Merenkulun uutisia 24.9.2025: Eckerö Link, murhe, monimuotoisuus merenkulussa, Argentiina poisti viljan viestiveron, Birka Gotland, pohjoiselle merireitille ilman jääluokkaa, johtavat ja tuottavimmat konttiterminaalioperaattorit, Meyer Turku, Deltamarin, OneSea, raportteja, YK:n mertensuojeluyleissopimus tulee voimaan, UK ETS, voimakas taifuuni iskee Etelä-Kiinaan, ympäristölupaprosesseista.

Mitä tarkoittaa termi:

DEI (Diversity, Equity, Inclusion): https://fi.wikipedia.org/wiki/Moninaisuus,_yhdenvertaisuus_ja_osallisuus

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

Karpowership: https://en.wikipedia.org/wiki/Karpowership

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Göteborgilainen Cetasol, joka kehittää tekoälypohjaista päätöksenteon tukea merenkululle, kerää 25 miljoonaa Ruotsin kruunua kahdelta riskipääomayhtiöltä kasvaakseen kansainvälisesti: https://www.sjofartstidningen.se/cetasol-vill-vaxa-tar-in-25-miljoner/

Dualog tuo merenkulkijoille mahdollisuuden kertatunnistautumiseen aluksen järjestelmiin ja pilvipalveluun: https://www.hellenicshippingnews.com/dualog-launches-identity-provider-with-single-sign-on-for-crew-accelerating-maritime-digitalization/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Rederiaktiebolaget Eckerö vahvistaa asemaansa saarimaakunnan sillanrakentajana. Viimeisin ostos ms Fjärdvägen nimetään uudelleen Eckerö Linkiksi. Viime kuussa ostamansa Rederi Ab Fjärdvägen -varustamon se nimeää uudelleen Eckerö Link Ab:ksi osana konsernirakennettaan. Uusi varustamo täydentää konsernin tarjontaa Ahvenanmaan ja Manner-Suomen välillä: https://www.sjofart.ax/nyheter/fjardvagen-blir-eckero-link/

Murhe, hiljainen ja väärinymmärretty voima, joka rasittaa merenkulkijoita enemmän kuin paljon puhuttu stressi: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-industry-urged-to-recognise-and-address-the-silent-weight-of-grief-at-sea/

Liike-elämän johtavat monimuotoisuusasiantuntijat keskustelevat osallisuudesta, ihmisten ja kulttuurien parhaista käytönnöistä merenkulun monimuotoisuuskonferenssissa: https://www.hellenicshippingnews.com/leading-dei-experts-from-across-the-business-world-to-debate-inclusivity-people-and-culture-best-practices-at-maritime-diversity-conference/

Norjaa mallinaan pitävä Walleniuksen uusi yritys Nordic Way Services haluaa ottaa yhdistävän roolin puolustuksen ja liike-elämän välillä. Liikeideana on logistiikka Nato-sotilaille Pohjois-Euroopassa, mikä voi tarkoittaa mitä tahansa tuhansista pizzoista laivojen vuokraamiseen: https://www.sjofartstidningen.se/fran-pizzor-till-fartyg-de-ska-losa-natologistiken/

Singapore on rakentanut maineensa globaalina merenkulun keskuksena, mutta automaation, tekoälyn ja vihreän siirtymän muokatessa merenkulkua kaupunkivaltio kohtaa yhtä kriittisen haasteen maissa: varmistaa, että sillä on ihmisiä tulevaisuuden teollisuuden pyörittämiseen. Kysymys ei ole enää pelkästään työpaikkojen täyttämisestä. Kyse on tulevaisuuden osaamisputkien varmistamisesta, merellisen identiteetin uudelleenmuokkaamisesta ja seuraavan sukupolven vakuuttamisesta siitä, että tämä vuosisatoja vanha teollisuudenala tarjoaa edelleen panostamisen arvoisen tulevaisuuden: https://splash247.com/building-a-maritime-workforce-for-the-age-of-ai/

Splashin innokkailla lukijoilla on nyt kolme tapaa pysyä ajan tasalla – Daily Splash, maanantaista perjantaihin ilmestyvä ilmainen uutiskirjeemme, Splash Wrap, joka perjantaina ilmestyvä viikoittainen uutiskoosteemme, joka on saatavilla podcastina, ja Splash Extra, kuukausittainen markkinakatsaus: https://splash247.com/splash-extra-now-free-for-all-to-access/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Japanilaisvarustamon konttialus on lastannut Singaporessa suurimman määrän kontteja (22’233 TEU:ta) koskaan yhteen konttialukseen. Alus on yksi varustamon megamax-luokan konttialuksesta (24’000 TEU:ta). Alus on maailman kuudenneksi suurimman konttivarustamon omistuksessa ja Premier Alliancen liikenteessä. Se on nyt matkalla Felixstoween UK:hon: https://gcaptain.com/one-innovation-sets-new-container-loading-record-in-singapore/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Jo kuudes lasti pakotteiden alaiselta venäläiseltä LNG-hankkeelta on saapunut Kiinaan: https://www.hellenicshippingnews.com/china-receives-sixth-cargo-from-sanctioned-russian-lng-project/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Kiinalaisostajat ovat ostaneet ainakin kymmenen ja luultavasti 15 aluslastillista argentiinalaisia soijapapuja maan poistettua väliaikaisesti viljan vientiverot. Marraskuulle ajoittuvat kuljetukset tapahtuvat 65’000 tonnin aluksilla. Kauppa on miljardien dollarien takaisku yhdysvaltalaisille viljelijöille Kiinan markkinoilla eteläamerikkalaisten myyjien viedessä markkinat USA:n ja Kiinan tullikiistan vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/china-buys-argentine-soybeans-after-tax-drop-leaving-us-farmers-sidelined/

EU:n vehnän myyntisopimukset ovat alhaisimmillaan, kun Argentiina ilmoitti viljan vientiveron poistamisesta. Myyjät odottavat Algerian vastausta tuontikilpailutukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-wheat-hovers-near-lows-with-algerian-import-tender-in-focus/

Kiinan bauksiitin kysyntä muokkaa irtolastimarkkinoita. Bauksiittikuljetukset ovat tänä vuonna huippulukemissa ja suuret alukset ovat kysyttyjä. Guinea vastaa 77 %:sta tuotantoa, Australia 17 %:sta ja pienet tuottajat lopusta: https://splash247.com/chinas-aluminium-push-lifts-seaborne-bauxite-to-fresh-records/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Gotland Alandia Cruises ilmoittaa henkilöstövähennyksistä. Varustamo ilmoittaa 41 työntekijälle työvoimatarpeen vähenemisestä Birka Gotlandilla. Henkilöstölle ilmoitettiin asiasta tiistaina. Toimitusjohtaja Kenneth Gustavssonin mukaan varustamo ei saavuta tavoitteitaan: https://www.sjofartstidningen.se/neddragning-pa-birka-gotland-41-anstallda-berors/

Offshore ja merituulivoima:

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Venäjä päästää yhä useampia jääluokattomia aluksia pohjoiselle merireitille. Venäjän viranomaiset ottavat kasvavia riskejä ja yrittävät pimittää vaaralliset aluskuljetukset, koska niitä ei ole merkitty pohjoisen merireitin hallinnon online-rekisteriin. Rekisteriä ylläpitää Venäjän ydinvoimayhtiö ja siihen tulisi merkitä kaikki alukset, joilla on lupa liikkua pohjoisella merireitillä: https://www.thebarentsobserver.com/news/moscow-pushes-arctic-shipping-towards-disaster/437663

Kiinalaisomisteinen konttivarustamo avaa tällä viikolla ensimmäisen suoran Kiinan ja Euroopan välisen merireitin arktisen alueen kautta. Tämä uusi reitti puolittaa kuljetusajat alueiden välillä. Ensimmäinen alus lähtee Pohjanmeren reitille Ningbo Zhoushanin satamasta Felixstoween, Britanniaan: https://asiatimes.com/2025/09/arctic-route-could-undercut-aseans-trade-role/  

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Maailman johtavat konttiterminaalioperaattorit vuonna 2024: https://splash247.com/box-handling-capacity-forecast-to-record-biggest-rise-this-year-since-the-global-financial-crisis/

Maailmanpankin mukaan maailman 20 tuottavimmasta konttisatamasta 10 sijaitsee Kiinassa: https://splash247.com/china-dominates-annual-port-productivity-survey/

Saksalaisen Wilhelmshavenin EUROGATE-konttiterminaali on ensimmäistä kertaa ylittänyt 1 miljoonan TEU:n rajan 13-vuotisen historiansa aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/eurogate-container-terminal-wilhelmshaven-handles-over-1-million-standard-containers-in-a-year-for-the-first-time/

Ranskalainen konttivarustamo on ostanut brittiläisen logistiikkayhtiön rata- ja tietoiminnot sekä sisämaan terminaalit: https://www.hellenicshippingnews.com/cma-cgm-announces-the-acquisition-of-freightliner-uk-intermodal-logistics-a-leading-rail-freight-operator-in-the-united-kingdom/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Turkulainen Meyerin telakka on varmistanut kehyssopimuksen Royal Caribbean Groupin kanssa, joka varmistaa telakan työllisyyden pitkälle tulevaisuuteen aina vuoteen 2036 saakka. Sopimus vahvisttaa viidennen Icon-luokan risteilijätilauksen ja avaa oven vielä kahden Icon-luokan aluksen tilaukselle: https://www.sjofart.ax/nyheter/meyer-turku-sakrar-jatteorder/

Suomalaisen Deltamarinin kehitysjohtaja uskoo, että seuraavien 12 kuukauden aikana otetaan tärkeitä askelia alusteknologiassa tiikerinloikkien sijasta. Pilotointivaiheessa olevista teknologioista yhtiö odottaa tuulivoima-avusteisen propulsion lisäävän suosiotaan samoin kuin sähkökäyttöisyyden sekä maissa että merellä. Propulsion lisäksi avustavat järjestelmät kuten lämmitys parantavat yhtä lailla energiatehokkuutta: https://splash247.com/deltamarin-wind-batteries-and-ai-set-to-reshape-ship-design-as-owners-ramp-up-tech-spend/

Keskustelua automaation ja autonomian asteesta käydään edelleen merenkulussa. Suomalaisten yritysten yhteenliittymä OneSea edistää autonomian käyttöä merenkulussa helpottamaan ihmisen työtä. Helpottamaan niin, että automaatio ja autonomia hoitavat rutiinityöt ja valmistelevat ihmisen päätöksentekoa varten asiat, jotka on järkevää ja turvallista hoitaa ihmisen toimesta: https://www.linkedin.com/posts/rahikainen-marko_in-considerations-on-human-element-matters-activity-7375809404241166336-J4Ks?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk

Singaporelainen telakkayhtiö on myynyt Brownsvillessä Texasissa sijaitsevan telakkansa turkkilaisen telakkayhtiön tytäryhtiölle: https://splash247.com/seatrium-offloads-us-shipyard-to-karpowership/

Japanilaisvarustamo on yhdessä kahden teknologiayhtiön kanssa kehittänyt ja lanseerannut tekoälypohjaisen järjestelmän autokuljetusalusten kohdentamisen automatisoimiseksi ja optimoimiseksi. Järjestelmä, joka otettiin täysimittaisesti käyttöön varustamossa heinäkuussa, pystyy arvioimaan miljoonia potentiaalisia toimitusaikatauluja noin 10 minuutissa optimaalisten kohdentamissuunnitelmien luomiseksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/nyk-unveils-ai-powered-car-carrier-allocation-system-for-faster-greener-shipping/

Johtavat kiinalaiset tutkimuslaitokset, mm. Shanghain yliopisto, kehittävät edistyneitä miehittämättömiä pinta-aluksia edistääkseen Kiinan sotilas- ja aluemahtia. Ensimmäiset miehittämättömät alukset operoivat Etelä- ja Itä-Kiinan merillä sekä Antarktiksella. Ne ovat kukin erikoistuneet eri tehtäviin: https://maritime-executive.com/editorials/shanghai-university-s-uncrewed-vessels-support-china-s-maritime-expansion

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Tanskan varustamoyhdistyksen mukaan merenkulun CO₂-päästömaksut tulisi ohjata vihreiden polttoaineiden tuotantoon EU:ssa: https://www.hellenicshippingnews.com/danish-shipping-the-shipping-industrys-co%e2%82%82-payments-should-be-used-to-build-up-green-fuel-production-in-the-eu/

Lontoon yliopiston ja Kuehnen ilmastokeskuksen uuden työkalun tavoitteena on tarjota omistajille, sijoittajille ja muille merenkulun arvoketjun sidosryhmille yksinkertaisia ​​ja helposti saatavilla olevia, koko laivastoa koskevia korkean tason arvioita fossiilisia polttoaineita kuljettavien alustyyppien tulevasta kokonaiskysynnän ja tarjonnan tasapainosta: https://gcaptain.com/report-48-billion-in-lng-carrier-investments-at-risk-as-fleet-expansion-outpaces-demand/  

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 39: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-edges-up-on-higher-rates-for-capesize-vessels/  

Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-9.13-9.19.pdf

Konttiterminaaliraportti (Drewry) vuodelta 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/strong-throughput-and-container-handling-capacity-growth-for-global-terminal-operators/

Käytettyjen alusten markkinat viikolla 38: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulkers-in-high-demand-4/

Markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-38.pdf

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Bancosta-Weekly-2025-38.pdf

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Intermodal-Report-Week-38-2025.pdf

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/xclusiv-2025_09_22.pdf

Polttoaineraportti (ENGINE) Aasia: https://www.hellenicshippingnews.com/east-of-suez-fuel-availability-outlook-21/

Säiliöalusmarkkinaraportti (Signal Group) viikolta 38 Itämeri ja Mustameri: https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-tanker-market-monitor-baltic-sea-flows-under-pressure/

Maailmankauppa ja politiikka:

OECD:n mukaan maailmantalous osoitti parempaa sietokykyä alkuvuodesta kuin odotettiin, mutta taantumauhat ovat suuret, kun kaupanesteet kuten tullit sekä geopoliittiset ja poliittiset epävarmuudet painavat toimintaa monissa maissa. Väliraportin mukaan maailman BKT-kasvu laskee tänä ja ensi vuonna. Myös inflaation odotetaan laskevan useimmissa G20-maissa: https://www.hellenicshippingnews.com/global-economic-outlook-weakens-as-policy-uncertainty-weighs-on-demand/

Kreikan meriministeri ja USA:n liikenneministeri ovat keskustelleet laajemmasta kahdenvälisestä yhteistyöstä laivanrakennuksessa ja merenkulussa: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/greek-owned-fleet-ready-to-transport-more-u-s-lng-around-the-world/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Ruotsin hallitus julkaisi maanantaina vuoden 2026 budjettiesityksensä. Se sisältää varauksia tonnistoveron muutokselle, Ruotsin merenkulkulaitoksen lisärahoitukselle ja hieman lisääntyneelle merenkulun tuelle: https://www.sjofartstidningen.se/sa-syns-sjofarten-i-budgeten/

YK:n mertensuojeluyleissopimuksen 60 ratifiointimaan vaatimus tuli viime viikolla täyteen, kun Sierra Leone ja Marokko hyväksyivät sopimuksen. Myös USA on allekirjoittanut sopimuksen mutta se ei ole ratifioinut sitä USA:n nykyisen presidentin vastustuksen vuoksi. Yleissopimus tulee voimaan ensi vuoden tammikuussa ja se vaikuttaa maiden, yritysten ja tieteellisten järjestöjen toimintaan 60 %:ssa valtameristä minkään maan alue- ja talousvyöhykkeiden ulkopuolella: https://gcaptain.com/nations-ratify-first-global-treaty-to-protect-ocean-life/

UK valmistelee omaa päästökauppajärjestelmäänsä aluksille, jotka käyvät UK:n satamissa. Järjestelmä tulisi voimaan ensi vuoden heinäkuun alussa, mikäli hanke etenee laiksi asti: https://www.hellenicshippingnews.com/another-emissions-trading-scheme-for-maritime-the-uk-takes-shape/

Marokko investoi merenkulun infrastruktuuriinsa. Casablancan sataman laajennukseen investoidaan $577 miljoonaa, kalasatamaan $120 miljoonaa ja telakkateollisuuteen $250 miljoonaa: https://maritime-executive.com/article/morocco-celebrates-expansion-milestones-in-casablanca-port-complex

YK:n turvallisuusneuvosto äänesti viime viikolla Iranin ehdotuksesta lykätä Iraniin kohdistuvien pakotteiden palauttamista. Järjestelmä on automaattinen, mikäli Iran ei pysty esittämään toimenpiteitä, joilla se täyttää pakotteiden asettamisen turhaksi: https://maritime-executive.com/article/iranian-shipping-will-be-affected-by-un-snap-back-sanctions

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Hollantilaisen Damenin telakan johtoa syytetään korruptiosta ja pakotteiden rikkomisesta, iso asiakas jäädytti maksunsa, joka johti siihen, että Hollannin hallituksen oli tultava mukaan kuvioon tukipaketin muodossa heinäkuussa. Tilanne on kriittinen juuri nyt, kun EU alkaa aseistautua Venäjän uhan alla ja tilauksia on odotettavissa. Sakot voivat olla miljardiluokkaa tai sulkeminen EU-kilpailutuksista: https://gcaptain.com/crisis-at-nato-shipbuilder-unsettles-europes-defense-plans/

Singaporelaisvarustamo kieltäytyy maksamasta $250 miljoonan ensimmäistä maksuosuutta Sri Lankan rannikolla uponneen konttialuksen kompensaatiomaksuista. Varustamon mukaan Sri Lankan korkeimman oikeuden väliaikainen päätös $1 miljardin kompensaatiosta jättää tapauksen avoimeksi rajoittamattomalle kompensaatiolle: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/x-press-feeders-unable-to-make-250m-x-press-pearl-payment

Liittovaltion tuomari on antanut tanskalaiselle merituulivoimayhtiölle luvan aloittaa uudelleen lähes valmiin hankkeen valmistelun, jonka USA:n presidentinhallinto keskeytti viime kuussa: https://gcaptain.com/federal-court-reverses-trumps-stop-work-order-on-revolution-wind/

Tanskalaisvarustamon kanne Saõ Paulon konttiterminaalioperaattorin valintaprosessiin liittyvien rajoitusten uudelleenkäsittelystä on hylätty Saõ Paulon 21. liittovaltion siviilioikeudessa: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/brazil-court-rejects-maersk-claim-over-santos-terminal-auction

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

Uusi järjestö näki päivänvalon Lontoossa viime viikolla, kun kansainvälinen meriklusterien liitto (IAMC, International Association of Maritime Clusters) perustettiin: https://www.hellenicshippingnews.com/international-association-of-maritime-clusters-successfully-launched-during-lisw-2025/

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Merenkulku on varuillaan Kaakkois-Aasiassa trooppisen sykloonin varalta. Valtava ja voimakas taifuuni lähestyy eteläistä Kiinaa ja sen reuna-alueet osuvat myös Filippiineille: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/super-typhoon-roars-towards-hong-kong-southern-china-shipping-on-alert/

Lupaprosessien kesto ja niitä koskevat valitukset ovat Suomessa puhuttaneet pitkään ja hallitusohjelmassakin taisi olla kirjauksia aiheesta. Meillä on surullisia esimerkkejä siitä, miten investoinnit ovat viivästyneet merkittävästi pitkällisten ympäristö- ja rakennuslupaprosessien seurauksena. Suomen maine investointiympäristönä ei kestä montaa tapausta, joissa hankkeiden kustannukset karkaavat rakennusaikana tai käynnistyminen viivästyy valitusprosessien ja käsittelyn hitauden vuoksi: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/miten_sujuvoittaa_lupaprosesseja_ja_huomioida_ymparisto_suurhankkeissa.7920.news

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Kaksi pelastusalusta on saapunut Luoteisväylällä karille ajaneen Hollannin lipun alla purjehtivan rahtialuksen luokse. Toinen aluksista on hinaaja ja toinen Norjan lipun alla purjehtiva B-luokan jäävahvistettu rahtialus. Myös kolmas alus on matkalla paikalle. Rannikkovartiosto on hyväksynyt pelastussuunnitelman ja sen jäänmurtaja jää lähistölle. Osia Kanadan arktisista vesistä on huonosti kartoitettuja ja on epäselvää, miksi alus valitsi normaalista poikkeavan reitin: https://gcaptain.com/two-salvage-vessels-arrive-in-canadian-arctic-to-begin-refloating-of-grounded-thamesborg/

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Hollantilainen rahtialus raportoi loiskahduksen ja räjähdyksen aluksen lähellä sen kulkiessa Adeninlahdella 120 mailia Adenista itään. Sekä alus että sen miehistö ovat turvassa ja jatkavat matkaansa seuraavaan satamaan: https://www.seatrade-maritime.com/security/dutch-cargo-ship-reports-gulf-of-aden-explosion

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/