Tänä vuonna oli Virolaisten vuoro tulle Suomeen. Kaksi henkilöä sieltä tuli ja me olimme vastassa sitten Länsi Terminaalissa. Ei ollut kyllä meidänkään yhdistyksemme kovin hyvin edustettuna, ja varmaan yksi syy oli meidän kevään matka Maarianhaminaan. Yhteensä 8 henkilöä oli HLY:sta.
Meille oli pikku bussi vuokarattuna ja sillä mentiin ensin katsomaan Merimiesten muistomerkki Ursinin kalliolla Eirassa. Joka vuosi siellä lasketaan seppele niitten muistoksi ketkä ovat menehtyneet maailman merillä. Tänä vuonna, kun HLY täyttää 150 vuotta on meidän vuoromme laskea seppelen. Alue on hiukan huonosti hoidettu, ja se on Helsingin kaupungin vastuulla hoitaa se, mutta mitään ei ole tapahtunut.
Tämä jälkeen jatkettiin matka Diedrichsenin museoon. Siellä meillä oli opastettu kierros ja se oli todella mielenkiintoinen. Näyttelyn aiheena oli nyt Modernia. Museolla vaihtaa aiheen kolme kertaa vuodessa. Ei ollut saatavilla vironkielinen tulkki ja näin olleen opastus pidettiin Englanniksi ja Suomeksi.
Tämän jälkeen tehtiin pieni kierros bussilla kaupungissa ja sen jälkeen mentiin kauppatorille. Matkan aikana Tapani Karhuvaara kertoi mitkä nähtävyydet, milloinkin tuli näkyviin. Tapani tuntee Helsingin erittäin hyvin. Kauppatorilla juotiin kahvia ennen risteilyä.
Sitten oli vuorossa lounas risteily Doris laivalla. Lounas oli maukas ja saatiin nauttia hienosta ilmasta ja katsoa Helsinkiä mereltä päin. Helsinki on merikaupunki ja kaunis. Doris laivalla kerrottiin koko ajan missä me liikuimme ja mitkä nähtävyydet ovat näkyvissä. Tuuli oli kova mutta päällikkö piti huolen siitä, että laiva ei keinunut.
Doris laiva tuli rantaan kl 16:30 ja sen jälkeen mentiin Gilletiin ottamaan lähtömaljat. Koska Gillet on lähellä, oli helppo mennä sinne ilman kävellen. Osa HLY:n väestä lähtivät kotiin tässä vaiheessa.
Kl 18:00 taxi tuli hakemaan vieraamme ja vei heidät Länsi Terminaaliin.
Koska Virosta osallistui tällä kertaa vain kaksi henkilöä ja osallistujamäärät ovat viime vuosina olleet vähäisiä, tapahtuman jatkuminen on epävarmaa. He kertoivat ett syksyllä saattaa olla, että Viron päällikkö yhdistys lakkautetaan. Yhteistyö on ollut aika pitkä mutta se edellyttää, että on riittävä määrä osallistujia, muuten kustannukset karkaavat käsistä ja ei se muutenkaan ole mielekästä järjestää jotain, ellei ole tulijoita.
Sommarutfärden 16.08.2025
I år var det esternas tur att komma till Finland. Två personer kom därifrån och vi mötte dem vid Västra terminalen. Vår förening var inte heller särskilt väl representerad, och en anledning var förmodligen vår resa till Mariehamn i våras. Totalt 8 personer var från HSF.
Vi hade hyrt en liten buss åt oss och först åkte vi för att se sjömansminnesmärket på Ursinklippan i Eira. Varje år läggs en krans där till minne av de som omkommit på världens hav. I år, när HSF fyller 150 år, är det vår tur att lägga kransen. Området är lite dåligt underhållet, och det är Helsingfors stads ansvar att ta hand om det, men ingenting har hänt.
Efter detta fortsatte vi vår resa till Diedrichsenmuseet. Där fick vi en guidad tur och det var riktigt intressant. Utställningens tema var nu Modernitet. Museet byter tema tre gånger om året. Det fanns ingen estnisk tolk tillgänglig så turen hölls på engelska och finska.
Efter detta tog vi en kort rundtur i staden med buss och åkte sedan till Salutorget. Under resan berättade Tapani Karhuvaara vilka sevärdheter vi såg och när. Tapani känner Helsingfors mycket väl. Vi drack kaffe på Salutorget innan kryssningen.
Sedan var det dags för en lunchkryssning med Doris-fartyget. Lunchen var god och vi kunde njuta av den behagliga vädret och se Helsingfors från havet. Helsingfors är en sjöstad och vacker. På Doris-fartyget fick vi ständigt veta vart vi skulle och vilka sevärdheter som fanns att se. Vinden var stark men kaptenen såg till att fartyget inte gungade.
Doris fartyget anlände till hamnen klockan 16:30 och sedan gick vi till Gillet för att dricka en farväl drink. Eftersom Gillet ligger nära gick vi till Gillet. Några av HSF deltagare åkte hem vid det här laget. Klockan 18:00 kom en taxi för att hämta våra gäster och körde dem till västra terminalen.
Eftersom endast två personer från Estland deltog den här gången och antalet deltagare har varit lågt de senaste åren är evenemangets fortsättning osäker. De sa att Estlands befälhavare förening kan komma att läggas ner i höst. Samarbetet har varit ganska långt, men det kräver att det finns ett tillräckligt antal deltagare, annars kommer kostnaderna att bli för höga, och det är ingen mening med att ordna något om det inte finns några deltagare.
Stig Sundberg







