Mitä tarkoittaa termi:
Mikä yritys tai yhdistys:
NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration: https://fi.wikipedia.org/wiki/NOAA
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Matkaoptimointi on nykyajan isoympyräpurjehdusta. Mikä on nopein, lyhin, vähiten vahinkoja aiheuttava reitti lähtöpisteestä tulopaikkaan: https://www.maritime-executive.com/magazine/the-new-great-circle
Italialaistelakka ja johtava ammatillisten palvelujen tuottaja ovat solmineet yhteisyrityksen, josta Fincantieri omistaa 70 % ja Accenture 30 %. Yhteisyritys yhdistää telakan teknisen osaamisen sekä palveluntuottajan digitaalisen ja tuotannollisen osaamisen. Tarkoitus on nopeuttaa digitaalista siirtymää risteily-, puolustus- ja satamainfrastruktuurihankkeissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/fincantieri-partners-with-accenture-to-boost-ai-iot-adoption-in-maritime-sectors/
Maritime Optima- ja Maritime IntelX- yhtiöt ovat aloittaneet kumppanuusyhteistyön, jossa yhdistetään ajantasainen polttoaineiden hintatieto ja ennuste rahtausalustaan, jolloin se voi hyödyntää polttoaineen hinnoittelun, niiden oston suunnittelun ja CO₂-päästöt rahtauksen aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-optima-and-maritime-intelx-announce-strategic-partnership-to-enhance-chartering-efficiency/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Säiliöalusmarkkinoihin voi kohdistua lisääntyvää painetta, kun kauppasota ja tullit iskevät maailmantalouteen. Öljyn hinta lähti viime viikolla laskuun ja putosi alimmilleen neljään vuoteen, kunnes palasi tullien lykkäyksen myötä $64 barrelilta (bbl). Tullit eivät olleet kuitenkaan ainoa syy, vaan OPEC+ tuotannonnosto vaikutti myös yllättävään laskuun. Ailahtelevuuden odotetaan jatkuvan: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-demand-headwinds-could-take-a-toll-on-tankers/
Venezuelan öljy virtaa taas viikon hiljaiselon jälkeen, jonka aiheutti USA:n presidentin tullipolitiikka OPEC-maiden öljynostajille. Varsinkin kiinalaisostajat olivat odottavalla kannalla nähdäkseen tullien vaikutukset. Venezuelan öljyn suurimmat ostajat ovat Kiina (480’000 barrelia päivässä (bpd), USA (250’000 bpd), Intia (63’000 bpd) ja Eurooppa (44’000 bpd): https://www.hellenicshippingnews.com/venezuelas-oil-flows-again-after-a-week-of-panic/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
USA:n ja Kiinan välinen kauppasota vaikuttivat huomattavasti irtolastikuljetuksiin pudottaen rahtitasoja kaikissa luokissa: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-shipping-capesize-market-under-pressure-2/
Maailman suurin eläintenkuljetusalus: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-livestock-carrier-in-the-world/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Japanin suurin risteilyalus on luovutettu japanilaisvarustamolle Meyerin telakalla Emdenissä Saksassa. Se on LNG-käyttöinen, 51’950 bruttotonnin alus, johon mahtuu 740 matkustajaa. Lopullinen varustelu tehdään Yokohamassa Japanissa ja neitsytmatka tehtäneen elokuussa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/japans-largest-cruise-ship-asuka-iii-delivered-to-nyk-cruises-in-germany/
Carnival Cruise Line on julkaissut aggressiivisen viisivuotisen kasvusuunnitelman. Varustamolla on useita aluksia tilauksessa ja se tähtää USA:n risteilyjen laajentumista uusiin satamiin: https://www.maritime-executive.com/article/carnival-cruise-line-maps-five-year-expansion-strategy
Offshore ja merituulivoima:
Euroopan tuulivoimasektori kohtaa kilpailukyky- ja turvallisuushaasteita, joiden välttämiseksi alan kehittäjät esittävät EU-hallituksille uusia toimia. Jotta EU saavuttaisi tavoitteensa vuoteen 2035, jonka mukaan tuulivoimalla tuotettaisiin 35 % sähköstä, tulisi nykyinen laskusuuntainen kehitys saada käännettyä. Alan riskit ja epävarmuus ovat lisääntyneet ja sähkön hinta on eräissä Euroopan maissa korkea. Sitä nostavat korkeat verot ja maksut verrattuna esimerkiksi kaasuun: https://www.maritime-executive.com/article/european-wind-developers-propose-a-new-offshore-wind-deal
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Panaman kanavan päivittäinen läpimeno oli maaliskuussa 33,7 alusta Panaman kanavaviranomaisen tiedotteen mukaan. Suurin määrä on 36 alusta päivässä: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-canal-traffic-fell-to-33-7-ships-per-day-in-march-authority-says/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 14.4.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
MacGregorin vuosi sitten esittelemä irtolastialusten itsepurkava järjestelmä on osoitettu toimivaksi puuhakkeen, teollisuushiekan ja soran kanssa. Teknologiaa kehitetään edelleen muillekin jalostamattomille aineksille: https://www.hellenicshippingnews.com/gravityvibe-in-action-real-world-validation-and-system-optimisation/
USA on tarkentanut aikeitaan verottaa kiinalaisia ja Kiinassa valmistettuja aluksia, jotka käyvät maan satamissa niiden saaman laajan vastustuksen vuoksi: https://www.freightwaves.com/news/united-states-reverses-course-on-proposed-port-fees-for-chinese-ships
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Viime vuonna kiinalaistelakat saivat n. 1’700 uudisrakennustilausta, kun yhdysvaltalaistelakat saivat niitä viisi. USA:n presidentin telakkamääräys saattaa tarvita maan kauppalaivaston kasvattamiseksi myös alusostoja liittolaisilta. Yhtä kiireinen aikataulu on laivaston kaluston huollolla ja uusimisella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/trump-calls-us-shipbuilding-decline-ridiculous-plans-foreign-ship-purchases/
USA:n kahden uuden lentotukialuksen luovutus lykkääntyy vuoteen 2029 johtuen toimitusten vaikeutumisesta ja mm. työvoimapulasta. Vaikeuksia on ilmennyt myös ammushissien sekä lentokoneiden lähetys- ja vastaanottolaitteiden kanssa. Aluksella on suunniteltu olevan 100 lentokonetta, joiden lähetyslaitteisto toimii 30 % nopeammin kuin aiemmat järjestelmät. Myös uusin ydinsukellusvene on 18 kuukautta myöhässä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-navy-faces-delays-in-delivery-of-2-ford-class-aircraft-carriers-as-shipbuilding-industry-struggles/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Viime perjantaina IMO MEPC83-kokouksessa saavutettiin yhteisymmärrys alan ensimmäisistä sitovista päämääristä vähentää aluksista johtuvia kasvihuonekaasupäästöjä. Merenkulku on ensimmäinen teollisuudenala, jolla on kansainvälisesti sovitut tavoitteet päästövähennyksille. Ne ovat seurausta rakentavista keskusteluista IMO:n jäsenmaiden kesken vuoden 2023 strategiasta lähtien. Huolimatta geopoliittisista jännitteistä ja kaupan häiriöistä, tämä on esimerkki toimivasta monenkeskisestä sitovasta sopimisesta. Paljon jää silti tehtävää: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-reaches-agreement-but-more-needed-to-unlock-future-fuels/
Fossiilisten polttoaineiden poistuminen merenkulusta on alkanut, joskaan IMO:n toimenpiteillä ei saavuteta kasvihuonekaasuvähennysten tavoitteita. Saavutettu sopimus sisältää polttoainestandardin liitettynä päästökauppaan, jolla odotetaan saavutettavan 10 % päästövähennys 20 %:n sijaan. Artikkelissa asiantuntijoiden kommentteja neuvottelutuloksesta: https://www.hellenicshippingnews.com/phase-out-of-fossil-fuels-in-shipping-begins-in-earnest-imo-measures-unlikely-to-reach-ghg-reduction-targets-but-close-the-lng-business-case-and-send-clear-long-run-signal-for-hydrogen-derived-fuels/
Kansainvälinen varustamoyhdistys (ICS) toivottaa IMO MEPC83-kokouksen aikaan saaman sopimuksen tervetulleeksi, joskin suhtautuu sen toimeenpanoon varovasti. Merenkulku on sijoittanut jo miljardeja dollareita uusiin aluksiin ja uuteen teknologiaan ja tarvitsee toimivan, läpinäkyvän ja helposti hallinnoitavan säädöskehikon, joka on riittävän kannustava energiasiirtymän läpiviemiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/ics-cautiously-welcomes-critically-important-global-agreement-on-shippings-decarbonisation-journey/
Ilmastonmuutokselle pahiten alttiit maat kokevat saavutetun kasvihuonekaasujen päästömaksun jääneen puolitiehen. Tämä koskee Tyynen meren saaria sekä Karibian ja Afrikan valtioita, jotka ajoivat voimakkaasti tasasummaa kaikille kasvihuonekaasupäästöille sekä tiukkaa polttoainestandardia. Osa näistä maista pidättäytyi äänestämästä pitäen etenemistä liian hitaana: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-talks-leave-climate-vulnerable-countries-adrift-opportunity-green/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 15: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Weekly-Ship-Recycling-Report-05-April-11-April-2025_compressed.pdf
Konttialusten aikarahtausindeksi (VHBS) viikolta 15: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/New-ConTex-Commentary-2025-week-15.pdf
Konttirahtianalyysi (Xeneta) viikolta 15: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-average-spot-rates-from-far-east-to-us-east-coast-and-us-west-coast-remain-flat-since-uptick-on-1-april/
Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 15: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-rose-3-last-week/
Konttirahti-indeksi (Freightos Baltic) maaliskuulta: https://www.hellenicshippingnews.com/fbx-index-april-2025-global-rates-slip-below-2024-floor/
LNG-markkinaraportti ja -ennuste (IEA) 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/global-gas-demand-growth-is-expected-to-slow-in-2025-amid-macroeconomic-uncertainties/
Markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 15: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-15.pdf
Merivakuutusraportti (CEFOR) vuodelta 2024: https://www.maritime-executive.com/article/cefor-an-aging-global-fleet-means-more-insurance-claims
OPEC+ maiden raakaöljyntuotanto (Platts) maaliskuu: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-nudges-up-crude-output-amid-mounting-volatility-poor-compliance/
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 15: https://www.gibsons.co.uk/report/price-pressure/
Maailmankauppa ja politiikka:
Kolumni: Tyynen meren kauppasodassa Kiinalla on monia kortteja, joilla pelata: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-in-transpacific-trade-war-china-holds-many-cards
USA:n presidentti joutuu vetäytymään tullipolitiikassaan myös eräiden kriittisten tarvikkeiden tuonnissa. Kevennykset niissä koskevat myös Kiinasta tuotavia tarvikkeita: https://www.euronews.com/2025/04/12/smartphones-and-computers-including-from-china-exempt-from-new-tariffs-imposed-by-trump
Kiinan BKT kasvu on pienenemässä USA:n tullipolitiikan vuoksi. Tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen (Q1) odote on 5,1 %, kun se vuoden 2024 Q4 oli 5,4 %. Tämän vuoden Q2 odote on 4,7 % ja koko vuoden odote on 4,5 %, kun BKT:n kasvu viime vuonna oli 5,0 %. Kuluttajainflaation odotetaan nousevan 0,4 %:in ja ensi vuonna 1,0 %:in. Paljon alle Kiinan hallituksen tämän vuoden 2 %:n inflaatiotavoitteen: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-q1-gdp-growth-set-to-slow-to-5-1-as-trump-2-0-raises-heat-on-policymakers/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
IMO:n MEPC83-kokouksen hyväksymä kasvihuonekaasuja koskeva päätös: https://www.maritime-executive.com/article/imo-approves-world-s-first-industry-wide-truly-global-carbon-fee
IMO:n uusi kasvihuonekaasuja koskeva päätös selitettynä: https://splash247.com/imos-new-green-deal-explained/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
UK on hyväksynyt uuden välimiesmenettelylain, joka tulee vielä tänä vuonna voimaan. Sellaisenaan laki modernisoi Lontoossa tapahtuvan välimiesmenettelyn, jotta se säilyttää asemansa merenkulun kansainvälisessä kentässä: https://www.hellenicshippingnews.com/the-new-arbitration-act-2025-key-changes-for-maritime-arbitrations/
Päättäväinen libanonilaistuomari on aloittanut vuoden 2020 Beirutin satamassa tapahtuneen räjähdyksen tutkinnan. Libanon on hyvin jakaantunut maa ja tutkintaa leimaavat selvästi poliittiset vaikutteet. Edellinen tapausta tutkinut tuomari siirrettiin syrjään hänen tutkittuaan liian vaikutusvaltaisia henkilöitä: https://www.maritime-executive.com/article/a-tenacious-judge-resumes-the-2020-beirut-port-blast-investigation
Taiwanin syyttäjäviranomainen on ensimmäistä kertaa syyttänyt kiinalaista aluksen päällikköä tahallisesta merikaapelin vahingoittamisesta. Mies toimi Togon lipun alla purjehtivan aluksen päällikkönä eikä suostunut kuulusteluissa paljastamaan aluksen omistajaa. Seitsemän muuta miehistön jäsentä vapautetaan ja lähetetään Manner-Kiinaan. Taiwan seuraa n. sataa Kiinaan liitettyä, muualle liputettua alusta alueellaan: https://gcaptain.com/taiwan-charges-captain-of-chinese-cable-cutter/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Järjestöt ja yhdistykset:
USA:n presidentin hallinto aikoo puolittaa NOAA:n rahoituksen sekä lopettaa mm. sen sään ja valtamerten tutkimuksen: https://www.maritime-executive.com/article/white-house-seeks-deep-cuts-at-noaa
Maailman kauppajärjestön (WTO) entinen ja nykyinen johtaja vaativat organisaation ripeää uudistamista, jotta se pystyy puolustamaan paikkaansa vapaan maailmankaupan vahtikoirana ja yleensä olemaan uskottava nopeasti muuttuvassa tilanteessa: https://www.hellenicshippingnews.com/wto-chiefs-past-and-present-demand-rapid-reform-to-keep-global-free-trade-alive/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Eteläisen Tyynen meren koalitio toimii suojellakseen Nacza-harjanteen ekosysteemejä. Alueella tavataan yli 90 uhanalaista lajia kuten haita, merilintuja, valaita, kilpikonnia ja koralleja: https://www.maritime-executive.com/editorials/south-pacific-coalition-moves-to-protect-nazca-ridge-ecosystems
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Vahingoittunut Stena Immaculate säiliöalus viedään Great Yarmouthiin UK:ssa viikonlopun aikana. Siellä se läpikäy tarkemmat tutkimukset ja sille tehdään tarvittavat minimikorjaukset, jonka jälkeen se lähtee varsinaiseen korjaustelakkaan. Konttialus Solong hinattiin jo viime kuussa Aberdeeniin UK:ssa korjattavaksi. Rantojen siivouksen lisäksi useita kanteita on nostettu tapauksen takia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/damaged-tanker-heads-to-port-of-great-yarmouth-after-deadly-north-sea-collision/
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Toinenkin USA:n lentotukialus on saapunut Punaiselle merelle. Ne ryhtyvät pommittamaan Huthi-kohteita ympäri vuorokauden: https://www.maritime-executive.com/article/two-carriers-now-bombard-houthi-forces-around-the-clock
Iranilla on ballistisia ohjuksia näissä paikoissa: https://www.maritime-executive.com/editorials/iran-has-thousands-of-ballistic-missiles-here-s-where-they-are
Sopimusneuvottelut UK:n ja Diego Garcian saaret omistavan Mauritiuksen välillä ovat loppumetreillä. Se takaisi USA:lle tukikohdan meri- ja ilmaoperaatioihin Lähi-Idässä ja Afrikassa: https://www.maritime-executive.com/article/diego-garcia-deal-for-99-years-of-rent-free-access-wins-u-s-support
Historian havinaa:
Yhdysvaltalaisen taistelulaivan päällikkö määräsi japanilaiselle kamikaze-lentäjälle sotilaalliset hautajaiset merellä huhtikuussa vuonna 1945: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-navy-captain-ordered-sea-burial-for-enemy-kamikaze-pilot-during-wwii-heres-why/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/