Mitä tarkoittaa termi:
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Kaikki myöntävät, että tiedon jakamisella on turvallisuutta ja tehokkuutta parantavia vaikutuksia. Tiedon laajan jakamisen esteenä ovat kuitenkin kaupalliset herkkyydet: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-technology/commercial-considerations-block-broad-data-sharing-benefits
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Lloyd’s Register on sopinut (MoU) nigerialaisvarustamon kanssa koulutusohjelmien kehittämisestä ja edistämisestä Länsi-Afrikassa: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-register-and-nsml-sign-mou-to-boost-maritime-skills-and-training-in-west-africa/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Elokuun lopussa oli tilauksessa 534 konttialusta, jotka kykenevät käyttämään vaihtoehtoisia polttoaineita. Määrä on 53 % tilauksessa olevista ja 77 % TEU-kapasiteetista. Tämän lisäksi 155 konttialusta on tilattu niin, että niihin on mahdollista jälkiasentaa vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivat polttoainejärjestelmät. Yli 8’000 TEU:n aluksista 81 % ja TEU-kapasiteetista 85 % on tilattu vaihtoehtoisilla polttoaineilla. Raskasta polttoöljyä käyttäviä on tilattu 321 konttialusta: https://www.hellenicshippingnews.com/more-than-500-alternatively-fuelled-container-ships-now-on-order/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Elokuun alusta lähtien Ukraina on tehnyt kymmeniä iskuja Venäjän öljynjalostamoihin, mikä on supistanut jopa 20 % jalostuskapasiteetista – yli miljoona barrelia päivässä. The Economistin mukaan iskut ovat pakottaneet säännöstelyyn, nostaneet bensiinin tukkuhintoja yli 50 % ja pakottaneet Venäjän keskeyttämään bensiinin viennin. Iskut jatkuvat syyskuussa ja jatkuvat pidemmälle talveen: https://asiatimes.com/2025/09/kyivs-attacks-on-russian-energy-could-force-kremlin-to-negotiate/
Venäjä nostaa öljyn lastausmääriään Laukaansuun ja Novorossiiskin satamista syyskuulle. Ne ovat seurausta häiriöistä Itämeren päälastaussataman Primorskin toiminnassa. Tällä yritetään ylläpitää kokonaisviennin määrää, joka on Venäjän budjetin selkäranka: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-revises-up-oil-export-plans-from-ust-luga-novorossiisk-as-primorsk-faces-delays-sources-say/
VLCC-luokan raakaöljysäiliöalusten rahdit ovat korkeimmillaan kahteen vuoteen. Syynä on alustarjonnan kiristyminen Lähi-Idän viennin ja välityspalvelujen kasvaessa Aasian markkinoille: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-shipping-rates-soar-on-higher-mideast-exports-tighter-vessel-availability/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Suomalaisen ESL Shippingin ruotsalainen tytäryhtiö AtoB@C Shipping on vastaanottanut kahdeksannen hybridikuivarahtialuksensa kahdentoista aluksen sarjasta. Sarjan yhdeksäs on laskettu vesille nyt syyskuussa ja sen toimitus on loppuvuodesta: https://www.sjofartstidningen.se/attonde-torrlastaren-levererad-till-atobc/
Japanilainen biolääkevalmistaja on valinnut ranskalaisen VELA Transportin lastitrimaraanin kuljettamaan tuotteitaan Euroopasta USA:han. VELA suunnittelee alukset ja aikoo operoida viiden aluksen laivastoa uuden sukupolven alumiinirunkoisilla, 100 % tuulivoimaa meriolosuhteissa käyttävillä aluksilla. Ensimmäinen alus rakennetaan varta vasten lääkkeiden kuljetukseen ja neitsytmatka on vuoden 2026 lopulla. Kapasiteetti on 600 pallettia. Atlantin ylitykseen menisi 15 vuorokautta: https://splash247.com/medicines-to-be-shipped-across-the-atlantic-by-trimaran/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Royal Caribbean Cruises on peruuttanut käynnit yksityisessä haitilaisessa satamassa ensi kevääseen saakka: https://www.marineinsight.com/shipping-news/port-of-tyne-unveils-uks-first-electric-foiling-pilot-boat-on-river-thames/
Ensimmäiset ainoastaan yksin matkustaville tarkoitetut jokiristeilyt alkavat vuonna 2027. Ms George Eliot ajaa koko sesongin vain yksin matkustavien risteilyjä tehden neljä kahdeksan päivän risteilyä kesä-marraskuun aikana Tonavalla ja yhden 15-päivän risteilyn Mustalle merelle. Alukselle mahtuu 140 matkustajaa. Kaikkien risteilyjen hintaan sisältyy lennot Lontoosta ja siirrot alueen lentokentiltä, täyshoito aluksella sekä retket: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-river-cruise-ship-for-only-solo-travellers-to-sail-from-2027/
Offshore ja merituulivoima:
Sekä Saksan että Alankomaiden hallitukset tarkastelevat uusiutuvan energian tukien rakenteita pyrkiessään kannustamaan teollisuutta ja samalla hallitsemaan loppukäyttäjien kustannuksia. Molemmat maat kokivat pettymyksiä aiemmin tänä vuonna, kun suunnitellut merituulivoiman huutokaupat eivät herättäneet kiinnostusta, ja ne ovat työskennelleet uusien suunnitelmien parissa: https://maritime-executive.com/article/germany-and-the-netherlands-to-overhaul-subsidies-for-renewable-energy
Australian Victorian osavaltio lykkää ensimmäistä avajaishuutokauppa merituulivoimapuistojen rahoitukselle vedoten globaaleihin investointiesteisiin, mikä on takaisku toimialalle, jota pidetään elintärkeänä maan siirtymisessä hiilivoimasta uusiutuvaan energiaan: https://gcaptain.com/australia-delays-first-offshore-wind-auction-as-global-investment-retreats/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Panaman kanavaviranomainen on esittänyt yli $8 miljardin investointisuunnitelman tuleville kymmenelle vuodelle. Investoinnit sisältävät mm. veden saatavuuden varmistamisen, LPG-putkilinjan, tieinfrastruktuuria ja konttiterminaaleja: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/panama-canal-maps-out-8bn-investment-plan-over-next-decade
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Helsingin laivamatkustuksen vilkkain kesäsesonki oli edellistä kesää hieman vilkkaampi. Helsingin ja Tallinnan välisen reitin vetovoima pitää ja Tukholman reitti on kasvattanut suosiotaan. Sen sijaan tammi-elokuun rahtiliikenne on ollut Helsingin Satamassa alavireistä: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/laivamatkustuksen-kesa-oli-helsingissa-edellisvuotta-pirteampi/
Kiinalainen laivajätti COSCO on vahvistanut sitoutumisensa ylläpitämään ”vakaita ja luotettavia palveluita” USA:ssa uhkaavista satamapalvelumaksuista huolimatta. Analyytikoiden ennusteiden mukaan yhtiö joutuu maksamaan $1,5 miljardia vuodessa, joka syö lähes 3/4 sen odotetusta vuoden 2026 voitosta. USA:n ulkomaankauppaministerin mukaan kiinalaisilta alusten omistajilta ja operaattoreilta veloitetaan nettovetoisuuden perusteella 50 dollaria nettotonnia kohden, ja vuosittainen korotus on 30 dollaria tonnilta kolmen vuoden aikana, jolloin se saavuttaa 140 dollaria nettotonnia kohden vuoteen 2028 mennessä. Yksittäisiltä aluksilta voidaan periä viisi maksua vuodessa: https://gcaptain.com/cosco-vows-service-stability-as-u-s-port-fees-threaten-1-5-billion-hit/
Turkulainen MEYER Floating Solutions Oy ja Sea Technology International AB ovat ilmoittaneet strategisesta kumppanuudesta uuden sukupolven suurten kelluvien terminaalien kehittämiseksi ja toimittamiseksi. Ratkaisu tarjoaa satamille, terminaalioperaattoreille, alueille ja muille sidosryhmille maailmanlaajuisesti skaalautuvan, siirrettävän ja nopeasti käyttöönotettavan vaihtoehdon kasvaviin operatiivisiin tarpeisiin: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meyer-floating-solutions-ja-sea-technology-yhteistyohon-kelluvien-terminaalien-kehittamiseksi/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Suomalainen propulsiovalmistaja Steerprop ja Seaspan Shipyards ovat laajentaneet yhteistyötään Kanadan seuraavan sukupolven polaarijäänmurtajan propulsioteknologian parissa priorisoiden tehokkuutta, turvallisuutta ja arktista valmiutta. Steerprop valittiin alun perin toimittamaan kaksi edistynyttä jääluokiteltua keulapotkuria uuteen lippulaiva-alukseen, ja nyt se tukee myös tunnelipotkurien integrointia alukseen: https://www.maritimejournal.com/equipment/icebreaker-tunnel-thruster-prioritises-efficiency/1504866.article
Korealaistelakka tavoittelee yhdysvaltalaistelakkaa päästäkseen mukaan USA:n presidentin telakkateollisuuden uudelleenrakentamiseen: https://splash247.com/hd-hyundai-eyes-us-yard-in-bid-to-cash-in-on-trumps-shipbuilding-revival/
Viime kuussa Helsingin telakalla leikattiin ensimmäiset lohkot uuteen kanadalaiseen jäänmurtajaan. Runko on tarkoitus kolmen vuoden kuluttua siirtää Kanadaan Quebeciin varusteltavaksi. Toista rakennetaan kanadalaisella telakalla. Myös USA:lla on kunnianhimoa saada 17 jäänmurtajaa kolmen olemassa olevan avuksi. Venäjällä on 47 jäänmurtajaa ja 15 rakenteilla. Myös muilla mailla kuten Kiinalla ja Ruotsilla on halu kasvattaa laivastoaan: https://gcaptain.com/arctic-icebreaker-ships-in-high-demand-as-nations-vie-for-power/
Suomalainen teknologiayhtiö Wärtsilä on solminut 15-vuotisen elinkaarisopimuksen kiinalaisvarustamon kolmen LNG-säiliöaluksen koneiston ylläpidosta: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-lifecycle-agreement-to-enhance-operational-reliability-of-three-clsico-lng-ships/
Kroatian hallitus pyrkii elvyttämään aiemmin vahvaa laivanrakennusteollisuuttaan yksityistämistoimien avulla. Otettuaan 3 Maj ja Uljanik Brodogradiliste telakat hallintaansa hallituksen rakenneuudistus- ja myyntikeskus (CERP) on avannut tarjouskilpailun Rijekassa sijaitsevasta 3 Maj -telakasta: https://maritime-executive.com/article/croatia-invites-bid-for-bankrupt-3-maj-shipbuilder-to-revive-industry
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Hollantilainen akkuvalmistaja on tuonut markkinoille vaihdettavan akkukontin, joka soveltuu sisävesiliikenteen aluksiin. Vaihtoasemia on jo kolmessa Hollannin satamassa ja lisää on tulossa. Järjestelmä nopeuttaa satamakäyntejä, kun alusten ei tarvitse odottaa akkujen latautumista: https://maritime-executive.com/article/dutch-expand-emission-free-inland-shipping-with-swappable-battery-packs
Suomalainen kaasuntoimittaja Gasum tarjoaa pooliutumispalvelua FuelEU Maritime vaatimusten saavuttamiseksi, kustannusten hallitsemiseksi ja entistä kestävämpään merenkulkuun siirtymiseksi: https://www.gasum.com/pooling/
Japanilaisvarustamo Nissen Kaiun on tullut hollantilaisen tuuliteknologian pioneerin Econowindin osakkeenomistajaksi. Econowind on kehittänyt VentoFoil-nimisen siivenmuotoisen purjeen. Yli 130 yksikköä on myyty maailmanlaajuisesti, ja asiakkaina on lähi- ja kaukoliikenteen varustamoita kaikilta markkinasegmenteiltä: https://splash247.com/japanese-shipowner-nissen-kaiun-takes-stake-in-dutch-wind-assist-pioneer/
Kolumni: Pierre Aury esittää joitakin periaatteellisen paheksuntansa joistakin uusista LNG-laivasuunnitelmista, joihin hän on törmännyt äskettäin. Riippumatta lopullisesta käyttötarkoituksestaan (sähköntuotanto, lämmitys, ruoanlaitto) metaani päätyy suurimmaksi osaksi poltettavaksi. Yksi tonni metaania vapauttaa poltettaessa ilmakehään 2,75 tonnia hiilidioksidia: https://splash247.com/new-gas-carrier-designs-make-no-sense/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Ennen luovutustaan Tynen sataman käyttöön UK:ssa satama ja valmistaja ovat esitelleet UK:n ensimmäistä sähköistä kantosiipiluotsivenettä Thames-joella. Luotsivene on tarkoitus luovuttaa satamalle vuonna 2026: https://www.marineinsight.com/shipping-news/port-of-tyne-unveils-uks-first-electric-foiling-pilot-boat-on-river-thames/
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 38: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-rises-to-near-two-month-high-on-strong-capesize-rates/
Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-1.pdf
Polttoaineraportti (ENGINE) Euroopasta ja Afrikasta: https://www.hellenicshippingnews.com/europe-africa-fuel-availability-outlook-18/
Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-market-finds-its-balance/
Maailmankauppa ja politiikka:
BRICS, kirjainyhdistelmä, joka alkoi löyhänä koalitiona monenvälisten instituutioiden uudistamiseksi, on muuttunut yhä itsevarmemmaksi blokiksiedistämään taloudellista itsenäisyyttä ja vaihtoehtoisia hallintomalleja. Sellaisena se haastaa neoliberalismin älyllisen ja institutionaalisen perinnön toimien maailmansodan jälkeisen neokolonialismin aatteellisena korvaajana. Tälle USA:n presidentin luomat shokkivaikutukset toivat uuden ja yhdistävän voiman: https://asiatimes.com/2025/09/brics-marks-the-end-of-neoliberal-ideology/
Rakenteellisen kotimaisen rappeutumisen ja USA:n finanssivallan vastaisen hiljaisen globaalin kapinan yhtymäkohta on työntänyt dollarin kriittiseen tekniseen käännekohtaan. Romahdus tässä ei olisi suhdanneluonteinen taantuma, mutta se voisi merkitä pysyvää muutosta globaalissa rahajärjestelmässä. Suurin uhka USA:n dollarille ei tule yhdestä hallinnosta, vaan vuosikymmeniä kyteneestä rakenteellisesta puutteesta: kestämättömästä finanssipoliittisesta kehityksestä.: https://asiatimes.com/2025/09/king-dollar-at-the-precipice-why-currencys-reign-is-in-jeopardy/
USA on entistä riippuvaisempi EU-tuonnista ja se on ohittanut Kiinan tuonnin. Tutkimuksen mukaan tuo riippuvuus on kasvanut viimeisten 15 vuoden aikana lähes 2,5-kertaiseksi arvoltaan. EU-tuonnin arvo oli viime vuonna $287 miljardia, kun Kiinan tuonnin arvo oli $247 miljardia: https://www.hellenicshippingnews.com/us-import-dependence-on-eu-on-the-rise-outpacing-china-study-finds/
Arviot Japanin velan todellisesta suuruudesta suhteessa bruttokansantuotteeseen vaihtelevat 240 prosentista 260 prosenttiin. Kumpi tahansa tai mikä tahansa näiden kahden välillä tarkoittaa, että Japanilla on ylivoimaisesti suurin velkataakka kehittyneissä maissa. Tämä ongelma ei ole uusi, mutta se on yhtäkkiä kärjistymässä. Ilmeisin syy on se, että Tokiolla on tänä vuonna vaikeuksia houkutella tarjouksia Japanin valtionlainojen huutokauppoihin: https://asiatimes.com/2025/09/a-japanese-debt-crisis-is-closer-than-you-think/
EU-tyyppinen integraatio ei ole koskaan juurtunut Tyynenmeren alueelle. Jotkut ovat itsenäistyneitä, kun taas toiset, kuten Uusi-Kaledonia ja Ranskan Polynesia, ovat edelleen siirtomaita. Monille Tyynenmeren maille rauha näyttää erilaiselta. Sen merkitys on vähäinen ilman ilmastonmuutoksen, ydinsodan aiheuttamien vahinkojen ja inhimillisen turvallisuuden kohtaamista. Niille integraatio muotoutuu sellaisten aloitteiden kautta kuin Tyynenmeren kriisinsietokykyä edistävä rahoitusväline, alueellinen rahasto, jonka tarkoituksena on avata pääsy ilmastorahoitukseen, tai yhteisten työvoiman liikkuvuutta ja inhimillistä kehitystä koskevien toimien kautta: https://asiatimes.com/2025/09/pacific-leaders-agree-on-big-issues-but-unity-remains-elusive/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
EU-komissio keskustelee ehdotuksesta, jolla venäläisen LNG:n kielto olisi osa uutta Venäjä-pakotepakettia. Uusi painostus seuraa Euroopan komission puheenjohtajan Ursula von der Leyenin ja USA:n presidentin käymää puhelinkeskustelua. USA on lisännyt painostusta EU:hun, jotta se ottaisi vahvemman roolin Venäjän sodan lopettamiseksi Ukrainassa: https://gcaptain.com/eu-moves-to-fast-track-ban-on-russian-lng-imports/
Alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen eli nk. MARPOL-yleissopimuksen ilmapäästöjä koskevaan VI liitteeseen neuvotellaan muutoksia Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) meriympäristökomiteassa. Lokakuun ylimääräisessä kokouksessa (14.–17.10.2025) on tarkoitus hyväksyä MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen kokonaisuudistus. Uudistuksen keskeisin sisältö on kansainvälisen merenkulun ilmastopäästöjen hillintää koskeva taloudellinen ohjauskeino eli niin sanottu nettonollakehys. Samalla tehtäisiin muutoksia alusten polttoöljyn kulutusta koskevaan tiedonkeruujärjestelmään ja nimettäisiin Koillis-Atlantti ilmapäästöjen rajoitusalueeksi: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=4505
IMO:n rahti- ja konttikuljetuksia käsittelevän alakomitean (CCC 11) 11. istunto pidettiin 8.–12. syyskuuta 2025. CCC 11 viimeisteli väliaikaiset ohjeet vedyn käytölle polttoaineena, väliaikaiset ohjeet ammoniakkilastin käytölle polttoaineena ja väliaikaiset suositukset nesteytetyn vedyn kuljetukselle irtolastina. CCC 11 sopi myös työsuunnitelmasta konttien katoamisen käsittelemiseksi merellä: https://www.dnv.com/news/2025/imo-ccc-11-interim-guidelines-for-hydrogen-as-fuel-completed/
Ruotsin Transportstyrelsen haluaa yksinkertaistaa alusrekisteröintiä ja ehdottaa muutoksia merilakiin ja muihin säädöksiin. Virasto on jättänyt lakiehdotuksen oikeusministeriölle, joka tehostaisi alusrekisterikäsittelyä. Ruotsin varustamoyhdistys pitää hanketta oikean suuntaisena mutta riittämättömänä. Se on esittänyt lakiehdotukseen useita täydennystoimenpiteitä: https://www.sjofartstidningen.se/sa-vill-branschen-forenkla-fartygsregistrering/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Ukrainan kansalainen, joka pidätettiin viime kuussa epäiltynä vuoden 2022 Nord Stream -kaasuputkihyökkäyksen suunnittelusta, on askeleen lähempänä luovutusta. Bolognan tuomioistuin Italiassa on hyväksynyt hänen luovuttamisensa Saksaan oikeudenkäyntiä varten, ja prosessi on siirtynyt valitusvaiheeseen: https://maritime-executive.com/article/italian-court-approves-extradition-of-suspect-in-nord-stream-attack-case
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
P&I-vahinkovaatimukset ovat nousseet korkeimmilleen kymmeneen vuoteen. Tulipalot, sähköajoneuvot ja geopolitiikka nostivat vakuutusvaatimukset $3,1 miljardiin viime talousvuosikaudella. Vuositasolla se tarkoittaa 25 % kasvua ja viisivuotiskaudelle 16 % kasvua. Raportissa kiinnitetään huomiota myös itsemurhiin, jotka ovat pääsyy merellä tapahtuviin kuolemantapauksiin: https://splash247.com/pi-claims-hit-a-ten-year-peak/
ICS, ITF, YK, ILO ja IMO muodostivat neljä vuotta sitten työryhmän, jonka tehtäväksi tuli kehyksen luominen ammoniakkia, metanolia ja vetyä polttoaineenaan käyttävien alusten merenkulkijoiden koulutusohjelmille. Uudet koulutuskehykset on kohdistettu alalle tulevien tai jo alalla olevien tehtäviin sekä ylemmälle päällystölle. Kehykset sisältävät kattavat ohjaajien käsikirjat: https://splash247.com/shipping-launches-first-training-playbook-for-handling-ammonia-methanol-and-hydrogen/
Järjestöt ja yhdistykset:
Maailman meriliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiskeskus (GCMD) on julkaissut kuuden kuukauden Project LOTUS -kokeilunsa tulokset, jotka osoittavat, että biopolttoaineiden pitkäaikainen käyttö valtamerialuksissa voidaan tehdä turvallisesti heikentämättä suorituskykyä tai kustannuksia. Toisaalta T&E:n analyysin mukaan pelkästään 20 000 TEU:n konttilaiva Kiinan ja Brasilian välillä tarvitsisi yli 2 000 McDonald’s-ravintolan vuosittaisen jäteöljyn määrän, kun taas sen käyttö eläinrasvoilla vaatisi yli miljoona sikaa: https://splash247.com/new-data-clears-biofuels-for-extended-deployment/
Kansainvälisen kuljetustyöntekijöiden liiton ammattiliitto Uniten edustama toimistohenkilöstö on ottanut epätavallisen askeleen ja ryhtynyt lakkoon työnantajaansa vastaan. Yli 100 työntekijää Lontoon pääkonttorissa jätti työnsä maanantaina 15. syyskuuta ja sanoo jatkavansa lakossa ainakin 18. syyskuuta asti sen jälkeen, kun neuvottelut ITF:n johdon kanssa katkesivat: https://maritime-executive.com/article/itf-london-staff-start-first-ever-strike-against-the-union-federation
Tuotantojohto, työsuojelu ja henkilöstöasiat – siinä teemat, joiden ympärille Satamaoperaattoreiden foorumit kokoontuivat Tuusulan Gustavelundiin: https://navigatormagazine.fi/uutiset/foorumit-kokoontuivat-gustavelundissa/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Johtavat ympäristöjärjestöt ovat jättäneet Kansainväliselle merenkulkujärjestölle (IMO) yhteisen ehdotuksen, jossa vaaditaan toimenpiteitä, joilla estetään merenkulkualan laajentuminen kasvipohjaisiin biopolttoaineisiin, jotka voisivat uhata ilmastotavoitteita, luonnon ekosysteemejä ja ruokaturvaa. Kasvipohjaisia biopolttoaineita on vuosikymmenten ajan esitetty ”ilmastoystävällisenä” ratkaisuna liikennesektorille, mutta ne ovat yhteydessä metsäkatoon, ruokaturvattomuuteen sekä maan ja veden kaappaamiseen: https://gcaptain.com/environmental-groups-urge-imo-to-block-high-risk-biofuels-in-shippings-net-zero-framework/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
MAIB: roroalus ms Finnmasterin palosta tehty tutkintaraportti on julkaistu. Palo sattui vuonna 2021 aluksen ollessa lähdössä Hullista UK:sta. Raportin mukaan kyse oli sarjasta mekaanisia vikoja, sopimattomista varaosista korjauksissa ja miehistön vääristä menettelytavoista. Onnettomuustutkintakeskus antoi kaksitoista suositusta, jotka jakaantuivat lippuvaltiolle, varustamolle ja italialaiselle luokituslaitokselle: https://maritime-executive.com/article/maib-cites-mechanical-failures-modifications-and-crew-response-to-fire
OTKES: yli 200 metriä pitkä conro-alus oli lähdössä Australiasta Brisbanen satamasta. Alus sai konestopin ulosvievässä kanaalissa, jolloin alus menetti kaiken käyttövoimansa mukaan lukien ohjailukykynsä. Ankkuri pudotettiin välittömästi mutta perän kääntyminen vei sen matalikolle. Kaksi suositusta: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-vessel-grounded-after-blackout/
Myrskyisät sääolot viivyttävät Hollannin lipun alla purjehtivan Luoteisväylällä karille ajaneen kuivarahtialuksen irroitusta. Ensimmäinen pelastusalus asiantuntijoineen ja kalustoineen on paikalla. Lisää on tulossa viikon sisään: https://gcaptain.com/inclement-weather-delays-salvage-efforts-of-grounded-vessel-thamesborg-in-the-canadian-arctic/
OTKES: Luotsivene kaatui luotsinottotilanteessa Les Escouminsissa Kanadassa. Kaksi luotsia ehti lähes irtolastialuksen kannelle, kun luotsivene kaatui ja päätyi ylösalaisin. Veneen kansimies lensi yli laidan ja hän pääsi kaatuneen veneen rungon päälle. Veneen päällikkö pääsi ulos veneestä ja ui pintaan. Kummankin pelasti paikalle tullut rannikkovartioston alus. Seitsemäntoista huomiota ja syy kaatumiselle: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-pilot-boat-capsize/
OTKES: konttialus saapui satamaan painolastissa. Alukselle tuli satamaluotsi. Luotsi oli ennen alukseen nousua vaihtanut hinaajat, joita oli kaksi kappaletta, isompiin. Hän ei keskustellut päällikön kanssa laituriinajosuunnitelmistaan eikä päällikkö kertonut luotsille odotuksistaan. Alus törmäsi laiturilla olleeseen konttinosturiin kaataen sen sekä edessä olleeseen toiseen alukseen. Viisi suositusta: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-not-so-slow-crane-wreck/
USA:n rannikkovartiosto vastasi ilmoitukseen hukkuvasta turistista Thorin kaivossa, syvässä kuopassa kallioisella rannalla Yachatsin eteläpuolella Oregonissa. Paikka on sekä tienvarsinähtävyys että vaara varomattomille, eivätkä kaikki sinne menneet ole selvinneet hengissä, tämä selvisi: https://maritime-executive.com/article/in-daring-hoist-coast-guard-swimmer-recovers-victim-from-thor-s-well
Aluskierrätys, romutus:
Aluskierrätysmarkkinat ovat edelleen hiljaiset: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-subdued-last-week-with-prices-retreating/
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Ukrainalaisten droonien aiheuttamien tuhoisien iskujen jälkeen Venäjän öljynjalostus- ja vienti-infrastruktuuri ei uusien raporttien mukaan välttämättä pysty käsittelemään – tai edes varastoimaan – Venäjän täyttä tuotantoa. Reutersin mukaan Venäjän hallitseva putkioperaattori Transneft on asettanut rajoituksia sille, kuinka paljon varastointia tuottajat voivat käyttää putkistossaan. Putkisiirto- ja varastointikapasiteetin rajoittaminen tarkoittaa, että Venäjä joutuisi rajoittamaan tuotantoaan: https://maritime-executive.com/article/report-ukraine-s-port-strikes-may-force-russia-to-curtail-oil-output
Ukrainalaiset droonit osuivat viime viikolla Venäjän Itämeren solmukohtaan Primorskiin, mikä johti toiminnan hetkelliseen keskeyttämiseen ja vaurioitti kahta säiliöalusta. Terminaalin viikoittainen vienti laski alimmilleen heinäkuun lopun jälkeen. Vienti toisesta Itämeren satamasta, Laukaansuusta, olivat vain puolet edellisen viikon tasosta, mahdollisesti seurauksena iskuista kolmeen terminaalia syöttävään pumppaamoon: https://gcaptain.com/russias-crude-exports-lose-momentum-after-baltic-flows-targeted/
”Si vis pacem, para bellum” – ”Jos haluat rauhaa, valmistaudu sotaan”: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/taas_kerran_-_sota_vai_rauha.7918.news
Historian havinaa:
Kreikan meriarkeologit ovat löytäneet esineitä HMHS Britannicin hylystä. Britannic oli Titanicin sisaralus ja suurin ensimmäisen maailmansodan aikana menetetty alus. Britannic rakennettiin Harland & Wolffissa ensimmäisen maailmansodan huipulla ja luovutettiin vuoden 1915 lopulla. Vaikka se oli tilattu matkustaja-alukseksi, se otettiin välittömästi käyttöön sairaalalaivana Kuninkaallisen laivaston palveluksessa kalliin ja lopulta epäonnistuneen Gallipolin kampanjan uhrien kuljettamiseen: https://maritime-executive.com/article/marine-archaeologists-salvage-artifacts-from-titanic-s-sister-ship
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/