Mitä tarkoittaa termi:
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Punaisella merellä on useita kansainvälisen liikenteen teleliikennekaapeleita ollut poikki. Kaapelit ovat tärkeitä Euroopan yhteyksille Afrikkaan, Aasiaan Egyptin kautta. katkeamisten syytä ei tiedetä: https://maritime-executive.com/article/subsea-cable-cuts-in-red-sea-increase-data-delays
Tietoturva-ala on jo vuosikymmeniä valittanut osaavien ja lahjakkaiden työntekijöiden puutetta. Yksistään USA:ssa on arvioitu olevan miljoona täyttämätöntä kyberturvallisuuteen liittyvää työpaikkaa. Tietoturvaosaajien puute vaikuttaa erityisesti merikuljetuksiin, koska perinteiset taidot eivät suoranaisesti sovellu merenkulun maailmaan: https://maritime-executive.com/editorials/the-cyberboat-challenge-cybersecurity-education-for-the-mts
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kolumni: yhteensopivuus on merenkulun uutta infrastruktuuria: https://splash247.com/interoperability-is-shippings-new-infrastructure/
UK:n merenkulkijoiden määrä saattaa pudota huomattavasti vuoteen 2040 mennessä: https://www.hellenicshippingnews.com/uk-seafaring-community-could-nearly-halve-by-2040/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
USA:n ulkomaankauppaministerin lokakuun 14. päivä voimaantulevat lisäsatamamaksut kiinalaisille varustamoille ja kiinalaisvalmisteisille aluksille saattavat osua kohteeseensa. Tutkimuslaitos HSBC:n tekemien alustavien laskelmien mukaan maksut kohdistuisivat kahteen kiinalaiseen konttivarustamoon, joille tulisi ensi vuonna maksettavaa $1,53 miljardia. Laskelmien mukaan maailman konttialuskapasiteetista 71 % on muualla kuin Kiinassa rakennettuja: https://www.seatrade-maritime.com/containers/ustr-port-fees-to-cost-cosco-and-oocl-over-2bn-in-2026
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Kiinalaisostajat ovat tulleet käytettyjen VLCC-luokan säiliöalusten markkinoille. Hankinnoista 81 % käsittää yli 15 vuotta vanhoja aluksia viimeisten viiden vuoden aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/chinese-buyers-fueling-30-boom-in-vintage-vlcc-values/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Venäläinen aseiden kuljettamisen vuoksi pakotteiden alainen kappaletavara-alus on matkalla Huippuvuorille. Alus on 100 metriä pitkä ja sitä operoi venäläinen varustamo: https://www.thebarentsobserver.com/news/ship-involved-in-russian-weapons-deliveries-is-on-the-way-to-svalbard/436675
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Kiinan kansanarmeijan laivaston toinen kotimaassa suunniteltu ja rakennettu 10’000 DWT:n sairaala-alus on lähtenyt eteläisen Tyynen meren ja Latinalaisen Amerikan humanitääriselle kierrokselle Kiinasta. tehtävä on pisin tähän mennessä, 220 päivää. Aluksessa on 14 kliinistä osastoa ja 7 avustavaa diagnostista yksikköä, joissa voidaan suorittaa yli 60 erilaista toimenpidettä, kuten yleiskirurgiaa, ortopediaa, synnytys- ja gynekologisia toimenpiteitä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinese-hospital-ship-silk-road-ark-sails-on-its-maiden-overseas-mission/
Offshore ja merituulivoima:
Ikääntyvät offshore öljyn- ja kaasuntuotantolautat toimivat laina-ajalla. Ne muodostavat vakavan turvallisuus- ja ympäristöuhan. Miksi ne siis ovat edelleen käytössä, ja mitä niiden käytöstä poisto maksaa? Miten se vaikuttaa niillä työskenteleviin: https://gcaptain.com/aging-offshore-platforms-are-operating-on-borrowed-time/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Maailman pisin merenkulullisesti navigoitava joki: https://www.marineinsight.com/know-more/longest-navigable-river-for-shipping/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Norjalainen alus pääsi Pohjoisnavalle. Tutkijoiden hämmästykseksi alueella oli avovettä: https://www.thebarentsobserver.com/news/i-didnt-hear-the-usual-grinding-of-ice/436288
USA:n uusin jäänmurtaja Storis suorittaa partiointia Venäjän arktisella merirajalla: https://gcaptain.com/newest-u-s-icebreaker-storis-conducts-extensive-patrol-along-russian-maritime-boundary-in-arctic/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Helsingin ikoninen satamarakennus, vuonna 1937 valmistunut Katajanokan terminaali uudistuu. Gunnar Taucherin suunnittelema suojeltu rakennus peruskorjataan ja sen yhteyteen suunnitellaan laajennus, joka kunnioittaa rakennuksen alkuperäistä arkkitehtuuria ja ympäröivää kaupunkikuvaa sekä tuo palveluita niin matkustajille kuin paikallisillekin: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/historiallinen-katajanokan-terminaali-peruskorjataan-ja-laajennetaan/
Tanskalaisen tutkimuslaitos Sea-Intelligencen mukaan vuoden alussa tehty konttiyhteenliittymien uudelleenjärjestely on aiheuttanut muutoksia Euroopan satamaverkossa. Hampuri ja Valencia ovat vahvistaneet asemiaan Antwerpenin ja Tangerin kustannuksella. Algecirasin profiili on muuttunut lähiliikenteeksi: https://splash247.com/the-winners-and-losers-among-european-ports-from-this-years-liner-alliance-reshuffle/
Shanghai pysyi maailman vilkkaimpana konttisatamana alkuvuoden aikana. Sataman läpi kulki 27 miljoonaa TEU:ta kontteja, jossa on kasvua 6,1 %:a viime vuoteen. Kaikkiaan sataman läpi kulki 297 miljoonaa tonnia tavaraa, josta irtolastien ja kappaletavaran osuus oli 40 miljoonaa tonnia: https://www.seatrade-maritime.com/terminals/shanghai-stays-as-world-s-busiest-container-port-in-h1
Intia on vihkinyt maan suurimman konttisataman toisen vaiheen. Laajennus kasvattaa sataman kapasiteetin kaksinkertaiseksi 4,8 miljoonaan TEU:hun: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indias-largest-container-terminal-inaugurated-at-jnpa/
DP World Canada ja Montrealin satama ovat päässeet sopimukseen uuden konttiterminaalin operoinnista Contrecoeurissa St. Lawrence joella: https://maritime-executive.com/article/dp-world-selected-to-design-and-operate-montreal-s-new-container-terminal
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Haastattelu: suomalaisen polttoainejärjestelmien toimittajan Auramarinen toimitusjohtaja: https://www.motorship.com/methanol-issue-1/qanda-fuel-agnostic-and-forward-thinking-auramarines-ceo-john-bergman/1504038.article
Suomalainen HIAB, joka tuottaa älykkäitä ja kestävän kehityksen lastinkäsittelylaitteita tiekäyttöön ja Forterra, joka tuottaa autonomisten kulkuneuvojen teknologiaa, ovat solmineet strategisen kumppanuuden edistääkseen autonomisen rekkaliikenteen kehitystä ja lastinkäsittelyä: https://www.hellenicshippingnews.com/hiab-and-forterra-announce-strategic-partnership-to-advance-autonomy-in-load-handling/
Korealaistelakka on saanut periaatehyväksynnän sekä ABS:ltä että Liberian alusrekisteriltä 174’000 m³:n ydinkäyttöisen LNG-aluksen rakentamiselle. Voimanlähde perustuu pieniin modulaarisiin ydinreaktoreihin: https://splash247.com/samsung-heavy-debuts-nuclear-powered-gas-carrier-design/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Merenkulun siirtyessä käyttämään uusia polttoaineita pitää siirtymän turvallisuus varmistaa. Artikkelissa käydään läpi kriittiset toimenpiteet ja huomiot, jotka ovat tarpeen turvallisuuden ja tehokkuuden varmistamiseksi siirryttäessä matalahiilisiin polttoaineisiin ja teknologioihin: https://www.dnv.com/expert-story/maritime-impact/switching-safely-to-low-ghg-fuels-and-technologies/
Uusimman raportin mukaan polttoainesiirtymässä on biljoonaluokan rahoitusvaje, joka uhkaa pysäyttää hankkeen etenemisen: https://www.hellenicshippingnews.com/new-report-targets-trillion-plus-finance-gap-that-risks-stalling-shippings-energy-transition/
Metanolin hankinta meripolttoaineeksi saattaa olla hyvin haastavaa pienvarustamoille: https://www.hellenicshippingnews.com/methanol-procurement-very-challenging-for-smaller-ship-owners-warns-stream-marine-technical/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 37: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-rises-to-over-one-month-high-on-gains-across-all-vessels/
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 36: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Bancosta-Weekly-2025-36.pdf
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 36: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Intermodal-Report-Week-36-2025.pdf
Polttoaineraportti (ENGINE) Aasian markkinat: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-east-of-suez-bunker-fuel-availability-outlook-196/
Onnettomuuksien uhrit (Lloyd’s List Intelligence) vuodelta 2024: https://maritime-executive.com/features/shipowners-and-operators-urged-to-address-evolving-safety-risks
Maailmankauppa ja politiikka:
Kiina on matkalla ennätykselliseen kaupan ylijäämään huolimatta USA:n viennin syöksystä: https://gcaptain.com/china-on-track-for-record-trade-surplus-despite-us-export-plunge/
Onko Kiina huiputtanut taloustietojensa julkistamisessa: https://asiatimes.com/2025/09/skull-chart-math-behind-trumps-climbdown-on-all-things-china/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Intian parlamentti on hyväksynyt kaksi merkittävää lakiuudistusta samana päivänä. Uusi merilaki korvaa vuoden 1958 lain ja uusi merenkulun tavarankuljetuslaki korvaa vuodelta 1925 olleen vanhan lain: https://www.marineinsight.com/shipping-news/in-a-historic-first-india-passes-two-landmark-maritime-bills-in-a-single-day/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Tanskalainen konttivarustamo on julistanut yhteishaverin tulipalon vaurioittamalla konttialuksellaan ja osoittanut ulkopuolisen toimijan hoitamaan maksujärjestelyjä: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/general-average-declared-on-the-marie-maersk
Linjaliikenneneuvosto WSC:n selvitys vuodelta 2024 paljastaa, että useammassa kuin joka kymmenennessä laivauksessa on puutteita. Kehityskulku on hälyttävä, koska se on noussut vuoden 2023 IMO:n tekemästä selvityksestä. Luvut sisältävät väärinilmoitetut ja ilmoittamattomat vaaralliset aineet, virheelliset asiakirjat ja laittomat pakkaukset: https://splash247.com/more-than-one-in-10-shipments-flagged-for-deficiencies-in-new-cargo-safety-report/
Intian merenkulun pääosasto on tunnistanut ja asettanut mustalle listalle 86 ulkomaista alusta, joista on toistuvasti tehty raportteja intialaisten merenkulkijoiden hylkäämisistä, vangitsemisista tai palkanmaksusta kieltäytymisistä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/india-blacklists-86-foreign-vessels-over-abandonment-abuse-of-indian-seafarers/
Japanilaisvarustamo varoittaa nimissään lähetetyistä väärennetyistä sähköposteista ja sosiaalisen median viesteistä. Viesteissä väitetään lähettäjän edustavan varustamoa: https://splash247.com/nyk-issues-fraud-alert-after-bogus-payment-requests/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Järjestöt ja yhdistykset:
Kansainvälisen merivakuuttajien liiton IUMI:n seminaarissa puhunut puheenjohtaja varoittaa merivakuuttajien olevan huomattavan muutoksen edessä. Perinteinen merenkulku ja logistiset käytännöt häiriintyvät nykyisessä geopoliittisessa ja taloudellisessa ympäristössä. Häröytyminen lisääntyy tuoden uusia haasteita ja mahdollisuuksia riskien arvioinnille, vakuuttamiselle ja innovaatioille: https://www.seatrade-maritime.com/insurance/end-of-globalisation-redefining-marine-insurance-risks-iumi
IUMI korostaa alusten runkovakuutusten markkinoiden haastavuutta ja kohonnutta riskitasoa: https://www.hellenicshippingnews.com/iumi-highlights-challenging-hull-marine-insurance-market-and-elevated-risk/
IUMI vaatii muovikuulien määräämistä vaaralliseksi aineeksi kuljetuksia varten: https://www.seatrade-maritime.com/containers/plastic-nurdles-should-be-classed-as-dangerous-goods-marine-insurers
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Toinen maailmansota jätti kuolettavan perinnön Tyynelle merelle. taisteluissa uponneet alukset eivät ole pelkästään muinaisjäännöksiä vaan myrkyllisiä aikakapseleita, jotka odottavat avautumistaan. Vuotavat polttoaineet, raskakasmetallit ja muut vaaralliset aineet vuotavat herkkiin ekosysteemeihin uhaten monimuotoisuutta ja ihmisten terveyttä: https://maritime-executive.com/editorials/80-years-after-wwii-ended-a-deadly-legacy-remains-in-the-pacific
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Hollantilainen kappaletavara-alus on ajanut karille Kanadan arktisella alueella Prince of Wales saaren lähistöllä viikonloppuna. Jäävahvistettu alus oli matkalla Kiinasta Baie-Comeauhon Quebeciin. Miehistö on turvassa, veteen ole päässyt polttoaineita mereen eikä ruumiin vettä. Joissakin painolastitankeissa on reikiä. Pelastusasiantuntijat arvioivat tilannetta: https://gcaptain.com/commercial-freighter-runs-aground-in-arctic-en-route-from-china/
Karille ajaneesta kalastusaluksesta on päässyt kahdesta perän polttoainesäiliöstä mereen arviolta 11–13 tonnia dieselpolttoainetta. Lähellä ollut alus pelasti aluksen kolmihenkisen miehistön, joilla ei ollut loukkaantumisia. Aluksella arvioidaan olevan vielä 48 tonnia dieseliä ja 1’100 litraa voiteluainetta. Viranomaiset keskeyttivät kalastuksen alueella ja jatkavat ympäristövahinkojen korjaamista: https://www.marineinsight.com/shipping-news/grounded-fishing-vessel-spills-3500-gallons-of-diesel-near-alaskas-kodiak/
Suuri konttialus oli matkalla Gibraltarista New Yorkiin talviaikaan. Sääpalvelu suositteli loksodromireittiä Azorien eteläpuolitse, koska luvassa oli kehittyvä matalapaine Grand Banksilla Newfoundlandissa. Kahdessa päivässä matalan rintama syveni vakavaksi myrskyksi. Matkasuunnitelmaa päivitettiin tilanteen mukaisesti. Keulapakan alta saatiin hälytyksiä, jonne selvitysryhmä lähti käymään sisäteitse. Selvityksessä havaittiin veden päässeen tiloihin: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-heavy-weather-damage/
Pohjoisirlantilaisessa satamassa tarkastushenkilöt menivät ilman lupaa ja tilojen happipitoisuuden tarkastusta hiiltä sisältävään ruumaan. Kolmesta tarkastajasta kaksi menehtyi: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-unauthorised-access-to-enclosed-spaces/
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Puolustuksessa parasta varautumista on mukautumiskyky. Tällä tarkoitan sitä kykyä, jonka avulla organisaatio voi muuttaa suuntaa, kokeilla nopeasti ja ottaa käyttöön ratkaisuja silloin, kun niitä eniten tarvitaan – eikä vasta seuraavan hankekauden päätteeksi. Suomessa meidän tulisi panostaa tähän kykyyn nykyistä enemmän: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/kun_taistelukentta_muuttuu_paivissa_hankinnat_eivat_voi_kestaa_vuosia.7915.news
Liberian lipun alla purjehtivaan kreikkalaisomisteiseen konttialukseen hyökkäsi Portugalin rannikolla aseistettuja miehiä. Alus oli juuri lähtenyt Vigosta Espanjassa ja oli matkalla Malagaan. Päällikkö lähetti hälytyksen, johon Portugalin laivasto vastasi ja lähetti valmiusjoukkoja ottamaan aluksen haltuun hyökkääjiltä, joita aluksella havaittiin kaksi. Etsinnöissä heitä ei kuitenkaan löydetty ja viranomaiset suorittavat aluksella tutkimuksia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/armed-men-attack-greek-owned-container-ship-off-portugal/
Venezuela on ottanut käyttöön Iranista useita vuosia sitten saamiaan partioveneitä vastaamaan USA:n laivaston keskittymiseen eteläiselle Karibialle. Niiden merkitys ylivoimaista vastustajaa vastaan on kyseenalainen mutta sitä vastoin maalla on jäljellä Venäjän vuonna 2008 toimittamia suhoi-hävittäjiä ja niihin ohjuksia: https://maritime-executive.com/article/venezuela-deploys-iranian-missile-boats-to-fend-off-u-s-navy
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/