Mitä tarkoittaa termi:
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Kolumni: tulevaisuudessa tekoälyn myötä ihmisten todellisuus sekä globalisoituu että individualisoituu. Voimme poimia tiedon tarjottimelta meitä kiinnostavat aiheet ja oppivan tekoälyn myötä upota omaan saareketodellisuuteen entistä syvemmälle. Enää eivät kaikki katso samoja uutisia, vaan osa kehittää oman tiedollisen saarekkeen, jossa tapahtumahorisontin ylitse tulee vain valitut viestit: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/tulevaisuus_totuuden_tuolla_puolen.7989.news
Nvidian toimitusjohtajan väite, että Kiina voisi pian ohittaa USA:n tekoälyssä, on herättänyt uudelleen keskustelun siitä, kuka johtaa globaalia tekoälykilpailua. Kannattajat mainitsevat Kiinan valtavan datamäärän, koordinoidut investoinnit ja tutkimuksen laajuuden. Kriitikot sanovat, että USA:n siru- ja pääomaetu pitää sen kaukana edellä. Tekoälykilpailu määrittelee nyt globaalin vallan: https://asiatimes.com/2025/11/will-china-or-us-win-the-ai-race/
Kiinan avoimen lähdekoodin tekoälyekosysteemi on ohittamassa länsimaiset kilpailijansa. Tätä ajaa maan yleinen omaksuma Mixture of Experts (MoE) -arkkitehtuuri, joka leikkaa kustannuksia ja lisää tehokkuutta. Mallit, kuten DeepSeek, Qwen ja Kimi, suoriutuvat nyt paremmin kuin suljetut järjestelmät, mikä viestii muutoksesta globaalissa tekoälyn vallassa ja määrittelee uudelleen innovaatioiden taloudellisen perustan: https://asiatimes.com/2025/11/nothing-is-given-chinas-open-source-ai-tsunami/
KR (Korean Register) on lanseerannut kaksi uutta digitaalista alustaa, PILOT:in (Platform for Insightful Low-emission Transitions) ja POWER:in (Performance evaluation for Operational characteristics, Weather & aging Effect and fuel consumtion Review) tukemaan merenkulkua optimaalisen CO₂-vähennysstrategian kehittämiseksi ja operatiivisen tehokkuuden parantamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/kr-unveils-new-digital-platforms-pilot-and-power-to-drive-data-based-decarbonization-in-shipping/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Jokainen, joka on ollut merenkulkija, voi kertoa sinulle: merenkulku ei ole pelkästään työ, vaan se on kutsumus. Mutta jossain automaatiopyrkimysten, loputtoman vaatimustenmukaisuuspaperityön ja pandemiavuosien eristäytyneisyyden välillä tuo kutsumus on hiipunut. Kun alalla myönnetään hiljaa, ettet haluaisi oman poikasi tai tyttäresi lähtevän alukselle töihin, mitä se kertoo alan tilasta: https://splash247.com/would-you-let-your-child-go-to-sea/
Satamiin ja merenkulkuun liittyvät asiat ovat helposti etäisiä, jos esim. töiden kautta ei ole kunnollista linkkiä alalle. Satamiin ei ole entiseen tapaan päässyt edes ongelle tai uimaan sen jälkeen, kun ISPS-säännöt sulkivat satama-alueet vuonna 2004. Merenkulun käytäntöihin ja lainsäädäntöön liittyy jopa monisatavuotisia perinteitä, joita on vaikea soveltaa kaikille tuttuun maantieliikenteeseen. Suurimmalle osalle suurta yleisöä varustamot ovat niitä firmoja, jotka kuljettavat humalaisia Tukholmaan, Tallinnaan ja takaisin: https://navigatormagazine.fi/blogit/merenkulkua-ei-voi-korvata/
Pääoman saatavuus, nuoret ja elinvoimaiset kansalaiset sekä selkeät hallituksen visiot teollisesta kehityksestä ajavat Lähi-idän muutosta globaaliksi meriteollisuuden keskukseksi: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/regulations-middle-east-maritime-thriving-on-capital-government-leadership
Merenkulkijat ovat vuosikymmenten ajan vauhdittaneet merenkulkualan voittoja, mutta pysyneet pääosin näkymättöminä päätöksentekijöille. Tämä etäisyys – komentosillan ja johtokunnan välillä – on vihdoin kapenemassa, siitä on kyse uuden Seafarers-lehden avausartikkelissa. Lehti julkaistaan tänään samaan aikaan Manilan Crew Connect -tapahtuman ja ensi viikolla järjestettävän Hongkongin meriviikon kanssa: https://splash247.com/splash-launches-special-seafarers-magazine/
Seatrade Maritime Crew Connect Globalin avajaiset Manilassa nostivat esiin merenkulkijoiden kohtaamia vaaroja kasvavissa geopoliittisissa konflikteissa ja heidän turvallisuutensa varmistamisen tärkeyden: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/safety-of-crew-paramount-in-times-of-geopolitical-conflict
ITF on tehnyt kaksi kyselytutkimusta – toisen 6’000 merenkulkijalle ja toisen hyvinvointikeskuksille. Merenkulkijoiden kyselyn tulokset julkaistiin aiemmin tänä vuonna, ja sen mukaan yli neljännes miehistöstä ei ollut saanut lainkaan maissaoloaikaa sopimustensa aikana. Lisäksi 20 % oli ollut maissa vain kerran, ja noin neljännes oli ollut maissa kaksi tai kolme kertaa koko sopimuksen aikana, keskimäärin 6,6 kuukauden aikana: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/shore-leave-crisis-for-seafarers
Aluksen miehistö on eturintamassa uusien polttoaineiden hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä, mutta varustamojen kyvyttömyys kuunnella heidän huolenaiheitaan vaarantaa heidän hyvinvointinsa ja potentiaalinsa ajaa heidät pois alalta. Kansainvälisen merenkulkijoiden hyvinvointi- ja avustusverkoston (ISWAN) tekemä tutkimus merenkulkijoiden suhtautumisesta hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen osoitti, että vaikka energiamurroksen ammatilliset haasteet inspiroivat heitä, vaikutus hyvinvointiin on yleisesti ottaen kielteinen: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/seafarers-and-decarbonisation-stress-fatigue-and-criminalisation-fears
Tämän vuoden merikadettien ryhmä on ensimmäisten joukossa UK:ssa, jotka oppivat uuden opetussuunnitelman mukaisesti. Se on kehitetty koko alan kattavan aloitteen kautta. Aloitetta johti UK:n meri- ja rannikkovartiovirasto (MCA). Oppisuunnitelman tarkoituksena on varmistaa, että taidot pysyvät nykyaikaisen teknologian ja käytäntöjen tasalla. Keskeisiä ovat digitaalisten karttojen, vaihtoehtoisten polttoaineiden ja propulsioiden sekä kyberturvallisuuden ja datataitojen oppimisen sisällyttäminen: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/uk-seafarer-cadets-become-first-to-follow-new-futureproofed-maritime-syllabus/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Mediterranean Shipping Co:n (MSC) käytettyjen alusten kokonaismäärä, jonka se on lisännyt laivastoonsa elokuussa 2020 alkaneen ennennäkemättömän ostoryntäyksen jälkeen – pääasiassa rahtauksen sijaan – on nyt Alphalinerin kuvaileman mukaan 461 käytettyä alusta: https://splash247.com/mscs-secondhand-fleet-frenzy-hits-461-ships/
Genevessä pääkonttoriaan pitävä konttivarustamo MSC ilmoitti, ettei se enää ota vastaan varauksia Maliin turvallisuussyiden ja polttoainepulan vuoksi. Päätös keskeyttää väliaikaisesti aluskäynnit Maliin ja Malista paljastaa kasvavia operatiivisia haasteita yrityksille, jotka navigoivat yhä epävakaammassa Länsi-Afrikan maassa: https://shippingtelegraph.com/container-news/msc-suspends-mali-services-over-fuel-security-concerns/
Ranskalainen konttivarustamo CMA CGM ilmoitti jatkavansa toimintaansa Malissa, joka kamppailee militanttien aiheuttamien häiriöiden kanssa: https://gcaptain.com/shipping-firm-cma-cgm-says-it-will-continue-services-in-mali/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
VLCC-markkinat kukoistavat tällä hetkellä ja ajavat merenkulun vahvinta tuloskehitystä yli kahteen vuoteen. Spot-ansiot saavuttavat $100’000 päivässä keskeisillä reiteillä, ja analyytikot arvioivat, että tämä nousu voi muuttaa säiliöalusten käyttöönottostrategioita pitkälle vuoteen 2026. Rahtimarkkinat ovat nousseet voimakkaasti raakaöljymarkkinoiden kukoistamisen, OPEC+-tuotannon elpymisen ja tiukentuvan tonnistokapasiteetin ansiosta: https://maritime-executive.com/editorials/as-vlcc-market-surges-agility-is-the-new-stability
Kahden Itämerellä säännöllisesti venäläisten varjolaivaston säiliöalusten tankkausta harjoittavan aluksen toiminta osoittaa pakotteiden puutteet ja heikkoudet ulkopolitiikan välineenä. Ne toimivat pääasiassa Riian satamasta Latviassa, Klaipedan satamasta Liettuassa ja Paldiskin satamasta Virossa. Nämä kaksi polttoainesäiliöalusta ovat osa seitsemän aluksen laivastoa, ja ovat vakiinnuttaneet vahvan aseman erittäin kilpailluilla polttoainemarkkinoilla: https://maritime-executive.com/editorials/dark-fleet-bunkering-highlights-sanctions-system-s-weakness
Venäjä on pitänyt yllä tasaista öljykuljetusten vauhtia satamistaan vielä marraskuun alussa huolimatta USA:n pakotteista: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-oil-exports-stable-despite-latest-sanctions-traders-say-and-data-shows/
Venäjän öljynvientiin kohdistuvien länsimaisten pakotteiden kiristyessä sen tuottajat saattavat hyvinkin etsiä Iranista keinoja kiertää rajoituksia ja pitää raakaöljyn virtaus maailmanmarkkinoille. USA:n asettamista pakotteista huolimatta Iranin öljynvienti saavutti lokakuussa seitsemän vuoden ennätyksen, 2,3 miljoonaa barrelia päivässä, nousua viisi vuotta sitten vain 400’000 barrelista päivässä. Saavutus osoittaa Iranin taitoa naamioinnissa ja siirtämisessä sekä Kiinan jatkuvaa kiinnostusta alennettuun raakaöljyyn: https://maritime-executive.com/article/despite-u-s-sanctions-iran-s-oil-exports-hit-record-levels
Viimeisten kolmen kuukauden vilkkaan toiminnan jälkeen Venäjän LNG-laivasto kamppailee pitääkseen vauhtia yllä lähestyvän talven aikana. LNG-alukset ovat tehneet 13 toimitusta Kiinan Beihain terminaaliin elokuun lopusta lähtien, ja toimitukset näyttävät nyt hidastuvan: https://gcaptain.com/russias-lng-shadow-fleet-stalls-as-winter-nears-vessels-idle-or-turn-back/
USA:sta tuodun propaanin määrä Eurooppaan säilyy, vaikka kausiluontoinen kysyntä ei riitä sitä vastaanottamaan: https://www.hellenicshippingnews.com/us-propane-glut-deepens-as-europe-struggles-to-absorb-record-inflows/
UK:ssa pääkonttoriaan pitävän globaalin INEOSin energiadivisioona on allekirjoittanut merkittävän pitkäaikaisen sopimuksen yhdysvaltalaisen energiayhtiön kanssa LNG:n toimittamisesta Eurooppaan vuodesta 2027 alkaen. Uusi sopimus toimittaa jopa 0,5 tonnia LNG:tä vuodessa. Euroopassa on tiukkaa tarjonnasta ja epävakaat hinnat vuosien investointipuutteiden ja poliittisen epävarmuuden jälkeen: https://shippingtelegraph.com/lng-amp-amp-lpg-news/ineos-energy-signs-europe-lng-supply-deal-with-kinetek/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Irtolastialusten hintojen vakiintuminen jatkuu, ja käytettyjen alusten myynnin arvot ovat nousseet tasaisesti. Sekä perinteiset varustamot että sijoitusalan toimijat hyödyntävät tilaisuutta: https://splash247.com/bulker-values-edge-higher-as-buying-interest-firms/
ESL Shipping Oy täytti lokakuussa 75 vuotta. Sen laivasto käsittää tänään 38 eri kokoista kuivarahtilaivaa. Varustamo on vuosikymmenten ajan huolehtinut teollisuutemme ja energiantuottajien raaka-aineiden ympärivuotisesta saatavuudesta ja kantanut osansa maamme viennin varmistamiseen. Viime viikon sijoittajainfossa Aspon johto kuitenkin kertoi suunnittelevansa myös ESL Shippingin myyntiä, mikä herättää monia uusia kysymyksiä nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/porssiyhtio-aspo-suunnittelee-75-vuotiaan-esl-shippingin-myyntia/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Muutaman haastavan vuoden jälkeen Finnlines on palannut kannattavalle uralle ennätyksellisten matkustajaliikennetulojen, vahvempien tulosten ja vihreämpään tulevaisuuteen liittyvien miljardiluokan suunnitelmien ansiosta: https://www.sjofart.ax/nyheter/finnlines-vander-uppat-med-rekord/
Offshore ja merituulivoima:
Maiden välisistä aluekiistoista huolimatta kiinalainen Ming Yang Smart Energy ja filippiiniläinen Buhawind Energy Northern Luzon Corp. (BENLC) kehittävät yhdessä merituulivoimahanketta. Osapuolet ovat allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan (MOU) BENLC:n suunnitteleman 2 GW:n merituulivoimahankkeen yhteisestä toteutettavuustutkimuksesta Ilocos Nortessa, Pohjois-Luzonissa, Filippiineillä: https://www.seatrade-maritime.com/offshore-wind-power/ming-yang-and-buhawind-partner-on-offshore-wind-power-project
Laajojen neuvottelujen jälkeen offshore-energiayhtiöiden ja HM Coastguardin välillä alan standardointijärjestö Offshore Energy UK on ilmoittanut asettavansa tiukan enimmäispainorajan offshore-lauttatyöntekijöille Pohjanmerellä UK:ssa marraskuusta 2026 alkaen: https://maritime-executive.com/article/uk-offshore-industry-imposes-275-pound-weight-limit-on-workers
Lähteiden mukaan Lukoil julisti ylivoimaisen esteen Irakin öljykentällään, ja Bulgaria oli valmiina valtaamaan Burgasin jalostamonsa venäläisyhtiön kansainvälisen toiminnan horjuessa USA:n pakotteiden paineessa: https://gcaptain.com/lukoil-declares-force-majeure-in-iraq-over-us-sanctions/
USA:n valtamerienergiahallintovirasto (Bureau of Ocean Energy Management) on käynnistänyt viranomaisten mukaan mullistavan laajennuksen USA:n merellä tapahtuvaan öljyn- ja kaasuntuotannon kehittämiseen. Viranomaiset ovat ilmoittaneet lopulliset ehdot massiiviselle Amerikanlahden vuokrasopimukselle ja ehdottaneet ensimmäistä kuudesta Cook Inletin vuokrasopimuksesta Alaskassa: https://gcaptain.com/trump-administration-kicks-off-massive-offshore-oil-and-gas-leasing-program/
Euroopan sähkönsiirtoverkko-operaattori (TSO), joka hallinnoi Alankomaiden ja Saksan suurjänniteverkkoja, on saanut valmiiksi viimeisen yhteyden 700 MW:n offshore-yhteydessään: https://www.maritimejournal.com/environment/tennet-delivers-final-700mw-offshore-link/1506055.article
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Svitzer Group ostaa kaksi kolmasosaa norjalaisen hinausyhtiö Buksér og Berging AS:n osakkeista. Yhtiöllä on toimintaa muun muassa Stenungsundissa. Yhtiö säilyttää brändinsä: https://www.sjofartstidningen.se/svitzer-blir-majoritetsagare-i-norsk-konkurrent/
Liikenne Sauezin kanavassa on kasvanut yli 10 %:a viime kuukausina, joka viestii vakauden kasvusta alueella: https://www.hellenicshippingnews.com/traffic-through-egypts-suez-canal-rises-sharply/
CMA CGM Benjamin Franklin on kulkenut Suezin kanavan läpi. Se on suurin kanavaa kahden viime vuoden aikana käyttänyt konttialus. Tämä on myönteinen merkki jättiläisalusten asteittaisesta paluusta tärkeälle kauppareitille: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cma-cgm-benjamin-franklin-becomes-largest-ship-to-transit-suez-canal-in-2-years/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Kiina ja Venäjä ovat ilmoittaneet lisäsuunnitelmista valmistautuakseen arktisen alueen liikennemäärien kasvuun. Viime viikolla Venäjän pääministeri teki valtiovierailun Kiinaan, ja maat pyrkivät vahvistamaan kahdenvälistä kauppaa. Yksi vierailun aikana sovituista päätöslauselmista on suunnitelma kiinalaisten merenkulkijoiden kouluttamiseksi napa-alueiden navigointiin johtavissa Venäjän merenkulkualan oppilaitoksissa: https://maritime-executive.com/article/russia-to-provide-arctic-navigation-training-to-chinese-seafarers
Laaja joukko arktisesta osaamisesta kiinnostuneita toimijoita ympäri Suomen kokoontui kuudenteen Meriverkostopäivään Raumalle 6.11.2025: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriverkostopaiva-tahdonvoimaa-arktisessa-osaamisessa/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
USA:n vilkkain satamakompleksi on ottanut ratkaisevan askeleen kohti meriliikenteen päästöjen poistamista. Long Beachin satamalautakunta äänesti yksimielisesti South Coast Air Quality Management Districtin kanssa tehdyn sitovan sopimuksen hyväksymisestä. Sopimuksessa asetetaan konkreettiset määräajat siirtymiselle nollapäästöiseen infrastruktuuriin: https://gcaptain.com/ports-of-los-angeles-and-long-beach-commit-to-binding-zero-emissions-agreement-with-regulators/
Viimeisen vuoden aikana Qinzhoun satama on laajentanut käsittelykapasiteettiaan lisäämällä kuusi uutta avointa laituripaikkaa kansainvälisten meriliikenneoperaatioiden tukemiseksi ja suurempien alusten vastaanottamiseksi. Etelä-Kiinan Guangxin Zhuangin autonomisella alueella sijaitseva Beibu Gulf Port on saavuttanut merkittävän virstanpylvään, kun sinne saapui kaikkien aikojen suurin, 200’000 tonnin ja 399,8 metriä pitkä, konttialus: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinas-beibu-gulf-port-welcomes-largest-ever-200000-tonne-container-ship/
ShoreLinkin ja Luulajan sataman välinen sopimus allekirjoitettiin tiistaina hankinnan päätyttyä. Uusi sopimus on voimassa jopa 18 vuotta: https://www.sjofartstidningen.se/nuvarande-hamnoperator-fortsatter-i-lulea/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Suomalainen WE Tech Solutions Oy ja Goltens Worldwide ovat allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan edistääkseen, myydäkseen ja toimittaakseen kehittyneitä jälkiasennushankkeita merenkulussa alusten energiatehokkuuden ja päästöjen vähentämisen parantamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/goltens-signs-mou-with-we-tech-solutions-to-accelerate-energy-efficient-marine-retrofits/
Suomalainen teknologiakonserni Wärtsilä toimittaa 282 MW joustavakäyttöisiä moottoreita uuteen datakeskusprojektiin Ohiossa, Yhdysvalloissa: https://navigatormagazine.fi/news/wartsila-engines-selected-to-deliver-reliable-power-for-u-s-data-center/
Gyrokompassi on gyroskoopin muoto, jota käytetään laajalti laivoissa. Se käyttää sähkökäyttöistä, nopeasti pyörivää gyroskooppipyörää ja kitkavoimia, muiden tekijöiden ohella, todellisen pohjoisen löytämiseen hyödyntäen fysiikan peruslakeja, painovoiman vaikutuksia ja Maan pyörimistä: https://www.marineinsight.com/marine-navigation/gyro-compass-on-ships-construction-working-and-usage/
Biologisen likaantumisen ehkäisy on kuuma aihe merenkulussa yleensä ja erityisesti sääntelyviranomaisille. Biosidiset likaantumisenestopinnoitteet, jotka sisältävät ei-toivottujen organismien kasvua hillitseviä aktiiviaineita, voivat ja antavatkin valtavan panoksen globaalin ongelman torjunnassa, mutta itse biosidit ovat tarkkailun alla, vaikka teollisuus pitääkin biosidejä edelleen keskeisenä tekijänä kestävässä merenkulussa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/biocides-a-necessary-tool-for-managing-biofouling/
Kun USA suostui keskeyttämään Kiinassa rakennettujen alusten satamamaksut viime kuun lopulla, yhdysvaltalaiset laivanrakennusalan ammattiliitot tulkitsivat sopimuksen petokseksi. Yhdysvaltalaiset telakat eivät kommentoineet keskeyttämistä virallisesti, mutta niiden työntekijät ilmaisivat äänekkäästi tyytymättömyytensä. Maksujen keskeyttämistä on tulkittu merkiksi kauppapoliittisesta vivustosta, jota Kiina käyttää suurelta osin sen hallitsevan aseman ansiosta harvinaisten maametallien markkinoilla: https://maritime-executive.com/editorials/u-s-shipyard-workers-blast-white-house-s-suspension-of-chinese-ship-fees
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Suomalaisen teknologiayhtiö Wärtsilän mukaan varustamot saattavat olla useanlaisen päästösäännöskokoelman edessä IMO:n uusien hiilineutraaliuspäätösten roikkuessa ilmassa: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-faces-fragmented-emissions-rules-amid-imo-delay-wartsila/
Kiinan toriumkäyttöisen reaktorin tavoitteena on yhdistää energiariippumattomuus strategiseen tasa-arvoon, jotta voidaan tuottaa voimaa laivoille, datakeskuksille ja arktisille tavoitteille. Yhdistämällä suolasulaa hyödyntävän ydinvoiman tekoälyyn ja merenkulun laajentumiseen Kiina pyrkii eristämään itsensä pakotteista ja energiakriisistä muuttaen atomienergian innovaatiot teknologisen itsemääräämisoikeuden suojaksi: https://asiatimes.com/2025/11/chinas-thorium-reactor-aims-to-fuse-power-and-parity/
RightShipin tänään julkaisema uusi 37-sivuinen raportti tekee selväksi kasvavan turhautumisen niiden varustamoiden keskuudessa, jotka investoivat turvallisempiin ja ympäristöystävällisempiin toimintoihin, mutta saavat siitä vain vähän kaupallista tunnustusta. Vain 27 % kyselyyn vastanneista rahdinantajista sanoi tarjoavansa parempia ehtoja tehokkaammille aluksille: https://splash247.com/ambition-is-not-yet-reaching-the-fixture-desk-rightship-warns-of-reward-deficit-for-responsible-owners/
Kolumni: merenkulku on monimutkaisessa vaiheessa hiilestä irtautumisen matkallaan. IMO:n kokonaisstrategia nettonollapäästöjen saavuttamiseksi on edelleen voimassa, vaikka sen nettonollapäästökehyksen virallinen hyväksyminen on viivästynyt. Käytännössä tämä maailmanlaajuisen tason tauko näyttää tasapainottuvan nopeammin etenevillä alueellisilla toimenpiteillä, jotka lisäävät kaupallista ja vaatimustenmukaisuuteen liittyvää painetta varustamoille. Yhdessä ne luovat tilanteen, jossa toimintapaine kasvaa, mutta varmuus siitä, mikä toimii, on edelleen vaikeaa: https://splash247.com/are-shipowners-asking-the-right-questions-of-clean-technology-companies/
Konttivarustamoiden tulokset olivat vaihtelevia laivojen päästötasoja koskevassa tutkimuksessa, kärjessä oli kreikkalaisvarustamo Danaos, joka oli toinen sadan parhaan listalla: https://www.seatrade-maritime.com/containers/liner-shipping-slips-down-the-decarbonisation-table
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Jopa 350 kontin menetys MSC Zoelta vuonna 2019 on saanut hollantilaisen Rijkwaterstaatin ottamaan käyttöön uuden alusliikennepalvelualueen (VTS) päälliköiden opastamiseksi: https://www.maritimejournal.com/ports-and-harbours/container-spill-prompts-new-vts-area-in-netherlands/1506103.article
Laivameklarit ovat vaarassa joutua yhä useampiin oikeudellisiin kiistoihin viikonloppuihin liittyvistä satamamaksuista, jos varustamoiden ja rahdinantajien epäselvät toimintaohjeet altistavat heidät edelleen taloudelliselle riskille, kertoo International Transport Intermediaries Club (ITIC). Äskettäin syntyi erimielisyyttä varustamon ja heidän paikallisen edustajansa välillä, kun purkaus venyi lauantaille ja muodostui 150 %:n ahtauslisämaksu: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/ship-agents-face-growing-risk-of-weekend-charge-disputes-itic/
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 46: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-edges-down-on-weak-capesize-rates/
Markkinaennuste (ING) vuodelle 2026: https://www.hellenicshippingnews.com/fx-outlook-2026-our-main-calls/
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 45: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/Bancosta-Weekly-2025-45.pdf
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 45: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/Intermodal-Report-Week-45-2025.pdf
Polttoaineraportti (ENGINE) Aasia: https://www.hellenicshippingnews.com/east-of-suez-fuel-availability-outlook-25/
Maailmankauppa ja politiikka:
Venäjän lähes täydellinen siirtyminen rupla-juan-kaupankäyntiin on historiallinen virstanpylväs dollarin vastaisessa vuorovaikutuksessa ja viestii moninapaisen rahoitusjärjestelmän syntymisestä. Paikallisessa valuutassa tapahtuvasta kaupasta, johon pakotteet ja välttämättömyys pakottivat, on tullut taloudellisen itsemääräämisoikeuden malli, kun maat BRICS-maista ASEAN-maihin pyrkivät eristämään itsensä USA:n rahoitusvallan alta: https://asiatimes.com/2025/11/de-dollarization-tipping-point-as-multipolar-finance-takes-hold/
Öljyn ylituotanto on nyt 1,9 miljoonaa barrelia päivässä ja saattaa olla jopa 4 miljoonaa barrelia päivässä ensi vuonna sekä painaa maailman hintatasoa. Tosin USA:n pakotteet Venäjän öljyntuotantoon muuttavat tilannetta ja saattavat pitää kasvun kurissa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-oil-glut-will-last-into-2026-heres-why-its-unclear-how-big-it-will-be/
EKP:n selvityksen mukaan heikko kotimainen kysyntä pikemminkin kuin USA:n tullit on pääsyy kiinalaisten tavaroiden dumppaukseen Euroopan markkinoille: https://www.hellenicshippingnews.com/chinese-goods-dumping-started-before-tariffs-ecb-study-finds/
Euroalueen talous näkee toivonkipinää: https://www.hellenicshippingnews.com/ecb-policymakers-gaining-confidence-in-inflation-growth-outlook/
Silti eurooppalainen liiketoiminta näkee USA:n tulleilla olevan ensi vuonna tätä vuotta suuremman vaikutuksen euroalueen talouteen: https://www.hellenicshippingnews.com/european-business-braces-for-greater-impact-from-us-tariffs-in-2026/
Eurooppalaisten sijoittajien usko euroalueen talouteen on hiipinut odottamatta edelleen: https://www.hellenicshippingnews.com/euro-zone-investor-morale-worsens-further-than-expected/
USA:n senaatti hyväksyi maanantaina kompromissin, joka päättää maan historian pisimmän umpikujan valtionhallinnon rahoituksessa. Kompromissi vaatii vielä edustajainhuoneen hyväksynnän: https://www.hellenicshippingnews.com/fx-daily-bittersweet-government-reopening-for-the-dollar/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Kauppa-alusten rekisteröintipaikkaa harkittaessa varustamoilla on laaja valikoima vaihtoehtoja, joilla jokaisella on omat etunsa. Eurooppalaisten lippuvaltioiden joukossa Viro on noussut houkuttelevaksi valinnaksi huippuluokan digitaalisen infrastruktuurinsa, suotuisan finanssipolitiikkansa ja virtaviivaistettujen hallintoprosessiensa ansiosta: https://maritime-executive.com/features/estonia-s-digital-first-ship-registry-a-modern-maritime-flag
EU-komissio käynnisti viime viikolla kestävän liikenteen investointisuunnitelmansa, jossa esitetään kunnianhimoinen etenemissuunnitelma ilmailu- ja vesiliikenteen alojen muuttamiseksi uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden avulla. Suunnitelman tavoitteena on mobilisoida vähintään €2,9 miljardia vuoden 2027 loppuun mennessä vastatakseen viranomaisten kuvailemaan kiireelliseen tarpeeseen lisätä vaihtoehtoisten polttoaineiden tuotantoa: https://gcaptain.com/eu-launches-e2-9b-plan-to-kickstart-green-transport-fuels-but-industry-warns-speed-is-critical/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Usean päivän takaa-ajon ja pattitilanteen jälkeen EUNAVFOR Atalanta -operaation merivoimat nousivat dhow-alukseen, jota oli käytetty emoaluksena useissa merirosvohyökkäyksissä kauppalaivoihin. Merirosvot pakenivat paikalta, ja eurooppalaiset joukot tekevät yhteistyötä Somalian viranomaisten kanssa heidän kiinniottonsa ja syytteeseenpanonsa varmistamiseksi: https://maritime-executive.com/article/fugitive-pirates-reach-somalia-and-evade-capture
Nigerian kansallinen huumelainvalvontavirasto on takavarikoinut tonnin kokaiinia merikontista. Kyseessä on yksi maan tähän mennessä suurimmista takavarikoista ja suurin koskaan raportoitu takavarikko Lagosin Tin Can -satamassa. Huumeet löydettiin desinfioitaessa tyhjiä kontteja, jotka oli tuotu Nigeriaan jälleenvientiä varten. Terminaalin tullialueen valvoja kertoi medialle, että kyseessä oli ensimmäinen ”kovien” huumeiden lähetys hänen yksikkönsä historiassa: https://maritime-executive.com/article/drug-bust-at-lagos-shows-rise-of-west-africa-s-role-in-cocaine-trade
Australian viranomaiset ovat takavarikoineet kokaiinilähetyksen, joka oli piilotettu kontin lattian teräsrakenteisiin. Tämä on jälleen yksi uutuus salakuljettajien ja tulliviranomaisten välisessä kissa ja hiiri -leikissä. Lokakuun 24. päivänä tiedustelupalvelut johdattivat Australian rajavartiolaitoksen virkailijat tarkastamaan Panamasta saapuneen laatikon, joka sisälsi puusäleistä koostuvan lastin. Röntgenkuvauksen yhteydessä he huomasivat lattialautojen alta jotain epätavallista: https://maritime-executive.com/article/australian-police-find-cocaine-stashed-inside-container-s-steel-frame
Merivakuutusyhtiöille merkittävässä päätöksessä hovioikeus on yhtynyt markkinatuomioistuimen näkemykseen siitä, että merivakuutussopimuksen ”maksu ensin” -ehto oli pätevä: https://www.hellenicshippingnews.com/court-of-appeal-upholds-pay-first-provision-in-marine-insurance-policy/
Australian poliisi on nostanut syytteet merimiestä vastaan, jonka väitetään yrittäneen kävellä laituria pitkin kolmen kilon metamfetamiinilaukun kanssa: https://maritime-executive.com/article/seafarer-arrested-on-charges-of-smuggling-meth-into-australia
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
P&I-, meri- ja energiavakuutusten tarjoaja Gard sopi vuoden 2026 vakuutusmaksupolitiikasta äskettäisessä kokouksessaan Frankfurt am Mainissa, Saksassa. Maailman suurin merivakuutusyhtiö palkitsee jäseniään pääomanpalautuksella 17. peräkkäisenä vuonna. Samaan aikaan sen jäsenet joutuvat maksamaan maltillisen vakuutusmaksun korotuksen vuonna 2026, koska on tärkeää säilyttää vakuutustekninen tasapaino: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/marine-insurer-gard-offers-owners-general-discount-amid-moderate-premium-rise/
Järjestöt ja yhdistykset:
Säätila, meriympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
USA:n valtamerienergianhallintavirasto (Bureau of Ocean Energy Management) on ilmoittanut merkittävästä edistyksestä Tyynenmeren alueen kriittisten mineraalivarojen kehittämisessä. Se on saattanut päätökseen Amerikan Samoan rannikon aluemäärityksen ja käynnistänyt Pohjois-Mariaanien saariyhteisön julkisen lausuntokierroksen: https://gcaptain.com/u-s-takes-major-steps-toward-pacific-seabed-mining/
Kiinan ja Cookinsaarten syvenevät taloussuhteet herättävät huolta Etelä-Tyynenmeren alueella. Viime viikolla kiinalainen tutkimusalus saapui Avatiun satamaan, mikä merkitsi syvänmeren tieteellisen tutkimuksen alkua yhteistyössä Cookinsaarten merenpohjan mineraaliviranomaisen (SBMA) kanssa. Se on myös jatkoa aiemmin tänä vuonna julkistetulle viisivuotiselle sopimukselle, jossa Cookinsaaret antoivat Kiinan suorittaa merenpohjan mineraalien etsintää vesillään: https://maritime-executive.com/article/chinese-research-vessel-arrives-in-cook-islands-for-seabed-surveys
YK:n ilmastokokouksen COP30 alkaessa Brasiliassa todellinen ilmastotarina piilee markkinoilla, ei lupauksissa. Kiina on jo muuttanut puhtaan energian globaaliksi teollisuusmoottoriksi, ylittänyt vuoden 2030 tavoitteensa ja dominoinut aurinko-, tuuli-, sähköauto- ja akkuenergiaa. Sen mittakaava muokkaa kustannuksia, kauppaa ja pääomavirtoja, mikä ankuroi uuden aikakauden energiataloudessa: https://asiatimes.com/2025/11/chinas-clean-energy-dominance-is-cop30s-real-story/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Konttialuksen ja huvialuksen törmäys Vancouverin English Bayssä myöhään sunnuntaiaamuna on johtanut liittovaltion tutkijaryhmän lähettämiseen paikalle. Huvialukseen alkoi tulla vettä törmäyksen jälkeen. Poliisin partioalus pelasti kaksi aluksella ollutta ihmistä ja toi heidät turvallisesti maihin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/container-ship-collides-with-pleasure-boat-in-english-bay-probe-launched/
Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd. (“K” LINE) on suorittanut tulipalon sammutustestin, jossa simuloitiin ajoneuvopaloa autonkuljetusaluksessa. Kyseessä on yrityksen ensimmäinen testi, johon liittyy oikeasti palava ajoneuvo: https://www.marineinsight.com/shipping-news/k-line-conducts-first-real-vehicle-fire-test-to-improve-car-carrier-safety/
Tusina kalastajaa on kateissa kahden kiinalaisaluksen kaaduttua Etelä-Korean rannikolla viikonloppuna, mikä johti laajamittaiseen etsintään: https://maritime-executive.com/article/two-chinese-fishing-vessels-capsize-off-south-korea-leaving-12-missing
USA:n liikenneturvallisuuslautakunta (National Transportation Safety Board) kutsuu koolle julkisen kokouksen 18. marraskuuta selvittääkseen konttialus Dalin törmäyksen Francis Scott Keyn siltaan todennäköisen syyn. Törmäyksessä kuoli kuusi ihmistä ja se paljasti systeemisiä haavoittuvuuksia USA:n ikääntyvässä siltainfrastruktuurissa: https://gcaptain.com/ntsb-to-determine-probable-cause-of-baltimore-bridge-collapse/
Maanantai-iltapäivänä Singaporen lipun alla purjehtiva matkustajalautta Horizon 9 ja Norden-varustamon hallinnoima tuotesäiliöalus La Digue törmäsivät toisiinsa. Lautta vaurioitui keulasta vesirajan yläpuolelta, mutta pysyi täysin toimintakunnossa. Säiliöalus ei raportoinut vaurioista. Matkustajien tai miehistön loukkaantumisista tai onnettomuudesta aiheutuneesta saastumisesta ei raportoitu. Tapahtumalla ei myöskään ollut vaikutusta vesiliikenteeseen tai sataman toimintaan: https://splash247.com/ferry-collides-with-product-tanker-in-singapore/
Aluskierrätys, romutus:
Kolumni: pitkään jatkunut keskustelu siitä, ovatko Baselin yleissopimus vuodelta 1989 (BC) ja Hongkongin yleissopimus vuodelta 2009 (HKC) ristiriidassa keskenään, on jakanut poliittisia päättäjiä, laivanvarustajia ja ympäristöaktivisteja vuosien ajan. Usein väitetään, että Baselin yleissopimuksen tiukka vaarallisten jätteiden vientivalvonta on ristiriidassa Hongkongin yleissopimuksen pyrkimysten kanssa luoda toimiva maailmanlaajuinen kehys alusten kierrätykselle. Tämä näkemys kuitenkin ymmärtää väärin ”ristiriidan” käsitteen kansainvälisessä oikeudessa. Näiden kahden järjestelmän välinen jännite ei ole oikeudellinen – se on taloudellinen ja poliittinen: https://maritime-executive.com/editorials/op-ed-basel-and-the-hkc-are-legally-compatible
Kolme kuukautta Hongkongin yleissopimuksen (HKC) voimaantulon jälkeen laivojen kierrätysteollisuus näyttää paljolti samalta. Telakat ovat edelleen kiireisiä, paperityöt kasvavat jatkuvasti, eikä yleissopimuksen lupaama laaja uudistus ole vielä muotoutunut. Tämä hidas alku ei ole yllätys. Alalla oli yli vuosikymmen aikaa valmistautua. Edistyksen todellinen ajuri ei ole ollut sääntely, vaan rahoitus: https://maritime-executive.com/editorials/the-hong-kong-convention-is-here-but-compliance-alone-will-not-save-it
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Merenkulku on kohdannut viime vuosina poikkeuksellisen häiriön ajanjakson Punaisenmeren kriisistä ja Ukrainan konfliktista Kaakkois-Aasian jatkuviin merirosvouhkiin. Näiden haasteiden kanssa opitut asiat muokkaavat tapaamme lähestyä meriturvallisuutta maailmanlaajuisesti. Merkittäviä haasteita on vielä edessä: mm. alueelliset konfliktit ja merirosvous, ajelehtivat miinat, kyberturvallisuus ja tekoäly sekä huumausaineiden salakuljetus ja merenkulkijoiden kriminalisointi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/maritime-security-navigating-an-era-of-unprecedented-challenges/
Huthit ovat virallisesti ilmoittaneet keskeyttäneensä merihyökkäyksensä Israeliin ja purkaneensa niin kutsutun merisaartonsa Israelin satamiin. Tämä ilmoitus ilmestyi Hamasin sotilassiivelle Kata’ib al-Qassamille lähetetyn kirjeen lopussa. Kirjeen lähetti vastavalittu huthien esikuntapäällikkö Yousef Hassan Al-Madani, joka seurasi Mohammed Al-Ghamaria tämän kuoltua Israelin ilmaiskuissa: https://splash247.com/houthis-signal-end-to-red-sea-attacks-as-shaky-ceasefire-holds/
Huthien johdon lähipiiriin kuuluvat uhrit ovat heikentäneet mielialaa ja herättäneet syytöksiä. Huthi-koalition sisäisiä poliittisia erimielisyyksiä on tuotu julki ja kriitikoita on pidätetty. Avustusjärjestöjen paikallisia ja kansainvälisiä työntekijöitä on pidätetty. Huthien kovan linjan kannattaja syytti Saudi-Arabiaa sisäisten erimielisyyksien lietsomisesta ja tulitaukoehtojen rikkomisesta. Huthijoukot on siirretty Saudi-Arabian rajaseuduille: https://maritime-executive.com/article/tensions-within-houthi-leadership-could-increase-threat-to-shipping
Kiinan laivaston (PLAN) 48. saattoryhmä on ottanut vastuulleen Kiinan laivaston läsnäolon ylläpitämisen Punaisellamerellä ja Adeninlahdella. Se alkaa todennäköisesti 10 kuukautta kestävällä komennuksella, joka sijaitsee Project 141:n ulkomaan tukikohdassa Doralehissa Djiboutissa. 48. ryhmä lähti liikkeelle Qingdaosta Kiinan Shandongin maakunnasta, Pohjoisen laivaston kotipaikasta, 11. lokakuuta: https://maritime-executive.com/article/chinese-48th-escort-group-takes-over-in-djibouti
Pakistanin laivaston sotalaiva on saapunut Bangladeshin satamaan ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1971 Bangladeshin vapaussodan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/pakistan-navy-warship-docks-in-bangladesh-for-the-first-time-since-1971/
Historian havinaa:
Eteläkorealaiset arkeologit ovat löytäneet 600 vuotta vanhan rahtilaivan jäänteet maan länsirannikon merenpohjasta. Löytö tarjoaa harvinaisen käsityksen siitä, miten tavaroita ja veroja kuljetettiin Joseon-dynastian aikana (1392–1910): https://www.marineinsight.com/shipping-news/south-korea-raises-600-year-old-joseon-era-cargo-ship-from-seabed/
Kun Sun Xiushun matkusti Guineaan hieman yli 10 vuotta sitten, hän oli tuntematon laivanvarustaja, joka halusi epätoivoisesti pysyä alumiinialalla. Hän huomasi Länsi-Afrikan maan olevan ebolaepidemian kourissa, ja jopa kovimmat sijoittajat vetäytyivät. Hän tarvitsi bauksiittilähteen korvaamaan Indonesian. Tämä tarkoitti Guinean metsäisten sisämaiden esiintymien yhdistämistä Kiinan laajaan sulattojen ekosysteemiin. Se vaati proomuja, kelluvia nostureita ja ensimmäisen uuden rautatieyhteyden puoleen vuosisataan, mutta maasta tuli maailman tärkein viejä ja elintärkeä toimittaja maailman johtaville metallimarkkinoille, tehden itsestään samalla miljardöörin: https://gcaptain.com/the-shipping-mogul-who-carved-a-route-to-chinas-african-mining-prize/
Marraskuun 10. päivänä tulee kuluneeksi 50 vuotta Edmund Fitzgeraldin haaksirikosta, joka on kuuluisin Suurten järvien haaksirikko ja alueen merenkulkuperinteen pysyvin mysteeri: https://maritime-executive.com/article/50-years-later-the-wreck-of-the-edmund-fitzgerald-remains-a-mystery
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/

