Mitä tarkoittaa termi:
IPO (Initial Public Offering): https://www.sijoittaja.fi/318411/listautumiset-ipo-2025-nain-osallistut-listautumisantiin/
Mikä yritys tai yhdistys:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Yhdysvaltalainen S&P Global ostaa Orbcomm-yhtiön AIS-liiketoiminnan, jota on pitkään käytetty toimitusketjuissa, meriturvallisuudessa, valvonnassa, ympäristön seurannassa ja säädösten noudattamisessa. Samalla se myös sijoittaa Orbcommin liiketoimintaan. Vastaavaa keskittymistä on tapahtunut alusten seurantamarkkinoilla muutaman vuoden aikana: https://splash247.com/sp-global-buys-orbcomms-ship-tracking-business/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Miten paljon tuonti Kiinasta vaikuttaa USA:n satamien tavaravirtoihin: https://www.freightwaves.com/news/no-way-us-can-recoup-lost-china-container-imports-analyst
Huolimatta kauppasodasta, ovat konttirahdit reagoineet harvinaisen vähän tilanteeseen. Havaittavissa on 1–3 %:n laskua: https://www.freightwaves.com/news/trans-pacific-container-rates-stable-as-trade-war-rages
Peruutettujen lähtöjen määrä Tyynen meren liikenteessä kasvaa Kiinan ja USA:n kauppasodan jatkuessa: https://gcaptain.com/surge-in-blank-sailings-hits-transpacific-routes-amid-us-china-trade-tensions/
Merenkulun konsulttiyhtiö Drewry arvioi USA:n presidentin kauppapolitiikalla olevan 1 %:n vähentävän vaikutuksen maailman konttiliikenteeseen. Kyseessä olisi kolmas pudotus sitten vuoden 1979. Vuoden 2009 finanssikriisissä pudotus oli 8,4 % ja vuonna 2020 pandemian julistamisen jälkeen 0,9 %: https://www.hellenicshippingnews.com/global-container-shipping-volume-to-fall-1-on-trump-trade-policies-drewry-says/
Kiinalaisvarustamo on vastaanottanut maailman suurimman ajoneuvojenkuljetusaluksen. Alus on osa neljän aluksen sarjaa, jonka on suunnitellut suomalaiskiinalainen Deltamarin. Suunnittelu on tuonut useita parannuksia alussektoriin: https://www.maritime-executive.com/article/chinese-ev-manufacturer-byd-takes-delivery-of-largest-capacity-car-carrier
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Eurooppa osti 80 %:a USA:n LNG:stä huhtikuussa korvaten tuontia Venäjältä, joka putosi kolmanneksen. Eniten USA:n LNG:tä ostivat Ranska, UK ja Turkki. Espanjan ostot USA:sta kasvoivat viisinkertaisiksi. EU:n jälleenlaivauskiellon vuoksi Venäjä on siirtynyt LNG:n STS-operaatioihin Muurmanskin vesillä, joita on tehty tänä vuonna jo 17. Venäjän LNG:n vienti on pudonnut 23 % vuositasolla myös kysynnän pudotessa: https://gcaptain.com/europe-buys-80-percent-of-us-lng-in-april-replacing-russian-supplies-down-one-third/
Bensiinin kauppa käy, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen alueen varastot pienenevät: https://www.hellenicshippingnews.com/asia-gasoline-crack-rises-ara-stocks-fall/
Omanilaisvarustamo on ostanut kaksi vuonna 2020 valmistunutta VLCC-luokan säiliöalusta. Se on ensimmäinen uudehkojen säiliöalusten kauppa lähes vuoteen. Kaupan arvo oli $205 miljoonaa ja raakaöljysäiliöaluksen päivärahti on noin $55’000: https://splash247.com/omans-asyad-shipping-sets-new-vlcc-pricing-benchmark-with-205m-double-swoop/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Kymmenen johtavaa USA:n risteilysatamaa: https://www.marineinsight.com/know-more/top-10-u-s-cruise-ports/
Floridan Port Canaveral on kasvattanut suosiotaan risteilysatamana: https://www.maritime-executive.com/article/cruise-ship-boom-fuels-new-records-for-port-canaveral
Intia on vihkinyt käyttöön uuden risteilysataman Mumbaissa: https://maritime-executive.com/article/india-inaugurates-large-cruise-terminal-in-mumbai-to-grow-industry
Offshore ja merituulivoima:
Saksalainen uusiutuvan energian yhtiö RWE on pysäyttänyt merituulivoimahankkeensa USA:ssa. Yhtiö seuraa TotalEnergiesiä, Shelliä ja BP:tä sekä norjalaista Equinoria USA:n presidentin merituulivoimaa koskevan politiikan seurauksena: https://maritime-executive.com/article/rwe-is-latest-to-stop-u-s-offshore-wind-activities
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Panaman kanava on palautumassa kuivuuden jäljiltä: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-canal-levels-up/
Egypti on laskenut vesille ensimmäisen kahdesta kotimaassa rakennettavasta hinaajasta, jotka tulevat Suezin kanavan käyttöön. Kaikkiaan hinaajia on suunniteltu rakennettavaksi kymmenen Suezin kanavaviranomaiselle. Hinaajien paaluveto on 90 tonnia, ne ovat 32 metriä pitkiä ja niiden huippunopeus on 12 solmua. Niissä on palonsammutusjärjestelmä, joka kykenee 2’400 m³ ruiskutustehoon: https://maritime-executive.com/article/egypt-launches-first-domestically-built-tugs-for-suez-canal
USA:n presidentti on esittänyt vaatimuksen, jonka mukaan maan lipun alla purjehtivien alusten tulisi päästä kulkemaan ilmaiseksi Panaman ja Suezin kanavian läpi: https://www.hellenicshippingnews.com/trump-says-us-ships-should-be-allowed-to-travel-through-the-panama-and-suez-canals-for-free/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 28.4.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Kiinan kilpailuviranomainen ilmoitti kiinnittävänsä huomiota hongkongilaisen CK Hutchison-yhtiön ja yhdysvaltalaisen BlackRock-yhtiön johtaman konsortion välisessä satamakaupassa kilpailulainsäädännön noudattamiseen. Konsortioon kuuluu mm. konttivarustamo MSC:n terminaaliyhtiö. Kauppaan kuuluisi 43 satamaa 23 maassa ja kauppahinta velkoineen olisi $22,8 miljardia. Myös CK Hutchisonin toinen omistaja harkitsee osuutensa (20 %) myyntiä: https://gcaptain.com/china-says-ck-hutchisons-ports-deal-must-not-avoid-antitrust-review/
Ranskalainen konttivarustamo ostaa turkkilaisen logistiikkayhtiön ja sen tytäryhtiöt Saksassa, Bulgariassa, Hongkongissa ja Kiinassa. Kauppa vaatii vielä kaupan ehtojen täyttymisen ja viranomaisen hyväksynnän: https://splash247.com/cma-cgm-strengthens-position-in-turkey-with-440m-logistics-acquisition/
Bermudalla päämajaansa pitävän Stolt-Nielsenin satamaterminaaliyhtiön ja turkkilaisen sijoitusyhtiön yhteenliittymä kehittää $2 miljardin uutta terminaalia Ceyhanin satamaan Turkin Välimeren rannikolle. Terminaaliin tulee syvälaituri ja raaka-ainevarastopalvelut uudelle laitokselle, jota turkkilaisyhtiö kehittää erikseen. Laitos tuottaa polypropyleenia vuodessa 472’500 tonnia: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/stolthaven-to-develop-new-terminal-in-turkey-s-ceyhan-port
Sekä Antwerpen-Brüggen että Rotterdamin satama ilmoittivat tavaramäärien vähenemisestä vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Syynä ovat maailmankaupan ja geopolitiikan haasteet: https://gcaptain.com/major-european-ports-face-headwinds-in-q1-as-global-trade-tensions-rise/
Ranskalaisesta konttivarustamosta tulee 51 %:n osuudella omistaja Santos Brasilissa, satamaoperaattorissa, joka omistaa Etelä-Amerikan suurimman konttiterminaalin Santosissa Brasiliassa: https://www.hellenicshippingnews.com/cma-cgm-becomes-majority-shareholder-with-51-stake-in-santos-brasil-a-multi-terminal-operator-in-brazil-owning-south-americas-largest-container-terminal-in-the-port-of-santos/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Teknologiayhtiö Wärtsilän alkuvuoden väliraportti osoittaa tilausmäärien olevan kaikkien aikojen parhaat. Tilauksista 65 % koskee uusiutuvia polttoaineita käyttäviä aluksia. Wärtsilällä on kolme raportoivaa aluetta: Wärtsilä Marine, Wärtsilä Energy ja Wärtsilä Energy Storage: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-technology/w-rtsil-orderbook-at-record-level-on-close-of-first-quarter
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Norjalaisen kemikaalisäiliöaluksen Atlantin purjehdus alkaa olla päätöksessään. Aluksella on neljän imupurjeen ja 100 %:sesti kestävästi tuotetun biopolttoaineen propulsioyhdistelmä, joka täyttää jo nyt vuoden 2050 hiilineutraaliustavoitteet, jotka FuelEU Maritime-vaatimukset asettavat: https://www.seatrade-maritime.com/wind-powered-ships/bow-olympus-nears-end-of-close-to-zero-emission-trans-atlantic-voyage
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 17: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Weekly-Ship-Recycling-Report-19-April-25-April-2025_compressed.pdf
IMO:n MEPC83-kokouksessa saavutetun päätöksen vaikutukset käytettyjen alusten kauppaan: https://www.hellenicshippingnews.com/three-key-impacts-of-the-imos-new-fuel-intensity-target-on-sp-activity/
Konttialusten aikarahtausindeksi (VHBS) viikolta 17: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/New_Contex_Commentary_2025_week_17.pdf
Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 17: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-2-last-week-4/
Konttirahtimarkkinat (Xeneta) viikolta 17: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-weekly-ocean-container-shipping-market-global-trade-patterns-changes-are-impacting-ocean-freight-rates/
Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 17: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Affinity-Tanker-Weekly-25.04.2025-HSN.pdf
Säiliöalusraportti (Baltic Exchange) viikolta 17: https://www.hellenicshippingnews.com/vlcc-tankers-on-the-rise-last-week/
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 17: https://www.gibsons.co.uk/report/section-301-saga/
Säiliöaluskuljetusten seuranta Iranista ja muualta: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-weekly-market-monitor-irans-resilient-oil-exports-and-emerging-pressures-in-2025/
Säiliöalusrahtien (OPEC) kehitys alkuvuodesta 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-softened-last-month/
USA:n toimitusketjuraportti ( ITS Logistics) alkuvuosi 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/its-logistics-april-supply-chain-report-uncertainties-in-global-supply-chains-could-derail-freight-market-recovery-in-2025/
Maailmankauppa ja politiikka:
Kiinalaiset USA:n vientiin keskittyneet toimijat alkavat vetäytyä USA:n kaupasta ja siirtävät liiketoimintaansa mm. Lähi-Itään, vaikka USA:n presidentti on luvannut laskea tullejaan. USA:n kaupan hiljeneminen vaikuttaa myös Kiinan tuotantoon ja useat tehtaat ovat siirtyneet kolmen – neljän päivän työviikkoon. Odotettavissa on myös tehtaiden sulkemisia: https://gcaptain.com/chinese-exporters-retreat-from-us-as-tariffs-erode-profitability/
USA:n presidentin määräämät tullit eivät ole mitenkään ainutkertainen teko historiassa. Jo 1930 USA asetti kovia tulleja, jotka suojaamisen sijasta aiheuttivat laajan työttömyyden ja pörssiromahduksen. Merenkulukuun tämänhetkiset tullit johtavat mahdollisesti ylikapasiteetin purkuun romuttamalla vanhenevaa kalustoa. Tosin teräksen ylitarjonta pitää hinnat alhaisena ja toisaalta uusi aluskierrätysyleissopimus asettaa omia rajoituksiaan: https://www.seatrade-maritime.com/containers/back-to-the-future-economics-to-send-ships-to-scrapyards
Apple aikoo siirtää kaiken USA:ssa myytävien puhelintensa tuotannon Kiinasta Intiaan ensi vuonna. Sillä on jo tuotantoa Intiassa ja tehtaat käyvät täydellä teholla: https://gcaptain.com/apple-aims-to-source-all-us-iphones-from-india-in-pivot-away-from-china-ft-reports/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
EU komission on tarkoitus esitellä kahden viikon kuluessa tiekartta, miten EU luopuu venäläisistä fossiilisista polttoaineista: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-to-present-roadmap-in-may-to-phase-out-all-imports-of-russian-fossil-fuels/
EU, jonka jäsenmaiden äänillä varmistettiin kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n kasvihuonekaasuja koskeva päätös MEPC83-kokouksessa, joutuu nyt miettimään, miten estetään päästöjen kaksinkertainen maksatus. IMO:n päätöksen toimeenpanovuodet ovat 2028 ja 2035, johon mennessä EU:n on yhteensovitettava omat määräyksensä: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-imo-alignment-of-bunker-emission-rules-in-focus-amid-worries-over-double-charges/
Miten USA:n presidentin määräys syvänmeren kaivostoiminnan nopeuttamisesta vaikuttaa YK:n merioikeusyleissopimuksen noudattamiseen? Miten kaivosyhtiöt aikovat ja voivat toimia: https://www.maritime-executive.com/editorials/can-trump-really-approve-mining-in-international-waters
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Hollannin syyttäjäviranomainen on haastanut hollantilaistelakan oikeuteen epäiltynä EU:n Venäjä-pakotteiden rikkomisesta sekä nostanut erillisen kanteen yhtiötä ja eräitä sen johtajia vastaan korruptiosta: https://www.hellenicshippingnews.com/prosecutors-accuse-dutch-shipbuilder-damen-of-corruption-violating-sanctions/
Viro pitää pidätettynä ilman lippuvaltiota purjehtinutta säiliöalusta odottaen aluksen varustamon yhteydenottoa lippuvaltiokysymyksen ratkaisemisesta. Alus on ankkurissa Muugan lahdella laivaston valvonnan alla ja sille on tehty satamavaltiotarkastus. Viron viranomaisten mukaan viimeisen vuoden aikana tuntemattoman vakuutussuojan alla purjehtivien alusten määrä on lisääntynyt Suomenlahdella. Viime kesäkuun jälkeen Viro on tutkinut 458 aluksen asiakirjat, joista on löytynyt yksi väärennös ja epäily useista muista: https://maritime-executive.com/article/estonia-continues-to-hold-stateless-shadow-tanker-waiting-resolutions
Ukraina on pidättänyt rahtialuksen syytettynä viljan varastamisesta Krimiltä. Alus pidätettiin Ukrainan talousvyöhykkeellä: https://maritime-executive.com/article/ukraine-arrests-ship-and-detains-crew-accused-of-looting-grain-from-crimea
UK:n kilpailuviranomainen on aloittanut selvityksen kaupasta, jossa Kpler-yhtiö on ostamassa Spire Globalin liiketoiminnan vaatien yhtiöiden toimimista itsenäisinä yhtiöinä. Kpler on hankkinut omistukseensa mm. MarineTrafficin AIS tiedot ja karttasovelluksen sekä FleetMonin alustietokannan. Spire Globalin satelliitit ja analytiikka parantaisivat sen palveluja: https://maritime-executive.com/article/kpler-closes-spire-maritime-acquisition-as-uk-proceeds-with-investigation
UK:n markkinaoikeus on antanut selkeyttävän päätöksen vahingonkorvauksista tilanteessa, jossa alus on palautunut myöhässä aikarahtauksesta, ja varustamolla olisi ollut uusi rahtaussopimus alukselle: https://www.hellenicshippingnews.com/late-redelivery-and-lost-opportunities/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Järjestöt ja yhdistykset:
Yhdysvaltalaisjärjestö on palkinnut conro-aluksen miehistön neljän purjehtijan pelastamisesta pelastuslautalta näiden purjeveneen upottua karilleajon seurauksena: https://www.maritime-executive.com/article/awo-recognizes-crowley-crew-for-saving-four-men-from-sinking-yacht
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Kahden viimeisen vuoden aikana valkaistuminen on kohdannut 84 % maailman koralliriutoista ilmoittavat 82 valtiota ja territoriota. Valtamerten pintalämpötilan nousun myötä valkaistumista on havaittu Atlantilla, Tyynellä valtamerellä ja Intian valtamerellä. Valkaistuminen tarkoittaa, että koralli menettää pinnallaan elävän fotosynteesiä tuottavan levän paljastaen valkoisen kalkkirungon. Samalla koralli menettää energialähteensä: https://www.maritime-executive.com/article/unprecedented-bleaching-event-affects-84-percent-of-world-s-corals
USA:n ja Kiinan kauppasota lisää Brasilian vientiä. Sen kääntöpuolena on kasvava metsäkato: https://www.maritime-executive.com/editorials/u-s-china-tariff-spat-will-boost-brazil-s-exports-and-deforestation
USA:n presidentti on antanut paljon odotetun toimeenpanomääräyksen, jolla aloitetaan USA:n syvän meren kaivostoiminta kansainvälisillä vesillä USA:n mannerjalustan ulkopuolella. Määräys nopeuttaa maan kylmän sodan ajalta olevan lain lupaprosessia, jolla kaivostoiminta mahdollistetaan. Laki on ristiriidassa YK:n merioikeusyleissopimuksen (UNCLOS) ja sen alaisen merenpohjaviranomaisen (ISA) toimivallan kanssa: https://www.maritime-executive.com/article/trump-order-puts-deep-sea-mining-on-path-to-commercialization
Hait purevat myös itsepuolustukseksi. Näin väittävät tutkijat, jotka ovat tutkineet haiden käyttäytymistä suojelualueella. Toisin kuin ruokailutarkoituksessa tehty puraisu, hai, joka puolustaa itseään, puree toistuvasti ja jättää pintahaavoja, jotka eivät ole tappavia: https://www.euronews.com/green/2025/04/25/some-shark-bites-are-survival-instinct-researchers-say-in-defence-of-threatened-predator
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Video: Iranissa Sharid Rajaeen satamassa Bandar Abbasin lähellä on sattunut räjähdys, joka on aiheuttanut ainakin 40 ihmisen hengen ja yli 1’200 henkilön loukkaantumisen sekä mittavat taloudelliset vahingot. Räjähdyksen syyksi media ilmoittaa satama-alueelle varastoidut kemikaalit. Mm. brittiläinen turvallisuuskonsultti epäilee kiinteän rakettipolttoaineen kontteja satama-alueella: https://gcaptain.com/iran-still-battling-port-fire-as-death-toll-casualties-rise/
Video: konttialuksen ja irtolastialuksen yhteentörmäys Vietnamin Long Xue -joella, johti irtolastialuksen osittaiseen uppoamiseen. Kaikeksi onneksi ihmishengen menetyksiltä vältyttiin: https://www.maritime-executive.com/article/severe-collision-sinks-bulker-on-vietnam-s-long-tau-river
Loistojahti, joka upposi Sisiliassa viime vuonna ja vaati seitsemän ihmisen hengen, nostetaan ensi kuussa 50 metrin syvyydestä. Noston odotetaan selvittävän syyn, miksi alus upposi myrskyssä Porticellon sataman edustalla: https://gcaptain.com/mike-lynchs-sunken-yacht-to-be-pulled-from-sicilian-waters-in-may/
Roro-aluksen talousosastolla työskennellyt nainen sai surmansa aluksen rampilla sitä purettaessa. Vetomestarin kuljettaja ei havainnut naista ja ajoi hänen ylitseen peruuttaessaan. Neljä henkilöä on pidätettynä tapauksen jälkeen: vetomestarin kuljettaja, aluksen päällikkö ja yliperämies sekä henkilö, joka oli vastuussa ramppiliikenteestä. Alus jäi satamaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/female-seafarer-dies-after-being-crushed-during-unloading-at-patras-port-4-arrested/
Video: Ningbon satamassa viime vuonna sattunut konttiräjähdys oli Kiinan merenkulkuhallinnon mukaan seurausta kontissa olleen orgaanisen peroksidin ylikuumenemisesta. Tapaus oli osa pitkään jatkuneesta sarjasta konttionnettomuuksia, joissa ovat sallisena saman luokan vaaralliset kemikaalit. Ne ovat tunnettuja vaarallisesta ylikuumenemisestaan, hajoamisreaktiostaan, tulipaloistaan ja räjähdyksistään: https://www.maritime-executive.com/article/massive-container-explosion-was-caused-by-self-heating-chemical-cargo
USA:n onnettomuustutkintakeskus on raportissaan todennut kokemattoman luotsin epäonnistunut ohjailutoimenpide ja samanaikainen puhelimen käyttö johtivat kalliiseen hinausonnettomuuteen Ohio-joella maaliskuussa 2024: https://gcaptain.com/ntsb-inexperienced-pilots-phone-use-and-outdraft-current-led-to-1-3m-ohio-river-tow-accident/
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
USA on suorittanut yli 800 iskua Huthi-kohteisiin: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-forces-have-carried-out-more-than-800-strikes-on-houthis
Kiina on esittänyt vaatimuksia saadakseen haltuunsa riidanalaisen, asumattoman riutan Etelä-Kiinan merellä: https://gcaptain.com/china-claims-sovereignty-over-disputed-reef-in-south-china-sea/
Samaan aikaan, kun USA ja Filippiinit aloittivat yhteisen, kuusipäiväisen vuosittaisen merisotaharjoituksen purjehti kiinalainen lentotukialuksen johtama taisteluosasto Filippiinien pohjoisen merirajan tuntumassa. Japani ja muut alueelliset liittolaiset ovat lisänneet omaa osallistumistaan harjoitukseen Kiinan aiheuttamien jännitteiden kasvaessa Etelä-Kiinan merellä: https://gcaptain.com/philippines-us-begin-joint-maritime-drills-after-chinese-carrier-group-spotted/
Pakistan pysäyttää kaiken kaupan Intian kanssa. Se on seurausta Intian asettamista pakotteista, jotka seurasivat hyökkäystä kiistanalaiseen Kashmirin maakuntaan. Viimeisten kuuden kuukauden aikana on tehty 520 satamakäyntiä maiden välillä. Keskinäisen kaupan suuruus on pientä $1,2 miljardia Pakistanin tuonti Intiasta ja $3 miljoonaa Intian tuonti Pakistanista: https://splash247.com/pakistan-ceases-all-trade-with-india/
Sekä Intia että Pakistan ovat nostaneet laivastojensa valmiutta välien kiristyttyä: https://www.maritime-executive.com/article/indian-and-pakistani-navies-deploy-as-tensions-rise
Historian havinaa:
Arkeologit ovat vahvistaneet kahden aluksen hylyt Costa Rican rannikolla vuonna 1710 uponneiksi tanskalaisiksi orjalaivoiksi: https://www.maritime-executive.com/article/two-caribbean-wrecks-identified-as-danish-slave-ships
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/