Merenkulun uutisia 15.10.2025: Fairway Forward, Godby Shipping, ms Kallio myyty, McGregor offshoreen, merituulivoimasta, tullisotaa itäisillä mailla, Elomatic, korjaustelakoinneista, päästöhinnoittelusta, luotsiportaista, raportteja, IMO MEPC, Ruotsi lopetti kaapelitutkinnan, satamatyöntekijät oikeuden määräyksellä töihin, WISTA & BIMCO MoU, laivapaloista.

Mitä tarkoittaa termi:

GRI (General Rate Increase): https://www.icontainers.com/help/what-is-a-gri/

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

Bar Technologies: https://www.bartechnologies.uk/about-bar-technologies/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

TankerTrackers.comin analyysin mukaan useimmat Iranin lipun alla purjehtivat säiliöalukset lähettävät nyt oikein AIS-tietoja ilman väärentämistä ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2018. Analyysi viittaa kahteen eri AIS-tiedontoimittajaan: https://splash247.com/irans-tankers-flicker-back-to-life-on-ais/

Dualog on julkaissut uuden sukupolven sovelluksen tarjoamaan modernin, mobiilin käyttöliittymän, joka kykenee toimimaan kaikkien lähetysaikaa tarjoavien toimittajien kanssa. Sovellus tarjoaa miehistölle reilumman, läpinäkyvämmän ja varmemman internettiin pääsyn: https://www.hellenicshippingnews.com/dualog-launches-new-app-to-deliver-fair-and-secure-internet-access-for-seafarers/

Lloyd’s List Intelligence on julkaissut uuden alustan selvittämään alusten omistuksen monimutkaisia rakenteita ja merenkulun kauppareittejä: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-list-intelligence-launches-integrated-maritime-compliance-solution-to-combat-evolving-sanctions-evasion-tactics/

SONAR julkaisi viime viikolla uuden Container Atlas -sovelluksen sisäisen toiminnon nimeltä Maritime Trade Console. Tämä on uusin SONARiin lisätyistä toiminnoista, ja kuten muutkin, sen tarkoituksena on parantaa SONARin käytettävyyttä. Se toimii Google Lookerin avulla. Se sisältää tietoja valtameridatasta, jota ei ole julkaistu muualla, sillä varaukset ja USA:n tullitiedot on jaettu yksityiskohtaisesti: https://www.freightwaves.com/news/container-atlas-gets-granular

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Fairway Forward -seminaari pidettiin 8.10. Göteborgissa. Seminaarin avasivat Suomen ja Ruotsin varustamoyhdistysten toimitusjohtajat, jotka korostivat maiden välisen yhteistyön merkitystä muuttuvassa maailmassa. Ohjelmassa käsiteltiin Itämeren alueen kiristynyttä turvallisuustilannetta ja onnettomuuksien ennaltaehkäisyä. Venäjän öljykuljetuksia kuljettava varjolaivasto, sekä satelliittipaikannushäiriöt vaikuttavat turvallisuusympäristöön ja nostavat onnettomuusriskejä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/fairway-forward-2025-turvallisuus-osaava-tyovoima-ja-yhteistyo-merialan-tulevaisuuden-tukipilareina/

Kyproslainen merenkulun terveys- ja hyvinvointipalvelujen tuottaja vaatii merenkulun toimijoita varmistamaan, että mielenterveys on osa varustamon työkulttuuria, jotta merenkulkijat tietävät, kenen puoleen kääntyä hätätilanteissa: https://www.hellenicshippingnews.com/onecare-group-calls-for-action-over-mental-health-of-seafarers-to-protect-wellbeing-of-crew-before-crisis-hits/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Euroopan ja Aasian välisen konttiliikenteen spotrahti-indeksi on laskenut alimmilleen sitten vuoden 2023 lopun. Varustamot vastaavat rahtien laskuun peruuttamalla aikataulun mukaisia lähtöjä ja nostamalla rahtihintoja. Toimia rajoittavat kuitenkin jatkuva kaluston ylitarjonta ja heikkenevä kysyntä: https://www.hellenicshippingnews.com/asia-europe-container-freight-collapses-to-multiyear-lows/

Laivaajien ja linjaliikenteen harjoittajien odotetaan kohtaavan jälleen uusia häiriöitä maailmanlaajuisessa konttiliikenteessä Kiinan vastatoimien vuoksi ja Suezin kauttakulkuliikenteen jatkumista, jos Gazan tulitauko pitää. Varovaisten linjavarustamojen ei odoteta palaavan Punaisenmeren kauttakulkuliikenteeseen välittömästi, mutta mahdollisuutta harkitaan todennäköisesti uutena vuotena, jos Israelin ja palestiinalaisten välisen konfliktin toisen vaiheen neuvottelut onnistuvat: https://www.seatrade-maritime.com/containers/is-a-collapse-in-the-container-shipping-market-imminent-

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

VLCC-luokan säiliöalusten myynti vauhdittaa käytettyjen säiliöalusten markkinoita, ja sekä modernit että vanhat alukset vaihtavat omistajaa kiinteisiin hintoihin raakaöljysäiliöalussektorin vahvan ilmapiirin vallitessa: https://splash247.com/vlcc-sales-heat-up-across-the-age-spectrum/

Miksi energianhinnat lopultakin laskevat ensi vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/why-energy-prices-are-finally-set-to-fall-next-year/

Venäjän polttoainekuljetukset putosivat syyskuussa 17 %:a Ukrainan droonihyökkäysten vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-seaborne-fuel-exports-sank-17-in-september-after-drone-attacks/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Maarianhaminassa toimiva ro-ro-varustamo Godby Shipping on ilmoittanut useista tärkeistä laivastonsa rahtaussopimuksista ja sopimusten jatkoista: https://shippingtelegraph.com/freight-news/godby-shipping-secures-new-charters-and-contract-extensions/

Aspo Oyj:n tytäryhtiö ESL Shipping myy jääluokitellun irtolastialuksen norjalaisvarustamolle. Vuonna 2006 rakennetun, 21’353 DWT:n itsepurkavan ms Kallion myyntihinta on noin 18 miljoonaa euroa. Aspon odotetaan saavan noin 10 miljoonan euron myyntivoiton. Aluksen myynnin jälkeen sen miehistö on tarkoitus siirtää ESL Shippingin muille aluksille aina, kun se on mahdollista: https://shippingtelegraph.com/shipsale-news/esl-shipping-sells-bulker-to-norwegian-firm-to-support-fleet-renewal/

Irtolastimarkkinat eivät ole olleet immuuneja tämän vuoden maailmankaupan jännitteille. Tullien lisäksi mukaan on tullut diplomaattista vaikuttamista: https://www.hellenicshippingnews.com/trade-tensions-spillover-to-the-dry-bulk-market/

Japanilaisten ja kiinalaisten rakentamien irtolastialusten välinen hintaero levenee, kun uudet kaupat korostavat ostajien jatkuvaa mieltymystä japanilaiseen tonnistoon. Meklareiden palattua työpöytänsä ääreen keskisyksyn juhlapyhien jälkeen, irtolastialusten myynti- ja ostotoiminta on vilkastunut, vaikka markkinoilla olevien ehdokkaiden määrä kasvaa edelleen. Arvot ovat edelleen nousutrendissä useimmissa segmenteissä: https://splash247.com/price-gap-widens-between-japanese-and-chinese-built-tonnage/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Ruotsalainen TT-Line varustamo ja kiinalaistelakka allekirjoittivat aiesopimuksen (LOI) Euroopassa 1 + 1 uuden sukupolven ropax-aluksen rakentamisesta. Telakan mukaan yhteistyö perustuu edellisen alusprojektin aikana saavutettuun menestykseen ja vahvaan keskinäiseen luottamukseen. https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/tt-line-returns-to-jinling-shipyard-for-ro-pax-newbuilds

Offshore ja merituulivoima:

Suomalainen McGregor laajentaa uuden omistajan alla offshorealueelle: https://www.hellenicshippingnews.com/strong-outlook-for-macgregor-offshore-capabilities-under-new-ownership/

Reach Subsean miehittämätön pinta-alus (USV), Reach Remote 1, on saanut virallisen hyväksynnän toimiakseen kokonaan kauko-ohjauksella ilman tukialuksen tarvetta. Luvan myönsi Norjan merenkulkuviranomainen (NMA), ja luokituslaitos DNV antoi sille teknisen validoinnin ja tuen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/reach-subseas-usv-begins-fully-remote-operations-without-support-vessel/

Öljyjätti Ørsted, jonka markkina-arvo oli aikoinaan suurempi kuin BP:llä ja joka siirtyi rohkeasti öljystä ja kaasusta merituulivoimaan, vähentää noin neljänneksen maailmanlaajuisesta työvoimastaan. Se on noin 2’000 työpaikkaa noin 8’000 ihmisestä, ja se jakautuu seuraavan parin vuoden ajalle. Yhtiö vähentää tänä vuonna noin 500 työpaikkaa, joista noin 235 pelkästään Tanskassa, ja odottaa kustannusten vähenevän siirtyessään vähempiin ja vakaampiin sitoumuksiin: https://gcaptain.com/236245-2/

Länsimaiden merituulivoiman kehittämisen yleisen hiipumisen keskellä Liettua on ilmoittanut toisen merituulivoimahankintakilpailunsa epäonnistumisesta. Tarjouskilpailu käynnistettiin vuonna 2023, mutta se keskeytettiin kahdeksi vuodeksi kiinnostuksen puutteen vuoksi. Kansalliset määräykset edellyttävät vähintään kahta tarjousta vuokrasopimuksen myöntämiseksi: https://maritime-executive.com/article/lithuania-s-second-offshore-wind-tender-fails-due-to-lack-of-interest

Liettuan valtion omistama Ignitis Group on allekirjoittanut kauppasopimuksen Ocean Windsin kanssa 49 %:n osuuden ostamisesta Curonian Nord -merituulivoimahanketta kehittävästä yhtiöstä: https://splash247.com/ignitis-takes-full-control-of-lithuanias-700mw-offshore-wind-farm/

Kiinalainen tuuliturbiinivalmistaja Ming Yang Smart Energy on ilmoittanut suunnitelmistaan ​​perustaa Ison-Britannian suurin tuuliturbiinien tuotantolaitos Skotlantiin: https://splash247.com/ming-yang-targets-scotland-for-2bn-offshore-wind-investment/

Kelluvat tuulivoimahankkeet etenevät sekä UK:ssa että Ranskassa, vaikka kehittäjät ovat turhautuneita tuen puutteeseen ja hankkeiden loppuun saattamiseksi tarvittavaan byrokratiaan: https://www.maritimejournal.com/environment/developers-determined-to-hurdle-floating-wind-obstacles/1505302.article

Kolme kelluvaa alustarakennetta on laskettu vesille 30 MW:n EolMed-merituulivoimapilottihankkeessa Ranskassa: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/mediterranean-floating-wind-platforms-launched/1505426.article

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Äskettäisessä tapaamisessa Tanskan suurlähettilään ja korkean tason valtuuskunnan kanssa Suezin kanavan viranomaisen puheenjohtajan kerrotaan korostaneen pitkäaikaista suhdetta Maerskiin ja kehottaneen varustamoa ottamaan aloitteen Suezin kanavan kautta kulkevien kauttakulkuyhteyksien asteittaiseksi uudelleenkäynnistämiseksi: https://maritime-executive.com/article/suez-canal-calls-on-maersk-to-gradually-resume-transits

Panaman kanavan kokonaistulot nousivat noin 14,4 %:a tilikaudella 2025 $5,705 miljardiin, kun ne viime vuonna olivat $4,986 miljardia. Tiedot perustuvat alustaviin ja tarkastamattomiin tuloksiin. Kanavaviranomainen raportoi myös, että kauttakulut lisääntyivät 19,3 % 13’404:ään verrattuna vuoden 2024 vastaavaan ajanjaksoon, jolloin läpikulkuja kirjattiin 11’240. Tästä kokonaismäärästä 3’342 kauttakulkua oli neopanamax-aluksia ja 10’062 panamax-aluksia: https://shippingtelegraph.com/shipping-finance-news/panama-canal-reports-14-4-revenue-increase-transits-jump-19/

Norja on päättänyt, että maailman ensimmäisen laivatunnelin rakentaminen olisi liian kallista ollakseen käytännöllinen. Saatuaan rakennustarjoukset hallitus ilmoittaa parlamentilleen (Stortingille) päättäneensä hyllyttää hankkeen kustannusten vuoksi, mikä tekee sen tulevaisuudesta epävarman: https://maritime-executive.com/article/funding-to-build-first-ship-tunnel-withdrawn-by-norwegian-government

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Kiinalainen konttialuksen saapui Ison-Britannian suurimpaan terminaaliin Felixstoween 13. lokakuuta iltapäivällä. Panamax-luokan alus suoritti 7’500 meripeninkulman matkan Kiinasta arktista pohjoista merireittiä pitkin vain 20 päivässä. Vastaava matka Suezin kanavan kautta on 11’000 meripeninkulmaa ja kestää yleensä 40–50 päivää: https://gcaptain.com/chinese-containership-istanbul-bridge-reaches-uk-via-arctic-route-in-record-20-days/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Koulutuksen palveluntarjoajan mukaan simulaatiopohjainen koulutus satamissa on siirtymässä ”kiva lisä” -periaatteesta rekrytoinnin, perehdytyksen ja osaamisen kehittämisen selkärangaksi, kun tekoäly ja etätoiminnot laajentavat osaajapohjaa: https://www.seatrade-maritime.com/terminals/simulators-move-from-box-in-a-room-to-port-training-backbone

Kiina on virallisesti alkanut kerätä erityisiä satamamaksuja yhdysvaltalaisten omistamilta, operoimilta, rakentamilta tai lipun alla purjehtivilta aluksilta tiistaina, mutta ilmoitti, että Kiinassa rakennetut alukset vapautetaan maksuista. Myös Kiinan telakoille korjattavaksi saapuvat tyhjät alukset on vapautettu maksuista, osana uuden säännön viime hetken muutoksia: https://splash247.com/port-fees-become-the-new-tariffs-in-us-china-maritime-showdown/

USA:n presidentinhallinnon viimeisin tuontitullien aalto – raskaiden kuorma-autojen 25 %:n tulli Kiinan ja Intian teollisuuspanosten ja teollisuustuotteiden tulleihin – pakottaa yhdysvaltalaiset rahdinantajat ja valmistajat etsimään vakautta, logistiikka-asiantuntijat sanovat. Tullimuutokset tapahtuvat keskellä pitkäaikaista rahtilamaa, jossa volyymit ovat pääosin pysyneet ennallaan ja rahdinantajat keskittyvät kustannusten hallintaan samalla, kun säilyttävät keskeiset kuljetusliikesuhteet siihen asti, että markkinat lopulta kääntyvät: https://www.freightwaves.com/news/tariff-turbulence-deepens-uncertainty-across-us-supply-chains

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Seaspan Vancouver Shipyards on valinnut suunnittelu- ja konsultointiyritys Elomaticin kumppanikseen Kanadan rannikkovartioston Polar-jäänmurtajan rakennusvaiheeseen. Sopimuksen myötä Elomatic vastaa rakennusvaiheen suunnittelutuesta ja varmistaa osaltaan, että Polar-jäänmurtaja on optimoitu Vancouverin telakan prosesseihin ja täyttää Kanadan rannikkovartioston tiukat arktiset toimintavaatimukset: https://navigatormagazine.fi/uutiset/elomaticille-ja-seaspanille-sopimus-uuden-polar-jaanmurtajan-rakennusvaiheen-suunnittelusta/

Uusien selvitysten mukaan maailmanlaajuinen korjaustelakointi on noussut 7 % tänä vuonna, mikä on huomattavasti nopeampaa kuin laivaston kokonaiskasvu. Nousu tapahtuu samaan aikaan, kun ikääntyvä laivasto saavuttaa keskeisiä katsastusvuosia omistajien kiirehtiessä asentamaan energiansäästöteknologioita (EST) tiukentuvien hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteiden saavuttamiseksi. Alusten edessä on nyt kolmas, neljäs ja jopa viides erikoiskatsastus, mikä on luonut kysyntää korjausajoille maailmanlaajuisesti: https://splash247.com/chinas-ship-repair-yards-in-overdrive-as-ageing-fleet-drives-global-boom/

USA ja Suomi allekirjoittivat sopimuksen (MoU), jonka mukaan Washington hankkii 11 jäänmurtajaa käynnistääkseen amerikkalaisen laivaston laajentamisen arktisen suurvaltojen välisen kilpailun kiihtyessä: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/us-and-finland-agree-to-build-11-icebreakers-as-competition-grows-in-the-arctic/

Etelä-Korean viranomaiset korostavat maan markkinaosuuden kasvua uudisrakennustilauksissa ja mahdollisuutta, että he ovat kyenneet valtaamaan takaisin markkinaosuuksia Kiinalta Yhdysvaltojen satamamaksujen käyttöönoton aattona Kiinan omistamille, operoimille ja rakentamille aluksille: https://maritime-executive.com/article/korea-claws-back-market-share-as-global-shipbuilding-market-cools

Korealaisvalmistaja on ottanut merkittävän askeleen nesteytetyn kaasun (LPG) lastinkäsittelyssä:  https://www.hellenicshippingnews.com/hd-ksoe-successfully-commercializes-next-generation-lpg-cargo-handling-system-with-18-improvement-in-reliquefaction-efficiency/

Video: näin rakennetaan valtamerialus neljässä vuodessa: https://www.linkedin.com/posts/maritimes-training_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-activity-7382706468170514432-qevG?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

CO₂-päästöjen hinnoittelu merenkulussa ei ole enää abstrakti sääntelykäsite – se on kasvava kaupallinen kustannus, joka muokkaa taseita koko merenkulun arvoketjussa. Vuonna 2025 pelkästään EU:n päästökauppajärjestelmän odotetaan lisäävän yli $6 miljardia kustannuksia maailmanlaajuiseen merenkulkuun. Vuosikymmenen loppuun mennessä alueellisten ja maailmanlaajuisten CO₂-hinnoittelujärjestelmien yhdistelmä voisi nostaa tämän laskun yli $50 miljardiin vuodessa: https://splash247.com/carbon-costs-hit-shipping-balance-sheets-as-50bn-era-looms/

Vähän kasvihuonekaasupäästöjä aiheuttavia polttoaineita ja CO₂:n talteenottoa aluksella tutkiville laivanvarustajille on ratkaisevan tärkeää tietää, milloin ja missä he voivat tankata ja purkaa talteenotetun hiilidioksidin. Tässä artikkelissa nostetaan esiin uusimmat kehitysaskeleet ja korostetaan alkuperäketjumallien merkitystä vaihtoehtoisten polttoaineiden alkuperän ja kestävyyden varmentamisessa: https://www.dnv.com/expert-story/maritime-impact/net-zero-shipping/

Brittiläinen tuulivoima-avusteisten järjestelmien valmistaja vaatii tuulivoiman sisällyttämistä nettonollakehyksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/wind-must-belong-in-the-imo-net-zero-framework-heres-whats-at-stake/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Tällä viikolla luotsivalvoja kävi tarkastamassa huonoista luotsiportaista vain neljä alusta. Mukana kuvia tapauksista. Neljässä neljästä aluksesta oli määräysten vastainen ja siten vaarallinen järjestely, joka vaati muutoksia turvallisuuden takaamiseksi: https://www.linkedin.com/posts/arie-palmers-51090a66_in-this-weeks-weekly-ladder-misery-i-can-ugcPost-7383401857571823617-CNsq?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 42: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-freight-index-falls-after-capesize-vessel-rates-slump/  

Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 41: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-10.4-10.10.pdf

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 41: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/Bancosta-Weekly-2025-41.pdf

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 41: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/Intermodal-Report-Week-41-2025.pdf

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 41: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/xclusiv-2025_10_13.pdf

Merirosvousraportti (IMB) alkuvuosi 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/cautious-optimism-prevails-despite-uptick-in-reported-maritime-piracy-attacks/

Polttoaineraportti (ENGINE) Aasia: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-east-of-suez-bunker-fuel-availability-outlook/

Öljymarkkinaraportti (IEA): https://www.hellenicshippingnews.com/amid-slower-demand-growth-and-rising-supply-global-oil-stocks-are-building-fast/

Maailmankauppa ja politiikka:

Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF) nosti maailmantalouden kasvuennustettaan tullien aiheuttaman shokin ja talouskunnon osoittauduttua hyvänlaatuisemmaksi kuin oli odotettu. Järjestö kuitenkin varoittaa uhkaavan Kiinan ja USA:n kauppasodan voivan hidastaa kasvua huomattavasti: https://www.hellenicshippingnews.com/imf-lifts-growth-outlook-on-more-benign-tariffs-as-revived-us-china-trade-war-looms/

Digivaluutat purkavat modernin pankkitoiminnan perusteita. USA:n presidentin muuttaessa bitcoinin valtiovallan välineeksi ja maiden Kiinasta Eurooppaan ottaessa käyttöön keskuspankkien digivaluuttoja, rahan hallinta siirtyy pankeilta koodaajille. Tuloksena voi olla finanssijärjestelmä, jota määrittelevät valvonta, itsemääräämisoikeus ja poliittiset tavoitteet: https://asiatimes.com/2025/10/digital-currencies-and-the-end-of-banking-as-we-know-it/

Yhdysvaltalaispankki on ilmoittanut $1,5 biljoonan arvoisesta 10-vuotisesta turvallisuus- ja kriisinsietokykyaloitteesta, jolla rahoitetaan ja investoidaan kansallisen taloudellisen turvallisuuden kannalta kriittisiin teollisuudenaloihin, mukaan lukien keskittyminen USA:n laivanrakennusalan elvyttämiseen. Turvallisuus perustuu USA:n talouden vahvuuteen ja kriisinsietokykyyn. Sen on myös poistettava tiellä olevat esteet: liiallinen sääntely, byrokraattinen viivytys, puoluepoliittinen umpikuja ja koulutusjärjestelmä: https://gcaptain.com/jpmorgan-chase-reveals-1-5-trillion-drive-to-rebuild-u-s-industry-including-shipbuilding/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Kansainvälisen merenkulkujärjestön (International Maritime Organization, IMO) meriympäristön suojelukomitea (Marine Environment Protection Committee, MEPC) kokoontuu Lontoossa 14.–17.10.2025. Komitean ylimääräisessä istunnossa on tarkoitus päättää historiallisista, maailmanlaajuisesti velvoittavista toimista alusliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi: https://lvm.fi/-/kansainvalisessa-merenkulkujarjestossa-kasilla-historiallinen-paatos-meriliikenteen-kasvihuonekaasupaastojen-vahentamisesta

IMO:n pääsihteerin mukaan kansainvälisen merenkulun kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen tähtäävä hiiliveroehdotus ei ole täydellinen, mutta se tarjoaa hallitun siirtymisen vihreämpään teollisuuteen: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/carbon-emissions-nzf-deal-not-perfect-but-is-best-option-says-imo-chief/

Tämän viikon ylimääräisessä meriympäristön suojelukomitean (MEPC) istunnossa Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) jäsenvaltiot keskustelevat valtavasta yhteenvedosta: luonnoksesta koko MARPOL-yleissopimuksen liitteeksi VI (alusten aiheuttama ilmansaaste), mukaan lukien kiistanalainen nettonollapäästökehys (NZF). Ehdotettu teksti on 120 sivua pitkä ja sisältää kuusi keskeistä lukua, jotka kattavat yleiset määritelmät, päästöjen hallinnan, hiili-intensiteettisäännöt, raportoinnin, vaatimustenmukaisuuden varmentamisen ja itse uuden NZF-järjestelmän: https://splash247.com/imos-net-zero-framework-sails-into-political-storm/

Kiina on asettanut pakotteita viidelle eteläkorealaisen telakkayhtiö Hanwha Oceanin amerikkalaiselle tytäryhtiölle. Hanwha Ocean on aiemmin Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering -nimellä tunnettu eteläkorealainen telakkayhtiö, jonka väitetään olleen osallisena USA:n Kiinan merenkulkuteollisuutta koskevassa tutkinnassa: https://splash247.com/beijing-places-sanctions-on-hanwha-oceans-american-assets/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Ruotsalaiset syyttäjät ovat lopettaneet tutkintansa Ruotsin ja Latvian välisen tietoliikennekaapelin vaurioista Itämerellä ja päätyneet siihen tulokseen, että tapaus oli vahinko eikä sabotaasi. Tutkinta aloitettiin sen jälkeen, kun merenalaisen valokuitukaapelin vauriot havaittiin tammikuussa 2025. Ruotsin viranomaiset takavarikoivat Maltan lipun alla purjehtivan irtolastialuksen Vezhenin epäiltynä törkeästä sabotaasista, mutta alus vapautettiinkin jo 3. helmikuuta: https://gcaptain.com/sweden-close-baltic-sea-cable-damage-investigation-ruling-accident-not-sabotage/

Oikeus määräsi Rotterdamin satamassa kontteja käsittelevät kiinnitystyöntekijät takaisin töihin seuraaviksi neljäksi päiväksi. Oikeus totesi yhdessä heidän työnantajiensa ja yritysten kanssa, että lakolla oli suhteeton vaikutus ja se voisi uhata toimitusketjuja: https://maritime-executive.com/article/container-flow-resumes-in-rotterdam-as-court-orders-strikers-back-to-work

Eteläafrikkalainen tuomioistuin on hylännyt AP Moller-Maerskin terminaaliosaston nostaman kanteen, joka koskee tärkeän sataman toimiluvan myöntämistä International Container Terminal Services Inc:lle (ICTSI). Tämä on tasoittanut tietä filippiiniläisen operaattorin toiminnan aloittamiselle maan vilkkaimmassa Durbanin konttiterminaalissa: https://splash247.com/court-clears-ictsi-to-run-durban-terminal-after-maersk-challenge-fails/

Jemenin joukot takavarikoivat tonnin huumeita veneestä merioperaatiossa Ras Al Arahin rannikolla, lähellä Bab al-Mandabin salmea, joka on strateginen laivakäytävä, joka yhdistää Punaisenmeren Adeninlahteen. Paketit oli piilotettu lastitilaan ja ne sisälsivät metamfetamiinia, hasista ja heroiinia, jotka oli tarkoitettu toimitettavaksi alueen lähimaihin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/nearly-one-ton-of-narcotics-seized-off-yemen-near-bab-al-mandab-strait/

Kuninkaallinen merijalkaväki on pysäyttänyt laajan huumeiden salakuljetusoperaation Omaninlahdella pysäyttämällä ylinopeutta ajavan veneen yhdellä tarkalla laukauksella ja takavarikoimalla yli £35 miljoonan arvosta laittomia huumeita: https://www.marineinsight.com/shipping-news/royal-marines-bullseye-shot-halts-35-million-drug-shipment-in-gulf-of-oman/

Kahdeksan miestä on pidätetty Singaporessa epäiltynä osallisuudesta laittomaan meriliikenteessä käytettävän meridieselin kauppaan: https://shippingtelegraph.com/bunkers-news/crew-members-arrested-over-illegal-marine-gas-oil-transactions/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

Maailman merisatamajärjestön (IAPH) puhtaiden meripolttoaineiden (CMF) työryhmä on kehittänyt joukon alan ensimmäisiä turvallisuustyökaluja, jotka auttavat satamia selviytymään vaihtoehtoisiin polttoaineisiin siirtymisen haasteista: https://www.portstrategy.com/environment-and-sustainability/port-safety-tools-for-clean-marine-fuels/1505273.article

Merenkulun naisjärjestö WISTA ja BIMCO ovat allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) yhteistyöstä monimuotoisuuden, kestävän kehityksen ja ammatillisen osaamisen lisäämiseksi merenkulussa: https://www.hellenicshippingnews.com/wista-international-and-bimco-sign-mou-to-strengthen-collaboration-for-a-sustainable-maritime-future/

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Ilmaston lämpeneminen ylittää vaaralliset kynnysarvot odotettua nopeammin, ja maailman koralliriutat ovat nyt lähes peruuttamattomasti kuolemassa. Tutkijat kuvailivat maanantaina tätä ensimmäiseksi ”käännekohdaksi” ilmaston aiheuttamassa ekosysteemien romahduksessa: https://gcaptain.com/climate-tipping-points-are-being-crossed-scientists-warn-ahead-of-cop30/

Taifuuni Halongin viimeisten jäänteiden tuhoisien tuulien ja merenkäynnin pyyhkäistyä Beringinmeren läpi USA:n rannikkovartiosto ja Alaskan osavaltion virastot suorittavat laajamittaista etsintä- ja pelastusoperaatiota kahdessa syrjäisessä kylässä lähellä Betheliä Alaskassa: https://maritime-executive.com/article/u-s-coast-guard-rescues-dozens-from-flooding-in-alaskan-villages

Merenalainen kaivospora rikkoo vedenalaisen insinööritieteen rajoja ja todistaa, että luonnonvarojen etsinnän tulevaisuus on aaltojen alla: https://www.linkedin.com/posts/iamcs-academy_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-ugcPost-7381608571169370112-UCO_?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Tiedotusvälineiden mukaan Pohjanlahdella oli tiistaina käynnissä laaja etsintäoperaatio sen jälkeen, kun miehistön jäsen putosi yli laidan kauppalaivasta Skelleftehamnin edustalla. Etsintäoperaatio kesti hieman yli kaksi tuntia. Tuona aikana ketään ei kuitenkaan löydetty, ainoastaan ​​kypärä, jonka kadonneen miehistön jäsenen uskotaan kadottaneen: https://www.sjofartstidningen.se/besattningsman-saknas-foll-fran-fartyg/

Miehistön jäsen putosi konttialuksella noin 4 metrin syvyyteen ruumaan Algecirasin satamassa, mikä vaati pelastusoperaation korkealta. Aluksen miehistö käytti nosturia nostaakseen uhrin ruumasta ja siirtääkseen hänet pelastusalukseen turvallista siirtoa varten maihin. Kahden tunnin kuluessa onnettomuudesta uhri oli maissa ja hänet siirrettiin paikalliseen sairaalaan jatkohoitoa varten. Hänen tilansa oli vakava, mutta hän oli tajuissaan: https://maritime-executive.com/article/salvamento-maritimo-rescues-injured-seafarer-after-fall-into-cargo-hold

Laivojen paloasiantuntijat korostavat vankkojen turvallisuusohjeiden kehittämisen kiireellisyyttä sähköajoneuvojen tulipalojen torjumiseksi merellä, mutta johdonmukaisesta strategiasta on toistaiseksi vain vähän merkkejä. Meripaloasiantuntijoiden mukaan keskeistä on hyväksyä se tosiasia, että merenkulkijoiden on saatava erityiskoulutusta litiumioniakkujen tulipalojen varalta, erityisesti lastina olevien sähköajoneuvojen osalta: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/training-crew-in-tackling-lithium-ion-fires-a-key-priority

Alusten paloturvallisuus vaatii muutakin kuin palon tukahduttamisjärjestelmiä: https://www.hellenicshippingnews.com/vessel-fire-safety-requires-more-than-suppression-systems-says-scanreach/

Bulgarian laivasto koordinoi kymmenen merenkulkijan pelastusoperaatiota ukrainalaisesta rahtialuksesta, joka upposi Mustallamerellä 12. lokakuuta. Pelot aluksen miinaantörmäyksestä kuitenkin hälvenivät bulgarialaisten toimesta. Heidän mukaansa onnettomuus johtui ”rakenteellisista heikkouksista”, joita tuki aluksen huono huoltohistoria: https://maritime-executive.com/article/crew-rescued-as-ukrainian-cargo-ship-sinks-in-black-sea

Viime viikolla viisihenkinen perhe selvisi Portugalin rannikolla tapahtuneesta uppoamisesta, jonka laukaisi paikallisten miekkavalaiden ja jahdin peräsimen välinen aggressiivinen kohtaaminen: https://maritime-executive.com/article/orcas-sink-sailing-yacht-with-family-of-five-off-portugal

Aluskierrätys, romutus:

Merenkulkualalla on edessään kaksoishaaste: varmistaa, että käytöstä poistetut alukset puretaan työntekijöitä ja ympäristöä suojelevalla tavalla ja samalla estää vaarallisten aineiden vienti alueille, joilla ei ole valmiuksia niiden käsittelyyn. Kaksi kansainvälistä sopimusta hallitsee tätä keskustelua: Baselin yleissopimus vaarallisten jätteiden maan rajat ylittävien siirtojen ja niiden käsittelyn valvonnasta (1989), jota vahvistettiin sen kieltomuutoksella (1995/2019), ja Hongkongin kansainvälinen yleissopimus alusten turvallisesta ja ympäristön kannalta järkevästä kierrätyksestä (2009): https://maritime-executive.com/editorials/breaking-ships-building-consensus-how-the-basel-ban-and-hkc-can-coexist

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Jatkuvien alueellisten geopoliittisten jännitteiden taustalla Singaporen salmessa nähtiin tervetullutta edistystä aluksiin nousun estämisen muodossa. Toisen neljänneksen loppuun mennessä aluksiin nousun määrän kasvu lähestyi tasoa, jota ei ollut nähty sitten vuoden 2015: https://www.seatrade-maritime.com/security/asian-maritime-security-in-q3-singapore-strait-vessel-boardings-nosedive

Joukko eri Nato-maissa tutkimustaan tekeviä kansainvälisen politiikan tutkimuksen kollegoja kysyi suomalaistutkijalta hiljattain, mitä Suomella on opetettavana Nato-maille Venäjän kanssa toimimisesta. Kylmän sodan ajan maailma oli monessa mielessä erilainen kuin nykyinen tilanne Itämerellä, mutta jotkut toimintaperiaatteet ovat yhä suositeltavia. Yksi on, että ei pidä provosoitua, kun Venäjä provosoi ja toinen on, että omia kyvykkyyksiä sekä havaintoja ei pidä turhaan paljastaa: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/haittatoiminnasta_itamerella.7925.news

Venäjän ja Kiinan aiheuttama uhka sekä sääntöpohjaisen järjestyksen heikkeneminen korostavat havaintokyvykkyyden käyttöönoton kiireellisyyttä arktisella alueella. Kanadalla on jo käytössään toimiva, kotimainen ratkaisu: korkeataajuinen pinta-aaltotutka (HFSWR), joka valvoo jatkuvasti laivaliikennettä jopa 200 meripeninkulman (350 km) päässä rannikolta kaikissa sääolosuhteissa – jopa silloin, kun alukset lähettävät väärän sijainnin tai sammuttavat pakollisen automaattisen tunnistusjärjestelmän (AIS) majakkansa: https://maritime-executive.com/editorials/canada-has-a-radar-advantage-for-monitoring-strategic-arctic-waters

Historian havinaa:

Paikallisviranomaiset kertoivat, että Kristoffer Kolumbuksen historiallisen kaljuunan, Marigalanten, kopio upposi Puerto Vallartan rannikolla Meksikossa perjantai-iltapäivänä mekaanisen vian seurauksena: https://www.marineinsight.com/shipping-news/iconic-christopher-columbus-replica-sinks-off-puerto-vallarta-after-30-years-of-service/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/