-next-economic-shift-is-primed-for-backlash/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Venäjä saa tänään selville, onko se varmistanut paluun merenkulun sääntelypiiriin vai jatkuuko poliittinen jäädytys. Venäjä yrittää raivata tiensä takaisin Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) ylimpään päätöksentekoelimeen järjestämällä yhden poliittisesti latautuneimmista valtuustovaaleista vuosiin IMO:n kokouksessa Lontoossa: https://splash247.com/russia-mounts-comeback-bid-for-imos-top-table/

Vuoden 2026 tammikuun alusta tulevat voimaan SOLAS-yleissopimuksen II-2 luvun sekä vuosien 1994 ja 2000 suurnopeusalusten (HSC) säännöstön uudet muutokset, jotka kieltävät perfluorooktaanisulfonihappoa (PFOS) sisältävien sammutusaineiden käytön tai varastoinnin. Lisää PFOS:n kiellosta tästä uutisesta: https://www.dnv.com/news/2025/pfos-prohibited-in-fire-extinguishing-media-from-1-january-2026/

Vuoden 2025 IMO-palkinto poikkeuksellisesta urheudesta merellä myönnettiin eteläkorealaiselle Lee Tae Youngille, ensimmäiselle perämiehelle, hänen ​​pelastaessaan 12 miehistön jäsentä 27:stä ja oli viimeinen, joka poistui vaurioituneelta alukselta Geum Seong nro 135:ltä, kun alus kallistui ja kaatui marraskuussa 2024: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/korean-fist-mate-receives-imo-bravery-award-for-rescuing-12-crewmates

Vuoden 2025 kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana yhteensä 113 venäläistä öljyä kuljettavaa alusta on purjehtinut väärän lipun alla CREA:n mukaan, määrällisesti 13 % (11 miljoonaa tonnia, arvoltaan €4,7 miljardia). Analyysin mukaan syyskuussa 2025 väärän lipun alla purjehti 90 alusta – kuusi kertaa enemmän kuin joulukuussa 2024. IMO määrittelee aluksen väärän lipun alla purjehtivaksi, jos valtuutettu lippuhallinto vahvistaa, ettei se ole laillisesti rekisteröity kyseisen lipun alle: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/why-researchers-want-eu-coastal-authorities-uk-coastguard-royal-navy-to-detain-ships/

UK:n hallitus ilmoitti 12. marraskuuta kieltävänsä brittiläisiä yrityksiä tarjoamasta mitään meriliikennepalveluita venäläistä LNG:tä kuljettaville aluksille. Ulkoministerin G7-kokouksessa Kanadassa julkistama päätös ulottuu paljon pelkän tuontirajoituksen ulkopuolelle. Se kohdistuu koko merenkulun, vakuutusten ja kunnossapidon ekosysteemiin, joka mahdollistaa venäläisen LNG:n viennin: https://gcaptain.com/uk-strikes-at-heart-of-russias-arctic-energy-empire/

Ukraina asettaa laajoja pakotteita laittomasti ukrainalaista viljaa kuljettavia aluksia vastaan. Ukrainan presidentti asettaa pakotteita 56 alukselle. Näitä 56 alusta syytetään laittomasta saapumisesta Venäjän miehittämiin Ukrainan satamiin vuosina 2022–2025 ja ukrainalaisten elintarvikkeiden viennistä: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/kyiv-imposes-sanctions-on-56-ships-illegally-exporting-ukrainian-grain/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Varjolaivasto luo merenkulkuun rinnakkaisen todellisuuden, joka hämärtää säädösten noudattamisen mutta myös oikean tiedon saamisen. Jokainen varjolaivastoon kuuluva alus vie palasen maailman merenkulun turvallisuudesta ja tilannetietoisuudesta. Nykyinen varjolaivaston koko, joka arvioidaan yli 3’000 alukseksi, on jo niin suuri, että sillä on merkitystä: https://www.hellenicshippingnews.com/as-the-shadow-fleet-expands-loss-of-visibility-poses-a-growing-threat-to-maritime-safety/

Isä ja hänen poikansa on tuomittu lyhyisiin, ehdollisiin vankeusrangaistuksiin rikollisryhmän auttamisesta heroiinin tuonnissa UK:hon vuonna 2023. Noin 420 kilon heroiinilähetyksen kuljetus Afganistanista tapahtui epätavallisella tavalla: lähettäjä liuotti sen granaattiomenamehuun, pullotti kuluttajapakkauksiin ja lähetti Englantiin merikontissa: https://shippingtelegraph.com/port-news/uk-authorities-sentence-two-men-over-heroin-laced-juice-shipment-20m-worth/

Brasilian liittovaltion syyttäjät Parán osavaltiossa ovat nostaneet kanteen Haidarin aluksen rungon ja sen sisällä olevien öljyisten jäämien poistamiseksi lähes kymmenen vuotta sen jälkeen, kun alus upposi lähellä Vila do Conden satamaa. Syyttäjät sanoivat keskiviikkona antamassaan lausunnossa, että Haidarin katastrofi vuonna 2015 tappoi noin 5’000 nautaa ja aiheutti 700 tonnin öljyisen jätteen vuodon: https://www.marineinsight.com/shipping-news/brazil-sues-agencies-over-2015-shipwreck-that-released-700000-litres-of-oily-waste-killed-5000-cattle/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

NorthStandard P&I klubi tarjoaa yhdessä palveluntuottajansa kanssa jäsenilleen kokeiluluontoisen pääsyn riskienhallinta- ja suorituskykyjärjestelmä Fleetvisioniin: https://www.hellenicshippingnews.com/northstandard-launches-free-pilot-initiative-to-expand-members-access-to-fleetvision/

Toinen keskeinen merenkulkualan sektori on potentiaalisen työriidan edessä, sillä levottomuudet ovat levinneet viime aikoina satamista mm. Kansainvälisen kuljetustyöntekijöiden liiton (ITF) toimistohenkilökuntaan. Viimeisin uhkavaatimus tulee Lloyd’s Registerin hollantilaisilta työntekijöiltä, ​​jotka ovat sanoneet aloittavansa kohdennettuja toimia, ellei palkkaneuvotteluissa saada aikaan merkittävää edistystä: https://maritime-executive.com/article/dutch-employees-of-lloyd-s-register-plan-job-action-over-stalled-wage-talks

Järjestöt ja yhdistykset:

Säätila, meriympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Konttialus ONE Henry Hudson on edelleen pidätettynä noin mailin päässä rannikolta aallonmurtajan ulkopuolella Los Angelesin satamassa aluksen tulipalon jälkeen. Yhtenäinen komentokeskus raportoi, että pelastuspäällikkö on julistanut palon täysin hallituksi, ja nyt keskitytään kuumiin kohtiin tai mahdollisuuteen, että konteissa oleva lasti syttyy uudelleen: https://maritime-executive.com/article/salvage-teams-look-for-hot-spots-after-fire-is-contained-on-one-vessel

Palomiehet nousivat alukseen aloittaakseen sammutustyöt ja evakuoidakseen miehistön jäsenet. Aluksen konehuoneeseen rajoittunutta tulipaloa rajoitti aluksen oma sammutusjärjestelmä. Neljä miehistön jäsentä loukkaantui tulipalon aikana ja ensihoito kuljetti heidät Christianan sairaalaan hoitoon. Heidän vammojensa vakavuutta ei julkistettu välittömästi: https://gcaptain.com/engine-room-fire-on-containership-injures-four-at-port-of-wilmington/

Voimakkaat virtaukset vaativat vahvoja kiinnitysmenetelmiä: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-strong-currents-require-strong-berthing-measures/

Aluskierrätys, romutus:

Aluskierrätys on edelleen alamaissa: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-limited-activity-persists/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Puola on valinnut ruotsalaiset Saab A26 -sukellusveneet korvaamaan ikääntyvän Kilo-luokan sukellusveneensä osana pitkään jatkunutta Orka-ohjelmaa. Varsova ilmoitti ostavansa kolme alusta, vaikka sopimusta ei ole vielä allekirjoitettu: https://www.marineinsight.com/shipping-news/poland-chooses-swedens-advanced-a26-submarines-to-replace-its-ageing-soviet-era-fleet/

Erilaisilla informaatio-operaatioilla pyritään edelleen, kuten aiemminkin, ylläpitämään ja luomaan epävakautta yhteiskuntien sisällä sekä horjuttamaan uskoa auktoriteetteihin. Digitalisaatio on kuitenkin nopeuttanut valtavasti propagandan ja disinformaation leviämisen laajuutta ja tempoa. Yhtenä seuraksensa on, että tiedustelupalveluilla ja muilla turvallisuusorganisaatioilla on lisääntyvä tarve ylläpitää julkista profiilia, koska terrorismin ja disinformaation kaltaiset uhkakuvat näkyvät laajasti julkisuudessa: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/tiedustelun_julkisuus_ukrainan_sodan_valossa.8001.news

Maailmankauppa kärsii $14 miljardin vuosittaiset tappiot, koska merenkulun pullonkaulat aiheuttavat häiriöitä toimitusketjuihin. Häiriöt johtuvat lisääntyneistä ihmisen aiheuttamista uhista kuten merirosvouksesta, konflikteista ja terrorismista sekä ilmastonmuutoksesta johtuvista uhista kuten äärevät sääilmiöt. Kaikkiaan summaan vaikuttavat viivästykset, uudelleen reititykset, vakuutusmaksut ja korkeammat rahtimaksut: https://www.hellenicshippingnews.com/economies-face-14-billion-in-annual-losses-from-maritime-chokepoint-disruptions/

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/