Merenkulun uutisia 11.6.2025: Meriaura, merenkulun turvallisuustrendit, tarkista aluksen taso, pestuumarkkinat, Suomen satamien tavaraliikenneselvitys, Göteborgiin maasähköä, Auramarine, Alfa Lavalin uusin, keulatorppa, raportteja, valtamerten suojelukonferenssi, päällikölle tuomio ja toiselle kanne, UK kieltää pohjatroolauksen, mustekaloja kanaalista, autoalus palaa, konttialus palaa, Venäjä uudistaa laivastoaan, James Cookin alus on löydetty.

Mitä tarkoittaa termi:

BBNJ (Agreement under the United Nations Convention on the Law of the Sea on the Conservation and Sustainable Use of Marine Biological Diversity of Areas beyond National Jurisdiction): https://valtioneuvosto.fi/en/-/high-seas-and-deep-seabed-now-protected-under-new-un-agreement?languageId=fi_FI  

EUSRR (European Union Ship Recycling Regulation): https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013R1257

HKC (Hongkong Convention): https://en.wikipedia.org/wiki/Hong_Kong_International_Convention_for_the_safe_and_environmentally_sound_recycling_of_ships

Vienna Convention on the Law of Treaties: https://en.wikipedia.org/wiki/Vienna_Convention_on_the_Law_of_Treaties

DP (Dynamic Positioning): https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_positioning

HMS Endeavour: https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Endeavour

Venture studio: https://foundersfactory.com/articles/what-is-a-venture-studio/

Mikä yritys tai yhdistys:

Anglo-Eastern Group: https://en.wikipedia.org/wiki/Anglo-Eastern_Group

Conserve IO: https://conserve.io/new-folder#mission

GREENOV: https://greenov.green/

IFAW (International Fund for Animal Welfare): https://www.ifaw.org/international/about

UNOC (United Nations Ocean Conference): https://www.euronews.com/green/2025/06/08/what-is-the-unoc-world-leaders-gather-in-nice-to-confront-ocean-emergency

V.Group: https://vgrouplimited.com/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

OceanScore-yhtiö on julkaissut alustan, jossa uusien FuelEU pooliutumismekanismeja voi hallita: https://www.hellenicshippingnews.com/oceanscore-launches-marketplace-to-streamline-fuel-eu-maritime-compliance-and-pooling-partnerships/

Flagship Founders -organisaatio on julkistanut kartan tämän hetken merenkulun start-up ja scale-up yrityksiin. Kartta on kolmas painos ja se esittelee 176 start-up yritystä. Kovinta nousu on tekoälypuolella: https://www.hellenicshippingnews.com/flagship-founders-publishes-global-maritime-tech-startup-map-2025-ai-takes-hold-in-the-maritime-industry/

Norjalainen Kongsberg aikoo testata viiden norjalaisvarustamon aluksilla etäohjattua DP-toimintaa: https://www.seatrade-maritime.com/offshore/norwegian-firms-team-up-on-remote-dp-operations

Ukrainan sodan laajeneminen pohjoiseen asettaa elektronisen sodankäynnin haasteita NATO:lle: https://www.thebarentsobserver.com/opinion/the-russoukrainian-wars-expansion-into-the-high-north-poses-electronic-warfare-challenges-for-nato/431197

Australialaisen sota-aluksen epäillään vahingossa tukkineen Uuden-Seelannin langattoman internet- ja radiopalvelun. Aluksen navigointitutkajärjestelmä häiritsi 5 GHz:n langattoman verkon tukiasemia. Alus vaihtoi taajuuttaan, kun häiriö havaittiin: https://www.maritime-executive.com/article/australia-warship-accidentally-blocks-new-zealand-s-internet-radio-services

Superrikkaille loistojahteja rakentava telakka, jonka omistavat italialaiskiinalaiset tahot on joutunut vakoilun kohteeksi. Tapaus on poliisitutkinnassa. Yhtiössä on meneillään osakkeiden ostosuunnitelma osakkeenomistajien kesken ja sen aiheuttamat erimielisyydet voivat olla yhtenä syynä tapahtuneeseen. Telakka valmistaa loistojahtien lisäksi mm. veneitä poliisille ja rannikkovartiostolle. Italian laki mahdollistaa valtion puuttumisen strategisten alojen yrityskauppoihin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/luxury-yacht-maker-for-the-worlds-super-rich-faces-two-criminal-investigations/  

Kaksi suojelujärjestöä ovat tehneet mobiilisovelluksen ”Whale Alert”, joka kertoo valaiden kulku-, ruokailu- ja lisääntymisalueet. Sovellus on tarkoitettu merenkulkijoille, jotta yhteentörmäyksiä alusten ja valaiden kesken voitaisiin välttää. Euroopan vesille sovelluksen kehittämiseen on tullut mukaan kolmas osapuoli. Sovellus on ilmainen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/international-fund-for-animal-welfare-introduces-unique-app-to-prevent-ship-whale-collisions/

Kolumni: parantuneet yhteydet pitävät merenkulkijat paremmin ja pidempään merityössä. Tätä mieltä on jälleen yksi yhteyspalveluja tarjoava yhtiö: https://splash247.com/prolonging-a-career-at-sea/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Suomalaisvarustamo Meriaura ilmoittaa Meriaura Group Oyj:n, joka on Meriaura Oy:n emoyhtiö, ja Summa Defence Oy:n yhdistymisestä kesäkuun 9. päivä. Kauppa toteutettiin osakevaihtona ja uuden yhtiön nimeksi tulee Summa Defence Oyj. Samassa yhteydessä Meriaura Group Oyj myi Meriaura Oy:n Meriaura Invest Oy:lle, jolloin varustamo palasi perheyhtiöksi. Kaupalla ei ole vaikutusta varustamon toimintaan eikä henkilöstön asemaan: https://shippingtelegraph.com/dry-bulk-shipping-news/meriaura-oy-returns-to-family-controlled-ownership/

Merenkulun turvallisuustrendit viimeisen vuosikymmenen aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-maritime-safety-trends-2014-2024/

Hongkongilainen aluksia miehittävä yhtiö on käynnistänyt ohjelman, jolla se pyrkii vastaamaan merenkulkua vaivaavaan osaaja- ja osaamispulaan sekä vanhenevaan henkilöstöön. Ohjelman tarkoituksena on nostaa alle 30-vuotiaan johtotason henkilöstön osuus nykyisestä 1 %:sta 30 %:in vuoteen 2030 mennessä. Tavoite sisältää nuorille perämiehille, konemestareille ja kadeteille urasuunnitelman sekä kohdennetun koulutus- ja arviointiohjelman: https://splash247.com/worlds-largest-shipmanager-debuts-initiative-to-tackle-ageing-officer-demographics/

Merenkulkijat ovat suhtautuneet myötämielisesti alustaan, jossa he voivat tuntemattomina arvioida ja tarkistaa aluksen elinolosuhteita. Alustan nimestä huolimatta se soveltuu kaikkien merenkulun sektorien arviointiin. Alustan tietokannassa on 37’000 alusta. Muut käytetyt sivustot keskittyvät lähinnä aluksen ulkoiseen olemukseen, kun tämä kuvaa, mitä aluksessa on sisällä: https://splash247.com/ship-shape-or-ship-shame-review-site-gives-crews-the-power/

Merenkululle palveluja tarjoava V.Group on julkaissut Voyage Loyalty Programin, joka on sovelluspohjainen maailmanlaajuinen kanta-asiakasohjelma merenkulkijoille. Sen tarkoituksena on parantaa sitoutumista, tehostaa toimintaa ja helpottaa miehistön sitoutumista tarjoamalla etuja: https://www.marineinsight.com/shipping-news/v-groups-voyage-loyalty-program-for-seafarers/

Manilassa Filippiineillä pidetään tänä vuonna marraskuun 11.–13. päivinä pestuukonferenssi: https://www.seatrade-maritime.com/event-news/industry-leaders-and-global-associations-unite-for-seatrade-maritime-crew-connect-global-2025

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Kiinan konttituotanto on korkeammalla tasolla kuin viime vuoden ennätystaso. Se oli toukokuun lopussa 1,55 miljoonaa TEU:ta. Kaikkiaan konttituotantoa on alkuvuoden aikana ollut yli 2,3 miljoonaa TEU:ta: https://splash247.com/record-container-production-out-of-china-allays-box-shortage-concerns/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Kiina on maailman johtava maa energiainvestoinneissa. Maa käyttää kaksinkertaisesti sen, mitä EU ja lähes yhtä paljon kuin EU ja USA yhteensä energiainvestointeihin. Viimeisen vuosikymmenen aikana Kiinan osuus maailman puhtaan energian tuotannosta on noussut neljäsosasta lähes kolmasosaan. Viime vuonna maan puhtaan energian investoinnit olivat yli $625 miljardia, lähes kaksinkertaiset vuoteen 2015 verrattuna: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/china-leads-record-breaking-global-energy-investment/

Japani on vastaanottanut ensimmäisen laivauksen venäläistä öljyä yli kahteen vuoteen. Kaiuken lisäksi lastin tuonut säiliöalus on sekä EU:n että USA:n pakotelistalla. Kauppa on tehty Japanin kauppa- ja toellisuusministeriön luvalla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/japan-imports-russian-crude-on-sanctioned-tanker-after-two-year-halt/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Guinea on nousemassa rautamalmikuljetusten uudeksi lähtömaaksi. Maasta on löytynyt yli kahden miljardin tonnin rautaesiintymä, jonka malmin rautapitoisuudeksi on arvioitu 65–68 %. Simandoun kaivosten laivaukset alkavat loppuvuodesta 2025. Suurin osa malmista on menossa Kiinaan, joka on maailman suurin rautamalmin ostaja. Kiinalla on myös suurin omistusosuus kaivoksista, joille tarvitaan toimiva sisämaan kuljetus ja vientisatama: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-shipping-a-game-changer-in-the-iron-ore-market-is-entering-the-foray/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Offshore ja merituulivoima:

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Toimintaympäristön viimeaikaiset muutokset ovat vaikuttaneet merkittävästi satamien tavaraliikenteeseen sekä niiden etu- ja takamaakuljetuksiin. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja Väyläviraston tilaamassa selvityksessä tuotettiin tietoa satamien tavarakuljetuksista ja niiden muutoksista sekä analysoitiin merkittävimpiä tulevaisuuden trendejä. Traficomin ja Väyläviraston yhdessä tilaamassa selvityksessä tutkittiin satamien tavaraliikenteen nykytilannetta ja vertailtiin muutoksia koronapandemiaa sekä Venäjän hyökkäyssotaa edeltävään tilanteeseen: https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/toimintaympariston-muutoksilla-ollut-merkittavia-vaikutuksia-satamien

Göteborgin satama on sopinut muuntaja-aseman rakentamisesta, joka palvelee kontti- ja auto/roro-aluksia tarjoamalla maasähköä niiden käyttöön. Valmista pitäisi olla ennen vuotta 2030: https://www.hellenicshippingnews.com/the-port-of-gothenburg-takes-big-step-towards-shore-power-connection-for-container-and-car-roro-vessels/

Singaporelaisen satamayhtiön terminaali T3 on vihitty käyttöön Gdanskissa Puolassa. Uuden terminaalin odotetaan nostavan terminaalin kapasiteettia puolella: https://www.seatrade-maritime.com/terminals/psa-s-baltic-hub-inaugurates-gda-sk-t3-terminal

Liettuan Klaipedan satama aikoo kehittää toimintaansa. Valtio-omisteiset yhtiöt aikovat sijoittaa kuljetus- ja energiasektoriin €22 miljardia vuoteen 2030 mennessä, josta €234 miljoonaa yksistään Klaipedan satamaan vuosina 2024–2027. Keskeiset hankkeet ovat tuloväylän syventäminen 17 metriin ja merituulivoimahankkeita tukeva infrastruktuuri satamaan. Lisärahoitusta maa hakee mm. japanilaisyrityksiltä: https://shippingtelegraph.com/port-news/lithuania-expects-e22b-investment-in-transport-energy-invites-japan-to-invest/

Dubailaiset satamayhtiö ja satamaviranomainen valmistelevat suojapaikkaa aluksille riippumatta niiden hädän laadusta: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-safety/a-place-of-refuge-in-the-middle-east-gulf

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalaisella Auramarinella on 50 vuoden kokemus uuden sukupolven polttoainejärjestelmien kehittämisestä. Nyt sillä on merkittävä rooli uusiutuvien polttoaineiden polttoainejärjestelmien kehittämisessä: https://www.maritime-executive.com/features/navigating-a-multi-fuel-future-innovation-at-the-heart-of-the-transition

Sveitsiläinen konttivarustamo on kiinnostunut ostamaan romanialaisen telakkayhtiön, joka on yksi Euroopan suurimmista. Telakka oli aiemmin korealaisen Daewoon omistuksessa ja sittemmin Damenin ja Romanian valtion yhteisomistuksessa, kunnes se joutui maksukyvyttömäksi viime vuonna. Toiminta telakalla kuitenkin jatkuu, vaikka velkaa on $400 miljoonaa. Myös turkkilainen Desan-telakka on siitä kiinnostunut: https://splash247.com/msc-eyes-romanias-top-shipyard/

Alfa Laval on kehittänyt maailman ensimmäisen kattilajärjestelmän, joka voi turvallisesti polttaa ammoniakin käytöstä syntyviä päästöjä: https://www.motorship.com/ammonia/alfa-laval-in-worlds-first-marine-boiler-system-for-ammonia-waste-incineration/1502635.article

Onko konttivarustamon uudesta laivansuunnittelumallista tulossa valtavirtaa? Miehistötilojen ja komentosillan sijoittaminen keulaan on ollut tietyntyyppisissä aluksissa käytetty ratkaisu, jota nyt sovelletaan uusiutuvien polttoaineiden, kuten metanolin, myötä: https://splash247.com/could-forward-accommodation-blocks-become-mainstream/

Uuden ultramax-luokan irtolastialuksen suunnitelmat ovat saaneet periaatehyväksynnän italialaiselta luokituslaitokselta. Kiinalaisen suunnittelutoimiston kehittämä polttoainejärjestelmä perustuu LNG/vety polttoaineisiin sekä hybridipropulsioon ja energiatehokkaisiin ratkaisuihin. Suunnittelussa yhdistyvät akustoavusteinen propulsio, tuuliavusteiset järjestelmät ja vetyä kehittävä ratkaisu: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/almi-marine-and-sdari-gets-aip-for-dual-fuel-ultramax-design-from-rina/

Korealaistelakka on saanut luvan USA:n ulkomaisten sijoitusten komitealta lisätä osakeosuuttaan aina 100 %:iin saakka australialaisessa telakkayhtiössä. Korealaisomistuksen osuus on nyt 9,9 %, jonka se aikoo korottaa 19,9 %:in. Telakka on suuri alusten ja puolustusteollisuuden sopimusrakentaja USA:n asevoimille: https://gcaptain.com/south-koreas-hanwha-cleared-to-boost-control-of-u-s-navy-shipbuilder-austal/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 23: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Weekly-Ship-Recycling-Report-31-May-09-June-2025_compressed.pdf

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 24: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-slips-from-seven-month-peak-on-lower-capesize-rates/

Irtolastialusten onnettomuusraportti (Intercargo) vuonna 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/intercargo-bulk-carrier-casualty-report-2025-safety-gains-continue-but-security-threats-emerge/

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 23: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Bancosta-Weekly-2025-23.pdf

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 23: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Intermodal-Report-Week-23-2025.pdf

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 23: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/xclusiv-2025_06_10-1.pdf

Raportti ’Ukrainan merisodan opit’ analysoi kattavasti Ukrainaan kohdistuneiden merisotatoimien vaikutuksia maan ulkomaankauppaan ja erityisesti sen merikuljetuksiin sekä satamatoimintoihin. Tällaisen tiedon kokoaminen ja analysointi on merkityksellistä myös Suomen kokonaisturvallisuuden ja huoltovarmuuden kannalta, jotta saataisiin vertailukohtaa Itämeren alueella mahdollisesti tapahtuvien vastaavantyyppisten toimien vaikutuksista Suomen merikuljetuksiin: https://www.centrumbalticum.org/meista/uutisia_meilta/selvitys_ukrainaan_kohdistuneiden_merisotatoimien_vaikutuksista_maan_ulkomaankauppaan_on_hyodyksi_myos_suomelle.7865.news

Suomen satamien tavaraliikenneselvitys: merikuljetukset sekä satamien etu- ja takamaat: https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/Traficom_14_2025_Satamien_tavaraliikenneselvitys.pdf

Maailmankauppa ja politiikka:

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Kansainvälisten merialueiden biologista monimuotoisuutta koskevan ns. BBNJ-sopimuksen allekirjoittajista puuttuu vain 11, kun sen hyväksyntään tarvitaan 60. Ranskan presidentin mukaan sopimuksen takana on riittävä tuki, jotta se tulee ensi vuonna voimaan. Hänen mukaansa 55 maan ratifiointi on valmistunut, 15 on meneillään niin, että päivämäärä on sovittu ja toiset 15 valmistuvat tämän vuoden loppuun mennessä: https://www.euronews.com/green/2025/06/09/landmark-treaty-to-protect-the-high-seas-now-inches-away-from-60-signatures-for-ratificati

IMO:n pääsihteeri vaatii merenkulkualaa sijoittamaan huomattaviin investointeihin uusiutuviin polttoaineisiin ja niitä käyttävään teknologiaan. Nettonolla siirtymällä on koko alaan ulottuva vaikutus ja se koskee kaikkea toimitusketjuista ja liiketoimintamalleista aluksiin, satamiin ja merenkulkijoihin. Tuloksia ei saavuteta vain säännöillä, tarvitaan myös teknologian ja polttoaineiden kehittämistä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/shipping-gears-up-for-massive-investments-in-decarbonisation/

EU on esittämässä uusia pakotteita Venäjälle, jotka koskisivat venäläistä öljyä, pankkeja, Nord Stream kaasuputkea ja varjolaivastoa. Ehdotus numero 18. edeltää EU:n ehdotusta G7:lle venäläisen öljyn hintakaton laskemisesta: https://www.euronews.com/my-europe/2025/06/10/eu-proposes-fresh-sanctions-on-russias-oil-banks-nord-stream-and-shadow-fleet

USA:n pakotetoimisto asetti viime kuussa pakotteet singaporelaiselle kiinalaisomisteiselle lastitarkastusyhtiölle ja nyt yhtiön on irtisanonut suurimman osan työntekijöistään ja on ajamassa toimintaansa alas. Syynä on tarkastusyhtiön toimet iranilaisen öljynkuljetuksen edistämisessä yhtiön tarkastaessa alusten STS-lastinsiirron: https://www.maritime-executive.com/article/singaporean-cargo-inspection-company-shuttered-by-u-s-sanctions

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

USA:n liittovaltion oikeus on todennut pakistanilaisen dhow-päällikön syylliseksi useisiin aseiden salakuljetuksiin Jemenin Huthikapinallisille ja Iranin vallankumouskaartille. Hänet todettiin myös syylliseksi oman miehistönsä uhkailuun USA:n laivaston noustessa alukseen Arabian merellä Somalian rannikolla vuonna 2024. Alukseen nousussa kuoli kaksi Navy SEAL-sotilasta: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-smuggling-trial-sheds-light-on-iranian-arms-trafficking

USA:n oikeusministeriö on nostanut kanteen entistä kauppa-aluksen päällikköä vastaan. Häntä syytetään uhrin huumaamisesta ja seksuaalisesta hyväksikäytöstä tämän toimiessa USA:n lipun alla purjehtivassa aluksessa kadettina. Kanne on ensimmäinen 40 vuoteen yhdysvaltalaisella kauppa-aluksella: https://gcaptain.com/doj-files-criminal-charges-against-ship-captain-for-sexual-assault-at-sea/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

USA:ssa merenkulkijajärjestöjä edustava ryhmä varoittaa säädösten laatijoita kasvavista talous- ja turvallisuusuhista, jotka ulkomaiset mukaavuuslippumaat muodostavat. Varoitus on osoitettu liittovaltion merenkulkukomissiolle sen huhtikuussa käynnistämässä epävirallisessa tutkimuksessa ja koskee mukavuuslippuvaltioita, joihin varjolaivaston alukset yleensä rekisteröidään: https://www.freightwaves.com/news/labor-group-issues-warning-about-largely-unregulated-dark-fleet

Kiinan varustamoyhdistys (CSA) on avannut toimiston Lontooseen. CSA:n edustajan mukaan toimisto toimiiyhteydenpidon siltana merenkulun asioissa, yhteistyön alustana ja palveluikkunana, joka voi syventää yhteydenpitoa ja yhteistyötä Kiinan ja kansainvälisen merenkulkuyhteisön välillä: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/china-shipowners-association-establishes-london-representative-office

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

UK kieltää pohjatroolauksen merensuojelualueilla (MPA). Pohjatroolaus vahingoittaa merenpohjan elinympäristöä. Kielto koskee UK:n merialueilla 41 uhanalaista MPA:ta pinta-alaltaan 30’000 km², joista kolme on erittäin uhanalaisia. Kaikkiaan UK:n vesialueilla on 178 MPA:ta pinta-alaltaan 900’000 km². Vuonna 2023 UK:n kalastuselinkeinon 100’000 työtunnista 33’000 kohdistui pohjatroolaukseen: https://www.maritime-executive.com/article/uk-to-ban-bottom-trawling-in-marine-protected-areas

Muutamat brittikalastajat ovat saaneet Englannin kanaalissa jättipotin. He ovat saaneet tonneittain mustekaloja, joita vesien lämpeneminen on tuonut alueelle. Mustekalojen ilmestyminen on kuitenkin pahaksi alueen äyriäisille. Toinen hyötyjä on meribassi, joka on kuitenkin pahaksi alueen turskakannoille: https://gcaptain.com/octopus-invasion-in-english-channel-shows-risks-from-warming-seas/

Kalifornian osavaltio siirtää hylättyjä aluksia pois jokisuistosta vuonna 2011 säädetyn lain nojalla, joka mahdollistaa hylättyjen ja hylkyalusten sekä alusjätteiden poiston osavaltion määräyksestä:  https://www.maritime-executive.com/article/california-hauls-abandoned-crane-barges-out-of-san-joaquin-delta

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Video: Singaporen lipun alla purjehtivassa konttialuksessa on tapahtunut kannen alla räjähdys, jota seurasi tulipalo aluksella. Alus on Intiassa 80 km lounaaseen Keralan rannikosta. Aluksen 22 hengen miehistöstä neljä henkeä on kateissa ja loput 18 on pelastettu heidän hypättyään mereen. Viidellä merenkulkijalla on hoitoa vaativia vammoja. Noin 50 kontin kerrotaan pudonneen mereen: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/wan-hai-vessel-fire-search-for-missing-crew-continues   

Video: hylätyn autojenkuljetusaluksen palo jatkuu pohjoisella Tyynellä merellä Alaskan rannikolla. Palo syttyi viikko sitten, jolloin miehistö pelastettiin kokonaisuudessaan lähellä olleeseen konttialukseen. Pelastushinaaja saapui paikalle maanantaina iltapäivällä ja aluksella olevat asiantuntijat arvioivat tilannetta. Vielä kaksi pelastusalusta on tulossa paikalle: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/dramatic-images-show-the-blaze-zodiac-vehicle-carrier-as-salvage-tug-arrives/  

Intian merenkulun pääosasto ilmoittaa, että maan rannikolla uponneen konttialuksen pelastustoimia joudutaan siirtämään monsuunikauden vuoksi. Intian valtio on puolestaan päättänyt olla syyttämättä varustamoa vahingosta, vaan kokoaa todisteita vahingonkorvauksia varten vakuutusyhtiölle. Aluksen lastista vähintään 100 konttia pääsi mereen ja niistä 61 on ajautunut rantaan. Aluksesta vuotaa myös polttoainetta, jonka korjaaminen on pelastustoimien päätarkoitus: https://www.maritime-executive.com/article/salvage-divers-head-for-msc-elsa-3-as-india-collects-evidence

Autojenkuljetusaluksilla tähän mennessä tapahtuneita tulipaloja: https://gcaptain.com/a-brief-look-back-at-recent-car-carrier-fires/

Kalleimmat pelastusoperaatiot: https://www.marineinsight.com/know-more/most-expensive-salvage-operations-ever/

Aluskierrätys, romutus:

Merenkulkuala on kriittisessä kohdassa Hongkongin aluskierrätysyleissopimuksen (HKC) tullessa voimaan ja samaan aikaan on voimassa EU:n aluskierrätysmääräykset (EUSRR). Vaikka kummassakin on kehykset ympäristö- ja turvallisuustekijöihin, niiden standardit ja toimeenpanovaatimukset eroavat toisistaan aiheuttaen hämmennystä ja haasteita. Niitä pyrkii ohjaamaan Wienin sopimus kahden samasta asiasta säätävän sopimuksen toimeenpanojärjestyksestä: https://www.hellenicshippingnews.com/eusrr-vs-hong-kong-convention-the-global-dilemma-in-ship-recycling-compliance/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Kolumni: Puolaa ja Suomea yhdistävät Itämeri ja sen ympärille rakentuneet yhteistyörakenteet.  Euroopan turvallisuuden näkökulmasta Puola on alueellinen suurvalta, kun mittariksi otetaan sotilaallinen suorituskyky. Liennytyksen vuosina monissa maissa ei juurikaan satsattu puolustukseen, mutta Puola on jo nyt NATOn suositusten tasolla suhteessa bruttokansantuotteeseen. Puolassa – samoin kuin Suomessakaan – ei esimerkiksi asevelvollisuudesta koskaan luovuttu: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/vaurastuva_puola_marssii_eturivissa.7866.news

Venäjä harjoittelee laivastovoimin Itämerellä: https://www.thebarentsobserver.com/security/northern-fleet-frigate-exercises-in-baltic-sea/431127

Venäjän johto ilmoittaa maan saaneen valmiiksi Venäjän laivaston uudistamissuunnitelman, johon on vaikuttanut merkittävästi Ukrainan sodassa saadut kokemukset: https://www.maritime-executive.com/article/putin-finalizes-long-term-plan-to-revamp-russian-navy

Israelin laivasto on iskenyt Hodeidahin satamaan Jemenissä vastauksena Huthien ohjus- ja drooni-iskulle Israeliin. Isku tehtiin suoraan mereltä: https://shippingtelegraph.com/port-news/israeli-navy-attacks-red-sea-port-in-direct-strikes-from-sea/

Iran hankkii Kiinasta lisää natriumperkloraattia Iranin ballististen ohjusten kiinteän polttoaineen ammoniumperkloraatin valmistuksen raaka-aineeksi. Ammoniumperkloraattia on 70 % ponneaineena useimmissa Iranin kiinteää polttoainetta käyttävistä ballistisista ohjuksista. Ohjuksia Iran käyttää mm. Israelia vastaan ja myy niitä Venäjälle Ukrainan sotaan: https://www.maritime-executive.com/article/more-iranian-ships-inbound-with-ballistic-missile-propellant

Historian havinaa:

Australian kansallinen merimuseo on julkaissut loppuraporttinsa Newport Harborissa, Rhode Islandilla, USA:ssa makaavasta hylystä. Raportin mukaan se on HM Bark Endeavour, kapteeni James Cookin tutkimusalus, jolla hän suoritti vuonna 1770 Australian ja Uuden-Seelannin kartoitusta. Alus myytiin myöhemmin yksityisille omistajille, jotka käyttivät sitä mm. sotavankien siirtoon. Vuonna 1778 alus oli jo huonokuntoinen ja se upotettiin yhtenä 13 aluksesta sataman edustalle suluksi eikä sitä koskaan nostettu: https://www.maritime-executive.com/article/australia-releases-report-confirming-finding-cook-s-hmb-endeavour-wreck

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/