Merenkulun uutisia 15.8.2025: kaapelirikoista, merenkulun leikkauksista, autojen kuljetuksesta, Viking Line, pohjoiselle merireitille, HaminaKotkalle uusi toimitusjohtaja, Helsingin Satama laajentaa, vartiolaiva, raportteja, kroaattipäällikkö vapaaksi, Interpol, Saaristomeri, konttialus tulessa, Etelä-Kiinan merellä lähitilanteita.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

GAC: https://www.gac.com/finland/about-gac-finland

ICJ (International Court of Justice): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Court_of_Justice

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Kaapelirikot Itämerellä ja Taiwaninsalmessa sopivat hyvin uuden maailmanjärjestyksen käsikirjoitukseen. Vallasta kilpaillaan nyt keinoilla, jotka digitaalinen infrastruktuuri ja globaalit ristiinkytkennät mahdollistavat. Hybridihäirintä on tullut jäädäkseen. Se on osoittautunut sekä toteuttamiskelpoiseksi että tehokkaaksi. Hybridihäirinnässä voidaan luoda turvattomuuden tunnetta ilman, että tekijä jää kiinni. Suomenlahti ja Taiwaninsalmi ovat molemmat kapeita merialueilta, mikä tekee niistä samalla kaapelinrikkojille sopivia paikkoja testata paitsi valvontaa myös viranomaisten, poliitikkojen ja oikeuslaitosten reaktioita: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/kuka_katkoo_kaapeleita.7898.news

Elcome´n wifi-ratkaisu saa hyvät arvosanat aluksilla ympäri maailmaa: https://www.hellenicshippingnews.com/elcomes-welcome-maritime-wi-fi-earns-high-praise-in-global-crew-survey/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Valtiovarainministeriön ehdottama leikkaus merenkulun miehistökustannusten palautusjärjestelmään olisi kestämätön ratkaisu suomalaisen merenkulun ja Suomen huoltovarmuuden kannalta. Leikkaukset johtaisivat Suomen lipun alla olevien alusten siirtämiseen muiden lippujen alle, vaarantaen Suomen oman kauppalaivaston ja meille elintärkeiden merikuljetusten huoltovarmuuden. Jos Suomi ainoana EU-maana toteuttaisi ehdotetut leikkaukset, Suomen lippu ei olisi enää kilpailukykyinen. Tämä johtaisi käytännössä tuhansien suomalaisten merenkulkijoiden työpaikkojen menettämiseen: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/suomen-varustamot-merenkulun-tukien-leikkaus-lisaisi-tyottomyytta-ja-heikentaisi-suomen-huoltovarmuutta/

Viimeaikaiset tutkimukset paljastavat, että 41 %:a työpaikan hakijoista epäilee, onko heidän hakemustaan edes käsitelty ja lähes kolmasosa pelkää olevansa siirretty pysyvästi työnantajien toimesta syrjään hakemuksissa. Pitkäaikainen palautteeton kausi on yhteydessä pessimismiin, ahdistukseen ja sitoutumattomuuteen. Erityisesti tämä koskee nuoria työnhakijoita ja pitkäaikaistyöttömiä: https://www.hellenicshippingnews.com/the-hood-targets-ghosting-pandemic-with-launch-of-the-career-hub-as-studies-reveal-psychological-toll-on-jobseekers-2/

Kaksitoista yksinkertaista keinoa alentaa aluksen huolto- ja ylläpitokustannuksia:  https://www.hellenicshippingnews.com/12-amazingly-simple-ways-to-slash-ship-maintenance-costs/

Ruotsalainen Lighthouse, joka on maan merenkulkualan yhteistyöalusta, on esitellyt kansallisen ohjelman merenkulun tutkimukseen ja ehdottaa sille huomattavasti lisärahoitusta, 300 miljoonaa kruunua. Ohjelman takana on koko ruotsalainen merenkulkuala, varustamot, meriteollisuus, satamat ja elinkeinoelämä, akatemia ja viranomaiset: https://www.sjofartstidningen.se/branschen-vill-tredubbla-medlen-till-forskning/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Autojenkuljetusmarkkinat ovat jäähtyneet vuodesta 2023, jolloin ne kävivät historiallisen korkealla. Kysyntää on tasannut uusien alusten toimitukset ja vähäinen romutus. Tällä hetkellä rahtitilanne on vakaa. Wallenius Wilhelmsen varustamolla on 79 alusta, joista kaksi on vuonna 1995 rakennettuja. Varustamo uusii kalustoaan hankkimalla 14 uudisrakennusta, kahdeksan 11’700 CEU:n ja kuusi 9’300 CEU:n: https://www.seatrade-maritime.com/cargo/shipping-buoys-wallenius-wilhelmsen-in-volatile-market

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Tanskalainen tuotesäiliöalusvarustamo Torm on järjestellyt lainoituksiaan paremmin ehdoin ja sopimuksiaan 22 rahdatun aluksen kanssa: https://shippingtelegraph.com/tankers/torm-boosts-fleet-with-refinancing-loans-and-lease-deals-for-22-ships/

IEA:n mukaan öljymarkkinoiden epätasapaino lisääntyy tarjonnan kasvun ylittäessä kysynnän kasvun: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-market-imbalance-set-to-increase-as-rising-supply-outpaces-demand-growth/

Venäjän raakaöljyn kauppa käy USA:n ja Venäjän presidenttien tapaamisen alla: https://gcaptain.com/russia-keeps-crude-exports-flowing-ahead-of-trump-putin-summit/

USA vei 30 %:a tuottamastaan energiasta viime vuonna:  https://www.hellenicshippingnews.com/the-united-states-exported-30-of-the-energy-it-produced-in-2024/

USA:n valtionvarainministeriö on myöntänyt Chevronille luvan laivata öljyä Venezuelasta huolimatta pakotteista, jotka ovat edelleen voimassa. Osto tulee käydä Venezuelan öljy-yhtiö PDVSA:n kanssa ilman maan hallituksen mukanaoloa. Alueella on useita Chevronin käyttämiä aluksia valmiina, joista ensimmäinen on jo lastaamassa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/first-tanker-to-export-crude-oil-to-u-s-under-new-license-docks-in-venezuela/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Viking Linen toisen vuosineljänneksen tulos on nousujohteinen mutta korkeammat kustannukset, epävarmat markkinat ja raskas telakointiohjelma painavat tulosta: https://www.sjofart.ax/nyheter/battre-siffror-efter-tuff-vikingvar/

Euroopan turvallisimmat kaupungit on listattu. Tallinna on toisena listalla: https://www.euronews.com/travel/2025/08/12/europes-safest-cities-ranked-the-top-destination-offers-both-historic-charm-and-peace-of-m

Offshore ja merituulivoima:

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Venäjä on aloittanut raakaöljykuljetukset pohjoisella merireitillä tällä purjehduskaudella. Kaikki laivaukset ovat pakotteiden alaisilla säiliöaluksilla ja osa ilman kulkulupaa. Tämän vuoden kolmesta säiliöaluksesta iältään 15–20 vuotta, yhdellä on P&I-vakuutus pakotteiden alaiselta venäläiseltä vakuutusyhtiöltä, kun taas kahdella muulla, joista toisella on kulkulupa, ei ole tunnettua vakuutusturvaa: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-with-russian-crude-sail-via-arctic-route-to-china-some-without-permits/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

HaminaKotka Satama Oy:n hallitus on nimittänyt KTM Eija Rossin yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi 1.1.2026 alkaen: https://navigatormagazine.fi/uutiset/haminakotka-sataman-uusi-toimitusjohtaja-on-eija-rossi/

Helsingin Satama on käynnistänyt Länsisataman eteläkärjen laajennusurakan, joka tuo satamaan noin 1,2 hehtaaria uutta kenttätilaa. Työt ovat alkaneet elokuussa tukimuurielementtien valmistuksella Jätkäsaaren Neptunuksenpuistossa. Urakan ensimmäisessä vaiheessa valmistetaan 67 teräsbetonista tukimuurielementtiä, joiden korkeus on jopa 14 metriä ja paino 250 tonnia. Massiiviset teräsbetonirakenteet pyritään saamaan valmiiksi tämän vuoden puolella ja ne asennetaan paikalleen kesällä 2026: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/lansisataman-laajennustyot-vauhtiin-jattimaiset-betonielementit-valmistuvat-neptunuksenpuistossa/

Panaman kanavaviranomainen on ilmoittanut suunnittelevansa kanavan päihin kahta LPG-terminaalia, joita yhdistää putki. Se mahdollistaisi Karibian tuotannon siirtämisen Tyynen meren puolelle vastaamaan Kiinan kasvavaan kysyntään. Kanavaviranomaisen mukaan satamat omistaisi kanavaviranomainen ja niitä operoisi kolmas osapuoli: https://gcaptain.com/panama-canal-to-enter-port-business-with-dual-terminal-tender/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Meyer Turun Rajavartiolaitokselle rakentama vartiolaiva NB 1406 saa virallisen nimensä viikon päästä perjantaina. Aluksen kummi on rouva Suzanne Innes-Stubb. Juhlallinen kastetilaisuus järjestetään perjantaina 22.8.2025 Uudenkaupungin Työveneen telakalla: https://navigatormagazine.fi/uutiset/rajavartiolaitoksen-vartiolaiva-kastetaan-22-8/

Korealaistelakka avaa Filippiineillä uudistetun Subic Bayn telakan ensi vuoden alussa. Telakan kapasiteetti on jopa kymmenen alusta vuodessa. Telakka-alue on vuokrattu kymmeneksi vuodeksi, johon sijoitetaan $550 miljoonaa sinä aikana. telakka rakentaa 16–18 kuukaudessa 250 metriä pitkän tuotesäiliöaluksen. Työntekijöitä on palkattu 3’500, joiden koulutus on käynnissä. Täydellä kapasiteetilla työntekijämäärä nousee 7’000:en: https://splash247.com/hd-hyundais-new-philippine-yard-to-open-in-january-with-capacity-for-10-ships-a-year/

Kahden suuren Kiinan valtion omistaman telakkayhtiön yhdistyminen etenee. Yhtiöiden osakkeiden kaupankäynti on keskeytetty, kunnes yhdistyminen on tapahtunut: https://www.maritime-executive.com/article/cssc-and-csic-pause-trading-as-shipbuilding-mega-merger-nears-finale

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Espanjalaisomisteinen bound4blue purjeentekijä on saanut huomiota purjeratkaisullaan. Kysyttäessä, mitä seuraavaksi, hänellä ei ole tarjota keksintöjä vaan integraatiota. Nyt merenkulussa nojataan yksilöllisiin ratkaisuihin, seuraava askel on saada järjestelmät toimimaan yhteen. Myös tekoäly tuo virtaviivaistumista, mutta kyberturvallisuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota: https://splash247.com/bound4blue-integration-not-invention/

GAC tarjoaa ratkaisuja merenkulun polttoainesiirtymän palapeliin: https://www.hellenicshippingnews.com/solving-the-maritime-fuel-transition-puzzle/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 33: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-extends-gains-on-higher-rates-across-vessel-segments/  

Irtolastimarkkinat (Signal Group) viikolla 33: https://www.hellenicshippingnews.com/chart-of-the-week-spotlight-on-brazilian-iron-ore-shipments-c3-market-rates/

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolla 33: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-3-this-week-33-2025/

Konttirahtimarkkinat (Xeneta) viikolla 33: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-weekly-ocean-container-shipping-market-update-spot-rates-slide-further-amid-stable-tariff-outlook/

Markkinaraportti (Fearnleys) viikolla 33: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/08/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-1.pdf

Polttoaineraportti (ENGINE) viikolla 33: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-europe-africa-bunker-fuel-availability-outlook-13-august-2025/

Polttoaineraportti (MABUX) viikolla 33: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-outlook-week-33-2025/

Tiedusteluraportti merenkulun uhista (Dryad Global) viikolla 33: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-intelligence-brief-11-august-2025/

Maailmankauppa ja politiikka:

EU ja USA ovat askeleen lähempänä tulli- ja kauppasopimusta USA:n presidentinhallinnon vastatessa EU-komission ehdotuksiin: https://www.euronews.com/my-europe/2025/08/14/eu-and-us-closer-to-finalising-trade-deal-text-as-washington-sends-back-suggestions

Dollari liukuu USA:n inflaatiolukujen tukiessa syyskuun koronlaskua. Miten maailmantalouden kasvu suhtautuu tilanteeseen: https://www.hellenicshippingnews.com/dollar-slips-as-us-inflation-data-backs-september-rate-cut/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

USA:n presidentinhallinto on virallisesti torjunut IMO:n nettonolla kehysehdotuksen ja uhkaa tukijamaita kostolla. Millä, sitä ei lausunto kerro, mutta tullit ovat olleet USA:n presidentin aseena tähän asti: https://splash247.com/us-rejects-imo-net-zero-framework/  

Kansainvälinen tuomioistuimen (ICJ) viimeaikainen neuvoa antava kanta on muuttanut poliittisen kunnianhimon kohti sitovaa noudattamista, joka nostaa IMO:n ja merenkulun panoksia. Vanuatun, joka on toiminut ICJ:n keihäänkärkenä prosessissa, mukaan sääntely vahvistaa haavoittuvien maiden painostusta paljon saastuttavia maita kohtaan, jotta ne toimisivat: https://www.hellenicshippingnews.com/icj-ruling-puts-legal-heat-on-global-shipping-pacific-leads-the-call/

IMO:n pääsihteerin alustus YK:n turvallisuuskomitealle aikaansai pysyvien jäsenten välisen kiihkeän keskustelun sekä turvallisuudesta että muista polttavista aiheista: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-and-china-square-off-at-un-maritime-security-debate

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Turkki on vapauttanut kroaattipäällikön, jonka oikeus oli tuominnut 30 vuodeksi vankilaan viranomaisten löydettyä alukselta huumeita. Suomalainen yliperämies jäi edelleen vankilaan kärsimään saamaansa 30 vuoden vankilatuomiota. Hän odottaa tuomionsa käsittelyä korkeimmassa oikeudessa. Useat merenkulun organisaatiot ja ryhmät ovat todenneet tämän tapauksen olevan jälleen yksi esimerkki merenkulkijoiden kriminalisoinnista ilman riittäviä todisteita: https://www.marineinsight.com/shipping-news/turkey-releases-captain-sentenced-to-30-years-in-prison-after-cocaine-found-on-his-ship/

Kansainvälisen rikospoliisiorganisaation (Interpol) päällikkö varoittaa rikollisverkostojen hyödyntävän kaikki puutteet toimivalta-alueiden välillä ja jokaisen yhteistyön heikkouden. Merirosvous ja aseelliset ryöstöt ovat tietyillä alueilla nousussa. Lisäksi terroristien verkostot hyödyntävät rikollisten aseiden, toimijoiden ja laittomien tavaroiden toimitusketjuja toiminnan rahoittamiseksi: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/criminal-maritime-networks-exploiting-every-gap-between-jurisdictions-warns-interpol-chief/

Video: pienen rahtialuksen 28-vuotias päällikkö pidätettiin hänen aluksensa ajettua jahdin päälle, joka upposi vieden yhden henkilön mukanaan. Hänen ruumiinsa löydettiin etsinnöissä ja hänet todettiin kuolleeksi sairaalassa. Alueella vallitsi huono näkyvyys. Syytteen mukaan päällikkö ei ollut ryhtynyt tarvittaviin toimenpiteisiin onnettomuuden ehkäisemiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/japan-arrests-cargo-ship-captain-after-fatal-collision

Sri Lankan korkeimman oikeuden päätös, joka asettaa kaiken vastuun ja syyn ms X-Press Pearl -alukselle sen uppoamisen takia, varustamolle ja aluksen operaattorille tuomitusta $1 miljardin kompensaatiosta saa aikaan vastalauseita. Operaattorin mukaan tuomio ei ota huomioon kansainvälistä lainsäädäntöä ja syyllistää aluksen päällikön ennen kuin hänen tapauksessaan on annettu tuomiota. Päällikköä ei ole ollut edes paikalla hänen tapauksensa oikeuskäsittelyissä: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/x-press-pearl-judgement-ignores-international-maritime-law

Oikeustapaus: Selvisikö epäsuoran vahingonkorvauksen laajuus? Tapaus koskee aikarahtaussopimusta soijapapujen kuljetuksesta Etelä-Amerikasta Kiinaan: https://www.hellenicshippingnews.com/the-grand-amanda-has-the-scope-of-the-implied-indemnity-now-been-clarified/

USA:n liittovaltion tuomari on peruuttanut NOAA kalastusviraston antaman luvan kalastaa tonnikalaa Tyynen meren mertensuojelualueella: https://www.maritime-executive.com/article/federal-court-suspends-fishing-in-pacific-islands-nat-l-monument

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Podcast: miten tekoäly mullistaa varustamoiden vakuutusmarkkinat erityisesti korkean riskin alueilla: https://www.seatrade-maritime.com/insurance/ai-chartering-and-war-risk-with-spot-ship-and-vanguard-tech

Merenkulun tiedusteluyhtiö Pole Star Global on ostanut brittiläisen merenkulun riskienhallintayrityksen. Kauppaan kuuluu merenkulun riskienhallinta-alusta Coral, jota vakuutusmeklarit ja vakuutuksenantajat käyttävät arviointityökaluna. Kauppahinta ei ole tiedossa: https://splash247.com/pole-star-global-buys-clearwater-dynamics/

Järjestöt ja yhdistykset:

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Hyvää on se, että jo tehtyjen toimenpiteiden ansiosta Itämeren kokonaistilanne on tasaantumassa, esimerkiksi yli sadan Helcomin hotspot-alueen ongelmalistalla on jäljellä enää yksi koko Itämerellä – ja se on Saaristomeri: https://navigatormagazine.fi/uutiset/pauli-aalto-setala-itameren-alueen-ongelma-on-saaristomeri/

Tämän hurrikaanikauden ensimmäinen myrskyvaroitus on annettu. Merenkulkua sekä Puerto Ricon ja USA:n Neitsytsaarten satamia on varoitettu trooppisesta myrsky Erinistä, jonka odotetaan muuttuvan hurrikaaniksi tänään ja vakavaksi hurrikaaniksi viikonloppuna. Tuulten odotetaan nousevan 45 m/s:ssa mutta Erinin reitti kulkee saarista pohjoiseen eikä sen odoteta rantautuvan seuraavien viiden päivän aikana: https://www.maritime-executive.com/article/tropical-storm-erin-to-pass-north-of-puerto-rico-as-major-hurricane

Itämerellä aikaa viettäneet voivat omin silmin todistaa sen kehnoa kuntoa. Sinilevää kelluu avomerellä lauttoina, venesatamissa puuroina. Itämeri on matala pieni meri, jossa vesi ei vaihdu nopeasti, ja Euroopan lämmetessä noin kaksi kertaa nopeammin kuin muu maailma kiihtyvä ilmastonmuutos ruokkii ongelmia veden lämpötilan noustessa nopeasti, kuten taas tänäkin kesänä: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/eu-tason_saantelysta_vetoapua_itameren_tilan_parantamiseen.7897.news

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Marshall saarten lipun alla purjehtiva irtolastialus on ajanut karille Montrealin pohjoispuolella St- Lawrence -joella. Viranomaiset ilmoittivat, ettei kyse olisi alentuneesta vedenkorkeudesta ja monet ovat kyseenalaistaneet aluskoon kasvun vesiväylällä. Alusta operoi varustamo, joka on erikoistunut Kanadan vesillä tapahtuviin kuljetuksiin. Vallitsevan helleaallon vuoksi virtaamat ovat laskeneet alueella: https://www.maritime-executive.com/article/bulker-grounds-in-st-lawrence-river-raising-water-level-questions

Tanskalaisvarustamon 19’076 TEU:n konttialuksen on ilmoitettu olevan tulessa Länsi-Afrikassa Liberian rannikolla. Hollantilaisen pelastusyhtiön hinaajat ovat matkalla paikalle. Miehistö on turvassa ja pysyy aluksella. Palon havaittiin olevan konteissa ja miehistö yrittää hillitä sitä aluksen voimin. Alus on ottanut suunnan kohti Liberiaa: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/marie-maersk-ablaze-off-west-africa

Video: lähes 28-metrinen loistojahti syttyi palamaan konehuoneesta ja upposi sen ollessa hinauksessa. Aluksella oli seitsemän henkeä, päällikkö, kaksi miehistön jäsentä ja neljä matkustajaa, jotka saatiin pelastettua hyvissä voimissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/video-luxury-superyacht-da-vinci-sinks-after-catching-fire-off-formentera/

OTKES: konttialus törmäsi pieneen kappaletavara-alukseen yöllä sään ollessa kirkas ja merenkäynnin vähäistä. Törmäyksen jälkeen kappaletavara-alus upposi vieden kolme miehistön jäsentä mukanaan. Konttialuksen komentosilla oli päällikkö ja kolmas perämies, kappaletavara-aluksen komentosillalla oli päällikkö ja perämies, jotka kummatkin menehtyivät. Uupumuksella tai päihteillä ei ollut tiettävästi osuutta asiaan: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-collision-with-sinking-and-fatalities/

Aluskierrätys, romutus:

Konttialus ms Solong, joka törmäsi yhdysvaltalaiseen säiliöalus mt Stena Immaculate’en Pohjanmerellä, on tullut Belgiaan romutettavaksi: https://www.maritime-executive.com/article/containership-involved-in-north-sea-collision-arrives-at-recycling-yard

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Huthit aikovat Punaisen meren liikenteen vahtikoiriksi. Huthivetoinen HOCC (Humanitarian Operations Coordination Center) lupaa turvallisen läpikulun aluksille, jos niillä ei ole kytköksiä ”pakotteiden alaisiin” varustamoihin. Kulkulupia saa HOCC:sta. Merenkulun turvallisuusasiantuntijan mukaan Huthit yrittävät tällä oikeuttaa toimensa ja hyökkäyksensä aluksia kohtaan: https://splash247.com/houthis-seek-to-legitimise-maritime-role-with-safe-transit-service/

Indonesian poliisin suorittamat pidätykset ovat rauhoittaneet tilannetta alueella: https://www.seatrade-maritime.com/piracy/arrests-halt-deepsea-vessel-boardings-in-singapore-strait

Viikolla 33 raportoitiin Aasiassa ”vain” yksi kategorian 4 tapaus, aseellinen ryöstö. Kyseessä oli hinaajaan kohdistunut hyökkäys Singapore Straitin reittijakovyöhykkeellä. Miehistön jäsenille ei aiheutunut loukkaantumisia mutta romumetallia varastettiin lastista: https://shippingtelegraph.com/piracy-news/one-incident-of-armed-robbery-in-asia-5-11-august-recaap/

Kiinan laivasto sanoo karkottaneensa USA:n laivasto hävittäjäaluksen, joka ajoi Scarborough Shoalin alueella. Kiina pitää aluetta omanaan ja vaatii sinne kulkulupaa. USA taas vetoaa alueen olevan kansainvälistä merialuetta: https://gcaptain.com/china-us-clash-over-naval-incident-near-scarborough-shoal/

Video: kiinalainen sota-alus kolaroi kiinalaisen rannikkovartioston aluksen kanssa sen jahdatessa Fillippinien rannikkovartioston alusta Etelä-Kiinan merellä. Sota-aluksen keula vaurioitui ja ilmeisesti keulassa olleille henkilöille sattui jotakin: https://www.freightwaves.com/news/chinese-warship-coast-guard-vessel-collide-in-busy-shipping-lane

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/