Merenkulun uutisia 22.8.2025: NEMO, tekoälystä ja digitalisaatiosta, alusten huollosta, Langh Ship, Inkoon terminaalialus telakalle, verenluovutuksesta, Panaman kanavasta, Helsingin satama laajentaa, Makinen, Elomatic, Helsingin telakka, raportteja, World Maritime Day, Ahti Pool, epäsuora oikeudenkäyttö, kummituslaivatarina.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

CLdN: https://en.wikipedia.org/wiki/CLdN

Makinen: https://ismakinen.com/about/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Vuonna 2026 Suomessa otetaan käyttöön uusi aluskäyntien ilmoitusjärjestelmä NEMO (www.emswe.fi), joka korvaa nykyisen PortNetin. Kyseessä on merkittävä uudistus, joka yhdenmukaistaa ja digitalisoi merenkulun ilmoitusprosessit kaikissa Suomen satamissa. Uudistus pohjautuu EU:n lainsäädäntöön, jonka mukaan jäsenmaiden on siirryttävä yhden luukun periaatteeseen (Maritime Single Window) aluskäyntien ilmoituksissa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/tutkimus-nemosta-ja-sen-tulevista-kayttajista/

Kolumni: digitalisaatio ja tekoäly tekevät tuloaan merenkulkuun. Nyt tarvitaan hypen sijaan realistinen ote lähestymiseen: skaalautuva infrastruktuuri, yhteensopivat sovellukset ja järjestelmäorientoitunut ajattelu: https://splash247.com/taking-a-reality-check-on-shippings-digitalisation/

Podcast: tekoälyn ja satelliittitiedon käyttö auttavat ymmärtämään tavaramarkkinoita: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-technology/using-ai-and-satellite-data-to-understand-commodity-markets

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Aluksella tehtävä huolto on kriittistä aluksen merikelpoisuuden kannalta. Merivakuutusyhtiö Skuldin saamien korvausvaatimusten mukaan tapauksissa, joissa on kyse lastivahingosta, navigointivirheestä (yhteentörmäys tai karilleajo), päästöstä veteen, miehistönjäsenen loukkaantumisesta tai kuolemasta, todettiin useasti johtuvan teknisestä viasta. Tekninen vika perustui usein riittämättömään tai huonoon huoltokäytäntöön: https://www.hellenicshippingnews.com/the-shipshape-struggle-in-shipboard-maintenance/

Viime vuosien alusrahoitusmarkkinoiden kehitys on johtanut Aasian-Tyynenmeren alueen vuokrausmallien kilpailukyvyn paranemiseen verrattuna perinteisten Euroopan ja Amerikan pankkien rahoitukseen. Tämä tarjoaa mahdollisuuksia varustamoille ja rahoittajille, jotka eivät aiemmin ole vastaavia malleja käyttäneet: https://www.hellenicshippingnews.com/asian-leasing-models-are-reshaping-maritime-funding-opportunities-for-germany/

Suomi ja Ruotsi pitävät merenkulun yhteistyöseminaarin Göteborgissa lokuun 8. päivänä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/save-the-date-fairway-forward-seminar/

Ruotsissa pidetään Donsön merenkulkumessut vajaan kahden viikon kuluttua. Artikkelista on messujulkaisu ladattavissa: https://www.sjofartstidningen.se/ladda-infor-sjofartsfesten-med-nya-masstidningen/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Suomalaisen Langh Shipin omistama 1’200 TEU:n konttialus on rahdattu brittivarustamon Eurooppa-liikenteeseen. Syöttöliikennealuksessa on kaksitahtipääkone sekä suomalaiset lastinkäsittelyjärjestelmä ja CO₂-talteenottojärjestelmä: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/optimised-finish-feeder-attuned-to-uk-line/1504184.article

Luxemburgilaisvarustamon uusin roro-alus, jonka lastikapasiteetti on 8’000 kaistametriä, on suurin lähiliikenteen roro-alus tällä hetkellä. Varustamo lupaa alukselle 40 % pienemmät CO₂-päästöt kuin edelliselle sukupolvelle, joista se eroaa paitsi voimalinjan myös lastinkuljetusominaisuuksiensa osalta: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/hybrid-ro-ro-marries-record-scale-with-flexibility/1504183.article

Kaksi vuotta sitten Venäjän, Aasian ja Turkin liikenteeseen Dubaissa perustettu konttivarustamo lopettaa yhden Aasia – Eurooppa ja kolme Aasia – Lähi-Itä reittiään elokuussa. Jäljelle jäävät kaksi Aasia – Eurooppa ja Colombo – Intia reitit. Tämä lopettaa varustamon Venäjän liikenteen: https://splash247.com/dubais-cstar-line-scales-back/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Inkoon LNG-terminaalilaiva (FSRU Exemplar) on kuivatelakalla ennalta suunnitellun huoltotoimenpiteen ajan elokuun puolivälistä syys-lokakuun vaihteeseen: https://navigatormagazine.fi/uutiset/inkoon-lng-terminaalilaiva-kuivatelakalle/

Kazakstan on joutunut vaihtamaan putkilinjaansa Mustalle merelle aiemmassa linjassa ilmenneen kloriittisaastuman takia. Samalla lastaussatama on vaihtunut ja aframax-luokan alukset ovat vaihtuneet suezmax-luokan aluksiin, joiden rahtihinnat ovat kovassa nousussa. Syyskuulle on varattu 46 suezmaxia eikä yhtään aframaxia, kun elokuussa puntit ovat tasan: https://splash247.com/suezmaxes-cash-in-on-kazakh-export-disruption/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Irtolastialukset ovat merenkulun suurin sektori: https://www.marineinsight.com/know-more/shipping-largest-sector-dry-bulk/

Vuoden 2026 Geneven irtolastikonferenssi pidetään huhtikuun 28.–29. päivinä: https://splash247.com/shipping-and-mining-powerhouses-locked-in-for-iron-ore-finale-at-geneva-dry-2026/

Brasilian rautamalmin viennin odotetaan kasvavan 4 % tänä vuonna, vaikka kysyntä onkin hiljentynyt. Brasilia on maailman toiseksi suurin (23 %) rautamalmin viejä Australian (54 %) jälkeen. Kaikista rautamalmin kuljetuksista 73 % suuntautuu Kiinaan ja 11 % muihin Itä-Aasian maihin. Rautamalmikuljetuksista 89 % tapahtuu capesize-luokan irtolastialuksilla ja Brasiliasta capesize-kuljetukset käsittävät 97 %: https://www.hellenicshippingnews.com/bimco-brazilian-iron-ore-shipments-rise-4-supporting-capesizes/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Tallink Silja ja Veripalvelu aloittavat kampanjan yhdessä urheilujoukkueiden, siivoushenkilöstön ja kuuden miljoonan matkustajan kanssa houkutellakseen uusia verenluovuttajia. Vain kolme prosenttia henkilöistä, jotka voivat luovuttaa verta niin tekevät. Koko ajan kuitenkin tarvitaan jatkuvasti eri taustan omaavia luovuttajia, jotta sairaanhoitojärjestelmä toimii: https://www.sjofart.ax/nyheter/tallink-och-roda-korset-i-blodsband/

Japanilaisvarustamo on ilmoittanut uuden, Japanin liikenteeseen tarkoitetun risteilyaluksen nimen. Alus aloittaa liikenteen ensi vuoden loppupuolella Japanin lipun alla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/mol-cruises-names-new-ship-mitsui-ocean-sakura-ahead-of-2026-launch/

Offshore ja merituulivoima:

USA:n sisäministeriö on esittänyt pitkänajan ohjelman fossiilisten polttoaineiden offshoretoiminnalle Meksikonlahdelle ja Alaskaan. Ohjelma jatkuu vuoteen 2040 saakka Meksikonlahdella niin, että kaksi kertaa vuodessa on vuokraoikeuksien huutokauppa ja Alaskassa vuoteen 2032 saakka: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/us-rolls-out-30-offshore-oil-and-gas-lease-sales-through-2040/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Panaman kanavaviranomainen ottaa lokakuun alusta lukien käyttöön uuden riskipohjaisen alustarkastusmallin. Riskiarvio perustuu aluksen tyyppiin, ikään, puutehistoriaan, lippuvaltioon ja luokituslaitokseen. Kaikki Panaman kanavaan tulevat alukset tarkastetaan fyysisesti kanavahallinnon mittaajan toimesta ja tarkastus on voimassa vuoden ajan. Tuon vuoden aikana alusten tarkastukset voidaan hoitaa digitaalisesti ehtojen täyttyessä: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/panama-canal-launches-new-risk-based-vessel-inspection-model/

Panaman hallitus on hyväksynyt Panaman kanavan ensi talousvuoden $5,2 miljardin talousarvion. Se sisältää pitkän ajan investointisuunnitelman Río Indio -järven projektiin sekä liiketoiminnan monipuolistamisen, investoinnit työvoiman kehittämiseen ja hyvinvointiin sekä kanavan kilpailukyvyn säilyttämiseen. Kanavan tuloutusvaatimus valtion budjettiin nousee $3,2 miljardiin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/panama-canal-approves-5-2-billion-budget-for-2026-declares-rio-indio-project-public-interest/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Helsingin satama käynnisti Länsisataman laajennustyöt – 1,2 hehtaaria uutta kenttätilaa. Länsisataman eteläkärjen laajennustyöt ovat alkaneet elokuussa tukimuurielementtien valmistuksella Jätkäsaaren Neptunuksenpuistossa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/helsingin-satama-kaynnisti-lansisataman-laajennustyot-12-hehtaaria-uutta-kenttatilaa/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Matkustaja-alusten sisätilojen suunnitteluun ja rakentamiseen erikoistunut suomalaisyritys sai kesäkuussa valmiiksi AIDAdivan uudistustyöt: https://navigatormagazine.fi/news/makinen-completed-a-comprehensive-interior-refurbishment-project-onboard-aidadiva/

Suunnittelu- ja konsultointiyritys Elomatic on toimittanut ja asentanut patentoidun Elogrid™-virtausohjainteknologiansa Saksan liittovaltion koulutus- ja tutkimusministeriön (BMBF) METEOR IV -tutkimusalukseen yhteistyössä MEYER FASSMER Spezialschiffbau -yhteishankkeen kanssa. Alus tukee ministeriön globaaleja, monialaisia tutkimusprojekteja, erityisesti Atlantin ilmasto- ja ympäristötutkimusta: https://navigatormagazine.fi/uutiset/elomatic-on-toimittanut-virtausohjainteknologiansa-meteor-iv-tutkimusalukselle/

Kanadalaistelakka Davie on aloittanut Helsingin telakalla Polar Max -luokan polaarijäänmurtajan rakentamisen. Runko rakennetaan Helsingissä ja loput Quebecissä Kanadassa. Alus on tarkoitus toimittaa tilaajalle vuonna 2030: https://www.maritime-executive.com/article/helsinki-shipyard-cuts-steel-on-canada-s-next-polar-icebreaker   

Koska alukset ovat kooltaan erilaisia, tulee roottoripurjeiden asennukseen ja käyttöönottoon sekä lukumäärän ja koon arviointiin kiinnittää erityistä huomiota. Lisäksi tulee kiinnittää huomiota säädöstenmukaisuuteen, meriturvallisuuteen ja näkemäesteeseen, aluksen vakavuuteen ja kallistuskokemuksiin, tehdas- ja satamakokeiden hyväksymisiin: https://www.seatrade-maritime.com/wind-powered-ships/fitting-sails-to-bulkers-meticulous-planning-essential

Korealaistelakka ostaa vietnamilaisen telakan $207,5 miljoonan hintaan. Korealaistelakan omistukseen siirtyy 100 hehtaaria tiloja, perustettu vuonna 2006, jotka ovat erikoistuneet suolanpoistolaitosten, keittimien, prosessointialitteiden ja satamanosturien valmistukseen: https://splash247.com/hd-hyundai-buys-doosans-vietnam-yard-for-207m/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Ranskalainen konttivarustamo sijoittaa vähemmistöosakkaaksi yhdysvaltalaiseen bio-LNG:tä tuottavaan yritykseen varmistaen näin sen saatavuuden. Yritys on osa BlackRock konsernia. Jo aiemmin varustamo on sijoittanut bio-LNG-hankkeeseen Le Havressa, jonka on tarkoitus tuottaa 200’000 tonnia vuosittain vuodesta 2028 sekä useisiin muihin vastaaviin hankkeisiin: https://splash247.com/cma-cgm-invests-in-us-bio-lng-supplier/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 34: https://www.hellenicshippingnews.com/lower-capesize-rates-drag-baltic-index-to-over-1-month-low/  

Kiinan CO₂-päästöt (CREA) alkuvuosi 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-carbon-emissions-fell-in-the-first-half-of-2025-study-shows/

Konttialusten rahtausraportti (Xeneta) viikolta 34: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-weekly-ocean-container-shipping-market-update-5/

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 34: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-4-this-week-34-2025/

Konttirahtimarkkinat (Linerlytica): https://shippingtelegraph.com/container-news/charter-market-remains-stubbornly-resilient-linerlytica/

Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 34: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/08/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse.pdf

Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 34: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-outlook-week-34-2025/

Polttoainesaatavuus Euroopassa ja Afrikassa (ENGINE) elokuussa 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-europe-africa-bunker-fuel-availability-outlook-20-august-2025/

Maailmankauppa ja politiikka:

Suomen ja Kiinan suhteet ovat olleet solmimisestaan (1950) lähtien varsin hyvät ja toimivat. Merkittäviä diplomaattisia kriisejä ei ole tapahtunut, ja pragmaattisen poliittisen vuoropuhelun alla myös kauppa- ja investointisuhteet ovat voineet kukoistaa. Vielä 2010-luvun alussa Suomessa vallitsi yleinen optimismi Kiinan kehityksen suhteen. Suurvaltakilpailun logiikka on kuitenkin alkanut vaikuttamaan myös Suomen ja Kiinan suhteisiin, ja käänne heikompaan suuntaan alkoi paradoksaalisesti samoihin aikoihin Xin vierailun kanssa: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/nato-suomen_kiina-suhde_muutoksessa.7899.news

Euron ja dollarin suhde-ennuste ja miten se vaikuttaa markkinoihin: https://www.hellenicshippingnews.com/eur-usd-our-latest-views/

EU:n ja USA:n tulli-/kauppasopimus on tasolla, jolle EKP sen arvioi. Tullien arvioidaan sijoittuvan 12–16 %:n välille, josta johdettuna euroalueen kasvuodotus on 1,1 % ensi vuodelle. Epävarmuutta on vielä etenkin lääkkeiden ja puolijohteiden osalta: https://www.hellenicshippingnews.com/us-eu-trade-deal-not-far-from-ecbs-baseline-forecast-lagarde-says-2/

Mitä tulli-/kauppasopimus sitten sisältää: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/u-s-eu-reveal-trade-details-under-new-framework-deal-heres-what-is-in-the-pact/

Euroalueen liiketoiminta on vilkastumassa ja uudet tilaukset lisäsivät kasvua ensimmäisen kerran sitten toukokuun vuonna 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/euro-zone-business-activity-accelerates-in-august-as-new-orders-grow-pmi-shows/

USA:n presidentti on lisännyt yli 400 artikkelia listalle, joiden tulli on 50 %. Artikkeleihin lukeutuvat mm. merimoottorit, tuulivoimaturbiinit, satamanosturit jne.: https://www.freightwaves.com/news/trump-expands-50-tariffs-on-steel-and-aluminum-to-400-additional-product-types

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

IMO on nimennyt tämän vuoden World Maritime Dayn, joka on 25. syyskuuta, teeman. Se on ”Our Ocean, Our Obligation, Our Opportunity”: https://www.marineinsight.com/shipping-news/imo-announces-2025-world-maritime-day-theme-our-ocean-our-obligation-our-opportunity/

USA ja UK asettivat pakotteet kiinalaisille terminaalioperaattoreille sekä kreikkalaiselle meklarille ja hänen verkostolleen Iranin öljyn ja öljytuotteiden kuljettamisesta useiden vuosien ajan. Pakotteet koskevat myös lähes tusinaa alusta: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-and-uk-each-launch-sanctions-on-facilitators-of-iranian-oil-trade

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Viikon päästä Helsingin merioikeudessa alkavan oikeudenkäynnin alla Eagle S -aluksen päällikkö on puolustanut toimintaansa mediassa väittäen tapahtunutta merenkululliseksi onnettomuudeksi: https://www.maritime-executive.com/article/captain-of-eagle-s-says-dragging-anchor-cable-damage-was-accident

Suomalaisen Ahti Poolin tekemien laskemien mukaan FuelEU Maritimeen liittyvät rangaistusmaksut nousevat tänä vuonna $1,1 miljardiin. Ahti hallinnoi 300 alusta eri pooleissaan. Kustannusten odotetaan lisäksi nousevan, jos ja kun IMO saa sovittua omista päästömaksuistaan: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/fueleu-penalties-to-top-1-billion-this-year

Brittioikeusistuimen päätös koskien epäsuoran oikeudenkäytön laajuutta ja vaikutusta merivakuutuksissa. Päätös on käytännössä ennakkotapaus brittioikeusistuimessa tapauksesta, jossa vaade tulee kauppalaivan Punaisen meren läpikulusta. Toiseksi tapauksen tekee mielenkiintoiseksi epäsuora oikeudenkäyttö merivakuuttamisessa: https://www.hellenicshippingnews.com/court-considers-scope-and-effect-of-asymmetric-jurisdiction-clause-in-marine-insurance-policy/

Riita koski ostajan maksamatonta polttoainelähetystä, jonka käsittelyyn oikeusistuin antoi luvan, vaikka ostaja ei ollut paikalla. Oikeusistuimen päätöksen mukaan ostaja oli tehnyt vapaaehtoisen päätöksen olla osallistumatta kuulemiseen ja asettamatta edustajaa. Sen mukaan myyjä oli oikeutettu korvaukseen polttoaineen jälleenmyynnistä, koska ostajalle oli annettu mahdollisuus täyttää sopimusvelvoitteensa hänen tekemättä kuitenkaan niin: https://www.hellenicshippingnews.com/court-considers-appropriate-measure-of-damages-for-sellers-loss-on-gasoline-contract-where-no-available-market/

Taiwanilainen oikeusistuin on tuominnut maan entisen kansanedustajan pojan ja viisi muuta henkilöä polttoaineen salakuljetuksesta Pohjois-Koreaan vastoin YK:n pakotteita. Hän sai 28 kuukauden vankeustuomion. Vaikka Taiwan ei kuulukaan YK:hon, on maa lupautunut noudattamaan sen Pohjois-Koreaan kohdistamia pakotteita ja niistä on säädetty maan lainsäädännössä: https://www.euronews.com/2025/08/20/taiwan-court-sentences-ex-legislators-son-for-illegal-fuel-transfers-to-north-korea

Kaksi norjalaista sukeltajaa on tuomittu Australiassa Newcastlen tuomioistuimessa kymmenen vuoden vankeusrangaistuksiin yrityksestä salakuljettaa 80 kiloa kokaiinia maahan irtolastialuksen runkoon kiinnitettynä. Tuomion voi hakea lyhennystä vasta, kun puolet tuomiosta on kärsitty. Huumeiden katuarvoksi arvioitiin $26 miljoonaa: https://shippingtelegraph.com/port-news/norwegian-diving-duo-jailed-for-10-years-each-for-smuggling-drugs-in-bulkers-sea-chest/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Itsemurhaa yrittänyt kadetti löydettiin hengissä vuorokausi katoamisen jälkeen huonoista sääolosuhteista huolimatta. Tyynellä merellä tapahtuneeseen etsintään osallistui useita aluksia. Kadetti sai ensiavun ja palasi alukselleen päätesatamassa, jossa tapahtui hänen kuulemisensa. Artikkelissa havainnot tapauksen johdosta: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-ship-cadet-attempts-suicide/

Pelastusmiehistöt ovat nousseet Maerskin 19’000 TEU:n konttialukseen, jossa on jo toista viikkoa ollut lastipalo Afrikan länsirannikolla. Miehistö sai kolmen hinaajan ja kahden tukialuksen avustamana tulen rajattua muttei kokonaan sammutettua. Suojapaikkahakemus on myös vireillä: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/salvage-crews-board-fire-stricken-marie-maersk

Kreetan vesillä karilleajanut ja puoliksi uponnut sierraleonelainen kappaletavara-alus ollaan siirtämässä. Aluksen miehistö pelastettiin ja urakoitsija tyhjensi aluksen polttoainesäiliöt ja voiteluaineet eikä niitä päässyt mereen, purki aluksen kipsilastin sekä sulki aluksen ilmanvaihto- ja jakelujärjestelmät: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/greece-cargo-ship-half-sunken-in-crete-decision-made-to-remove-it/

Puoliautonomisesti liikkuvasta proomusta on päässyt 10 tonnia polttoainetta kanavaan lähellä Antwerpeniä Belgiassa. Puhdistustyön ajaksi kanava jouduttiin sulkemaan. Tapauksen tekee pahemmaksi se, että Antwerpen ottaa juomavetensä kanavasta. Aluksen oman raportin mukaan se sai vesirajan yläpuolelle reiän kulkiessaan sulusta. Viranomaiset tutkivat tapausta: https://www.maritime-executive.com/article/semi-autonomous-barge-spills-fuel-on-belgium-s-albert-canal

Aluskierrätys, romutus:

USA:ssa uusi laki avaa tietä hylättyjen alusten raivaamiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/new-law-paves-the-way-for-abandoned-vessel-removal-in-charleston

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Venäjän voimakas dronehyökkäys Izmailin satamaan Etelä-Ukrainassa on saanut aikaan paljon tuhoa. Mm. purkamassa ollut tuotesäiliöalus sai pahoja vaurioita. Aluksen sanotaan olleen täynnä dieselpolttoainetta. Vuonna 2008 rakennettu alus on rekisteröity Panamaan, sitä operoi brittiyhtiö ja varustaa virolainen varustamo: https://www.maritime-executive.com/article/russian-drones-damage-tanker-during-attack-on-oil-terminal-in-izmail

Turkki kieltää Israeliin kytköksissä olevien alusten tulon satamiinsa sekä Turkin ja Israelin välisen laivaliikenteen. Syynä tähän on Huthien suorittamansa Israeliin suuntautuvan alusliikenteen seuranta: https://www.maritime-executive.com/article/report-turkey-bars-ships-with-ties-to-israel-and-suspends-all-trade

Historian havinaa:

Kummituslaivatarina: maailman pisimpään ilman miehistöä purjehtineen aluksen tarina alkaa syyskuussa vuonna 1931 lähellä Point Barrow´ta Alaskassa, jossa se hylättiin. Alus nähtiin useita kertoja vuosien mittaan ja viimeksi sen näki muuan inuiitti jäätyneenä jäälohkareeseen vuonna 1969. Alukseen on liitetty useita tarinoita: https://www.marineinsight.com/know-more/haunted-ghost-ship-the-longest-drifting-vessel-in-history/

Vauhdissa sen salaisuus, vai oliko: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/the-need-for-speed/1504187.article

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/