Mitä tarkoittaa termi:
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Merenkulun digitaalinen transformaatio ei ole enää teoreettista. Tekoälymoottorit hienosäätävät reittejä, anturit ennustavat huoltohäiriöitä ja kojelaudat tuovat komentosiloille jatkuvat datavirrat. Teknologian hohteen takana kuitenkin elää vanha totuus – laiva on vain niin älykäs kuin sitä käyttävät ihmiset. Uhkaako miehistöjen kyky ymmärtää tekoälyä heikentää alan älyteknologian käyttöönottoa, yksimielisyys oli selvä: teknologian on voimaannutettava, ei hukutettava. Mutta se, miten tämä varmistetaan, on edelleen avoin kysymys: https://splash247.com/closing-the-gap-between-data-and-decision-machine-and-mariner/
Kolumni: kun merenkulkualalla puhutaan digitaalisesta transformaatiosta, valokeila kohdistuu lähes aina suurimpiin toimijoihin. Se luo vaikutelman, että innovaatio kuuluu niille, joilla on eniten rahaa. Alan todellinen vahvuus on kuitenkin muualla, tuhansissa pienemmissä varustamoissa, jotka pitävät maailmanlaajuisen merenkulun käynnissä joka päivä: https://maritime-executive.com/editorials/democratizing-digital-maritime-smes-need-accessible-tools
Baltic Exchange on julkaissut uuden aikarahtaustulojen vastaavuuslaskimen, joka on suunniteltu selkeyttämään ja tuomaan yhdenmukaisuutta rahtien arviointiin kasvavassa määrin monimutkaistuvaan markkinaan: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-exchange-launches-new-tce-earnings-calculator-to-simplify-freight-and-emissions-analysis/
Inmarsatin tekemä tutkimus, johon osallistui lähes 400 merenkulkijaa kauppalaivoilla, avomeritukialuksilla tai huippuluokan kalastusaluksilla ympäri maailmaa, osoittaa, että merenkulkijat kokevat yhä enemmän aluksen kelluvaksi kodiksi laivalla viettämänsä ajan suhteen. Tämä on merkki siitä, mitä on tulossa seuraavan vuosikymmenen aikana. Tutkimuksen mukaan merenkulkijat käyttävät keskimäärin 8 % vuosipalkastaan internetyhteyteen, ja kustannukset jakautuvat tasan kotona ja aluksella tapahtuvan käytön välillä: https://splash247.com/how-the-internet-is-transforming-life-and-labour-at-sea/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulkijoiden hyvinvoinnin on oltava merenkulkualan strateginen prioriteetti, jos se aikoo saavuttaa kestävän kehityksen tavoitteensa, Seafarers Hospital Societyn (SHS) uuden raportin mukaan. ”Kestävän merenkulun ihmiskeskeisyys” tarkastelee nykyaikaista merenkulkua kolmen näkökulman kautta: mielenterveys ja hyvinvointi, taloudellinen taakka sekä rekrytointi ja henkilöstön pysyvyys: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/report-calls-for-systemic-action-on-seafarer-wellbeing-as-strategic-priority-for-sustainable-shipping
Ota seuraava askel urallasi merenkulun ja meriliiketoiminnan parissa. Åbo Akademin ja Novian uusi Executive Diploma in Shipping and Maritime Business tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää johtamis- ja liiketoimintaosaamista sekä verkostoitua alan huippujen kanssa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/tutkimus-ja-koulutus/suuntaa-osaamisesi-uuteen-kurssiin-executive-diploma-in-shipping-and-maritime-business/
Keskustelut merenkulkijoiden hyvinvoinnista keskittyvät aivan oikein merellä elämiseen: turvallisuuteen, lepoon ja oikeudenmukaiseen palkkaan. Mutta on olemassa toinenkin, usein unohdettu tekijä, joka muokkaa merenkulkijoiden suhtautumista työhönsä ja elämäänsä: mitä tapahtuu, kun he lähettävät rahaa kotiin: https://maritime-executive.com/features/why-financial-wellbeing-is-central-to-seafarer-welfare
Monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja osallisuus (DEI) on integroitava kaikilla johtamistasoilla The Diversity Study Groupin vuoden 2025 ”DEI in Maritime Review” -raportin mukaan. Koulutus ja tuki on ulottuva hyvin varustellusta ylemmästä johdosta keskijohtoon: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/middle-managers-in-maritime-need-more-dei-support
Merenkulkuala on vuosien ajan luvannut osallisuutta. Kampanjoita on käynnistetty, iskulauseita laadittu ja paneeleja kutsuttu koolle. Silti vuonna 2025 naiset ovat edelleen harvinainen näky useimmilla komentosilloilla ja konehuoneissa. Tarina ei ole kyvyistä – kyse on suunnittelusta. Meri itsessään ei syrji, mutta sen ympärille rakennetut järjestelmät tekevät sitä edelleen: https://splash247.com/why-true-change-for-women-at-sea-demands-more-than-policy/
Aluksen päällikkö Zulaika Florin, Hafnia-varustamossa työskentelevä merikapteeni, on nimetty vuoden merenkulkijaksi tämän vuoden Crew Connect Global Awards -palkintogaalassa. Hän erottuu valitun viiden eri puolilta maailmaa tulevan merenkulkijan joukosta. Florinin tunnustuksen lisäksi seitsemän muuta merenkulkualan ammattilaista ja organisaatiota palkittiin Seatrade Maritime Crew Connect Global Awards -gaalassa, joka pidettiin 12. marraskuuta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/filipina-master-mariner-wins-seafarer-of-the-year-at-crew-connect-global-awards/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Kilpailu Kiinan ja Perun välisestä konttiliikenteestä kiihtyy sen jälkeen, kun Perun rannikolle avattiin uusi kiinalaisomisteinen satama. MSC Mediterranean Shipping käynnistää viikoittaisen suoran linjan Ningbon satamasta Kiinasta Callaoon, Perun pääkaupungin Liman ulkopuolelle. Viime vuonna COSCO Shipping sai valmiiksi $1,3 miljardin satamansa läheisessä Chancayssa, minkä ansiosta kiinalaisvarustamo pystyi käynnistämään vastaavan suoran viikoittaisen laivalinjan Shanghaista: https://gcaptain.com/shipping-giants-race-to-speed-up-china-peru-trade-with-new-route/
Israelilainen konttivarustamo ZIM Integrated Shipping Services (ZIM) raportoi kolmannen neljänneksen liikevaihdoksi $1,78 miljardia verrattuna vuoden 2024 kolmannen neljänneksen $2,77 miljardiin. Liikevaihto laski 36 %:a edellisvuoteen verrattuna. Lasku johtui pääasiassa rahtihintojen laskusta sekä kuljetettujen määrien pienemmästä laskusta: https://shippingtelegraph.com/container-news/zim-reports-1-78bn-q3-revenues-driven-by-drop-in-freight-rates-and-volume/
Konttivarustamot ovat hyötyneet taloudellisesti useista kriiseistä, mutta nyt ne suunnittelevat uutta, kovempaa tulevaisuutta. Valmistelut noin kahden miljoonan TEU:n ylimääräisen kapasiteetin eliminoimiseksi ovat jo käynnissä, kun konttivarustamot laajentavat palveluitaan ja lisäävät suoria aluskäyntejä: https://www.seatrade-maritime.com/containers/shipping-lines-gear-up-for-post-red-sea-crisis-restructure
Hapag-Lloyd ilmoitti viime viikolla vahvistavansa pian 22 aluksen tilauksen telakoille. Tilaukset koskevat 1’800–4’500 TEU:n aluksia. Samassa keskustelussa toimitusjohtaja käsitteli kasvavaa tilauskantaa sanoen, että 3 %:n vuotuisella kysynnän kasvulla nykyinen tilauskanta katettaisiin. Hän lisäsi, että uudet alukset korvaavat myös ikääntyvää tonnistoa, mikä kompensoinee osan uusien alusten vaikutuksesta markkinoihin: https://www.seatrade-maritime.com/containers/feeders-take-centre-stage-in-container-ship-orders
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Norjalainen Odfjell SE ja japanilainen laivanvarustamo Nissen Kaiun Co., Ltd perustavat yhteisyrityksen kemikaalisäiliöalusten operoimiseksi Bergenistä, Norjasta: https://shippingtelegraph.com/tankers/odfjell-and-giant-shipowner-nissen-kaiun-form-chemical-tanker-jv/
UK:lla on merkittävä rooli Euroopan energiaturvallisuudessa. UK:n ja EU:n suhde on hyvin symbioottinen ja perustuu vuosikymmenien aikana rakentuneeseen infrastruktuurisijoituksiin, kauppasuhteisiin ja jalostuksen optimointiin: https://www.hellenicshippingnews.com/the-uks-critical-role-in-europes-integrated-oil-system/
USA:n asettamat pakotteet Venäjän suurimmille öljy-yhtiöille Rosneftille ja Lukoilille vähentävät jo nyt Venäjän öljytuloja ja niiden odotetaan vähentävän Venäjän myymän öljyn määrää tulevaisuudessa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-sanctions-on-rosneft-lukoil-already-cutting-russias-oil-revenue-treasury-says/
Pakotteiden laajenemisen vaikutukset Kiinan satamiin ja jalostamoihin tukahduttavat Venäjän ja Iranin öljyn virtauksen maailman ykköstuojalle, vaikka uudet kiertotavat viittaavat siihen, että hidastuminen saattaa olla ohimenevää: https://gcaptain.com/fear-of-sanctions-stymies-russia-to-china-oil-flows-for-now/
Venäläinen LNG:n tuottaja Novatek on laskenut lastiensa hintoja 30–40 %:a elokuusta lähtien houkutellakseen kiinalaisia ostajia ostamaan pakotteiden alaista kaasua sen Arctic LNG 2 -projektista. Ostot ovat lopettaneet kaupallisen epävarmuuden $21 miljardin projektille, joka on USA:n ja EU:n Venäjälle asettamien ankarimpien pakotteiden kohteena: https://gcaptain.com/china-buying-sanctioned-russian-lng-at-deep-discounts/
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan varjolaivasto on mullistanut koko perinteisen merenkulun sääntöjä Itämerellä. Aiemmin vanhat säiliöalukset päätyivät romutettaviksi, nyt ne päätyvät erilaisten kyseenalaisten toimijoiden käyttöön ja kuljettavat pakotteiden alaista öljyä Itämerellä. Suurimpia säiliöaluksia ei ole romutettu pariin vuoteen juurikaan sen jälkeen, kun varjolaivasto alkoi liikennöidä Itämerellä (vuonna 2022). Venäjälle asetettujen pakotteiden myötä säiliöalusten kysyntä kasvoi, mikä nosti käytettyjen alusten hintoja. Säiliöaluksen myynti varjolaivastolle voi tuplata siitä saatavan hinnan: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/kaapelituhot_harvenneet_mutta_varjolaivasto_uhkana_edelleen.7999.news
Bimcon analyysi paljastaa, että raakaöljysäiliöalusten tilauskanta, 14,1 %, on viisinkertainen verrattuna laivaston kokoon maaliskuussa 2023, jolloin se oli vain 2,8 %. Siitä lähtien on tilattu 325 raakaöljysäiliöalusta, joiden yhteispaino on 68,6 miljoonaa DWT. Näistä 309 alusta, joiden yhteispaino on 65,8 miljoonaa DWT, on vielä toimittamatta. Lähes kaikki säiliöalukset rakennetaan Kiinassa (60 %), Etelä-Koreassa (31 %) ja Japanissa (8 %). Ne on määrä toimittaa seuraavien kolmen vuoden aikana, ja niiden toimitus on huipussaan vuonna 2027, jolloin vesille on määrä tulla yhteensä 28,2 miljoonaa DWT: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/tanker-orderbook-grows-concern-over-elderly-vessel-numbers
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Maarianhaminassa sijaitseva suomalainen varustamo Godby Shipping Ab (Godby) on saanut päätökseen ro-ro-alus Transporterin oston Eckerö Shippingiltä, joka myös toimii Maarianhaminassa: https://shippingtelegraph.com/shipsale-news/godby-shipping-takes-delivery-of-purchased-roro-vessel-from-eckero-shipping/
Capesize-luokassa kuumenee, 15 vuotta vanhan aluksen hinta nousi yli $30 miljoonan rajapyykin – taso, jota ensimmäisen luokan vuokraajat ovat perinteisesti pitäneet ylärajana: https://splash247.com/15-year-old-cape-breaks-the-30m-barrier/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Offshore ja merituulivoima:
Puolan merituulivoimateollisuus on saavuttanut merkittävän virstanpylvään, kun ensimmäiset Puolassa valmistetut turbiinit on asennettu Baltic Powerin merituulivoimapuistoon: https://www.marineinsight.com/shipping-news/baltic-power-project-installs-first-polish-built-nacelles-in-major-milestone/
Kiinalaisen Ming Yangin uuden kaksipäisen hirviön odotetaan yli kolminkertaistavan nykyisten suurimpien merituuliturbiinien tehon. Uusi merituulivoimalaitos pystyy tuottamaan jopa 50 MW sähköä, mikä on yli kolme kertaa enemmän kuin nykyiset suurimmat 15 MW:n turbiinit: https://www.maritimejournal.com/environment/15mw-offshore-wind-turbines-to-be-dwarfed-by-ming-yangs-giant/1506232.article
Venäjä aikoo investoida lähes $10 miljoonaa vuonna 2026 yhteiseen öljyn- ja kaasunetsintään Pohjois-Korean rannikolla: https://splash247.com/putin-orders-funding-for-deepwater-exploration-in-north-korean-waters/
Vattenfall, EWE ja RWE ovat käynnistäneet Alpha Ventuksen käytöstäpoiston. Tuulipuisto otettiin käyttöön vuonna 2010, ja se sijaitsee noin 45 km Borkumin saaren pohjoispuolella Pohjanmerellä. Vattenfallin vahvistettua suunnitelmansa purkaa puisto toukokuuhun 2025 mennessä, konsortio etsii nyt urakoitsijoita tuulipuiston osien monimutkaisen purkamisen suorittamiseksi: https://splash247.com/germanys-first-offshore-wind-farm-begins-decommissioning-path/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Hapag-Lloyd suunnittelee paluuta Punaisellemerelle, kun aika on kypsä. Valmiin suunnitelman laatiminen paluulle Suezin kanavan kauttakulkuliikenteeseen on edelleen haaste sekä rahtausyhtiöille että rahtaajille: https://www.seatrade-maritime.com/containers/hapag-lloyd-plans-red-sea-return-when-time-is-right
Israelilaisvarustamo Zim odottaa vakuutusyhtiöiltä vihreää valoa paluulle Punaisellemerelle. New Yorkin pörssissä listattu konttivarustamo palaa rahtattujen alusten pariin ennakoiden heikompia markkinoita: https://www.seatrade-maritime.com/containers/zim-awaits-insurers-green-light-for-red-sea-return
Viimeisimmät liikennetiedot viittaavat Suezin kanavan kauttakulkuliikenteen kasvuun, ja Egyptin viranomaiset toivovat, että huthien äskettäin ilmoittama aselepo johtaa täysimittaiseen normaalin liikenteen palautumiseen Aasian ja Euroopan välistä kauppaa yhdistävällä valtaväylällä: https://splash247.com/suez-traffic-shows-first-signs-of-recovery/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Merijään palatessa arktiselle alueelle Venäjä on todennäköisesti lähettänyt vuoden viimeisen LNG-lastinsa Koillisväylää pitkin. Arktinen oikotie Aasiaan on perinteisesti käytössä kesäkuun ja marraskuun välisenä aikana. Varustamo onnistui viemään kahdelta alueella sijaitsevalta LNG-laitokseltaan, Yamal LNG:llä ja Arctic LNG 2:lla, lähes 3 miljoonaa tonnia alijäähdytettyä kaasua Aasiaan arktisen alueen kautta, josta suurin osa meni Kiinaan: https://gcaptain.com/russia-ships-nearly-3-million-tonnes-of-lng-to-asia-via-emerging-arctic-shortcut/
Ympäristöjärjestöjen mukaan Norjalla on ainutlaatuinen tilaisuus vaikuttaa arktisen merenkulun puhdistumiseen IMO:n helmikuun kokouksen edellä: https://www.hellenicshippingnews.com/norway-and-arctic-nations-must-lead-on-cleaner-fuels-for-arctic-shipping/
Kirja: ”Unfrozen: The Fight for the Future of the Arctic” tarkastelee Arktista aluetta kohtaavia geopoliittisia ja ekologisia kriisejä. Vaikka media keskittyy mahdolliseen taistelun puhkeamiseen, alue ei ole pelkästään suurvaltojen taistelukenttä. Se on edelleen kotimaa kymmenille alkuperäiskansoille, joiden kulttuurit, kielet ja käytännöt ovat kehittyneet vuosituhansien aikana ja tehneet yhdestä maailman epävieraanvaraisimmista ympäristöistä ravinnon, suojan, kauneuden ja toivon paikan. Ja vaikka Arktinen alue lämpenee neljä kertaa nopeammin kuin maailman keskiarvo, kylmän sodan ajoista peräisin olevat ongelmat, kuten Neuvostoliiton jälkeensä jättämät radioaktiiviset jätteet ja rapistuvat ydinsukellusveneet, vaivaavat myös aluetta: https://maritime-executive.com/editorials/new-book-examines-the-fight-for-the-future-of-the-arctic
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
AD Ports Group on syventänyt läsnäoloaan Egyptin konttisektorilla ostamalla Saudi Egyptian Investment Companyn (SEIC) koko 19,3 %:n osuuden Alexandria Container & Cargo Handling Companysta (ALCN). Kaupan arvo on noin $278 miljoonaa: https://splash247.com/ad-ports-takes-stake-in-egyptian-box-terminal-operator/
Thessalonikin satama Kreikassa on aloittanut historiansa suurimman laajennusprojektin allekirjoittamalla suuren rakennussopimuksen, joka on yksi sataman historian merkittävimmistä infrastruktuuriparannuksista: https://shippingtelegraph.com/port-news/greeces-thessaloniki-port-launches-largest-e195-6m-expansion-in-its-history/
Satamien uudistumisen historia kertoo julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuuden kehittymisestä. Kaksi vuosikymmentä sitten, kun Maailmanpankin ensimmäinen työkalupakki esiteltiin, useimmat satamat olivat julkishallinnon pyörittämiä. Sen jälkeen yksityistäminen on kiihtynyt vaatien politiikan luojilta, sijoittajilta ja satamayhteisöiltä oikean tasapainon löytämistä julkisen ja yksityisen sektorin välille: https://www.hellenicshippingnews.com/the-role-of-the-public-and-private-sectors-in-port-reform-and-investments/
Suezin kanavan konttiterminaali Itä-Port Saidissa on virallisesti avannut merkittävän laajennuksen, joka lisää vuotuista kapasiteettia 2,2 miljoonalla TEU:lla ja nostaa laitoksen kokonaisläpikulkukyvyn 7 miljoonaan TEU:hun: https://gcaptain.com/egypts-suez-canal-container-terminal-completes-500-million-expansion/
Hollantilainen satamaoperaattori APM Terminals investoi $550 miljoonaa Perun Callaon sataman laajentamiseen tammikuusta alkaen, yhtiön Perun yksikön kaupallinen johtaja kertoi keskiviikkona: https://gcaptain.com/apm-terminals-to-invest-550-million-in-peru-with-major-callao-port-expansion/
Marylandin liikenneviranomainen on nostanut Baltimoren satamassa sijaitsevan Francis Scott Key -sillan jälleenrakentamisen kustannusarvioitaan $4,3–5,2 miljardiin aiemman $1,9 miljardin ennusteen sijaan. Myös jälleenrakennuksen aikataulu on pidentynyt, sillä sillan valmistumisen odotetaan tapahtuvan vuonna 2030 aiemmin arvioidun vuoden 2028 sijaan: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/baltimore-key-bridge-rebuilding-costs-more-than-double
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Kanadan valtion tilaaman raskaan sarjan jäänmurtajan terästuotanto on aloitettu Sata Shipbuildingin telakalla Porin Mäntyluodossa. Alus rakennetaan yhteistyönä Davien omistamilla Helsingin, Porin ja Quebecin telakoilla: https://navigatormagazine.fi/uutiset/polar-max-jaanmurtajan-terastuotanto-kaynnistyi-porissa/
Suomalainen teknologiayhtiö Wärtsilä toimittaa norjalaiseen irtolastialukseen, jota rakennetaan hollantilaisella telakalla, integroidun hybridipropulsiojärjestelmän. Järjestelmä on kuudes ja viimeinen sarjan toimitus samanlaisiin aluksiin Wärtsilältä: https://www.hellenicshippingnews.com/repeat-order-emphasises-strength-of-wartsila-hybrid-propulsion-system-for-aasen-shippings-bulk-carrier-series/
Suomalaisen Wärtsilä teknologiayhtiön osa Waste & Water toimittaa suorituskykyisiä jäteveden käsittelyjärjestelmiä Alaskassa käyville risteilyaluksille. Viranomaisten testeissä laitteistot saavuttivat 98,2 %:n noudattamisasteen, joka ylittää risteilijöiden keskimääräisen 94,7 %:n tason mittausalueella ja muiden valmistajien 90,8 %:n tason: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-water-waste-achieves-98-2-compliance-in-independent-alaskan-wastewater-testing/
Kuukausi sen jälkeen, kun saksalaistelakka TKMS eriytettiin itsenäiseksi pörssiyhtiöksi, sen kerrotaan pyrkivän ostamaan German Naval Yard Kielin. Yritysostolla se pyrkii laajentamaan ja vahvistamaan laivaston alusten rakennustoimintaansa. Neuvottelut ranskalaisen CMN Naval -konsernin kanssa tehtävästä yritysostosta ovat lähes päätöksessä. Yritysosto yhdistää kaksi Kielissä sijaitsevaa laivanrakennusyhtiötä ja laajentaa TKMS:n tuotevalikoimaa: https://maritime-executive.com/article/report-tkms-seeks-more-capacity-by-acquiring-german-naval-yards-kiel
Intia ja Venäjä kävivät New Delhissä korkean tason virastojen välisiä keskusteluja mahdollisesta yhteistyöstä laivanrakennusalalla, virallisen lausunnon mukaan: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/india-russia-explore-major-shipbuilding-partnership-to-deepen-maritime-ties/
HD Hyundaista on tullut maailman ensimmäinen laivanrakentaja, joka on rakentanut ja toimittanut 5’000 alusta, johon on mennyt puoli vuosisataa yrityksen ensimmäisen aluksen toimituksesta vuonna 1974: https://www.marineinsight.com/shipping-news/hd-hyundai-becomes-worlds-first-shipbuilder-to-build-deliver-5000-ships/
Lloyd’s Register on antanut periaatehyväksynnän Rondal-yhtiön Aero Wing Sail -purjeelle: https://www.hellenicshippingnews.com/rondals-aero-wing-sail-concept-receives-lloyds-register-aip/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Polttoainetoimittaja ScanOcean ilmoittaa aloittavansa fyysiset polttoainetoimitukset Suomessa. Yhtiön keskeiset tuotteet ovat MGO-DMA ja pian myös valikoima uusiutuvia meripolttoaineita. Toiminnan koordinointi tapahtuu yhteistyössä paikallisten urakoitsijoiden ja yhteistyökumppaneiden verkoston kanssa, ja uuden myyntisopimuksen ja ST1 Finlandin kanssa tehdyn yhteistyön kautta ScanOcean saa käyttöoikeuden yrityksen valtakunnalliseen varastointiverkostoon. ScanOceanin kokonaan omistama suomalainen tytäryhtiö, ScanOcean Finland Oy Ab, on rekisteröity Paraisilla: https://www.sjofartstidningen.se/scanocean-expanderar-till-finland/
Euroopan liikenne- ja ympäristöliitto, Transport & Environment (T&E), ilmoitti, että EU:n alusliikenteen päästöt saavuttivat viime vuonna korkeimmat tasonsa sitten vuoden 2018, jolloin EU otti käyttöön pakollisen raportoinnin. 13 %:n nousu tapahtui huolimatta meriliikenteen vähenemisestä, sillä Punaisenmeren häiriöt johtivat pidempiin reitteihin. Viime vuoden ennätyspäästötasot osoittavat, kuinka tärkeää on, että EU hinnoittelee päästöt ja laajentaa toimintaansa pienempiin aluksiin: https://shippingtelegraph.com/environment-news/eu-shipping-emissions-climbed-to-record-peak-in-2024-despite-downtick-in-trade/
Mitä seuraavaksi polttoaineena käytettävälle LNG:lle tapahtuu, kun IMO:n päätöstä päästömaksuista lykättiin: https://www.hellenicshippingnews.com/where-next-for-lng-fuel-after-imo-carbon-pricing-pause/
Ranskalainen pääomasijoitusyhtiö Audacia on käynnistänyt Calderionin, $175 miljoonan (€150 miljoonan) rahaston, joka on tarkoitettu vaihtoehtoisten polttoaineiden arvoketjulle, mukaan lukien vähähiilisen vedyn tuotanto, hiilidioksidin talteenotto ja sähköpolttoaineet: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/audacia-launches-new-gen-fuels-fund
Fund for Energy Efficiency Technologies (FEET) on maailman ensimmäinen alusten jälkiasennusrahasto, joka käyttää maksuperusteista takaisinmaksumekanismia, jossa takaisinmaksut linkitetään suoraan todennettuihin polttoaine- ja sääntelysäästöihin. Rahaston tavoitteena on puuttua energiatehokkuusteknologioiden käyttöönoton pitkäaikaisiin esteisiin, kuten polttoainesäästöjen epävarmuuteen, sijoitetun pääoman tuoton ennustamisen vaikeuksiin sekä varustamoiden ja rahtaajien välisiin kannustinjakoihin: https://splash247.com/35m-raised-for-the-worlds-first-pay-as-you-save-vessel-retrofit-fund/
Hongkongissa on perustettu International Green Fuel Alliance (IGFA) yhdessä yli 30 alan toimijan kanssa: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/international-green-fuel-alliance-founded-in-hong-kong
Allseas on julkaissut riippumattoman vaikutustutkimuksen tulokset, jotka viittaavat siihen, että sen pieni modulaarinen reaktoriteknologia (SMR) voisi mullistaa Alankomaiden talouden ja samalla vähentää maailmanlaajuisen merenkulun ja raskaan teollisuuden hiilidioksidipäästöjä: https://gcaptain.com/dutch-offshore-giant-allseas-bets-on-small-nuclear-reactors/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Kun entiset laivanmeklarit Genevessä ryhtyivät yhteistyöhön sveitsiläisten tutkimuslaitosten kanssa miettiäkseen uudelleen, miten rahtaustyö tehdään, he eivät odottaneet idean lumipalloefektin leviävän rahtaajien, varustamoiden ja välittäjien käyttämään tekoälyalustaan. Mutta juuri näin kävi Precisen ja sen Spotlight-järjestelmän kanssa, joka on työkalu, joka on rakennettu vähentämään alusten rahtauksen aikaa vievimmät vaiheet: https://splash247.com/precise-vibe-chartering-is-the-next-gear-for-brokers/
Venäläisen varjolaivaston säiliöalukset Itämerellä ovat hermostuttaneet Tanskan viranomaisia vuosia, sillä ikääntyvät alukset kulkevat Tanskan salmien läpi matkalla Primorskiin ja Ust-Lugaan. Salmissa edellytetään luotsikäyttöä, koska ne ovat kapeita, ruuhkaisia ja joissa karilleajo tai törmäys voisi aiheuttaa miljardien dollarien öljyvahingon. Danwatch on saanut raportteja aluksissa olevista venäläisistä miehistä sotilasunivormuissa, jotka käyttävät valtaansa ja torjuvat tanskalaisten luotsien tavanomaisia pyyntöjä luotsinkäytöstä: https://maritime-executive.com/article/danwatch-uniformed-overseers-appear-on-shadow-fleet-tankers-in-baltic
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 47: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-rises-to-near-two-year-high-on-higher-rates-across-vessels/
Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 47: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-remains-stable-this-week-47-2025/
Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse2_compressed.pdf
Markkinaraportti (Signal Ocean) marraskuun öljykuljetukset: https://www.hellenicshippingnews.com/market-insights-oversupply-ahead-early-signs-signal-weaker-u-s-crude-oil-flows/
Polttoaineraportti (ENGINE) Eurooppa ja Afrikka: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-europe-africa-bunker-fuel-availability-outlook-3/
Timo Alhon kehittämässä ohjausperiaatteessa laivan sähköjärjestelmän laitteet kykenevät itsenäisesti tukemaan laivan verkkoa ilman keskitettyä komentoa. Tämä tekee alusten sähköjärjestelmistä huomattavasti aiempaa vikasietoisempia: https://navigatormagazine.fi/uutiset/vaitos-laiva-ei-pimene-vaikka-keskusohjaus-pettaisi/
Maailmankauppa ja politiikka:
Eurooppa on Trumpin kiihtyvän tullisodan ja EU:ta leiriinsä vetävän Kiinan välissä. Kiina hyödyntää Euroopan sisäisiä jakolinjoja, kauppariippuvuuksia ja poliittista haavoittuvuutta, kun taas EU-johtajat punnitsevat vastatoimia, joita ne eivät ehkä pysty kestämään. Kasvava epätasapaino ja pakottava paine korostavat sitä, kuinka vähän vaikutusvaltaa Euroopalla nyt on: https://asiatimes.com/2025/11/europe-at-a-crossroads-with-china-trade/
Pari tusinaa maailman rikkaimpia maita on vähentänyt panostuksiaan maailman kehitysapuun ja kansainväliseen lainoitukseen, jossa pohjoisen Euroopan maat Suomi ml. pitävät kärkisijoja. Vaikka eräissä maissa muuttoliike ja ympäristöasiat paranivat, kaikkiaan suuntana oli aseidenviennin, kaupanesteiden ja fossiilisten polttoaineiden tukemisen lisääntyminen: https://www.hellenicshippingnews.com/worlds-richest-nations-are-pulling-back-from-global-development-efforts-study-show/
Peking lisää taloudellista painetta Tokiota kohtaan pääministeri Takaichin Taiwan-myönteisten lausuntojen jälkeen siirtymällä merenelävien tuonnin keskeyttämisistä ja matkustusvaroituksista mahdollisiin harvinaisten maametallien vientirajoituksiin ja viisumiehtojen tiukentamiseen. Kiinan nopeat vastatoimet korostavat Japanin toimitusketjujen syviä haavoittuvuuksia ja viestivät laajemmasta pakkotoimikampanjasta Taiwanin jännitteiden kiristyessä: https://asiatimes.com/2025/11/chinas-economic-retaliation-against-takaichi-is-just-beginning/
Korean niemimaan uudelleenmäärittely ”itä-ylös” -kartan kautta muuttaa Etelä-Korean syrjäisestä etuvartiosta keskeiseksi Intian ja Tyynenmeren alueen keskukseksi, mikä viestii Washingtonin aikomuksesta liittää Soul osaksi laajempaa puolustusverkostoa, joka on suunnattu Kiinaan ja Venäjään. Muutos tarjoaa strategista vipuvaikutusta, mutta herättää myös huolta syvemmistä monenvälisistä velvoitteista ja laajentuneista liittoutumisodotuksista: https://asiatimes.com/2025/11/what-the-east-up-view-means-for-indo-pacific-regional-stability/
USA:n kauppavaje supistui elokuussa maan presidentin asettamien maailmanlaajuisten tullikiristysten tullessa voimaan, viralliset tiedot kertoivat keskiviikkona. Tavara- ja palvelukaupan vaje kapeni lähes 24 %:a edellisestä kuukaudesta $59,6 miljardiin: https://gcaptain.com/us-trade-deficit-narrowed-in-august-after-tariffs-set-in/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Ruotsin hallitus vie nyt eteenpäin tonnistoveron parannusehdotuksia. Alan mielestä se on kuitenkin edelleen riittämätön Ruotsin merenkululle. Ehdotus sisältää mm. järjestelmän laajentamisen koskemaan tiettyjä erikoismerenkulun toimintoja, offshore-aluksia ja kaapelinlaskualuksia. Se sisältää myös mahdollisuuden tonnistoveron alaisten toimintojen vuokrata aluksia ilman miehistöä, muuttuneet aluksen kelpoisuusehdot sekä selkeytetyn ja mukautetun sääntelykehyksen, joka vastaa paremmin EU:n valtiontukisääntöjä: https://www.sjofartstidningen.se/saknar-viktiga-pusselbitar-i-tonnageskatten/
Clarksons Researchin julkaisema uusin World Fleet Monitor vahvistaa muutoksen alusrekisterien kärkitilastoissa. USA:n presidentin kauppasota Kiinan kanssa on vienyt Singaporen ohi Hongkongin nousten neljännelle sijalle. Clarksonsin 1. marraskuuta tiedot osoittavat, että Hongkongin lipun alla purjehtiva aluskanta on menettänyt tänä vuonna 12,6 % Singaporen kasvaessa 24,7 %, kahden rekisterin vaihtaessa paikkoja: https://splash247.com/hong-kong-flag-slumps-12-6-as-singapore-surges-ahead-amid-trade-turmoil/ USA on julkistanut yhden tähän mennessä laajimmista Iranin öljyekosysteemiin kohdistuneista tukahduttamistoimistaan asettamalla mustalle listalle peiteyhtiöiden, välittäjien ja säiliöalusten verkoston, jolla USA:n mukaan rahoitetaan Teheranin asevoimia salaisilla raakaöljykaupoilla. Pakotepaketin keskiössä on Sepehr Energy Jahan Nama Pars, Iranin asevoimien yleisesikunnan öljynmyyntiyksikkö: https://splash247.com/us-targets-sprawling-iranian-shadow-fleet-network-in-latest-sanctions-drive/
Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO, International Maritime Organization) meriturvallisuuskomitea (MSC) on hyväksynyt 106–108. istunnoissaan vuosien 2022–2024 aikana 20 päätöslauselmaa. Päätöslauselmilla muutetaan ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen (SOLAS-yleissopimus, SopS 11/1981) liitteitä sekä liitteeseen liittyviä säännöstöjä, suorituskykystandardeja, vaatimuksia ja lisäpöytäkirjojen liitteitä. Päätöslauselmilla tehdään pääosin teknisiä muutoksia alusten turvallisuutta (mm. aluksen rakennetta, hengenpelastuslaitteita, paloturvallisuutta sekä hälytysjärjestelmiä) koskeviin kansainvälisiin määräyksiin: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=4808
IMO:n sukupuolisen tasa-arvon palkinto on myönnetty WMU:n (World Maritime University) professorille: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-gender-equality-award-to-go-to-professor-momoko-kitada/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Etelä-Korean rannikkovartiosto aloitti torstaina tutkinnan karille ajaneesta lautasta sekä pidätti ensimmäisen perämiehen ja indonesialaisen miehistön jäsenen epäiltynä törkeästä huolimattomuudesta: https://gcaptain.com/south-korea-arrests-crew-members-for-negligence-after-ferry-runs-aground/
UK:n muutoksenhakutuomioistuin on antanut tulkintansa BIMCO:n Barecon 2001 bareboat rahtauksen vakiolomakkeen klausuulista 29, joka koskee aluksen takaisinottoa, kun se palautetaan aiottua aikaisemmin. Oikeusistuimen tulkinnan mukaan takaisinoton perusteen pitää olla täsmällinen ja järkevä aluksen ennenaikaisessa luovutuksessa eikä se saa perustua pelkästään varustamolle sopivuuteen: https://www.hellenicshippingnews.com/court-of-appeal-considers-scope-of-owners-rights-to-repossess-vessel-following-early-termination-of-bareboat-charter/
Hollantilaiset varustamot ovat paineen alla sen jälkeen, kun ulkomaisia merenkulkijoita edustava säätiö nosti laajan kanteen, jossa se syytti alaa filippiiniläisille ja indonesialaisille miehistön jäsenille huomattavasti vähemmän palkkaa kuin hollantilaisille kollegoilleen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/dutch-shipowners-defend-wage-system-over-claims-of-unequal-pay-for-foreign-seafarers/
Säiliöalus Talara on vapautettu viiden päivän Iranin pidätyksen jälkeen miehistöineen – mutta ei lastia, aluksen operaattori kertoo: https://maritime-executive.com/article/irgc-releases-seized-tanker-talara-from-iranian-custody
USA:n liittovaltion merenkulkukomissio (FMC) on kerännyt $1,35 miljoonaa sakkoja sovittuaan riidan kahden merenkulkulain rikkomisesta syytetyn varustamon kanssa: https://splash247.com/fmc-secures-1-35m-in-penalties-from-hyundai-glovis-and-olympiad-line/
USA:n oikeusministeriö jätti epätavallisen hakemuksen liittovaltion tuomioistuimelle puuttuakseen risteilyalan vireillä olevaan oikeusjuttuun Havaijin osavaltiota vastaan. Toimenpide on linjassa Trumpin hallinnon kannan kanssa, joka kieltää ilmastonmuutoksen ja pyrkii estämään yksittäisten osavaltioiden toimia, joita se pitää vahingollisina liittovaltion politiikalle ja kaupalle: https://maritime-executive.com/article/doj-sides-with-cruise-industry-seeking-to-block-hawaii-s-green-fee
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
EU:n uudet ohjeet meridieselien metaanipäästöjen todentamisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-guideline-for-reporting-and-verifying-actual-methane-slip-for-fueleu-and-eu-mrv-ets/
Järjestöt ja yhdistykset:
Mission to Seafarers -järjestö on avannut uuden Hongkongin toimipisteen: https://www.hellenicshippingnews.com/the-mission-to-seafarers-unveils-new-hong-kong-centre-that-champions-dignity-and-well-being-at-sea/
”Hong Kong on hyvässä asemassa”, sanoi Richard Hext eilen illalla ottaessaan paikallisen varustamoyhdistyksen. Hong Kong Shipowners Association (HKSOA), ohjat haltuunsa: https://splash247.com/hong-kong-is-in-a-sweet-spot-richard-hext-talks-up-citys-maritime-prospects/
Säätila, meriympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Lauantaina pelastushenkilöstö teki erittäin vaikean päätöksen lopettaa kolmevuotias naarasryhävalas, joka oli ajautunut rannalle Yachatsin kaupungissa Oregonissa. Valas oli takertunut rapusiimaan: https://maritime-executive.com/article/humpback-whale-euthanized-on-an-oregon-beach-after-crab-line-entanglement
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Crowley Shippingin merenkulkijat saivat arvostetun tunnustuksen vuoden 2025 Admiral of the Ocean Sea Awards -gaalassa keskiviikkona, kun kaksi miehistöä (Stena Immaculate ja El Coquí) palkittiin poikkeuksellisista sankaruudesta ja kriisinhallinnasta, jotka pelastivat ihmishenkiä ja estivät ympäristökatastrofeja: https://gcaptain.com/stena-immaculate-crew-members-honored-for-life-saving-actions-at-sea/
Ro-ro-alus oli satamassa ja miehistö lastasi perävaunuja. Kannella viisi kuormaa peruutettiin paikalleen miehistön jäsenen ohjatessa kuljettajaa. Jokin sai ohjaavan miehistön jäsenen, kokeneen merenkulkijan, siirtymään suoraan kuorman taakse, jota hän ohjasi paikalleen. Hän murskautui ja kuoli vammoihinsa. Tutkinnassa havaittiin muun muassa, että uhrin veren alkoholipitoisuus oli merkittävä: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-ro-ro-loading-fatality/
Löysä sähköjohto aiheutti laivan törmäämisen siltaan. Yksinkertainen sähköjohdon merkitsemisen virhe oli todennäköinen juurisyy sähkökatkokseen Dali-laivalla, joka johti aluksen törmäämiseen siltapilariin ja Francis Scott Keyn sillan romahtamiseen, kertoo USA:n onnettomuustutkintakeskus tuoreessa raportissa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/loysa-sahkojohto-aiheutti-laivan-tormaamisen-siltaan/
Eteläkorealainen matkustajalautta, jossa oli 267 matkustajaa ja miehistön jäsentä, ajoi karille keskiviikkona Korean niemimaan lounaiskärjen edustalla. Tämä käynnisti pelastusoperaation ja viranomaisten mukaan onnettomuuspaikalla ei uskota olevan uhreja eikä aluksella vuotoja: https://gcaptain.com/south-korean-ferry-carrying-267-passengers-runs-aground-near-jindo/
USA:han matkalla ollut rahtiproomu, jota hinasi yhdysvaltalainen hinaaja, ilmoitti saaneensa vuodon Vancouverin pohjoispuolella Brittiläisessä Kolumbiassa Kanadassa matkatessaan sisäväylällä. Viranomaisten mukaan alukset siirrettiin turvallisempaan paikkaan ja tilanne on vakaa operaattorien valmistautuessa keventämään proomun lastia: https://maritime-executive.com/article/cargo-barge-damaged-and-taking-on-water-north-of-vancouver
Aluskierrätys, romutus:
Euroopan merenkulkualalla on valtava määrä korkealaatuista terästä, jota tällä hetkellä käsitellään elinkaarensa lopussa vaarallisissa olosuhteissa ulkomailla. Uusi raportti osoittaa, että oikeilla politiikoilla, kuten selkeällä jäljitettävyydellä, tiukemmalla valvonnalla ja taloudellisilla kannustimilla, voimme muuttaa laivojen romun kiertotalouden ja vähähiilisen terästalouden kulmakiveksi: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/ship-scrap-steel-can-help-decarbonise-european-steelmaking-report/
Aasian aluskierratysmaat ovat parantaneet Hongkongin yleissopimuksen vaatimuksenmukaisuuttaan: https://www.hellenicshippingnews.com/advancing-green-and-sustainable-ship-recycling-in-asia/
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Päivitys maailman geopoliittisesti kuumiin konfliktialueisiin: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-intelligence-brief-17-november-2025/
Venäläinen vakoilualus Yantar on aiemminkin ollut yhteenotoissa brittijoukkojen kanssa, mutta tällä kertaa se on mennyt liian pitkälle UK:n puolustusministeriön mukaan. Aluksen väitetään suunnanneen lasersäteitä Kuninkaallisten ilmavoimien lentäjiin Pohjois-Skotlannin rannikolla, mikä aiheutti todellisen vaaran terveydelle ja turvallisuudelle – ja johti voimakkaaseen reaktioon Britannian hallituksen taholta: https://maritime-executive.com/article/uk-accuses-russian-spy-ship-of-aiming-laser-at-surveillance-aircraft
Filippiinien joukot suorittivat onnistuneesti huolto-operaation Second Thomasin matalikolle viime viikolla, vaikka Kiinan hallituksen alusten kerrottiin häirinneen viestintäyhteyksiä operaation aikana, kahden korkean filippiiniläisen virkamiehen mukaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinese-ships-jam-signals-during-hour-long-philippine-resupply-mission-at-disputed-shoal/
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/

