Merenkulun uutisia 26.9.2025: uusia tutkia, merikaapeleista, koulutuksesta, tuotantolautan purku, Kokkolan satamapäivät, Steerprop, Marine Alutech, energiasiirtymästä, Tanska vahvistaa VTS-valvontaa, raportteja, Valtioneuvoston asetuksia, World Maritime Day, UNCTAD, aluksista aiheutuvista päästöistä opittua, avustuslaivaston häirintää, Lontoon merimuseosta.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Raymarine tähtää tiukasti kaupallisiin laivastoihin uusilla IMO-tyyppihyväksytyillä tutkajärjestelmillään. Raymarine Commercial tarjoaa nyt edistyksellisiä puolijohdetutkaratkaisuja kansainväliselle merenkululle, suurille työveneille, superjahdeille ja sisämaan kauppa-aluksille. Pathfinder CAT-1 -tutkajärjestelmä on ihanteellinen yli 10 000 bruttotonnin SOLAS-aluksille. Uusi Pathfinder Black Box -tutkajärjestelmä tarjoaa kevyen ja kustannustehokkaan ratkaisun sisämaan ja muille kuin IMO-aluksille, kuten hinaajille, työntöveneille ja alle 500 bruttotonnin kalastusaluksille. Se on ihanteellinen sisämaan kauppa-aluksille, jotka eivät vaadi IMO-sertifiointia: https://seawork.com/newfront/news/raymarine-targets-commercial-fleets

UK:n kansallisen turvallisuuden yhteistyöryhmän raportti kertoo, että maan merenalaiset tietoliikennekaapelit ovat entistä haavoittuvampia ja nykyhallituksen toimet liian kesyjä. Lähes kaikki UK:n tietoliikenne kulkee merikaapeleita pitkin ja suuret teknologiayhtiöt luottavat muutamaan suuren kapasiteetin kaapeliin, jotka ovat jatkossa arvokkaita hyökkäyskohteita: https://www.marineinsight.com/shipping-news/uk-undersea-internet-cables-remain-vulnerable-to-attack-report-warns/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Taitavat merenkulkijat ovat kauppalaivaston selkäranka, ja he työskentelevät väsymättä pitääkseen kaupankäynnin sujuvana. Mutta heidän taitonsa eivät vain ilmesty. Vuosien meriaika ja korkealaatuinen koulutus ovat välttämättömiä kykyjen kehittämiseksi. Merenkulun parhaiten palkatut työpaikat vaativat intensiivistä opiskelua merenkulkijan uran alkuvaiheessa ja koko sen ajan. Tämä tarkoittaa, että merenkulkualan koulutusakatemiat ovat elintärkeä osa alan menestystä. Merenkulun huomattavasti parantuneen turvallisuustilanteen perusteella on selvää, että tiukka STCW-koulutus ja simulaatio pelastavat ihmishenkiä, rahtia ja rahaa: https://maritime-executive.com/magazine/leading-the-way

Kreikan lähimerenkulku on suurten haasteiden edessä kaluston vanhetessa, jolloin se ei enää vastaa päästövaatimuksia, ja infrastruktuurin ollessa sopimatonta: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/greek-shortsea-owners-seek-long-term-financing-for-ship-investments-infrastructure/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttialusten kysyntä vahvistuu muilla kuin USA:n linjoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/container-shipping-demand-bolstered-by-trade-lanes-not-bound-for-the-us/

Konttirahti-indeksit Kiinassa ovat pudonneet jyrkästi: https://www.hellenicshippingnews.com/global-shipping-rates-plummet-to-10-year-low-shipping-industry-on-high-alert/

Konttikuljetukset ovat kokemassa odottamattoman poikkeaman markkinoilla, jossa USA:n liikenne kärsii huomattavia pudotuksia ja muiden reittien liikenne yllättäen kasvaa: https://gcaptain.com/tariffs-split-container-shipping-u-s-imports-sink-as-global-trade-grows/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

VLCC-luokan säiliöalusten markkinat ovat parin viime viikon aikana käyneet vahvana. Päivärahdit ovat lähes kaksinkertaistuneet syyskuun aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/vlcc-market-firing-on-all-cylinders/#

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Hiilen kulutuksessa on havaittavissa tasaantumisen merkkejä. Kansainvälinen energiavirasto IEA odottaa edessä olevan käännekohdan: https://www.hellenicshippingnews.com/is-coal-trade-entering-a-turning-point/

Kiinalaisostajat ovat nostaneet soijapapukuljetusten määrän Argentiinasta 20:en aiemmasta 15:stä, joka vastaa n. 1,3 miljoonaa tonnia: https://www.hellenicshippingnews.com/china-expands-argentina-soybean-buying-to-20-cargoes-traders-say/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Offshore ja merituulivoima:

Ranskalainen energiayhtiö on voittanut huutokaupan Englannin kanaaliin Normandian rannikolle rakennettavasta €4,5 miljardin merituulivoimahankkeesta. Hanke tuottaa vuoteen 2033 mennessä 1 miljoonalle kotitaloudelle vihreää sähköä. Atlannin rannikolle sijoittuva toinen hanke ei lähtenyt liikkeelle tarjoajien puuttumisen takia: https://gcaptain.com/total-wins-french-offshore-wind-auction-for-5-3-billion-project-while-another-tender-flops/

Allseas on saanut tehtäväkseen purkaa Brae Alpha tuotantolautan UK:n alueella keskisellä Pohjanmerellä. Sen tuotanto alkoi vuonna 1983. Purku käsittää 33’000 tonnia ylärakenteita, 13’000 tonnia kansirakenteita ja 34 johdinta. Purku ajoittuu vuosien 2028 ja 2032 välille: https://gcaptain.com/allseas-secures-major-decommissioning-contract-for-brae-alpha-platform/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Jo toinen vuosi matalaa vedenkorkeutta Mississippi-joella neljän kuivuusvuoden jälkeen. Tämä asettaa rajoituksia jokiliikenteelle: https://www.freightwaves.com/news/shipping-challenges-on-the-rain-starved-mississippiagain

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Kestävä ja turvallinen tulevaisuus oli vuoden 2025 Satamapäivien keskeinen teema Kokkolassa, jossa vietetään tänä vuonna myös kaupungin sataman 200-vuotisjuhlaa. Tämänvuotinen tapahtuma keräsi paikalle ennätysyleisön, 240 satamayhtiöiden ja -operaattorien sekä muiden sidosryhmien edustajia: https://navigatormagazine.fi/uutiset/satamapaivat-kerasi-kokkolassa-ennatysyleison/

Luonnon monimuotoisuutta varjeleva ja edistävä tiekartta haastaa satamat ottamaan vastuuta ympäristöstä ja ilmastonmuutoksesta, sanoo Suomen Satamat ry:n apulaisjohtaja Kirsti Tarnanen-Sariola. Satamapäivillä lanseerattu tiekartta syntyi yhdistyksen ja seitsemän jäsensataman – Helsingin, Oulun, Kokkolan, Pietarsaaren, Porin, Naantalin ja Turun satamayhtiöiden – yhteistyönä. Se on suunniteltu ohjaamaan satamien päätöksentekoa ilmastonmuutoksen, luontokadon ja monimuotoisuuden haasteissa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/satamapaivat-monimuotoisuuden-tiekartalla-vastuuta-satamien-paremmasta-tulevaisuudesta/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalainen propulsioalan asiantuntija Steerprop on solminut sopimuksen seuraavan sukupolven vastakkaisiin suuntiin pyörivien potkuripropulsioyksiköiden toimittamisesta Lloyd Werft Bremerhavenille. Telakka rakentaa huippumodernia tutkimusalusta Saksan ilmailu- ja avaruuskeskukselle (DLR), joka toimii kelluvana laboratoriona ja mahdollistaa merienergiajärjestelmien tutkimuksen todellisissa käyttöolosuhteissa: https://www.motorship.com/propulsion/steerprop-powers-dlr-research-ship/1504984.article

Suomalainen telakkayhtiö Marine Alutech Oy toimittaa Ruotsin puolustusvoimille 20 venettä korvaamaan Ukrainaan luovutettuja veneitä: https://www.maritimejournal.com/vessels/finnish-shipbuilder-wins-20-vessel-defence-contract/1504991.article

Laivanrakentajat ovat perinteisesti käsitelleet värähtelyjä Newtonin fysiikan, pyörivien ja värähtelevien voimien luonnollisena seurauksena. Ratkaisuna on ollut kiertää ongelma ylisuunnittelulla: lisäämällä terästä, lisäämällä sylintereitä, painavampia rakenteita ja rajoittamalla tiettyjä kierroslukutasoja. Mutta entä jos olisi olemassa tapa poistaa ongelman lähde kokonaan: https://www.motorship.com/ms-directory/gando-compensators/the-vibration-free-engines-are-here/1504810.supplierarticle

Etelä-Korean hallitus suunnittelee mittavaa tukipakettia maan arktisen merenkulun suunnitelmiin, mukaan lukien valtionapu jäätämurtaviin aluksiin. Tuki olisi $8 miljoonaa alusta kohden, joilla on jäänmurtokykyä: https://maritime-executive.com/article/south-korea-offers-financial-support-for-building-ice-class-vessels

Tanskalaisyhtiö on julkistanut seuraavan sukupolven matkatietotallentimen parantamaan turvallisuutta, vaatimuksenmukaisuutta ja liitettävyyttä: https://www.hellenicshippingnews.com/danelec-launches-next-generation-voyage-data-recorder-for-improved-safety-compliance-and-connectivity/

Malesialaisvarustamo ja korealaistelakka ovat saaneet periaatehyväksynnän maailman ensimmäiselle ammoniakkia polttoaineena käyttävälle tuotesäiliöalukselle, joka käyttää polttokennoteknologiaa: https://www.hellenicshippingnews.com/misc-and-shi-secured-approval-in-principle-from-bureau-veritas-for-worlds-first-ammonia-fuelled-lr2-tanker-powered-by-proton-exchange-membrane-fuel-cell-technology/

Reach Subsea on käyttänyt optionsa ja tilannut kaksi miehittämätöntä pinta-alusta lisää Kongsbergilta. Alukset toimitetaan vuoden 2027 toisella puoliskolla. Alusten rahoitus tulee kahden kolmasosan osalta pankeilta ja yhden kolmasosan osalta EU:lta. Kokonaishinta kahdelle alukselle on NOK620 miljoonaa: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/reach-subsea-orders-two-more-uncrewed-vessels-from-kongsberg/

Kaksi yhdysvaltalaisyritystä yhdistävät voimansa kehittääkseen meriliidinaluksia puolustusvoimien ja logistiikka-alan käyttöön: https://www.marineinsight.com/shipping-news/regent-partners-with-fairlead-to-accelerate-seaglider-technology-for-defense-logistics/

Hollantilaistelakka ja hoillantilainen propulsiolaitteiden valmistaja sopivat strategisesta yhteistyöstä telakan valmistamissa hinaajissa: https://www.maritimejournal.com/equipment/electric-pod-propulsion-applied-to-boost-electric-tugs/1504861.article

Intia on julkistanut $8 miljardin merenkulkualan elvytyspaketin, joka on sen tähänastisesti rohkein yritys kiivetä maailmanlaajuisesti laivanrakennusteollisuuden portaita. Liittovaltion hallitus hyväksyi tällä viikolla paketin, jonka tavoitteena on nostaa maa maailman kymmenen suurimman laivanrakennusmaan joukkoon vuoteen 2030 mennessä ja viiden suurimman joukkoon vuoteen 2047 mennessä: https://splash247.com/india-unveils-8bn-maritime-moonshot/

Intialaistelakka on varmistanut $480 miljoonan rahoituksen infrastruktuuriinsa ja koulutukseen: https://maritime-executive.com/article/india-s-sdhi-moves-ahead-with-480m-infrastructure-investment

Kanadalaistelakka on saanut valmiiksi uuden varustelulaiturin Vancouverissa. Laituri korvaa vanhan puisen laiturin vuodelta 1966: https://gcaptain.com/new-outfitting-pier-bolsters-canadas-national-shipbuilding-strategy/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Vaikka päämäärät ovat selvät, on reitti vielä epäselvä. Merenkulun energiasiirtymässä on joukko operatiivisia, teknisiä ja kaupallisia haasteita sekä uusia että nousevia. Näiden haasteiden vauhti ja mittakaava ovat huomattavat. Haasteiden taklaamiseksi tarvitaan yhteistyötä ja sääntöjä: https://www.hellenicshippingnews.com/partnering-with-members-to-de-risk-the-maritime-energy-transition/

Brittiläinen lauttavarustamo on ottanut huomattavan askeleen kohti vihreämpää merenkulkua. Se ottaa käyttöön yhdellä lautta-aluksellaan pysyvästi käyttöön matalahiilisen biopolttoaine B30:n. Päätöksenteon yhteydessä konsultoitiin konevalmistaja Wärtsilää ja polttoainetoimittajia: https://www.maritimejournal.com/vessels/pando-ferries-adopts-lower-carbon-biofuel/1504953.article

Voisiko vety olla työveneiden polttoaine? Australialaisen start-up yrityksen sovellus vähentää vedyn varastoimiseen tarvittavaa tilaa: https://www.maritimejournal.com/equipment/feature-workboats-first-in-line-for-hydrogen-propulsion/1504973.article

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Tanska tilaa 32 rannikkotutkaa VTS:n käyttöön. Hankinta kertoo erityisesti Euroopassa VTS:n roolin muuttumisesta turvallisuuskentässä jännitteiden kasvaessa ja merenkulun kohdatessa uusia riskejä: https://www.maritimejournal.com/equipment/denmark-orders-32-coastal-radars-as-global-tensions-rise/1504982.article

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Aluskierrätysraportti viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-remains-a-mixed-bag/

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 39: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-hits-one-and-a-half-year-high-on-strong-vessel-demand/

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 39: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-8-this-week-39-2025/

Konttisatamien läpikulkuindeksi (Drewry) heinäkuulta: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-port-throughput-index-up-4-1-year-on-year-in-july/

Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 39: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-2.pdf

Polttoaineraportti (ENGINE) Eurooppa ja Afrikka: https://www.hellenicshippingnews.com/europe-africa-fuel-availability-outlook-19/

Tiedusteluraportti (Dryad Global) viikolta 39: https://www.hellenicshippingnews.com/dryad-global-maritime-intelligence-brief-week-of-22-september-2025/

Maailmankauppa ja politiikka:

Yhdysvaltojen kanssa ei ole tarjolla vilpittömiä, molempia osapuolia hyödyttäviä sopimuksia. Mutta Intian johtajien velvollisuus on asettaa todellinen kansallinen etu etusijalle ylpeyden ja ulkokuoren sijaan, varmistaa mahdollisimman hyvä sopimus Washingtonin kanssa ja (harhakuvitelmien sijaan) pyrkiä realistisiin lisäsopimuksiin muiden, rakentavampien toimijoiden kanssa: https://asiatimes.com/2025/09/how-india-can-salvage-its-trump-trade-deal/

USA:n energiaministeri on valmis myymään öljyä Intialle korvaamaan venäläisen öljyntuonnin: https://www.hellenicshippingnews.com/us-energy-secretary-offers-help-to-get-india-off-of-russian-oil/

Kiinan viennin ylijäämä on ylittämässä viimevuotisen $1 biljoonan rajan tänä vuonna, joka viittaa siihen, etteivät USA:n asettamat tullit toimi odotetulla tavalla: https://asiatimes.com/2025/09/chinas-export-juggernaut-defying-and-denying-trumps-tariffs/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

EU:n 19. pakotepaketti sulkee LPG:n muodostaman porsaanreiän Venäjän tuonnissa: https://www.hellenicshippingnews.com/eus-proposed-19th-package-of-russia-sanctions-closes-lpg-loophole-poland-says/

Valtioneuvoston asetuksia merenkulussa viikolla 39:

  1. Asetuksella saatetaan voimaan ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen liitteeseen ja alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvän vuoden 1978 pöytäkirjan I pöytäkirjaan tehdyt muutokset ja laki mainittujen muutosten lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Asetuksen on tarkoitus tulla voimaan samanaikaisesti edellä mainittujen muutosten kansainvälisen voimaantulon kanssa 1 päivänä tammikuuta 2026: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=4454
  2. Asetuksella saatetaan voimaan laki merilain 6 luvun 12 a §:n muuttamisesta. Asetuksen on tarkoitus tulla voimaan 1 päivänä tammikuuta 2026. Mereen katoavien konttien aiheuttamat ongelmat ovat olleet paljon esillä viime vuosina. Mereen katoava kontti voi sijainnista riippuen aiheuttaa vaaraa muulle merenkululle, jolloin oikea-aikaisen tiedon välittäminen kadonneesta kontista edistää merenkulun turvallisuutta. Lisäksi jokaisella mereen katoavalla kontilla on negatiivisia vaikutuksia meriympäristölle: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=4455
  3. Asetuksella saatetaan voimaan alusten painolastivesien ja sedimenttien valvonnasta ja käsittelystä tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen liitteeseen tehdyt muutokset ja laki mainittujen muutosten lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Asetuksen on tarkoitus tulla voimaan samanaikaisesti muutosten kansainvälisen voimaantulon kanssa 1 päivänä lokakuuta 2025: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=4457
  4. Valtioneuvoston asetus turvallisesta ja ympäristön kannalta asianmukaisesta aluskierrätyksestä tehdystä Hongkongin kansainvälisestä yleissopimuksesta sekä valtioneuvoston asetukset yleissopimukseen liittyvien lakien voimaantulosta 1) Valtioneuvoston asetus turvallisesta ja ympäristön kannalta asianmukaisesta aluskierrätyksestä tehdystä Hongkongin kansainvälisestä yleissopimuksesta, 2) Valtioneuvoston asetus merenkulun ympäristönsuojelulain muuttamisesta annetun lain 8 a luvun 1—5 §:n voimaantulosta, 3) Valtioneuvoston asetus aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain muuttamisesta annetun lain voimaantulosta, 4) Valtioneuvoston asetus alusturvallisuuden valvonnasta annetun lain 2 ja 11 §:n muuttamisesta annetun lain voimaantulosta, 5) valtioneuvoston asetus alusturvallisuuden valvonnasta annetun lain 2 §:n muuttamisesta annetun lain kumoamisesta annetun lain voimaantulosta, 6) valtioneuvoston asetus jätelain muuttamisesta annetun lain voimaantulosta 7) valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelulain 169 ja 221 a §:n muuttamisesta annetun lain voimaantulosta: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=4549
  5. Asetuksella saatetaan voimaan jätteen ja muun aineen mereen laskemisen aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä tehdyn vuoden 1972 yleissopimuksen vuoden 1996 pöytäkirjan liitteisiin 1 ja 2 tehdyt muutokset ja laki mainittujen muutosten lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Laki ja asetus on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.10.2025: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=4554
  6. Valtioneuvoston asetukset alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvän vuoden 1978 pöytäkirjan uudistetusta VI liitteestä ja merenkulun ympäristönsuojelulain muuttamisesta annetun lain 7 a luvun 1–8 ja 12 §:n voimaantulosta: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=4556
  7. Asetuksella saatetaan voimaan alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvän vuoden 1978 pöytäkirjan I ja IV liitteeseen päätöslauselmalla MEPC.330(76) tehdyt muutokset ja laki mainittujen muutosten lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Laki ja asetus on tarkoitettu tulemaan voimaan 26.9.2025. Päätöslauselmalla MEPC.330(76) tehdyt sopimusmuutokset ovat Suomen osalta voimassa 17.9.2025 lukien, jolloin Suomi jätti IMOn pääsihteerille mainittujen sopimusmuutosten vastustuksen peruuttamista koskevan nootin: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=4557
  8. Valtioneuvoston asetukset alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvän vuoden 1978 pöytäkirjan V liitteeseen tehdyistä muutoksista ja merenkulun ympäristönsuojelulain muuttamisesta annetun lain 6 luvun 2 §:n 3 momentin ja 5 §:n 1 ja 3 momentin voimaantulosta: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=4558

Torstaina IMO johti Maailman meripäivän juhlintaa, ja tänä vuonna sen painopiste on ympäristönsuojelussa – joka on yksi maailmanlaajuisen järjestön keskeisistä tehtävistä. IMO:n valitsema teema vuodelle 2025 on ”Meidän valtameremme, meidän velvollisuutemme, meidän mahdollisuutemme”. Teeman valinnalla IMO pyrkii heijastamaan valtameren kolmoisroolia: elinympäristönä muille lajeille, lämmön varastona lämpenemisen kompensoimiseksi ja kuljetusvälineenä ihmisten väliselle kaupalle: https://maritime-executive.com/article/on-world-maritime-day-imo-emphasizes-protecting-the-ocean

YK:n kauppa- ja kehitysjärjestö UNCTADin uusi raportti varoittaa, että maailmanlaajuinen meriliikennekauppa on siirtymässä hauraan kasvun, nousevien kustannusten ja kasvavan epävarmuuden aikaan vuosien vahvan kasvun jälkeen. Raportissa vaaditaan lisätoimia kauppapolitiikan vakauttamiseksi, investointeja kestävyyteen ja digitalisaatioon sekä varoitetaan, että nousevat rahtikustannukset vaarantavat eniten pienempiä ja vähemmän kehittyneitä maita, jotka ovat elintarvikkeiden ja muiden välttämättömien materiaalien nettotuojia: https://maritime-executive.com/article/un-trade-body-warns-shipping-is-in-a-period-of-fragile-growth-rising-costs

Ja näin UNCTAD arvioi kehityksen vaikuttavan merikuljetuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-trade-under-pressure-growth-set-to-stall-in-2025/

Iranin öljynmyynti Kiinaan jatkuisi, vaikka YK asettaisi pakotteensa uudelleen. Kolmen eurooppalaisen maan, Ranskan, Saksan ja UK:n, EU-komission sekä Iranin väliset neuvottelut jatkuvat edelleen ratkaisun löytämiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/iran-oil-sales-to-china-would-continue-even-if-un-sanctions-activated-oil-minister-says/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Tanskan viranomaiset ovat tunnistaneet kolme Venäjään kytköksissä olevaa alusta, joita on mahdollisesti voitu käyttää laukaisualustoina drone-ylilennoille, jotka sulkivat Kööpenhaminan lentokentän yöllä 22. syyskuuta. Kolme suurta dronea, jotka mainostivat läsnäoloaan sytyttämällä ja sammuttamalla valoja, lensivät Kööpenhaminan lentokentän yli, minkä seurauksena lentokenttä suljettiin lähes neljäksi tunniksi. Myös Oslon lentokenttä Norjassa suljettiin kolmeksi tunniksi suunnilleen samaan aikaan sen jälkeen, kun yksi drone havaittiin: https://maritime-executive.com/article/denmark-thinks-russia-linked-ships-launched-copenhagen-airport-drone-raid

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Sitä mukaan, kun CO₂-talteenotto- ja varastointimarkkinat kasvavat, tarvitaan lisää säiliöaluksia kuljettamaan CO₂:ta. Luokituslaitos DNV arvioi avainkohtia alusten suunnittelussa, rakentamisessa ja operoinnissa: https://www.hellenicshippingnews.com/designing-safe-co%e2%82%82-carriers-for-a-growing-ccs-market/

Japanilainen luokituslaitos on julkaissut uudet ohjeet parantaakseen konttialusten turvallisuutta ja lastauskapasiteettia. Sääennusteiden ja keinunnanvaimennustankkien käytöllä on mahdollista saavuttaa parempaa turvallisuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-establishes-new-standards-to-enhance-the-safety-and-loading-capacity-of-container-ships-enabling-safer-and-higher-capacity-container-shipping-by-utilizing-weather-forecasts-and-anti-rolling-t/

Yhdysvaltalainen luokituslaitos on ilmoittanut yhteistyöstä robotiikkayhtiön kanssa kehittääkseen humanoidirobotin telakkakäyttöön. Sitä käytettäisiin luokituksessa aluksen rakentamisen aikana: https://maritime-executive.com/article/abs-plans-to-test-out-a-humanoid-robot-for-classification

Lloyd’s Registerin pääkonttori on avattu uudistamisen jälkeen uudelleen. Avaamassa oli kuninkaallisen perheen jäsen, joka korostaa luokituslaitoksen ja UK:n kuninkaallisten välistä pitkää yhteistyötä. Prinsessa myös toi esiin laajemmat teemat merenkulun perinnöstä ja kehityksestä: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/royal-visit-marks-reopening-of-lloyds-registers-historic-london-headquarters/

Järjestöt ja yhdistykset:

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Aluksista aiheutuvat päästöt – mitä opimme kokemusten kautta: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-source-pollution-learning-from-experience/

TT Clubin ja suunnittelutoimisto Haskoningin keskiviikkona julkaisema uusi raportti paljastaa, että lähes 90 % maailman 3 700 suurimmasta satamasta on tällä hetkellä alttiina haitallisille ilmastoriskeille, mikä asettaa miljardien dollarien arvosta infrastruktuuria ja maailmanlaajuista kauppaa välittömään vaaraan. Raportti tarjoaa kattavan arvion meri-infrastruktuuria kohtaavista ilmastoriskeistä ja hahmottelee sekä välittömiä toimenpiteitä että pitkän aikavälin strategioita alan selviytymiskyvyn parantamiseksi: https://gcaptain.com/climate-change-puts-nearly-all-major-ports-at-risk-report-finds/

Lajit ympäri planeettaa ovat liikkeellä. Ilmastonmuutos on jo saanut yli 12 000 lajia muuttamaan kotiseuduiltaan maalle, makeaan veteen ja mereen. Ne muuttavat paetakseen epäsuotuisia olosuhteita tai tutkiakseen ekosysteemejä, jotka olivat aiemmin saavuttamattomissa. Jokainen organismi jättää itsestään jälkiä ympäristöön. Kaloista irtoaa limaa, suomuja ja ulosteita – kaikki nämä sisältävät DNA:ta: https://maritime-executive.com/editorials/fish-fingerprints-in-the-ocean-reveal-which-species-are-moving-habitats

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Intian Keralan osavaltion rannikolla uponnut konttialus aiheuttaa selvityksen mukaan huomattavia ekologisia häiriöitä kaakkoisella Arabianmerellä. Asiantuntijoiden mukaan hylystä pääsee veteen koko ajan hiilivetyjä ja raskasmetalleja. Alus oli 28 vuotta vanha. Koko miehistö pelastettiin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/msc-elsa-3-wreck-off-kerala-causes-severe-ecological-damage-study-finds/

Aluskierrätys, romutus:

Gujaratin osavaltion Alangin romutustelakat osoittavat elpymisen merkkejä. Huhti-elokuun välisenä aikana kierrätettäväksi tuli 13 %:a enemmän aluksia, kaikkiaan 44 alusta. Heinäkuu oli vilkkain kuukausi 12 alusta tuli kierrätykseen. Arviot Alangin telakoiden kapasiteetista on, että vain 25–30 % on käytössä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indias-alang-ship-breaking-yard-sees-13-jump-in-ship-arrivals-after-years-of-decline/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Viimeisetkin Hodeidahin laiturit on saatu rikki Israelin ilmahyökkäyksessä Jemeniin: https://maritime-executive.com/article/israeli-airstrike-on-hodeidah-damaged-last-remaining-piers

Oletettavasti Israelin joukot ovat alistaneet Gazaan avustustoimituksessa purjehtivan Global Sumud -laivaston uudenlaiseen sodankäyntiin. Pyrotekniikan lisäksi laivueen järjestäjät ovat raportoineet ainutlaatuisesta äänipelotemenetelmästä. Saattueen lähellä on soitettu loputtomasti Abban kappaletta ”Lay All Your Love On Me” VHF-kanavilla. Sumud-laivaston alukset näyttävät kykenemättömiltä pääsemään eroon kappaleen loputtomasta toistosta sammuttamatta radioitaan ja menettämättä yhteyttä toisiinsa. Droonit pudottavat myös ilmeisesti ääniasekranaatteja joihinkin laivueen aluksiin: https://maritime-executive.com/article/israeli-forces-attack-gaza-aid-convoy-with-abba-song-on-endless-loop

Historian havinaa:

Maailman laajin merenkulun taideteosten kokoelma on Greenwichin kansallisessa merimuseossa Lontoossa: https://www.marineinsight.com/know-more/largest-collection-of-maritime-art/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/