Mitä tarkoittaa termi:
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
CREA (Centre for Research on Energy and Clean Air): https://en.wikipedia.org/wiki/Centre_for_Research_on_Energy_and_Clean_Air
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Navigointivalot ovat välttämättömiä turvallisen merenkulun kannalta, sillä ne auttavat aluksia ymmärtämään toisten liikkeitä, aikomuksia ja rajoituksia – erityisesti yöllä tai huonon näkyvyyden aikana: https://www.linkedin.com/posts/lloyds-maritime-institute_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-ugcPost-7400476978660659201-qVQ9
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kolumni: Suomen laivanpäällikköyhdistyksissä on viime aikoina keskusteltu vilkkaasti Itämeren varjolaivastosta ja keinoista puuttua siihen. Ammattimerenkulkijat seuraavat turhautuneina yrityksiä hillitä Itämeren säiliöalusrallia puolivillaisilla sanktioilla. Syntyy vaikutelma, että todellista tahtoa muutokseen ei ole. Moni päättäjä ja kommentaattori vetoaa ”merenkulun vapauteen” ikään kuin rantavaltioilla ei olisi mitään mahdollisuuksia puuttua öljyralliin: https://www.ts.fi/lukijoilta/6836598
Koulutuskeskus Aboa Mare ja Wasaline-varustamo aloittivat syksyllä 2024 kehittämään edistyksellistä simulaattorimallia. Yhteisen projektin tavoitteena oli luoda Wasalinen Aurora Botnia -aluksesta realistinen simulaattorimalli, jota kaikki osapuolet voivat hyödyntää koulutustilanteissa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/simulaattorimalli-wasalinen-aurora-botniasta-valmistui/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Drewryn viimeisimmän markkina-arvion mukaan maailman konttikuljetusten hinnat laskivat tällä viikolla, kun jatkuvat hintapaineet keskeisillä Tyynenmeren alueen reiteillä kumosivat varustamojen pyrkimykset vakauttaa hinnoittelua ennen vuosittaista sopimusneuvottelukautta: https://gcaptain.com/container-shipping-rates-slip-as-transpacific-trade-softens-asia-europe-disruptions-loom/
USA:han suuntautuvien konttien varaukset, mitattuna meritse saapuvien TEU-määräindeksillä (IOTI), ovat olleet tänä syksynä poikkeuksellisen heikkoja kahteen edelliseen vuoteen verrattuna – keskimäärin noin 11 % alle vuoden 2024 tason syyskuusta lähtien: https://www.freightwaves.com/news/not-the-weakest-import-demand-we-have-ever-seen
Kuljetusten luotettavuus ei petä datan tai ohjelmiston puutteen vuoksi, vaan siksi, että päätökset ovat ristiriidassa kannustimien kanssa rahdinantajien, operaattoreiden ja solmukohtien välisissä luovutuksissa. Kun luovutusaika muuttuu, järjestykset muuttuvat, kuljettajan ajoaikaraja tulee täyteen tai turvallisuussyistä tulee odotus, ketjureaktio heijastaa koordinaatiovajetta, ei teknologiavajetta. Huolimatta suurista investoinneista alustoihin, kojelautoihin ja omaan infrastruktuuriin, kokonaisvaltainen suorituskyky riippuu edelleen siitä, kuinka hyvin itsenäiset toimijat synkronoituvat yhteisen lupauksen ympärille. Tulevaisuudessa tulee hallita aikaa, riskiä ja omaisuuden eheyttä yhteisenä omaisuutena koko kuljetusketjussa: https://maritime-executive.com/editorials/collaboration-across-the-transport-trinity-unlocking-shared-value
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Maailman säiliöalusmarkkinat ovat tienristeyksessä, kun raakaöljy- ja tuotesäiliöalukset kohtaavat jyrkästi erilaiset markkinaolosuhteet seuraavien kahden vuoden aikana, BIMCO:n merenkulkumarkkinatiimin uuden analyysin mukaan. Vaikka raakaöljysäiliöalusten markkinoiden odotetaan säilyttävän suhteellisen tasapainoisen kysynnän ja tarjonnan dynamiikan vuoteen 2026 asti, tuotesäiliöaluksiin kohdistuu kasvavaa painetta uusien alusten toimitusten aallon vuoksi, joka uhkaa peittää maltillisen kysynnän kasvun alleen: https://gcaptain.com/bimco-sees-tanker-markets-splitting-as-geopolitics-reshape-global-oil-trade/
Mikä olisi Ukrainan sodan päättymisen merkitys säiliöaluskuljetuksille: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-whats-the-peace-in-ukraine-effect/
VLCC-luokan säiliöalusten markkinat ovat nousussa OPEC:n tuotannon kasvun myötä. Uusia aluksia on tilattu tässä kuussa 27 kappaletta ja 58 alusta kaikkiaan tänä vuonna. Viime vuonna tilattiin VLCC-luokan aluksia 68 kappaletta. Aluskannasta tilauskirja ylittää nyt 15 %:n rajan, jota pidetään pitkäaikaisen kannattavuuden rajana: https://www.hellenicshippingnews.com/excessive-ordering-to-hurt-long-term-prospects-of-vlccs/
Ruotsalaisen Terntankin uusin säiliöalus M/T Tern Dal, on lähtenyt telakalta Kiinasta. Sen myötä varustamo ottaa jälleen yhden voimakkaan askeleen kohti ilmastoneutraalin merenkulun tulevaisuutta. Hybrid Solution Plus® -sarjan kolmas alus solmii suoraan pitkäaikaisen sopimuksen suomalaisen Nesteen kanssa ja osoittaa, kuinka uusiutuvat polttoaineet, tuulivoima ja akkuteknologia luovat täysin uuden standardin Pohjois-Euroopan säiliöalusliikenteessä: https://www.sjofart.ax/nyheter/terntank-tar-leverans-av-tern-dal/
Venäläisen öljyn tuonti väheni 23 %:a viime viikolla USA:n pakotteiden takia: https://www.hellenicshippingnews.com/imports-of-russian-oil-drop-23-on-week-of-us-sanctions/
Kiinan LNG-tuonti on vaarassa tehdä jälleen heikon vuoden, sillä teollisuuden kysyntä on pettymys ja jatkuvasti korkeat maailmanmarkkinahinnat näyttävät vähentävän ostoja: https://gcaptain.com/chinese-lng-demand-looks-poised-to-disappoint-yet-again/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Royal Caribbean on ilmoittanut suunnitelmistaan kaikkien aikojen suurimmasta lanseerauksesta Euroopassa, kun Legend of the Seas debytoi ensi heinäkuussa. Päivitys jaettiin Fulham Pierillä 24. marraskuuta järjestetyssä esittelytilaisuudessa, johon osallistui 80 media- ja kauppakumppania. Varustamon EMEA-alueen varatoimitusjohtaja ja toimitusjohtaja kertoi kolmannen osapuolen raportoinnin mukaan, että tiimi oli erittäin innoissaan tulevasta lanseerauksesta ja pyrki toivottamaan uuden Icon-luokan aluksen tervetulleeksi Euroopassa tavalla, jota yhtiö ei ole koskaan ennen tehnyt: https://www.marineinsight.com/shipping-news/royal-caribbean-gears-up-for-biggest-ever-launch-of-legend-of-the-seas-next-july/
Singaporessa toimiva riskipääomayhtiö käynnistää uuden päiväristeilyoperaation, jota se mainostaa päivisin retriittinä ja illalla juhlallisuuksina. Konsepti tuo mieleen kasinoalukset, jotka olivat vanhoja risteilyaluksia ankkuroituna Hongkongin ja muiden Aasian kaupunkien lähellä, ja joille uhkapelurit ja muut matkailijat kuljetettiin lautoilla: https://maritime-executive.com/article/ex-ferry-set-to-launch-day-cruise-concept-off-singapore-and-malaysia
Offshore ja merituulivoima:
Saksan tähän mennessä suurin merituulivoimapuisto, EnBW:n He Dreith -projekti, saavutti tärkeitä virstanpylväitä rakentamisen edetessä ja tarjoaa kannustusta hieman vaikeuksissa olevalle alalle. Projekti tuotti ja toimitti ensimmäisen kilowattituntinsa sähköä 25. marraskuuta aloittaessaan turbiinien käyttöönottoprosessin: https://maritime-executive.com/article/first-power-from-germany-s-largest-offshore-wind-farm-using-15-mw-turbines
DNV on sertifioinut saksalaisen rakennuttajan BayWa r.e.:n merituulivoimalle suunnitteleman kelluvan betonisen alusrakenteen konseptin: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/new-concrete-substructure-certified-for-floating-wind/1506479.article
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Hinaajavarustamo Svitzer on tehnyt yhteistyötä Net Zero Marinen kanssa vauhdittaakseen maasähkö- ja latausinfrastruktuuria Euroopan satamissa, edistääkseen merialusten sähköistämistä ja puhtaampia hinaustoimintoja: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/svitzer-targets-charging-infrastructure-in-port/1506562.article
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 30.10.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Vuoden 2008 sopimus yhteistyöstä arktisella alueella hätätilanteiden ehkäisystä, valmiusvalmiudesta ja reagoinnista oli Barentsin yhteistyön viimeinen osa, johon Venäjä virallisesti osallistui. Virallinen lausunto vetäytymisestä on julkaistu Venäjän ulkoministeriön portaalissa: https://www.thebarentsobserver.com/news/russia-withdraws-from-euroarctic-rescue-cooperation/441481
Kasvavan määrän Venäjän varjolaivaston alusten purjehtiessa Koillisväylää pitkin Kiinan satamiin Pekingin johtama yritysvaltuuskunta saapuu Arkangeliin keskustelemaan merenkulusta. Kiinalainen varustamoyhtiö on vahvistamassa merkittävästi asemaansa Venäjän pohjoisessa. Raporttien mukaan Kiinan satamien ja Pohjois-Venäjän välillä on kuljetettu yhteensä 17’500 konttia vuodesta 2024 lähtien: https://www.thebarentsobserver.com/news/beijings-men-on-the-northern-dvina/441403
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Vuoden 2026 alusta Oslon satama alkaa tarjota taloudellisia kannustimia puhtaampia polttoaineita käyttäville aluksille: https://www.hellenicshippingnews.com/oslo-port-incentivising-green-ships/
Vuonna 2024 Italian ja Kreikan satamissa kirjattiin eniten matkustajia EU:ssa Eurostatin tietojen mukaan. Italian satamissa kirjattiin 93,5 miljoonaa matkustajaa eli 22,4 % EU:n kokonaismäärästä, ja sitä seurasi tiiviisti Kreikka 81,1 miljoonalla matkustajalla (19,4 %). Tanska oli kolmantena 41,3 miljoonalla matkustajalla (9,9 %). EU:n kymmenessä vilkkaimmassa matkustajasatamassa kirjattiin 21,8 % EU:n meritse kuljetetuista matkustajista. Näihin kuului seitsemän Välimeren, kaksi Itämeren ja yksi Koillis-Atlantin satama: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/italian-and-greek-ports-led-maritime-transport-in-the-eu-in-2024/
Maailman suurin konttisatama on kasvanut vankasti vuoden 2025 ensimmäisten 10 kuukauden aikana geopoliittisen myllerryksen taustalla: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/shanghai-port-container-volume-up-6-5-
Maanviljelijöiden ja rekkakuskien massiiviset valtatiesulut pyyhkivät maanantaina yli Meksikon, häiriten liikennettä yli 20 osavaltiossa ja lisäten merkittävien viivästysten mahdollisuutta rahdin, rajat ylittävän tavaraliikenteen ja satamatoimintojen osalta: https://www.freightwaves.com/news/widespread-blockades-snarl-highways-across-mexico-threatening-freight-flows
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Suomen uuden jäänmurtajan suunnittelu on edennyt suunnitellusti. Murtajan suunnitteluvaihe käynnistyi tämän vuoden huhtikuussa, ja usean viikon kestäneet jäämallikokeet pienoismallilla toteutettiin syksyllä Helsingin Vuosaaressa: https://vayla.fi/-/uuden-jaanmurtajan-suunnittelu-etenee-kohti-rakentamista
Helsingin telakka kertoi eilen merkittävistä miljoonainvestoinneista telakan uudistamiseen. Pohjoismaiden suurimman katetun kuivatelakan 280 metriseen rakennusaltaaseen tullaan asentamaan kaksi uutta väliporttia. Noin €7,5 miljoonan arvoinen investointi parantaa Helsingin telakan tehokkuutta ja lisää mahdollisuuksia useamman aluksen samanaikaiseen rakennusprosessiin: https://navigatormagazine.fi/uutiset/davie-investoi-miljoonia-helsingin-telakan-kapasiteetin-kasvattamiseen/
Venäjän ensimmäinen kotimaassa rakennettu LNG-säiliöalus Aleksey Kosygin on neljännessä merikoevaiheessaan Kaukoidässä, kun sitä valmistellaan tulevaa talvimeriliikennekautta varten Koillisväylällä (NSR). Suurimman osan aluksen rungosta rakensi eteläkorealaistelakka, ennen kuin lopullinen kokoonpano ja rakentaminen alkoivat Zvezdan telakalla lähellä Vladivostokia. Suurimman osan neljästä vuodesta laitos on kamppaillut pakotteiden alaisen länsimaisen teknologian viimeistelyn tai korvaamisen kanssa saatavilla olevilla vaihtoehdoilla: https://gcaptain.com/russia-rushes-to-complete-sea-trials-of-first-domestically-built-lng-carrier-before-winter/
Saksalaisen Having-luotsiveneen toimituksen myötä Saabin Dockstan telakka on rakentanut viimeisen luotsiveneen lähitulevaisuudessa. Telakka keskittyy nyt taisteluveneisiin: https://www.sjofartstidningen.se/sista-bestallda-lotsbaten-levererad-fran-docksta/
Singaporelaisvarustamo Eastern Pacific Shipping (EPS) on tilannut Hengli Heavy Industryn telakalta 12 uudisrakennusta, jotka koostuvat säiliöaluksista ja konttialuksista. Tilaus sisältää kuusi raakaöljynkuljetusalusta (VLCC), kaksi nesteytettyä maakaasua (LNG) käyttävää monipolttoainekäyttöistä Suezmax-säiliöalusta ja neljä 6’000 TEU:n keskikokoista konttialusta: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/eastern-pacific-shipping-orders-12-newbuilds-at-hengli
USA:n hallitus on jälleen kerran kritiikin kohteena pitkäaikaisesta laivanrakennustavasta: rakentamisen aloittamisesta ennen kuin suunnitelmat ovat täysin valmiita. Käytäntö on toistuvasti johtanut kustannusten ylityksiin, viivästyksiin ja teknisiin takaiskuihin useissa merkittävissä merenkulkuohjelmissa, joista Government Accountability Office (GAO) on toistuvasti huomauttanut raporteissaan: https://gcaptain.com/navy-and-coast-guard-keep-building-ships-before-the-blueprints-are-finished-resulting-in-delays-cancellations/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
M/S MyStarin tankattua bio-LNG:tä useita kertoja Tallink Grupp aloittaa asteittaisen siirtymisen uusiutuvaan polttoaineeseen sekä MyStarissa että Megastarissa. Tavoitteena on korvata nykyinen LNG kokonaan vuoden kuluessa: https://www.sjofart.ax/nyheter/tallink-ersatter-lng-mer-biogas/
Vuosittainen raporttipäivitys tunnistaa 25 uutta vihreää käytävää ja 19 aloitetta, jotka ovat edenneet seuraavaan kehitysvaiheeseen, mukaan lukien kaksi jo toiminnassa olevaa hanketta. Raportti on ensimmäinen, joka luokittelee toteutusvaiheessa olevat hankkeet jaoteltuna rakentamisvaiheeseen ja toimintaan, jossa käytössä on päästöttömiä laivareittejä. Neljä toteutusvaiheessa olevaa vihreää käytävää ovat Oslo–Rotterdam, Tukholma–Turku, Vaasa–Uumaja ja ainoa syvänmeren reitti Australia–Itä-Aasian rautamalmi. Sekä Tukholma–Turku että Vaasa–Uumaja -käytävät ovat toiminnassa: https://www.seatrade-maritime.com/green-shipping/first-four-green-corridors-hit-realisation-stage
Podcast: ABB Marine & Ports, kuinka sähköistämisen ja hybridipropulsion vaatimusten täyttäminen on mahdollista: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/the-power-of-electrification-with-abb-marine-ports
Kolumni: sähköistäminen ei toimi kaikki tai ei mitään -periaatteella. Akkujen olisi aluksi toimittava nestemäisten polttoaineiden rinnalla. Tuoreessa tutkimuksessani esitin kaksi mahdollista tapaa tehdä tämä: käyttää akkuja aluksilla ja ladata niitä satamissa tai yhdistää konttialukset erillisiin akkulaivoihin: https://maritime-executive.com/editorials/op-ed-electric-containerships-won-t-work
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Video: tältä se näyttää, kun luotsi siirtyy aluksesta luotsiveneeseen – hyvällä säällä: https://www.linkedin.com/posts/maritime-vs-pilots-safety-of-pilots-9b1b3764_ppe-pilots-safety-ugcPost-7399812259780149248-4TG4
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 48: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/Weekly-Ship-Recycling-Report-22-November-28-November-2025.pdf
Hiilikuljetukset alkuvuosi 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-shipping-chinas-coal-imports-down-13-in-2025/
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolta 48: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-rises-to-nearly-2-year-high-on-strong-capesize-demand/
Irtolastimarkkinat (Baltic Exchange) viikolta 48: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesize-showing-signals-of-strength/
Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 48: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/New-Contex-Commentary-2025-week-48.pdf
Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 48: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-2-last-week-5/
Markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 48: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-48.pdf
Polttoaineraportti (ENGINE) Amerikat: https://www.hellenicshippingnews.com/americas-fuel-availability-outlook-89/
Säiliöaluskuljetukset (Signal Group) viikolta 48: https://www.hellenicshippingnews.com/tracking-vlcc-freight-momentum-and-the-latest-russian-flow-shifts/
Säiliöalusmarkkinat (Baltic Exchange) viikolta 48: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-vlccs-softened-slightly-last-week-2/
Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 48: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/Affinity-Tanker-Weekly-28.11.2025-HSN.pdf
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 48: https://www.gibsons.co.uk/report/the-beginning-of-the-end-take-3/
Maailmankauppa ja politiikka:
EU-maat sopivat perjantaina USA:n tuontitullien alentamisesta Euroopan komission ja Trumpin hallinnon viime kesänä sopiman kiistanalaisen kauppasopimuksen mukaisesti eurooppalaisten tuotteiden vahingoksi: https://uk.finance.yahoo.com/news/eu-member-states-back-von-160326615.html
Maailman talousnäkymiä ensi vuoden ensimmäiselle neljännekselle leimaavat tekoälyn tuoma myötätuuli muuten heikkoon kasvuun. Erityisesti kaksi tekijää vaikuttavat positiivisesti: USA:n odotettua pienemmät tullit ja tekoäly: https://www.hellenicshippingnews.com/global-economic-outlook-q1-2026-ai-tailwinds-boost-otherwise-weak-growth/
Kiinan tehdastuotanto kutistui kahdeksatta kuukautta yhteen menoon samalla, kun palvelusektori hiljeni. Talouspolitiikan tekijöiden on päätettävä kovien uudistusten tai elvytyksen välillä: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-factory-activity-shrinks-again-in-november-services-cool/
Maailman meritse kuljetettavat kauppavirrat osoittavat hidastumisen merkkejä sen jälkeen, kun konttien valtamerikuljetukset vauhdittivat tuontia vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla, Maailman kauppajärjestön (WTO) uusimman tavarakauppabarometrin mukaan. Barometri viittaa hitaampaan mutta silti trendiä nopeampaan kasvuun vuoden viimeiselle neljännekselle lähdettäessä: https://gcaptain.com/wto-global-trade-momentum-slips-as-frontloading-surge-fades/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Kansainvälinen merenkulkujärjestö (IMO) valitsi 28. marraskuuta neuvostonsa seuraavalle kaksivuotiskaudelle, vuosille 2026–27, jännittyneissä ja tiukoissa vaaleissa. Neuvosto on IMOn toimeenpaneva elin ja vastaa yleiskokouksen alaisuudessa järjestön työn valvonnasta kaksivuotiskausien aikana: https://maritime-executive.com/article/imo-council-2026-2027-elected-setting-stage-for-work-on-key-issues
Suomi on ollut IMO neuvoston jäsen vuosina 2024–2025. Suomi jatkaa neuvoston jäsenenä työtä Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n (International Maritime Organization) tehokkuuden, läpinäkyvyyden ja moniäänisyyden edistämiseksi. Suomi haluaa tuoda tulevalla neuvostokaudella esiin erityisesti merenkulkualan koulutuksen ammattilaisten ja seuraavan sukupolven merenkulkijoiden ääntä: https://lvm.fi/-/suomi-jatkaa-kansainvalisen-merenkulkujarjeston-neuvostossa
Venäjä ei päässyyt takaisin IMO Neuvostoon. Maa menetti paikkansa vuonna 2023: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-fails-to-win-back-seat-on-un-shipping-agencys-council/
IMO:n pääsihteerin mukaan Kiinalla tulee olemaan merkittävä rooli merenkulun yhteistyön vahvistamisessa ja kestävän kehityksen eteenpäin viemisessä: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-chief-china-has-big-role-to-play-in-global-maritime-cooperation/
Välimeren maat selvittävät mahdollisuuksia koko Välimeren alueen nimittämistä typenoksidien valvonta-alueeksi (Med NOₓ ECA), jossa sovellettaisiin tiukempia rajoituksia aluksille. Valmistelussa sovellettaisiin oppeja, joita on saatu rikkioksidien valvonta-alueesta (Med SOₓ ECA): https://www.hellenicshippingnews.com/mediterranean-states-review-plans-for-possible-nox-emission-control-area/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Venäläisen öljyn ja energiatuotteiden kuljetukseen käytetyt ”varjolaivaston” säiliöalukset kiertävät yhä useammin pakotteita käyttämällä vääriä lippuja, ilmenee Centre for Research on Energy and Clean Airin (CREA) uudesta raportista. Vääristä lipuista on tullut uusin keino varmistaa miljardien dollarien arvoisen raakaöljyn kuljetus kansainvälisille markkinoille, mukaan lukien Kiinaan ja Intiaan. Vaikka EU, UK ja USA ovat tietoisesti yrittäneet pysäyttää Venäjän raakaöljyn virtauksen pakotteiden avulla yhteensä 113 ”varjo”alusta on purjehtinut väärän lipun alla viimeisten yhdeksän kuukauden aikana. Raportissa todetaan, että väärän lipun ilmoittaneet alukset kuljettivat kyseisenä aikana 11 miljoonaa tonnia öljyä, jonka arvo oli €4,7 miljardia euroa ($5,4 miljardia). Tämä on 11 %:a ”varjo”laivaston kuljettamasta raakaöljystä: https://maritime-executive.com/article/report-russia-s-shadow-fleet-increases-false-flags-to-evade-sanctions
Ruotsin tulli on paljastanut juonen, jossa sukeltajat käyttivät vedenalaisia skoottereita nostaakseen 240 kiloa alukseen kiinnitettyä kokaiinia Uddevallassa. Kesäkuussa tehdyn ratsian jälkeen kolmea miestä syytetään nyt erityisen törkeästä huumeiden salakuljetuksesta: https://www.sjofartstidningen.se/grodman-hamtade-kokain-fran-fartygsskrov/
EU komissio valmistautuu aloittamaan täyden kilpailuoikeustutkinnan MSC:n ja BlackRockin tarjouksesta CK Hutchisonin terminaalista Barcelonan satamassa. Tutkinnan odotetaan alkavan, kun komission alustava arviointi on saatu päätökseen 10. joulukuuta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/eu-expected-to-open-full-antitrust-investigation-into-msc-blackrock-bid-for-barcelona-terminal/
Onko aluskauppa peruutettavissa, jos myyjä ei ehdi luovuttaa alusta sovitussa ajassa: https://www.hellenicshippingnews.com/devil-in-cancelling-date-detail/
Sveitsiläinen kauppahuone syyttää intialaista liikemiestä oikeudessa kaksien lastiasiakirjojen käytöstä. Kuulemiset on saatu päätökseen, jossa liikemies kieltää tienneensä asiasta mitään: https://www.hellenicshippingnews.com/as-testimony-closes-in-trafigura-fraud-case-gupta-denies-knowledge-of-duplicate-cargoes/
Kaksikymmentä filippiiniläismerenkulkijaa on edelleen pidätettynä Panaman lipun alla purjehtivalla MV North Bosporusilla Lagosissa, Nigeriassa, sen jälkeen, kun viranomaiset löysivät noin 20 kiloa kokaiinia alukselta satamatarkastuksen aikana aiemmin tässä kuussa. Löydön jälkeen Nigerian viranomaiset saivat oikeuden määräyksen laivan pidättämisestä ja ovat sittemmin alkaneet siirtää sitä ulkoalueelle lisätutkimuksia varten: https://www.marineinsight.com/shipping-news/20-filipino-seafarers-remain-detained-onboard-bulk-carrier-in-lagos-after-20kg-cocaine-discovery/
Etelä-Korean poliisi ja työministeriön virkamiehet suorittivat torstaina ratsian Hanwha Oceanin telakalla Geojessa osana alihankkijan äskettäisen kuolemantapauksen tutkintaa. Etsintäoperaatio aloitettiin lokakuun puolivälissä tapahtuneen LNG-aluksen kokoonpanotöiden aikana tapahtuneen kuolemaan johtaneen alustan romahduksen jälkeen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/police-raid-south-korean-shipyard-after-workers-death-during-lng-carrier-assembly/
Saksan liittovaltion syyttäjä vahvisti perjantaina 28. marraskuuta, että se on saattanut päätökseen yhden vuoden 2022 Venäjän kaasuputkiin Nord Stream 1 ja 2 kohdistuneiden hyökkäysten koordinaattoreista luovuttamisen ja pidättämisen. Ukrainalainen 49-vuotias entinen upseeri siirrettiin Saksan huostaan 27. marraskuuta, ja liittovaltion korkein oikeus antoi tänään virallisesti pidätysmääräyksen: https://maritime-executive.com/article/accused-coordinator-of-nord-stream-pipeline-attack-extradited-to-germany
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Alandia vahvistaa asemaansa yhtenä Pohjoismaiden vakaimmista merivakuutusyhtiöistä, kun S&P Global Ratings vahvistaa yhtiön A–-luokituksen vakailla näkymillä; Alandia on vahvasti valmistautunut tulevaisuuteen: https://www.sjofart.ax/nyheter/bekraftat-kredit-betyg-for-alandia/
Räjähdysvaaralliset kaasuympäristöt ovat jatkuva huomio laivojen, FPSO-alusten ja offshore-lauttojen suunnittelussa ja käytössä. Lastipumppuhuoneista tuuletusmastoihin jokainen alue, jossa voi esiintyä syttyviä höyryjä, on tunnistettava ja hallittava. Tämä prosessi, joka tunnetaan vaarallisten alueiden luokitteluna, muodostaa perustan turvalliselle suunnittelulle standardien IEC 60092-502 ja IEC 60079-10-1 sekä luokkasääntöjen, kuten ABS:n ja Bureau Veritasin, mukaisesti: https://maritime-executive.com/features/understanding-hazardous-area-classification-on-ships-and-offshore
Järjestöt ja yhdistykset:
Kansalaisjärjestö United Against Nuclear Iran (UANI) lisää Iranin öljynvientiä tukevien alusten listalleen uusia säiliöaluksia, kun ”Ghost Armadan” listauksen julkaisemisen viisivuotispäivää juhlistetaan. Järjestö korostaa, että pakotetoimista huolimatta Iran kerää edelleen suuria summia öljyn myynnistä. Listalla on tällä hetkellä yhteensä 560 alusta, joiden on tunnistettu tukevan Iranin öljykauppaa. Niistä on romutettu 36 säiliöalusta: https://maritime-executive.com/article/iranian-watchdog-ngo-uani-adds-23-tankers-to-ghost-armada
Säätila, meriympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Vaikka on hyvin dokumentoitu, että ilmaston lämpeneminen lämmittää maailman valtameriä, nyt on lisää todisteita siitä, että jopa syvät vedet kärsivät. Uusi tutkimus analysoi viime vuosikymmeninä kerättyjä lämpötilatietoja tunnistaakseen Pohjoisen jäämeren lämpenemistä aiheuttavat tärkeimmät lämmönlähteet. Jäämeri käsittää useita altaita, joilla jokaisella on omat erityispiirteensä ja lämpenemisnopeus. Jäämeren atlantisoitumisprosessi – prosessi, jossa Atlantin lämpimämmät ja suolaisemmat vedet vaikuttavat enemmän Jäämereen – on hyvin tunnettu: https://www.thebarentsobserver.com/news/the-deepest-parts-of-the-arctic-ocean-are-warming-now-too/441361
Venäjällä esitetään makean veden pumppaamista putkilinjaa pitkin Jäämereen laskevista Petšora- ja Pohjois-Dvina-joista johtamalla se Kama- ja Volga-jokien kautta Volga-Don-kanavan kautta Azovin ylängölle ja Donbasiin. Venäjän joukkojen laittomasti miehittämä Ukrainan alue kärsii makean veden puutteesta. Raportissa huomautetaan, että jatkuva ilmastonmuutos vain pahentaa kuivuutta Donbasissa vuosi vuodelta: https://www.thebarentsobserver.com/news/former-environmental-minister-vows-to-divert-water-from-northern-rivers-to-occupied-donbas/441400
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Suojapaikan tarjoamatta jättämisen oikeudelliset seuraukset ovat epäselviä, ja todellisuudessa, jos onnettomuus tapahtuu eikä valtio puutu asiaan, vaikka se olisi voinut auttaa estämään onnettomuuden, siitä ei seuraa seuraamuksia, ei myötävaikutusta huolimattomuuteen eikä jaettua vastuuta. Valitettavasti hengenvaarallisen ja saastumisriskin välillä on edelleen todellinen sääntelyero. Vakava saastuminen voi aiheuttaa hengenvaarallisen vaaran, vaikka riski olisi epäsuora ja vähemmän välitön: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/when-should-ports-help-in-a-casualty-
Alus oli valmistellut oikeanpuoleisen maihinmenoportaan maahanmuuttoviranomaisten, tullihenkilöstön, agenttien, laivanvarustajien ja kanavaluotsien siirtymistä varten. Kaikki siirrot suoritettiin turvallisesti, minkä jälkeen miehistö alkoi nostaa portaita ylös. Kun tikkaat nostettiin, laskuköysi irtosi noin kahden metrin päässä silmukastaan. Onneksi kukaan ei loukkaantunut. Portaat nostettiin ja kiinnitettiin, ja irronnut vaijeri vaihdettiin uuteen varavaijeriin. Varotoimenpiteenä vasemmanpuoleisen käytävän laskuköysi tarkastettiin perusteellisesti ja sen havaittiin olevan epämuodostunut vastaavasta kohdasta. Myös tämä vaijeri uusittiin: https://www.marineinsight.com/case-studies/201065-gangway-fall-wire-parted/
Konttialus, joka oli ankkuroituna Los Angelesin sataman aallonmurtajan ulkopuolella toissa perjantaina syttyneen tulipalon jälkeen, hinattiin takaisin terminaaliin myöhään keskiviikkoiltana. Konteista ei raportoitu leimahduksia tai lämmön merkkejä. Alus on nyt turvallisesti takaisin ja siirtyy aluksen lastin tarkastukseen ja sammutustoimien jäteveden hävittämiseen laivan ruumista: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/one-ship-returns-to-berth-in-port-of-la-after-fire
Video: ukrainalaiset meridroonit olivat osallisina äskettäisissä iskuissa Venäjän varjolaivaston säiliöaluksia Kairos ja Virat vastaan Mustallamerellä. Molemmat alukset vaurioituivat vakavasti: https://www.linkedin.com/posts/luukdegruijter_ukrainian-maritime-drones-were-involved-in-ugcPost-7400535303544786944-BJtk
Turkki tutkii tapausta, jossa kaksi pakotteiden kohteena olevaa varjolaivaston säiliöalusta ilmoitti räjähdyksistä ja tulipaloista noin 30 minuutin välein Mustallamerellä. Samalla, kun viranomaiset suorittivat pelastustoimia räjähdyksen ja tulipalon jälkeen Kairos-nimisessä aluksessa (149 989 dwt) Mustallamerellä, viranomaiset saivat myös ilmoituksen, että toinen alus nimeltä Virat (115 643 dwt) oli joutunut osuman kohteeksi toisaalla Mustallamerellä: https://maritime-executive.com/article/turkey-s-maritime-director-reports-explosions-on-two-sanctioned-tankers
Aluskierrätys, romutus:
Useiden tutkimusten mukaan romutettavien alusten määrän odotetaan kasvavan jyrkästi vuosien 2025 ja 2040 välillä, ja ennusteiden mukaan romutettaviksi lähetettyjen alusten määrä voisi viisinkertaistua vuoteen 2033 mennessä, mikä lisäisi merkittävästi korkealaatuisen romuteräksen saatavuutta. Samaan aikaan kansainvälisen oikeuden porsaanreiät sallivat alusten romuttamisen aliarvoisissa laitoksissa: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/ship-recycling-new-technologies-proposed-in-hong-kong-by-finance-sector/
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Maanpuolustuskorkeakoulun raportin yksi merkittävä johtopäätös on, että Venäjä voi mukauttaa Ukrainan omaksumaa puolustuskaavaa suunnitellakseen puolustusoperaation Itämerellä. Leningradin sotilaspiirin palauttaminen vastauksena Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyteen osoittaa, että Venäjä harkitsee sodan puhkeamisen mahdollisuutta Pohjois-Euroopassa ja Itämeren alueella seuraavan vuosikymmenen alussa: https://www.bssc.pl/2025/08/30/war-and-the-sea-from-the-black-sea-to-the-baltic-defenseless-ships-and-blockaded-ports/
Yksi Venäjän suurimmista öljysatamista on keskeyttänyt toimintansa yöllä tapahtuneen drooni-iskun jälkeen. Paikallisen median mukaan Kaspianmeren putkiyhteenliittymän (CPC) merisatama Novorossijskissa joutui meridrooni-iskun kohteeksi noin kello 4 aamulla: https://www.euronews.com/2025/11/29/one-of-russias-largest-oil-terminals-suspends-operations-following-drone-attack
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/

