Mitä tarkoittaa termi:
Toxic resilience: https://jobanks.net/2024/07/09/toxic-resilience-what-it-is-and-how-to-overcome-it/
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kansainvälinen kuljetustyöntekijöiden liitto vaatii Yhdistyneiden Arabiemiraattien viranomaisia pelastamaan 19 merenkulkijaa hylätyltä varjolaivaston säiliöalukselta Persianlahdella. Aluksella ei ole tunnettua lippuvaltiota mutta sen omistaa Yhdistyneissä Arabiemiraateissa sijaitseva yhtiö. Varustamo on ollut pakotteiden alainen tämän vuoden huhtikuusta lähtien: https://splash247.com/19-seafarers-stranded-on-uae-owned-shadow-tanker/
Kolumni: jatkuvan ylisuoriutumisen sietäminen on uhka merenkululle: https://splash247.com/toxic-resilience-is-a-threat-to-maritime/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Kiina avaa uuden konttireitin Kiinan ja Pohjois-Euroopan satamien välillä syyskuun alussa. Reitti kulkee pohjoisen merireitin kautta ja sille luvataan 18 päivän matka-aika, alle puolet siitä mitä Suezin kautta. Kiinassa satamat ovat Qingdao, Shanghai ja Ningbo-Zhoushan sekä Euroopassa Felixstowe, Rotterdam, Hampuri ja Gdansk: https://www.hellenicshippingnews.com/new-container-route-from-asia-to-europe-a-child-of-geopolitics/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Venäjä, Iran ja Venezuela, joiden kaikkien energiakuljetuksiin kohdistuu sekä USA:n että EU:n pakotteita, jakavat lisääntyvässä määrin samojen alusten palveluita pitääkseen yllä öljykauppaansa, jota tukee kasvava joukko hämäräperäisiä liikemiehiä. Joillakin on jopa vahvat siteet länteen. Karkeasti 96 %:a aluksista operoi uusi ja vähän tunnettu varustamo Kiinassa, Hongkongissa, Seychelleillä, Yhdistyneissä Arabiemiraateissa tai muissa paikoissa, jotka vähät välittävät länsimaiden pakotteista: https://www.hellenicshippingnews.com/shadow-tanker-operators-swing-between-sanctioned-countries-to-support-oil-flows/
Ensimmäisen kerran 14 vuoteen on Syyrian Tartusin satamasta viety raakaöljylasti, joka oli kooltaan 600’000 barrelia. Se on merkittävä askel öljyalan uudelleen herättämiseksi Syyriassa: https://www.hellenicshippingnews.com/for-the-first-time-in-14-years-syria-resumes-oil-exports-with-a-shipment-of-600000-barrels/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Wallenius Marine ja Knud E. Hansen ovat tuoneet markkinoille uudenlaisen roro-konseptin, joka rakentuu Sleipner PCTC konseptille ja siitä saatuihin käyttötietoihin. Aluksen konehuone on keulassa ja pituudestaan (170 metriä) huolimatta sen lastikapasiteetti on 2’720 metriä vastaten 181 traileria. Ratkaisu mahdollistaa nopean purkamisen. Alus on varustettu hybridipropulsioratkaisuilla ja azipodeilla: https://www.hellenicshippingnews.com/wallenius-marine-and-knud-e-hansen-launch-new-roro-concept-at-donso-shipping-meet/
Wallenius Lines on hankkinut kaksi alusta, jotka se liputtaa Ruotsin lipun alle parantaakseen maan merenkulun kilpailukykyä ja avustaakseen puolustusvoimien tarpeita: https://www.sjofartstidningen.se/wallenius-lines-forvarvar-tva-fartyg-och-flaggar-svenskt/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Tallink Silja vaatii IMO:lta yhdenmukaisuutta ja selkeitä maailmanlaajuisia sääntöjä, ettei vihreä siirtymä pysähdy. Varustamo on omien sanojensa mukaan vuoden 2030 tavoitteessa jo nyt, mutta muutos ei tule ilmaiseksi: https://www.sjofart.ax/nyheter/tallink-silja-vill-ha-tydligare-regler/
Risteilyala on ottanut epätavallisen askeleen ja on jättänyt kanteen Havaijia vastaan sen uudesta matkustajamaksulaista. Alan mukaan laki on perustuslain vastainen: https://www.maritime-executive.com/article/cruise-industry-sues-hawaii-saying-green-fee-is-unconstitutional
Offshore ja merituulivoima:
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Venäläinen varjolaivaston LNG-säiliöalus, jolla ei ole jääluokkaa, on peruuttanut lähellä jäänreunaa pohjoisella merireitillä. Alus on toimettomana paikallaan. Se seurasi alussa atomijäänmurtaja Sibiriä mutta jäätiedot itäiseltä merireitin osalta jääolosuhteet ovat edelleen vaikeat eikä sinne ole asiaa ilman jääluokkaa: https://gcaptain.com/russian-shadow-fleet-lng-carrier-without-ice-class-stops-reverses-on-northern-sea-route-near-ice-edge/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Capesize-luokan irtolastialusten korjaustelakointipäivien määrä on kasvussa. Tämä johtuu EU:n päästökauppa ja FuelEU Maritime säädöksien tuomasta jälkiasennusaallosta. Teknisiä ratkaisuja ovat mm. propulsiota parantavat ja energiaa säästävät ratkaisut. Tavoite ei ole pelkästään vaatimuksenmukaisuus vaan laskea CO₂-päästöjä ja välttää ensi vuonna kovenevat sakkomaksut: https://www.hellenicshippingnews.com/rising-yard-days-could-tighten-supply-ahead/
Disneyn uusin risteilyalus on lähtenyt merikoeajoille Wismarissa. Alus maailman 11. suurin: https://www.maritime-executive.com/article/disney-adventure-cruise-ship-departs-wismar-for-trials
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Aiemmin tänä vuonna julkaistujen tietojen mukaan yli 1’000 merialuksessa on nyt käytössä kokosähköinen tai hybridisähköinen propulsiojärjestelmä. Useat hankkeet tutkivat merellä tapahtuvaa lataamista mutta huomattava enemmistö akkujen lataamisesta tapahtuu edelleen maissa. Suurin osa aluksista on pieniä hinaajia, lautta-aluksia tai offshore tukialuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/hybridising-operations-on-the-high-seas-with-innovative-battery-technology/
Maailman suurin kelluva aurinkovoimakenttä on Kiinassa. Se tuottaa 650 MW ja on pinta-alaltaan 867 hehtaaria: https://www.marineinsight.com/know-more/worlds-largest-floating-solar-farm/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 36: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-hits-over-one-week-low-on-weaker-demand-across-vessel-segments/
Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 35: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-8.23-8.29.pdf
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 35: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Bancosta-Weekly-2025-35.pdf
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 35: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Intermodal-Report-Week-35-2025.pdf
Polttoaineraportti (ENGINE) Aasia: https://www.hellenicshippingnews.com/east-of-suez-fuel-availability-outlook-20/
Maailmankauppa ja politiikka:
Maailman kauppajärjestössä (WTO) sovituin ehdoin tehtyjen kauppojen määrä on pudonnut 72 %:a. Se on suurin pudotus 80 vuoteen. Silti niiden ehtojen mukaan tehtyjen kauppojen määrä on edelleen yli 50 %:a. Syynä pudotukseen on USA:n presidentin käyttöön ottama tullipolitiikka: https://www.hellenicshippingnews.com/tariffs-cause-unprecedented-disruption-to-global-trade-rules-wto-chief-says/
Euroalueen inflaatiokehitys on ollut myönteistä ja siinä ollaan lähes tavoitteessa. Energian hinta on pysynyt maltillisena, mutta maailmantalouden riskit ovat huomattavat ja ne voivat ohjata inflaatiota mihin suuntaan hyvänsä. Työmarkkinat tuntuvat jatkavan vahvoina ja työttömyysaste on laskenut 6,2 %:in. Se tarkoittaa, että EKP saattaa laskea ohjauskorkoaan vielä kerran: https://www.hellenicshippingnews.com/eurozone-inflation-remains-delightfully-dull-ahead-of-september-ecb-meeting/
Euroalueen teollisuustuotanto kasvoi ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen kotimaisen kysynnän korvatessa USA:n tullien vaikutuksen. Kiinan tuotannon tilanne on ristiriitainen, toisten mukaan se väheni ja toisten mukaan kasvoi. Japanin, Etelä-Korean ja Taiwanin tuotanto väheni: https://www.hellenicshippingnews.com/european-factories-return-to-growth-asia-activity-shrinks/
USA:n työttömyysaste on 4,2 %, jota maan keskuspankki pitää täystyöllisyytenä. Palkkakehitys on 4 %:ssa, joka pitää palkansaajat inflaatiokehityksen yläpuolella muttei vielä lisää inflaatiovaaraa: https://www.hellenicshippingnews.com/fed-at-a-potential-pivot-point-on-jobs-as-storylines-diverge/
USA:n teollisuustuotanto on laskenut kuudetta kuukautta yhteen menoon. Tuontitullien aiheuttamaa vastusta on helpottanut tekoälyyn liittyvät kaupat: https://www.hellenicshippingnews.com/us-manufacturing-mired-in-weakness-ai-spending-boom-helps-some-factories/
Kiinan viralliset talousluvut osoittavat tehdastuotannon vähenemistä, mutta yksityisen sektorin tutkimuslaitoksen mukaan tuotanto taas kasvoi: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-factory-activity-grows-at-quickest-pace-in-5-months-private-pmi-shows/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
EU:n 9. toimeenpanoasetusmuutos 2025/1533 koskien tyyppihyväksyttyjen laitteiden vaatimuksia, tulee voimaan 23. syyskuuta 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/%e2%80%a8dnv-updated-implementing-regulation-eu-2025-1533-amending-the-med-in-force-from-23-september-2025/
EU:n merenkulun polttoainemaksuja yritetään puskea jälleen kymmenen vuotta eteenpäin vasta vuoteen 2035. Asia on puheenjohtajamaa Tanskan valmistelussa: https://splash247.com/eu-mulls-decade-long-fuel-tax-holiday-for-shipping/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Kasvava joukko aluksia purjehtii väärän lipun alla eikä viranomaisilla ole keinoja puuttua siihen. Viimeisimmän raportin mukaan yli 370 alusta käyttää väärää lippua ja niistä 85 %:a on säiliöaluksia. Tämän vuoden alussa luku oli 223 alusta. Asiantuntijoiden mukaan tämä on vakava uhka sääntöjen noudattamiselle merenkulussa: https://splash247.com/dark-fleet-doubles-down-with-false-flags-as-regulators-left-chasing-shadows/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Kovassa kilpailutilanteessa oleva merivakuutusyhtiö Alandia on kuitenkin puolivuotisraportin mukaan vakaalla pohjalla: https://www.sjofart.ax/nyheter/stabilt-alandia-i-hard-konkurrens/
Järjestöt ja yhdistykset:
Merimieslähetys on yhdessä irtolastivarustamon kanssa aloittanut koulutuksen itsemurhien ehkäisemiseksi. Viimeisen vuoden aikana kurssin on käynyt lähes 650 filippiiniläistä merenkulkijaa. Koulutus on suunnattu havaitsemaan itsemurha-aikeet, käymään avointa ja syyllistämätöntä keskustelua ja tuomaan vaaravyöhykkeessä oleville tukea: https://www.hellenicshippingnews.com/%e2%80%a8pacific-basin-seafarers-trained-to-prevent-suicide-through-partnership-with-the-mission-to-seafarers/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Video: konttialuksen kiinnitykset katkesivat Itajalin satamassa Brasiliassa mutta hinaajien nopean toiminnan ansiosta vahingoilta vältyttiin: https://www.maritime-executive.com/article/video-tugs-race-to-secure-containership-after-mooring-lines-break
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Historian havinaa:
Maailman suurin vankilalaiva suljettiin vuonna 2023. Alus oli 800-paikkainen vankilaproomu, johon sijoitettiin New Yorkin vankilalaitoksen vankeja: https://www.marineinsight.com/know-more/worlds-most-secure-maritime-prison-ship/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/