Merenkulun uutisia 29.8.2025: kyberturvallisuudesta ja tekoälystä, konttimarkkinoista, Euroopan kaasuvarastot, Wärtsilä ja Wasaline, Auramarine, öljyn ja kaasun hintakilpailuetu, raportteja, PFOS sammutusaineet kielletään, kaapelikatkoista, hätäohjausjärjestelmien testaussuositus.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

IMCA (International Marine Contractors Association): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Marine_Contractors_Association

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Miksi merenkulun kyberturvallisuudella on merkitystä nyt: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-technology/maritime-must-prioritise-cybersecurity-hygiene-a-call-to-action

Uusin selvitys tekoälyn käytöstä, käyttöönotosta ja mahdollisuuksista merenkulussa tuo esille vaikeudet käyttöönotossa, vaikka intoa olisikin: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-companies-struggle-to-scale-ai-despite-high-enthusiasm/

Norjalaisvarustamo OSM Thome on tehnyt 15 vuotta työtä digitaalisen valmiuden rakentamiseksi ollakseen valmis kohtaamaan tulevat päästövaatimukset ja omistajien vaatimukset läpinäkyvyydestä, kestävästä kehityksestä ja turvallisuudesta: https://www.hellenicshippingnews.com/osm-thome-celebrates-15-years-of-digital-development-and-expands-vision-for-decarbonization-and-operational-intelligence-with-nau-2-1-by-orion-marine-and-veracity-by-dn/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Käytettyjen irtolasti- ja säiliöalusten kauppa on ollut laskusuunnassa tämän vuoden verrattuna viime vuoteen. Alkuvuoden aikana myytiin kaikkiaan 703 yli 10’000 DWT:n alusta, jossa on laskua 15 % viimevuotiseen verrattuna: https://www.hellenicshippingnews.com/2025-ship-sales-experience-slowdown/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Uusien konttialusten tilaukset ylittävät kohta 10 miljoonaa TEU:ta. Viimeisen vuoden aikana uudisrakennuksia on tilattu lähes 600 alusta ja tilausten määrä verrattuna käytössä olevaan tonnistoon on 30,4 %:a. Kysynnässä voi tapahtua nopeitakin muutoksia, mikäli reittivalinnat palaavat Punaiselle merelle, joka johtaisi taisteluun alusten työllistymisestä: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-ship-orderbook-to-surpass-10m-teu-and-counting

Kilpailu markkinaosuuksista on konttikuljetusyhteenliittymien välillä alkanut lastimäärien laskiessa. Rahdit ovat laskeneet kymmenen viikkoa yhtäjaksoisesti eikä perinteinen kesäajan piikki ole toteutunut: https://gcaptain.com/ocean-carriers-launch-aggressive-push-for-market-share/

EU:n ja USA:n välisen kauppa- ja tullisopimuksen odotetaan vakauttavan kuljetuksia Atlantin liikenteessä autokuljetuksia lukuun ottamatta. Myös eurooppalaisten tuotteiden kallistuminen USA:ssa voi vähentää kysyntää: https://www.freightwaves.com/news/eu-us-pact-to-steady-trans-atlantic-trade-forwarder-says

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Ensimmäinen venäläisen pakotteiden alaisen Arctic LNG 2 -kaasuhankkeen LNG-lasti on saapunut kiinalaiseen terminaaliin. Venäjän varjolaivastoon kuuluvan LNG-aluksen tulo kiinalaissatamaan saattaa merkitä maan uudenlaista politiikkaa venäläisen kaasun hyväksymisessä ja kuvastaa mahdollisesti tilanteen muuttumista yhdysvaltalaisten sijoittaessa venäläisiin energiahankkeisiin: https://gcaptain.com/russias-arctic-lng-2-delivers-first-cargo-to-china-after-year-long-wait-signaling-possible-shift-in-beijings-sanctions-stance/

Euroopan kaasuvarastojen täyttöaste on 76 %, karkeasti 85 miljardia m³, kun se viime vuonna samaan aikaan oli 92 % ja 10 vuoden keskiarvo on ollut 80,5 %. Tilannetta helpottaa kuitenkin Aasian markkinoiden kysynnän lasku ja Euroopalla on mahdollisuus ostaa tulevina kuukausina lisää kaasua. Kaasun varastoja on heilutellut viimeiset kaksi kylmää talvea: https://www.hellenicshippingnews.com/europe-gas-markets-escape-hectic-lng-summer-storage-race/

Laukaansuun öljyterminaali Suomenlahdella toimii puolella teholla syyskuun Ukrainan hyökkäyksen aiheuttamien putkivaurioiden vuoksi. Kapasiteetti olisi n. 350’000 barrelia päivässä. Tämä ohjaa öljynvientiä Koiviston satamaan Suomenlahdella ja Novorossiiskin satamaan Mustalla merellä: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-ust-luga-port-to-operate-at-half-capacity-in-september-after-pipeline-damage-sources-say/

Panaman lipun alla purjehtiva säiliöalus on lastannut dieseliä Novatekin terminaalissa Laukaansuussa. Terminaali joutui Ukrainan hyökkäyksen kohteeksi viime viikolla: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-loads-naphtha-at-novateks-ust-luga-terminal-data-shows/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Norjalainen Havila Voyages aikoo panostaa enemmän kestävään risteilyliikenteeseen vihreän risteilyliikenteen kysynnän kasvaessa maailmalla. Varustamo aikoo ottaa jo tänä syksynä käyttöön maailman pisimmän ilmastoneutraalin risteilyn, jossa alus käyttää biokaasua ja akkujärjestelmiä koko matkan ajan. Alus ajaa reitillä Bergenistä Kirkenessiin ja takaisin: https://www.euronews.com/travel/2025/08/28/can-cruising-be-emission-free-havila-voyages-plans-the-worlds-longest-climate-neutral-crui

Olisiko elinikäinen hyttipaikka risteilyaluksella toiveesi? Olisitko valmis viettämään loppuelämäsi merellä? Sinulla olisi mahdollisuus käydä 425 satamassa ja 147 maassa 3,5 vuoden jaksossa. Yli 90-vuotiaille hinta on alkaen $99’999 ja nousisi ikähaarukan laskiessa 55–60 vuoteen $399’999. Tosin aluskin on yli 30-vuotias, eikä varustamo ole aivan välttynyt ongelmilta palvelua valmistellessaan. Muut vastaavat varustamot tyytyvät kuukausien mittaisiin kokemusmatkoihin: https://www.euronews.com/travel/2025/08/26/retirement-homes-getting-too-expensive-this-cruise-is-offering-a-permanent-holiday-instead

Offshore ja merituulivoima:

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalaisten Wärtsilän ja Wasalinen yhteistyö jatkuu maailman suurimman akkuhankkeen merkeissä. Hankkeessa ropaxlautta Aurora Botnian akkujärjestelmän kapasiteettia lisätään 12,6 MWH:in: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-and-wasalines-close-cooperation-continues-with-worlds-largest-marine-battery-hybrid-system-project/

Suomalainen Auramarine toimittaa ruotsalaisen säilialusvarustamon kahteen hybridisäiliöalukseen metanolipolttoaineen syöttöjärjestelmät. Järjestelmien toimitus on ensi vuonna ja alukset vcalmistuvat Kiinasta vuonna 2027: https://www.hellenicshippingnews.com/auramarine-delivers-methanol-fuel-supply-system-for-two-terntank-hybrid-tankers/

Saksalaistelakka NVL:ää ollaan myymässä puolustusteollisuuden jättiläiselle Rheinmetallille. Se vahvistaisi maan puolustusteollisuuden tiivistymistä ja sillä on maan hallituksen tuki: https://www.maritime-executive.com/article/report-luerssen-s-naval-shipbuilder-target-for-german-defense-consolidation

Yhdysvaltalainen luokituslaitos on luokittanut täysin autonomisen syvänmeren pintatutkimusaluksen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/abs-issues-certificate-for-the-worlds-largest-classed-unmanned-surface-vehicle/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Mihin oikeastaan perustuu öljyn ja kaasun hintakilpailuetu? Ja mitkä ovat tämän hetken ailahtelevan maailmantilanteen ja energiapolitiikan vaikutukset: https://www.hellenicshippingnews.com/the-real-cost-advantage-in-oil-and-gas/

Miten merenkulku valmistautuu vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöönottoon? Energiasiirtymä etenee muttei samaa tahtia kaikkialla. Viime vuonna sähköautojen osuus uusien autojen myynnistä oli 22 % ja viimeisten kymmenen vuoden aikana aurinkovoiman osuus on kasvanut kuusinkertaiseksi. Merenkulun ongelma on pääomavaltaisuus ja tiukka sääntely, jotka tekevät muutoksesta vaikeamman. Sitoutuminen tehdään vuosikymmeniksi hankintaan: https://www.hellenicshippingnews.com/how-the-maritime-industry-is-preparing-for-alternative-fuel-adoption/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolastiennuste (Signal) loppuvuodelle 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/monthly-major-bulk-radar-slower-chinese-growth-forecast-in-2025-q3-and-q4/

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 35: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-slips-on-weaker-capesize-rates-3/  

Konttialusten aikataulujen pitävyys (Sea-Intelligence) heinäkuussa 2025: https://shippingtelegraph.com/markets/container-line-schedule-reliability-saw-first-drop-since-january/

Konttirahtiennuste (analyysilaitokset) Q4/2025: https://splash247.com/scfi-blip-cant-mask-deepening-container-carnage-ahead-of-q4/

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolla 35: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-6-this-week-35-2025/

Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 35: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-expected-to-increase-mildly-next-week/

Polttoaineraportti (ENGINE) Euroopan ja Afrikan saatavuustilanteesta: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-europe-africa-bunker-fuel-availability-outlook-193/

Säiliöalusten markkinaraportti (BIMCO): https://www.hellenicshippingnews.com/bimco-tanker-market-report-opec-ramps-up-oil-supply-while-demand-growth-slows/

Maailmankauppa ja politiikka:

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

IMO:n pääsihteerin vierailulla Panamaan keskustellaan mm. varjolaivastosta: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/dark-fleet-imo-cannot-regulate-ship-registration

IMO kieltää PFOS-pohjaisten sammutusaineiden käytön aluksilla. Uudesta määräyksestä päätettiin MSC:n 107. kokouksessa ja se tulee voimaan 1. päivänä tammikuuta 2026. Määräyksen vaikutukset näkyvät koko merenkulun kentässä ja varustamojen on toimittava nopeasti välttääkseen operatiiviset häiriöt ja kalliit viime hetken korvausinvestoinnit: https://www.marineinsight.com/maritime-law/pfos-ban-in-firefighting-media-a-critical-regulation-shipowners-cannot-ignore/

Intia on julkistanut $1 biljoonan investointisuunnitelman kasvattaakseen satamien, merenkulun ja logistiikan kasvua. Investoinnit kohdistuvat satama- ja tavaraterminaalien kehittämiseen, multimodaalisiin keskuksiin, telakkateollisuuteen, alusten kierrätykseen ja korjaukseen sekä vihreään vetyyn, polttoaineisiin ja kestävän kehityksen merenkulkuun: https://splash247.com/india-charts-1trn-maritime-investment-roadmap/

Kolme johtavaa EU-maata on aloittanut 30-päiväisen prosessin YK:n Iran-pakotteiden ottamiseksi uudelleen käyttöön: https://splash247.com/europe-moves-to-snap-back-iran-sanctions/

Venäjän öljykuljetuksia muutetaan pakotteiden ja Ukrainan hyökkäysten takia: https://www.maritime-executive.com/article/after-sanctions-and-ukrainian-attacks-russian-oil-flows-shift

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Eagle S säiliöaluksen VDR-tallennusjärjestelmä ei ollut päällä, kun alus katkoi sähkö- ja telekaapeleita Suomenlahdella, on selvinnyt viranomaisten tutkinnassa: https://www.maritime-executive.com/article/black-box-on-tanker-eagle-s-failed-to-record-during-cable-break

Norjalaisvarustamo on tuomittu $2 miljoonan sakkoihin öljynsekaisen veden pumppaamisesta mereen ja öljypäiväkirjan väärentämisestä USA:ssa vuonna 2022. Alus on sen jälkeen myyty kahteenkin kertaan ja toimii nykyään eri nimellä ja uuden lipun alla: https://www.maritime-executive.com/article/ship-manager-fined-2m-for-marpol-offense-after-crew-provides-evidence

Nord Stream -kaasuputkien räjähdyksistä on kolme vuotta. Miten niistä tiedetään nyt: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/nord-stream-gas-pipeline-explosions-what-we-know-three-years-later/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

IMCA:n (International Marine Contractors Association) mukaan Helsingissä meneillään oleva oikeudenkäynti Eagle S -säiliöaluksen päällikköä ja kansipäällystöä vastaan osoittaa maailmanlaajuisen ongelman olemassaolon. Paljon laajemman kuin vain Itämerta koskevan. Merikaapelit ovat maailman näkymättömiä hermoratoja, jotka kuljettavat 99 % kansainvälisestä tietoliikenteestä ja kasvavan osan uusiutuvasta energiasta. Niiden vahingoittuessa seuraukset ovat välittömät ja syvällekäyvät: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-cable-trial-exposes-fragility-of-subsea-lifelines-as-industry-warns-of-global-stakes/

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

USA:n onnettomuustutkintakeskus on suositellut alusten miehistöjä testaamaan ja harjoittelemaan alusten hätäohjausjärjestelmiä. Suositus annettiin vuonna 2023 Houstonin kanavassa sattuneen yhteentörmäyksen takia: https://www.maritime-executive.com/article/ntsb-delayed-emergency-response-contributed-to-collision-and-1m-in-damage

Jo 11 viikkoa Intian valtamerellä ilman suojapaikkaa ajelehtinutta, palanutta konttialusta ollaan hinaamassa kohti Lähi-Itää. Tulipalossa kuoli neljä miehistön jäsentä ja kuusi loukkaantui. Viranomaisten arvioiden mukaan aluksen kunto, rakenteellinen kestävyys, vakavuus ja syväys, mahdollistavat siirron:  https://splash247.com/wan-hai-fire-hit-boxship-towed-toward-middle-east-after-11-weeks-adrift-without-refuge/

Aluskierrätys, romutus:

Alusten kierrätyksessä mielialat alkavat olemaan positiivisia. Käänne ei ole vielä tapahtunut mutta varsinkin Intiassa aktiivisuus on ollut paranemaan päin. Bangladeshin ja Pakistanin tilannetta huonontavat alhaiset hinnat johtuen heikosta kysynnästä. Toisaalta tarjontakaan ei ole ylenpalttista. Kaikkiaan maailman terästuotanto laski enimmäkseen Kiinan tuotannon laskun takia: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-activity-picking-up-pace/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Togon rannikolla Guinean lahdella on raportoitu merirosvojen hyökkäys kemikaalisäiliöalukseen. Alus oli 56 mailin päässä pääkaupunki Lomesta etelään: https://www.maritime-executive.com/article/report-chemical-tanker-attacked-by-pirates-in-gulf-of-guinea

Historian havinaa:

Maailman suurin puinen alus on vuonna 1890 rakennettu höyrykäyttöinen siipiratasalus. Alus on museolaivana San Franciscossa Kaliforniassa: https://www.marineinsight.com/know-more/largest-wooden-ship-still-afloat/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/