Merenkulun uutisia 10.11.2025, päivitys klo 15.00: tekoäly palonsammutukseen, SAMK, Wärtsilä, markkinoiden muutoksista, pakotteiden vaikutuksia, Godby Shipping, Wasaline myyty, Ruotsin jäänmurrosta, Almaco, AxYards, ABB, NAPA NZF:stä, Viking Linesta, raportteja, kaupallisista jännitteistä, IMO kriisissä, rikolliset soluttautuvat, merirosvoja Intian valtamerellä.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

Almaco Group: https://fi.wikipedia.org/wiki/Almaco  

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Etelä-Korea on julkistanut läpimurron laivojen paloturvallisuusteknologiassa testaamalla onnistuneesti tekoälypohjaista autonomista sammutusjärjestelmää, joka pystyy havaitsemaan ja sammuttamaan öljypaloja laivaston aluksissa ilman ihmisen puuttumista asiaan: https://splash247.com/korean-ai-fire-system-passes-sea-trials/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Kolumni: Raportit häikäilemättömien miehistöagenttien hyväksikäyttämistä merenkulkijoista aiheuttavat aina närkästystä merenkulkumaailmassa, ja syystäkin. Yhdenkään merenkulkijan ei pitäisi joutua maksamaan palkkioita agenteille, jotka käyttävät hyväkseen heidän työtarvettaan. Mutta jos todella haluamme ratkaista tämän ongelman, meidän on oltava rehellisiä laajemmista ongelmista, jotka mahdollistavat sen jatkumisen: https://splash247.com/tackling-the-root-causes-of-seafarer-exploitation/

Satakunnan ammattikorkeakoulun ja Tasmanian yliopiston Australian Meriakatemian (Australian Maritime College, AMC) välillä kirjoitettiin yhteistyösopimus Memorandum of Understanding (MOU) vuonna 2022. Molemmat ovat jäseninä Kansainvälisessä Merenkulkuyliopistojen järjestössä, IAMU:ssa. SAMK:lla ja AMC:llä on ollut kaksi yhteistä IAMU- projektia, joista isommassa tutkittiin konemestarien työnkuvaa autonomisissa aluksissa. Tutkijat ovat tehneet myös lukuisia tutkimusartikkeleita yhdessä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/laivakaupoista-monipuoliseen-samk-amc-yhteistyohon/

Teknologiakonserni Wärtsilä ja Sinocrew Maritime Services, johtava integroitujen miehistönhallinta- ja merikoulutuspalveluiden tarjoaja kansainväliselle merenkulkualalle, ovat vihkineet käyttöön edistyneen merisimulaatiokeskuksen Beihaissa, Kiinassa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/wartsila-sinocrew-inaugurate-advanced-international-training-centre-for-seafarers/

Yhteensä 83 merenkulkijoille suunnattua palvelua tarjoavalta organisaatiolta 25 maassa saatujen vastausten perusteella merenkulkijoiden maissa viettämä aika merenkulkijoiden keskuksissa on laskenut 61 %:a pandemian alusta lähtien. Jopa niistä merenkulkijoista, jotka onnistuvat käymään hyvinvointikeskuksissa, 68 %:a viettää siellä alle kaksi tuntia: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/shore-leave-has-never-recovered-from-the-pandemic

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

A.P. Moller-Maersk A/S:n osakkeet laskivat sijoittajien pettymyksen vuoksi, kun konttilaivajätin koko vuoden tulosennuste parani odotettua vähemmän. Maerskin oikaistu tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia tulee olemaan $9–$9,5 miljardia vuonna 2025, kun aiempi ennuste oli $8 miljardia, Kööpenhaminassa sijaitseva yhtiö ilmoitti torstaina. Analyytikot arvioivat keskimäärin tulokseksi $9,11 miljardia: https://gcaptain.com/maersk-slides-as-investors-brace-for-bleak-quarters-ahead/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Kun VLCC-yhteisö kokoontuu Dubaissa Bahri-viikon merkeissä, kaikki katseet ovat jälleen OPECin ja Lähi-idän tuotantopolitiikassa. OPEC+ -jäsenet, Saudi-Arabian johdolla, ovat alkaneet purkaa vapaaehtoisia tuotantoleikkauksiaan, ja tarjonnan palautuminen muokkaa vauhtia sekä öljy- että säiliöalusmarkkinoilla. Yli vuoden kestäneen öljymarkkinoiden tiukkuuden jälkeen tuotannon nosto on vakiinnuttamassa Lähi-idän VLCC-kysynnän keskeiseksi veturiksi: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/the-middle-east-reclaims-its-key-role-in-the-vlcc-market

Newyorkilaisen välittäjäyrityksen Poten & Partnersin tilastojen mukaan sopimusten aalto on nostanut erityisesti suurempien Suezmax- ja VLCC-kokoisten säiliöalusten tilauskannan 16 %:in nykyisestä laivastosta, ja tulevina viikkoina on puhetta uusista sopimuksista. Vahva rahtitaso, pakotteet, Kiinan varastojen kasvattaminen ja vaatimaton laivaston kasvu ovat vaikuttaneet säiliöalusten hintoihin tänä vuonna, mutta varustamoiden kannattaa pitää silmällä pitkän aikavälin trendejä: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/bullish-tanker-owners-weigh-up-more-newbuildings

Rakenteelliset markkinoiden muutokset, eivät pelkästään barrelimäärät, tuovat voimaa raakaöljyn kuljetuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/structural-market-shifts-not-just-barrels-powering-the-dirty-rally/

Brasilian öljynviennistä on tulossa iso tekijä säiliöalusten rahtimarkkinoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-brazil-crude-oil-exports-a-new-factor/

Venäjän ystävällismieliseksi luokittelema Saudi-Arabia myy öljyä alennuksella Aasiaan, mikä on Venäjän öljykaupalle elintärkeä markkina-alue: https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/271d0523-555a-45dc-8d0e-b56c869d18a9

Kaksi säiliöalusta, jotka kuljettavat noin 1,5 miljoonaa barrelia venäläistä Urals-raakaöljyä, on ankkuroitunut merelle Suezin kanavan molempiin päihin. Tämä on ilmeinen merkki Venäjän vaikeuksista myydä öljyä länsimaiden viime kuussa tiukentuneiden pakotteiden jälkeen: https://gcaptain.com/two-tankers-with-russian-oil-drop-anchor-at-sea-in-sign-sanctions-hit-sales/

Euroopan kaasuvarastojen täyttöaste on 83 %:a, joka on alin määrä kymmeneen vuoteen talven alla. Vaikka tilannetta pidetään haavoittuvana, syytä paniikkiin ei liene, koska markkinoille tulevan LNG:n määrä on suuri: https://www.hellenicshippingnews.com/european-gas-storage-this-winter-looks-a-bit-fragile/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Godby Shipping suunnittelee kahden uuden laivan rakentamista Kiinassa laivastonsa päivittämiseksi. Näin sanoo yhtiön toimitusjohtaja Dan Mikkola haastattelussa Ålands Radiolle: https://www.sjofartstidningen.se/godby-shipping-planerar-for-nybyggen/

Yksi Euroopan suurimmista lauttayhtiöistä, DFDS, ilmoitti useista uudelleenjärjestelyistä julkaistuaan pettymykselliset taloudelliset tulokset kolmannelta neljännekseltä. Yhtiö oli sanonut, että vuosi 2025 olisi siirtymävuosi, sillä se loisi perustan taloudellisen suorituskyvyn parantamiselle, ja nyt se lisää irtisanomisia, kustannusleikkauksia ja etsii uutta toimitusjohtajaa: https://www.maritime-executive.com/article/shake-up-at-dfds-as-ferry-operator-looks-to-accelerate-financial-turnaround

Pandemia osoitti, että häiriöt ja kaaos voivat hyödyttää konttiliikennettä ja että tullit ovat hyödyllisiä myös joillekin. Etelä-Amerikan soijapapujen kysynnän kasvu on suora seuraus USA:n presidentin kauppapolitiikkaan. BIMCO analysoi tällä viikolla Kiinan ja USA:n välisen kauppasopimuksen hyödylliseksi molemmille maille ja kuivarahtimarkkinoille: https://www.seatrade-maritime.com/containers/us-china-trade-deal-a-zero-sum-game-for-shipping-

Vallitseva myötätuuli irtolastimarkkinoilla saattaa tuudittaa väärään toivorikkauteen ensi vuodesta ja siitä eteenpäin: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulks-looming-divide/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Stena Line laajentaa Itämerellä hankkimalla NLC Ferry Ab Oy / Wasaline -yhtiön ja siten Uumajan ja Vaasan välisen laivayhteyden toiminnan: https://www.wasaline.com/fi/portfolio-item/stena-line-ostaa-wasalinen/

Gotland Alandia Cruises ilmoitti syyskuussa suunnittelevansa 41 työntekijän irtisanomista Birka Gotlandilla. Irtisanomiset koskivat Viking Linen palveluksessa olevaa henkilöstöä. Viking Linen ja Seko Sjöfolkin välisten neuvottelujen jälkeen on nyt selvää, että irtisanomisia tulee olemaan huomattavasti vähemmän: https://www.sjofartstidningen.se/farre-an-aviserat-sags-upp-fran-birka-gotland/

Viime maanantaista alkaen Marcus Risberg on Viking Linen uusi toimitusjohtaja. Hän ottaa tehtävän vastaan ​​Jan Hansesilta, joka on toiminut tehtävässä hieman yli kymmenen vuotta. Marcus Risberg siirtyi tehtävään Destination Gotlandin toimitusjohtajan tehtävästä ja on aiemmin toiminut Tallink Silja Swedenin toimitusjohtajana: https://www.sjofartstidningen.se/nu-har-risberg-tagit-over-rodret/

Nykyluonteisen risteilytoiminnan voidaan katsoa alkaneen 1960 – luvun lopulla. Eli kehityksellä on historiaa jo lähes 60 vuotta. Historian valossa on paikallaan hahmotella, miltä tulevaisuus näyttää tai voi näyttää. Tämä artikkeli on tarkastelu, jossa arvioidaan tulevaisuuden näkymiä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/vielako-risteilylaivojen-kasvu-jatkuu/

Offshore ja merituulivoima:

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Panaman kanavaviranomainen on vuodesta 2023 lähtien määrännyt häiriömaksun aluksille, jotka eivät ole olleet vaatimustenmukaisia. Maksun määrä vaihteelee $15’000 – $250’000 ja varustamot raportoivat maksun myös määrätyn. Maksu on usein määrätty muiden palvelujen, kuten hinaus-, kiinnitys- ja luotsausmaksun, yhteydessä: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-canal-disruption-charges-2/

Panaman kanavan pääjohtaja osallistui CNBC:n vanhemman toimittajan moderoimana pidettyyn keskusteluun Houstonin kansainvälisessä merikonferenssissa (HIMC). Hän puhui kaasuputken strategisesta kehittämisestä ja kahden sataman rakentamisesta kanavan molempiin päihin: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/panama-canal-pushes-ahead-with-strategic-developments/

Suezin kanavaviranomainen (SCA) on tavannut 20 laivayhtiön ja laivayhtiöiden edustajia keskustellakseen Punaisenmeren ja Bab el-Mandebin alueen kehityksestä yrittääkseen saada heidät palaamaan Euroopan ja Aasian yhdistävän tärkeän vesiväylän kautta kulkemaan: https://www.seatrade-maritime.com/containers/suez-canal-authority-seeks-container-lines-return

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Venäläinen LNG:tä kuljettava alus Buran, maan nk. varjolaivastosta, taistelee paksuuntuvaa merijäätä vastaan ​​Koillisväylällä, mikä korostaa Venäjän kohtaamia riskejä arktisen alueen energian viennin ylläpitämisessä talven saapuessa. Alus on osa säiliöaluslaivastoa, joka toimii länsimaisten vakuutus- ja seurantajärjestelmien ulkopuolella sen jälkeen, kun pakotteet rajoittivat Venäjän energian vientiä: https://gcaptain.com/russia-pushes-shadow-fleet-to-limit-as-lng-carrier-struggles-through-early-arctic-ice-on-northern-sea-route/

Ruotsalaisten jäänmurtajien miehistöjen paikallisten sopimusten pitkäaikainen allekirjoitusprosessi on saanut uuden käänteen. Keskiviikkona ammattiliitto Saco-S irtisanoi paikallisen työehtosopimuksen Ruotsin merenkulkulaitoksen kanssa: https://www.sjofartstidningen.se/facket-sager-upp-isbrytaravtal-med-sjofartsverket/

Ruotsin merenkulkulaitos ilmoitti tiistaina, että eteläkorealainen HD Hyundai Heavy Industries oli jättänyt voittavan tarjouksen Ruotsin uuden jäänmurtajan hankintamenettelyssä. Päätöksestä on kuitenkin valitettu, joten ei ole vielä varmaa, että eteläkorealainen telakka voittaa urakan: https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsverket-vi-foljer-bara-lagen/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Helsingin yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan Helsingin Satama on merkittävä talouden ja työllisyyden moottori. Satamatoiminnan taloudellinen kokonaisvaikutus on vuosittain €4,2 miljardia ja työllisyysvaikutukset yhteensä yli 39 000 henkeä: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/tuore-vaikuttavuustutkimus-meriteitse-saapuvat-matkailijat-tuovat-lahes-miljardin-helsingin-seudun-talouteen/

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi 4.11. kokouksessaan satamatunnelin tarkistetun asemakaavan. Päätös merkitsee tärkeää edistysaskelta Länsisatamasta Länsiväylälle suunnitellussa tunnelihankkeessa: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/satamatunnelin-tarkistettu-asemakaava-etenee-kaupunginhallitukseen/

Kiina ja USA ovat tänään lykänneet keskinäisiä satamamaksujaan vuodeksi, mikä on monien varustamojärjestöjen suuri helpotus. Yhdysvaltalaiset ammattiliitot puolestaan ​​ovat arvostelleet USA:n presidentinhallintoa sen vastustaessa politiikkaa, jonka tarkoituksena oli tukea amerikkalaista laivanrakennusta. USA:n ja Kiinan 14. lokakuuta käyttöön ottamat kiistanalaiset satamamaksut päättyivät tänään klo 13.01 Pekingin aikaa maiden presidenttien äskettäisen huippukokouksen jälkeen: https://splash247.com/sino-us-port-fee-truce-comes-into-effect/

AP Moller – Maersk on avannut Aasian ja Tyynenmeren alueen suurimman sopimuslogistiikkakeskuksensa, Maersk Mega Distribution Centren (Mega DC). Mega DC kattaa lähes 180’000 neliömetrin kokonaisalueen ja 100’000 lavapaikkaa, mikä lisää yhtiön läsnäoloa Malesiassa yli 30 %:lla: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-logistics/maersk-mega-logistics-centre-in-malaysia

Satamatyöntekijöiden ammattiliitot jatkavat maailmanlaajuista satamien ja terminaalilogistiikan toimijoiden pyrkimysten vastustamista prosessien automatisoimiseksi tehokkuuden parantamiseksi. Ryhmä ammattiliittoja ilmoitti muodostaneensa liittouman, jonka tarkoituksena on taistella automaatiota vastaan sillä perusteella, että se vie satamatyöntekijöiden työpaikkoja: https://maritime-executive.com/article/unions-form-global-alliance-to-oppose-port-automation

Jemenin Ras Isan rannikkoalueelta 5. marraskuuta otetut satelliittikuvat viittaavat siihen, että huthit ovat viime viikkoina laajentaneet kapasiteettiaan kappaletavararahdin käsittelyyn. Viime aikoihin asti Ras Isa oli hyvin alkeellinen satama, joka käsitteli vain öljytuotesäiliöaluksia: https://www.maritime-executive.com/article/houthis-develop-general-cargo-handling-at-ras-isa

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalaisyhtiö ALMACO avaa uuden pääkonttorin Quebec Cityyn ja ottaa johtavan roolin Kanadan rannikkovartioston uuden lippulaivan, Polar Maxin, kehittämisessä; aloite, joka syventää yrityksen jo ennestään vahvaa globaalia verkostoa:

Itämeren keskellä, kahden valtion välissä, Ahvenanmaalla on mahdollisuus varmistaa oman laivastonsa tulevaisuus ja tulla sekä Suomen että Ruotsin palvelukumppaniksi; AxYardsilla on potentiaalia tulla tekniseksi keskukseksi ja tärkeäksi alihankkijoiden hankkijaksi: https://www.sjofart.ax/nyheter/analys-axyards-kan-bli-en-tungviktare/

ABB on solminut sopimuksen Helsinki Shipyardin kanssa täydellisen sähkövoima- ja propulsioratkaisun toimittamisesta jäänmurtaja Polar Maxiin, jonka odotetaan toimitettavan Kanadan rannikkovartiostolle vuoteen 2030 mennessä: https://www.sjofart.ax/nyheter/abb-driver-kanadas-nya-isbrytare/

Sähköveneyritys Candela on saanut jälleen suuren tilauksen P-12-sähkökäyttöisistä kantosiipialuksistaan, tällä kertaa Malediiveilta. Yhtiöllä on nyt noin 50 lautan tilauskanta: https://www.sjofartstidningen.se/ny-stororder-till-candela/

Merenkulkualan päätöksenteon tukijärjestelmiä toimittava Cetasol on solminut kumppanuuden Furuno Swedenin kanssa iHelm-ratkaisun parissa. Yhteistyössä yhdistyvät Furunon navigointi- ja viestintäteknologia iHelm-järjestelmään, joka reaaliaikaisen päätöksenteon tuen avulla voi auttaa operaattoreita säästämään polttoainetta, valvomaan aluksen suorituskykyä ja maksimoimaan käyttöajan: https://www.sjofartstidningen.se/cetasol-och-furuno-inleder-strategiskt-samarbete/

Työveneala on kypsä automatisoinnille. Kysymys kuuluu, miten aluksen miehistö voi siirtyä maissa tapahtuvaan navigointiin ja hallintaan. Opittavaa on vielä paljon: https://www.maritimejournal.com/industry-news/workboats-are-ready-for-automation-the-question-is-are-we/1506036.article

Etelä-Korean omistamalla Philly Shipyardilla USA:ssa ei tällä hetkellä ole kykyä rakentaa ydinkäyttöistä sukellusvenettä Etelä-Korean pääministerin mukaan. Hänen kommenttinsa tulevat sen jälkeen, kun USA:n presidentti kirjoitti viime viikolla sosiaalisessa mediassa antaneensa Etelä-Korealle hyväksynnän ydinsukellusveneen rakentamiselle ja että se rakennettaisiin Philadelphian telakalla: https://gcaptain.com/south-korea-pm-says-philly-shipyard-not-ready-for-nuclear-subs-contradicting-trump/

USA:n liittovaltion maahanmuuttoviranomaiset suorittivat viime viikolla kohdennetun valvontaoperaation nimeämättömälle louisianalaiselle telakalle, minkä seurauksena pidätettiin 25 Hondurasin kansalaista, jotka työskentelivät hitsausurakoitsijalle, jonka väitetään laiminlyöneen työsuhteen todentamisvaatimukset: https://gcaptain.com/ice-targets-louisiana-shipyard-in-major-immigration-enforcement-operation/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

NAPA:n toimitusjohtajan näkemys IMO:n nettonollapäätöksen siirtymisen hyödyistä ja haitoista: https://www.hellenicshippingnews.com/napa-on-mepc-es-2-and-fueleu-maritime/

EU:n merenkulun päästöt olivat viime vuonna korkeimmillaan sen jälkeen, kun mittaukset aloitettiin vuonna 2018. Päästöjen määrä kasvoi 13 %:a pääasiassa Punaisella merellä tapahtuneiden Huthien hyökkäysten takia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/eu-shipping-emissions-hit-an-all-time-high-in-2024-since-official-reporting-began/  

Viking Linen visio maailman suurimmasta täyssähköisestä matkustaja- ja autolautasta koki takaiskun, kun EU:n innovaatiorahasto hylkäsi hakemuksen viime viikolla. Varustamo kuitenkin päättää jatkaa, aivan yhtä päättäväisesti kuin silloin, kun M/S Viking Grace toi nesteytetyn maakaasun maailmankartalle: https://www.sjofart.ax/nyheter/eu-sager-nej-till-projekt-helios/

Ruotsalaisten varustamojen vaihtoehtoisten polttoaineiden valinta ei perustu yksinkertaisiin rationaalisiin päätöksiin. Myös sosiaalisilla suhteilla ja verkostoilla on tärkeä rooli. Tämä käy ilmi uudesta toteutettavuustutkimuksesta, joka on osa Lighthousen toteuttamaa Ruotsin liikennehallinnon kestävän merenkulun ohjelmaa: https://www.sjofartstidningen.se/sociala-relationer-paverkar-branslevalet/

Net Zero Marine (NZM) on ottanut käyttöön Lontoon ikonisen Thames-joen suurimman maasähköjärjestelmän yhteistyössä hinaajajätti Svitzerin kanssa: https://www.maritimejournal.com/vessels/largest-thames-shorepower-system-switched-on/1505905.article

AYK Energy on saanut päätökseen merkittävän akkujen uusimisprojektin, jossa se toimittaa edistyneitä meriakkuja neljään hybridihinaajaan, jotka toimivat Chevron Australian Gorgon LNG -terminaalissa Länsi-Australiassa: https://www.maritimejournal.com/vessels/ayk-powers-svitzer-hybrid-tug-battery-renewal/1505931.article

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 45: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/Weekly-Ship-Recycling-Report-01-November-07-November-2025.pdf

Irtolastimarkkinat (Baltic Exchange) viikolta 45: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesizes-moved-higher-last-week/

Irtolastiraportti (Baltic Exchange) viikolta 45: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-hits-over-three-week-high-ends-week-firmer/

Konttialusten aikarahtausindeksi (VHBS) viikolta 45: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/New-Contex-Commentary-2025-week-45.pdf

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 45: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-up-8-last-week-3/

Markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 45: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/11/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-45.pdf

Säiliöalusraportti (Baltic Exchange) viikolta 45: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-vlccs-retreated/

Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 45: https://www.gibsons.co.uk/report/trumps-energy-agenda-2-0/

Maailmankauppa ja politiikka:

Nykytila on vain hengähdystauko maailmankaupassa. Kaupasta on tullut geopoliittinen työkalu, joka ei vähennä kaupan jännitteitä eikä ailahtelevuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/global-trade-respite-but-no-relief/

Hyödykkeiden hintojen odotetaan laskevan kuuden vuoden alimpaan tasoon ensi vuonna, kun öljyn ylituotanto laajenee. Maailmanpankki ennustaa hintojen laskevan 7 %:a sekä tänä että ensi vuonna. Syynä on maailman heikko talouskasvu, kasvava öljyn ylijäämä ja sitkeä poliittinen epävarmuus: https://www.hellenicshippingnews.com/commodity-prices-to-hit-six-year-low-in-2026-as-oil-glut-expands/

Kasvavat kaupalliset jännitteet, kun Kiinan kotimaan kauppa ei vedä ja kaupan esteet Amerikan markkinoille kasvavat, vaikuttavat shokkina Euroopan markkinoilla. Kiina tulee kilpailemaan Euroopan markkinoille entistä enemmän ja toisaalta Euroopan maiden vienti Kiinaan ja kolmansiin maihin kärsii: https://www.hellenicshippingnews.com/rising-trade-tensions-unveil-europes-china-shock-2-0/

Kiinan vienti supistui odottamatta lokakuussa, kun maailmanlaajuinen kysyntä ei kyennyt kompensoimaan USA:han suuntautuvien toimitusten syvenevää laskua. Tämä oli isku jo ennestään hidastuvalle Kiinan taloudelle kotimaisen kulutuskysynnän ja investointien ollessa heikkoja: https://gcaptain.com/chinas-export-engine-sputters-in-october-as-us-shipments-crater/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Euroopan unioni kehotti perjantaina Kreikkaa tehostamaan toimiaan Venäjän öljynvientiin käyttämän ”varjolaivaston” toiminnan hillitsemiseksi, koska se kiertää eurooppalaisia ​​pakotteita: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/eu-calls-on-greece-to-take-action-against-russias-shadow-fleet/

Kolumni: Kansainvälinen merenkulkujärjestö (IMO) saattaa olla ajautumassa itse aiheuttamaansa myrskyyn. Sen jälkeen, kun sen Net Zero Framework ajoi karille maailmanlaajuisen kiistan keskellä, sääntelyviranomaisen kriitikot haistavat verta vedessä. Radikaalien muutosten vaatiminen saavutti huippunsa, kun SeaFeedbackin toimitusjohtaja ja perustaja, tohtori Emma Gillett, leimasi IMOn pirstaloituneeksi rakenteeksi ja valvonnan halvaantumisesta torstain Splash-artikkelissa. Tämä yhteenveto on saanut vastakaikua eri puolilla alaa viime kuussa: https://splash247.com/divided-we-flounder-imos-regulatory-reckoning/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Rikolliset hyödyntävät olemassa olevia logistiikka-alan kuljetusverkostoja huumeiden, aseiden, rahan ja muiden laittomien tuotteiden salakuljettamiseen. EU tasolla on lisäksi havaittu, että järjestäytynyt rikollisuus pyrkii soluttautumaan pysyvästi kuljetus- ja logistiikka-alan rakenteisiin edistääkseen toimintansa sujuvuutta. Torjuakseen tätä riskiä Alankomaiden lainvalvonta viranomaiset ideoivat Transport Facilitated Organized Crime -projektin (TFOC), jonka tavoitteena on estää rikollisten pääsy kuljetusketjuihin, suojata alan toimijoita sekä torjua yhteistyössä kuljetus- ja logistiikka-alan kanssa yhteiskuntaan kohdistuvia uhkia. Kansalliset viranomaiset toteuttavat projektia yhteistyössä Europolin ja sen jäsenvaltioiden kanssa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/tulli-jarjestaytyneen-rikollisuuden-toimintaa-ja-vaikutusta-torjutaan-yhteistyolla/

Neljää Kreikan rannikkovartioston ylempää upseeria syytetään vuoden 2023 Pyloksen haaksirikosta, jossa kuoli ainakin 82 ja jopa 650 ihmistä. Uhrit väittävät, että rannikkovartioston ensihoitajien toimet vaikuttivat onnettomuuteen ja että rannikkovartiosto on yrittänyt peitellä kaikkia väärinkäytöksiä uppoamista edeltävinä tunteina: https://www.maritime-executive.com/article/chief-of-hellenic-coast-guard-faces-charges-for-migrant-boat-sinking

Asukkaat valittavat hajuista ja eläinten oikeuksia puolustavat järjestöt protestoivat tilannetta vastaan, kun Turkin viranomaiset edelleen kieltävät karja-aluksen purkamisen yli kahden viikon odottelun jälkeen. Ongelmat laivan eläinten asiakirjoissa ovat aiheuttaneet aluksen pitämisen laiturissa. Aluksen varustamo on varoittanut 48 eläimen kuolleen ja tarvikkeiden loppuvan alukselta: https://maritime-executive.com/article/livestock-carrier-stranded-off-turkish-coast-as-activists-demand-action

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

EU:n MRV- ja FuelEU Maritime-määräysten takia tulee tehtäväksi tarkastusaluskäynnit, kun ne tulevat täysimääräisesti voimaan ensi vuonna. Käynti voi olla virtuaalinen tai fyysinen: https://www.hellenicshippingnews.com/site-visit-requirements-under-eu-mrv-and-fueleu-maritime/

Järjestöt ja yhdistykset:

Säätila, meriympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Supertaifuuni Fung-Wong iski Filippiinien koillisosaan sunnuntai-iltana 51 m/s ja puuskissa 64 m/s nopeudella puhaltavien tuulien voimalla, raportoivat paikallisviranomaiset: https://gcaptain.com/super-typhoon-fung-wong-makes-philippine-landfall/

Miksi Islanti olisi oikea valtio johtamaan arktisten maiden toimintaa polaarimerenkulun päästöissä: https://www.hellenicshippingnews.com/why-iceland-must-lead-arctic-nations-on-on-shippings-polar-fuels/

Tutkijat varoittavat, että syvänmeren kaivostoiminnasta aiheutuvat mutapilvet voivat näännyttää pieniä meren eläimiä, häiritä ravintoketjuja ja uhata kalastusta. Uuden tutkimuksen mukaan syvällä valtameressä sijaitsevien mineraalien poraamisella voi olla valtavia seurauksia meren ravintoverkon ytimessä oleville pienille eläimille – ja se voi lopulta vaikuttaa kalastukseen ja lautasillamme olevaan ruokaan: https://www.euronews.com/green/2025/11/09/deep-sea-mining-waste-could-disrupt-marine-food-chains-and-threaten-global-fisheries-study

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Konttialus Laust Maersk (4’258 TEU:ta) on ankkuroituna Charlestonin sataman edustalla USA:ssa sen jälkeen, kun sen lastiruumassa syttyi tulipalo matkalla Charlestonista Cartagenaan, Kolumbiaan. Operatiiviset tiimit ja viranomaiset arvioivat tilanteen aluksella. Kun saadaan sataman hyväksyntä Laust Maerskin odotetaan kiinnittävän ja purkavan kyseiset kontit. Vammoista ei ole raportoitu, eikä aluksen vakaus ole vaarantunut tutkinnan kuluessa: https://gcaptain.com/maersk-containership-anchored-off-charleston-after-cargo-fire/

Malesian Tanjung Pelepas -satamassa (PTP) syttynyt tulipalo konttialuksessa tappoi kolme ja kolme loukkaantui, kertoo Malesian palo- ja pelastuslaitos. Tämä tulipalo ja meneillään oleva onnettomuus toisella Maerskin aluksella USA:ssa korostavat jälleen rahtipalojen vaaroja useiden tänä vuonna sattuneiden onnettomuuksien jälkeen: https://maritime-executive.com/article/three-killed-in-malaysia-as-maersk-manages-fires-on-two-ships

Viime marraskuussa ruoppausalus Stuyvesantin konehuoneessa sattunut tuhoisa tulipalo on paljastanut tärkeitä opetuksia huoltomenettelyistä ja koneiden käynnistysprotokollista, ilmenee USA:n onnettomuustutkintakeskuksen (NTSB) äskettäin julkaisemasta tutkintaraportista: https://gcaptain.com/fatal-engine-room-fire-on-dredge-stuyvesant-how-a-missing-plug-and-remote-start-led-to-disaster/

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Merivoimat ovat saaneet Somalian edustalla toimivan merirosvoryhmän hallintaansa useiden Intian valtamerellä tapahtuneiden turvallisuusvälikohtausten jälkeen. Useiden päivien takaa-ajon jälkeen Intian laivasto ja EUNAVFOR Atalanta -operaatio pysäyttivät merirosvojen miehittämän dhow-aluksen, joka yhdistettiin viimeaikaisiin hyökkäyksiin. EU:n Intian valtameren meriturvallisuuskeskus sanoi, että ryhmää ”seurataan tarkasti” ja että ”kauppa-aluksille ei ole tällä hetkellä uhkaa”: https://splash247.com/naval-forces-foil-fresh-somali-piracy-wave/

Kolumni: Suomi on menestyksekkäästi saanut EU:n tukea liikenteen kehittämiseen. Ehkä omasta pussinperällä olemisesta olemme kuitenkin hyväksyneet nykyisen BBA (Baltic Sea – Black Sea – Aegean Sea) käytävän päättymiseen Helsinkiin. Jatkamalla tämä käytävä Arktiselle merelle ja luomalla ABBA, olisimme matkan varrella, osana yleiseurooppalaista kuljetusratkaisua. Päivitettynä tämä käytävä vastaisi kuluttaja-, yritys-, huoltovarmuus- ja sotilaskuljetustarpeisiin – pohjoisen väylä on luotava: https://navigatormagazine.fi/uutiset/abba-kuljetusvayla-arktiselta-egeanmerelle/

Nato-jäsenyys edellyttää yhteensopivuutta – interoperability – kaikilla tasoilla. Tämä ei tarkoita pelkästään kaluston teknistä yhteensopivuutta, vaan myös henkilöstön koulutuksen, johtamiskulttuurin ja toimintatapojen yhteensopivuutta. Natossa näitä vaatimuksia hallitaan standardikokoelmalla, jonka mukaisiksi suomalaiset toimintatavat sopeutetaan tarvittavin osin. Osa standardeista on kuitenkin ollut jo käytössä Suomessa ajalta Naton kumppanimaana, joten aivan uudesta kokonaisuudesta ei ole kysymys: https://navigatormagazine.fi/uutiset/naton-vaikutus-merivoimien-henkilostosuunnitteluun/

Venäläinen tutkimusalus Yantar havaittiin aiemmin tällä viikolla toiminnassa Alankomaiden lähellä, ja Hollannin puolustusministeriön mukaan se saattoi aluksen kauemmas merelle. Aluksen uskotaan yleisesti olevan Venäjän laivaston vakoilualus, ja sitä on usein nähty toiminnassa Pohjois-Euroopan ja Ison-Britannian vesillä: https://maritime-executive.com/article/dutch-escort-russian-spy-ship-yantar-further-out-into-the-north-sea

Somalian merirosvouden uhka on jälleen nousemassa esiin Intian valtamerellä, ja viimeaikaiset tapaukset ovat korostaneet merirosvoryhmien kasvavaa hienostuneisuutta ja ulottuvuutta: https://splash247.com/emboldened-somali-pirates-spark-fear-in-the-indian-ocean/

Kreikkalaisomisteinen säiliöalus Hellas Aphrodite vapautettiin 7. marraskuuta iltapäivällä, yli 24 tuntia sen jälkeen, kun merirosvot nousivat alukseen Somalian rannikolla. EUNAVFOR Atalanta raportoi, että sen 24 miehistön jäsentä ovat turvassa, koska he ovat voineet pysyä aluksen turvatilassa, ja että espanjalainen fregatti ESPS Victoria seisoi aluksen vieressä sen valmistautuessa jatkamaan matkaa: https://maritime-executive.com/article/spanish-special-forces-liberate-greek-tanker-after-pirate-attack  

Venäjän sota Ukrainassa ja Venäjän pyrkimykset pitää jatkuvasti merivoimiaan Itämerellä Natoa vastaan heijastuvat yllättäen Välimerelle. Siellä on nyt vähemmän Venäjän toimintaa Naton merivoimaesikunnan mukaan. Venäjän laivasto Mustallamerellä on heikentynyt Ukrainan sodassa. Syyriassa se on menettänyt Tartusin laivastotukikohdan, eikä sillä ole enää strategista satamaa Välimerellä. Nämäkin laivat pitää nyt lähettää Itämereltä, missä Venäjä pitää itseään kiireisenä saattelemalla varjolaivastoa: https://yle.fi/a/74-20191176

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/