Mitä tarkoittaa termi:
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Miksi hakkerit hyökkäävät merenkulun kimppuun? Hakkerointi on kasvava ongelma merenkulussa sekä aluksiin että satamiin. Keskimäärin kustannukset nousivat vuosina 2022–2023 $550’000 tapaukselta. Vaikeissa lunnashyökkäyksissä keskimääräinen kustannus on nyt $3,2 miljoonaa. Alusten satelliittiyhteydet vaativat suojauksen yhtä lailla kuin maissakin. Myös paikannushäirintään on olemassa vastakeinonsa: https://www.hellenicshippingnews.com/why-hackers-are-targeting-the-worlds-shipping/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Tyypilliset riskit aluksen kulkiessa kapealla väylällä, kuten joella, kanaalissa, satamaväylällä tai ruopatulla väylällä, ymmärretään kohtuullisen hyvin. Hydrodynaamiset vaikutukset kohtaavien alusten välillä tai vesitien muodon vaikutukset, voidaan aliarvioida. Niiden huomiotta jättäminen vie helposti aluksen ohjailukyvyn ja aluksen muuttuneet liikeradat saattavat yllättää komentosillalla: https://www.hellenicshippingnews.com/hydrodynamic-forces-when-transiting-narrow-waterways-dont-lose-control/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Koska Aasian ja Euroopan välisten lähetysten spot-hintoja alennetaan nyt lähes päivittäin, rahdin ostajat pelkäävät, että uusi rahtihintasota saattaa olla täydessä vauhdissa. Vaikka Aasian ja Pohjois-Euroopan sekä Aasian ja Välimeren välisiltä reiteiltä puuttuu käytännössä noin 500 000 TEU:ta proforma-kapasiteetissa, spot-hinnat ovat laskeneet jatkuvasti lähes kolmen kuukauden ajan. Alphaliner laski, että 461 aluksesta, joita tarvitaan kaikkien 31 Aasian ja Euroopan välisen osuuden miehittämiseen, vain 425 on tällä hetkellä käytössä: https://gcaptain.com/freight-rate-war-engulfs-asia-europe-astranspacific-rally-vanishes/
Alueellisten ja globaalien tapahtumien yhtymäkohta ajaa merkittäviä muutoksia kaupankäyntimalleihin, kun poliittiset intohimot ja taloudellinen väistämättömyys luovat täydellisen myrskyn. Laivayhtiöt uudistavat palvelujaan, ei pelkästään kysynnän puutteen vuoksi, vaan myös siksi, että USA:n tuontitullit pakottavat Kaukoidän valmistajat etsimään uusia markkinoita tai löytämään keinoja kiertää verot joko valmistamalla tuotteet kokonaan tai osittain Kiinan ulkopuolella tai viemällä ne USA:han kolmannen maan kautta: https://www.seatrade-maritime.com/containers/agility-name-of-the-game-for-shippers-in-rapid-trade-restructuring
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Öljy- ja kaasuyhtiöt ovat isojen haasteiden edessä varsinkin tuontitullit aiheuttavat ongelmia ja ne voivat olla pitkäikäisiäkin. Mm. USA:n edellinen presidentti säilytti nykyisen presidentin ensimmäisen kauden tullit voimassa: https://www.hellenicshippingnews.com/how-oil-gas-and-chemicals-can-steer-through-shifting-trade-winds/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Kiinan hiilentuonti meritse väheni mutta maitse tuleva hiilentuonti kasvoi vastaavasti: https://www.hellenicshippingnews.com/china-august-coal-imports-from-mongolia-hit-highest-since-at-least-2022/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Suuri risteilyalus kulki läpi Suezin kanavan matkalla Istanbulista Turkista Jeddaan Saudi-Arabiaan. Aluksella oli n. 2’300 matkustajaa ja 1’500 miehistön jäsentä. Kyseessä oli aluksen kolmas läpikulku kanavalla alle vuoden aikana. Vuosien 2021 ja 2024 välillä kaikkiaan 69 risteilyalusta kulki kanavan läpi kuljettaen n. 38’000 matkustajaa. Tuloja kanavaviranomainen sai niistä lähes $15,8 miljoonaa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/mega-cruise-ship-aroya-transits-suez-canal-with-2300-tourists-on-board/
Offshore ja merituulivoima:
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
APM Terminals on allekirjoittanut sopimuksen espanjalaisen FCC-yrityksen kanssa Barcelonan sataman tilojen modernisoinnin ensimmäisestä vaiheesta. Terminaalin laajennuksen ensimmäisessä vaiheessa laiturin syväys nostetaan 15 metriin, vahvistetaan sen perustuksia putkistoilla sekä mukautetaan laituri- ja kiinnitysjärjestelmät uusien konttialusten ominaisuuksiin. Sopimus sisältää myös uusien laivakuljetusnostureiden (STS) kiskojen vaihtamisen. Nämä nosturit ovat Barcelonan sataman suurimpia ja niillä on suurin käyttökapasiteetti: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/apm-terminals-to-expand-its-barcelona-terminal
Intialaisen satamayhtiön hanke Colombon konttiterminaalissa Sri Lankassa on valmistumassa etuajassa. Hankkeen on tarkoitus kaksinkertaistaa terminaalin kapasiteetti. Terminaali sijaitsee kiinalaisen konttiterminaalin vieressä ja ne ovat osa Kiinan ja Intian välistä taistelua Intian valtameren herruudesta, jossa Sri Lankan geopoliittinen sijainti on keskeinen: https://www.hellenicshippingnews.com/adani-led-sri-lanka-container-terminal-to-double-capacity-ahead-of-deadline/
Kiinalainen Cosco Shipping Ports on saanut päätökseen kahden terminaalin omistusosuuksien hankinnan Laem Chabangin satamassa Thaimaassa. Yhtiö on ostanut 12,5 % ja 30 % Thai Laemchabang Terminalin (TLT) ja Hutchison Laemchabang Terminal Limitedin (HLT) osakkeista vahvistaen Cosco Shipping Portsin portfoliota Kaakkois-Aasiassa ja sen globaalin verkoston jatkuvaa parantamista: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/cosco-takes-stakes-in-two-laem-chabang-terminals
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Weekly-Ship-Recycling-Report-13-September-19-September-2025.pdf
Irtolastimarkkinat (Baltic Exchange) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesizes-building-momentum/
Irtolastirahti-indeksi (Baltic Exchange) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/grey-water-regulation-a-growing-environmental-compliance-challenge/
Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/New-ConTex-Commentary-2025-week-38.pdf
Konttimarkkinaraportti (Xeneta) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-weekly-ocean-container-shipping-market-rates-on-the-rise/
Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-6-last-week-4/
Polttoaineraportti (ENGINE) Amerikat: https://www.hellenicshippingnews.com/americas-fuel-availability-outlook-80/
Säiliöalusmarkkinat (Baltic Exchange) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-vlcc-market-improves-dramatically/
Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Affinity-Tanker-Weekly-19.09.2025-HSN.pdf
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 38: https://www.gibsons.co.uk/report/section-301-imminent/
VLCC-rahtitasoindeksi (ClarkSea) viikolta 38: https://splash247.com/surging-vlcc-rates-propel-clarksea-index-to-two-year-high/
Maailmankauppa ja politiikka:
Maailman kymmenen keskeisen keskuspankin viitekorkopolitiikka: https://www.hellenicshippingnews.com/us-fed-starts-easing-path-other-major-central-banks-on-hold/
Öljyn hinta on kansainvälisesti alhaalla mutta sen vaikutus kysyntään vaihtelee. Raakaöljyn hinta on alhaisimmillaan useaan vuoteen, $15 barrelilta alempana jopa tämänkin vuoden huippua. Yllättäen alhainen öljynhinta tukee kehittyneiden talouksien kysyntää eniten: https://www.hellenicshippingnews.com/why-lower-global-oil-prices-are-supporting-demand-in-advanced-economies-more-than-elsewhere/
Kiina on tuonut raakaöljyä noin 3 % enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Todellinen kulutus ei kuitenkaan ole kasvanut, vaan maa on kasvattanut varastojaan. Kysymys kuuluukin, jatkuuko varastointi Kiinan öljyntuontia ohjaavana tekijänä – ja miksi: https://www.hellenicshippingnews.com/reality-check-chinas-appetite-for-a-new-stockpiling-wave/
Kiinan polttoaineiden tuonti putosi elokuussa 23 % viimevuotisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-august-fuel-oil-imports-drop-23-y-y/
Vanha kunnon vaihtokauppa on palaamassa Venäjän ulkomaankauppaan yhtiöiden etsiessä keinoja kiertää länsimaiden pakotteita: https://www.hellenicshippingnews.com/wheat-for-chinese-cars-russia-turns-to-barter-to-skirt-sanctions/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Komorit on alkanut puhdistamaan kansainvälistä alusrekisteriään, joka on ollut yksi keskeinen Iranin, Venezuelan ja Venäjän pakotteiden kiertämiseen käytetty varjolaivaston alusrekisteri. Alustietokanta Equasis ilmoittaa, että sen lippua käyttää luvatta 62 säiliöalusta, kolme LPG-alusta ja yksi hinaaja. Yhtä lukuun ottamatta kaikki ovat pakotteiden alaisia. Kun lippuvaltio vahvistaa tiedon, merkitsee IMO aluksen luvatta lippua käyttäväksi: https://www.hellenicshippingnews.com/comoros-dark-fleet-purge-sees-more-than-60-tankers-listed-as-false-flagged/
EU, UK ja Australia asettavat uusia pakotteita venäläiselle energialle ja säiliöaluksille. EU asettaa pakotteet 118 alukselle, jolloin EU:n pakotelistalla on 560 alusta. EU:n hintakatto venäläiselle öljylle on $47,60 barrelilta. UK:lla on pakotelistalla tällä hetkellä 495 alusta. Australia on ilmoittanut pakotelistallaan olevan yli 150 alusta. Myös Australia on asettanut öljyn hintakaton $47,60 barrelilta: https://maritime-executive.com/article/eu-uk-and-australia-launch-new-sanctions-for-russian-energy-and-tankers
Ryhmä republikaani- ja demokraattisenaattoreita esitteli perjantaina lakialoitteen, joka laajentaisi Venäjän energia-alan vastaisia pakotteita. Erityisesti lakialoite kohdistuisi vanhempiin öljytankkereihin, joita lainsäätäjien mukaan käytetään Yhdysvaltojen nykyisten energia-alan pakotteiden kiertämiseen: https://gcaptain.com/us-lawmakers-want-sanctions-to-sink-russias-shadow-fleet/
USA:n presidentti ja UK:n pääministeri ovat allekirjoittaneet teknologiasopimuksen (MoU), jossa sovitaan mm. sitoutumisen selvittää mahdollisuuksia ydinvoiman käytöstä siviilimerenkulussa. Sopimus sisältää myös kansainvälisten standardien muodostamisen, merenkulun käytävän muodostamisen maiden välille ja energiahuoltovarmuuden puolustusjärjestelmissä: https://www.hellenicshippingnews.com/u-s-and-uk-sign-landmark-agreement-on-civil-maritime-nuclear-leading-maritime-nuclear-developer/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
EU kiihdyttää taisteluaan Kiinasta tuotavia laittomia tavaroita vastaan. Euroopan yleisen syyttäjän toimisto (EPPO) on nostanut syytteet kuutta henkilöä vastaan, joista kaksi on tullihenkilöä, kuulumisesta rikollisverkostoon, joka toi tavaroita laittomasti Kiinasta. Keskuspaikkana toimi Pireuksen satama Kreikassa, mutta ratsiat pidettiin myös Espanjassa, Ranskassa ja Bulgarissa samaan aikaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/eu-seizes-2435-containers-worth-e250-million-in-biggest-ever-bust-at-port-of-piraeus/
Kesäkuussa 2024 MSC:n konttialuksella työskennellyt konepäällikkö solmi Yhdysvaltain syyttäjänviraston kanssa sopimuksen syyllisyyden tunnustamisesta, kun alus ryntäsi sen lähtiessä Charlestonista, Etelä-Carolinasta. Sopimuksen jättämisen yhteydessä käräjäoikeuteen Yhdysvaltain syyttäjänvirasto kertoi aluksella olleen joukon ongelmia, joiden kanssa miehistö paini ennen kuin päämoottorin säädin vikaantui. Tämän seurauksena alus kulki yli kaksinkertaisella nopeudella sallittuun verrattuna: https://maritime-executive.com/article/chief-engineer-pleads-guilty-in-2024-msc-runaway-incident-in-charleston
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Tiedon pooliuttaminen parantaa merenkulkualan kokonaissietokykyä. Näinä epävarmoina aikoina geopoliittinen shokki voi muuttaa kaupan reittejä hetkessä. Jakamalla tiedustelutietoa voidaan yhdessä pidättää itsellemme mahdollisuus vaikuttaa. Merivakuuttajat ovat keskeisessä roolissa maailmankaupassa, geopolitiikassa ja riskienhallinnassa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-swedish-clubs-thomas-nordberg-at-lisw25-shared-intelligence-is-the-key-to-maritime-resilience/
Järjestöt ja yhdistykset:
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Harmaan veden päästöistä on tulossa yhä kasvava ongelma. Harmaan veden, kuten kylpy- ja viemärivesien, pesukoneiden pesuvesien ja keittövesien, sääntelyä ei ole MARPOL-määräyksissä. Tämän aukon paikkaamiseksi yksittäiset satamavaltiot ovat säädelleet sitä kansallisesti, joka lisää tarkastuksia maailmalla. Harmaan veden laskeminen aluevesille on johtanut myös pysäytyksiin ja sakkoihin: https://www.hellenicshippingnews.com/grey-water-regulation-a-growing-environmental-compliance-challenge/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Onnettomuuden sattuessa, erityisesti tulipalon, on löydettävä suojapaikka nopeasti sen jälkeen, kun pelastussuunnitelma on solmittu ja palonsammutus on käynnissä. Viime aikoina on nähty useita tulipaloja ja räjähdyksiä, jotka aiheuttavat alukselle, miehistölle, muulle lastille ja ympäristölle vaaraa. Suurilla konttialuksilla, joissa on useita lastinomistajia ja yhä enemmän vaarallisia aineita, tulipalo voi aiheuttaa pahan päänsäryn suojapaikan löytämiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/seeking-safe-refuge/
Matkustaja-alus ja Panaman lipun alla purjehtiva rahtialus törmäsivät toisiinsa Bosporin salmessa. Onnettomuudessa loukkaantui ainakin 12 henkeä. Viranomaiset ovat aloittaneet tapauksen tutkinnan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/passenger-ferry-collides-with-cargo-ship-in-bosphorus-strait-12-injured/
Video: Turkin viranomaiset pelastivat ukrainalaisomisteisen Tansanian lipun alla purjehtivan rahtialuksen miehistön aluksen ajettua karille. pelastaminen tehtiin helikopterilla, koska sääolot eivät sallineet tehdä sitä vesitse. Kukaan ei loukkaantunut: https://maritime-executive.com/article/video-turkey-uses-helicopter-to-rescue-crew-from-grounded-cargo-ship
Aluskierrätys, romutus:
Varustamot ovat lykänneet vanhentuneiden alustensa romutusta, koska niiden tuotot ovat olleet huomattavia. Alusten kierrätysaktiivisuus viimeisten viiden vuoden aikana paljastaa laskevan suuntauksen ja tämä vuosi on ollut kaikkein heikoin. Romutukseen vaikuttavat tietysti rahtimarkkinat, omaisuusarvot ja säädöksistä tulevat paineet: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-owners-keep-older-vessels-for-more/
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/