Mitä tarkoittaa termi:
TAPA TSR (Transport Asset Protection Association Trucking Security Requirements): https://www.bvna.com/certification/tapa
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Venäjää syytetään satelliittinavigointihäirinnästä EU-komission puheenjohtajan lentomatkan aikana koneen lentäessä Bulgariaan. Häirintä esti satelliittipaikannuksen käytön: https://www.euronews.com/my-europe/2025/09/01/russia-accused-of-jamming-gps-of-ursula-von-der-leyens-plane-during-bulgaria-trip
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Mistä johtuu, etteivät nykynuoret halua lähteä merille töihin: https://www.linkedin.com/posts/captain-alexandros-lignos-b69342296_seafarers-shipping-maritime-activity-7367213491339862017-3TG7?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk
Juhlapuheita ja esityksiä, missä on merenkulkija: https://www.linkedin.com/posts/captain-alexandros-lignos-b69342296_seafarers-shipping-maritime-activity-7367303478496419843-J8HT?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk
Alusten varustamot antavat aluksensa toisinaan hallintayhtiöiden ylläpidettäviksi. Nämä ovat kuitenkin nykyään sitä mieltä, että tehtävä on muuttunut teknisestä ylläpidosta, konsultoinnista ja neuvonnasta merenkulussa käsittämään uusia haastavia alueita kuten geopolitiikan häiriöt ja kehittyvät teknologiat, lisääntyvät säädökset ja merenkulkijoiden väheneminen: https://maritime-executive.com/magazine/evolving-role-for-ship-managers
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Saksalaisvarustamo soveltaa joustavasti uusia säädöksiä ja markkinatilannetta menestyäkseen. Kasvanut konttiliikenteen kysyntä ja uudet päästövaatimukset edellyttävät uusien strategioiden löytämistä laivaston energiatehokkuuden ja lastikapasiteetin parantamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/hapag-lloyd-tackles-huge-fleet-upgrade-programme-with-dnv-support/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Samaan aikaan, kun kansainvälinen huomio on kiinnittyneenä pakotteiden alaiseen Venäjän meritse tapahtuvaan energiavientiin, Kiinan ja Venäjän johtajat keskustelevat kaasun toimittamisesta putkiteitse. Uuden putkilinjan rakentaminen ei ole edennyt, mutta Kiina haluaa ostaa lisää kaasua vanhaa putkea pitkin: https://www.hellenicshippingnews.com/china-seeks-more-russian-gas-via-old-link-as-new-pipeline-stalled/
Venäjän öljykuljetusten rahtihinnat Itämeren satamista ovat nousseet elokuussa EU-pakotteiden takia. Viitelaatu Uralsin rahti Laukaansuusta Intiaan on noussut $5,3–5,5 miljoonasta $6 miljoonaan matkaa kohden. Vastaavien lastien rahdit Mustanmeren Novorossiiskin satamasta suezmax-luokan säiliöaluksella on noussut $5,2 miljoonasta $5,5 miljoonaan matkaan kohden: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-freight-rates-for-russian-crude-oil-rise-in-august-amid-eu-sanctions-higher-exports/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Kiina osta yhä enemmän soijapapua Etelä-Amerikasta USA:n kanssa käymänsä kauppa- ja tullisodan takia: https://www.hellenicshippingnews.com/china-boosts-soybean-buys-from-argentina-uruguay-amid-us-trade-war-sources-say/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Offshore ja merituulivoima:
USA:n presidentinhallinto siirtää $679 miljoonaa merituulivoimahankkeista merenkulun infrastruktuurin rakentamiseen: https://gcaptain.com/trump-administration-redirects-679-million-from-offshore-wind-projects-to-maritime-infrastructure/
USA:n presidentin ajaessa alas merituulivoimaa, lisää Kiina sen tuotantoa: https://gcaptain.com/as-trump-halts-wind-china-ramps-up-offshore-wind-power-bet/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Norja sijoittaa €85 miljoonaa ilmastonmuutoksen ja jään hitaan häviämisen tutkimiseen Jäämerellä: https://www.thebarentsobserver.com/news/norway-steps-up-arctic-research-as-sea-ice-shrinks/435759
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Göteborgin sataman konttimäärät ovat kasvussa. Rautatiekuljetukset ovat ennätyskorkealla: https://www.hellenicshippingnews.com/port-of-gothenburg-handles-growing-container-volumes-rail-transport-reaches-record-levels/
Dubailainen satamayhtiö neuvottelee Montrealin satamaviranomaisen kanssa uuden konttiterminaalin operoinnista: https://gcaptain.com/dp-world-vies-for-deal-to-run-montreal-port-championed-by-carney/
Kaksi kanadalaista intiaaniheimoa ovat muodostaneet kumppanuusyhtiön ja ovat ostamassa luoteisessa British Columbiassa sijaitsevan irtolastiterminaalin. Kauppa on ensimmäinen laatuaan: https://maritime-executive.com/article/two-canadian-first-nations-buy-strategic-mining-port-terminal
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Etelä-Korea yrittää saada USA:n presidentin asettaman 25 %:n yleistullin 15 %:iin sijoittamalla $350 miljardin edestä liiketoimintaa USA:han. Tästä määrästä $150 miljardia olisi laivanrakennukseen. Kuinka paljon tästä ehtii toteutua jäljellä olevien 3,5 vuoden aikana, jää nähtäväksi: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/what-would-150bn-investment-in-us-shipbuilding-look-like-
Maailman vahvin laivakone on suomalaisen Wärtsilän valmistama kaksitahtinen, turboahdettu ja matalakierroksinen raskasta polttoöljyä käyttävä dieselmoottori. Koneen 14-sylinterinen versio painaa yli 2’300 tonnia ja sen kampiakseli painaa yksistään 300 tonnia ja kukin sylinteri 5,5 tonnia. Koneen tuotto on 80,08 MW tai 107’390 hevosvoimaa 6,3 tonnin tuntikulutuksella. kone on kaupallisessa käytössä ms Emma Maerskissa: https://www.marineinsight.com/know-more/most-powerful-ship-engine-the-gigantic-wartsila-sulzer/
Norjalaisvarustamo on tilannut ammoniakkihybridikäyttöiset autojenkuljetusalukset aasialaistelakalta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/hoegh-autoliners-orders-first-ever-ammonia-engines-for-pure-car-truck-carriers/
Japanilaisomisteinen kiinalaistelakka on laskenut vesille metanolihybridikäyttöisen konttialuksen. Aluksen valmistumisaika on arvioitu helmikuuhun vuonna 2026: https://www.marineinsight.com/shipping-news/tsuneishi-shipbuilding-builds-its-largest-ever-methanol-powered-container-carrier/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Caravel Group ja Celsius Tankers on muodostaneet yhteisyrityksen, jonka tehtävänä on operoida LNG-polttoainealuksia. Yhteisyritys on tilannut kaksi 20’000 m³:n alusta kiinalaistelakoilta. Toimitusaika on loppuvuodesta 2027. Kaikkiaan maailmassa on tilattu 25 uudisrakennusta LNG-polttoaineen toimituksiin. Käytössä on tällä hetkellä 60 alusta: https://splash247.com/caravel-and-celsius-form-lng-bunkering-jv/
Tehokas tie merenkulun hiilineutraaliuteen ei ole pelkästään polttoainekysymys, vaan myös energiatehokkuudesta on kyse: https://www.hellenicshippingnews.com/the-energy-efficient-route-to-maritime-decarbonization/
Vuosikymmenen alun jälkeen voimaan tulleet uudet ympäristömääräykset ovat nostaneet merenkulun kustannuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-environmental-regulations-adding-to-costs/
Ruotsalaisvarustamo on perustanut tytäryhtiön käymään merenkulun päästökauppaa edistääkseen hiilineutrauliutta: https://www.hellenicshippingnews.com/furetank-launches-company-for-trading-emission-reductions-in-shipping/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Sveitsiläinen maailman suurin itsenäinen öljymeklari valmistautuu lastaamaan ensimmäisen laivauksen syyrialaista öljyä sen jälkeen, kun USA:n pakotteet maalle suurimmaksi osaksi poistettiin. Pakotteet olivat voimassa 70-luvulta lähtien ja niitä kiristettiin vuosina 2004 ja 2011. Toimenpiteen tarkoituksena on auttaa Syyrian taloudellista palautumista: https://www.marineinsight.com/shipping-news/vitol-tanker-to-load-syrias-first-crude-shipment-since-us-sanctions-lifted/
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Aasian sisäisen konttiliikenteen indeksi (Drewry) viikolta 35: https://www.hellenicshippingnews.com/intra-asia-container-index-down-2/
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolta 35: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-climbs-on-higher-capesize-and-supramax-rates/
Irtolastiraportti (Baltic Exchange) viikolta 35: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesizes-have-a-mixed-week/
Konttialusten aikarahtausindeksi (VHBS) viikolta 35: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/08/New-Contex-Commentary-2025-week-35.pdf
Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 35: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-6-last-week-3/
Polttoaineraportti (ENGINE) Amerikat: https://www.hellenicshippingnews.com/americas-fuel-availability-outlook-77/
Säiliöalusmarkkinat (Baltic Exchange) viikolta 35: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-vlcc-market-dips-slightly/
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 35: https://www.gibsons.co.uk/report/cascading-costs/
Maailmankauppa ja politiikka:
Kiinan teollisuustuotanto on laskenut viisi kuukautta yhteen menoon. Tuottajat ovat ilmeisesti odottavalla kannalla, miten kauppasopimus USA:n kanssa etenee. Samaan aikaan kotimainen kysyntä on alamaissa: https://www.hellenicshippingnews.com/china-manufacturing-activity-shrinks-for-fifth-straight-month-in-august/
USA:n kotimainen kuluttajakysyntä sitä vastoin jatkuu voimakkaana nostaen inflaatiopaineita. Asiantuntijoiden mukaan se ei kuitenkaan estäisi maan keskuspankkia laskemasta viitekorkoaan: https://www.hellenicshippingnews.com/us-consumer-spending-strong-in-july-services-inflation-warms-up/
Yhdysvaltalainen vetoomustuomioistuin on äänin 7–4 antanut päätöksen, että useimmat USA:n presidentin määräämät tullit ovat laittomia. Presidentinhallinto sanoo valittavansa päätöksestä korkeimpaan oikeuteen: https://www.euronews.com/2025/08/30/us-appeals-court-rules-trumps-global-tariffs-are-unconstitutional
Intia ja Kiina parantelevat välejään, josta esimerkkinä on vanhojen rajakiistojen laittaminen syrjään, joskaan ne eivät poistu. Shanghain kokous ajoittuu viikko sen jälkeen, kun USA:n presidentti määräsi intialaisille tuotteille 50 % tullit: https://www.hellenicshippingnews.com/india-committed-to-improving-ties-with-china-modi-tells-xi/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Kreikka ja Egypti ovat torjuneet Turkin ja Libyan suunnitteleman yhteisen talousvyöhykekäytävän maiden välille. Aloite tehtiin jo kuusi vuotta sitten ja se tuomittiin lähes yksimielisesti maailmalla. Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa öljynetsintä alueella. Turkki on nähnyt tilaisuutensa USA:n presidentin kyseenalaistaessa UNCLOS:in ja se on muutenkin riidoissa naapuriensa kanssa: https://www.maritime-executive.com/article/egypt-and-greece-reject-turkish-libyan-eez-claim
Irania uhkaavat vanhojen YK-pakotteiden palaaminen ydinohjelmansa vuoksi. Mitä se tarkoittaa ja mitä nyt tapahtuu: https://gcaptain.com/iran-is-facing-a-return-of-un-sanctions-what-happens-now/
Turkki kieltää israelilaisten alusten pääsyn satamiinsa, kieltää omien alustensa satamakäynnit Israelin satamissa ja rajoittaa maan ilmatilan käyttöä: https://www.hellenicshippingnews.com/turkey-says-it-bars-israeli-ships-from-its-ports-restricting-airspace/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Kiinan oikeusistuimet soveltavat Kiinan satamissa tapahtuneissa lastivahingoissa Kiinan merilakia. Laissa määritellään rahdinottajan ja lastinomistajien oikeudet ja vastuut sisältäen merikelpoisuuden, todistustaakan, aikarajat ja vastuurajat. Laki on linjassa Haag-Visby sääntöjen kanssa erityisesti rahdinottajan velvollisuuksissa ja poikkeuksissa. Se heijastelee kuitenkin myös paikallista lakikäytäntöä tehden siitä hankalan laillisuustyökalun Kiinassa: https://www.hellenicshippingnews.com/cargo-claims-in-china-legal-framework-challenges-and-enforcement-considerations/
Konttialuksen päällikkö, joka pidätettiin epäiltynä aluksen kuljettamisesta alkoholin vaikutuksen alaisena, ei saapunut Washingtonin osavaltion Seattlen oikeusistuimeen kuultavaksi, myöskään hänen lakimiehensä ei saapunut paikalle. Oikeus oli määrännyt hänet aiemmin osavaltiosta poistumiskieltoon, olemaan käyttämättä alkoholia ja luovuttamaan passinsa viranomaisille. Oikeus antoi hänestä $10’000 pidätysmääräyksen: https://maritime-executive.com/article/arrest-warrant-issued-after-captain-skips-hearing-on-intoxication-charge
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Sitä mukaa, kun lastivarkaudet sekä Euroopassa että maailmanlaajuisesti lisääntyvät eri toimitusketjun vaiheissa, on arvokkaiden tiekuljetusten suojaus noussut arvoon arvaamattomaan. Euroopassa menetykset nousivat vuonna 2023 €549 miljoonaan, 438 % kasvu edelliseen vuoteen. USA:ssa menetykset olivat n. $455 miljoonaa vuonna 2024, jossa oli kasvua 27 % edellisestä vuodesta: https://www.hellenicshippingnews.com/cargo-theft-risks-targets-and-the-essential-role-of-tapa-tsr-for-high-value-goods/
Nykyisessä tulenarassa meriympäristössä keskustelu vakuuttamisesta ei enää rajoitu vakuutusmaksuihin, klausuuleihin tai niiden poisjättämisiin, vaan todellinen vääntö käydään riskien ehkäisemisestä. Varustamon tärkein sijoitus ei ole teräs vaan järkevä ajattelu. Ihmiskeskeinen koulutus, tekoälyn tuomat työkalut ja kehittynyt teknologia vähentävät inhimillisen virheen mahdollisuutta ja seisokkiaikaa sekä alentavat vakuutusmaksuja: https://www.hellenicshippingnews.com/marasco-marine-ltd-redefining-marine-insurance-through-risk-prevention-and-technology/
Järjestöt ja yhdistykset:
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
USA:n rannikkovartiosto on nostanut irtolastialuksesta ruumassa tapahtuneen räjähdyksen mereen heittämän kansiluukun ylös, jonka takia Baltimoren kanaali oli suljettuna 7,5 tuntia. Onnettomuustutkinta selvittää tapausta: https://maritime-executive.com/article/uscg-lifts-hatch-cover-as-it-investigates-baltimore-bulker-explosion
Aluskierrätys, romutus:
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Atlantin keskeisen merivirran muutokset ja pysähtyminen saattavat alkaa jo niinkin aikaisin kuin vuonna 2060. Virta tuo lämmintä vettä pohjoiseen, jossa se painuu pohjaan ja palaa tuoden kylmää vettä Etelä-Atlantille: https://www.maritime-executive.com/article/study-collapse-of-key-atlantic-ocean-current-may-begin-as-early-as-2060
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Polttoainealus ja supramax-luokan irtolastialus törmäsivät Singaporen eteläpuolella. Säiliöaluksen yksi miehistönjäsen sai kolhuja mutta kukaan muu ei loukkaantunut törmäyksessä. Singaporen merenkulkuviranomainen tutkii tapausta: https://splash247.com/tanker-and-bulker-collide-off-singapore/
Risteilyaluksen keittiössä sattunut paistinpannun palo aluksen viidennellä kannella aiheutti häiriötä lähialueen hyttien tyhjentämisen vuoksi. Miehistö sammutti palon nopeasti: https://www.marineinsight.com/shipping-news/fire-onboard-cruise-ship-forces-restaurants-to-close-crew-to-muster-stations/
Pientä kemikaalisäiliöalusta uhanneet merirosvot ovat poistuneet paikalta togolaisen partioveneen saapuessa paikalle. Aluksen miehistö on turvassa ja AIS-signaalin mukaan alus on liikkeellä: https://maritime-executive.com/article/pirates-scared-off-from-tanker-attack-by-approaching-togolese-patrol-boat
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Huthit ovat hyökänneet viisi vuotta vanhan kemikaalisäiliöaluksen kimppuun. Alus ajoi lähellä Saudi-Arabian rannikkoa. Alukselle ei tullut vahinkoja eikä kukaan loukkaantunut ja se jatkoi matkaansa. Vielä ei tiedetä, onko kyseessä Huthien hyökkäysten laajentuminen mutta odotettavissa on, ettei Saudi-Arabia hyväksy lähellä sen aluevesiä ja talousvyöhykettä tapahtuvia hyökkäyksiä: https://gcaptain.com/blast-reported-near-liberia-flagged-tanker-off-saudi-port-of-yanbu/
Belizen lipun alla purjehtiva irtolastialus on osunut ilmeisesti miinaan Ukrainan Khornomorskin sataman lähistöllä. Miehistölle ei tullut vahinkoja mutta alus sai pieniä vaurioita pystyen kuitenkin jatkamaan matkaansa: https://www.maritime-executive.com/article/freighter-hits-explosive-device-off-odesa
Historian havinaa:
Pisin aika merellä ilman satamakäyntiä on 1’152 päivää, josta päällikkö oli yksin 846 päivää. Vaimo joutui jättämään kesken 306 päivän jälkeen raskauden vuoksi. Päällikkö rakensi aluksensa itse pohjautuen 1800–1900-lukujen vaihteen kalastuskuunareihin. Se painoi 60 tonnia, oli 21,3 metriä pitkä ja 4,88 metriä leveä. Aluksen rakentaminen kesti 1,5 vuotta: https://www.marineinsight.com/know-more/longest-non-stop-sea-voyage-in-history/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Asia Times https://asiatimes.com/newsletters/
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/