Mitä tarkoittaa termi:
DC distribution system (ship propulsion): https://en.wikipedia.org/wiki/DC_distribution_system_(ship_propulsion)
Onboard DC Grid™: https://new.abb.com/marine/systems-and-solutions/power-generation-and-distribution/onboard-dc-grid
DP (Dynamic Positioning): https://www.onesteppower.com/post/difference-dp1-dp2-dp3-vessels
OCCS (Onboard Carbon Capture and Storage): https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652624027926
OSPAR (Convention for the Protection of the Marine Environment of the North-East Atlantic): https://en.wikipedia.org/wiki/OSPAR_Convention
VDR (voyage data recorder): https://en.wikipedia.org/wiki/Voyage_data_recorder
White, Grey and Black List: https://parismou.org/Statistics&Current-Lists/white-grey-and-black-list
Mikä yritys tai yhdistys:
FMC (Federal Maritime Committee): https://www.fmc.gov/about/
IEA (International Energy Agency): https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainv%C3%A4linen_energiaj%C3%A4rjest%C3%B6
ILO (International Labour Organization): https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainv%C3%A4linen_ty%C3%B6j%C3%A4rjest%C3%B6
IMO (International Maritime Organization): https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainv%C3%A4linen_merenkulkuj%C3%A4rjest%C3%B6
IMPA (International Maritime Pilots’ Association): https://www.impahq.org/about-impa
Paris MoU: https://parismou.org/about-us/organisation
WSC (World Shipping Council): https://www.worldshipping.org/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Suomen ja Viron viranomaiset varoittavat aluksia GNSS-satelliittinavigointijärjestelmiin kohdistuvasta häirinnästä Suomenlahdella. Maat ovat julkaisseet ohjeet, miten valmistautua niihin: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/finland-estonia-warn-ships-over-gulf-of-finland-gnss-disruptions/
Inmarsatin NexusWave-järjestelmän käyttäjien määrä on ylittänyt 1’000 aluksen rajan ensimmäisten kuuden kuukauden aikana. Järjestelmän sisäänlatausnopeus on ollut aluksilla jopa 340 megabittiä sekunnissa (Mbps) ja uloslatausnopeus jopa 80 Mbps. Verkko on ollut 99,9 %:sti saatavilla aluksilla eikä esim. videopuheluissa ole ollut häiriöitä. Järjestelmään sisältyy maailmanlaajuinen kattavuus, rajoittamaton datan käyttö ja yritystason kyberturva: https://www.hellenicshippingnews.com/inmarsat-nexuswave-exceeds-1000-vessel-orders-amid-growing-demand-for-high-speed-connectivity/
Toimitusketjun hallintaan tarkoitettu project44-alustasta on tehty uusi versio, Movement: https://splash247.com/why-the-future-of-shipping-platforms-lies-in-collaboration-not-control/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Podcast: toukukuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/security-threats-crew-criminalisation-and-fires-at-sea-maritime-in-minutes
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Huolimatta raporteista ja varoituksista pahenevista ruuhkista pohjoisen Euroopan satamissa (Antwerpen, Rotterdam, Bremerhaven, Hampuri ja Le Havre) on konttilinjojen aikataulujen pitävyys parantunut alueella merkittävästi samoin kuin satamien väliin jäätäminen on vähentynyt. Kaikki alukset mukaan laskien pohjoisen Euroopan liikenteen aikataulut pitivät 66,8 % tarkkuudella: https://gcaptain.com/asia-europe-schedule-reliability-defies-european-port-congestion/
Suomalainen McGregor toimittaa täysautomaattiset konttilukot (Hippo) saksalaisvarustamon kuuteen 19’900 TEU:n konttialukseen. Toimitukset alkavat kuluvan kesän aikana ja valmistuvat ensivuoden lopulla. MacGregor jatkaa konttien kiinnitysjärjestelmien kehitystyötään, joka parantaa konttien turvallista kiinnittämistä merimatkan aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/macgregor-to-deliver-fully-automatic-twistlocks-for-hapag-lloyds-19900-teu-vessels/
Sveitsiläinen, maailman suurin konttivarustamo jatkaa kasvuaan. Varustamo tilaa $1,2 miljardilla kuusi 22’000 TEU:n konttialusta Kiinasta. Alukset ovat LNG-kaksipolttoainekäyttöisiä. Varustamon alusten kapasiteetti on 6,67 miljoonaa TEU:ta uudisrakennukset mukaan lukien, joka vastaa n. 20 % markkinaosuutta. Sillä on yli 120 aluksen (2 miljoonaa TEU:ta) tilauskirja, joista 60 alusta on välillä 19’000-24’000 TEU:ta: https://splash247.com/msc-ramps-up-megamax-expansion-with-1-2bn-shipbuilding-deal-in-china/
Tyynen meren konttirahdit USA:han ovat palautumassa tullitauon aikaisesta nousustaan. Lasku on suora seuraus alhaisesta kysynnästä USA:ssa: https://www.freightwaves.com/news/drewry-no-lasting-impact-from-tariff-break-as-ocean-rates-fall-again
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Ruotsalainen polttoainetäydennyksiä toimittava säiliöalus vaihtaa omistajaa. Alus siirtyy pitkäaikaisella rahtauksella uuden polttoainetoimittajan kuljetuksiin Itämeren alueella. Alus pysyy Ruotsin lipun alla: https://shippingtelegraph.com/shipsale-news/fjordtank-rederi-buys-m-t-lexus-from-sirius-rederi/
Lähi-Idän 12 päivän sota Israelin ja Iranin välillä nosti jälleen kerran pintaan uhat, joita Lähi-Idän öljynkuljetuksiin kohdistuu kriisitilanteissa. Artikkelissa analysoidaan kriisien aiheuttamia vaikutuksia öljynkuljetuksiin ja mahdollisuuksia monipuolistaa hankinta-alueita, joka vähentäisi halua käyttää mm. Hormuzin salmea strategisena työkaluna: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-routes-to-be-reshaped/
LNG:n tuontikuljetukset lisääntyivät Eurooppaan Aasian kustannuksella alkuvuodesta. Euroopan tuontikuljetukset lisääntyivät 21,6 %, kun Aasian tuontikuljetukset vähenivät 6,4 %. Euroopan kuljetusten odotetaan pysyvän korkeina, kun maat täyttävät huvenneita varastojaan. Kesäkuun lopussa varastojen täyttöaste oli vain 56,8 %. Euroopan kasvava LNG:n tarve nostaa hintoja myös Aasian markkinoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/europe-drives-lng-import-growth-as-asia-stumbles-on-higher-price/
Venäjä pyrkii aloittamaan LNG:n kuljetukset pakotteiden viime vuonna pysäyttämät kaasunkuljetukset Arctic LNG 2 -hankkeelta. Kuljetukseen on varattu 13 alusta, joista neljä on jäävahvistettua. Venäjällä on ollut vaikeuksia löytää ostajia hankkeen LNG:lle. Viime vuonna lastattiin kahdeksan lastia, jotka jouduttiin kuitenkin purkamaan takaisin Venäjän omiin varastoihin: https://gcaptain.com/russia-tries-again-to-expand-lng-exports-upended-by-sanctions/
Kiinan öljytuotteiden viennin odotetaan heinäkuussa kasvavan, bensiinin jopa 88 %. Taustalla on parantuneet tulot 12 päivän sodan seurauksena: https://www.hellenicshippingnews.com/china-data-july-gasoil-exports-seen-soaring-88-mom-on-better-margins/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Ahvenanmaalainen Godby Shipping on solminut useita jatkorahtaussopimuksia tai uusinut rahtaussopimuksiaan: https://www.sjofart.ax/nyheter/forlangda-avtal-for-godby-shipping/
Japanissa rakennetut handysize-irtolastialukset ovat vaihtaneet viime aikoina vilkkaasti omistajaa. Ostajat ohittavat aluksen iän, jos sen alkuperä, tekniset tiedot ja kuivatelakointi ovat kunnossa. Tarve on Tier II- ja Tier III -vaatimukset täyttävistä aluksista. Merkittävä osa handysize-aluksista on yli 10 vuotta vanhoja: https://splash247.com/japanese-built-handysizes-rule-as-sp-market-heats-up/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Viking Line on kehittänyt Helsingin ja Tallinnan välille uuden sähköisen ropax-aluksen konseptin, joka kykenee kuljettamaan 2’000 matkustajaa kahdessa tunnissa satamien välillä. Aluksen akkukapasiteetti olisi 85–100 MWh, se olisi 195 metiä pitkä, 30 metriä leveä ja nopeus n. 23 solmua. Lastikapasiteetti olisi 2’000 kaistametriä. Konsepti toteuttaisi satamien välistä vihreä käytävä -hanketta ja sille haetaan EU-tukea: https://www.cruiseandferry.net/articles/viking-line-develops-concept-for-worlds-largest-electric-ro-pax-vessel
Turussa rakennettavan Royal Caribbeanin uusimman risteilyaluksen kummiksi on nimetty laulaja Diana Ross. Hän kastaa aluksen elokuussa ennen sen neitsytristeilyä: https://www.cruiseandferry.net/articles/royal-caribbean-names-diana-ross-as-godmother-of-star-of-the-seas
Ruotsalainen Gotlandsbolaget uudistaa Oslon ja Kööpenhaminan väliä ajavia aluksiaan. Varustamo osti alukset tanskalaiselta DFDS:ltä viime vuonna ja kehittä linjakonseptiaan. Alukset olivat telakassa Landskronassa: https://www.cruiseandferry.net/articles/how-gotlandsbolaget-is-renewing-its-nordic-ferry-experience
Määräsatamaan tutustuminen on yhä useamman risteilyvieraan toive, mutta se on vaikeaa usein vain tunteja kestävien satamakäyntien aikana. Siksi useat varustamot harkitsevat satamassa oloaikojen pidentämistätarjotakseen matkustajilleen täydellisen ja syventävän kokemuksen kohteesta. Maailmassa on useita satamia, jotka ovat valmiita tähän: https://www.cruiseandferry.net/articles/how-extended-calls-are-creating-unique-cruise-experiences
Cannes Ranskan Rivieralla aikoo rajoittaa risteilijöiden käyntejä vuoden lopussa seuraten siten Nizzan ja Villefranchen esimerkkiä. Kaupungin pormestarin mukaan kyse ei ole risteilijöiden kieltämisestä vaan niiden sääntelystä, järjestelystä ja ohjeistamisesta: https://www.maritime-executive.com/article/cannes-moves-to-limit-cruise-ships-following-similar-efforts-in-nice
Offshore ja merituulivoima:
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Vedenkorkeus Rein-joella haittaa vesiliikennettä helleaallon jatkuessa ja lasku saattaa jatkua. Alhainen vedenkorkeus rasittaa kaikkea alusliikennettä Duisburgin ja Kölnin eteläpuolella lisäten kustannuksia, kun alukset joutuvat liikkumaan vain vajaalastissa. Varustamot määräävät lisämaksuja kompensoidakseen kasvaneet rahtikustannukset saadakseen sovitut rahdit kuljetettua. Rein on tärkeä viljan, mineraalien, malmien, hiilen ja öljyn kuljetusreitti: https://www.hellenicshippingnews.com/low-water-levels-hamper-shipping-in-germanys-rhine-river-as-heat-wave-continues/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Eteläkorealaistelakka on valittu rakentamaan uutta valtio-omisteista polaaritutkimusalusta. Uusi alus on 16’500 DWT:n ja se varustetaan LNG kaksipolttoainejärjestelmällä ja sähköisellä propulsiojärjestelmällä. Aluksen jääluokka on PC 3 ja se kykenee murtamaan 1,5 metriä paksua jäätä. Alus pystyy toimimaan 45 ᵒC pakkasessa. Korea ilmoittautuu mukaan arktisen alueen kilpailuun: https://www.maritime-executive.com/article/hanwha-ocean-to-build-new-polar-research-vessel-for-south-korea
USA:n presidentin Suomesta ostaa aikoma jäänmurtaja on osoittautunut 32 vuotta vanhaksi jäänmurtaja Fennicaksi. Alus on ollut töissä Alaskassa ja kulkenut pohjoisen merireitin läpi. Se on kuusi vuotta vanhempi kuin jäänmurtaja Healy. Fennican hankinta tavalla tai toisella vaatii kongressin hyväksynnän eikä se ole Valkoisen Talon budjettiehdotuksessa eikä senaatille mennessä yhteensovitusesityksessä: https://www.maritime-executive.com/article/trump-s-finnish-icebreaker-identified-as-the-32-year-old-fennica
USA:ssa kongressi on hyväksynyt Suurille Järville tarkoitetun jäänmurtajan rahoituksen mutta senaatille menevästä budjettiehdotuksesta se on poistettu. Hanketta perustellaan talven 2018/19 taloudellisilla menetyksillä, jotka olivat $1 miljardin ja 5’000 työpaikan luokkaa, koska Järvillä ei ollut kunnollista jäänmurtoa. Rannikkovartiosto operoi kolmea polaari- ja 21 kotimaan jäänmurtajaa sekä 16 jäissä kulkevaa väyläalusta. Ensimmäinen uusi raskas jäänmurtaja 50 vuoteen on tilattu mississippiläistelakalta: https://gcaptain.com/great-lakes-icebreaker-funding-cut-from-senate-bill/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Korealaisvarustamo on julkistanut aiesopimuksen Espanjassa sijaitsevan Algeciras´n terminaalin laajentamisesta. Suunnitelma, joka on tehty yhdessä satamaviranomaisen kanssa, on arvoltaan €150 miljoonaa. Siitä korealaisvarustamo maksaa €35 miljoonaa. Loput rahoittavat terminaalin toiseksi suurin osakas ranskalainen konttivarustamo yhdessä ulkopuolisen rahoituksen kanssa. Laajennuksen 1. vaiheessa terminaalin kapasiteetti kasvaa 1,6 miljoonasta 2,1 miljoonaan TEU:hun. Toinen vaihe nostaa kapasiteetin 2,8 miljoonaan TEU:hun: https://splash247.com/hmm-moves-to-expand-algeciras-terminal/
Iranilainen logistiikka- ja varustamoyhtiö on jättänyt virallisen tarjouksen ostaakseen kokonaan venäläisen Astrakhanin sataman, myös Venäjän valtion 25 % osuuden. Ehdotettu $5,6 miljoonan kauppa antaisi teheranilaisyhtiölle täyden määräysvallan Kaspian meren yhteen kriittisimmistä jälleenlaivausterminaaleista. Satamasta laivataan viljaa, metalleja, puuta ja lannoitteita pääasiassa Iraniin: https://splash247.com/iran-seeks-to-take-over-russias-astrakhan-port/
Norjan hallitus on myöntänyt $15 miljoonan valtiontuet yhdeksälle satamalle tukeakseen tehokkaita ja ympäristöystävällisiä toimia satamissa. Hankkeista kolme menee Osloon sekä Bodø:hön, Kristiansandiin ja kolmeen muuhun satamaan yksi kuhunkin. Tuet ovat osa Norjan valtion hanketta vihreän siirtymän tukemiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/norway-awards-15m-in-grants-for-nine-port-improvement-projects
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
ABB ja korealaistelakka on sopineet yhdeksän DP2₂-luokitelun sukkulasäiliöaluksen varustamisesta ABB:n tasavirtaverkolla alusten sähköjärjestelmässä. Järjestelmä on suunniteltu optimoimaan polttoainetehokkuutta, vähentämään päästöjä ja mahdollistamaan joustava integrointi energialähteiden välillä. Uudet alukset rahdataan bareboat-rahtauksella Brasilian öljykentille ja niiden luovutus alkaa vuonna 2027: https://www.hellenicshippingnews.com/abb-to-supply-integrated-power-system-for-nine-shuttle-tankers/
Vaihtoehtoisilla polttoaineilla tilatut alukset pitävät pintansa uudisrakennustilauksissa, vaikka tilaukset kokonaisuutena vähenivät. Niiden määrä oli alkuvuonna lähes 20 miljoonaa bruttotonnia (GT), joka on 78 % enemmän kuin viime vuonna. Se osoittaa varustamoiden yhä enemmän asettavan etusijalle vaihtoehtovalmiuden, joka vastaa sääntöuudistuksiin, polttoaineiden saatavuuteen ja hiilineutraaliustavoitteisiin: https://www.hellenicshippingnews.com/alternative-fuels-orderbook-shows-resilience-amid-overall-decline-in-newbuild-market/
Espanjalainen lauttavarustamo johtaa hanketta, jossa luodaan vihreä käytävä Espanjan ja Marokon välille. Väliä ajetaan kahdella täyssähköisellä katamaraanilla, jotka rakennetaan Espanjassa. valmistumisaika on vuonna 2027. Alusten teho on 16 MW:a, jolla käytetään neljää akkukäyttöistä potkuria, joiden kapasiteetti on 11’500 kWh. Se riittää 18 mailin matkalle ja akut ladataan 40 minuutissa alusten tunnin mittaisen satamakäynnin aikana: https://www.cruiseandferry.net/articles/bale224ria-to-create-spain-morocco-green-corridor-with-two-electric-fast-ferries
Norjan valtio on myöntänyt $25 miljoonaa tukea kahden ammonikkikäyttöisen irtolastialuksen rakentamiseksi. Toinen aluksista on capesize-luokan (180’000 DWT) ja toinen kamsarmax-luokan (80’000–85’000 DWT) alus. Alusten toimitus on suunniteltu vuodeksi 2029. Myös toiselle irtolastivarustamolle on myönnetty tukea $23,5 miljoonaa kahden vetykäyttöisen irtolastialuksen rakentamiseen: https://shippingtelegraph.com/shipping-finance-news/norwegian-state-enterprise-awards-grants-to-amon-maritime-lh2-shipping/
Maailman ensimmäinen nestemäisen CO₂:n ja metanolin kuljetukseen tarkoitettu säiliöalus on saanut periaatehyväksynnän japanilaiselta luokituslaitokselta: https://www.hellenicshippingnews.com/approval-in-principle-aip-for-worlds-first-lco2-methanol-carrier/
Italialaistelakka Fincantieri aikoo panostaa Euroopan puolustusteollisuuteen kohdistuviin hankkeisiin NATO:n jäsenmaiden tavoitellessa 5 % osuutta BKT:stä puolustusmenoihin. Kahdella sen telakalla rakennetaan sekä kauppa- että sota-aluksia mutta nyt ne panostavat sota-aluksiin. Telakka aikoo jatkaa vedenalaisten dronien kehittämistä. Telakka on edelleen kiinnostunut saksalaisen Thyssenkrupp AG:n meriteollisuusosastosta sen siirtyessä kohti julkista myyntiä: https://gcaptain.com/italys-fincantieri-swaps-cruise-ships-for-warships-in-defense-bid/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Viisi kysymystä merenkulun hiilineutraaliuteen liittyen vuodelle 2025, kysymys numero neljä varustamoille ja rahdinantajille: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-decarbonisation-five-questions-for-2025/
CO₂:n talteenotosta aluksilla voi tulla merkittävä tekijä päästöjen vähentämisessä merenkulussa, mutta sen puutteena on energiavaltaisuus. Teknologia on vielä kehitysvaiheessa ja DNV odottaa sen laajenevan nykyisestä 41 miljoonasta tonnista CO₂:ta vuodessa 1’300 miljoonaan tonniin, joka vastaisi 6 %:a maailman CO₂-tuotannosta. Prosessi tulee vaatimaan investointeja $700 miljardin edestä pois lukien aluksiin tehtävät investoinnit: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability/ccs-at-turning-point-expected-to-quadruple-by-2030-dnv-declares
Singaporen merenkulun hiilineutraaliuskeskus on suorittanut maailman ensimmäisen koko arvoketjun käsittävän käsittelyn aluksella talteenotetulle CO₂:lle (OCCS). Se tehtiin kahdessa vaiheessa, joista ensimmäisesssä aluksesta siirrettiin Kiinassa säiliöalukseen 25,44 tonnia talteenotettua nestemäistä CO₂:ta, josta se edelleen siirrettiin säiliöautoon. Säiliöauto kuljetti CO₂:n Ulko-Mongoliaan käytettäväksi sementin valmistuksessa: https://splash247.com/landmark-carbon-capture-pilot-completed-in-china/
Maailman kauppalaivastossa on 1’045 alusta, joka käyttää akkuja yhtenä propulsiolähteenään. Lisäksi tilauksessa on 561 alusta. Ainoastaan akkujen voimalla toimivia on 90 alusta ja 50 on tilauksessa. Sähköisiä hybridikäyttöisiä aluksia on yli 550 ja tilauksessa on 400 hybridialusta. Ottaen huomioon litiumioniakkujen aiheuttamat laivapalot, on akkujen käytöstä ja ylläpidosta oltava selkeät määräykset: https://www.maritime-executive.com/editorials/enhanced-safety-regulations-could-advance-maritime-electrification
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Meriluotsit ympäri maailmaa suorittavat yli 3 miljoonaa luotsausta vuosittain vähentäen merenkulun riskejä. IMO MSC 110:n päätöksillä tämän julkisen palvelun tuottamista parannetaan uusilla SOLAS- ja suorituskykymääräyksillä luotsin ottoon ja jättöön käytettäville välineille. Ne luokitellaan jatkossa kulutustavaroiksi, jotka tulee uusia määräajoin. Suorituskykymääräykset liittyvät luotsiluukkujen suunnitteluun, järjestelyyn ja asetteluun sekä luotsiportaiden nousukorkeuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/international-pilots-welcome-step-change-in-solas-requirements-for-pilot-transfer-arrangements/
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 27: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-hits-near-one-month-low-as-capesize-demand-slips/
Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 26: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-6.21-6.27.pdf
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 26: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/07/Bancosta-Weekly-2025-26.pdf
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 26: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/07/Intermodal-Report-Week-26-2025.pdf
Meklariraportti (xclusiv) viikolta 26: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/xclusiv-2025_06_30.pdf
Oil 2025 -raportti (IEA): https://www.hellenicshippingnews.com/new-uncertainties-lie-ahead-for-oil-markets/
Raportti mereen pudonneista konteista (WSC) päivitys 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/world-shipping-council-releases-container-lost-at-sea-report-2025-update/
Maailmankauppa ja politiikka:
Euroopan ja Aasian tehdastuotantoja huolestuttavat USA:n tulevat tullit. Japanin tehdastuotanto elpyi, Etelä-Korean hiipui vähän ja Kiinan kasvoi vähän. Euroopassa Irlanti, Espanja ja Hollanti suoriutuivat hyvin muun euroalueen pysyessä paikoillaan ja UK:n laskiessa. USA:n presidentin tullisopimuksille asettama määräaika 9. heinäkuuta pitää sopimusten tekijät kiireisinä. EU:n inflaatio pysyi tavoitearvossaan 2 %:ssa: https://www.hellenicshippingnews.com/tariff-risks-muddy-global-outlook-for-factories/
Kiinan tehdastuotanto elpyi hiukan kesäkuussa. Ostopäällikköindeksi osoittaa silti vielä kaupan laskevan: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-manufacturing-sector-improves-in-june-flat-steel-markets-stay-pressured/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Saksa alkaa yhdessä Ruotsin kanssa tunnistamaan ja puuttumaan varjolaivaston aluksiin, jotka rikkovat merenkulun sääntöjä ja alkavat kysellä alusten vakuutusturvatietoja. Ne liittyvät muiden Itämeren valtioiden ja EU:n kanssa varjolaivaston vastaisiin toimiin, jota Venäjä on voimakkaasti kritisoinut. Saksa aloittaa kyselyt Fehmarnin ulkopuolella ja toisin kuin Suomi ja Viro, se ei pysäytä aluksia vaan uhkaa EU:n laajuisilla toimilla: https://www.maritime-executive.com/article/germany-and-sweden-join-in-crackdown-on-shadow-fleet-vessels-in-baltic
Viidentoista maan ryhmä on sopinut pakokaasupesuvesien asteittaisesta kieltämisestä rannikkovesillään: https://shippingtelegraph.com/environment-news/landmark-ban-by-15-nations-on-discharge-water-from-ships-exhaust-gas-scrubbers/
Suomen aluevesillä tulevat voimaan uudet alusten jätevesien päästökiellot vaiheittain 1.7.2025 alkaen. Kiellot koskevat rikkipesurien pesuvesipäästöjä, käsiteltyä käymäläjätevettä ja harmaata vettä. Tarkoituksena on vähentää merta rehevöittävien ja haitallisten aineiden päästöjä: https://www.traficom.fi/fi/DischargeBans
Satamavaltiotarkastuksissa on ollut EU:ssa Paris MoU:n raportin mukaan pysäytyksissä nousua verrattuna aikaan ennen pandemiaa. Ikävin ilmiö on ollut ”väärän” lipun alla purjehtivat ja varjolaivaston alukset. Paris MoU:n alueella suoritetaan vuosittain noin 18’000 tarkastusta. Niissä ei ole havaittu mitään erityistä turvallisuustekijää, joka aiheuttaisi pysäytyksen, vaan kyse on lähinnä perusasioiden laiminlyönneistä: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/ship-detention-rate-for-2024-rises-on-european-port-state-control-body/
IMO MSC 110 kokouksen päätöksistä ja saavutuksista: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-maritime-safety-committee/
Venäjän käyttämä varjolaivasto on ainakin kolminkertaistunut sitten vuoden 2022. USA ja EU asettavat koko ajan sadoille aluksille pakotteita, joka lisää niiden käytön kustannuksia ja pienentää turvallisten satamien piiriä. Varjolaivaston operaattorit käyttävät kuoriyhtiöitä, vaihtavat lippua ja tunnusta sekä häivyttävät AIS-tietoja kiertääkseen pakotteita. Aluksia käyttävät rahdinantajat, vakuuttajat ja rahoittajat asettavat itsensä alttiiksi niistä johtuville riskeille, koska havaintojärjestelmät havaitsevat muutokset nykyään erittäin nopeasti: https://www.hellenicshippingnews.com/shadow-fleet-exposed-by-sanctions-and-sensors/
USA:n presidentti on peruuttanut joukon Syyriaan kohdistuneita pakotteita heinäkuun alusta lukien. Peruutukset koskevat mm. syyrialaisen öljyn ja öljytuotteiden tuontia USA:han. Syyrian öljyntuotanto on kahdessa kymmenessä vuodessa pudonnut 442’000 barrelista päivässä 90’000 barreliin päivässä. Syyrian uusi hallinto käynnisti myös maan suurimman jalostamon toiminnan kuuden kuukauden tauon jälkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/us-to-end-sanctions-on-oil-imports-from-syria-effective-july-1-2025/
YK:n alainen työjärjestö ILO on aloittanut kattavan selvityksen Pakistanin aluskierrätysprosessista parantaakseen työturvallisuutta ja mahdollistaakseen alan vihreän siirtymisen. Selvitys on osa ILO:n ja IMO:n yhteistyöprojektia, jota Norjan ulkoministeriö tukee. Selvitys etsii toimijat, tunnistaa poliittiset puutteet ja arvioi koulutustarpeet maan romutustelakoiden saattamiseksi aluskierrätysyleissopimuksen (HKC) vaatimusten mukaiseksi. Pakistanin hallitus on myöntänyt $43 miljoonan valtiontuen Gadanin alueen telakoille HKC:n täyttämiseksi: https://splash247.com/ilo-seeks-to-help-out-pakistans-archaic-shipbreaking-practices/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Media on saanut käsiinsä Sri Lankan Colombon korkeimman oikeuden ennen ilmoittamattoman VDR transskription, joka on ilmeisesti sarja keskusteluja aluksen päällikön ja varustamon välillä. VDR on Sri Lankan edustalla toukokussa 2021 uponneesta konttialuksesta. Transskriptio osoittaa hitaasti etenevän katastrofin, joka oli alkanut jo ennen aluksen tuloa Sri Lankaan, kun mikään satama ei myöntänyt sille suojapaikkaa. Upotessaan alus aiheutti mittavan ympäristökatastrofin: https://www.maritime-executive.com/article/new-vdr-transcript-sheds-light-on-xpress-pearl-disaster
Filippiinien viranomaiset työskentelevät yhdessä paikallisten miehitysyhtiöiden kanssa ratkaistakseen miehistön palkkariidan. Miehistö on kieltäytynyt lähtemästä aluksella merelle pitäen sitä merikelvottomana ja varustamo on kieltäytynyt maksamasta palkkaa ja hankkimasta muonitusta ennen kuin alus on lähtenyt satamasta. Aluksen omistussuhteet ovat myös epäselvät: https://www.maritime-executive.com/article/philippines-intervenes-for-crew-stranded-for-months-on-unseaworthy-vessel
Tanska putosi neljän vuoden jälkeen toiseksi Paris MoU:n valkoisella listalla Ranskan mentyä tänä vuonna toiseksi. Paris MoU:n alueella suoritetaan vuosittain yli 17’000 satamavaltiotarkastusta sen 28 jäsenmaan alueilla Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa: https://www.hellenicshippingnews.com/denmark-almost-at-the-top-of-international-safety-list-for-the-fifth-year-in-a-row/
USA:n merenkulkukomissio (FMC) aikoo selvittää maailman linjaliikenneneuvoston (WSC) kanssa tekemänsä sopimuksen, joka mahdollistaa konttivarustamoiden yhteenliittymät, ettei se ole maan kartellimääräysten vastainen. WSC edustaa 90 % maailman linjaliikennevarustamoista ja se sopi FMC:n kanssa vuonna 2020 kartellisuojasta. Tämä saattaa johtaa kilpailudynamiikan muutoksiin valtamerikuljetuksissa: https://www.freightwaves.com/news/us-taking-closer-look-at-ocean-carriers-antitrust-immunity
Läntisen Tyynen meren alue muodostaa merkittävän geopoliittisesti herkän alueen maailmassa. Siellä on 65 % maailman väestöstä, 63 % maailman BKT-tuloista ja 50 % maailman kauppamerenkulusta ja sen halutaan pysyvän avoimena ja vapaana kaupalle ja liikenteelle. QUAD-maiden (Japani, USA, Australia ja Intia) ovat tehneet aloitteen syventää maiden merivartiostojen yhteistyötä alueella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/quad-countries-launch-at-sea-ship-observer-mission-to-boost-maritime-cooperation/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Järjestöt ja yhdistykset:
Euroopan merisatamien liiton (ESPO) kuukauden satama on Thessaloniki: https://www.hellenicshippingnews.com/port-pro-of-the-month-thessaloniki/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Video: neljä miehistön jäsentä kuoli nostoproomun kaaduttua 130 mailia etelään Suezin kanavasta lahden Afrikan puoleisella rannikolla. Vuonna 1996 rakennettua proomua oltiin hinaamassa uuteen paikkaan onnettomuuden sattuessa. Aluksella oli 30 henkilöä, joista 23 on pelastettu ja neljän kuolleen lisäksi kolme henkilöä on kateissa: https://splash247.com/jackup-barge-sinks-in-gulf-of-suez-four-dead/
Risteilyalukselta mereen pudonneen tytön isä hyppäsi hänen peräänsä ja onnistui pitämään tyttärensä pinnalla, kunnes pelastajat ehtivät paikalle. Putoamisesta lähti heti hälytys ja päällikkö hidasti ja käänsi aluksen takaisin tulosuuntaan lähettäen pelastusmiehistön veneellä pelastamaan pudonneet. Alus oli palaamassa Fort Lauderdaleen Bahamalta. Risteilyvarustamoiden liiton mukaan vuonna 2019 25 henkilöä putosi risteilyaluksilta mereen, joista vain 9 saatiin pelastettua: https://www.marineinsight.com/shipping-news/father-jumps-to-save-daughter-who-fell-overboard-from-disney-cruise-ship/
Palaun lipun alla purjehtivassa hongkongilaisvarustamon tuotesäiliöaluksessa syttyi vakava konehuonepalo, joka johti koneen pysähtymiseen, Omaninlahdella. Intialainen sota-alus, joka partioi alueella, pelasti koko 14-henkisen intialaismiehistön. Kolmetoistahenkinen laivaston paloryhmä viiden miehistön jäsenten kanssa sai palon hallintaansa. Alus on yli 20 vuotta vanha: https://splash247.com/fire-hits-product-tanker-in-gulf-of-oman/
Kreikkalaisvarustamon 158’000 DWT:n säiliöaluksella on sattunut räjähdys ja vuoto konehuoneessa Libyan rannikolla. Alus on hinauksessa kohti Kreikkaa neljän solmun nopeudella. Asiantuntijat epäilevät räjähdyksen johtuneen magneettimiinasta, jollaisia on sattunut useammalle Venäjän satamissa lastanneelle alukselle: https://www.maritime-executive.com/article/explosion-reported-on-crude-tanker-off-the-coast-of-libya
Intian rannikolta ulkomerelle hinattavan palavan konttialuksen rakenteet alkavat pettää ja alus on perällään konehuoneeseen tulvivan veden painamana. Tilanne on silti aluksella vielä vakaa, vaikka se kallistuu vasemmalle. Asiantuntijat arvioivat, että rakenteellisesta vakavuudesta on vielä jäljellä 76 %. Pelastusmiehistö pääsi kertaalleen alukseen ja sai pumpattua 500–800 tonnia vettä konehuoneesta. Hinaaja vetää alusta 2,9 solmun nopeudella Intian talousvyöhykkeeltä avomerelle: https://www.maritime-executive.com/article/wan-hai-503-is-structurally-compromised-and-moved-out-of-indian-eez
USA:n onnettomuuskeskus on julkaissut alustavan raportin meksikolaisella purjealuksella, joka on vieraillut Suomessakin, New Yorkissa sattuneesta onnettomuudesta, jossa sen kolme mastoa katkesi aluksen lähdössä sen osuttua siltaan. Raportissa on kuvaus tapahtumasta muttei mitään päätelmiä oletettavista syistä. Tutkimukset jatkuvat: https://www.maritime-executive.com/article/ntsb-releases-first-report-on-mexican-navy-training-ship-accident
Aluskierrätys, romutus:
Vaikka Hongkongin yleissopimuksen (HKC) solmisesta on jo 16 vuotta ja se tuli voimaan 26. kesäkuuta tänä vuonna, odottavat useat romutustelakat Bangladeshissa ja Intiassa sekä kaikki Pakistanissa edelleen hyväksyntää. Bimcon arvion mukaan romutuskysyntä tulee kasvamaan seuraavan vuosikymmenen aikana merkittävästi, joka edellyttää uusia investointeja. Lisäksi useissa voimassaolevissa alusten kierrätystä koskevissa säädöksissä on ristiriitaisuuksia, joita joudutaan tulkitsemaan: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/recycling-logjam-looms-following-hong-kong-convention-entry-into-force
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Iranin laivasto valmistautui Hormuzin salmen sulkuun miinoituksella. Niin ei kuitenkaan käynyt mutta tilannekuva osoittaa, että Iranin johto harkitsi vaihtoehtoa tosissaan. Miinasodankäynti olisi aiheuttanut kaaoksen maan läntisten vastustajien piirissä vaikuttamalla 20 %:iin maailman öljykuljetuksista ja alueen konttikuljetuksiin. Mikäli Iran olisi salmen miinoittanut, olisivat merivakuuttajat lopettaneet vakuutusturvan myöntämisen alueelle. Iran miinoitti salmen Irakin sodan aikaan 80-luvun lopussa: https://www.maritime-executive.com/article/report-iran-loaded-out-naval-mines-in-preparation-to-close-hormuz
Venäläinen sota-alus on harjoitellut onnistuneesti Japanin merellä: https://gcaptain.com/russias-warships-conduct-drills-in-sea-of-japan/
Historian havinaa:
Tutkijat ovat selvittäneet, miten ihminen on asuttanut kaukaisia alueita n. 30’000 vuotta sitten. Koematkat tehtiin Itä-Kiinan merellä, jossa he koverretulla kanootilla soutivat Ushibista Taiwanista Japanin Yonaguni-saarelle Okinawalla. Neljä miestä ja yksi nainen soutivat 225 km:n matkan 7,5-metrisellä kanootilla yli 45 tunnissa. Tutkijat ovat yrittäneet ylitystä aiemminkin toisenlaisilla lautoilla mutta epäonnistuneet: https://gcaptain.com/with-a-primitive-canoe-scientists-replicate-prehistoric-seafaring/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/