Merenkulun uutisia 17.10.2025, päivitetty klo 19.45: GHG päästökauppaa lykätty, merenkulun romahduksesta, rahtauksesta, rajoituksia risteilijöille Ranskassa, merituulivoima haasteissa, satamamaksuista ja tulleista, twistlockeista, ESL Shipping, raportteja, uusia pakotteita, sääennusteista merenkulkijoille, turvallisuudesta Itämerellä ja merirosvouksesta.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Iranin lipun alla purjehtivat säiliöalukset ovat kytkeneet AIS-lähettimensä takaisin päälle. Viimeisten seitsemän vuoden ajan, siitä lähtien kun USA otti uudelleen käyttöön pakotteet vuonna 2018, useimmat Iranin lipun alla purjehtivat säiliöalukset ovat liikennöineet merillä AIS-lähettimet pois päältä pakotteita rikkovan liikenteen peittämiseksi: https://maritime-executive.com/article/after-years-in-the-dark-iran-s-tankers-switch-ais-transponders-back-on

Merenkulkijoiden terveysongelmiin julkaistaan yhä uusia alustoja, kuten tämäkin sovellus: https://www.hellenicshippingnews.com/empowering-seafarers-to-manage-their-health-with-cdv-health/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Kolumni: Jotta merenkulun romahdus olisi todella suuri, sen on alettava pankkikriisistä. Jos pankeilla on vaikeuksia arkipäiväisen pankkioperaation, kauppaluoton, kanssa, asioiden täytyy olla todella huonosti, mutta kun ne menevät niin huonosti, vientirahdin remburssin puuttuminen tarkoittaa, ettei varustamolla ole rahtia, ja me kaikki putoamme jyrkänteeltä: https://splash247.com/what-happens-when-the-worlds-ballast-currency-starts-to-slip/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttialusten aikarahtauskustannukset ovat säilyneet korkealla, vaikka konttirahdit ovatkin pudonneet: https://www.hellenicshippingnews.com/overpriced-charter-market-is-due-a-correction-after-5-year-boom/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

VLCC-luokan säiliöalusten rahdit ovat nousseet voimakkaasti Kiinan ja USA:n satamamaksusodan seurauksena: https://www.hellenicshippingnews.com/supertanker-freight-rates-up-sharply-as-us-china-trade-war-envelops-ports/

Venäjän Urals-viitelaadun hinta on ensimmäistä kertaa pudonnut alle EU:n hintakaton: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-urals-below-eu-price-cap-for-first-time-on-weak-brent-rising-freight-costs-to-asia/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Alpes-Maritimesin alueprefekti on viimeistellyt säännöt tulevien suurten risteilyalusten käyntien hallinnoimiseksi sen jälkeen, kun paikallisviranomaiset olivat yrittäneet ottaa ohjat omiin käsiinsä. Prefektit julkistivat ehdotetut säännöt, jotka koskevat alueita Cannesin lahdelta aina suosittuihin Cannesin, Nizzan ja Villefranchen satamiin: https://www.maritime-executive.com/article/french-riviera-sets-rules-to-restrict-calls-by-large-cruise-ships

Offshore ja merituulivoima:

Europort 2025 valmistautuu tärkeisiin keskusteluihin merituulivoimaloiden tukialusrahoituksesta markkinoiden epävarmuuden, sääntelymuutosten ja erikoistuneiden merellisten rahoitushaasteiden keskellä: https://www.seatrade-maritime.com/shipping-finance/ship-finance-for-offshore-wind-market-in-turbulent-waters

Kansainvälisen energiajärjestön (IEA) uusimman raportin mukaan merituulivoimateollisuus kohtaa merkittäviä haasteita uusiutuvan energian kapasiteetin vahvasta kasvusta huolimatta. Vaikka uusiutuvan energian kapasiteetin odotetaan yli kaksinkertaistuvan vuoteen 2030 mennessä, erityisesti merituulivoimasektorin näkymät ovat heikommat, ja sen kasvun ennustetaan olevan noin 25 prosenttia aiempia ennusteita alhaisempi: https://gcaptain.com/iea-cuts-offshore-wind-outlook-as-costs-and-policy-shifts-bite/

Lähes vuoden kestäneiden toteutettavuustutkimusten jälkeen saksalainen energiayhtiö on päättänyt lopettaa Kentin merituulivoimahankkeen kehittämisen Gippslandin rannikolla Australiassa: https://splash247.com/rwe-pulls-plug-on-2gw-offshore-wind-project-in-australia/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Norjan hallituksen ehdotus hylätä suunnitelmat maailman ensimmäisestä laivatunnelista on kumottu maan parlamenttin toimesta, hankkeen ytimessä oleva virasto on ilmoittanut: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/norway-overturns-own-decision-to-scrap-worlds-first-ship-tunnel/1505550.article

Scania ja Blidösundsbolaget ovat edelläkävijöitä hiljaisen ja puhtaan sähkölauttaliikenteen kehittämisessä Tukholman saaristossa: https://www.maritimejournal.com/vessels/smooth-sailing/1504863.article

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Kiinan ja USA:n toisilleen asettamat satamamaksut ovat tulleet voimaan ja nostavat satamamaksuja huimasti. Ne ovat alkaneet muuttaa käyttäytymistä markkinoilla. Lyhyellä aikavälillä se tarkoittaa reittimuutoksia, matkojen perumisia ja painetta rahtihintoihin operaattorien siirtäessä kustannuksia laivaajille: https://www.hellenicshippingnews.com/port-fees-skyrocket-amidst-us-china-trade-tensions/

Vaikka puoliautomaattiset kierrelukot ovat suosittuja todistetun turvallisuutensa ja suhteellisen yksinkertaisuutensa ansiosta, täysautomaattiset ratkaisut edustavat yhä houkuttelevampaa vaihtoehtoa tarjoamansa kätevyyden ja erinomaisen tehokkuuden ansiosta. Luokituslaitos DNV:n mukaan täysautomaattiset kierrelukot voivat olla tärkeässä roolissa automatisoitujen terminaalitoimintojen helpottamisessa ja auttaa parantamaan turvallisuutta lastin lastauksessa ja purussa: https://www.maritime-executive.com/features/safety-and-efficiency-go-hand-in-hand-with-macgregor-s-hippo-twistlock

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Korealaisvarustamolta $2,8 miljardin alustilaus, joka sisältää kaksitoista 13’000 TEU:n konttialusta ja kaksi VLCC-luokan säiliöalusta. Konttialukset, jotka ovat LNG-käyttöisiä, tilataan kahdelta korealaistelakalta: https://www.seatrade-maritime.com/containers/hmm-lines-up-2-8-bn-tanker-and-container-ship-order

Intian suurin telakka on saanut ensimmäisen kansainvälisen tilauksensa valtamerikelpoisista konttialuksista. Ranskalainen konttivarustamo on allekirjoittanut aiesopimuksen telakan kanssa kuuden nesteytetyn maakaasun (LNG) käyttövoimalla toimivan syöttökonttialuksen rakentamisesta. Kunkin aluksen kapasiteetti on 1 700 TEU:ta. Tilauksen arvo on noin 300 miljoonaa dollaria: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indias-cochin-shipyard-secures-first-ever-international-order-to-build-6-lng-fuelled-ships/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

ESL Shipping on saanut ensimmäisenä kuivarahtivarustamona hyväksynnän lyhyen ja pitkän aikavälin päästövähennystavoitteilleen: https://www.hellenicshippingnews.com/esl-shippings-science-based-net-zero-targets-validated-by-sbti/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Liikenne on alkanut jälleen Belgian satamissa luotseja edustavien ammattiliittojen 10 päivän mittaisen lakon jälkeen, jolla protestoitiin hallituksen eläkeuudistuksia vastaan. Paluu normaaliin työaikatauluun tapahtui päivää sen jälkeen, kun kansallinen lakko pysäytti suuren osan Belgiaa, myös satamat: https://maritime-executive.com/article/ship-movements-resume-at-belgian-ports-after-pilots-suspend-job-action

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 42: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-ticks-up-on-gains-across-all-vessel-segments/

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 42: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-increased-2-this-week-42-2025/

Konttirahti-indeksi (Xeneta) viikolta 42: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-weekly-ocean-container-shipping-market-update-average-spot-rates-increased-across-the-board/

Markkinaraportti (Fearnleys) viikolla 42: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/10/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse.pdf

Polttoaineraportti (ENGINE) Eurooppa ja Afrikka: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-europe-africa-bunker-fuel-availability-outlook/

Polttoaineraportti (MABUX) viikolla 42: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-expected-to-trend-lower-next-week-2/

Maailmankauppa ja politiikka:

Pakotteet ja kasvavat puolustusbudjetit jäävät ontoksi eleeksi, jos Eurooppa ei samalla kirkasta päämääräänsä Venäjän suhteen. Tällä hetkellä yksimielisyyttä linjasta ei ole. Lännen panostus Ukrainaan luo mahdollisuuden myös Venäjän tulevaisuudelle. Euroopalla ei ole varaa visioon, josta puuttuu näkemys Venäjästä pitkällä aikavälillä: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/putinin_jalkeenkin_on_venaja.7926.news

IMF:n mukaan useimpien maiden päätös olla vastaamatta USA:n asettamiin tulleihin pitävät yllä maailmankaupan kestävyyttä: https://www.hellenicshippingnews.com/imf-chief-says-lack-of-retaliation-against-trump-tariffs-aiding-global-growth/

Kiinan talouden deflatoorinen kehitys jatkuu: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-continued-deflationary-pressure-supports-case-for-monetary-easing/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) hallitukset päättivät tällä viikolla Lontoossa pidetyssä meriympäristön suojelukomitean ylimääräisessä istunnossa lykätä maailman ensimmäisen maailmanlaajuisen hiilidioksidipäästöjen hinnoittelujärjestelmän käyttöönottoa merenkulussa vuodella:  https://gcaptain.com/imo-delays-adoption-of-global-shipping-carbon-tax-by-one-year-after-u-s-pressure-campaign/

Varustamot alkavat ryhtyä toimiin välttääkseen USA:n ja Kiinan tällä viikolla käyttöön ottamia satamamaksuja, jotka kohdistuvat kyseisten maiden yritysten rakentamiin, omistamiin tai operoimiin aluksiin. Toimenpiteet tulevat voimaan samaan aikaan, kun ala on myös nostanut esiin ohjelmien epävarmuustekijät ja pyytää edelleen ohjeita asianomaisilta viranomaisilta siitä, miten elementtejä, erityisesti omistajuutta, tulkitaan: https://www.maritime-executive.com/article/shipowners-take-steps-to-avoid-u-s-and-chinese-port-fees

UK:n hallitus on ilmoittanut tähän mennessä vahvimmista Venäjä-pakotteistaan. Pakotteita on asetettu 90 uuteenkohteeseen, venäläisiin energiayhtiöihin Rosneft ja Lukoil, 44 varjolaivaston säiliöalukseen, seitsemään nesteytetyn maakaasun (LNG) alukseen sekä muihin kohteisiin: https://splash247.com/uk-strikes-rosneft-lukoil-and-shadow-fleet-in-toughest-sanctions-yet/

Venäjän varjolaivaston operaattorit, jotka kuljettavat raakaöljylasteja, joihin voidaan asettaa USA:n ja muiden länsimaiden pakotteita, käyttävät mukavuuslippuja säiliöalustensa rekisteröimiseen osana keinojaan kiertää näitä pakotteita: https://maritime-executive.com/article/russian-dark-fleet-looks-for-further-flags-of-convenience

Kiinan asettamat pakotteet viittä USA:han kytköksissä olevaa eteläkorealaisen telakkayhtiön tytäryhtiötä vastaan ​​nähdään varoituksena ilman välittömiä vaikutuksia, eikä Kiina todennäköisesti hyödy paljoakaan niiden laajentamisesta, analyytikot sanoivat keskiviikkona. Tiistaina julkistettu pakote sattuu ennen odotettua USA:n presidentin ja Kiinan johtajan tapaamista lokakuun lopulla, jossa ratkotaan pitkittynyt kauppasotaa maailman kahden suurimman talouden välillä: https://gcaptain.com/chinas-sanctions-against-us-linked-hanwha-units-seen-as-warning-gesture-analysts-say/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Alihankkijoilla voi olla tärkeä rooli merialan yritysten auttamisessa aikataulujen noudattamisessa ja monimutkaisten töiden toimittamisessa, mutta ilman selkeitä sopimusehtoja nämä järjestelyt voivat altistaa pääurakoitsijan merkittävälle oikeudelliselle ja taloudelliselle riskille: https://www.maritimejournal.com/insurance-legal-and-finance/maritime-law-focus-avoid-subcontracting-pitfalls/1505441.article

CV:n väärentäminen on lisääntynyt merenkulkijoiden parissa päästäkseen paremmin palkattuihin säiliöaluksiin. Tanskalaisen miehitysyhtiön mukaan 5-10 % hakemuksista säiliöaluksiin sisältää väärää tietoa: https://www.hellenicshippingnews.com/high-wages-drive-fake-cv-trend-in-tanker-market/

Malesian viranomaiset pidättivät säiliöaluksen, jonka väitetään ankkuroituneen luvattomasti noin 14,3 mailin päässä Penangin vesiltä. Malesian merenkulun valvontavirasto (MMEA) raportoi, että bensiiniä kuljettaneessa säiliöaluksessa oli 20 kiinalaista miehistön jäsentä. Tarkastuksissa havaittiin, ettei aluksella ollut lain edellyttämää ankkurointilupaa Malesian meriministeriöltä: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/malaysian-authorities-detain-tanker-for-unauthorized-anchoring/

USA:n oikeusministeriö (DoJ) on takavarikoinut $15 miljardin arvosta bitcoineja historian suurimmassa kryptovaluuttojen takavarikoinnissaan. Takavarikko kohdistui Kaakkois-Aasian huijausverkkoon, joka on kytköksissä Kambodžan Prince Groupiin ja sen puheenjohtajaan. Tarkastus paljastaa laajan rahanpesun, sijoituspetosten ja pakkotyön verkoston, mikä on käännekohta maailmanlaajuisessa kryptolainvalvonnassa: https://asiatimes.com/2025/10/doj-seizes-15-billion-bitcoin-in-se-asia-crypto-scam-bust/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

UK:n Ilmatieteen laitos on parantanut merkittävästi merisääennusteidensa tarkkuutta viimeisten 10 vuoden aikana, mikä on edistänyt turvallisempaa ja tehokkaampaa toimintaa UK:n merenkulkualalla: https://www.maritimejournal.com/equipment/shipping-forecast-more-trustworthy-over-time/1505461.article

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Ankkurissa ollessaan miehistö oli puhdistamassa ja maalaamassa aluksen yläosan painolastitankkia osana jatkuvaa huolto-ohjelmaa. Perämies testasi tankin happipitoisuuden muutaman kerran ja havaitsi sen olevan 21 prosenttia. Noin kahden tunnin maalauksen jälkeen, jossa epoksimaalia ja ohenteita oli levitetty ruiskupistoolilla, tapahtui räjähdys, joka räjäytti tankin. Viisi miehistön jäsentä kuoli ja kolme oli kateissa: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-ballast-tank-explosion-fatality/

Hagland Captain (4 699 dwt) niminen alus kulki sisämaan reittiä pitkin puutavaralastissa. Noin kello 01.00 paikallista aikaa alus ajoi karille tiheään sumuun ajaessaan Svinesundin sillan alueella Ruotsin puolella rajaa. Silta ei vaurioitunut, ja alus saatiin irti ilman miehistön loukkaantumisia tai saastumista: https://www.maritime-executive.com/article/norwegian-cargo-ship-grounds-in-heavy-fog-under-a-bridge

Maanantaiaamuna australialainen tutkimusjäänmurtaja Nuyina sai pohjakosketuksen Heard Islandin syrjäisen luodon edustalla Eteläisellä jäämerellä noin 2 000 meripeninkulman päässä lähimmästä asutusta rannasta. Loukkaantumisista ei raportoitu, ja kaikki henkilöstö on turvassa. Jäänmurtaja on siirtynyt kauemmas avomerelle, jotta sukeltajat voivat suorittaa rungon ja vedenalaisten laitteiden tarkastuksen: https://www.maritime-executive.com/article/icebreaker-nuyina-touches-bottom-during-survey-in-southern-ocean

Hollantilainen rahtialus Thamesborg jäänmurtaja- ja hinaajasaattueineen on noin kuusi viikkoa Kanadan arktisilla vesillä tapahtuneen karilleajon jälkeen poistunut Luoteisväylän vesiltä. Saattue matkaa etelään Baffininlahdella kohti Davisinsalmea ja poistuu arktisilta vesiltä muutaman päivän kuluessa: https://gcaptain.com/cargoship-thamesborg-departs-arctic-northwest-passage-after-refloat-concluding-six-week-rescue-operation/

Indonesian Batamin saarella sijaitsevalla telakalla korjattavana olleen säiliöaluksen räjähdys on tappanut ainakin 10 ihmistä ja loukkaantunut yli 20, paikallisviranomaiset kertoivat keskiviikkoaamuna: https://www.marineinsight.com/shipping-news/oil-tanker-explosion-at-indonesias-batam-shipyard-kills-10-injures-over-20/

NTSB USA:n liikenneturvallisuusvirasto (National Transportation Safety Board) on julkaissut tutkintaraporttinsa 18. kesäkuuta 2023 tapahtuneesta Titan-sukellusaluksen romahduksesta. Raportissa todetaan, että OceanGaten puutteellinen suunnitteluprosessi ja virheellinen valvontatietojen analyysi aiheuttivat suoraan katastrofaalisen vian, joka tappoi kaikki viisi aluksessa ollutta henkilöä sukelluksen aikana Titanicin hylkypaikalle Pohjois-Atlantilla: https://gcaptain.com/ntsb-finds-oceangate-ignored-critical-damage-before-titans-final-dive/

Aluskierrätys, romutus:

Norjalainen Grieg Maritime Group AS:n omistama Grieg Green on päättänyt lopettaa aluskierrätys- ja ESG-neuvontapalvelunsa haastaviin markkinaolosuhteisiin vedoten: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/grieg-green-shuts-down-ship-recycling-activities-amid-market-shifts/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Kaupallisten satelliittikuvien mukaan Kiina näyttää edistyvän neljännen lentotukialustyyppinsä Type 004:n rakentamisessa suurella telakalla Dalianissa, Liaoningin maakunnassa, vaikka hallitus ei ole virallisesti vahvistanut hanketta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/china-advances-construction-of-its-fourth-aircraft-carrier-at-dalian-shipyard/

NATO on tyytyväinen tehostettujen partioidensa tuloksiin Itämerellä. Partiotoimintaa tehostettiin vastauksena epäilyttäviin ja mahdollisesti tahallisiin merenalaisen vahingon aiheuttamiin tapauksiin. NATO:n joukot seuraavat tarkasti Venäjän varjolaivaston säiliöaluksia, koska ne ovat huolissaan ankkureiden tahallisesta vetämisestä ja muista sabotaasiteoista Itämerellä: https://maritime-executive.com/article/nato-sees-success-in-its-baltic-anti-sabotage-mission

Kauppalaivastoja uhkaavat edelleen merirosvous ja aseelliset ryöstöt, mutta ICC International Maritime Bureau viittaa uusimmassa raportissaan myös edistykseen, mukaan lukien kahden Singaporensalmen aluetta terrorisoivan jengin pidätys. Aktiivisuuden lievän lisääntymisen ja huolenaihealueiden vuoksi ryhmän on korostettava valppauden tarvetta eikä tyytyväisyyteen ole sijaa: https://maritime-executive.com/article/calls-for-vigilance-due-to-rise-in-piracy-and-robberies-in-2025

ReCAAP ISC:n vuoden 2025 kolmannen neljännesvuosiraportin (tammikuu-syyskuu) mukaan Aasiassa raportoitiin tammi-syyskuun 2025 aikana yhteensä 119 merirosvous- ja aseellista ryöstötapausta (ARAS): https://shippingtelegraph.com/piracy-news/recaap-isc-119-incidents-of-piracy-and-armed-robbery-in-asia-from-jan-sept/

USA:n presidentti kertoi, että Intian pääministeri oli vakuuttanut hänelle lopettavansa venäläisen öljyn tuonnin USA:n pyrkiessä painostamaan Kremliä taloudellisesti osana pyrkimyksiään lopettaa sota Ukrainassa. Reaktiona Trumpin lausuntoihin Intia sanoi torstaina, että sen tuontipolitiikka on kokonaan suunnattu intialaisten kuluttajien etujen suojelemiseksi epävakaassa energiatilanteessa: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/will-india-stop-buying-russian-oil-as-trump-claims-new-delhi-responds/

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/