Mitä tarkoittaa termi:
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
Baltic Exchange Dispute Resolution service: https://www.balticexchange.com/en/membership-services/disputes0.html
IARO (International Association of Recognized Organizations): https://iaro.org.pa/about-us/
Mercosur: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercosur
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Vuosisatamme illuusio: miehittämätön alus, maailma, jossa aluksella ei ole päällikköä, konemestaria tai merenkulkijoita. Onko konsepti toimiva? Suuria aluksia myrskyissä, jäissä, vihamielisillä alueilla. Aluksia vaikeakulkuisilla vesillä, jossa onnettomuus jättää paikalle hylätyn aluksen. Onko säästö sen arvoinen: https://www.linkedin.com/posts/captain-alexandros-lignos-b69342296_shippingsafety-unmannedships-ghostcrews-activity-7369347161546723331-LyQ7?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk
Aluksen päällikkö on raportoinut voimakasta elektronista häirintää Punaisella merellä: https://www.seatrade-maritime.com/security/vessel-reports-electronic-interference-and-unknown-projectile-in-red-sea
Color Line ottaa käyttöön NAPA:n sähköisen lokikirjan: https://www.motorship.com/monitoring-control-and-digitalisation/color-line-adopts-napa-logbook-to-streamline-compliance/1504522.article
Haastattelu: Inmarsat Maritimen toimitusjohtaja kertoo asennemuutoksesta merenkulun digitalisaatiossa: https://splash247.com/inmarsat-maritime-digital-infrastructure-isnt-optional-its-foundational/
Starlink Maritime laskee rajoittamattomien datapakettiensa hintoja IMO-rekisteröidyille aluksille 90 %:lla $25’000:sta $2’500:en: https://splash247.com/starlink-maritime-slashes-unlimited-data-plan-price-by-90/
Kreikkalaisvarustamo laajentaa tekoälyn käytön koko laivastoonsa. Kaikkiaan sillä on 19 alusta, joista 11 on irtolastialuksia ja kahdeksan säiliöaluksia. Niihin tulee digitaalinen vahdinpitäjä parantamaan tilannetietoisuutta ja valvontajärjestelmä, jolla voidaan maista seurata aluksen navigointikäyttäytymistä: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-technology/ionic-to-add-orca-ai-to-all-19-of-its-ships
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Filippiinien julistus merenkulkijoiden vahvemmasta suojelusta on hyväksytty Manilan konferensissa. Julistuksessa on kahdeksan kohtaa, joilla on tarkoitus parantaa merenkulkijoiden hyvinvointia merellä kohtaamissaan uhissa mukaan lukien terveysriskit ja konfliktit. Julistus on saanut kansainvälistä tukea tähän mennessä 10 maalta: https://splash247.com/manila-declaration-on-seafarers-human-rights-safety-and-well-being-gains-international-backing/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Saksalainen Ernst Russ -varustamo ja islantilainen Eimskip ovat yhdistäneet voimansa tilaamalla lisää tonnistoa yhteisyritykseensä ElbFeederiin. Kyse on 2 + 2 2’280 TEUN konttialuksesta, joka kasvattaa ElbFeederin laivaston yhdeksään alukseen, kun mukaan ei lasketa optioita. Alukset tulevat Pohjois-Atlantin liikenteeseen: https://splash247.com/ernst-russ-and-eimskip-team-up-for-boxship-newbuilds-in-china/
Hongkongilainen konttivarustamo tilaa neljä 4’350 TEU:n alusta ilmeisesti lisäämään kapasiteettia uuden silkkitien (Belt and Road) kauppareiteille Kiinan sekä Pohjois-Afrikan, Lähi-idän ja Punaisen meren liikenteeseen: https://splash247.com/ovp-shipping-pens-debut-boxship-order/
Onko Intiasta tulossa Kiinan viennin turvasatama tullien tukahduttaessa kauppa ja muuttaessa toimitusketjuja samalla, kun Kiinan kotimaan kysyntä yskii? Tullipäätöstä Kiinaan kohdistuvista tulleista lykätään ja laivaajat ihmettelevät, kannattaako USA:han tuoda tavaraa Kiinasta. Intian Modin ilme Kiinan Xin tapaamisessa tuntuu viestittävän, että lähimpien liittolaisten potkiskelu ei sittenkään taida olla politiikan parasta A-luokkaa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/china-india-axis-is-key-to-new-economic-order
Käytettyjen konttialusten hinnat ovat nousseet 17 % vuositasolla huolimatta laskeneista rahtihinnoista. Keskimääräinen TEU-kohtainen hinta viisi vuotta vanhoilla konttialuksilla on noussut $9,761 viime elokuussa $11,413 elokuun lopussa tänä vuonna. Eniten alusten hinnat ovat nousseet alle 3’000 TEU:n aluksilla, keskimäärin 26 %. Spot-rahti Shanghaista on pudonnut samaan aikaan 51 %: https://www.hellenicshippingnews.com/second-hand-container-ship-prices-jump-17-yoy-despite-weaker-freight-rates/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Singaporelaisvarustamo ostaa tanskalaisen tuotesäiliöalusvarustamon osaomistajan ja saa kaupassa 14,45 %:n osuuden varustamosta $311,4 miljoonan kauppahintaan. Analyytikot spekuloivat onko kyseessä ensi askel nurkanvaltauksessa, jonka seurauksena muodostuisi 200 aluksen varustamo. Lisäksi Kiina ja Venäjä ovat sopineet öljyputken rakentamisesta maiden välille: https://splash247.com/splash-wrap-from-tankers-to-tech/
Pakotteiden alaiset alukset ovat keskeisiä Venäjän öljyn viennille. Heinäkuussa 36 %:a kaikesta Venäjältä laivatusta öljystä vietiin pakotteiden alaisilla aluksilla. Venäjältä viedystä raaka- ja jalostetusta öljystä 30 % vietiin kreikkalaisilla säiliöaluksilla, jotka laivaukset olivat alle G7-maiden asettaman hintakaton sallien länsimaisten palvelujen käytön. Hintakatto on $60 / raakaöljybarreli, $100 / barreli jalostettua öljyä ja $45 / polttoainebarreli: https://www.hellenicshippingnews.com/sanctioned-tankers-ship-36-of-russian-oil/
Jo kuudes pakotteiden alainen LNG-alus lastasi pakotteiden alaiselta kaasukentältä Venäjällä: https://www.hellenicshippingnews.com/sixth-lng-tanker-loads-cargo-from-russias-arctic-lng-2-data-shows/
Kiina ottaa vastaan Intiaan matkalla olleet venäläistä öljyä kuljettaneet alukset USA:n presidentin määrättyä Intialle 50 % tullit: https://gcaptain.com/russias-oil-cargoes-flood-to-china-as-tariffs-crimp-india-flows/
Venäjän öljynviennin laskiessa Eurooppaan ovat kuljetukset suuntautuneet itään. Määrät ovat kuitenkin pienempiä kuin ennen Ukrainan sotaa: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-natural-gas-and-coal-exports-have-been-decreasing-and-shifting-toward-asia/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Irtolastimarkkinat ovat tänä kesänä osoittautuneet hyvin erilaisiksi riippuen aluksen tyypistä. Kolmen viimeisen kesän vertailussa capesize- ja panamax-luokissa on ollut heilahtelevuutta, kun taas luokissa, jotka voidaan itse purkaa tai lastata, on ollut vakaampaa: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-each-ship-class-is-telling-a-different-story/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Matkustaja-alusjulkaisu Cruise&Ferry: https://www.cruiseandferry.net/digital/magazine/2025/autumn/
Offshore ja merituulivoima:
Pohjoismaiset merituulivoimayhtiöt käyvät taistoon USA:n presidentinhallinnon määräystä vastaan, joka kielsi tanskalaisyhtiötä jatkamasta 80 % valmista merituulivoimahankettaan: https://gcaptain.com/norways-equinor-pledges-support-to-keep-stake-in-troubled-orsted/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Maailman vilkkain vesitie on 550 mailia pitkä Malakan ja Singaporen salmi Intian valtamereltä Etelä-Kiinan merelle. Englannin kanaalissa on paljon päivittäisiä läpikulkuja mutta Malakan ja Singaporen salmien kautta suurempi määrä maailmankaupasta: https://www.marineinsight.com/know-more/busiest-ocean-trade-route/
Datakeskuksia siirretään yhä enemmän vetten päälle joille, jossa jäähdytyksen saatavuus on hyvä: https://maritime-executive.com/editorials/floating-data-centers-on-fast-flowing-rivers
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Kiinalaisten operoima panamax-luokan konttialus on purjehtinut Pohjoisen merireitin vain kuudessa päivässä. Aluksen odotetaan suorittavan matkansa Pietarista Qingdaohon Kiinaan 25 päivässä: https://gcaptain.com/chinese-panamax-containership-crosses-arctic-in-just-six-days-on-emerging-europe-asia-shortcut/
USA:n rannikkovartiosto lähettää jäänmurtaja Healyn Alaskaan valvomaan Alaskan rannikolla olevia kahta kiinalaista tutkimusjäänmurtajaa: https://gcaptain.com/u-s-coast-guard-sends-icebreakers-to-monitor-chinese-research-vessels-off-alaska/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
USA:n rannikkovartiosto sijoittaa $137 miljoonaa Seattlen tukikohtaansa kehittääkseen sitä palvelemaan ensimmäistä uusista polaarimurtajista: https://gcaptain.com/coast-guard-awards-137m-contract-to-modernize-base-seattle-for-polar-security-cutters/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Video: Meyerin Turun telakalla on laskettu vesille kolmas alus maailman suurimpien risteilyalusten sarjassa. Alus on nimeltään ms Legend of the Seas. Alus on siirretty varustelulaituriin: https://www.maritime-executive.com/article/video-meyer-turku-in-finland-floats-third-mega-cruise-ship
Italialaistelakka palkkaa lisää väkeä USA:n telakoilleen. Yhtiö arvioi saavuttavansa 2’700 työntekijän rajan USA:ssa loppuvuodesta: https://gcaptain.com/fincantieri-adds-600-shipyard-workers-as-u-s-shipbuilding-renaissance-gains-steam/
Korealaistelakka on avannut uuden Filippiineillä sijaitsevan telakkansa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/hd-hyundai-kicks-off-first-shipbuilding-project-in-philippines-with-steel-cutting-ceremony/
ABB toimittaa 1’500 lämpösensoria ruotsalaisyhtiölle: https://www.hellenicshippingnews.com/abb-and-emarine-partner-to-drive-energy-efficiency-in-the-maritime-industry-with-innovative-temperature-sensor/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
VPS:n laadunvalvontajärjestelmä on paljastanut elokuussa kohonneita alumiini ja silikoni tasoja erittäin matalarikkisissä (VLSFO) polttoaineissa USA:n itärannikolla, Singaporessa, Rotterdamissa, Hampurissa, Algecirasissa ja Port Louisissa. VPS on antanut tämän takia seitsemän varoitusta. Alumiinin ja silikonin kohonneet määrät aiheuttavat nopeaa kulumista dieselkoneiden liikkuvissa osissa: https://www.hellenicshippingnews.com/a-global-pandemic-of-high-cat-fines-in-marine-fuel/
DNV:n uusimman raportti osoittaa keskeiset esteet ammoniakin käyttöönotolle. Raportin mukaan tulisi rakentaa ammoniakkikäyttöinen laivasto, joka käsittäisi muutaman tusinan alusta miehitettynä osaavalla miehistöllä ja se ottaisi polttoaineeksi muutaman miljoonan tonnin ammoniakkia tusinasta satamia. Seuraavassa vaiheessa toimintaa laajennettaisiin maailmanlaajuisesti ja IMO sääntelisi sitä. Haasteiksi jäävät aineen myrkyllisyys ja korkea hinta: https://www.hellenicshippingnews.com/new-dnv-report-ammonia-shows-notable-progress-as-maritime-fuel-but-barriers-remain/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 36: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-edges-up-on-stronger-capesize-and-panamax-rates/
Markkinaraportti (Fearnleys) viikolla 36: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/09/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse.pdf
Polttoaineraportti (MABUX) viikolla 36: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-expected-to-trend-higher-next-week-5/
Selvitys meri-LNG:n päästöistä lähteeltä käyttöön (Rystad Energy): https://www.hellenicshippingnews.com/rystad-energy-publishes-definitive-study-on-marine-lng-well-to-tank-wtt-emissions/
Vuosittainen turvallisuuskatsaus (Allianz) vuodelta 2024: https://splash247.com/safety-shipping-and-capital-markets/
Maailmankauppa ja politiikka:
USA uhkaa tulleilla ja satamamaksuilla sekä viisumirajoituksilla niin liittolaisia kuin kilpailijoita, jos ne hyväksyvät IMO:n sopimuksen rajoittaa meripolttoaineista tulevia päästöjä: https://splash247.com/us-threatens-tariffs-and-port-levies-to-sink-imo-green-deal/
Luottoluokituslaitos Fitch Ratings on nostanut kehittyneiden maiden kasvuennustettaan 1,6 %:iin: https://www.hellenicshippingnews.com/developed-economies-potential-growth-revised-up-to-1-6/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
USA:n presidentin uusi määräys merenkulkijoiden viisumikäytännöistä on jo alkanut aiheuttaa ongelmia. Muutoksen myötä miehistöviisumeista luovutaan ja jokaisella tulee olla oma viisuminsa. Uuden järjestelmän mukaan viisumien voimassaoloaikoja on myös lyhennetty, joka estää miehistön jatkuvan työssäolon ja heikentää työsopimusten vakautta. Seurauksena kasvavat miehistökulut ja aikataulujen pettäminen. Yli 84’000 aluskäyntiä vuosittain voi aikaansaada häiriöitä maailman toimitusketjuille: https://splash247.com/us-visa-crackdown-creates-turmoil-for-shipmanagers/
EU komissio on esittänyt Mercosurin kanssa valmisteltua kauppasopimusta hyväksyttäväksi 25 vuoden valmistelun jälkeen. Pääkriitokot ovat pehmentäneet kantojaan saatuaan lupauksia maataloustuotteiden tuonnin rajoittamisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-proposes-mercosur-trade-deal-french-opposition-softens/
UK on palkinnut 12 merenkulkijaa arvostetulla kauppalaivastomitallilla, joka myönnetään ansiokkaasta palvelusta ja tehtävän vaatimukset ylittävästä toiminnasta. Artikkelissa kerrotaan eräiden palkittujen ansioista ja koko lista löytyy linkin takaa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/british-captain-receives-prestigious-merchant-navy-medal-for-saving-89-lives-at-sea/
Panaman merenkulkuviranomainen on pitänyt kokouksen kansainvälisen tunnustettujen organisaatioiden liiton (IARO) kanssa päivittääkseen Panaman alusrekisterin säännöt vastaamaan maailmanmarkkinoita: https://www.hellenicshippingnews.com/pma-and-classification-societies-review-regulations-to-align-strategies-with-the-global-maritime-market/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Kahta lautta-aluksen miehistön jäsentä syytetään kalastusaluksen kolmen miehistön jäsenen kuolemasta, kun lautta-alus osui siihen upottaen sen. Toinen on vahdissa ollut perämies ja toinen tähystäjä. Syyte koskee huolimatonta vahdonpitoa ja kolmea tappoa: https://www.maritime-executive.com/article/two-ferry-crewmembers-stand-trial-for-fatal-collision-off-jersey
Venäjän viranomaiset ovat pysäyttäneet maan varjolaivastoon kuuluvan säiliöaluksen Muurmanskissa mm. maksamattomien palkkojen ja useiden puutteiden vuoksi. Vuonna 2009 rakennetun aluksen omistaa Yhdistyneissä Arabiemiraateissa sijaitseva varustamo ja se on rekisteröity Lesothoon. Aluksen historia vuoden 2021 jälkeen sisältää useita nimi- ja lippuvaltiomuutoksia. Venäjällä on tullut ilmi useita muitakin vastaavia tapauksia, joissa operatiivisten kulujen maksaminen on viivästynyt: https://www.maritime-executive.com/article/russian-authorities-detained-sanctioned-tanker-for-unpaid-crew-wages
Australian poliisi on pidättänyt kolme satamatyöntekijää Sydneyssä epäiltynä huumesalakuljettajien avustamisesta. Pidätys tapahtui samaan aikaan, kun viranomaiset takavarikoivat 506 kg kokaiinia, katuarvoltaan yli $164 miljoonaa, ja suuria summia käteistä rahaa pidätettyjen kotoa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/three-port-workers-charged-for-164-million-cocaine-seizure-in-australia/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Kansainvälinen merivakuuttajien liitto (IUMI) on julkaissut päivitetyn version sähkökäyttöisten ajoneuvojen ohjeestaan: https://gcaptain.com/marine-insurers-update-electric-vehicle-fire-safety-guidelines-for-car-carriers/
Lloyd’s Register on julkaissut uudet tuulivoimaa ja ergonomiaa koskevat määräyksensä tukeakseen hiilineutraaliutta ja miehistön turvallisuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-register-introduces-new-wind-propulsion-and-ergonomics-rules-to-support-decarbonisation-and-crew-safety/
Järjestöt ja yhdistykset:
Varustamoiden hankintapäälliköt ovat muodostaneet itsenäisen ryhmän Global Maritime Procurement Councilin (GMPC) yhteistyön parantamiseksi. Ryhmän selkeänä tavoittena on muutoksen ajaminen tekemällä aloitteita maailman standardisointijärjestelmään, kestävään kehitykseen ja datapohjaisiin hankintakäytäntöihin: https://splash247.com/procurement-leaders-in-shipping-form-global-council/
Venäjän merenkulkijoiden liitto on alkanut julkaista tapauksia, joissa on puututtu varjolaivaston puutteisiin miehistön oikeuksissa: https://maritime-executive.com/article/russian-union-wins-compensation-for-death-aboard-a-sanctioned-tanker
Öljyntuottajajärjestö OPEC+ harkitsee tuotannon nostoa tulevan sunnuntain kokouksessaan palauttaakseen markkinaosuuttaan: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-to-consider-further-oil-output-hike-on-sunday-sources-say/
Baltic Exchange -organisaation riitapäätöspalvelu auttaa jäseniä saamaan rahansa: https://www.hellenicshippingnews.com/how-baltic-exchange-helped-one-member-recover-more-than-us50000-with-just-one-email/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Australian onnettomuustutkintakeskuksen raportin mukaan asianmukaisen huollon puuttuminen aiheutti karjankuljetusaluksen koneen pysähtymisen kahdesti aluksen tullessa Fremantlen satamaan. Tämän lisäksi onnettomuustutkintakeskus havaitsi luotsien käyttävän kommunikointiin kanavaa, jota muut eivät satama-alueella kuunnelleet ja pyysi sillä myös apua kummassakin tapauksessa turhaan: https://maritime-executive.com/article/atsb-livestock-carrier-s-engine-failed-due-to-poor-maintenance
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
NATO harjoittelee Saksan johdolla Itämerellä. Noin 8’000 sotilasta 13 maasta, kaikista Itämeren maista, UK:sta, Ranskasta ja USA:sta, osallistuu moniviikkoiseen harjoitukseen: https://www.euronews.com/2025/09/04/germany-leads-joint-military-drills-in-the-baltic-sea-amid-russia-threat-fears
Missä EU-maissa saavutetaan 3,5 % raja puolustusmenoissa BKT:stä: https://www.euronews.com/my-europe/2025/09/04/defence-spending-which-eu-countries-are-on-course-to-hit-natos-35-of-gdp-target
Historian havinaa:
Hollantilainen nosturialus on nostanut Saksan Pohjanmeren rannikolta ensimmäisen maailmansodan jälkimainingeissa uponneesta U-16 sukellusveneestä osan. Huolimatta aluksen harvinaisuudesta sitä ei aiota säilyttää. Alusta on tutkittu pitkään ja se sijaitsee Elben suistossa. Koska sen koko miehistö pelastui, sitä ei koske hautarauha. Toinen osa nostetaan sään salliessa: https://www.maritime-executive.com/article/wreck-of-wwi-u-boat-raised-from-the-wadden-sea
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/