Mitä tarkoittaa termi:
FAK (freight all kinds): https://www.freightos.com/freight-resources/what-is-fak-freight-all-kinds-in-ocean-freight/
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Kolumni: tekoäly voi luvata tehokkuutta merellä, mutta aluksella olevat ihmiset ovat edelleen lopullisia päätöksentekijöitä. Autonomiset järjestelmät ja tekoäly siirtyvät yhä enemmän laboratorioista komentosillalle. Täysin automatisoituja aluksia koskevista otsikoista huolimatta todellisuus merellä on kuitenkin edelleen vahvasti inhimillinen. Merenkulku valmistautuu tulevaisuuteen, jossa tekoäly on työkalu, ei korvike; kumppani operatiivisessa turvallisuudessa, ympäristövaatimusten noudattamisessa ja suorituskyvyssä, mutta sellainen, joka on täysin riippuvainen ihmisistä, joita se tukee. Alan jokaisella osa-alueella koulutuskeskukset, mikro-oppimisalustat ja työssäoppivat digitaaliset ohjelmat varmistavat, että merenkulkijat voivat vastata haasteeseen: https://splash247.com/bridging-human-and-machine/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Erilaisia vaihtoehtoja merenkulun rahoituksessa: https://www.hellenicshippingnews.com/further-rethinking-maritime-finance-leasing-ijara-as-an-alternative-for-preserving-registered-ownership/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Ranskalainen konttivarustamo aloittaa kolmen vuoden tauon jälkeen rajoitetun konttiliikenteen Venäjälle. Kuljetukset koskevat erityisesti ruokaa. Varustamo noudattaa asetettuja pakotteita eikä se käytä kuljetuksiin omaa tonnistoaan, vaan hyödyntää muiden varustamoiden rahtikapasiteettia: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-giant-cma-cgm-resumes-russia-trade-with-food-cargo/
Marraskuun puolivälin FAK-hintojen nousut vahvistivat edelleen konttirahdin spot-hintoja Aasian ja Euroopan välisessä kaupassa tällä viikolla: https://gcaptain.com/carriers-push-december-fak-increases-as-asia-europe-demand-holds/
Aasian ja USA:n väliset Tyynen meren konttirahdit ovat laskeneet: https://www.hellenicshippingnews.com/asia-us-transpacific-container-rates-slide-as-some-carriers-eye-1-december-increases/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Mikäli ennustettu raakaöljyn varastoituminen toteutuu, voi se tarjota säiliöalusmarkkinoille tarvittavan lisätehosteen ensi vuonna. Asiantuntijat ovat jo vuoden päivät varoittaneet uhkaavasta öljyn ylituotannosta tarjonnan ylittäessä kysynnän: https://www.hellenicshippingnews.com/crude-stock-buildup-could-offer-welcome-boost-in-the-tanker-market-in-2026/
Kreikkalaisten omistamien säiliöalusten, jotka kuljettavat venäläistä raakaöljyä, määrä on pudonnut alimmalle tasolleen sitten Venäjän Ukrainaan hyökkäyksen alkamisen. Uuden tutkimuksen mukaan vain kolme 65:stä 1.–16. marraskuuta lastatusta venäläisestä raakaöljylastista oli kreikkalaisten omistamilla aluksilla: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/greece-owned-tankers-exit-from-russian-crude-trades/
Länsi-Afrikassa ja USA:ssa lisääntynyt LNG:n tuotanto sekä viivästykset Egyptin LNG-terminaalien puruissa ovat johtaneet lyhytaikaiseen LNG-kuljetusten saatavuuden heikkenemiseen. Hinnat ovat nousseet dramaattisesti viimeisten kolmen viikon aikana. Atlantin rahtihinnat ovat korkeimmat kahteen vuoteen, kun taas Tyynenmeren hinnat ovat nousseet, mutta eivät samassa suhteessa: https://maritime-executive.com/article/lng-shipping-shortage-behind-dramatic-hike-in-atlantic-rates
Viime perjantaina voimaan tulleet USA:n pakotteet jättävät lähes 48 miljoonaa barrelia venäläistä raakaöljyä juuttumaan vesille, mikä pakottaa kymmenet säiliöalukset etsimään vaihtoehtoisia kohteita osana maailmanlaajuista öljykaupan uudelleen järjestelyä: https://gcaptain.com/russian-oil-risks-being-stuck-at-sea-amid-us-sanctions/
Venäjän viitelaatu Uralsin alennukset Intian satamissa ovat kolminkertaistuneet elokuun jälkeen. Urals on ollut Intian jalostamoiden pääasiallinen raaka-aine vuodesta 2023 mutta toimitukset Intiaan ovat pudonneet jyrkästi useimpien jalostamoiden keskeytettyä ostot. Pakotteista huolimatta Venäjän öljynvienti läntisistä satamista on huipussaan. Uralsin FOB-hinta Venäjän satamissa on n. $20 barreli. Aframax-luokan rahti Itämereltä on $7,5 miljoonaa ja suezmax-luokan $8-$8,5 miljoonaa yksisuuntaiselta matkalta: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-urals-discounts-have-tripled-in-india-since-august-as-us-sanctions-hit/
LNG-säiliöalus, joka on osa Venäjää pakotteiden kiertämiseen auttavaa varjolaivastoa, on matkalla kohti Suezin kanavaa purjehdittuaan aiemmin tässä kuussa edestakaisin Pohjois-Atlantilla: https://gcaptain.com/sanctioned-russia-lng-cargo-heads-to-suez-on-shadow-fleet-vessel/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Suomalaisille tutut laivat, Silvia Regina ja Isabella siirtyvät Kanadaan asuntolaivoiksi. Vancouverin pohjoispuolella Squamishissa ”Saga X” ankkuroidaan toisen entisen Itämeren lautan ”Isabelle X”:n viereen. Bridgemans-varustamo on tuonut nämä Itämerellä toimineet alukset suuren LNG-rakennushankkeen työvoiman käyttöön jo viime vuonna. Woodfibre LNG:n toimitusjohtajan mukaan näillä ratkaisuilla varmistetaan rakennushankkeen pysyminen aikataulussa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/kaksi-itameren-entista-risteilylauttaa-kanadaan-asuntolaivoiksi/
Offshore ja merituulivoima:
Nauticworx on offshoretukialusten rahtaukseen erikoistunut alusta, joka on julkaissut uuden päivityksen. Alustaa on nopeutettu ja käyttöä helpotettu: https://www.hellenicshippingnews.com/nauticworx-opens-its-doors-to-charterers-worldwide-at-no-cost/
Tanskan energiavirasto ilmoitti avaavansa uuden tarjouskilpailukierroksen kolmelle hankkeelle, joka jatkuu vuoteen 2028 asti. Tämä tapahtui sen jälkeen, kun maa ei saanut tarjouksia vuoden 2024 kierroksella, ja se sisällyttää suunnitelmaansa tarkistuksia markkinoilta saatujen tietojen perusteella. Valtio on suostunut noin $8,5 miljardin maksukattoon hankkeiden koko keston ajaksi: https://maritime-executive.com/article/denmark-adds-subsidies-as-it-takes-new-try-at-offshore-wind-farm-tender
USA:n sisäministeriö on ilmoittanut peruuttavansa Bidenin aikakauden offshore-vuokraussuunnitelman vuosille 2024–29 ja ottavansa käyttöön uuden suunnitelman. Ehdotuksessa esitetään aikataulu jopa 34 vuokrasopimukselle, jotka kattavat 1,27 miljardia eekkeriä. Ehdotetut alueet kattavat Alaskan, Amerikanlahden ja Kalifornian rannikoiden vesialueet. Kartta sisältää joitakin uusia lisäyksiä, jotka poikkeavat viimeaikaisesta politiikasta: https://maritime-executive.com/article/new-u-s-offshore-oil-and-gas-plan-opens-high-arctic-waters-for-drilling
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jääkartta ja liikennerajoitukset 20.11.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Polaaripyörre hajosi ja Perämerelle tuli sen verran pakkasta ja jäätä, että ensimmäinen murtaja lähti liikkeelle. Ensimmäinen lähtijä on tänä vuonna Alfons Håkans omistama ja operoima Zeus of Finland: https://www.linkedin.com/posts/helena-or%C3%A4dd-6564b810_jaeuaeunmurtaja-talvimerenkulku-activity-7397602324925313024-caE5
Ympäristöaktivistin johtama tutkijaryhmä tekee rohkean tieteellisen tutkimusmatkan syrjäiseen Danger Islands saaristoon Etelämantereen niemimaan koilliskärjessä. Kyseessä on alumiinipurjeveneen ja tiimin, jotka tunnetaan parhaiten kilpapurjehduksestaan, neitsytmatka. Saaret ovat useiden Etelämantereen merilintujen lisääntymisalue ja lajirikas merilintuyhteisö: https://maritime-executive.com/article/racing-team-launches-scientific-mission-to-antarctica-on-aluminum-sailboat
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Ruuhkautuminen on maailman satamien kustannuksia aiheuttavista harmeista suurin. Merenkulussa arvioidaan, että viivästys- ja seisontamaksut ml. menetetty aika ruuhkaisissa satamissa, aiheuttavat varustamoille ja laivaajille miljardien tappiot vuosittain. Ruuhkat aiheuttavat viivästymisestä johtuvia taloudellisia menetyksiä, suurempaa polttoainekulutusta ja lisääntyneitä konttien seisonta-aikoja: https://www.hellenicshippingnews.com/how-to-navigate-terminal-congestion-with-kpler/
Kiinan Kreikan-suurlähetystö on esittänyt ankaraa kritiikkiä USA:ta kohtaan maan Kreikan-suurlähettilään kommentoitua COSCOn omistusta Pireuksen satamassa ja ehdotusta Pireuksen myynnistä. Kyseessä on USA:n presidentinhallinnon viimeisin kritiikki Kiinan globaalia satamastrategiaa kohtaan: https://www.hellenicshippingnews.com/greeces-piraeus-port-not-for-sale-china-tells-us-2/
Koillis-Kreikassa sijaitsevan Thessalonikin sataman suunnitellun laajennuksen käynnistämisestä allekirjoitettiin sopimus. Vaikka laajennus on historiallisesti ollut pienempi operaatio, se tapahtuu samaan aikaan, kun USA on kehottanut Kreikkaa ryhtymään toimiin Kiinan vaikutusvallan vähentämiseksi Kreikan satamissa: https://maritime-executive.com/article/thessaloniki-port-expansion-begins-as-us-calls-for-alternatives-to-cosco
Belgian meri- ja sisämaan satamat liittyvät kansallisen huumeiden vastaisen komission alustaan jakaakseen tietoa ja estääkseen huume- ja kyberrikollisuutta sekä droonien väärinkäyttöä: https://www.hellenicshippingnews.com/belgian-ports-join-forces-for-integrated-port-security/
A.P. Moller-Maerskin terminaalioperaatioyksikkö, APM Terminals, jatkaa toimintansa kasvattamista yhtiön reittien strategisissa pisteissä. Viimeisimmät askeleet Egyptissä ja Bangladeshissa tulevat samaan aikaan, kun johto on korostanut divisioonan vahvaa panosta yhtiön tulokseen: https://maritime-executive.com/article/maersk-s-apm-terminals-expands-with-projects-in-egypt-and-bangladesh
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Arktisen puolustuksen vahvistamiseksi Kanada, Suomi ja USA sitoutuivat tehostamaan toimiaan kotimaisen laivanrakennusteollisuutensa elvyttämiseksi ja jäänmurtajalaivastojensa kasvattamiseksi. USA:n kotimaan turvallisuusministeri Kristi Noem ilmoitti tiistaina 19. marraskuuta strategisen kumppanuuden jatkumisesta Kanadan ja Suomen kanssa. Yhteistyöhanke on nimeltään Icebreaker Collaboration Effort eli ICE: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/u-s-canada-and-finland-to-expand-arctic-defense-to-counter-rival-powers/
Fincantieri on saanut päätökseen viimeisen useista sopimuksista Keski-Adrianmeren satamaviranomaisen kanssa Anconan telakan laajentamiseksi Italiassa. Italialainen laivanrakentaja kertoo, että sopimukset vahvistavat yhteistä sitoutumista sataman ja telakan strategisen roolin vahvistamiseen ja niiden panoksen vahvistamiseen alueen ja Italian laivastosektorin taloudellisessa kehityksessä: https://maritime-executive.com/article/fincantieri-to-expand-ancona-shipyard-for-naval-shipbuilding
Kiinalaistelakka on toimittanut ainutlaatuisen maailman ensimmäisen DP-kelpoisen, laivan muotoisen, häkkimallisen vesiviljelyaluksen valtamerikäyttöön. Epätavallinen alus otetaan käyttöön Naozhoun saaren rannikolla Zhanjiangissa, missä sitä käytetään aluksi keltakuoriaiskalan kasvatukseen: https://maritime-executive.com/article/chinese-yard-delivers-dp-capable-floating-fish-farm-ship
Korealaistelakka on solminut lähes $1,4 miljardin sopimuksen seitsemästä konttialuksesta. Kaikkiaan telakan tämän vuoden tilaukset yltävät $6,9 miljardiin, joka on 70,4 % tavoitteesta. Aluksia on tilattu tänä vuonna tähän mennessä 39 ja telakan koko tämänhetkinen tilauskanta käsittää 132 alusta arvoltaan $28,2 miljardia. Töitä riittää seitsemäksi vuodeksi: https://www.hellenicshippingnews.com/samsung-heavy-lands-nearly-1-4-bn-box-ship-deal-boosting-shares/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Varustamot ja alukset ovat yhä valmiimpia puhtaampaan tulevaisuuteen, mutta vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuus, sääntelykehys ja maailmanlaajuinen infrastruktuuri laahaavat perässä. Keskusteluissa tulevat ilmi oikeudenmukaisen siirtymän eettiset ja käytännölliset haasteet: https://www.hellenicshippingnews.com/decarbonisation-deadlocks/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/Weekly-Ship-Recycling-Report-15-November-21-November-2025.pdf
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-hits-near-two-year-high-on-higher-larger-vessel-rates/
Irtolastimarkkinaraportti (Baltic Exchange) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-shipping-capesizes-end-week-on-positive-note/
Irtolastiraportti (Signal Ocean) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-weekly-market-monitor-iron-ore-supply-powerplay-in-focus/
Konttialusten aikarahtausraportti (VHBS) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/New-Contex-Commentary-2025-week-47.pdf
Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-stable-last-week-5/
Polttoaineraportti (ENGINE) Amerikat: https://www.hellenicshippingnews.com/americas-fuel-availability-outlook-88/
Säiliöalusmarkkinat (Baltic Exchange) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/vlcc-tanker-market-takes-another-step-higher/
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 47: https://www.gibsons.co.uk/report/collision-course/
Terästuotantoraportti (World Steel Association) lokakuulta 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/world-steel-association-october-2025-crude-steel-production-down-5-9/
Maailmankauppa ja politiikka:
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
EU:n Itämeren maat ovat Venäjän pakotteiden rikkomisen etulinjassa Itämerellä: https://www.hellenicshippingnews.com/on-the-front-line-of-europes-standoff-with-russias-sanction-busting-shadow-fleet/
Uusi EU-ohjeistus määrittelee menettelyt meridieselmoottoreiden todellisten metaanipäästöjen todentamiseksi. Todennetut päästökertoimet voidaan jo soveltaa FuelEU Maritime -raportointivuonna 2025, ja ne tarjoavat strategisen mahdollisuuden vaikuttaa positiivisesti vaatimustenmukaisuuslaskelmiin – mahdollisesti alentaa sakkoja ja parantaa LNG-käyttöisten alusten taloudellista kannattavuutta. Lisätietoja metaanipäästöjen raportoinnista ja todentamisesta tässä lakisääteisessä uutisessa: https://www.dnv.com/news/2025/eu-guideline-for-reporting-and-verifying-actual-methane-slip-for-fueleu-and-eu-mrvets/
Euroopan johtajat jatkavat Venäjän painostuksen lisäämistä varjolaivaston ja Venäjän öljytulojen leikkaamisen ollessa edelleen korkealla prioriteettilistalla. EU:n ulkoasioiden ja turvallisuuspolitiikan korkea edustaja kertoi toimittajille, että EU:n suunnitelmana on jatkaa Venäjän heikentämistä ja että pakotteet toimivat: https://maritime-executive.com/article/eu-says-going-after-russia-s-shadow-fleet-remains-a-priority
USA laajensi Iranin energiakauppaa vastaan asettamiaan pakotteita ulkoministeriön ja valtiovarainministeriön koordinoimilla toimilla. Ponnistelut laajennevat Iranin operaatioiden ulkopuolelle ja kohdistuvat energiakaupan peiteyhtiöihin ja mahdollistajiin sekä kuljetuksissa käytettäviin yli 170 säiliöalukseen, jotka vastaavat iranilaisen raakaöljyn ja öljytuotteiden kuljetuksesta: https://maritime-executive.com/article/us-expands-sanctions-on-iran-s-energy-trade-snaring-wide-array-of-companies
USA:n presidentinhallinto kiristää entisestään painostusta Venezuelaa kohtaan käyttäen yhtä Karibialle lähetetyistä hävittäjistä estääkseen pakotteiden kohteeksi joutunutta venäläistä säiliöalusta lähestymästä Venezuelaa. Pakotteiden kohteeksi joutunut säiliöalus on yrittänyt lähestyä Venezuelaa naftalastissa, ja yhdysvaltalainen hävittäjä USS Stockdale on asettunut sen tielle: https://gcaptain.com/russian-tanker-idle-near-venezuela-after-us-ship-enters-path/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Turkkilaisomisteisen säiliöaluksen yliperämies on pidätetty viranomaisten tutkiessa myrkytystapausta. Yksi miehistön jäsen kuoli ja kaksi muuta on kriittisessä tilassa myrkyllisten kaasujen vuoksi aluksella, joka oli ankkurissa Marmaranmerellä. Raporttien mukaan miehistö oli puhdistanut tankkeja lastin purkamisen jälkeen, ja myrkyllinen kaasu johtui puhdistusnesteiden ja jätevesisäiliöön kertyneen jäteveden yhdistelmästä: https://maritime-executive.com/article/turkey-detains-officer-after-poisoning-incident-on-tanker
Poliisitutkinta on aloitettu sen jälkeen, kun offshore-työntekijä menetti henkensä Valaris 121 -jack-up-öljynporauslautalla Pohjanmerellä sattuneessa onnettomuudessa. Työntekijä, 32-vuotias, kuoli perjantaiaamuna varhain yksikön ollessa toiminnassa noin 225 kilometriä Aberdeenista itään. Skotlannin poliisi vahvisti saaneensa ilmoituksen kuolemantapauksesta noin kello 4.40 ja sanoi, ettei tapausta käsitellä epäilyttävänä mutta tutkinta viimeisimmästä kuolemantapauksesta jatkuu: https://www.marineinsight.com/shipping-news/32-year-old-offshore-north-sea-rig-worker-dies-in-tragic-incident-probe-under-way/
USA:n rannikkovartiostosektori Miami ja sen liittovaltion, osavaltion ja paikalliset kumppanit pysäyttivät viikonloppuna 13 laitonta charter-matkaa Biscayne Bayllä ja Miami-joella. Kaksi alusta havaittiin toimineen voimassa olevien satamakapteenin (COTP) määräyksien vastaisesti. Kaikki 13 matkaa keskeytettiin, ja operaattoreille annettiin sakkoja useista rikkomuksista: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-coast-guard-halts-13-illegal-charters-as-two-vessels-break-federal-orders/
USA:n rannikkovartioston mukaan uudet iskut huumeiden salakuljetusveneisiin eivät ole hidastaneet rannikkovartioston päivittäisten kokaiinitakavarikkojen määrää. Pikemminkin määrät ovat nousseet, kuten USCGC Stonen miehistön viime kuukausina tekemä uusi ennätys osoittaa. Takavarikoidut määrät ovat isommat kuin koskaan; vaikka salakuljettajat pelästyvätkin tappavan iskun uhan vuoksi, se ei ole vielä vaikuttanut veneliikenteeseen: https://maritime-executive.com/article/u-s-coast-guard-sees-no-drop-in-cocaine-boat-traffic-after-lethal-strikes
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Järjestöt ja yhdistykset:
Säätila, meriympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Historiallinen valtamerialus SS United States upotetaan Floridan Meksikonlahden rannikolle vuoden 2026 alussa, ja siitä tulee maailman suurin keinotekoinen riutta. Okaloosan piirikunnan mukaan alus sijoitetaan noin 22 mailia Destinistä lounaaseen ja 32 mailia Pensacola Passista kaakkoon, mikä luo merkittävän uuden sukellus- ja merensuojelualueen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/ss-united-states-gets-final-resting-place-as-worlds-largest-artificial-reef-off-florida/
Luonnon meille varastoimat vanhat elohopeajäämät voivat vuotaa ja muuttua uhaksi mereneläville, syömillemme mereneläville ja terveydellemme, meritieteilijä Michael Bank sanoo Norjan merentutkimuslaitoksen verkkosivuilla. Ilmastonmuutos voi myös heikentää kansainvälisesti toteutettujen elohopeajäämien torjuntatoimien tehokkuutta: https://www.thebarentsobserver.com/news/mercury-can-leak-out-and-become-a-threat-to-marine-life/440896
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Merenkulun tutkijat korostavat jälleen kerran kauppa-alusten vapaasti pudottavien pelastusveneiden vaaroja sen jälkeen, kun vahingossa irrotettu pelastusvene putosi veteen ja aiheutti vakavia vammoja miehistön jäsenelle. Kanadan liikenneturvallisuuslautakunta (TSB) julkaisi tutkintaraporttinsa irtolastialus Golden Zhejiangiin liittyvästä pelastusveneonnettomuudesta ja korosti, että vahingossa irrotetut pelastusveneet ovat edelleen yleisiä ja johtavat usein loukkaantumisiin: https://maritime-executive.com/article/tsb-highlights-free-fall-lifeboat-risk-after-accident-release-injures-crew
Tukialus suunnitteli pelastusveneen rutiininomaisen vesillelaskun merellä. Riskienarviointi suoritettiin ja työlupa myönnettiin. Perämies (2/O) tiedotti menettelyistä. Kun venettä laskettiin veteen, köyden vapautusmekanismia käytettiin ennenaikaisesti, moottorin ollessa vielä käynnistämättä ja nostokoukun ollessa edelleen kiinni. Vene kallistui välittömästi poispäin aluksesta ja kaatui, jolloin kolme miehistön jäsentä jäi jumiin veneeseen. Kaksi kadettia onnistui pääsemään nopeasti pois veneestä. Perämies (2/O) kamppaili kuitenkin jonkin aikaa ennen kuin hän sai istuinten valjaiden soljet irti. Häntä haittasi entisestään pelastusliivinsä täyttyminen ja tarttui se laitteisiin. Kaikki kolme henkilöä saatiin turvallisesti pelastettua ja heille annettiin ensihoito: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-rescue-boat-capsized-after-launch/
Korean rannikkovartiosto piti tiedotustilaisuuden torstaisesta matkustaja-autolautan karilleajosta ja kertoi useista vioista sekä nostavansa syytteitä, mukaan lukien törkeästä huolimattomuudesta. Vartiosto kertoi, että navigoinnista vastannut perämies keskittyi matkapuhelimeensa eikä hoitanut tehtäviään. Matkan viimeisten 45 minuutin aikana lautta kulki kapeaa väylää, ja aluksen kulkua olisi pitänyt valvoa sen lähestyessä lähes 90 asteen mutkaa väylässä. Myös kapteenia ja ruorimiestä tutkitaan: https://maritime-executive.com/article/officer-was-distracted-on-cell-phone-as-ferry-grounded-says-coast-guard
Los Angelesin sataman Yusenin konttiterminaalin laiturissa olleessa konttialuksessa syttyi perjantaina tulipalo, joka johti kaikkien 23 miehistön jäsenen evakuointiin ja laajamittaiseen yli 100 palomiehen avustustyöhön. Viranomaisten mukaan konttialus One Henry Hudson on hinattu ankkuripaikalle aallonmurtajan ulkopuolella, kun aluksella syttynyt tulipalo on pääosin saatu hallintaan: https://shippingtelegraph.com/container-news/fire-erupts-on-container-ship-at-port-of-la-all-crew-members-accounted-for/
Bermudan meri- ja satamapalveluvirasto raportoi pelastusoperaatiosta, joka tapahtui 12. marraskuuta 2025, kun kreikkalaisen varustamon MPP Carriersin Marshallinsaarten lipun alla purjehtiva irtolastialus Mama Strength tuli auttamaan kahta purjehtijaa, jotka olivat vakavassa vaarassa purjeveneen vaurioituttua rankkasateissa 100 meripeninkulmaa Bermudan pohjoispuolella. Molemmat henkilöt saatiin turvallisesti alukseen kolmannen yrityksen jälkeen ja he saivat välitöntä hoitoa ja tukea: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/mpp-carriers-bulker-rescues-sailors-from-grave-danger-amid-rough-weather/
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Viisi kiinalaista tutkimusalusta, ml. avaruus- ja ohjusseurantaan sekä vedenalaiseen kartoitukseen käytettävät alukset, olivat viime kuussa aktiivisia Luoteisella Tyynellämerellä USA:n tehostaessa sotaharjoituksiaan. Pohjois-Tyynenmeren nopea militarisointi saa riittämätöntä huomiota, sanoo Tyynenmeren saarten turvallisuuskeskus ja lisää, että se tekee saariväestöistä potentiaalisen kohteen missä tahansa suurvaltakonfliktissa: https://gcaptain.com/chinese-research-ships-us-military-active-in-north-pacific-monitor-shows-2/
Kiinan siviili-sotilasfuusiojärjestelmä on hyvin tunnettu teknologia- ja politiikkapiireissä, ja se ulottuu myös koko maan merenkulkuun. Maailman johtava kaupallinen laivanrakentaja CSSC rakentaa Kiinan kansantasavallan laivaston sotalaivoja; varustamojätti COSCO suorittaa kertausharjoituksia; ja Kiinan merimiliisin kalastuslaivasto suorittaa hallituksen operaatioita Spratlysaarilla. Siviilialukset ovat myös tiiviisti integroitu Kiinan maihinnoususuunnitteluun, ja uusi satelliittikuvakokoelma osoittaa, että laajuus saattaa olla vielä suurempi: https://maritime-executive.com/article/could-civilian-deck-cargo-vessels-carry-china-s-army-to-taiwan
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/

