Mitä tarkoittaa termi:
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Hiljainen teknologinen vallankumous on käynnissä korkealla maailman valtamerien yllä, ja se mullistaa merenkulun toimintoja, vaatimustenmukaisuutta ja turvallisuutta tavoilla, joita ala ei ole koskaan ennen kokenut. Sotilastiedusteluun ja ympäristön seurantaan pitkään yhdistetty parannettu sähköoptinen (EO) satelliittikuva on nopeasti kypsynyt kaupallisesti saatavilla olevaksi, korkean resoluution työkaluksi, joka on nyt tunkeutumassa maailmanlaajuisen merikaupan ytimeen: https://gcaptain.com/the-satellite-imagery-revolution-reshaping-maritime-surveillance-and-global-shipping/
Häirintäjärjestelmille 10 000 satelliitin Starlink-järjestelmä on kova pähkinä purtavaksi. Satelliitit liikkuvat nopeasti näkyviin ja näkyvistä matalalla kiertoradalla, ja käyttäjäterminaali hyppii yhtä nopeasti satelliitista toiseen. Kiertoradat ja kantaman sisällä olevien satelliittien määrä muuttuvat jatkuvasti ja arvaamattomasti. Tämä aiheuttaa ongelman häirintäjärjestelmille, joiden olisi vaihdettava yhtä nopeasti vastaamaan käyttäjäterminaalin säätöjä: https://maritime-executive.com/article/study-starlink-could-be-jammed-using-hundreds-of-drone-aircraft
Itä-Aasian merenalainen kaapeliverkko on muuttumassa strategiseksi haavoittuvuudeksi, kun tekoälyn kasvu lisää riippuvuutta häiriönsietoisista tiedonsiirroista ja Kiinan kasvava sabotaasikyky jättää Taiwanin, Japanin, Etelä-Korean ja USA:n alttiiksi riskille. Asiantuntijat ehdottavat yhteistä kaapelien sietokykyrahastoa korjauskapasiteetin laajentamiseksi ja alueen tekoälykriittisen infrastruktuurin turvaamiseksi: https://asiatimes.com/2025/11/undersea-cable-risks-imperil-east-asias-ai-future/
Voisivatko mobiilisovellukset mullistaa tonniston hallinnan? NAVTORin toimitusjohtaja selittää, kuinka uuden sukupolven mobiilisovelluksilla on potentiaalia mahdollistaa 24/7-yhteydessä oleva, datalähtöinen ja ennennäkemättömän älykäs tonniston hallinta. Mahdollistaa tehokkaampi, integroidumpi ja älykkäämpi tonniston hallinta: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-technology/control-in-the-palm-of-your-hand-could-mobile-apps-revolutionise-fleet-management
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Ensi vuoden alusta voimaan tulevat STCW-muutokset eivät yksin ratkaise merenkulussa ilmenevää kiusaamis- ja häirintäongelmaa, vaan varustamoiden tulee panostaa ongelmien juurisyihin: johtamiskulttuuriin, kommunikointiin ja henkilöstön kunnioitukseen aluksella: https://www.hellenicshippingnews.com/vikand-highlights-bullying-and-harassment-as-major-mental-health-concern-ahead-of-stcw-amendments/
Kolumni: merenkulkua kuvataan usein kovilla numeroilla: miljardeja tonneja rahtia kuljetetaan vuosittain, tuhansia matkoja suoritetaan, satoja satamia yhdistetään. Silti jokaisen tilaston takana ovat ihmiset, jotka tekevät sen mahdolliseksi. Ja tänään nämä ihmiset lähettävät selkeän viestin: merenkulkualan on tehtävä enemmän suojellakseen merenkulkijoiden hyvinvointia: https://splash247.com/why-crew-wellbeing-is-a-commercial-and-ethical-imperative/
Et voi puhua maailmanluokan turvallisuudesta, kun alusten miehistöt hukkuvat työhön. Konferenssilavoilla puhutaan innovaatioista, digitalisaatiosta, älykkäämmistä aluksista, vihreämmästä tulevaisuudesta ja turvallisemmista meristä. Mutta todellisuus laivalla ei ole lainkaan samanlainen kuin loistavat kalvot yrittävät kertoa: https://www.linkedin.com/posts/captain-alexandros-lignos-b69342296_maritime-safetyatsea-humanperformance-activity-7398111166876499968-0IIn
Ihmiset ovat navigoineet meriä tuhansia vuosia mutta alusten omistamisen liiketoimintamallit ovat säilyneet yllättävän samanlaisina vuosisatoja. Sukupolvien ajan merenkulun rahoitus on säilynyt suljettujen verkostojen hallussa. Se, mikä ennen suojeli merenkulkua, on nyt muuttunut ongelmaksi. Onko uusi teknologia muodostamassa alusten omistamisen uudet säännöt: https://www.hellenicshippingnews.com/how-technology-is-reshaping-the-rules-of-ship-ownership/
Saudi-Arabian Liikennevirasto (TGA) on käynnistänyt pilottiohjelman yhteistyössä IMO:n ja Bahrin kanssa. Ohjelman tavoitteena on kouluttaa uusi sukupolvi merenkulkualan ammattilaisia tulevaisuuden rooleihin globaalissa merenkulussa. Vuosina 2025–2026 käynnissä olevaan aloitteeseen on osallistunut 17 mies- ja naiskadettia, jotka ovat aloittaneet kuuden kuukauden koulutusmatkan, jossa yhdistyvät käytännön kokemus ja tiedonhankintamoduulit: https://www.marineinsight.com/shipping-news/17-cadets-enrol-in-saudi-arabias-new-nextwave-seafarers-program-backed-by-imo-and-bahri/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Alusten viivästykset ovat toistuva ongelma konttiliikenteessä, johon varustamot eivät ole juurikaan pystyneet puuttumaan tehokkaasti. Nämä ongelmat voivat aiheuttaa merkittäviä ongelmia toimitusketjuissa. Sataman keskimääräinen viivästysaika 1,5 päivää saattaa olla hallittavissa asianmukaisella suunnittelulla. Satama, jossa viivästysaika on 0,5 päivää yhtenä kuukautena ja 2,5 päivää seuraavana, luo epävarmuutta, jota on vaikeampi lieventää: https://www.seatrade-maritime.com/containers/are-shippers-willing-to-pay-for-reliability-
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Pakotteiden kohteena oleva säiliöalus on saapunut ankkuripaikkaan Venezuelassa sunnuntaina 23. marraskuuta jouduttuaan kääntymään useita kertoja pois reitille ilmestyneen yhdysvaltalaisen hävittäjän takia. Alus on osa Venezuelan öljytoimintoja tukevaa venäläistä varjolaivastoa: https://gcaptain.com/sanctioned-russian-tanker-seahorse-reaches-venezuela-following-earlier-u-s-navy-blockade/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Stena Line vuokraa Godby Shippingin ro-ro-alus Mistralin vuoden mittaiseksi rahtausajaksi Pohjanmerelle, ja sopimusta on mahdollista jatkaa: https://www.sjofart.ax/nyheter/mistral-in-i-charter-for-stena-line/
Stena Linella on nyt intensiivinen aika. Viime viikolla uudisrakennus Stena Futura kastettiin Belfastissa, päivää sen jälkeen, kun yhtiö vastaanotti sen sisaraluksen Stena Connectan Kiinassa: https://www.sjofartstidningen.se/dop-och-leverans-av-tva-fartyg-till-stena-line/
Stena Line avasi viime kesänä auto- ja matkustajalautan Stena Visionin reitin Rosslaren (Irlanti) ja Cherbourgin (Ranska) välille. Tänä kesänä kuitenkin ilmoitettiin, että varustamo on päättänyt sulkea linjan tämän vuoden syyskuun lopussa. Siitä lähtien Stena Visionin tulevaisuus on ollut epäselvä. Nyt selvisi, että varustamo on myynyt aluksen italialaiselle Corsica Ferriesille: https://www.sjofartstidningen.se/stena-vision-sald-till-corsica-ferries/
Kaksi suurta New Yorkin pörssissä listattua irtolastivarustamoa on aikeissa yhdistyä. Toinen (36 irtolastialusta) on jo 14,8 %:n osuudella toisen (43 irtolastialusta) osaomistaja, on tehnyt ostotarjouksen sen lopuista osakkeista. Tarjouksen arvo on n. $890 miljoonaa: https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/diana-shipping-launches-takeover-offer-for-genco
Hiilikuljetukset kehittyneisiin maihin laskee koko ajan. Tämän vuoden laskuksi arvioidaan vuositasolla 2 %:a, ja kuljetusten määrä on alimmillaan 23 vuoteen: https://www.hellenicshippingnews.com/coal-shipments-to-advanced-economies-expected-to-fall-2-to-23-year-low/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Sekä Uumajan että Vaasan kaupunginvaltuustot ovat hyväksyneet Wasalinen myynnin Stena Linelle, joka ottaa hoitaakseen kaupunkien välisen lauttayhteyden tammikuussa. Kauppa tarkoittaa, että Stena Line ottaa haltuunsa Uumajan ja Vaasan välisen lauttareitin. Reitillä tällä hetkellä liikennöivä Aurora Botnia -alus säilyy kaupunkien yhteisomistuksessa Kvarken Link -yhtiön kautta: https://www.sjofartstidningen.se/forsaljningen-av-wasaline-har-godkants/
Lyhyemmät lauttamatkat ovat ainoa realistinen tie kohti useampia matkoja, alhaisempia kustannuksia, sähköistämistä ja liikennejärjestelmää, joka vastaa todellisia tarpeita aikana, jolloin kustannukset nousevat ja tonnisto ikääntyy; tämä käy ilmi Ahvenanmaan vuoden 2026 budjettiesityksestä: https://www.sjofart.ax/nyheter/kortare-farjpass-sakrar-framtiden/
Gotlandsbolaget raportoi vahvasta kolmannesta neljänneksestä, jossa Birka Gotland erottuu kasvavana tulonlähteenä konsernin Pohjoismaiden laajentumisen jatkuessa, vaikkakin kovaan hintaan: https://www.sjofart.ax/nyheter/starkt-gotland-trots-utmaningar/
Kiinalaiset risteilyvarustamot yrittävät välttää Japanin satamia Kiinan ja Japanin diplomaattisen kiistan aikana. Lähteiden ja Reutersin näkemien risteilyaikataulujen mukaan sen odotetaan lisäävän matkailun kysyntää Etelä-Koreassa: https://gcaptain.com/chinese-cruise-ships-look-to-steer-clear-of-japan/
Offshore ja merituulivoima:
USA:n presidentinhallinto on valmistellut uutta, yhdettätoista offshore-alueiden hyödyntämisen ohjelmaa vuosille 2026–2031, jonka luonnos on julkaistu 60 päivän lausuntokierrokselle: https://navigatormagazine.fi/uutiset/yhdysvaltojen-hallinto-avaa-jalleen-arktiset-luonnonvarat-hyodynnettaviksi/
Kun ensimmäinen offshore-kaivo porattiin Kaliforniassa vuonna 1896, harva olisi voinut kuvitella, kuinka pitkälle ala menisi. Nyt, yli vuosisata myöhemmin, offshore-öljyn- ja kaasunporaus on viety äärimmäisyyksiin. Lautat ovat muuttuneet vaatimattomista puurakenteista korkeiksi insinööritaidon ihmeiksi – jotkut painavammiksi kuin pilvenpiirtäjät, satojen metrien korkeuteen merenpinnasta ja kykenevät tuottamaan yli 200’000 barrelia öljyä päivässä. Laitokset majoittavat satoja työntekijöitä ja käsittelevät kaasua suoraan merellä: https://gcaptain.com/offshore-giants-the-worlds-deepest-wells-biggest-platforms/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Suezin kanavaviranomainen (SCA) ilmoitti tiistaina, että Maersk alkaa reitittää konttialuksiaan takaisin Suezin kanavan kautta joulukuussa ensimmäisenä askeleena kohti täyttä paluuta. Kahdenväliset keskustelut johtivat uuden strategisen kumppanuussopimuksen allekirjoittamiseen: https://shippingtelegraph.com/container-news/maersk-paves-the-way-for-red-sea-return-after-suez-canal-strategic-partnership-deal/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Satelliittioperaattorit katsovat pohjoiseen. USA:n, Kiinan ja muiden kilpaillessa avaruudessa nopeiden ja tiheiden viestintäyhteyksien tarve Pohjoisnapaa lähellä kiertävien satelliittien kanssa tekee arktisista maa-asemista kuuman hyödykkeen. Kysyntä kasvaa kaikkialla arktisella alueella. Ilmastonmuutos avaa aluetta entisestään merenkululle ja korostaa sen strategista merkitystä. Kiinalainen varustamo suunnittelee säännöllisiä kesäreittejä Jäämeren läpi Eurooppaan osana ”polaarista silkkitietä”: https://gcaptain.com/space-race-with-china-drives-antenna-building-boom-in-arctic/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Yhteensä 24 eurooppalaista satamaa saa rahoitusta maalla olevan sähkönsyötön käyttöönottoon, satamatoimintojensa ”viherryttämiseen” ja ammoniakin tankkausinfrastruktuuriin investointeihin. Hankkeet saavat rahoitusta Verkkojen Eurooppa (CEF) -välineestä kestävien investointien edistämiseksi kaupunkialueilla, mukaan lukien satamat ja lentokentät, sekä Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) tieosuuksilla. Tuetut hankkeet sijaitsevat eri puolilla Eurooppaa: https://shippingtelegraph.com/port-news/eu-channels-millions-into-24-ports-for-green-projects/
Kreikan entinen pääministeri lähetti viestejä hallitukselle puheessaan kreikkalais-kiinalaisessa kauppakamarissa, jossa muistettiin kauppakamarin 30-vuotista perustamista (1995–2025). Tarkemmin sanottuna entinen pääministeri viittasi vuonna 2008 allekirjoitettuun sopimukseen, jonka mukaan COSCO hoitaa kahden konttiterminaalin toiminnan ja hallinnan Kreikan Pireuksen satamassa: https://shippingtelegraph.com/port-news/greek-former-pm-defended-piraeus-ports-success-amid-us-pressure-to-expel-cosco/
Uusi LPS 420 – Liebherr-sähköinen portaalinosturi on otettu käyttöön Nuh Çimenton yksityissatamassa Herekessä, Turkissa. Tämä on merkittävä parannus yhdelle maan vilkkaimmista sementtiviejistä: https://www.portstrategy.com/environment-and-sustainability/liebherr-electric-crane-boosts-efficiency/1506420.article
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Kolumni: komentosillan ergonomiasta kannen alla oleviin sosiaalisiin tiloihin merenkulkijat kehottavat laivanvarustajia ja telakoita kuuntelemaan omia kokemuksiaan – ja miettimään uudelleen, mikä tekee aluksesta hyvin suunnitellun: https://splash247.com/seafarers-push-to-shape-the-ships-they-sail/
Tanskalainen sähkömoottori- ja automaatioratkaisujen toimittaja Hoyer on yhdistynyt meripalveluita tarjoavan VMS Groupin kanssa. Yritykset luovat globaalin, yhden luukun kumppanin voimansiirto- ja käyttöratkaisuille meri- ja teollisuusmarkkinoilla: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/hoyer-and-vms-group-team-up-to-create-hoyer-vms-group/
Kahden Uuden-Seelannin saarten välisen lautan hankintaa koskeva kiista näyttää päättyneen sen jälkeen, kun hallitus ilmoitti, että uusi rakennetaan kiinteään $335 miljoonan hintaan ja että se otetaan käyttöön vuonna 2029. Rautatieministerin mukaan lauttasopimus sekä Pictonissa ja Wellingtonissa tehtävät infrastruktuuripäivitykset uusien lauttojen mahtumiseksi maksavat noin $1,1 miljardia, josta veronmaksajien osuus on noin $950 miljoonaa: https://maritime-executive.com/article/new-zealand-gov-t-blames-consultants-for-ferry-program-s-cost-blowout
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Singaporen merenkulku- ja satamaviranomainen (MPA) on valinnut kolme yhtiötä toimittamaan metanolia meripolttoaineeksi Kaakkois-Aasian satamaan, joka on maailman johtava bunkrauskeskus. Lisenssit ovat voimassa viisi vuotta, 1. tammikuuta 2026 alkaen vuoden 2030 loppuun: https://splash247.com/singapore-locks-in-methanol-suppliers-for-2026-takeoff/
Hongkongin hallitus on perustanut vihreän meripolttoaineiden bunkrausketjun viestintäalustan. Tavoitteena on katalysoida vihreän meripolttoaineiden bunkrausketjun kehitystä Hongkongissa alan sidosryhmien välisen viestinnän ja yhteistyön avulla: https://shippingtelegraph.com/bunkers-news/hong-kong-sets-up-platform-for-green-maritime-fuel-bunkering/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 48: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-up-for-ninth-consecutive-session/
Irtolastiraportti viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulkers-still-in-high-demand/
Irtolastiraportti (Signal Group) lokakuulta 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-renewed-appetite-and-shifting-trade-patterns-lift-volumes-across-key-minor-bulk-commodities/
Konttialusten liikenne- ja päästöraportti (VesselBot) Q3 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/containership-emissions-and-traffic-on-the-rise-as-industry-navigates-regulatory-crossroads/
Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-11.15-11.21.pdf
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/Bancosta-Weekly-2025-47_compressed.pdf
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/Intermodal-Report-Week-47-2025_compressed.pdf
Meklariraportti (xclusiv) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/xclusiv-2025_11_24.pdf
Polttoaineraportti (ENGINE) Aasia: https://www.hellenicshippingnews.com/east-of-suez-fuel-availability-outlook-26/
Säiliöalusmarkkinat viikolla 48: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-reacting-to-more-geopolitical-developments/
Venäjän raakaöljykuljetusraportti (Vortexa) syksy 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-oil-supply-strains-continue-to-build-after-nov-21/
Yritysveroraportti (OECD) 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/corporate-tax-revenues-rise-as-global-corporate-tax-rates-continue-to-stabilise-new-oecd-data-show/
Maailmankauppa ja politiikka:
Onko käynnissä olevasta sanasodasta Kreikan satamista tulossa uuden kylmän sodan alku: https://www.hellenicshippingnews.com/are-greek-ports-becoming-the-first-front-in-us-china-new-cold-war/
Tuleeko öljystä USA:n ja Venezuelan välisen kiistan ratkaisu: https://www.hellenicshippingnews.com/what-could-maduro-offer-trump-in-potential-talks-oil/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Bahaman merenkulkuviranomainen (BMA) on aloittanut yhteistyön IDsuren kanssa rakentaakseen digitaalisen turvallisen pätevyyskirja-alustan merenkulkijoiden pätevyyksille ja rekistereille: https://www.hellenicshippingnews.com/bahamas-maritime-authority-partners-with-idsure-to-introduce-digital-seafarer-record-books-and-competency-certificates/
Professori Momoko Kitada saa 2025 IMO:n tasa-arvopalkinnon. Arviointipaneelin jäsenet totesivat, että hänen vaikutuksensa ulottui paljon hänen roolinsa ulkopuolelle WMU:ssa Malmössä, Ruotsissa. Hän on inspiroinut opiskelijoiden sukupolvia viemään sukupuolten tasa-arvon periaatteita eteenpäin omissa hallintoissaan ja oppilaitoksissaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/professor-momoko-kitada-to-receive-2025-imo-gender-equality-award/
Uuden-Seelannin hallitus on tyytymätön puoli-itsenäiseen Cookinsaariin, joka on ulkoistanut alusrekisterinsä yksityiselle yritykselle. Rarotongassa toimiva voittoa tavoitteleva Maritime Cook Islands herätti huomiota viime vuonna rekisteriinsä kertyneillä varjolaivaston aluksilla. Tämän kiistan ja Cookinsaarten yhä läheisemmät suhteet Kiinan kanssa takia Uusi-Seelanti on keskeyttänyt ulkomaisen avun ja tosiasiallisesti keskeyttänyt korkean tason diplomaattiset yhteydet sen hallitukseen: https://maritime-executive.com/article/cook-islands-flag-registry-strains-relations-with-new-zealand
USA on asettanut uusia pakotteita Iranin salaisessa öljyverkostossa mukana oleville yrityksille ja yksityishenkilöille, mukaan lukien intialaiselle laivayhtiölle ja öljytuotteiden kauppiaalle: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-sanctions-indian-shipping-firms-over-alleged-role-in-irans-illegal-oil-trade/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Korean rannikkovartiosto on hakenut pidätysmääräystä karille ajaneen matkustajalautan päällikölle. Alus ajoi karille Shinanin piirikunnan edustalla viime keskiviikkona ja onnettomuudessa loukkaantui 30 ihmistä. Kaikki 267 matkustajaa ja miehistön jäsentä pelastettiin karilleajon jälkeen. Rannikkovartiosto oli aiemmin pidättänyt perämiehen ja ruorimiehen törkeästä huolimattomuudesta ja loukkaantumisesta syytettyinä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/south-korea-seeks-arrest-warrant-for-captain-after-passenger-ferry-runs-aground/
Malesian viranomaiset pidättivät kauppa-aluksen, jonka väitetään ankkuroineen luvattomasti Pulau Bulohin lähellä 15. marraskuuta: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/malaysian-authorities-detain-merchant-vessel-for-unauthorized-anchoring/
Indonesian hallitus huutokauppaa USA:n pakotteiden kohteena olevan säiliöaluksen ja sen raakaöljylastin vähintään $70 miljoonalla: https://gcaptain.com/indonesia-to-auction-us-sanctioned-supertanker-it-seized-in-2023/
Nigerian huumeviranomaiset ovat pidättäneet 20 filippiiniläistä merimiestä sen jälkeen, kun poliisit takavarikoivat noin 20 kiloa kokaiinia Panamaan rekisteröidyltä alukselta, joka saapui Lagosin pääsatamaan. Viranomaisten mukaan huumeet oli haudattu aluksen lastin alle, joka viraston mukaan tyypillisesti koostuu Brasilian ja Kolumbian välillä kuljetettavasta hiilestä. Koko filippiiniläinen miehistö on pidätetty tutkinnan ajaksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/nigeria-arrests-20-filipino-seafarers-after-20kg-of-cocaine-found-on-panama-flagged-ship/
Neljää miestä, mukaan lukien karjakuljetusyrityksen kroatialainen yliperämies, on saanut syytteen osallisuudestaan järjestäytyneeseen rikollisuuteen, jonka tarkoituksena oli tuoda maahan yli 525 kiloa kokaiinia sen jälkeen, kun huumepaketteja löydettiin kellumasta merestä Länsi-Australian edustalta: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/livestock-carriers-chief-officer-charged-after-cocaine-found-off-was-coast/
Aiemmin tässä kuussa Carnival Horizon -risteilyaluksella epäselvissä olosuhteissa kuollut teini-ikäinen kuoli tukehtumiseen, ja hänen kuolemansa on todettu henkirikokseksi: https://maritime-executive.com/article/teen-s-death-on-carnival-cruise-ship-ruled-a-homicide
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Työturvallisuus: Vuotavan VAK-kontin käsittely, ”Pysäytä, evakuoi, tiedota”. Satamien työturvallisuusviikkoa vietettiin 6.–10. lokakuuta teemalla ”Satama – yhteinen työpaikka”. Viikon aikana nostettiin esiin satamien arjen turvallisuushaasteita ja hyviä käytäntöjä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/satamat-ja-logistiikka/tyoturvallisuus-vuotavan-vak-kontin-kasittely-pysayta-evakuoi-tiedota/
Kaksi suurta keskinäistä vakuutusyhtiötä tutkii mahdollista fuusiota, joka voisi muuttaa merivakuutusten tilannetta. UK P&I Club ja TT Club paljastivat, että ne käyvät parhaillaan keskusteluja mahdollisesta fuusiosta: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/major-mutual-maritime-insurers-in-merger-talks-to-create-giant-transport-mutual/
Kattava ydinvoimaa koskeva ohjeasiakirja meriteollisuudelle: hahmotellaan sääntely-, turvallisuus- ja taloudelliset puitteet ydinvoiman integroimiseksi kaupalliseen merenkulkuun ja offshore-toimintaan: https://www.lr.org/en/knowledge/research-reports/2025/navigating-nuclear-energy-in-maritime/
BIMCO on julkaissut aikarahtaussopimuspohjiinsa Kiinan satamien erityismaksulausekkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/bimco-issues-chinese-special-port-fee-clause-for-time-charter-parties/
Järjestöt ja yhdistykset:
Emirates Shipping Association juhli sadan jäsenen rajapyykkiä vuoden lopun Latitude 25° -kokouksessaan. Ministeri puhui merenkulkualan johtajille, yhdistyksen jäsenille ja sidosryhmille merenkulkualan strategisesta merkityksestä ja sen keskeisestä roolista Yhdistyneiden arabiemiirikuntien talouskasvun, monipuolistumisen ja globaalien yhteyksien tukemisessa: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/emirates-shipping-association-reaches-100-member-milestone
Itsenäiset säiliöalusten omistajat -järjestö Intertanko on jälleen ilmaissut tukensa IMO:n yhtenäiselle päästökehykselle merenkulun alalla: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/intertanko-committed-to-global-framework-for-emissions
Eläinsuojelujärjestöt ovat jälleen varoittaneet karjakuljetusaluksesta, joka vaeltelee Välimerellä etsien satamia lastinsa purkamiseksi sen jälkeen, kun se käännytettiin Turkista. Animal Welfare Foundation kiinnittää huomiota Togon lipun alla purjehtivan Spiridon II -aluksen tilanteeseen ja jatkaa elävien eläinten avomerikuljetuskiellon puolestapuhumista: https://maritime-executive.com/article/livestock-carrier-accused-of-marpol-violations-as-it-tries-to-unload-cattle
Säätila, meriympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Tietoisuus Itämerestä ei ole retuperällä, mutta yksi joukko vaikuttaa unohtuneen keskustelusta, nimittäin nuoret. Nuoret yhdistävät Itämeren ensisijaisesti laivamatkailuun ja Itämeren ainoana ongelmana nähdään roskaaminen. Tämä on valitettavan suppea näkökulma Itämerestä. Nuoret tekevät tulevaisuudessa Itämereen vaikuttavia päätöksiä. Päätöksiä omaan toimintaansa liittyen ja heistä nousee myös päättäjiä, joiden toiminnalla on ratkaiseva vaikutus meille tärkeän meren tulevaisuuteen: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/tulevaisuus_on_nuorissa_-_myos_itameren.8000.news
Meren roskienkäsittelyteknologiaprojektit keskittyvät yleensä näkyvään, kelluvaan roskaan, joka ajelehtii pinnalla ja huuhtoutuu rannalle. Mutta Münchenin teknillisen yliopiston (TUM) tiimi on kehittänyt miehittämättömän kourarobotin, joka kerää roskia pohjasta, jossa saaste voi olla piilossa, mutta ei ekosysteemin ulkopuolella. Satamissa ja vilkkailla ranta-alueilla merenpohjassa on tyypillisesti runsaasti uponnutta roskaa: https://maritime-executive.com/article/german-researchers-build-a-grapple-mini-sub-to-remove-trash
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Kuvittele: 858 loukkaantunutta ja 31 kuollutta viiden vakuutusvuoden aikana. Merten ”snap force” -sarjamurhaaja. Kyse ei ole sotatilastosta. Se on jokapäiväisten alusten kiinnitystoimintojen inhimillinen hinta koko merenkulussa. Ja näiden lukujen takana on totuus, jota jatkuvasti välttelemme. Kiinnitys ei ole sivutehtävä. Se on yksi tappavimmista operaatioista, joita edelleen suoritetaan nykyaikaisilla aluksilla. Se iskee 0,12 sekunnissa, 12–18 tonnin voimilla ja yli 200 km/h rekyylinopeuksilla: https://www.linkedin.com/posts/captain-alexandros-lignos-b69342296_maritimesafety-mooringoperations-snapbackawareness-activity-7398273930228211712-DvrT
Matkustaja-autolautan miehistö suoritti harjoitusta, johon liittyi aluksen nopean pelastusveneen (FRC) vesillelasku. Miehistö suunnitteli suorittavansa varastoidun sähkölaukaisujärjestelmän rutiinitestin FRC:llä pian satamasta lähdön jälkeen. FRC putosi 9 metriä veteen vesillelaskun yhteydessä. Kukaan ei loukkaantunut, mutta FRC vaurioitui korjauskelvottomaksi ja se jouduttiin vaihtamaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/fast-rescue-craft-damaged-beyond-repair-after-falling-during-training-exercise/
Risteilyaluksen pelastustiimi oli suorittamassa miehittämätöntä laskutestiä pelastusveneen laskemiseksi, kun salpa tarttui yhteen vaijereista. Sen seurauksena vene roikkui toisesta päästä ja putosi sitten veteen. Median mukaan pudonnut vene oli meren puolella. Se putosi veteen ja vedettiin laituriin, josta se nostettiin. Loput pelastusveneen keulasta roikkui edelleen taavetin köysissä. Vammoja ei ole raportoitu: https://maritime-executive.com/article/lifeboat-falls-off-cruise-ship-during-safety-drill
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Kiinan viimeaikainen siviili-RO-RO-alusten käyttö rantautumisharjoituksissa laajentaa sen potentiaalista kuljetuskapasiteettia, mutta se luo myös psykologista painetta Taiwanille. Analyytikot huomauttavat, että siviilialukset ovat edelleen haavoittuvia, huonosti sopivia kiistellyille maihinnousuille ja riippuvaisia ehjistä satamista, minkä vuoksi harjoitukset keskittyvät enemmän viestitykseen kuin välittömään hyökkäysvalmiuteen: https://asiatimes.com/2025/11/chinas-ro-ro-drills-a-civilian-military-mind-game-on-taiwan/
UK on myöntänyt £316 miljoonan sopimuksen puolustusalan urakoitsija MBDA UK:lle DragonFiren, kuninkaallisen laivaston ensimmäisen operatiivisen laserasejärjestelmän, kehittämisestä ja käyttöönotosta. Onnistuneissa kokeissa tehokas laser tuhosi jopa 650 kilometrin tuntinopeudella kulkevia suurnopeuksisia drooneja: https://gcaptain.com/uk-fast-tracks-naval-laser-weapon-after-successful-high-speed-drone-trials/
Kolumni: Gazan tulitauko ei välttämättä enteile turvallista ja vakaata merenkulun paluuta Punaisellemerelle. Tulitauko on edelleen hauras ja pysyvän rauhan tiellä on edelleen lukemattomia potentiaalisia sudenkuoppia, jotka voisivat helposti johtaa vihollisuuksien jatkumiseen, mukaan lukien jäljellä olevien israelilaisten panttivankien jäännösten palauttaminen, Hamasin kohtalo ja Israelin haluttomuus hyväksyä Palestiinan valtio: https://maritime-executive.com/editorials/op-ed-peace-in-gaza-may-not-mean-peace-in-the-red-sea
UK:n kuninkaallinen laivasto on pysäyttänyt venäläisen korvetin ja säiliöaluksen Englannin kanaalissa Venäjän laivaston liikkeiden lisääntyessä UK:n ympäristössä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/royal-navy-intercepts-russian-corvette-and-tanker-in-the-english-channel/
USA:n ja Kiinan armeijat kävivät tällä viikolla ”avoimia ja rakentavia” meriturvallisuusneuvotteluja Kiinan laivaston mukaan, kun kaksi suurvaltaa vähitellen palauttavat armeijoiden välisen viestinnän useiden kuukausien kauppajännitteiden jälkeen: https://gcaptain.com/us-china-held-maritime-security-talks-in-hawaii-chinese-navy-says/
Historian havinaa:
Merenkulun säätiö on tukenut merialaa jo 80 vuotta. Merenkulun säätiön tavoitteena on ollut alkuvuosista lähtien myöntää apurahoja merialoilla tutkimuksia suorittaville ja opintoja harjoittaville henkilöille. Merenkulun säätiö on perustettu Helsingissä huhtikuun 20. päivänä vuonna 1945. Sotakorvauksena tehdyt alukset vauhdittivat alan kehitystä, mutta ammattitaidon kehittämiseen tarvittiin rahoitusta. Tämä sai politiikan ja liike-elämän vaikuttajat Henrik Ramsayn ja Wilhelm Wahlforssin kutsumaan koolle Merenkulun säätiön perustamiskokouksen: https://navigatormagazine.fi/uutiset/merenkulun-saatio-on-tukenut-merialaa-jo-80-vuotta/
Ihmiset, jotka eivät ole koskaan astuneet laivaan eivätkä osaa osoittaa laivan vasenta tai oikeaa puolta, tuntevat silti jotakin kuullessaan kadonneista miehistöistä. Onnettomuustapahtumista tulee enemmän kuin historiaa. Ne muuttuvat inhimillisiksi tarinoiksi, jotka siirtyvät sukupolvelta toiselle. Ihmiset samaistuvat tällaisiin tarinoihin, eivät siksi, että ne olisivat erittäin teknisiä merellisestä näkökulmasta, vaan koska ne käsittelevät kaikille ihmisille yhteisiä inhimillisiä teemoja: kunnianhimoa, pelkoa, rohkeutta ja haurautta: https://maritime-executive.com/editorials/letters-to-the-editor-shipwrecks-remind-us-all-of-our-humanity
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/

