Mitä tarkoittaa termi:
Air over water propulsion: https://maritime-executive.com/media/images/Venturi%20Propulsion.JPG
Sjömanshus: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B6manshus
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Kansainvälisen varustamoyhdistyksen (ICS) mukaan kyberuhat ovat yksi neljästä suurimmasta merenkulkua uhkaavasta riskistä. Se johtuu merenkulun digitalisoitumisesta ja tekoälyn lisääntyvästä käytöstä. Kyberuhat eivät koske pelkästään merenkulkua, vaan koko toimitusketjua: https://www.hellenicshippingnews.com/global-maritime-industry-continues-to-address-cyber-risk/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Neljä vuotta sen jälkeen, kun Rederi Ab Eckerö merkitsi ennätysajassa kokonaan €62 miljoonan joukkovelkakirjalainansa, yhtiö ottaa viimeisen askeleen jälleenrahoitusstrategiassaan. Uuden €20 miljoonan arvoisen kaksivuotisen lainasopimuksen tuella Ålandsbankenin kanssa koko jäljellä oleva joukkovelkakirjalaina maksetaan takaisin: https://www.sjofart.ax/nyheter/eckero-i-par-med-aab-loser-in-obligationslan/
Ruotsissa Camp Sjöfart järjestettiin toista kertaa. Sen tavoitteena oli saada useampi nuori valitsemaan ura merenkulkualalla. Tärkeä osa tapahtumaa on yhteisöllisyyden ja joukkuehengen rakentaminen: https://www.sjofartstidningen.se/unga-testade-pa-sjofarten/
Ruotsalaisen Stiftelsen Sveriges Sjömanshus’n toiminnanjohtaja etsii ehdotuksia palkkioiksi ratkaisuista, jotka edistävät parempaa ja turvallisempaa työympäristöä laivalla. Hakuaika päättyy parin viikon kuluttua: https://www.sjofartstidningen.se/halla-dar-karl-karell/
Artikkelissa kerrotaan Intian 10 parasta ministeriön hyväksymää GP (General Purpose) -luokituskorkeakoulua tuleville merenkulkijoille. GP Rating on kuuden kuukauden mittainen aloitustason kurssi, jonka suoritettuaan voi liittyä kauppalaivastoon kansi- tai konemieheksi: https://www.marineinsight.com/know-more/10-best-gp-rating-colleges-in-india/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Globaalit konttimäärät pysyivät vahvoina vuonna 2025, ja elokuun liikenne oli ennätyksellisen korkea Pohjois-Amerikan heikommista tuloksista huolimatta. Elokuun määrä oli 16,61 miljoonaa TEU:ta Container Trade Statistics -tilastojen mukaan ja kaikkien aikojen korkein kuukausittainen määrä, ylittäen 16,59 miljoonaa TEU:ta toukokuulta 2025: https://www.freightwaves.com/news/despite-u-s-decline-global-container-traffic-sets-new-record
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
VLCC-luokan säiliöalukset ovat haavoittuvimpia Kiinan ja USA:n välisessä satamamaksusodassa. Vaikka yhdysvaltalaiset varustamot ja USA:n lipun alla purjehtivat valtamerialukset tai USA:ssa rakennetut alukset ovat häviävän pieni ryhmä, yhdysvaltalaisten operoima laivasto on mittava. Useat kreikkalaiset tai skandinaaviset varustamot ovat myös listattuna New Yorkin pörsseissä, joka altistaa ne tulkinnoille: https://www.hellenicshippingnews.com/vlccs-the-most-exposed-from-chinas-port-fees/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Viime viikon torstaina kastettiin Stena Connecta, toinen Stena Linen kahdesta Irlanninmeren liikenteeseen rakennetusta rahtilautasta. Yhdessä syyskuussa liikenteensä aloittaneen Stena Futuran kanssa nämä kaksi uutta rahtilauttaa lisäävät Stena Linen Belfastin ja Heyshamin välisen reitin rahtikapasiteettia 40 prosentilla Irlanninmerellä: https://www.sjofartstidningen.se/stena-lines-senaste-nybygge-dopt/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Kiina laajentaa uusia ”erityissatamamaksujaan” vieraileviin risteilyaluksiin, mikä herättää kysymyksiä siitä, vetäytyykö risteilyala suunnitelluista Kiinan satamakäynneistään kustannusten vuoksi: https://maritime-executive.com/article/china-is-including-cruise-ships-in-its-new-special-port-fees
Offshore ja merituulivoima:
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Ruotsin Sjöfartsverket ja Göteborgin satama peruuttivat Skandiaporten-hankkeen ruoppaustöiden yhteishankinnan, koska saadut tarjoukset eivät mahdu budjettiin: https://www.sjofartstidningen.se/skandiaporten-avbryter-muddringsupphandling/
Ruotsin Sjöfartsverketin ruoppaus- ja väylämerkintätyöt, jotka mahdollistavat suurempien alusten pääsyn Västeråsin ja Köpingin satamiin, on nyt saatu päätökseen: https://www.sjofartstidningen.se/atgarder-klara-for-okad-kapacitet-i-malaren/
Kiinalaisen raskaskuljetusaluksen saapuminen Leithin satamaan Skotlannissa aiheutti päivien ajan levottomuutta paikallisissa merenkulkuyrityksissä ja esti Shetlandinsaarille matkalla olleen rahtialuksen, jolla on keskeinen rooli alueen taloudessa, kauttakulun: https://maritime-executive.com/article/arrival-of-heavy-lift-ship-briefly-disrupts-shetlands-exportsr
Tsuneishi Shipbuilding on toimittanut Japanin ensimmäisen vetykäyttöisen kaksoispolttoainehinaajan, TEN-OH:n, Fukuyaman tehtaalleen 15. lokakuuta 2025. Alus on varustettu BEH2YDRO-vetykäyttöisellä polttomoottorilla (ICE) ja korkeapaineisella vedyn varastointijärjestelmällä, joka on kehitetty yhteistyössä JPNH2YDRO:n, CMB.TECHin ja TSUNEISHI Groupin yhteisyrityksen, kanssa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/japans-first-hydrogen-dual-fuel-tugboat-ten-oh-delivered-by-tsuneishi/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
British Antarctic Survey (BAS) tekee merkittäviä edistysaskeleita pyrkimyksissään vähentää meriliikenteen CO₂-päästöjä, kun sen napa-tutkimusalus lähti uudelle purjehduskaudelle Etelämantereella. Raportoinnin mukaan aluksen koneet toimivat vetykäsitellyllä kasviöljyllä (HVO) viiden viikon matkan ajan: https://maritime-executive.com/article/uk-polar-research-vessel-sails-to-antarctica-using-biofuel
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Kansainvälisen varustamoyhdistyksen raportti Kiinan satamamaksujen vaikutuksista Kiinan ja USA:n välisessä satamamaksusodassa: https://www.hellenicshippingnews.com/navigating-chinas-new-tonnage-tariffs-on-us-linked-shipping/
Vaikka USA ja Kiina aloittivat vastavuoroisten satamamaksujen keräämisen viime tiistaina, Kiinan valtion yleisradioyhtiö CCTV ilmoitti Reutersin mukaan, että Kiinassa rakennetut USA:n lipun alla purjehtivat, USA:n omistamat ja operoimat alukset vapautettaisiin maksuista: https://www.freightwaves.com/news/u-s-ships-built-in-china-exempt-from-new-port-fees
Pohjois-Euroopassa Rotterdamin kontinkiinnittäjien lakon ja belgialaisten meriluotsien hidastuslakon aiheuttaman ruuhkan odotetaan hellittävän tulevina päivinä. Rotterdamin pääkonttiterminaaleissa työskenteleviä kontinkiinnittäjiä edustavat ammattiliitot raportoivat päässeensä sopimukseen palkoista, kun taas belgialaiset luotsit jatkavat työskentelyä työtaistelutoimiensa tauon jälkeen: https://maritime-executive.com/article/shipping-backlog-eases-with-tentative-settlement-in-rotterdam-strike
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
EU-lainsäädäntö kirittää meriliikenteen vähähiilisyyttä ja laivojen sähköistymistä, mutta ympäristön lisäksi hyödyt tuntuvat merkittävällä tavalla myös varustamoiden operatiivisissa kustannuksissa. Rauma Marine Constructions (RMC) on sähkölaivojen rakentamisen lisäksi kehittämässä mallia, jolla varustamoiden sähkölaivainvestointeja tuetaan uudella energy as a service -mallilla: https://navigatormagazine.fi/uutiset/sahkolaivat-tuovat-kilpailuetua-meriliikenteeseen/
AxFerries on kehittänyt tulevaisuuden vision siitä, miten ms Alfågelnista voi tulla päästötön, sähköistetty ja teknisesti päivitetty alus, joka vastaa Ahvenanmaan saaristoliikenteen tulevaisuuden kestävän kehityksen, tehokkuuden ja matkustusmukavuuden vaatimuksia: https://www.sjofart.ax/nyheter/sa-kan-alfageln-bli-storre-och-eldriven/
Norjalainen Kongsberg juhlii vannevotoisen ohjailupotkurikeksintöään. Laitetta on myyty lähes sata kappaletta: https://www.hellenicshippingnews.com/kongsberg-maritime-celebrates-10-years-of-rim-drive-thruster-innovation/
Ruotsalaisen Thun Tankers varustamo, kolmas säiliöalus kahdeksan R-luokan aluksen sarjasta on laskettu vesille sakasalaisella telakalla. Alussarjassa korostuvat suorituskyvyn lisäksi kestävä kehitys, luotettavuus ja miehistön olosuhteet aluksella: https://www.hellenicshippingnews.com/thun-tankers-launched-thun-renew-a-vessel-built-for-a-sustainable-future/
GTT:n ja Bloom Energyn muodostama konsortio tekee yhteistyötä ranskalaisen Ponant Explorations Groupin kanssa yhdistääkseen polttokennot ja meriliikenteen CO₂-talteenoton osana hanketta, jonka tavoitteena on ensimmäinen nettonollapäästöinen risteilyalus. Viime vuonna julkistetussa hankkeessa kerrotaan, että GTT, joka tunnetaan päästöjen suojajärjestelmistään, ja Bloom Energy johtavat yhteistä innovaatiohanketta, jossa kehitetään integroitu energiajärjestelmä aluksen energiankulutukseen liittyvien tarpeiden kattamiseksi: https://maritime-executive.com/article/carbon-capture-fuel-cells-and-wind-propulsion-for-net-zero-cruise-ship
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Turkki ostaa lokakuussa yhtä paljon venäläistä öljyä kuin syyskuussakin: https://www.hellenicshippingnews.com/turkey-keeps-russian-oil-imports-steady-in-october-versus-september-lseg-data-shows/
Turkin kaasuostojen siirtyminen omaan tuotantoon ja USA:n tuontiin uhkaa viimeisen suuren Euroopan markkinan kutistumista venäläisille ja iranilaisille toimittajille: https://www.hellenicshippingnews.com/turkeys-gas-shift-threatens-russia-and-irans-last-big-european-market/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Suomen Laivameklarit ry:n järjestämässä Call The Agent -seminaarissa merilogistiikan parissa toimivat saivat ajankohtaista tietoa Itämeren alueen riskeistä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/call-the-agent-seminaari-poikkeustilanteet-itamerella-eivat-ole-sattumaa/
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolta 42: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-logs-weekly-gain-as-all-vessel-segments-rise-in-tandem/
Irtolastimarkkinaraportti (Baltic Exchange) viikolta 42: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesize-market-had-a-volatile-week/
Irtolastiraportti (Platts) vuoden kolmannelta neljännekseltä: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-quarterly-asia-pacific-panamaxes-outperform-capesize-supramax-segments-in-q3/
Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 42: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-up-2-last-week-4/
Luottoluokitusraportti (FitchRatings) vuoden kolmannelta neljännekseltä: https://www.hellenicshippingnews.com/developed-europes-sovereign-actions-mark-north-south-convergence/
Markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 42: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-42.pdf
Polttoaineraportti (ENGINE) Amerikat: https://www.hellenicshippingnews.com/americas-fuel-availability-outlook-83/
Säiliöalusraportti (Baltic Exchange) viikolta 42: https://www.hellenicshippingnews.com/vlcc-tanker-market-improving/
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 42: https://www.gibsons.co.uk/report/tit-for-tat/
Maailmankauppa ja politiikka:
Maailmantalouden nuorallatanssi on toistaiseksi onnistunut kaupallisen protektionismin kourissa mutta tulevaisuus osoittaa, miten pitkän ajan näkymät kehittyvät: https://www.hellenicshippingnews.com/global-trades-tightrope-walk/
Poliittisista vastatuulista huolimatta globalisaatio – mitä tulee varsinaisiin kansainvälisiin rahavirtoihin – ei ole kääntynyt päinvastaiseksi. Näemme mallin, jossa yritykset ja valtiot hallitsevat levottomamman maailman riskejä sen sijaan, että vetäytyisivät kansainvälisestä yhteistyöstä: https://www.freightwaves.com/news/tariffs-cant-stop-trade-dhl-tracker-shows-globalization-proving-resilient
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Yli 100 valtiota on vähentänyt fossiilisten polttoaineiden tuontiaan uusiutuvien polttoaineiden lisääntyessä sekä muita uutisia ilmastosta ja luonnosta: https://www.hellenicshippingnews.com/more-than-100-countries-have-cut-fossil-fuel-imports-due-to-renewables-rise-and-other-climate-and-nature-news/
YK:n alaisen maailman merenkulkujärjestö IMO:n meriympäristönsuojelukomitea MEPC kokoontui 14.–17.10. Lontoossa käsittelemään merenkulun päästövähennyskeinoja. Kokouksessa käsitelty niin sanottu nettonolla sääntökehys ei saanut jäsenmaiden hyväksyntää, vaan sen käsittelyä siirrettiin vuodella eteenpäin: https://navigatormagazine.fi/uutiset/paatoksenteko-merenkulun-globaaleista-paastotoimista-siirtyy/
Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) jäsenmaat päättivät viime viikolla Lontoossa pidetyssä meriympäristön suojelukomitean (MEPC) ylimääräisessä istunnossa lykätä maailman ensimmäisen maailmanlaajuisen CO₂-päästöjen hinnoittelujärjestelmän käyttöönottoa merenkulussa vuodella. Perjantaina Euroopan maat ja UK olivat häviäjäpuolella. Kun taas mm. USA, Saudi-Arabia, Iran ja Venäjä tukivat lykkäämistä: https://maritime-executive.com/article/imo-fails-to-adopt-and-adjourns-for-one-year-the-net-zero-framework
Näin merenkulku ja poliitikot reagoivat IMO:n äänestykseen hiiliveron lykkäämisestä vuodella: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/heres-how-shipping-politicians-are-reacting-to-imo-vote-to-postpone-carbon-tax/
Kansainvälisen varustamoyhdistyksen pääsihteeri ilmaisi alan turhautumisen sille, etteivät jäsenvaltiot päässeet sopimukseen etenemistavasta MEPC:n ylimääräisessä kokouksessa. Ala tarvitsee selkeyttä voidakseen tehdä tarvittavat investoinnit merenkulkualan CO₂-päästöjen vähentämiseksi IMO:n kasvihuonekaasupäästöstrategiassa asetettujen tavoitteiden mukaisesti: https://gcaptain.com/industry-voices-disappointment-and-concern-as-imo-postpones-global-shipping-carbon-tax-vote/
INTERTANKO odottaa hiiliveropäätöksen lykkäämisen vuodella antavan aikaa samalla yhteistyössä parantaa ja korjata epäselvyyksiä ja huolia, joita järjestön jäsenissä on noussut päätöksen valmistelun aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/intertanko-to-continue-its-focus-on-practical-pathways-in-the-absence-of-an-agreement-at-imo/
Kansainvälinen merisatamajärjestö (IAPH) pitää päätöksen siirtymistä takaiskuna merenkululle ja satamille, jotka tarvitsevat laillisen selkänojan tehdäkseen tarvittavia investointeja hiilineutraaliuteen: https://www.hellenicshippingnews.com/iaph-regrets-adjournment-of-the-decision-on-the-imo-net-zero-framework-at-the-mepc-extraordinary-meeting/
Onko eläkkeistä tulossa Euroopan talouden musta aukko? Onko hallituksilla rohkeutta toteuttaa pää-äänestäjäkuntiinsa vaikuttavia vaikeita päätöksiä: https://www.hellenicshippingnews.com/why-europe-cant-face-its-pension-black-hole/
Ruotsin Sjöfartsverketin kansallinen hydrografi Magnus Wallhagen pyrkii Kansainvälisen hydrografiajärjestön (IHO) pääsihteeriksi. Tämä on ensimmäinen kerta, kun ruotsalainen pyrkii yhteen IHO:n korkeimmista viroista. Hän on toiminut noin 35 vuoden ajan johtotehtävissä Ruotsin Sjöfartsverketissä. Vuodesta 2020 lähtien hän on toiminut hydrografisten palveluiden ja standardien komitean (HSSC) puheenjohtajana. HSSC on komitea, joka vastaa IHO:n standardien kehittämisestä: https://www.sjofartstidningen.se/sverige-kan-fa-tung-post-i-iho/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Epäilty kaapelisabotaasi oli onnettomuus ja syytteet hylättiin. Aluksen, jota epäiltiin osallisuudesta Ruotsin ja Latvian välisen tietoliikennekaapelin vakavaan sabotaasiin Itämerellä vuoden alussa, esitutkinta on päättynyt: https://www.sjofartstidningen.se/misstankt-kabelsabotage-var-olycka-atal-nedlagt/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Lloyd’s Register (LR) on julkaissut uuden ohjekirjan Navigating Nuclear Energy in Maritime, joka tarjoaa ensimmäisen tiekartan ydinteknologian turvalliseen ja vastuulliseen käyttöön kaupallisessa merenkulussa ja offshore-teollisuudessa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/lloyds-register-issues-first-ever-framework-for-nuclear-energy-in-commercial-shipping/
Järjestöt ja yhdistykset:
Vesikuljetuspoolin 20-vuotista taivalta juhlittiin Helsingin Kansallissalissa. Huoltovarmuusorganisaatioon kuuluva Vesikuljetuspooli on Huoltovarmuuskeskuksen ohjauksessa toimiva valtakunnallinen varautumisorganisaatio. Varautuminen on nyt tärkeämpää kuin koskaan: https://navigatormagazine.fi/uutiset/vesikuljetuspoolin-20-vuotista-taivalta-juhlittiin-helsingin-kansallissalissa/
Kansainvälinen varustamoyhdistys (ICS) on pettynyt IMO:n jäsenmaiden kyvyttömyyteen sopia MEPC-kokouksen neuvottelussa: https://www.hellenicshippingnews.com/international-chamber-of-shipping-disappointed-that-member-states-have-not-been-able-to-agree/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Meret kärsivät äärimmäisestä kuumuudesta, happamoitumisesta ja hapen puutteesta. Nyt valtameret ovat saaneet pilkahduksen toivoa – ja niin ovat saaneet myös miljardit meristä riippuvaiset ihmiset. Yhdistyneiden Kansakuntien aavan meren sopimus astuu voimaan tammikuussa 2026 – tarvittavat 60 maata on ratifioinut sopimuksen. Sopimus mahdollistaa meren biologisen monimuotoisuuden suojelun merialueilla, jotka ovat valtioiden lainkäyttövallan ulkopuolella: https://johnnurmisensaatio.fi/mita-teemme/itameri-media/uutiset/hyvia-uutisia-merille-maailmanlaajuinen-aavan-meren-sopimus-astuu-voimaan/
Video: USA:n geologinen tutkimuskeskus kertoi, että Havaijin Kilauea-tulivuorenpurkauksen viimeisimmässä jaksossa mitattiin ennätyskorkeita suihkuja. Purkaus on tapahtunut lähes säännöllisin väliajoin viime vuoden lopusta lähtien: https://www.euronews.com/2025/10/18/watch-record-high-lava-fountains-seen-at-hawaiis-kilauea-volcano-in-latest-eruption
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Djiboutiin matkalla ollut LPG-säiliöalus Falcon (rakennettu 1994) paloi ja ajelehti laivalla tapahtuneen räjähdyksen jälkeen. Kaksi intialaista miehistön jäsentä on yhä kateissa. Kamerunin lipun alla purjehtivan aluksen jäljellä olevat 24 miehistön jäsentä (1 ukrainalainen ja 23 intialaista) pelastettiin kahden lähellä olleen aluksen toimesta, ja he ovat nyt matkalla kohti Djiboutin satamaa: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/fire-and-explosion-on-lpg-tanker-off-yemen-leaves-two-missing/
MAIB: kokenut vapaa-ajan sukeltaja, joka oli tutkimassa saksalaisen taistelulaivan hylkyä suositulla sukelluskohteella Scapa Flow’ssa Skotlannissa, kuoli saatuaan veneen potkurin osuman. Tutkinnan mukaan onnettomuuden aiheutti riittämätön tähystys: https://maritime-executive.com/article/maib-fatal-propeller-strike-at-a-wreck-site-caused-by-ineffective-lookout
Puutavaralastissa ollut rahtilaiva, joka ajoi karille lähellä Svinesundin siltaa 16. lokakuuta (keskiviikkona) aamuyöllä, on onnistuneesti irrotettu karilta ja hinattu Norjan Haldenin satamaan. Onnettomuus sattui tiheässä sumussa eikä aiheuttanut loukkaantumisia tai öljyvuotoja: https://www.sjofartstidningen.se/fartyg-pa-grund-vid-svinesundsbron/
Seitsemän ihmistä on kateissa huoltoaluksen kaaduttua Beiran ulkoankkuripaikalla Mosambikissa 16. lokakuuta 2025. Alustavien raporttien mukaan pienessä huoltoveneessä oli 21 ihmistä, mukaan lukien uusia miehistön jäseniä, jotka olivat menossa vuonna 2012 rakennettuun MR2-luokan säiliöalukseen, joka tunnettiin aiemmin nimellä STI Ruby, kun huoltoalus kaatui lähellä ankkuroitua säiliöalusta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/five-new-joinees-among-seven-missing-after-crew-boat-capsizes-off-mozambique/
Painolastissa oleva tuotesäiliöalus oli siirtymässä ankkuripaikalta laituripaikkaansa. Aluksen ohittaessa aallonmurtajan, hinaaja kiinnitettiin paapuurin lanteelle. Aluksen oli määrä kiinnittyä laituriin toisen aluksen perään. Kun alus saatiin käännettyä, se suuntasi kohti laituripaikkaansa noin 3 solmun nopeudella. Laituripaikkaa lähestyttäessä päällikkö ja luotsi asettuivat oikealle siivelle. Tajutessaan, että nopeus oli liian suuri, päällikkö määräsi hitaasti taaksepäin ja sen jälkeen täysin taaksepäin. Tämä ei kuitenkaan estänyt aluksen keulaa osumasta toiseen alukseen majoitustilan kohdalle: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-collision-during-berthing/
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Kiinan sotavoimien virallinen verkkosivusto on ilmoittanut, että Kiinan kansantasavallan laivasto ja Saudi-Arabian kuninkaalliset laivastovoimat (RSNF) suorittavat yhteisen sotaharjoituksen lokakuun jälkipuoliskolla. Harjoitus nimeltä Blue Sword 2025 on kolmas yhteinen merivoimien harjoitus, jonka maat ovat järjestäneet yhdessä: https://maritime-executive.com/article/saudi-arabia-and-china-to-conduct-joint-exercise-in-the-gulf
Historian havinaa:
Uusi virtuaalinäyttely avaa merenkulun historiaa – merikarttojen yksityiskohdat kertovat tarinoita kulttuurista, kaupasta ja vallasta: https://johnnurmisensaatio.fi/mita-teemme/itameri-media/uutiset/uusi-virtuaalinayttely-avaa-merenkulun-historiaa-merikarttojen-yksityiskohdat-kertovat-tarinoita-kulttuurista-kaupasta-ja-vallasta/
1900-luvun alkupuolella ja puolivälissä höyryvetureiden valmistajat rakensivat myös paineilmakäyttöisiä vetureita kaivosteollisuudelle. Vaikka akkusähkökäyttö on korvannut paineilmaveturit, harrastesektorilla on kehitetty paineilmakäyttöisiä propulsioita, joissa käytetään paineilmaa veden yllä tankissa. Tälle on potentiaalisia sovelluksia nykyaikaisessa lyhyen matkan meriliikenteen propulsiossa: https://maritime-executive.com/editorials/compressed-air-over-water-for-short-distance-propulsion
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/