Mitä tarkoittaa termi:
Towing Force (calculator): https://calculator.academy/towing-force-calculator/
Mikä yritys tai yhdistys:
ISU (International Salvage Union): https://www.marine-salvage.com/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Useat alukset ovat viime päivinä lähettäneet Hormuzin salmessa AIS-viestien lisämääreenä sanomia, joissa ne ilmoittavat mm. kansallisuudestaan tai lastin alkuperästä. Tarkoitus on estää mahdollinen hyökkäys alusta vastaan sen liikkuessa vaarallisella alueella: https://gcaptain.com/ships-near-hormuz-sending-unusual-messages-to-deter-attacks/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Viime vuonna merellä menetettyjen konttien määrä 2,5-kertaistui. Yli kolmannes menetyksistä johtui Punaisen meren kriisin aiheuttamasta kierrosta Hyväntoimenniemen kautta. Kaikkiaan menetettiin 576 konttia, joista n. 200 Etelä-Afrikan kärjen alueella. Edellisenä vuonna määrä oli kaikkiaan 221 konttia. Prosentuaalisesti menetetyt kontit vastaavat 0,0002 % kaikkiaan n. 250 miljoonasta meritse kuljetetusta kontista: https://www.seatrade-maritime.com/containers/containers-lost-at-sea-up-over-2-5-times-in-2024
Miten toimii optimaalisesti lämpösäädelty kontti: https://www.freightwaves.com/news/guess-less-save-more-smarter-reefer-management-that-pays-off
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Persianlahden merenkulun kustannukset ovat laskeneet Israelin ja Iranin välisen tulitauon myötä. Öljyn hinnannousu pysähtyi ja alueen sotavaaralisä laski 0,35–0,45 %:n välille. Kustannusten lasku riippuu silti täysin tulitauon pitävyydestä: https://www.hellenicshippingnews.com/gulf-shipping-costs-drop-as-israel-iran-ceasefire-holds/
Kiinan öljyntuonti kasvoi kesäkuussa Iranista, jo ennen Iranin ja Isrealin välistä konfliktia. USA:n presidentin lausunnot pakotteiden löysentämisestä saattavat kasvattaa tuontimääriä edelleen: https://gcaptain.com/chinas-iran-oil-imports-surge-in-june-on-rising-shipments/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Risteilyvarustamo Viking Ocean Cruise on vastaanottanut uusimman uudisrakennuksensa Fincantierin telakalla Italiassa. Alus on 54’300 bruttotonnia ja siihen mahtuu 998 matkustajaa 499 hyttiin. Ensimmäisen kesänsä alus risteilee Välimerellä ja Pohjois-Euroopassa. Alukselle on mahdollisuus jälkiasentaa vaihtoehtopolttoaine ja sen rakenteilla olevat sisaralukset ovat jo vetykäyttöisiä. Varustamo panostaa kasvuun sekä joki- että valtameriristeilyissä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/viking-takes-delivery-of-new-cruise-ship-viking-vesta-in-fincantieris-shipyard-at-ancona/
Offshore ja merituulivoima:
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Harvardin yliopiston selvityksen mukaan Kiinan läsnäoloa arktisella alueella on liioiteltu eikä syytä paniikkiin ole, mutta valppaana tulee kuitenkin olla. Väitteet Kiinan $90 miljardin investoinneista alueelle sisältävät toteutumattomattomia ja peruttuja hankkeita. Kiinalla on yhteistyötä Venäjän kanssa ja useissa kohteissa on epäilyksiä myös sotilaallisista käyttötarkoituksista. Kiina peittää hankkeensa tutkimukseen ja tulevaisuuden kaupallisiin tarkoituksiin: https://www.thebarentsobserver.com/news/chinas-arctic-investments-exaggerated-harvard-report-finds/432182
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Kansainvälisellä vaihtoehtosijoitusyhtiö Brookfieldista tulee tanskalaisen Associated Danish Ports´n (ADP) vähemmistöosakas 14,1 %:n osuudella. Infrastruktuurisijoittajalla on sijoituksia julkisissa laitoksissa, kiinteistöissä ja datainfrastruktuurissa ympäri maailmaa USA:ssa, Australiassa, Etelä-Amerikassa ja UK:ssa. Sijoituksen määrä on 700 miljoonaa Tanskan kruunua, joka rahoitetaan velalla ja omalla pääomalla. ADP omistaa ja operoi Frederician, Nyborgin ja Taulovin satamia: https://shippingtelegraph.com/port-news/brookfield-becomes-minority-owner-in-associated-danish-ports/
Saudi-Arabian satamaviranomainen on solminut sopimukset monitoimiterminaaleihin kahdeksassa kaupallisessa ja teollisuussatamassa niiden yksityistämiseksi. Sopimukset ovat 20-vuotisia ja arvoltaan yhteensä noin $586,6 miljoonaa. Niiden tarkoituksena on tehostaa satamien toimintaa ja parantaa niiden kilpailukykyä. Operaattorit ovat saudeja: https://www.marineinsight.com/shipping-news/saudi-arabia-signs-586-million-deals-to-privatise-cargo-terminals-at-8-ports/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Suomalainen Konecranes on toimittanut skottitelakalle raskasnostojärjestelmän, joka mahdollistaa kahden fregatin yhtäaikaisen rakentamisen sisätiloissa. Toimitus käsittää kaksi 20-tonnista portaalinosturia ja kaksi 100-tonnista 30 metriä korkeaa raskasnosturia. Nosturit on sijoitettu 170 metriä pitkään ja 80 metriä leveään telakkahalliin, jossa voi työskennellä 500 työntekijää vuorossa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/konecranes-delivers-special-crane-solution-for-uks-new-shipbuilding-facility/
Millainen sitten on tuo uusi skottitelakan laivanrakennushalli: https://maritime-executive.com/article/bae-systems-boosts-shipbuilding-capacity-for-frigates-with-massive-new-hall
Japanilainen telakkayhtiö tiivistää rakennetaan ja tekee siitä itselleen tytäryhtiön. Tavoitteena on voittaa takaisin menettämäänsä asemaa laivanrakennusalalla USA:n uusien tavoitteiden avulla: https://maritime-executive.com/article/japan-s-imabari-consolidates-shipbuilding-for-lower-costs-and-competition
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Kaksi vuotta käyttöönottonsa jälkeen 122 metriä pitkään roroalukseen asennetut neljä OceanWingsin kiinteää purjetta ovat osoittaneet parantavansa polttoainetehokkuutta sekä luotettavuutensa ja käyttöaikanaan suorituskykynsä kauppa-aluksessa. Purjeet säästävät 5,2 tonnia polttoainetta ja tuovat lisätehoa 1’200 kW päivässä. Alus on suunniteltu kuljettamaan raketinosia Ranskan ja Ranskan Guianan välillä: https://maritime-executive.com/article/sail-assisted-ro-ro-demonstrates-fuel-savings-in-two-years-of-service
Maailman ensimmäinen pelkästään ammoniakkia polttoaineena käyttävä alus on suorittanut neitsytmatkansa. Aluksessa on 200 kW:n suurinopeuksinen kaasupolttogeneraattori, kaksi 100 kW:n propulsiokonetta ja kaksipotkurijärjestelmä. Aluksen lastikapasiteetti on 50 tonnia ja nopeus 10 solmua. Kansainvälisen energiaviraston (IEA) arvion mukaan vuonna 2050 maailman merenkulun energiatarpeesta täytetään 45 % ammoniakilla: https://www.hellenicshippingnews.com/worlds-first-pure-ammonia-fueled-demonstration-vessel-completes-maiden-voyage-in-china/
Kiinassa on otettu käyttöön ensimmäinen vetysähköinen hinaaja, joka yhdistää vetypolttokennot ja vesijäähdytteiset litiumakut. Operointiaika on 9 solmun nopeudella 12 tuntia. Hinausvoimaa on 82 tonnia, joka tekee siitä maan vahvimman satamahinaajan. Hinaajan odotetaan vähentävän CO₂-päästöjä 1’500 tonnia vuodessa perinteiseen dieselhinaajaan verrattuna: https://www.marineinsight.com/shipping-news/china-commissions-first-hydrogen-electric-tugboat-at-qingdao-port/
Kiinan harvinaisista maametalleista valmistettujen magneettien tuotanto on taas käynnissä mutta maan lisenssipolitiikka aiheuttaa viivästyksiä. Tuotanto on noussut 25 %:sta 60 %:in, mutta jos kohdemaana on USA, lupia ei priorisoida: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-rare-earths-are-flowing-again-but-not-freely/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 26: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-dry-index-posts-weekly-loss-as-capesize-rates-fall/
Irtolastimarkkinaraportti (Baltic Exchange) viikolta 26: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesize-market-declined-last-week/
Kaivannaisteollisuuden hintaennuste (Fitch Ratings) seuraavalle viisivuotiskaudelle: https://www.hellenicshippingnews.com/fitch-ratings-revises-several-metals-and-mining-price-assumptions/
Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 26: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/New-Contex-Commentary-2025-week-26.pdf
Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 26: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-9-last-week/
Konttirahtimarkkinat (Xeneta) viikolta 26: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-container-rates-drop-dramatically/
Merenkulun markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 26: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-26.pdf
Miehistön vahingonkorvausraportti (Gard) vuodelta 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/gard-crew-claims-report-2025-key-trends-in-seafarer-health-and-safety/
Satamien tavaraliikenneindeksi (Drewry) huhtikuulta: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-port-throughput-index-up-5-6-in-april/
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 26: https://www.gibsons.co.uk/report/a-longer-view/
Öljynkulutuksen kasvu- ja säiliöalusten markkinaennuste (IEA) vuosikymmenen loppuun: https://www.hellenicshippingnews.com/crude-tanker-markets-to-remain-supported-from-oil-market-fundamentals/
Maailmankauppa ja politiikka:
EU:n ja USA:n johtajat uskovat pääsevänsä määräaikaan mennessä sopimukseen uusista tulleista maiden välillä. Tietty epätasapaino on ilmeisesti hyväksyttävissä tilanteen laajenemisen estämiseksi: https://gcaptain.com/eu-us-confident-theyll-reach-tariff-deal-by-july-deadline/
USA:n presidentin määräys merenpohjan mineraalien hyödyntämiseksi voi tarjota merenkululle uusia mahdollisuuksia. Tällä hetkellä kriittisiä mineraaleja saadaan harvoista kaivoksista, jotka sijaitsevat usein kriisiherkällä alueella. Merenpohjan hyödyntäminen avaisi usealle merenkulun sektorille uusia tehtäviä: https://www.hellenicshippingnews.com/critical-minerals-drive-a-boon-for-ship-operators/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
IMO:n Maritime Safety Committeen (MSC) 110. kokous pidettiin kesäkuun 18.–27. päivinä. Kokous päätti muutoksista luotsiportaiden ja kiinteiden irtolastien määräyksiin sekä merenkulkijoiden vaihtoehtopolttoaineiden koulutuksesta. Kokoussa jatkettiin MASS- ja vaihtoehtoisten polttoainetyöryhmien työtä. Raportti liitteenä: https://www.linkedin.com/posts/frank-marmol-b9048223_imo-msc-110-the-lr-summary-report-ugcPost-7344468130989060096-b8SP?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Konttivarustamo Maerskin satamaosasto on nostanut kanteen Brasilian vesikuljetusvirastoa (Antaq) vastaan koskien Santosin sataman konttiterminaalin operaattorihuutokauppaa. Kanne koskee viraston kriteereitä operaattorivalinnassa, jossa jo satamassa toimivat operaattorit suljetaan kilpailuksesta pois ensimmäisen kierroksen jälkeen. Brasilian liittovaltion oikeusistuin on antanut Antaqille kymmenen päivää aikaa selkeyttää kriteereitä: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/maersk-lawsuit-puts-brazil-s-santos-port-auction-on-hold
Aluksen päällikön ripeät toimet johtivat aluksen miehistön viiden jäsenen pidättämiseen huumeiden salakuljetuksesta Belgiassa: https://gcaptain.com/tanker-captain-catches-crew-smuggling-drugs-in-belgium/
USA:ssa myös lakiasiaintoimistot ottavat merituulivoiman kohteekseen. Ne ovat kiinnittäneet huomiotaan tuulivoimapuistoja rakentavien ja operoivien yhtiöiden työturvallisuuteen, joka niiden mukaan on vasta muodostumassa: https://gcaptain.com/offshore-wind-green-energy-cannot-come-at-a-human-cost/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Epävarmat ajat ja uudet uhat ovat tuoneet tutun ilmiön myös uuteen valoon. Viivästyksiäkin vastaan voidaan vakuuttaa: https://www.hellenicshippingnews.com/beyond-lay-up-delay-risk-insurance-in-an-age-of-disruption/
Useat merivakuutusyhtiöt ovat lakanneet myöntämästä vakuutusturvaa Lähi-Idän liikenteessä oleville USA:han, UK:hon ja Israeliin kytköksissä oleville aluksille: https://www.hellenicshippingnews.com/many-insurance-underwriters-wont-offer-middle-east-coverage-to-u-s-israel-u-k-linked-vessels-at-any-price/
Hongkongin aluskierrätysyleissopimus (HKC) tuo varustamoille uusia vaatimuksia. Lloyd’s Register (LR) on valmistellut sarjan webinaareja, joiden avulla sekä varustamot että telakat voivat noudattaa monimutkaisia vaatimuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/lr-hong-kong-convention-brings-new-recycling-challenges-for-shipowners/
Järjestöt ja yhdistykset:
Kansainvälinen meripelastajien liitto (ISU) on julkaissut viime vuoden tilastonsa. Järjestön jäsenten bruttotulot nousivat $406 miljoonaan ja suorittivat 191 tehtävää, joista 29 oli Lloyd’s Open Form (LOF) tapauksia. Hylkyjen poistoja oli 40 tapausta. Kummassakin lievää nousua edellisvuoteen verrattuna. Luvut eivät sisällä tietoja järjestön ulkopuolisista toimijoista: https://www.hellenicshippingnews.com/international-salvage-union-isu-releases-salvage-industry-statistics-for-2024/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Video: romumetallia kuljettava pieni irtolastialus on syttynyt palamaan Hullissa UK:ssa. Marshall-saarten lipun alla purjehtivan turkkilaisaluksen miehistö on turvassa eikä kukaan ole loukkaantunut. Lokakuisessa satamavaltiotarkastuksessa viime vuonna Venetsiassa Italiassa aluksella havaittiin useita puutteita mm. pelastuslaitteiston ylläpidossa ja sen käytössä sekä siihen liittyvässä komentosiltatyöskentelyssä. Palosta muodostuva savu on haitannut paikallisia asukkaita: https://maritime-executive.com/article/cargo-ship-fire-blankets-english-city-in-smoke
Aluskierrätys, romutus:
Pakistanin hallitus on myöntänyt $42 miljoonaa maan keskeiselle aluskierrätystelakalle sen muuttamiseksi vastaamaan Hongkongin yleissopimuksen vaatimuksia. Telakka oli aikoinaan yksi johtavcia romutustelakoita jopa maailman mittakaavassa, mutta ympäristöongelmat ja huono terveydenhuolto pudottivat sen. Tilanteeseen on vaikuttanut myös Pakistanin makrotalouden pitkäaikaiset ongelmat. Nyt Pakistanin hallitus haluaa siitä kriittisen osan maan taloutta: https://www.hellenicshippingnews.com/pakistan-approves-42-million-to-transform-ship-breaking-yard-into-model-green-facility/
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Vertailu: USA:n, Iranin ja Israelin merivoimat: https://www.marineinsight.com/know-more/naval-powers-of-israel-iran-the-u-s-compared/
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/