Merenkulun uutisia 14.11.2025, päivitys klo 18.00: ESL Shipping, tekoälystä, merenkulun koulutuksesta, merelle lähdöstä, Suezin kanavan vaikutuksesta rahtihintoihin, VLCC-markkinat, öljy varastoituu merelle, Silja Serenade 35v, Ruotsin uusista väylä- ja luotsausmaksuista, Seaspan, sään vaikutuksesta kulutukseen, raportteja, Kiinan vaikutusvalta, uhat Punaisella merellä, fossiilisten polttoaineiden kysynnän kasvusta, Finnwavella tulipalo, aluskaappaus Omaninlahdella.

Mitä tarkoittaa termi:

Greenfield exploration: https://www.portableas.com/news/greenfield-vs-brownfield-exploration/

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

Everllence: https://en.wikipedia.org/wiki/Everllence

Pentonet: https://www.pentonet.com/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Suomalainen ESL Shipping on ottanut koko laivastossa käyttöön uuden monikanavaisen internet-järjestelmän. Pentonetin toimittama matalan radan satelliittiteknologia ja mobiiliverkko tarjoaa vankan ja nopean kommunikoinnin merellä. Järjestelmä ei ole palveluntuottajakohtainen ja tarjoaa joustavan ja laajentamiskelpoisen ratkaisun: https://www.hellenicshippingnews.com/fleetwide-connectivity-upgrade-enables-smarter-operations-and-supports-crew-wellbeing/

Marlinkin mukaan merenkulkuala on teknologisen harppauksen edessä. Muutosta vauhdittavat matalan kiertoradan (LEO) satelliittiyhteydet, pilvipohjaiset alustat ja tekoäly: https://splash247.com/marlink-the-bandwidth-revolution-sweeping-shipping/

Japanilainen NEC ja saksalainen Siemens ovat tehneet yhteistyötä kehittääkseen tekoälypohjaisen robottien opetusjärjestelmän, joka luo automaattisesti usean robotin liikesuunnitelmia integroidun digitaalisen kaksosen ohjelmiston avulla. Yhteistyö vahvistaa japanilaissaksalaista kilpailukykyä tehdasautomaatiossa ja asettaa niiden yhdistetyt alustat kiinalaisten ja amerikkalaisten yritysten edistysaskeleita vastaan: https://asiatimes.com/2025/11/nec-siemens-partner-to-ai-teach-robots/

Masayoshi Sonin $5,8 miljardin arvoinen SoftBankin Nvidia-osuuden myynti on saanut Wall Streetin miettimään, hyötyykö kuuluisa teknologiasijoittaja tekoälybuumista vai ei. Tämä tapahtuu samaan aikaan, kun skeptikot varoittavat liioitelluista arvostuksista ja luovasta kirjanpidosta, jotka herättävät déjà vu -elämyksen dotcom-kuplasta: https://asiatimes.com/2025/11/softbanks-nvidia-dump-signals-return-of-the-big-short/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Kolumni: kun merenkulkualalla puhutaan monimuotoisuudesta, keskustelu alkaa lähes aina sukupuolesta. Se on ymmärrettävää, koska sukupuolten epätasapaino on näkyvä ja sillä on merkitystä. Tämä keskittyminen on ollut arvokasta ja välttämätöntä, ja sen on jatkuttava, mutta keskustelun on myös laajennuttava. Sukupuoli on vain yksi osa paljon suurempaa kokonaisuutta: https://splash247.com/why-maritimes-diversity-conversation-must-go-beyond-gender/

Julkaisussa ”The Effectiveness of Microlearning to Improve Students’ Learning Ability” (Mohammed, Wakil ja Nawroly, 2018) julkaistussa akateemisessa tutkimuksessa todettiin, että mikro-oppimisryhmät osoittivat 18 % parempaa oppimista kuin perinteiset ryhmät: https://www.marineinsight.com/shipping-news/why-microlearning-matters-in-maritime-training/

Kaikesta puhumisesta huolimatta merenkulkualan koulutus on jäämässä jälkeen. Simulaattorien, pelillisten kurssien ja verkkokoulujen lisääntyessä perusasiat ovat edelleen epätahdissa nykyaikaisen merenkulun kanssa. Suurin puute on, ettei koulutusmenetelmiä modernisoida riittävän nopeasti. Useimmat yritykset käyttävät alle 1 % toimintakuluistaan ​​koulutukseen – alle neljänneksen siitä, mitä muut riskialttiit toimialat käyttävät: https://splash247.com/the-gaps-in-todays-training-environment/

Merenkulkualan koulutusekosysteemi kamppailee kiihtyvän muutoksen aikakautta. Alan johtajat varoittavat, että ruutuun rastittaminen ja operatiiviset paineet heikentävät merenkulkijoiden osaamista. Armottomien aikataulujen, pienenevien miehitysmäärien ja kiihtyvän teknologisen muutoksen keskellä merenkulkijoiden vanhat koulutustavat natisevat. Ala tietää, että sen on parannettava toimintaansa, mutta harvat ovat yhtä mieltä siitä, miten: https://splash247.com/how-to-make-seafarer-training-more-relevant/

Pitkät työpäivät ovat merellä työskentelevien normi. Samalla kyseenalaistettiin, voisivatko uudet teknologiat, kuten tekoäly, auttaa saamaan aikaan positiivista muutosta. Voimmeko käyttää uutta teknologiaa puuttuaksemme pitkien työpäivien kulttuuriin? Miksi nuoret lähtisivät merelle tänä päivänä työskentelemään keskimäärin 75 tuntia viikossa jopa 11 kuukauden ajan ilman yhtäkään vapaapäivää, kun yli 50 tunnin työskentely viikossa on terveydelle haitallista: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/seafarers-routinely-have-to-falsify-work-and-rest-hours

Verkkopohjaisen koulutuksen tarjoaja ja miehityspalvelujen tarjoaja ovat yhdistneet voimansa voidakseen synkronoida reaaliaikaisesti miehistötiedot, koulutustiedot ja pätevyystodistukset järjestelmiensä välillä. Integraatio poistaa käsintehtävän käsittelyn ja varmistaa tarkkojen, päivitettyjen tietojen saannin maailmanlaajuisesti: https://www.hellenicshippingnews.com/elearning-service-provider-onelearn-global-announces-strategic-partnership-with-radiantfleet-to-streamline-crew-training-and-certification-tracking/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Keskimääräiset spot-hinnat Kaukoidästä Pohjois-Eurooppaan, Välimerelle ja Yhdysvaltojen itärannikolle, jotka normaalisti kulkisivat Punaisenmeren kautta, ovat kaikki laskeneet yli 50 % vuoden alusta. Laajamittainen konttialusten paluu Punaiselle merelle täyttäisi markkinat kapasiteetilla ja aiheuttaisi rahtihintojen laskun entisestään kaikilla maailmanmarkkinoilla, ei vain niillä, joihin reittimuutokset vaikuttavat suoraan: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/shipping-operators-uncertain-on-red-sea-return-after-houthi-ceasefire/

Saksalainen konttivarustamo Hapag-Lloyd on vahvistanut suunnitelmansa investoida jopa 22 uuteen konttialukseen osana laivastonsa meneillään olevaa modernisointia ja hiilidioksidipäästöjen vähentämistä. Saksalaisyhtiö on päättänyt investoida uusiin, alle 5’000 TEU:n kapasiteettisiin aluksiin – todennäköisesti pitkäaikaisten (L/T) rahtausten ja omien alusten yhdistelmänä: https://shippingtelegraph.com/container-news/hapag-lloyd-confirms-plan-to-invest-in-up-to-22-new-smaller-containerships/

Brittiläinen varustamo Ellerman City Liners, joka on osa GB Globalia, vahvistaa lähimerenkulkuliiketoimintaansa ostamalla norjalaisomisteisen lähimerenkulkuvarstamon: https://shippingtelegraph.com/container-news/ellerman-expands-shortsea-business-with-norways-viasea-takeover/

Suuret linjaliikenneoperaattorit toimivat kapasiteetin hallitsemiseksi USA:n markkinan taloudellisen epävarmuuden heikentäessä kysyntää itään suuntautuvalla Tyynenmeren reitillä. Freightosin Baltic-indeksissä USA:n länsirannikon hinnat nousivat viime viikolla 48 %. Mutta merirahtiliikenteen hinnoittelun erikoisessa kyllä/ei-maailmassa nykyiset päivittäiset hinnat ovat hieman laskusuunnassa, kun itärannikon hinnat pysyivät suunnilleen lokakuun tasolla: https://www.freightwaves.com/news/ocean-rates-tested-by-capacity-conundrum

Taiwanilainen Yang Ming Marine raportoi kannattavuuden laskusta kolmannella neljänneksellä heikentyneiden rahtihintojen vuoksi. Yang Ming raportoi kauden konsolidoiduksi liikevaihdoksi $1,35 miljardia, mikä on 40,53 % laskua ja $190 miljoonaa verojen jälkeiseksi tulokseksi, missä on 78,24 % laskua: https://www.seatrade-maritime.com/containers/yang-ming-q3-profits-sink-by-78-

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Kun maailman VLCC-yhteisö kokoontuu Dubaissa Bahri-viikon merkeissä, kaikki katseet ovat jälleen OPEC:in ja Lähi-idän tuotantopolitiikassa. OPEC+-jäsenet, Saudi-Arabian johdolla, ovat alkaneet purkaa vapaaehtoisia tuotantoleikkauksiaan, ja tarjonnan palautuminen muokkaa sekä öljy- että säiliöalusmarkkinoita. Yli vuoden kestäneen öljymarkkinoiden supistusten jälkeen tuotannon palautuminen on vakiinnuttamassa Lähi-idän VLCC-kysynnän keskeiseksi veturiksi: https://maritime-executive.com/editorials/op-ed-mideast-reclaims-key-role-in-vlcc-market-as-opec-reopens-the-tap

Venäjän meritse viedyn öljyn määrässä ei tapahtunut kokonaistasolla muutoksia. Itämeren satamista viedyn öljyn määrä laski yli 10 %:a kuukausitasolla, yksin Laukaansuusta 9 %:a. Mustanmeren satamista nousua oli yli 17 %:a:  https://www.hellenicshippingnews.com/russias-seaborne-fuel-exports-broadly-steady-in-october-data-shows/

Kiinaan on saapunut jo 14. LNG-lasti Venäjän pakotteiden alaiselta Arctic LNG 2 -hankkeelta: https://www.hellenicshippingnews.com/china-receives-14th-cargo-from-sanctioned-arctic-lng-2-project/

Kiina tehostaa pyrkimyksiään tuoda maahan USA:n pakotteiden alaista venäläistä kaasua ja rakentaa kotimaisen ”varjolaivastoa” aluksista, jotka voivat kuljettaa LNG:tä ja kiertää yhdelle Venäjän lippulaivateollisuudenaloille asetettuja rajoituksia. Venäjän presidentti on tehnyt LNG:stä keskeisen osan Venäjän tulevia energianvientisuunnitelmia, ja se tarvitsee kipeästi halukkaita ostajia: https://gcaptain.com/china-ratchets-up-efforts-to-import-blacklisted-russian-lng/

Maailman valtamerillä kertyvä miljardi barrelia öljyä sisältää suhteettoman suuren määrän raakaöljyä maista, joihin kohdistuu jonkinlaisia ​​pakotteita. Se on merkki siitä, että pakotteet aiheuttavat jonkinlaista häiriötä öljykaupalle. Alusten seurantatietojen mukaan elokuun lopusta lähtien säiliöalusten öljynkuljetuksen kasvusta noin 40 % on peräisin Venäjältä, Iranista, Venezuelasta tai epäselvästä alkuperästä peräisin olevista lähteistä. Jopa pienin arvio, noin 20 %, on suurempi osuus maailmanlaajuisesta raakaöljyn tuotannosta kuin näiden kolmen maan yhteenlaskettu osuus: https://gcaptain.com/oils-billion-barrel-buildup-at-sea-points-to-sanctions-stress/

Lähes kolmannes Venäjältä meritse laivatusta öljystä on jäämässä niitä kuljettaviin aluksiin. Syynä ovat USA:n venäläisille öljy-yhtiöille asettamat pakotteet, jotka tulevat voimaan marraskuun 21. päivänä: https://www.hellenicshippingnews.com/almost-a-third-of-russian-seaborne-oil-export-potential-stuck-in-tankers-jpmorgan-says-2/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Kiinan soijapapuostot USA:sta näyttävät pysähtyneen alle kaksi viikkoa sen jälkeen, kun USA mainosti laaja-alaista kauppasopua, joka viestitti kahden maailman suurimman talouden välisten suhteiden lämpenemisestä. Viime kuun lopun tilaustulvan jälkeen – joka oli tämän kauden ensimmäinen tilaus – Kiinan tuonti USA:sta näyttää pysähtyneen. Tietoa uusista toimituksista ei ole. Tauko lisää epävarmuutta siitä, tuoko suurin yhdysvaltalaisen soijapapujen ostaja maahan niin paljon kuin USA:n presidentinhallinto väittää odottavansa: https://gcaptain.com/chinas-u-s-soybean-purchases-stall-despite-trumps-trade-truce/

Afrikan suurin greenfield-kaivosprojekti Simandou käynnistyy. Kauan odotettu Simandoun rautamalmiprojekti on vihdoin herännyt henkiin – 20 miljardin dollarin käänteentekevä hanke, jonka on tarkoitus ravistella maailmanlaajuisia irtolastin virtoja, laajentaa tonnikilometrejä ja kallistaa rautamalmimarkkinoiden tasapainoa pois Australiasta ja Brasiliasta: https://splash247.com/simandou-opens-reshaping-the-capesize-trades/  

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Silja Serenade täytti 35 vuotta 12. marraskuuta 2025; todellinen klassikko Itämerellä ja lippulaiva Tallink Silja Linen reitillä Helsingin ja Tukholman välillä: https://www.sjofart.ax/nyheter/grattis-silja-serenade-35-ar/

Disney Cruise Line toivotti virallisesti tervetulleeksi uusimman laivansa, Disney Destinyn, maanantai-iltana pidetyssä suuressa kasteseremoniassa Port Evergladesissa Fort Lauderdalessa, Floridassa. Disney Destiny on Disney Cruise Linen laajennussuunnitelmien uusin alus. Yhtiön tavoitteena on kasvattaa laivastonsa 13 alukseen vuoteen 2031 mennessä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/disney-cruise-line-welcomes-new-ship-disney-destiny-with-grand-christening-in-florida/

Risteilyalan kunnianhimoinen tavoite jatkuvasta kasvusta pidemmälle seuraavalle vuosikymmenelle sai jatkoa tiistaina, kun MSC Cruises allekirjoitti $4 miljardin arvoiset sopimukset kahdesta lisäaluksesta, jotka rakennetaan Chantiers de l’Atlantiquessa: https://maritime-executive.com/article/msc-spends-4b-for-two-new-cruise-ships-at-chantiers-de-l-atlantique

Offshore ja merituulivoima:

Öljyjätti Shell on luopunut kahdesta skotlantilaisesta merituulivoimahankkeesta tehtyään perusteellisen tarkastelun energiastrategiastaan, jossa se pyrki hyödyntämään Shellin vahvuuksia kaupankäynnissä ja vähittäiskaupassa: https://www.maritimejournal.com/environment/shell-scraps-two-uk-offshore-wind-projects/1506186.article

Hollantilainen energiayhtiö Eneco on valinnut bremeniläisen Deutsche Windtechnikin Prinses Amalian merituulivoimapuiston uudeksi kunnossapitokumppanikseen: https://splash247.com/eneco-picks-maintenance-partner-for-120mw-offshore-wind-farm/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Ruotsin merenkulkulaitos on nyt esittänyt lopullisen päätöksensä luotsaus- ja väylämaksuista, jotka tulevat voimaan 1. tammikuuta 2026. Ruotsin merenkulkuliitto on edelleen kriittinen maksujen jyrkän korotuksen suhteen: https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsverkets-avgifter-klara-branschen-kritisk/

Gazan ja Länsirannan meneillään olevat tapahtumat näyttävät riittävän vakuuttamaan useimmat laivayhtiöt siitä, että paluuta Suezin kanavan reitille on lykättävä, kunnes reitin turvallisuudesta on varmuutta. Palestiinan viranomaisten mukaan Israelin hyökkäykset Gazan kohteisiin viime kuussa alkaneen tulitauon jälkeen ovat olleet lähes päivittäisiä. Keskiviikon siirtokuntien väkivalta Länsirannalla saattaa vielä saada huthiliikkeen purkamaan tulitaukosopimuksensa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/middle-east-tensions-preclude-carriers-suez-return

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Venäläinen Port Alliance -konserni, joka ylläpitää merirahtiterminaalien verkostoa, ilmoitti torstaina, että ulkomaiset hakkerit olivat kohdistaneet hyökkäyksiä sen järjestelmiin kolmen päivän ajan hajautetussa palvelunestohyökkäyksessä (DDoS) ja hakkerointiyrityksessä. Sen digitaalisen infrastruktuurin kriittisiin osiin oli kohdistettu hyökkäyksiä tarkoituksena häiritä kivihiilen ja mineraalilannoitteiden vientikuljetuksia sen meriterminaaleissa Itämerellä, Mustallamerellä, Kaukoidässä ja arktisella alueella. Hyökkäys torjuttiin onnistuneesti: https://gcaptain.com/big-russian-port-operator-says-its-systems-were-targeted-by-foreign-hackers/

VOC Port Tamil Nadussa, Intian eteläisimmässä osavaltiossa, on saavuttanut uuden virstanpylvään käsitellessään 103 tuulimyllyn lapaa 11. marraskuuta 2025. Tämä on ensimmäinen kerta, kun satamassa on käsitelty näin valtava määrä lapoja: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indias-voc-port-makes-new-record-by-handling-103-windmill-blades-from-a-single-ship/

Ranskalainen CMA CGM Group laajentaa Euroopan terminaaliverkostoaan ja suunnittelee ostavansa 20 %:n osuuden Eurogate Container Terminal Hamburgista (CTH), joka on yksi Pohjois-Euroopan tärkeimmistä meriliikenteen satamista. Marseillessa toimiva laivaus- ja logistiikkakonserni on allekirjoittanut Eurogaten kanssa sopimuksen, jonka on määrä tulla voimaan vuoden 2026 ensimmäisellä puoliskolla, edellyttäen, että viranomaishyväksynnät saadaan: https://splash247.com/cma-cgm-takes-stake-in-eurogate-hamburg-terminal/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Ruotsalainen meriliikenteen akkuteknologiayritys Echandia on saanut merkittävän sopimuksen 3,7 MWh:n akkujärjestelmän toimittamisesta uuteen hybridijäänmurtajaan Kanadan rannikkovartiostolle: https://www.maritimejournal.com/vessels/echandia-drives-hybrid-icebreaker-demand/1506099.article

USA ja Etelä-Korea julkaisivat perjantaina yksityiskohtia kauppasopimuksesta, joka sisältää $150 miljardin Etelä-Korean investoinnin USA:n laivanrakennusteollisuuteen ja $200 miljardin lisäinvestoinnin muille teollisuuden aloille: https://gcaptain.com/us-south-korea-unveil-details-on-shipbuilding-investment-and-subs-in-trade-deal/

Kanadalaistelakka Seaspan on toimittanut CCGS Naalak Nappaalukin, Kanadan tiedelaivaston uuden lippulaivan. Inuiittivanhimman mukaan nimetty alus on kauan odotettu korvaaja käytöstä poistetulle CCGS Hudsonille. Nappaalukin piti korvata Hudson ilman toimituskatkoa, mutta toimitusta lykättiin toistuvasti pandemian ja kansallisen laivanrakennusstrategian prioriteettien uudelleenjärjestelyn vuoksi. Useiden viivästysten jälkeen Nappaaluk saapui kahdeksan vuotta myöhässä ja noin 1 000 %:a yli budjetin: https://maritime-executive.com/article/seaspan-delivers-900m-science-ship-after-eight-year-delay

Meriteollisuus- ja teknologiayritys DEEP® laajentaa toimintaansa USA:ssa ja rakentaa pilottihankkeena olevaa merenalaista ihmisasuinympäristöä, Vanguardia, Floridaan: https://www.maritimejournal.com/subsea-services/deeps-vanguard-marks-the-dawn-of-a-new-era-in-subsea-living/1506090.article

Hollantilainen Damen ostaa Southamptonissa sijaitsevan IME Groupin. Osapuolet ovat tehneet tiivistä yhteistyötä Damen Servicesin UK:n palvelukeskuksen avaamisesta vuodesta 2021 lähtien. Vuonna 2006 perustettu IME on erikoistunut tarjoamaan merenkulku- ja energia-alan asiakkaille 24/7 korjaus- ja huoltotukea. Sen palvelut kattavat kaiken päivittäisistä vioista avaimet käteen -projekteihin: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/damen-acquires-uk-based-ime-group

Kiinalaisvarustamot muodostavat 65 %:n osuuden maan telakoiden uusista tilauksista. Ulkomaiset tilaajat ovat hajauttaneet tilauksiaan odotettavissa olevien epävarmuuksien vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/chinese-owners-dominate-orders-at-chinas-shipyards/

Korealaistelakka lisää toimiaan vahvistaakseen yhteistyötä intialaistelakoiden kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/hd-hyundai-chief-seeks-stronger-ties-with-india/

Miten USA voi kilpailla alalla, jota hallitsevat vakiintuneet globaalit johtajat? Vastaus ei ehkä ole muiden mallien kopioinnissa, vaan kilpailussa eri tavalla. Monet maailman suurimmista laivanrakennusmaista ovat vahvasti riippuvaisia ​​valtion tuista, valtion omistajuudesta ja monialayrityksistä tappioiden kattamiseksi ja tuotannon mittakaavan ylläpitämiseksi. USA:n järjestelmä perustuu erilaiseen perustaan: yksityiseen yrittäjyyteen, monipuolisiin pääomamarkkinoihin ja toimialojen väliseen innovaatioon. Nämä erot, vaikkakin joissakin suhteissa haastavia, voivat tarjota strategisia etuja, jos niitä hyödynnetään tietoisesti: https://maritime-executive.com/editorials/building-markets-not-just-ships-a-blueprint-for-us-shipbuilding

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Vety on lupaava vaihtoehtoinen polttoaine seuraavan sukupolven meripolttoaineille. Teknologinen innovaatio ja sidosryhmien välinen yhteistyö varmistavat, että alan nykyinen ja tuleva infrastruktuuri pystyy tukemaan puhtaaseen energiaan siirtymistä turvallisesti ja tehokkaasti: https://maritime-executive.com/magazine/gen-hydro

Mikä on sään vaikutus aluksen nopeuteen ja kulutukseen: https://www.linkedin.com/posts/pritampatel1_vesselperformance-maritimeanalytics-shippingdata-activity-7394076932629401600-Kt0s

Malmia kuljettavaan 400’000 DWT:n 361 metriä pitkään irtolastialukseen, yhteen maailman suurimmista aluksista, on jälkiasennettu viisi 35 metriä korkeaa Anemoi-roottoripurjetta. Brasilialaisen rahdinantajan tavoitteena on leikata Scope 3 -päästöjä 15 %:lla vuoteen 2035 mennessä, ja tämä on neljäs Anemoi-asennus yhtiön käyttämille erittäin suurille malminkuljetusaluksille (VLOC): https://www.seatrade-maritime.com/wind-powered-ships/anemoi-lands-fourth-vale-related-vloc-deal

CALCAREA Inc. ja AURELIA Design B.V. ovat yhdistäneet voimansa tuodakseen valtameripohjaisen hiilidioksidin talteenottoteknologian kaupalliseen merenkulkuun: https://shippingtelegraph.com/environment-news/calcarea-aurelia-to-bring-ocean-based-carbon-capture-to-commercial-shipping/

Polttokennoista on merenkulussa moneksi. Halutaanko koko aluksen kone varustaa polttokennoilla vai korvata dieselkäyttöiset apukoneet? Tai käytetäänkö energialähteenä vetyä, ammoniakkia vai metanolia: https://www.hellenicshippingnews.com/fuel-cells-flexible-fossil-free-power/

Saksalainen laivakonevalmistaja on esitellyt uuden kaksipolttoainekäyttöisen ammoniakkimoottorin: https://www.hellenicshippingnews.com/everllence-introduces-two-stroke-ammonia-engine-to-global-maritime-industry/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 46: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-edges-up-on-stronger-vessel-rates-across-the-board/  

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 46: https://shippingtelegraph.com/uncategorized/drewry-the-world-container-index-decreased-5-this-week-46-2025/

Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed.pdf

Polttoaineraportti (ENGINE) Eurooppa ja Afrikka: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-europe-africa-bunker-fuel-availability-outlook-2/

Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-expected-to-retain-growth-potential-next-week/

Maailmankauppa ja politiikka:

Kiinan maailmanlaajuinen vaikutusvalta on saavuttanut ennennäkemättömän tason, ja sekä USA että Venäjä ovat yhä riippuvaisempia Kiinasta. Venäjä on riippuvainen Kiinan kaupasta ja teknologiasta länsimaiden pakotteiden keskellä, ja USA:n ja Kiinan väliset kauppajännitteet ovat paljastaneet USA:N haavoittuvuuden Kiinan harvinaisten maametallien hallitsevalle asemalle. Presidenttien huippukokous korosti tätä muuttuvaa voimatasapainoa: https://asiatimes.com/2025/11/chinas-moment-when-washington-and-moscow-both-bow-to-beijing/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

EU-ministerit äänestivät torstaina pienten pakettien tuonnin tullittoman aseman poistamisesta. EU liittyi USA:n tapaan uudistamaan suosittua mekanismia, jonka avulla verkkokauppa-alustat voivat toimittaa tilauksia suoraan rajojen yli kotitalouksille edullisesti. Sopimus poistaisi €150 tullikynnyksen. Tämän kynnysarvon alapuolella olevat lähetykset ovat tullivapaita vuoteen 2028. Tämä edellyttää keskitetyn EU:n tullitietokeskuksen onnistunutta valmistumista. Tietokeskus korvaisi hajanaiset kansalliset käsittelyjärjestelmät. Verkkoportaali pystyisi laskemaan ja siirtämään tullivelan nimikekohtaisesti EU:hun saapuville paketeille: https://www.freightwaves.com/news/european-union-moves-to-revoke-duty-free-status-for-parcel-imports

UK kieltää brittiläisiä yrityksiä tarjoamasta merenkulkupalveluita, kuten laivausta ja vakuutuksia, venäläisen LNG:n viennille. Toimenpide on osa UK:n pyrkimyksiä vähentää Venäjän energiatuloja ja tukea Ukrainaa meneillään olevassa sodassa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/uk-to-ban-shipping-insurance-services-for-russian-lng-exports-by-2026/

USA:n ulkomaisten varojen valvontavirasto (OFAC) on määrännyt pakotteita hankintaverkostolle, joka auttaa Iranin armeijaa tuomaan rakettipolttoaineen ainesosia Kiinasta. Tämä on olennainen logistiikkajärjestely Iranin ballististen ohjusten ohjelmalle. Tuontijärjestelmä tuli ensimmäisen kerran julkisuuteen tammikuussa, kun tiedustelulähteet antoivat medialle vihjeen kahdesta iranilaisesta aluksesta, jotka lastasivat kemiallisia ainesosia ballististen ohjusten polttoaineeksi Shanghaissa: https://maritime-executive.com/article/u-s-treasury-sanctions-iran-s-rocket-fuel-supply-chain

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Peraman telakka-alueella Kreikassa sattui verinen välikohtaus, kun Panaman lipun alla purjehtivan säiliöaluksen merimies hyökkäsi 40-vuotiaan päällikön ja kahden muun kollegansa, 32-vuotiaan merimiehen ja 20-vuotiaan siivoojan, kimppuun kahdella veitsellä. Loukkaantuneet miehistön jäsenet ja päällikkö, jotka myös ovat Egyptin kansalaisia, vietiin ensin Tzaneion yleiseen sairaalaan ja sitten yksityiselle klinikalle hoitoon: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/knife-attack-on-tanker-crew-in-greece-he-stabbed-captain-and-two-crew-members/

Neljä Glencoren entistä työntekijää on kiistänyt syyllisyytensä lahjontasyytteisiin, jotka liittyvät yrityksen öljytoimintoihin Nigeriassa, Norsunluurannikolla ja Kamerunissa vuosina 2007–2014. Heidät on asetettu syytteeseen UK:n tuomioistuimessa salaliitosta korruptoituneiden maksujen antamiseksi paikallisille viranomaisille ja välittäjille. Heitä syytetään myös kirjanpitoasiakirjojen väärentämisestä, koska heidän väitetään laatineen väärennettyjä käteismaksulaskuja välittäjälle: https://maritime-executive.com/article/four-glencore-traders-plead-not-guilty-to-bribery-charges

Karjakuljetusalus Spiridon II on edelleen karanteenissa Bandúrman edustalla Turkissa 54 päivää Uruguaysta lähdön jälkeen. Ikääntyvässä 52 vuotta vanhassa aluksessa on loukussa noin 2’853 nautaa ja 20 miehistön jäsentä. Turkin eläinlääkintäviranomaiset ovat ilmeisesti kieltäytyneet sallimasta eläinten purkamista aluksesta kiistan vuoksi, joka koskee eläinten alkuperän ja terveyden seurannan varmistavia korvamerkkejä: https://gcaptain.com/52-year-old-livestock-carrier-stranded-off-turkey-with-nearly-3000-cattle-aboard/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Norjalaisen merivakuutusyhtiön päivitys merenkulun uhkiin Punaisella merellä: https://www.hellenicshippingnews.com/skuld-updated-threats-to-shipping-in-the-red-sea/

Japanilainen luokituslaitos on julkaissut täydennyksen ohjeisiinsa, miten tulkita turvallisuusvaatimuksia metyyli-/etyylialkoholikäyttöisissä aluksissa sekä tarvittavista suunnitelmista ja asiakirjoista sekä luokan tarkastuskohteista kyseisille aluksille: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-releases-part-a-guidelines-for-ships-using-alternative-fuels-edition-3-0-1-adding-supplementary-explanations-on-the-safety-requirements-for-methyl-ethyl-alcohol-fueled-ships/

Järjestöt ja yhdistykset:

Vuonna 2011 perustettu Maritime Anti-Corruption Network (MACN) on rakentanut yli 220 jäsenyrityksen verkoston maailmanlaajuisesti, ja sillä on tukipalveluita keskeisillä paikoilla, kuten Intiassa, Egyptissä, Nigeriassa ja Ukrainassa, torjuakseen korruptiomaksuja tai vaatimuksia laivoilta annettavista lahjoista: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/macn-proves-saying-no-to-corruption-works

Maailmanlaajuinen öljyn ja kaasun kysyntä voi kasvaa vuoteen 2050 asti kansainvälisen energiajärjestö IEA:n mukaan. Tämä poikkeaa aiemmista odotuksista nopeasta siirtymisestä puhtaampiin polttoaineisiin USA:n esittämän kritiikin jälkeen: https://gcaptain.com/world-oil-and-gas-demand-could-grow-until-2050-iea-says/

Säätila, meriympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Kanadalainen valaanpyyntiä vastustava aktivisti, joka on välttynyt pidätykseltä Japanissa yli vuosikymmenen ajan, vannoi Brasilian COP30-kokouksessa jatkavansa taistelua merten suojelun puolesta – erityisesti syvänmeren kaivostoimintaa ja Norjan krilliteollisuutta vastaan: https://gcaptain.com/sea-shepherd-activist-captain-paul-watson-vows-to-take-on-deep-sea-mining-krill-industry/

Kymmenen vuotta Pariisin ilmastosopimuksen jälkeen yksikään suuri G7-maa ei ole saavuttamassa vuoden 2030 ilmastotavoitetta. Wood Mackenzien energiasiirtymäennusteeseen on kerätty 35 hyödykkeeseen liittyvät suunnitelmat: https://www.hellenicshippingnews.com/slipping-climate-targets-and-the-energy-addition/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Suomalaisen Finnlinesin 33’816 bruttotonnin ro-ro-rahtialus Finnwave antoi hätäkutsun konehuonepalosta noin 11 mailia Eastbournesta kaakkoon. Eastbourne RNLI:n all-weather-pelastusveneen saapuessa Finnwaven miehistö oli sammuttanut tulipalon, mutta 217,8-metrinen alus oli menettänyt kaiken moottoritehonsa. Kukaan miehistön jäsenistä ei tarvinnut evakuointia. Alus on ankkurissa: https://gcaptain.com/engine-fire-leaves-finnlines-ro-ro-adrift-in-english-channel/

MSC Baltic III -konttialuksessa, joka ajoi karille Newfoundlandin länsirannikolla, näkyy vaurioita. Voimakkaat myrskyt ja tuulet ovat riivanneet aluetta viime päivinä. Alus ajoi karille 15. helmikuuta 2025 Kanadassa sähkökatkon jälkeen huonossa säässä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/powerful-waves-storms-ravage-grounded-container-ship-msc-baltic-iii/

Thiruvananthapuramissa toimivan Friends of Marine Life -kansalaisjärjestön ja Scuba Cochinin sukeltajat löysivät kontin jäännökset Kovalamin rannikon edustalta. Kontin jäännökset kuuluvat MSC Elsa 3 -alukselle, joka upposi Kochin edustalla 25. toukokuuta 2025: https://www.marineinsight.com/shipping-news/divers-recover-container-debris-from-sunken-msc-ship-off-indias-kovalam-coast/

Filippiinien rannikkovartiosto (PCG) vahvisti, että LCT Felicity 8 -maihinnousualus ajoi karille Brgy. Wawa Ibaban, Lemeryn ja Batangasin edustalla 9. marraskuuta supertaifuuni Uwanin tuomien voimakkaiden tuulien ja virtausten takia. PCG:n mukaan alus oli suojautunut Pagapasin lahdella Calataganissa ja Batangasissa, kun epäsuotuisat olosuhteet saivat sen ajautumaan matalaan veteen: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/vessel-ran-aground-in-philippines-due-to-super-typhoon/

Öljy-/kemikaalisäiliöaluksen tankkien puhdistustoimenpiteet aloitettiin kaasunpoistolla, sillä edellinen lasti oli bentseeniä. Tankit huuhdeltiin makealla vedellä ja tuuletettiin. Testejä tehtiin, mutta ilmeisesti vain räjähdysraja mitattiin, happipitoisuutta ei mitattu. Haju oli edelleen voimakas, kun säiliöiden puhdistuksen viimeistä moppausvaihetta aloitettiin. Yksi kansimiehistön jäsen, jolla oli yllään vain suodatinnaamari, meni yhteen lastitankeista työtovereidensa tai esimiehensä tietämättä. Laskeutuessaan kulkutikkaita hän todennäköisesti hengitti sisäänsä niin paljon bentseenihöyryä, että hän menetti tajuntansa. Hän putosi säiliön pohjalle: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-another-enclosed-space-fatality/

Aluskierrätys, romutus:

Aluskierrätysmarkkinat ovat edelleen varsin vaihtelevissa tunnelmissa: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-showing-mixed-performance/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Marshallinsaarten lipun alla purjehtiva 73’371 DWT:n säiliöalus on pidätetty kolmen Iranin armeijan pienen aluksen toimesta sen kulkiessa Omaninlahdella matkalla Yhdistyneistä arabiemiirikunnista Singaporeen. Alus on sittemmin ohjattu Iranin rannikolle. Tämä on ensimmäinen Iranin tekemä kauppa-aluksen kaappaus tänä vuonna: https://splash247.com/iran-seizes-tanker-transiting-the-gulf-of-oman/

Video: Ukraina teki massiivisen iskun Venäjän Novorossijskin satamaan aiheuttaen merkittäviä vahinkoja öljynlastausterminaaleille, jotka ovat elintärkeitä Venäjän tulovirralle. Ainakin yhden aluksen on myös raportoitu vaurioituneen Venäjän sosiaalisessa mediassa, mutta väitettä ei ole vahvistettu: https://maritime-executive.com/article/video-ukraine-hits-russian-oil-terminal-at-novorossiysk

Venäjä väittää keskeyttäneensä suunnitelmansa perustaa laivastotukikohta Sudaniin, mikä lopettaisi sen toiveet läsnäolosta Suezista itään: https://maritime-executive.com/article/russia-suspends-red-sea-base-plans-as-sudan-war-rages

Saksan laivaston ensimmäisen P-8A Poseidon -koneen toimitus 7. marraskuuta vahvistaa merkittävästi Naton kykyä kattaa Grönlannin, Islannin ja UK:n välisen merialueen, joka tunnetaan Naton sisällä nimellä GIUK-aukko: https://maritime-executive.com/article/p-8-poseidon-buildup-strengthens-nato-s-grip-in-the-north-atlantic

Ruotsin hallitus on päättänyt antaa Trafikverketille tehtäväksi selvittää ja arvioida liikennealan hätätilanteiden virkamiesten tarvetta. Tehtävän tavoitteena on varmistaa henkilöstön saatavuus yhteiskunnallisesti tärkeissä kuljetusoperaatioissa korotetun valmiuden aikana keskittyen kokonaisvaltaisen puolustuksen tarpeisiin. Trafikverketin tulee ehdottaa toimenpiteitä ja ratkaisuja näiden tarpeiden täyttämiseksi: https://www.sjofartstidningen.se/regeringen-utreder-civilplikt-i-transportsektorn/

Venäjän ja Ukrainan välinen sota on kiihdyttänyt dronejen nousua ratkaisevina taistelukentän työkaluina. Halvat FPV- ja monikopterijärjestelmät hallitsevat nyt etulinjan iskuja, tiedustelua ja elektronista sodankäyntiä, kun taas pitkän kantaman yksisuuntaiset droonit laajentavat molempien osapuolten ulottuvuutta. Massatuotannon, tekoälyn integroinnin ja kehittyvien vastatoimien myötä droonit määrittelevät uudelleen nykyaikaisen konfliktin: https://asiatimes.com/2025/11/the-drones-wreaking-havoc-in-russia-and-ukraine/

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/