Merenkulun uutisia 3.12.2025, päivitys klo 14.30: pako mereltä, merenkulkijoita vapautettu, konttiliikenteen jakautumisesta, risteilyvarustamot muuttuvat, jäätilanne ja avustusrajoitukset, Afrikan satamista, Suomen jäänmurtaja suunnitteluvalmis, ABB, Valmet, pakotteet Venäjän jäänmurtajien esteenä, Norsepower, raportteja, OPEC+, Dali, Gambia siivoaa, Venäjän öljynviennistä, Mustan meren vakuutusmaksut nousussa, räjähdysvaaralliset kaasuympäristöt, Suomen Varustamot ry, Euroopan aluskierrätyksestä, alusten käteisostajat, Venäjä uhkaa, Uddevallan merimieshuonemuseo.

Mitä tarkoittaa termi:

DCSA+ (Digital Container Shipping Association): https://dcsa.org/get-involved/dcsa-plus

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

HAROPA Port: https://www.haropaport.com/en/who-we-are

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Merenkulku on sukupolvensa suurimman tuottavuusmuutoksen partaalla – ja tällä kertaa sitä ei ohjaa uusi rungon rakenne tai polttoainetyyppi, vaan tekoäly. Vuosien hypetyksen jälkeen kokeilut ovat väistymässä käytännön toteutuksen tieltä, ja vuosi 2026 näyttää erottavan toimivan ja toimimattoman: https://splash247.com/teqplay-ai-automation-and-what-happens-next/

Luokituslaitos, tekoäly-yhtiö ja varustamo aloittavat merenkulun kyberturvallisuusteknologian kehittämisen. Tekoäly-yhtiön alustalle rakennettavan sovelluksen on tarkoitus parantaa nopeasti kehittyvän yhteydenpidon alusten ja varustamoelinkeinon välillä muodostamaa kyberturvallisuusriskiä. Hyökkäykset järjestelmiä vastaan ovat lisääntyneet merkittävästi: https://www.hellenicshippingnews.com/igloo-corporation-bureau-veritas-and-hyundai-lng-shipping-initiate-joint-development-of-ur-e26-e27-based-ship-cyber-resilience/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Filippiinien ulkoministeriö (DFA) on vahvistanut, että yhdeksän filippiiniläistä merimiestä, jotka Jemenissä toimivat huthi-militantit ottivat panttivangiksi Eternity C -alukseen tehdyn hyökkäyksen jälkeen, vapautetaan ja siirretään Sana’asta Muscatiin. DFA ilmoitti saaneensa Omanin viranomaisilta vahvistuksen välittömästä vapauttamisesta kuukausien diplomaattisen yhteistyön jälkeen. Filippiinien Muscatin-suurlähetystö ja Muscatin siirtotyöläisten toimisto koordinoivat nyt merimiesten turvallista ja välitöntä kotiuttamista Filippiineille: https://splash247.com/nine-filipino-seafarers-to-be-released-after-red-sea-houthi-attack/

Merenkulkijoiden siirtyminen mereltä maatyöpaikkoihin kiihtyy ja muodostaa nyt vakavan uhan maailman tärkeimmille tavarakaupoille, kuten teollisuustuotteille, tärkeimmille irtotavarahyödykkeille, öljylle, kaasulle ja kemikaaleille. Äskettäin COP30-kokouksen yhteydessä järjestetyssä webinaarissa nimeltä ”Maailmanlaajuinen merenkulkijoiden hätätila” merenkulkualan työvoima-asiantuntijat, akateemikot, säiliöalusvarustamo ja itse merenkulkijat paljastivat ongelman todellisen laajuuden: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/seafarer-exodus-casts-a-shadow-over-maritime-safety

Podcast: marraskuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maritime-in-minutes-november-2025-in-review

Meriliiton marraskuussa järjestämän avoimen keskustelutilaisuuden aiheena oli tällä kerralla merenkulun ammatillisen osaamisen ja kansainvälisen kilpailukyvyn säilyttäminen, kun joudutaan kohtaamaan muuttuva väestörakenne ja uudistuvat koulutustarpeet. Tilaisuudessa yhdeksän asiantuntijaa esitti näkemyksiään asiasta: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meristrategiafoorumi-2025-merialan-tulevaisuuden-tekijat/

Kaksitoista Portugalin lipun alla purjehtivalla Novo Ruivo -kalastusaluksella (IMO 8734671) työskentelevää kalastajaa on hylätty ja jätetty ilman palkkaa viimeiset kahdeksan kuukautta. Kuusi indonesialaista ja kuusi angolalaista kalastajaa on saatavaa $68’420. He ovat tällä hetkellä aluksella Mindelossa, Kap Verdellä, jossa he ovat jumissa ilman selkeää maksu- tai kotiuttamisaikataulua: https://www.marineinsight.com/shipping-news/12-fishers-on-portuguese-vessel-abandoned-left-without-pay-for-8-months/

Merenkulun toiminnot perustuvat tarkkuuteen, valmiuteen ja laillisten rajojen selkeään ymmärtämiseen. Merellä jopa rutiiniliikkeet edellyttävät pitkään vakiintuneiden merenkulkutaidon ja merioikeuden periaatteiden noudattamista. Näistä kolme operatiivista pilaria – pelastus, hinaus ja luotsaus – erottuvat perustavanlaatuisina, mutta usein väärinymmärrettyinä: https://www.marineinsight.com/maritime-law/understanding-the-difference-between-salvage-towage-pilotage/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttiliikennettä vaivaa krooninen ylitarjonta megaluokan aluksista sekä pula pienistä ja keskisuurista aluksista: https://www.seatrade-maritime.com/containers/overcapacity-paradox-leading-to-two-tier-container-market

Vaikka konttialusten tilaukset ovat nousseet 33 %:in laivaston koosta, ei lastaus-/purkauslaitteilla varustettuja konttialuksia ole tilattu lainkaan. Sellaisia vaativien satamien määrä on toki vähenemässä mutta sekin hidastuu ja niitä palvelevista aluksista 37 %:a on jo yli 20 vuotta vanhoja: https://www.hellenicshippingnews.com/when-will-the-containership-orderbook-get-into-gear/

Ylikapasiteetti Tyynenmeren ylittävillä konttikuljetusreiteillä räjäytti varustamojen suunnitelmat marraskuun yleisistä hinnankorotuksista, jotka olivat hetkellisesti nostaneet USA:n länsirannikon hinnat noin $3’000 neljäkymmentä jalkaa vastaavalta yksiköltä (FEU): https://www.freightwaves.com/news/asia-us-container-rates-fall-32-in-latest-week

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Tuotesäiliöalusten matkat Suezin kautta alkavat hallita reittivaihtoehtoja. Eräät varustamot, etupäässä kreikkalaiset, kiinalaiset ja Persianlahden maista peräisin olevat ovat valmiita siirtämään kuljetukset Punaisen meren ja Suezin kautta Hyväntoivonniemen sijaan. Vääntöä käydään laivaajien ja varustamoiden välillä rahasta, joka muodostuu lähinnä pitemmän matkan ja sotavaaralisien muodostamasta erotuksesta: https://www.hellenicshippingnews.com/clean-tanker-differentials-flip-suez-canal-commands-premium-over-cape-market-sources/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Uusien irtolastialusten tilausmäärät eivät ole tänä vuonna nousseet edellisvuosien tasolle ja ovat nyt alhaisimmat vuosikymmeneen: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-newbuilding-orders-lowest-since-2016/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Risteilyvarustamot käyvät läpi nopeaa kehitystä matkustajien odotusten muuttuessa ja laivastojen laajentuessa vastaamaan kasvavaan maailmanlaajuiseen kysyntään. Cruise Lines International Associationin (CLIA) vuoden 2025 risteilyalan tilaa koskevan raportin mukaan risteilymatkustajien määrän maailmanlaajuisesti odotetaan ylittävän 35,7 miljoonaa vuonna 2024 – yli 6 %:a enemmän kuin pandemiaa edeltävä ennätys. Tätä kasvua vauhdittavat paitsi palaavat matkustajat, myös yhä useammat uudet matkustajat, jotka löytävät merenkulun viehätyksen: https://www.cruiseandferry.net/articles/carnival-cruise-lines-ugo-savino-on-how-itinerary-diversity-is-driving-the-next-wave-of-cruise-industry-growth

Celebrity Cruisesin viides Edge-sarjan alus Celebrity Xcel on saapunut uuteen kotisatamaansa Port Evergladesiin Fort Lauderdaleen, Floridaan. Ranskalaistelakan lokakuussa 2025 toimittama alus viettää avajaiskautensa seitsemän yön risteilyillä vuorotellen Bahaman, Meksikon, Caymansaarten sekä Puerto Platan, St. Thomasin ja St. Maartenin välillä: https://www.cruiseandferry.net/articles/new-celebrity-xcel-arrives-in-fort-lauderdale-for-first-time

MSC Cruises tilaa kaksi uutta World-luokan alusta MSC World Asian vesillelaskun yhteydessä. Seitsemännen ja kahdeksannen World-luokan aluksen tilauksen arvo on €3,5 miljardia, ja alukset toimittaa Chantiers de l’Atlantique vuosina 2030 ja 2031: https://www.cruiseandferry.net/articles/msc-cruises-orders-two-additional-world-class-ships-as-it-floats-out-msc-world-asia

Offshore ja merituulivoima:

Kööpenhaminalaisvarustamo Cadeler on vastaanottanut Wind Moverin, kymmenennen aluksen kasvavassa seuraavan sukupolven tuuliturbiinien asennusalusten laivastossaan. Se on merkittävä virstanpylväs yhtiön nopeassa laajentumisessa offshore-tuulivoimasektorilla: https://gcaptain.com/cadeler-doubles-fleet-in-12-months-with-early-delivery-of-new-wind-turbine-installer/

Uusi alan tukema tutkimus pyrkii kumoamaan väitteet, joiden mukaan merituulivoimateollisuus on uhka muuttolinnuille. Konsulttiyrityksen tekemän tutkimuksen mukaan (ainakin EU:ssa) linnut välttävät tuuliturbiineja lähes kokonaan ja törmäysriskit ovat huomattavasti aiemmin oletettua pienemmät: https://maritime-executive.com/article/eu-offshore-study-average-wind-turbine-hits-only-one-dozen-birds-per-year

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 2.12.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Suomen 2020-luvun tärkein offshore-infrastruktuuri-investointi lähestyy ratkaisevaa hetkeä; Aker Arctic hioo uutta B+-luokan jäänmurtajaa. Suomi varautuu tuleviin jääolosuhteisiin ja varmistaa koko maan kilpailukyvyn aikana, jolloin logistiikkaketjujen luotettavuusvaatimukset kasvavat. Suunnittelun valmistuessa hanke ottaa merkittävän askeleen kohti toteutumista: https://www.sjofart.ax/nyheter/nara-byggstart-for-ny-isbrytare/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Satamasektorilla on keskeinen rooli kansainvälisen kaupan kasvun mahdollistamisessa maille/alueille, sillä se yhdistää meri- ja maaliikennemuodot ja toimii porttina viennille ja tuonnille. Afrikan satamasektori ei kuitenkaan ole kehittynyt useimpien mantereen maiden vakaan taloudellisen kehityksen tahdissa. Useimpien Afrikan satamien investoinnit ja parannukset ovat tähän mennessä olleet suhteettomia odotettuun rahtimäärien kasvuun. Tämä johtuu siitä, että Afrikan satamasektori kokonaisuudessaan kohtaa tiettyjä haasteita ja sitä rajoittavat systeemiset ja ulkoiset tekijät, jotka haittaavat sen toimintaa ja tehokkuutta: https://www.marineinsight.com/know-more/challenges-confronting-the-african-port-sector/

Tukholman satamien risteilyliikenne jatkaa kasvuaan. Tukholman satamien lehdistötiedotteen mukaan vuonna 2026 Tukholmassa ja Nynäshamnissa odotetaan käyvän 157 laivaa, joissa on hieman yli 300’000 matkustajaa: https://www.sjofartstidningen.se/fler-kryssningsanlop-till-stockholm-nasta-ar/

HAROPA Port on saanut €6,1 miljoonaa eurooppalaista rahoitusta keskeisten terminaalien sähköistämiseen ja vihreän käytävän strategiansa vauhdittamiseen Seine-akselilla: https://www.portstrategy.com/environment-and-sustainability/eu-funding-for-haropas-shore-power-strategy/1506564.article

Skotlannin Greenockin risteilysatama, jota operoi Global Ports Holding (GPH), on saavuttanut yhden menestyksekkäimmistä risteilykausistaan ​​tähän mennessä. Satamassa vieraili 145’166 matkustajaa 82 laivakäynnin aikana. Vuoden 2025 kaudella nähtiin myös kuusi ensivierailua risteilylinjojen, kuten Ambassador Cruise Line, Atlas Voyages, The Ritz-Carlton Yacht Collection ja Virgin Voyages, operoimilla aluksilla: https://www.cruiseandferry.net/articles/record-breaking-2025-season-for-scotlands-greenock-cruise-port

Tanskalaisvarustamo Norden on ostanut Taylor Maritimelta eteläisessä Afrikassa rahtitoiminnot, jotka aiemmin hoidettiin Island View Shipping (IVS) -brändillä. Osana yrityskauppaa Norden on ottanut haltuunsa Durbanissa toimivan pakettien käsittelyyn erikoistuneen tiimin. Yrityskaupan hintaa ei ole vielä julkistettu: https://splash247.com/norden-strengthens-parcelling-push-with-southern-africa-deal/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

ABB on saanut tilauksen USA:n suurimmalta lauttaoperaattorilta Washington State Ferriesiltä (WSF) hybridisähköisten propulsiojärjestelmien toimittamisesta ja integroinnista kahteen 160-paikkaiseen hybridisähköiseen lauttaan, jotka käynnistävät varustamon kunnianhimoisen sähköistämisohjelman: https://www.marineinsight.com/shipping-news/washington-state-ferries-selects-abb-to-power-their-first-hybrid-electric-newbuild-vessels/

Brittiläinen insinööritoimisto MGI Engineering on esitellyt SeaGliden, autonomisen kantosiipialuksen, joka on suunniteltu leikkaamaan lyhyen kantaman merilogistiikan kustannuksia ja hiilijalanjälkeä. Täysin sähköinen miehittämätön pinta-alus (USV) voi kuljettaa jopa 200 kg rahtia 150 kilometrin matkan 25 solmun matkanopeudella. Tämä tarjoaa vaihtoehdon miehitetyille lautoille, joita perinteisesti on käytetty saarten välisiin ja rannikkokuljetuksiin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/mgi-engineering-launches-autonomous-electric-vessel-to-cut-cost-carbon-footprint/

Järjestelyjä ABB:n johdossa: https://www.hellenicshippingnews.com/navigating-change-at-the-top-electric-insights-from-abb-marine-ports/

Valmet toimittaa uudelle Polarsternille toimintakriittisen automaatiojärjestelmän. Kyseessä on seuraavan sukupolven napatutkimusalus, joka tulee toimimaan Arktiksen ja Etelämantereen ilmasto- ja meritutkimuksessa. Alfred Wegener -instituutti, Helmholtz Centre for Polar and Marine Research (AWI), on tilannut aluksen. TKMS rakentaa sen, ja toimitus on suunniteltu vuodelle 2030: https://navigatormagazine.fi/uutiset/valmet-toimittaa-uudelle-polarsternille-edistyksellista-automaatiota/

Venäjän valtion jäänmurtaja- ja satamatoiminnasta vastaava Rosmorport-yhtiö on marraskuussa 2025 virallisesti vahvistanut purkaneensa sopimukset kahden uuden jäänmurtajan tilauksista. Rosmorport tilasi kaksi 95,6 metriä pitkää ja 22,5 metriä leveää jäänmurtajaa vuonna 2021 ennen kuin Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Alusten propulsiojärjestelmän kokonaistehoksi oli suunniteltu 12–14 megawattia. Ne olisivat toimineet nesteytetyllä maakaasulla ja kyenneet toimimaan jopa 1,5 metrin paksuisessa jäässä. Pakotteet estivät rakentamasta aluksia alihankintana ja vaikeuttivat samalla Venäjän pääsyä kriittiseen ulkomaiseen teknologiaan, erityisesti Suomessa kehitetyt ABB:n Azipod-ruoripotkurit sekä suomalaisen Wärtsilän dieselgeneraattorit, joita alusten rakentamiseen olisi tarvittu: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/a/d782d9ba-0ff9-412e-9c43-7fb09ae36865

Vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien alusten tilaukset laskivat jyrkästi vuonna 2025 poikkeuksellisen kasvuvuoden jälkeen. Merenkulkuala teki 232 tällaista tilausta ensimmäisten yhdentoista kuukauden aikana – 53 prosentin lasku verrattuna vuoden 2024 vastaavaan ajanjaksoon, DNV:n Alternative Fuels Insight (AFI) -alustan mukaan. LNG-käyttöiset alukset jatkoivat uusien tilausten hallitsemista ja edustivat 67 % kaikista vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien alusten tilauksista tänä vuonna: https://gcaptain.com/alternative-fuel-vessel-orders-slow-in-2025-despite-strong-lng-demand/

Japanilainen laivamaalien toimittaja ja Lloyd’s Register ovat sopineet yhteistyöstä runkomaalien suorituskyvyn arvioinnissa: https://www.hellenicshippingnews.com/nippon-paint-marine-and-lloyds-register-sign-technical-collaboration-to-assess-hull-coating-performance/

Korealaistelakka (SHI) on virallisesti avannut seuraavan sukupolven Samsung Remote Operation Centerin (SROC) Taiwanissa pitkäaikaiselle asiakkaalleen Evergreenille. Tämä on uusi askel kohti maissa tapahtuvaa alusten hallintaa ja autonomisen merenkulun tulevaisuutta. SROC on kehitetty tiiviissä yhteistyössä Evergreenin ja ClassNK:n kanssa, mahdollistaen alusten keskeisten järjestelmien reaaliaikaisen, maissa tapahtuvan valvonnan sekä Evergreenin konttilaivaston etähuollon tuen. Aikataulutetuista tarkastuksista nopeaan vianmääritykseen ja päätöksentekoon, laitos on suunniteltu vähentämään seisokkiaikoja, parantamaan vasteaikoja ja yleistä käyttöturvallisuutta: https://splash247.com/samsung-heavy-and-evergreen-open-next-generation-remote-operation-hub/

Eteläkorealainen Hyundai Heavy Industries raportoi yhdistäneensä Ulsanissa, Etelä-Koreassa, sijaitsevan laivanrakennustoimintansa 1. joulukuuta alkaen. Yhtiö toimi aiemmin konsernin suurimpana telakkana Hyundai Heavy Industriesilla ja pienempänä Hyundai Mipolla keskikokoisena telakkana. Yhtiöllä on myös kolmas telakka, Hyundai Samho, joka on edelleen itsenäinen: https://maritime-executive.com/article/hyundai-completes-consolidation-of-ulsan-shipbuilding-yards

Sveitsissä toimiva moottorivalmistaja, joka on China State Shipbuilding Corporationin (CSSC) tytäryhtiö, tähtää tehoa vaativiin erittäin suuriin konttialussektoreihin uusilla korkeapainemoottoreillaan, jotka ovat saatavilla vuodesta 2028 alkaen. Marintec China 2025 -messuilla esitellyt moottorit on erityisesti suunniteltu ULCS-sektorin mittakaava-, nopeus- ja kuormitusvaatimuksiin. Uusilla propulsiomoottoreilla on parempi polttoainetehokkuus ja alhaisemmat päästöprofiilit kuin muilla markkinoilla tällä hetkellä olevilla korkeapainemoottoreilla, ja niiden tehotiheys on suurempi kuin matalapaineyksiköillä: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/wingd-targets-mega-container-ships-with-new-lng-dual-fuel-engines

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Vedyn rooli liikenteessä laajenee – autoista ja busseista traktoreihin ja nyt myös aluksiin – Hyundai Motorin toimiessa keskeisenä katalysaattorina. Tällä viikolla Soulissa Hyundai Motor allekirjoitti monenvälisen yhteisymmärryspöytäkirjan HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineeringin (HD KSOE) ja Pusanin kansallisen yliopiston kanssa vetypolttokennojärjestelmien kehittämisestä ja kaupallistamisesta aluksille. Tämä merkitsee merkittävää autojen vetyteknologian siirtymistä merenkulkualalle: https://splash247.com/hyundai-motor-brings-hydrogen-push-to-shipping-with-new-fuel-cell-drive/

Norsepower on voittanut sopimuksen roottoripurjeiden asentamisesta kahteen metanolikäyttöiseen VLCC-alukseen. Kyseessä on ensimmäinen laatuaan merenkulussa. Japanilainen Idemitsu Tanker julkisti ensimmäisen kerran sopimuksensa näiden uudistettujen alusten rakentamisesta toukokuussa tänä vuonna. Sopimushinta on $135 miljoonaa kappaleelta. Tänään paljastettiin, että aluksissa on Norsepowerin kaksi 35 m x 5 m roottoripurjetta kannella. Ensimmäinen alus on määrä luovuttaa vuoden 2028 lopussa: https://splash247.com/norsepower-wins-contract-to-install-rotor-sails-on-two-japanese-vlccs/

Yhdistymisiä Euroopan polttoainejakelijoiden yrityskartalla: https://www.hellenicshippingnews.com/dan-bunkering-expands-its-european-operations-by-integrating-baseblue-netherlands/

Baleària-varustamo valmistautuu asentamaan Euroopan ensimmäisen autonomisen e-metanolia käyttävän sähköntuotantosäiliön sähkölautta Cap de Barbarialle. Katalonialaisen energiateknologiayrityksen valmistama eNomad-järjestelmä on tarkoitus toimittaa lähiviikkoina. Sen asennus tekee aluksesta testialustan vedyn tuotannolle merellä, mikä tekee Cap de Barbariasta ensimmäisen lautan Euroopassa, joka käyttää metanolia vedyn tuotantoon energianlähteenä: https://www.cruiseandferry.net/articles/balearia-to-install-first-autonomous-e-methanol-power-generation-unit

Metanoli on noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi meripolttoaineena. Metanolivalmiita aluksia on käytössä tai tilauksessa yli 450 ja teknologia on saavuttanut korkean valmiusasteen, metanolin tuotanto, varastointi ja jakelujärjestelmä mahdollistavat laajemman käyttöönoton. Metanolin tulevaisuus on kuitenkin kiinni säädösten, talouden ja toiminnallisten tekijöiden yhdistelmästä: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-report-methanol-as-marine-fuel-at-high-readiness-level-but-adoption-hurdles-remain/

Core Power on yksi niistä, jotka ajavat ydinvoimaa vaihtoehtoisena polttoaineena merenkululle, mutta kohtaavat hajanaisia ​​sääntelykehyksiä ja turvallisuusongelmia: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/can-nuclear-plug-shipping-s-green-power-gap-

Kolumni: koska Kansainvälinen merenkulkujärjestö on päättänyt lykätä ehdottamansa nettonollapäästökehyksen (NZF) hyväksymistä vuodella, kirjoittaja käyttää tilaisuutta hyväkseen ja yrittää valottaa, mitä uusiutuvat polttoaineet, biopolttoaineet ja sähköpolttoaineet ovat: https://splash247.com/understanding-biofuels-and-e-fuels/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Laivameklari IFCHOR Galbraiths (IG) ostaa brasilialaisen kuivarahtimeklarin Aries Shippingin julkistamattomaan hintaan. Vuonna 2005 perustettu Aries Shipping on Rio de Janeirossa toimiva yritys, jota johtavat Marcela Rosman ja Bruna Moraes: https://splash247.com/ifchor-galbraiths-acquires-brazilian-broker/

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 49: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-hits-near-two-year-peak-as-capesize-registers-strong-gains/  

Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 48: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/12/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-11.22-11.28.pdf

Konttisatamien läpimenoindeksi (Drewry) syyskuulta 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-port-throughput-index-down-1-4-in-september/

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 48: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/12/Bancosta-Weekly-2025-48_compressed.pdf

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 48: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/12/xclusiv-2025_12_01.pdf

Polttoaineraportti (ENGINE) Aasia: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-east-of-suez-bunker-fuel-availability-outlook-4/

Indekseihin sidotut rahtaussopimukset ovat siirtymässä markkinaraosta valtavirraksi. Muutos johtuu halusta hallita ja ymmärtää ailahtelevassa ja nopeasti muuttuvassa maailmassa tapahtumia, jotka vaikuttavat rahtihintojen heilahteluun: https://www.hellenicshippingnews.com/chaos-to-clarity-how-index-linked-contracts-are-redefining-freight-procurement/

Platts on julkaissut uuden keskikokoisten tuotesäiliöalusten rahtiarvion pohjoisen Atlantin alueelle joulukuun alussa: https://www.hellenicshippingnews.com/platts-launches-medium-range-clean-tanker-freight-assessments-from-west-africa-to-west-africa-us-atlantic-coast-mediterranean-uk-continent-dec-1/

Maailmankauppa ja politiikka:

OPEC+ kokoontuu sunnuntaina arvioimaan maailman öljymarkkinoita. Useat edustajat ovat sanoneet, että Saudi-Arabian ja Venäjän johtama koalitio pitäytyy todennäköisesti aiemmin tässä kuussa sovituissa suunnitelmissa tehdä vielä yksi vaatimattomampi tuotannonlisäys joulukuussa ja pitää sitten tuotantonsa vakaana ensi vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden ajan: https://gcaptain.com/opec-meets-to-assess-market-with-output-plans-seen-steady/

Yhtenä maailman vilkkaimmista merenkulun solmukohdista Shanghai tarjoaa ainutlaatuisen näkemyksen Aasian merenkulkumarkkinoiden kehityksestä viime vuosina. Energian tuonnista offshore-elpymiseen, Kiinan merenkulkumarkkinat ovat kokeneet merkittäviä muutoksia viimeisten kolmen vuoden aikana. Clarksonsin Shanghain toimiston tiimi tarjoaa näkemyksen Aasian muuttuvasta merenkulkumaisemasta: https://shippingtelegraph.com/markets/how-regional-shipping-dynamics-in-china-are-reshaping-global-trade/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Jokaisessa aluksessa on Dali-järjestelmän vikoja, sanovat merikapteenit, jotka kampanjoivat kansainvälisen turvallisuusjohtamisjärjestelmän (ISM-koodin) nykyaikaistamisen puolesta. Entiset kauppa-alusten päälliköt, ISM-koodin asiantuntija Naveen Singhal ja Intian hallituksen merenkulkuneuvonantajana yli 50 vuotta toiminut Man Mohan Saggi, ovat tunnistaneet ISM-koodin keskeiset elementit, jotka heidän mukaansa on tarkistettava merenkulkijoiden ja ympäristön suojelemiseksi: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/ntsb-dali-report-adds-impetus-to-ism-code-revamp

Gambia on alkanut siivota yksityisen yrityksen pyörittämästä alusrekisteristään Venäjän varjolaivastoa. Maa on saatujen tietojen mukaan poistanut rekisteristään 72 alusta, joiden se ilmoittaa käyttävän vääriä asiakirjoja. IMO:n listalla on edelleen Gambian rekisterissä 104 alusta, joista lähes 40 on Venäjän varjolaivastoa: https://www.hellenicshippingnews.com/gambia-deletes-shadow-fleet-tankers-in-second-flag-governance-crackdown/

Jo voimassa olevien rajoitusten vuoksi raakaöljyn tuotannon Venäjän federaatiossa odotetaan laskevan 5 % vuoden loppuun mennessä, kun taas vienti on jo laskenut 15–20 %. Lisäksi Venäjän alueiden paikallisbudjetit kohtaavat kasvavia alijäämiä pakotteiden vuoksi, totesi Ukrainan presidentin pakotepolitiikan neuvonantajakomissaari tapaamisessa USA:n ja Tanskan valtuuskuntien kanssa: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/sanctions-cut-russian-oil-exports-by-15-20-production-to-fall-by-5-ukraine/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Etelä-Afrikan kilpailukomissio on siirtänyt kahdeksaa suurta konttivarustamoa vastaan ​​nostetun hintakartellivalituksen maan kilpailutuomioistuimelle. Kanteessa väitetään, että konttivarustamot ovat sopineet yleisistä rahdinkorotuksista Aasian sekä eteläisen ja läntisen Afrikan välisessä liikenteessä: https://splash247.com/south-africa-moves-to-prosecute-major-container-lines-over-historic-price-fixing-claims/

Taiwan muuttaa aluslainsäädäntöään ja määrää jopa $318’000 sakot laivanvarustajille, jotka eivät ylläpidä tarkkoja tunnistetietoja. Taiwanin vesille saapuvien alusten on pidettävä automaattinen tunnistusjärjestelmänsä (AIS) päällä ja lähetettävä oikeat tiedot, tai heille voidaan määrätä sakko. Vastaavasti kaikkien alusten on merkittävä aluksensa nimi ja IMO-numero näkyvissä, ellei SOLAS-säännöissä ole poikkeusta tästä. Näitä merkintöjä ei saa muuttaa tai peittää: https://splash247.com/taiwan-tightens-noose-on-high-risk-tonnage/

Konttialus ONE Henry Hudsonin varustamo ilmoittaa aluksen omistajien julistaneen yhteishaverin Los Angelesin satamassa sattuneen monipäiväisen tulipalon jälkeen. Tulipalon taloudellinen merkitys on kasvanut sataman historian teknisesti vaativimmaksi pelastusoperaatioksi viranomaisten mukaan: https://gcaptain.com/general-average-declared-following-multi-day-fire-on-one-henry-hudson/

Iran on takavarikoinut aluksen, jonka sanotaan kuljettaneen 350 tonnia salakuljetettua kaasuöljyä (dieseliä) maasta. Swazimaan lipun alla purjehtiva alus pysäytettiin Persianlahdella, ja sen 13 miehistön jäsentä, jotka olivat kotoisin Intiasta ja sen naapurimaasta, on myös pidätetty. Lähteiden mukaan alus takavarikoitiin tuomioistuimen määräyksellä ja vietiin Bushehriin: https://maritime-executive.com/article/iran-seizes-false-flag-vessel-in-increased-crackdown-on-fuel-smuggling  

Singaporessa toimiva Seatrium on nostanut vastakanteen Maersk Offshore Windiä vastaan ​​​​välimiesmenettelyssä käynnissä olevassa kiistassa, joka koskee vuonna 2023 tilattua lähes valmista tuuliturbiinien asennusalusta. Kiista syntyi lokakuussa sen jälkeen, kun Maersk Offshore Wind jätti yllätysirtisanomisilmoituksen lähes valmiin aluksen tilauksesta: https://maritime-executive.com/article/seatrium-seeks-arbitration-against-maersk-offshore-wind-over-wtiv

Australian rannikolla järjestetty ilmastonmuutosta vastustava mielenosoitus pakotti saapuvan laivan kääntymään takaisin yhdestä maan suurimmista kivihiilen vientiterminaaleista lauantaina, mikä johti 11 pidätykseen. Uuden Etelä-Walesin osavaltion poliisin mukaan pidätettyjä syytetään meririkoksista: https://gcaptain.com/coal-ship-turns-back-after-protesters-block-shipping-channel-at-major-australian-port/

YK varoittaa, että Haitin jengipäälliköt ovat tehneet maan rannikkovesistä keskeisen uudelleenlastauskeskuksen Etelä-Amerikasta peräisin oleville ja Karibian, USA:n ja Euroopan tärkeimmille markkinoille suuntautuville huumeille: https://maritime-executive.com/article/haitian-gangs-are-setting-up-shop-for-seaborne-drug-smuggling

Ehkä korruptio toimii maailman hyväksi, kun Kiinan sotakoneistoa raatelee mätäneminen. Korruptio ja puhdistukset hidastavat Kiinan armeijan modernisointia ja herättävät epäilyksiä Kiinan kansantasavallan todellisesta taisteluvoimasta: https://asiatimes.com/2025/12/the-rot-eating-at-chinas-war-machine/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

London P&I Club, joka toimii ms X-Press Pearlin omistajien vakuutuksenantajana, tehostaa yhteydenpitoaan Sri Lankan viranomaisiin Colombon edustalla tapahtuneen haaksirikon aiheuttamien vahinkojen korvaamiseksi maksetuista korvauksista: https://maritime-executive.com/article/x-press-pearl-compensation-dispute-with-sri-lanka-intensifies

Mustanmeren kautta kuljetettavien hyödykkeiden kuljetuskustannukset nousivat maanantaina sen jälkeen, kun Ukrainan laivaston droonit osuivat kahteen Venäjän satamaan matkalla olleeseen säiliöalukseen. Mustameri on ratkaisevan tärkeä viljan, öljyn ja öljytuotteiden kuljetukselle. Yksittäisten vakuutusyhtiöiden asettamat ja aluksen arvoon perustuvat sotariskiluvut tyypilliselle seitsemän päivän merimatkalle nousivat 0,5 prosenttiin Ukrainan satamiin suuntautuville käynneille 0,4 prosentista viikko sitten. Venäjän Mustanmeren satamien sotariskivakuutus, joka on tyypillisesti korkeampi, oli 0,65–0,8 prosenttia verrattuna viime viikon noin 0,6 prosenttiin: https://gcaptain.com/black-sea-war-risk-insurance-jumps-after-drone-strikes-on-sanctioned-tankers/

Räjähdysvaaralliset kaasuympäristöt vaativat jatkuvaa huomiota alusten, FPSO-alusten ja offshore-lauttojen suunnittelussa ja käytössä. Lastipumppuhuoneista tuuletusmastoihin jokainen alue, jossa voi esiintyä syttyviä höyryjä, on tunnistettava ja hallittava. Tämä prosessi, joka tunnetaan vaarallisten alueiden luokitteluna, muodostaa perustan turvalliselle suunnittelulle standardien IEC 60092-502 ja IEC 60079-10-1 sekä luokkasääntöjen, kuten ABS:n ja Bureau Veritasin, mukaisesti: https://maritime-executive.com/features/understanding-hazardous-area-classification-on-ships-and-offshore

Miten FuelEU Maritime ja EU Emission Trading järjestelmien raportointivastuut saadaan niin yhdenmukaisiksi, etteivät toimijat maksa päällekkäisiä maksuja: https://www.hellenicshippingnews.com/how-fueleu-maritime-is-changing-commercial-negotiations/

Energian ja päästöjen parantamiseen tähtäävät jälkiasennukset: https://ww2.eagle.org/content/dam/eagle/publications/retrofit-technologies.pdf

Järjestöt ja yhdistykset:

Inter IKEA Groupin Supply-liiketoimintaan kuuluva IKEA Supply AG on ensimmäinen konttikuljetusyritys, joka on liittynyt DCSA+-kumppanuusohjelmaan. IKEA Supply AG tuo rahdinantajan näkökulman kasvavaan kuljetusyritysten, huolitsijoiden, terminaalien, syöttöyritysten ja teknologiatoimittajien yhteisöön, jotka ovat jo DCSA+:n jäseniä ja pyrkivät parantamaan yhteentoimivuutta ja tiedonvaihtoa yhteisten standardien avulla: https://www.seatrade-maritime.com/containers/ikea-first-shipper-to-join-dcsa-partner-programme

Suomen Varustamot ry:n syyskokous on valinnut yhdistyksen hallituksen jäsenet ja henkilökohtaiset varajäsenet hallituskaudelle 2026. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa tulevalle kaksivuotiselle kaudelle valittu Björn Blomqvist Rederi Ab Eckeröltä. Varapuheenjohtajiksi valittiin Thomas Doepel, Finnlines Oyjltä, Jan Hanses, Viking Line Abpltä ja Antti Partanen, Rederi Ab Nathalielta. Suomen Varustamot ry:n vuoden 2025 tunnustuspalkinto jaettiin Lockton Finland Oy:n meri- ja kuljetusvakuutusasiantuntija Sami Turpeiselle: https://navigatormagazine.fi/uutiset/eckeron-blomqvist-jatkaa-varustamojen-hallituksen-puheenjohtajana/

Säätila, meriympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Kaupallisten alusten elintarvikkeiden toimitusta pidetään usein toiminnallisena välttämättömyytenä pikemminkin kuin strategisena vipuvartena. Alusten elintarvikkeiden laadulla ja hallinnalla on kuitenkin suora vaikutus kahteen alan polttavimmista huolenaiheista: ilmastovastuuseen ja operatiiviseen kustannustehokkuuteen: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/integrating-emissions-reduction-and-cost-efficiency

EU:n ympäristöviraston mukaan ilman laatu satamien ja lentokenttien lähellä tulee saada nopeasti paranemaan. Merenkulku ja ilmailu muodostavat yhdessä n. 8,4 %:a EU:n kokonaiskasvihuonepäästöistä: https://www.hellenicshippingnews.com/air-quality-near-airports-and-ports-needs-to-improve-fast-eu-environment-agency-says/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Uusi aalto ukrainalaisten ​​hyökkäyksiä ja selittämättömiä välikohtauksia on syventänyt epävarmuutta venäläistä rahtia kuljettaville aluksille – olivatpa ne pakotteiden alaisia tai eivät:  https://splash247.com/chaos-and-conjecture-as-ukraine-widens-drone-war/

Venäjän lipun alla purjehtiva, Venäjältä Georgiaan matkalla ollut auringonkukkaöljyllä lastattu säiliöalus, ilmoitti joutuneensa hyökkäyksen kohteeksi Turkin rannikon edustalla. Alus Midvolga-2 ilmoitti joutuneensa hyökkäyksen kohteeksi 130 kilometrin päässä Turkin rannikolta, mutta ei pyytänyt apua ja on matkalla kohti Turkin Sinopin satamaa. Sen 13 miehistön jäsentä selvisivät vahingoittumattomina Turkin merenkulkuviranomaisten mukaan. Kyseessä on todennäköisesti viimeisin tapaus Ukrainan armeijan uudistetussa, laajassa hyökkäysoperaatiossa: https://splash247.com/a-new-blast-zone-emerges-for-russia-linked-tankers/

Espanjan merenkulkuviranomaiset ovat päättäneet hinata aluksen, jonka omistajat olivat paikallismedian mukaan hylänneet ilman polttoainetta tai muonaa Gibraltarinsalmessa. Kyseinen alus, 5’800 DWT:n rannikkorahtialus Marine I, ajelehti lähellä salmea ja oli ollut ilman käyttövoimaa 10 päivää. Miehistön kerrottiin olleen ilman polttoainetta, vettä tai ruokaa, ja heidän aluksensa oli kärsineet mekaanisista ongelmista: https://maritime-executive.com/article/spain-sends-tug-to-rescue-ship-left-adrift-without-fuel-or-provisions

Romumetalli on yksi palovaaran kannalta tunnetuimmista lasteista, ei luontaisten ominaisuuksiensa vuoksi, vaan koska se on usein saastunut syttyvillä jätteillä ja valmiilla sytytyslähteillä, kuten vaurioituneilla litiumioniakuilla. Hiljattain Hullin satamassa UK:ssa syttynyt tulipalo osoitti romumetalliin liittyvien tulipalojen jatkuvan vaaran merenkululle, satamarakenteille ja kansanterveydelle: https://maritime-executive.com/article/scrap-metal-fire-in-uk-highlights-growing-risk-of-contaminated-cargoes

Aluskierrätys, romutus:

Euroopan pyrkiessä uudistamaan teollisuuttaan kustannuskilpailukykyisen teräksen saatavuus on merkittävä tekijä. Mutta EU:n tiukentaessa ilmastosäännöksiään huomio on siirtynyt myös teräksen tuotannon hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Tällä hetkellä terästeollisuuden hiilijalanjälki Euroopassa on noin 5 %:a kaikista alueellisista päästöistä. Vaikka uusia teknologioita puhtaaseen teräksen tuotantoon on syntymässä, Euroopassa aluskierrätys on edelleen pitkälti hyödyntämätön mahdollisuus teräksen hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä: https://maritime-executive.com/article/study-europe-needs-to-scrap-its-own-ships-to-feed-its-own-steel-mills

Käteisostajat – erikoistuneet välittäjät, joiden vaikutusvalta on niin ratkaiseva, ettei uskottavaa keskustelua vastuullisesta tai kestävästä alusten kierrätyksestä voida käydä tunnustamatta heidän rakenteellista rooliaan. Käteisostaja ei ole tavallinen laivanvarustaja. Toisin kuin tosiasiallinen omistaja, joka hallinnoi aluksia koko niiden käyttöiän ajan, käteisostaja on olemassa ainoastaan ​​​​käyttöiän päättymistä varten. Käteisostaja valitsee lipun viimeiselle matkalle, perustaa yritysrakenteet, joiden kautta alus kulkee, hankkii kierrätykseen tarvittavat asiakirjat ja lopulta valitsee telakan, joka purkaa aluksen. Lähes kaikissa käytännön tarkoituksissa käteisostaja – ei alkuperäinen omistaja – määrittää aluksen viimeisen luvun ympäristöjalanjäljen ja turvallisuusvaikutukset: https://maritime-executive.com/editorials/the-hkc-cash-buyer-nexus-a-structural-loophole

Pakistanin laivojen kierrätyssektori on ottanut kauan odotetun askeleen kohti globaalia vaatimustenmukaisuutta, kun Prime Green Recyclersistä tuli maan ensimmäinen Hongkongin yleissopimuksen (HKC) mukainen telakka: https://splash247.com/pakistan-claims-first-hong-kong-convention-compliant-recycling-yard/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Portugalin lipun alla purjehtivan LPG-säiliöaluksen kimppuun on hyökätty Päiväntasaajan Guinean edustalla, ja ainakin yhdeksän merenkulkijaa kerrotaan siepatun. Turvallisuusyritys Vanguardin mukaan CGas Saturn – alukseen nousi merirosvoja noin 50 mailia Mbinin länsipuolella maanantaiaamuna. Vuonna 2003 rakennettu säiliöalus, jonka omistaa tanskalainen Christiania Gasin varustamo, oli matkalla kohti Malaboa hyökkäyksen sattuessa. Alukselle jäi neljä miehistön jäsentä, joista yhden kerrotaan loukkaantuneen, oletettavasti harhaluodista: https://splash247.com/seafarers-kidnapped-from-lpg-carrier-off-equatorial-guinea/

Paikallisten tiedotusvälineiden mukaan Venäjän presidentti varoittaa, että Venäjä saattaa harkita iskuja Ukrainaa tukevien maiden aluksiin, jos hyökkäykset Venäjän öljykuljetuksia tukevaa säiliöaluslaivastoa vastaan ​​jatkuvat: https://gcaptain.com/putin-warns-russia-may-hit-ukraine-allies-ships-if-attacks-last/

Video: viattomien miehistöjen henki on jälleen vaakalaudalla. Tällä kertaa Ukraina käyttää huthien kaltaisia ​​taktiikoita kohdistaessaan hyökkäyksiä venäläistä öljyä kuljettaviin pimeän laivaston säiliöaluksiin. Julkaistu videomateriaali näyttää, kuinka kahteen säiliöalukseen osuivat meridroonit Mustallamerellä Turkin rannikon edustalla 28. marraskuuta, ja alusten rungoissa näkyy voimakkaita räjähdyksiä: https://www.seatrade-maritime.com/security/ukraine-adopts-houthi-like-tactics-in-dark-fleet-tanker-attacks

Naton polttoainevaraston laajentamista Helguvíkissa suunnitellaan parhaillaan. Suunnitelmiin kuuluu uuden laituripaikan ja 25’000 kuutiometrin meripolttoaineen varastosäiliöiden rakentaminen: https://shippingtelegraph.com/port-news/nato-funded-fuel-storage-facility-expansion-announced-in-iceland/

Historian havinaa:

Uddevallan punatiilinen talo oli yksi maan merimieshuoneista. Nykyään se on museo, joka juhlii tänä vuonna 30-vuotista taivaltaan: https://www.sjofartstidningen.se/uddevallas-dolda-sjofartsparla/

Historioitsijat väittävät, että viisi vuosisataa ensimmäisen Raamatun kartan ilmestymisen jälkeen se auttoi normalisoimaan ajatusta alueellisista rajoista kuvaamalla Pyhän maan siististi jaettuina heimojen maina. Tämä symboliikan ja varhaisen kartografian yhdistelmä auttoi muokkaamaan myöhempiä karttoja itsenäisistä kansallisvaltioista ja juurrutti maailmankuvan, jonka poliittiset seuraukset ovat edelleen olemassa: https://asiatimes.com/2025/12/how-the-bible-spread-the-idea-of-countries-with-borders/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/