Mitä tarkoittaa termi:
Mikä yritys tai yhdistys:
IMCA (International Marine Contractors Association): https://www.imca-int.com/about-us/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Suomen ja Viron viranomaiset varoittavat Suomenlahdella liikkuvia aluksia lisääntyneistä satelliittinavigointijärjestelmien häiriöistä. Maat ovat antaneet yleiset ohjeet häiriöihin varautumiseen. GNSS-häiriöt ovat Traficomin mukaan olleet kasvussa koko kevään ja lisääntyneet entisestään kesäkuussa. Meriliikenteeseen vaikuttavien häiriöiden vuoksi Suomen ja Viron Suomenlahdelle antama merivaroitus kattaa molempien maiden aluevedet ja talousvyöhykkeet: https://traficom.fi/fi/ajankohtaista/suomi-ja-viro-varoittavat-suomenlahdella-liikkuvia-aluksia-lisaantyneiden-gnss
Hollannin ja Saksan viranomaiset ovat jäljittäneet kahta venäläismiehistöistä alusta Pohjanmerellä epäiltynä vakoilusta droneilla. Kumpikin alus tunnistettiin mutta tehdyissä satamatarkastuksissa ei löytynyt jälkiä droneista. Viranomaiset ovat aiemmin havainneet epäillyttävää dronetoimintaa kriittisten infrastruktuurien kuten satamien, kemikaalilaitosten ja sotilaskohteiden yllä: https://www.maritime-executive.com/article/report-cargo-ships-searched-after-incidents-with-unidentified-drones
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Podcast: miten kymmenen kysymystä merenkulkijoille muodostuivat miehistöjen hyvinvoinnin tilan kellokkaaksi: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/a-decade-of-measuring-seafarer-happiness
Käytettyjen irtolastialusten kauppa on virkistynyt erityisesti keskisuurten ja pienten aluskokojen luokissa. Hinnat ovat laskeneet kautta linjan. Säiliöalusten kohdalla kauppa on hiljentynyt rajoittuen vain yksittäisiin ostoihin. Uudisrakenneustilauksiakin on tehty: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-ship-purchases-on-the-rise-again/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Saksalainen konttivarustamo on ottanut vastaan viimeisen tilaamistaan LNG-käyttöisistä suurista konttialuksista. Kyse on 229’350 DWT:n, 399 metrin pituisesta ja 23’664 TEU:n nimelliskapasiteetin aluksesta, jonka koneisto kuluttaa 15–20 %:a vähemmän polttoainetta. Aluksen LNG-säiliöiden kapasiteetti riittää Euroopan ja Kiinan väliseen edestakaiseen matkaan: https://www.maritime-executive.com/article/hapag-lloyd-takes-delivery-of-last-ship-in-its-new-lng-ultra-large-class
Huolimatta ennen näkemättömän suuresta aluskapasiteetista konttiliikenteessä, 32 miljoonaa TEU:ta, vain 0,6 % (70 alusta, 185’157 TEU:ta) siitä on joutilaana. Kaikki vapaana olevista aluksista ovat alle 12’500 TEU:n kapasiteetin alusia. Tämä johtuu useistakin syistä: USA:n ja Kiinan välinen tullitauko, Punaisen meren kriisi ja maailmanlaajuinen satamien ruuhkautuminen. Konttivarustamojen kannalta suotuisten aikojen jatkuminen on kuitenkin epävarmaa ja voi muuttua jo tänä vuonna: https://gcaptain.com/global-disruptions-drive-containership-fleet-to-near-full-capacity-alphaliner-says/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
OPEC+:n ilmoitettua uusista tuotannonlisäyksistä tapahtui niiden öljynlastauksissa 24 %:n kasvu viikolla 23 2,281 miljoonaan barreliin päivässä. Tilannekuvaa haittaa Kiinan ja Intian laskenut kysyntä, joka on 3,6 % pienempi kuin viime vuonna. Viitelaatu Brentin hinta on viime aikoina ollut n. $65 barrelilta ja USA:n energiavirasto ennustaa loppuvuodeksi $60 barrelihintaa: https://www.hellenicshippingnews.com/opecs-crude-tanker-loadings-jump-24-week-on-week/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Syyskuussa 2024 avattu viikoittainen yhteys yhdistää London Medwayn Belgiaan, Espanjaan, Suomeen ja Puolaan. Lisäksi se mahdollistaa yhteyden Iso-Britanniasta Grimaldi-konsernin maailmanlaajuiseen verkostoon tarjoten yhteydet Kauko-Itään, Lähi-Itään, Välimerelle, Länsi-Afrikkaan, Etelä-Amerikkaan ja Yhdysvaltain itärannikolle. Finnlines juhlisti uutta linjaansa Sheernessissä järjestetyssä tilaisuudessa tiistaina 10.6.2025: https://navigatormagazine.fi/uutiset/finnlinesin-uutta-rahtireittia-juhlistettiin-sheernessin-satamassa-isossa-britanniassa/
Kiinan hiilentuonti saattaa pudota 50–100 miljoonaa tonnia tänä vuonna. Sadan tonnin pudotus tarkottaisi 18,4 % pudotusta vuositasolla. Alkuvuoden tuonti on 8 % alle viime vuoden tason: https://www.hellenicshippingnews.com/china-coal-imports-could-drop-by-up-to-100-million-tons-in-2025-industry-group-says/
Etelä-Amerikan itärannikon soijapapujen vienti on kiivaimmillaan: https://www.hellenicshippingnews.com/ecsa-freight-watch%e2%80%af-anticipated-june-demand-drives-market-recovery-amid-a-capesize-boost/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Risteilyalan julkaisu (Seatrade Cruise Review) sähköisenä. Mukana mm. Euroopan jokiristeilyt, Välimeren ja Itämeren risteilyt, uudisrakennukset, risteilyvarustamoiden luettelo ja paljon muuta: https://cloud.3dissue.com/176015/176412/205860/SCRJUN250625/index.html
Kanadalainen BC Ferries on tilannut kiinalaistelakalta neljä uutta isoa lautta-alusta korvaamaan vanhenevaa kalustoaan. Valittu kiinalaistelakka on rakentanut mm. Stena Linelle E-Flexer-luokan ropax-aluksia. Koska kanadalaistelakat eivät antaneet tarjouksia on varustamo joutunut jo aiemmin tilaamaan neljä diesel-sähköistä lauttaa Romaniasta Damenin omistamalta telakalta: https://www.maritime-executive.com/article/bc-ferries-selects-china-merchants-to-build-badly-needed-new-ferries
Yhdysvaltalainen varustamo tilaa australilaistelakalta uuden matalapäästöisen, uusiutuvaa dieselpolttoainetta käyttävän lautan $31 miljoonalla: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/catalina-express-contracts-incat-crowther-to-design-renewable-diesel-ferry/
Offshore ja merituulivoima:
Maailman suurin öljynporauslautta, joka koskaan on otettu käyttöön: https://www.marineinsight.com/know-more/tallest-maritime-oil-rig-ever-deployed/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
USA:n rannikkovartiosto poistaa 350 poijua koillisilta vesiltä osana navigointijärjestelmänsä uudistamista. Määrä vastaa n. 6 %:a alueen merimerkeistä. Jatkossa on tarkoitus turvautua enenevässä määrin uusiin navigointiteknologioihin, kuten satelliittinavigointijärjestelmiin sekä digitaalisiin karttoihin ja sähköisiin navigointijärjestelmiin: https://gcaptain.com/u-s-coast-guard-to-remove-350-navigation-buoys-in-northeast-waters/
Panaman kanavan läpi on kulkenut ennätysmäärä konttialuksia alkuvuoden aikana. Panaman kanava on poliittisen turbulenssin keskellä samaan aikaan, kun kanavan kummankin pään terminaalien ostosta käydään vääntöä. Sitä vastoin Suezin kanavan läpi kulkeneiden konttialusten määrä on vähentynyt: https://www.marineinsight.com/shipping-news/panama-canal-sets-new-record-for-container-ship-traffic-in-2025/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Suomen, Kanadan ja USA:n hallitusten kansalliset ICE Pact-koordinaattorit pitivät kaksipäiväisen kokouksen kesäkuun alussa ja kävivät keskustelua arktisen alueen läsnäolon ja jäänmurron vahvistamisesta hankkeen kautta. Keskustelut keskittyivät teknisen asiantuntemuksen ja tiedon vaihtoon, työvoiman kehittämiseen, liittolais ja teollisuussuhteisiin sekä tutkimukseen ja kehittämiseen: https://um.fi/current-affairs/-/asset_publisher/gc654PySnjTX/content/ice-pact-jaanmurtajayhteistyon-kansalliset-koordinaattorit-edistivat-yhteistyota
Venäjän uusin, jäävahvistettu säiliöalus on saapunut Vostokin porausalueelle, jota ollaan rakentamassa arktiselle alueelle. Matkaa voidaan pitää sen jäissäajomerikokeena. Alus on ensimmäinen Venäjän Zvezda-telakalla rakentama jäävahvistettu säiliöalus, joskin eteläkorealaisen telakan avustamana. Venäjän tavoite on saada useita sukkulasäiliöaluksia kuljettamaan öljyä Vostok-kentältä jäissä avoveteen. Öljykentän tuotoksi arvioidaan 100 miljoonaa tonnia vuodessa täydellä kapasiteetilla: https://gcaptain.com/russias-newest-icebreaking-tanker-reaches-arctic-mega-project-vostok-oil-for-first-time/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Suomen talouden vauhdittumisen merkkejä ei juuri ole nähtävissä Helsingin Sataman liikennetilastoissa. Tammi-toukokuussa sekä rahti- että matkustajaliikenne oli samalla tasolla kuin edellisvuoden vastaavana aikana. Tammi-toukokuussa Helsingin Sataman kautta kulkeneen kokonaistavaraliikenteen määrä oli 5,8 M tonnia, mikä on 0,7 % vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Ulkomaisen tavaraliikenteen tuonti oli 2,5 M tonnia ja vienti 3,2 M tonnia: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/alkuvuoden-liikennemaarat-helsingin-satamissa-edellisvuoden-tasolla/
Panaman kanavaviranomaisen mukaan kahden kanavan suulla sijaitsevan sataman myynti konttivarustamon satamaliiketoiminnalle vaarantaa kanavan neutraliteetin. Kaupan myötä keskittyisi paljon satamatoimintoja yhdelle varustamolle: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-canal-boss-says-msc-ports-deal-threatens-neutrality/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Suomalainen Summa Defence Oyj:n tytäryhtiö Uudenkaupungin Työvene on ostanut Olkiluodon telakan Aslemetals Oy:ltä. Maa-alueen vuokrasopimus siirtyy kaupan myötä. Ostaja aikoo investoida Olkiluodon tiloihin ja tarpeistoihin kesän ja syksyn aikana. Summa Defencen tytäryhtiöillä on hyvä tilauskanta, n. €200 miljoonaa: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/summa-defences-subsidiary-uudenkaupungin-tyovene-acquires-olkiluoto-shipyard/
Kanadalaistelakka suunnittelee texasilaisten telakoiden ostoa jäänmurtajien rakentamista varten. Hanke sisältää $1 miljardin investoinnit telakan laajennukseen ja uudistamiseen. Hanke toisi 4’000 työpaikkaa, joista 2’000 telaklle ja 2’000 toimitusketjuun. Osto tukisi USA:n presidentin tavoitteita laivanrakennuksessa: https://gcaptain.com/davie-to-acquire-texas-shipyards-seeking-to-supercharge-u-s-icebreaker-production/
USA:n puolustusministeriö pyytää edustajainhuoneen määrärahojen alivaliokunnalta $5,9 miljardia USA:n meriteollisuuden henkiin herättämiseksi: https://gcaptain.com/pentagon-calls-shipbuilding-a-top-priority-but-congress-says-budget-falls-short/
IMCA isännöi paneelikeskustelua MASS (Marine Autonomous Surface Systems) ja sen käytöstä. Keskustelussa käytiin aiheina mm. tarvittavia taitoja ja osaamista tekniikan edistämiseksi turvallisuudessa, tehokkuudessa ja kestävässä kehityksessä merellisissä toiminnoissa. Ocean Infinityn Armada laivasto käsittää yli 30 alusta kuudessa eri luokassa, joiden pituudet vaihtevat 8–86 metriin: https://seawork.com/newfront/news/mass-applications-workforce-readiness-and-industry-impact
Sveitsiläinen WinGD toimittaa ammoniakkikäyttöiset koneistot neljään ammoniakkisäiliöalusuudisrakennukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/wingd-secures-ammonia-engine-orders-for-trafigura-newbuilds/
Etelä-Korean johtavat telakat ovat saaneet alkuvuoden aikana 52 konttialustilausta arvoltaan $8,3 miljardia: https://www.hellenicshippingnews.com/containership-orders-hit-8-3-bn-for-s-koreas-top-shipyards/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Suomalainen UPM ja Bore-varustamo, joka on osa hollantilaista Spliethoff varustamoa, ovat liittyneet suomalaiseen Ahti Pooliin: https://www.hellenicshippingnews.com/upm-and-bore-spliethoff-joining-ahti-pool/
Varustamot liikkuvat tällä hetkellä nopeasti muuttuvassa ympäristössä. Kyse ei ole pitääkö merenkulun saavuttaa hiilineutraalius, vaan miten, miloin ja millaista strategista polkua pitkin: https://www.hellenicshippingnews.com/strategic-decarbonisation-roadmaps-a-clear-path-through-complex-waters/
Huolimatta maailmantalouden ja geopolitiikan vastatuulista merenkulkualan kunnianhimo hiilineutraaliuteen on säilynyt lannistumattomana: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-decarbonisation-ambitions-remain-strong-amid-global-uncertainties/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Arie Palmersin uusin artikkeli luotsin alukseen nousujärjestelmistä: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7334108939896188928
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 24: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-extends-gains-to-more-than-eight-month-high/
Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 24: https://shippingtelegraph.com/container-news/drewry-the-world-container-index-remains-stable-this-week-24-2025/
Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 24: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-1.pdf
Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 24: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-expected-to-trend-slightly-upwards-next-week/
Merenkulun barometri (ICS) vuosilta 2024–25: https://www.hellenicshippingnews.com/new-report-highlights-biggest-risks-facing-shipping-industry-ahead-of-ministerial-summit-in-athens/
Merenkulun päästöjen kehittyminen (Sea cargo Charter, SCC): https://www.hellenicshippingnews.com/new-report-reveals-maritime-emission-progress-yet-challenges-remain-in-reaching-climate-alignment/
Meriluonnon monimuotoisuusraportti (Lloyd’s Register): https://www.hellenicshippingnews.com/considered-approach-to-protecting-marine-biodiversity-offers-competitive-advantage/
Öljyn etsintä ja löytöjen hyödyntäminen (Westwood Global Energy Group): https://www.hellenicshippingnews.com/westwood-insight-the-state-of-exploration-2025/
Baltic Exchange tuottaa päivittäin polttoaineindeksin HSFO-, VLSFO- ja MGO-laaduista. Uudet arvioitavat satamat ovat Gibraltar, Panama ja Zhoushan Rotterdamin, Houstonin, Singaporen ja Fujairahin ohella: https://shippingtelegraph.com/bunkers-news/baltic-exchange-boosts-bunker-reporting-to-adapt-to-greater-data-demand/
Maailmankauppa ja politiikka:
Vaivaako maailmantaloutta elokuva-alan ilmiö? Paljon toimintaa, vähän kerrottavaa: https://www.hellenicshippingnews.com/a-blockbuster-plot-worth-following/
USA:n presidentti on ilmoittanut sosiaalisessa mediassa USA:n ja Kiinan päässeen hyväksyttävään sopimukseen. Sopimuksen mukaan Kiina tuottaa harvinaisia maametalleja ja USA päästää kiinalaisopiskelijat yliopistoihinsa. Kiinalaistuotteille USA:han asetettaisiin 55 % tullit ja yhdysvaltalaistuotteille Kiinaan asetettaisiin 10 % tullit: https://gcaptain.com/trump-says-u-s-china-trade-deal-done-as-rare-earths-tariffs-take-center-stage/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Valtioneuvosto esittää, että Tasavallan Presidentti vahvistaa lait, jotka sisältyvät eduskunnan vastaukseen hallituksen esitykseen eduskunnalle laiksi yhteiskunnan kriittisen infrastruktuurin suojaamisesta ja häiriönsietokyvyn parantamisesta ja eräiksi muiksi laeiksi ja määrää lait tulemaan voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2025. Vahvistettava laki 1 koskee myös meriliikennettä ja satamatoimintaa sekä vahvistettava laki 5 satamien turvatoimia: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=4015
EU on ilmoittanut 18. pakotepaketistaan Venäjää vastaan. Siinä EU asettaa pakotteet 77 alukselle, joka nostaa pakotteiden alaisten alusten määrän yli 400. Lisäksi EU esittää venäläisen öljyn kattohinnan laskemista $60:sta $45:in: https://shippingtelegraph.com/commodity-news/eu-proposes-russian-oil-price-cap-cut-to-45-and-blacklists-another-77-ships/
Useimmat G7-maista ovat valmiita pudottamaan Venäjän öljyn hintakattoa, vaikka USA jäisi siitä poiskin: https://www.hellenicshippingnews.com/most-g7-members-ready-to-lower-russian-oil-price-cap-without-us/
EU, Espanja, Gibraltar ja UK ovat päässeet lopulta sopimukseen vapaasta liikkuvuudesta Gibraltarin ja Espanjan välillä: https://www.euronews.com/my-europe/2025/06/11/historic-milestone-eu-and-uk-strike-political-agreement-on-gibraltar
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Keskusrikospoliisi on saanut Suomenlahdella joulupäivänä tapahtuneen kaapelivaurion esitutkinnan valmiiksi. Merenpohjasta ja alukselta kerätyn aineiston sekä miehistön kuulustelun perusteella KRP epäilee aluksen päällystöä törkeästä tuhotyöstä ja törkeästä tietoliikenteen häirinnästä. Epäiltyjen joukossa on aluksen turvallisesta kulusta, navigoinnista ja toiminnasta vastaavat kapteeni, yliperämies ja perämies. Asia siirtyy seuraavaksi syyteharkintaan valtakunnansyyttäjän toimistoon: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011299658.html
BIMCO on vaatinut Interpolia pyydettäväksi apuun auttamaan paikallisten viranomaisten tutkimuksissa tapauksissa, joissa rikos on tapahtunut aluksella ja miehistöä pidetään pääsyyllisinä. BIMCO:n asiaan puuttumiseen vaikutti mm. Phoenician-M aluksen kroaattipäällikön ja suomalaisen yliperämiehen saamat 30 vuoden vankeustuomiot Turkissa ilman, että heidän liittymistään löydettyihin huumausaineisiin mitenkään osoitettiin: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/alarm-as-crew-criminalisation-on-the-rise
Taiwanilainen oikeusistuin on tuominnut kiinalaisen Togon lipun alla purjehtineen aluksen päällikön kolmeksi vuodeksi vankilaan Taiwanin pääsaaren ja Penghu-saariston välisen vedenalaisen teleliikennekaapelin tahallisesta vaurioittamisesta: https://splash247.com/chinese-master-jailed-for-damaging-taiwanese-undersea-cable/
Intian viranomaiset ovat nostaneet konttivarustamoa ja konttialuksen miehistöä vastaan kanteen aluksen upottua Intian rannikolla Keralassa. Syytteet koskevat holtitonta navigointia, julkisten kulkuväylien vaarantamista ja vaarallisten aineiden huolimatonta käsittelyä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/shipping-giant-msc-faces-criminal-charges-after-ship-sinks-off-indian-coast/
Kansainvälinen kuljetusten välitysklubi (ITIC) ilmoittaa välittäneensä onnistuneesti alun perin $6 miljoonan riidan aluksen vuokrannutta varustamoa vastaan. Klubi sai vaatimuksen laskemaan tuntuvasti alkuperäisestä. Riita kuvaa riskiä, johon varustamo voi törmätä vuokratessaan aluksen käyttöönsä, vaikka lyhyeksikin ajaksi: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/complex-case-itic-6m-claim-against-ship-manager-resolved/
RGES international Ltd yhtiö ilmoittaa kehittäneensä toimivan aluksen pysäytysvälineen yli 200 metriä pitkille ja yli 10 metrin syväyksisille aluksille: https://seawork.com/newfront/news/stopped-in-their-tracks
Espanjan poliisi on yhdessä Europolin, Portugalin, Kolumbian, UK:n ja USA:n viranomaisten kanssa pidättänyt ja hajottanut liigan, joka salakuljetti kokaiinia Etelä-Amerikasta Kanarian saarille. Pidätettyjä on 48: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/drug-cartel-used-shipwreck-as-refuelling-platform-for-boats-on-popular-island/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Ohje siitä, miten ja milloin lastinäytteet säiliöaluksilla tulee ottaa lastivalitusten välttämiseksi. Tällöin saadaan tarkoituksenmukainen ja kelvollinen todistusaineisto siitä, että toiminta on ollut oikeanlaista koko prosessin ajan: https://www.hellenicshippingnews.com/comprehensive-guide-to-sampling-procedures-best-practices-and-insights/
Järjestöt ja yhdistykset:
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Australialaisprofessori valmistelee merten Google Mapsia, josta käy ilmi valtamerten merivirrat. Sovellusta pystyisi hyödyntämään mm. alusten reittien ja päästöjen optimoinnissa: https://splash247.com/australian-professor-makes-google-maps-for-the-sea-claim-in-bid-to-cut-shipping-emissions/
YK:n pääsihteeri varoittaa maailman valtamerten olevan hyökkäyksen kohteena ja syynä on ihmisen ahneus. Hänen mukaansa valtameret ovat sietokykynsä rajoilla ja kohta tilanteessa, josta ei ole paluuta. Taloudellisesti valtamerten ryötäkäyttö pitää lopettaa, ympäristöllisesti muovisaastuttaminen pitää saada kuriin ja taistella ilmastonmuutosta vastaan merellä sekä poliittisesti saada valtamerisopimus voimaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/un-demands-global-action-to-end-ocean-exploitation-and-pollution/
Ranskan Polynesia suojelee kaikkiaan 1,1 miljoonan km²:n suuruisen merialueen, joka on n. 23 % valtion talousvyöhykkeestä ja kaksi kertaa suurempi kuin Ranska. Alueella on mm. kaupallinen kalastus, kaivostoiminta ja muu kaivannaistoiminta kiellettyä. Maan presidentti ilmoitti myös seuraavista suojelukohteista, jotka kasvattaisivat suojellun merialueen laajuuden 2,5 miljoonaan km²: https://www.maritime-executive.com/article/french-polynesia-sets-aside-400-000-square-miles-of-ocean-for-conservation
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Tulipalot aluksilla lisääntyvät Intian rannikolla Keralassa. Jo kolmas alus ilmoitti merihädästä yhden kontin sytyttyä palamaan aluksella. Singaporen lipun alla purjehtivalla aluksella on 1’387 konttia ja 21 hengen filippiinimiehistö. Aluksen päällikkö ilmoitti myöhemmin saaneensa palon hallintaan ja perui avuntarpeen. Palontorjunta toisella Singaporen lipun alla purjehtivalla konttialuksella samalla alueella jatkuvat edelleen: https://splash247.com/kerala-hit-by-third-maritime-incident-as-court-orders-arrest-of-msc-ship/
Video: Intian rannikkovartiosto on saanut kiinnitettyä hinausköyden Intian Keralan rannikon edustalla ajelehtivaan ja palavaan konttialukseen. Aluksessa on 1’754 konttia, joista 143 on vaarallisia aineita. Aluksessa on polttoainetta 2’000 tonnia ja 200 tonnia dieseliä lähellä paloaluetta. Aluksesta on pudonnut useita kontteja mereen. Lisäksi asiantuntijat pelkäävät kiehuvien nesteiden kaasuuntumisen aiheuttamia räjähdyksiä. Sammutustyöt jatkuvat ja ne ratkaisevat, mihin alus hinataan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/towline-connected-to-burning-ship-carrying-hazardous-cargo-near-kerala/
Panaman lipun alla purjehtivan irtolastialuksen 23-henkinen miehistö on pelastettu heidän hylättyään uppoavan aluksen Intian valtamerellä. Vuonna 1997 rakennettu 172-metrinen alus alkoi upota, kun sen ruumaan alkoi tulla vettä tuntemattomasta syystä: https://splash247.com/crew-rescued-from-sinking-bulker-in-indian-ocean/
Tulipalo Tyynellä valtamerellä palavassa autojenkuljetusaluksessa jatkuu ja alus ajelehtii koilliseen n. kahden solmun nopeudella. Vallitsevien tuulten vuoksi pelastusmiehistön on pysyteltävä tuulen yläpuolella. Tällä hetkellä pelastusmiehistöjen mukaan ei ole paljonkaan tehtävissä. Toinen pelastushinaaja on tulossa paikalle ja kolmas yli viikon kuluttua. Mikäli alus uppoaa, muodostavat sen polttoaineet ympäristöriskin: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/salvage-crew-watch-on-as-morning-midas-continues-to-burn
UK:n vapaaehtoinen ilmoitusjärjestelmä Intian valtamerellä, erityisesti Punaisella merellä, Adeninlahdella ja Arabian merellä, kehottaa varovaisuuteen alueella kehittyvien jännitteiden vuoksi, jotka voivat vaikuttaa merenkulkijoiden turvallisuuteen: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/ukmto-alert-escalating-tension-in-middle-east-may-impact-mariners/
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Kiina on ensimmäistä kertaa lähettänyt kaksi lentotukialusta merelle ns. First Island Chain´n ulkopuolelle testaamaan toimintakykyään avomeriolosuhteissa. Kyseiset lentotukialukset tekivät ensimmäisen yhteisen harjoituksensa. Kiinalla on kaksi lentotukialusta, kolmas on merikoeajolla ja neljäs, ilmeisesti ydinkäyttöinen, on rakenteilla: https://www.maritime-executive.com/article/for-the-first-time-two-chinese-carriers-deploy-in-the-western-pacific
Historian havinaa:
USA:ssa vietetään maan kauppamerenkulun ja Amerikan vallankumouksen ensimmäisen meritaistelun 250. vuosipäivää: https://gcaptain.com/250-years-ago-the-merchant-marine-took-up-arms-for-american-freedom/
Kolumbialaiset tutkijat ovat vahvistaneet vuonna 1718 brittien kanssa taistelussa uponneen espanjalaisen kaljuunan hylyn, jossa uskotaan olevan £16 miljardin edestä aarteita. Aarre sisältää kultaa, hopeaa, smaragdeja, jalokiviä, koruja ja kiinalaista posliinia Espanjan Etelä-Amerikan siirtokunnista. Aluksen mukana menehtyi lähes 600 miehistön jäsentä ja vain 11 pelastui: https://www.marineinsight.com/shipping-news/long-lost-ship-san-jose-carrying-treasure-worth-16bn-identified-after-300-years/
Kymmenen historiallista laivanhylkyä USA:n rannikoilla: https://www.marineinsight.com/know-more/10-historic-shipwreck-sites-along-the-u-s-coastline/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/