Merenkulun uutisia 27.8.2025, päivitetty 19.00: satelliittinavigointihäirinnästä, inhimillisestä virheestä, Ukrainan rauhan vaikutuksista, N2000-hanke, nainen atomijäänmurtajan päälliköksi, Konecranes, Almaco Oy toimittaa sisustuksen, Työvene Oy, biopolttoainehuijausten paljastaminen, raportteja, ylimääräinen MEPC lokakuussa, EU MRV, Eagle S, Suomen Vesitiet ry, meripelastusta Tulimaassa, kalastusaluksiin kohdistuva merirosvous, arvokas laivahylky autiomaassa.

Mitä tarkoittaa termi:

DSC (Digital Selective Calling): https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_selective_calling

BAC-testi: https://terveytta.net/opas-alkoholin-veren-testausmenetelmiin

GCMD (Global Centre for Maritime Decarbonisation): https://cms.globalmaritimeforum.org/wp-content/uploads/2022/02/The-Global-Centre-for-Maritime-Decarbonisation-and-the-Global-Maritime-Forum-sign-knowledge-partnership-to-accelerate-shipping-decarbonisation.pdf

EU Allowance: https://en.wikipedia.org/wiki/EU_Allowance

EU MRV (European Union Monitoring, Reporting and Verification): https://www.dnv.com/maritime/insights/topics/mrv/

Gas condensate: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaasukondensaatti

RTG (Rubber Tyred Gantry crane): https://en.wikipedia.org/wiki/Rubber_tyred_gantry_crane

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

Almaco Group Oy: https://fi.wikipedia.org/wiki/Almaco

ICAO (International Civil Aviation Organization): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Civil_Aviation_Organization

ITU (International Telecommunication Union): https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainv%C3%A4linen_televiestint%C3%A4liitto

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Baltian maat, Viro, Latvia ja Liettua, ja Suomi ovat valittaneet ITU:un Venäjän lisääntyvästä satelliittinavigointihäirinnästä. Yhdessä heidän kanssaan Ruotsi ja Puola ovat valittaneet tilanteesta myös ICAO:on lentotoimintaan kohdistuvasta häirinnästä. Venäjä on vastannut toimivansa kotimaisen infrastruktuurin suojaamiseksi. ITU ja ICAO ovat kumpikin YK:n alaisia järjestöjä: https://gcaptain.com/baltic-states-seek-to-fight-back-against-russian-signal-jamming/

META:n tekoälyhanke vetää henkeä ja keskittyy olennaiseen: https://www.linkedin.com/pulse/less-frenzy-more-focus-what-metas-pause-means-ai-shipping-thetius-wodre/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Kolumni: merenkulku on menettänyt käytännöllisen skeptisyytensä. Toisaalta on olemassa mahdollisuus, että se ehkäisee myös käyttöönoton estymisen. OceanScore-yhtiön toimitusjohtaja kertoo yhtiönsä toiminnasta digitaalisten ja päästörajoitussovellusten parissa: https://splash247.com/oceanscore-the-stakes-are-too-high-to-just-play-around-with-immature-solutions/

Onnettomuuksien yhteydessä puhutaan usein inhimillisestä virheestä. Mutta missä se on? Onko se ihmisen virhe aluksella, komentosillalla, lastitiloissa, keittiössä tai konehuoneessa vai onko varustamossa, jossa päätetään miehityksestä, huollosta ja ylläpidosta vai viranomaisissa, jotka hyväksyvät miehitykset, alusten kunnon, säädökset ja tarkastukset? Vai onko se järjestelmässä, joka mahdollistaa inhimillisen virheen: https://www.linkedin.com/posts/captain-alexandros-lignos-b69342296_maritime-shipping-seafarers-activity-7365839313336418305-kdLo?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk  

Viisi sarjatappajaa aluksilla: suljetut tilat, kiinnitysköydet, konehuone, putoamiset ja liukkaat kannet: https://www.linkedin.com/posts/captain-alexandros-lignos-b69342296_maritime-seafarer-mentalhealth-activity-7362384165876432898-PyAC?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk

Onko toimistotyö jotakin joka tehdään muun työn ohessa tai vapaa-ajalla? Onko se niin vähäpätöistä, ettei sitä tarvitse huomioida varsinaisena työnä? Kuinka paljon aikaa siihen kuluu ja kuinka paljon se vie pois vaaditusta ja tarvitusta lepoajasta: https://www.linkedin.com/posts/mikko-heikkil%C3%A4-phd-a9ba35100_maritimesafety-seafarersrights-safemanning-activity-7365803078853230593-pBbk?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk

Uupumus on syynä onnettomuuksiin ja se on uhka numero yksi merenkulussa: https://www.linkedin.com/posts/captain-alexandros-lignos-b69342296_1systemic-activity-7357748588602359809-5a8b?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Varustamot kierrättävät aluksiaan välttääkseen USA:n lokakuussa voimaan tulevat kiinalaisiin ja Kiinassa valmistettuihin aluksiin kohdistuvat lisäsatamamaksut: https://splash247.com/carriers-reroute-fleets-to-sidestep-us-levy/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Saudi-Arabia ja Intia olivat venäläisen jalostetun polttoaineen suurimmat ostajat heinäkuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/saudi-arabia-and-india-were-biggest-buyers-of-russian-fuel-oil-in-july-data-shows/

Irak nostaa öljynjalostuskapasiteettiaan 1,1 miljoonasta barrelista päivässä 1,3 miljoonaan barreliin. Tavoitteena on päästä 1,65 miljoonan barrelin päivätuotantoon: https://www.hellenicshippingnews.com/iraq-raises-refining-capacity-to-1-3-million-bpd/

Venäläinen energiayhtiö Novatek joutuu vähentämään dieselin vientiään Laukaansuun terminaaliin tulleen droneiskun vuoksi ja aloittaa kaasukondensaattikuljetukset: https://www.hellenicshippingnews.com/novatek-to-reduce-naphtha-exports-due-to-fire-at-ust-luga-complex-sources-say-2/

Rauhalla Ukrainassa olisi huomattava vaikutus energiamarkkinoihin. Mikä olisi paluu normaaliin? Pakotteiden purkaminen mutta Euroopan maiden riippumattomuuden varmistaminen yhdestä toimittajasta vaikuttaisi muiden isojen öljynostajamaiden ratkaisuihin. Säiliöalusten kysyntä ja varjolaivaston kohtalo on toinen kysymys. Varjolaivasto on kasvanut 1’160 alukseen, joista 92 % on yli 15 vuotta vanhoja ja 62 % yli 20 vuotta vanhoja. Käytetty aframax maksaa $25 miljoonaa verrattuna romutushintaan $7 miljoonaa: https://shippingtelegraph.com/tankers/peace-in-ukraine-impact-on-tanker-sizes-dark-and-sanctioned-fleet-asset-prices/

Viime vuonna luovutettiin vain yksi VLCC-luokan säiliöalus telakalta ja tämän vuoden loppuun mennessä kuuden aluksen liittyvän joukkoon. Seuraavien 4-5 vuoden aikana odotetaan uudisrakennuksia tulevan alle 12 %:a koko laivaston koosta, kun suezmax-luokassa määrä on 19 %:a ja aframax-luokassa 17 %:a. Samaan aikaan pidentyneiden kuljetusmatkojen tarve lisääntyy OPEC+ maiden poistaessa tuotantorajoituksiaan: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/vlccs-set-to-lead-positive-tanker-market-development

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Italiassa rakennettu South Enabler on suunniteltu entistä suurempien ja monipuolisempien lastien kuljettamiseen, mikä vahvistaa varustamon kilpailukykyä Itämerellä konventionaalisen rahdin ja ro-ro-liikenteen asiantuntijana. South Enabler on kymmenen metriä pitempi kuin edeltäjänsä M/L Freyja, mutta muilta mitoiltaan pääosin samankokoinen. Aluksen lastikapasiteetti on noin 3000 kaistametriä ja kahdella autokannella on tilaa yhteensä 200 ajoneuvolle. Tarvittaessa voidaan lastia nostaa myös aluksen sääkannelle: https://navigatormagazine.fi/uutiset/south-enabler-kuljettaa-entista-monipuolisempia-lasteja/

Nykyisessä turbulentissa ja epävarmassa geopoliittisessa ja taloudellisessa ympäristössä projekti- ja raskaskuljetukset vaativat tarkkaa teknistä selvitystä, valmistelua, lastaus- ja merenkulun osaamista monitoimialuksilla. Näillä aluksilla erikoislastit ovat arkipäivää:  https://www.hellenicshippingnews.com/the-heavy-lift-work-behind-seamless-out-of-gauge-cargo-transport/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Maailman suurin vedenalainen ravintola on norjalainen ”Under”: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-underwater-restaurant-on-earth

Offshore ja merituulivoima:

Australialainen merituulivoimahanke keskeytetään huolimatta hallituksen toteutusluvasta. Yhtiö vetoaa maailmanlaajuisiin haasteisiin, jotka vaikuttavat merituulivoimateollisuuteen ja sen kehittäjiin, sekä hankekohtaisiin tekijöihin: https://gcaptain.com/australian-offshore-wind-project-halted-as-developer-declines-feasibility-license/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

N2000 -väylä- ja merikarttauudistuksen yhteydessä on noussut esiin tarve selkeyttää väylien käytön tapaa ja luoda uusi yhtenäinen käytäntö, ns. maan tapa, joka tukee turvallista, tehokasta ja sujuvaa väylien käyttöä. Koska väylällä ilmoitettu mitoitussyväys ei ole määräävä, alukset voivat hyödyntää varavettä tietyissä tilanteissa. Jotta varaveden hyödyntäminen olisi turvallista, viranomaiset ovat kehittäneet työkaluja päällikön päätöksenteon tueksi: https://navigatormagazine.fi/uutiset/varavetta-voi-hyodyntaa-vesivaylilla-miinusvesi-tai-lastin-optimointitilanteissa/

Maailman toiseksi suurin hinaajavarustamo on saanut Portugalin viranomaisilta luvan ostaa portugalilaisen hinaajavarustamon: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/boluda-acquires-portuguese-towage-firm

Ensimmäinen uusi sementinkuljetusalus kahteen vuosikymmeneen on saapunut Suurille Järville: https://www.hellenicshippingnews.com/first-newbuild-cement-ship-in-the-great-lakes-in-20-years-sets-new-standard-for-sustainability-and-performance/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Atomijäänmurtaja Yamalin päälliköksi on nimitetty ensimmäistä kertaa nainen, Marina Starovoitova. Hän on alkuperäiseltä koulutukseltaan opettaja mutta vaihtoi alaa, kun Murmansk Shipping Company alkoi värväämään naisia miehistöönsä. Hän valmistui Makarovin merenkulkuakatemiasta merenkulkualalle. Meriuraa hänellä on takana 20 vuotta eri asteisissa tehtävissä, joista hänet on huomioitu erilaisilla kunniamaininnoilla. Venäjällä on tällä hetkellä 8 atomijäänmurtajaa ja useita rakenteilla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/marina-starovoitova-becomes-worlds-first-woman-to-captain-nuclear-icebreaker/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Ukrainan protestoinnista huolimatta Venbäjä on avaamassa Azovin meren Mariupolin ja Berdjanskin satamat ulkomaalaisaluksille. Satamat ovat olleet Venäjän hallussa vuodesta 2022 saakka: https://www.maritime-executive.com/article/ukraine-protests-as-russia-opens-mariupol-and-berdyansk-to-foreign-ships

Puolalainen Gdynian sataman konttiterminaali ostaa kahdeksan konttilukkia Konecranesilta. Tilaus sisältää 3’000. Konecranesin toimittaman konttilukin: https://www.hellenicshippingnews.com/bct-gdynia-in-poland-orders-eight-hybrid-konecranes-rtgs-including-milestone-3000th-konecranes-rtg/

Euroopan vilkkaimmat lähiliikennesatamat: https://www.hellenicshippingnews.com/key-figures-on-europe-busiest-short-sea-shipping-ports/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Korealaistelakka on julkistanut $5 miljardin laajennussuunnitelman ostamalleen yhdysvaltalaistelakalle, josta se on tilaamassa myös 10 säiliöalusta: https://splash247.com/hanwha-bankrolls-philly-revival-in-showpiece-of-korea-us-shipbuilding-pact/

Suomalainen alusten modulaarisia tilaelementtejä suunnitteleva ja valmistava yhtiö Almaco varustaa Kanadan uuden jäänmurtajan. Yhtiö on tehnyt C$100 miljoonan sopimuksen telakkayhtiön kanssa. Yhtiö toimittaa sisustuksen alukseen Helsingissä ja pyörittää rakentamista Kanadassa: https://www.sjofart.ax/nyheter/stororder-for-almaco-i-isbrytar-deal/

Suomalainen telakkayhtiö Työvene Oy toimittaa kaksi täyssähköistä matkustaja-alusta ruotsalaiselle Torghatten Ab:lle. Alukset suunnittelee norjalainen suunnitteluyhtiö. Alusten liikennealue on Ruotsin länsirannikolla ja ne kuljettavat 248 matkustajaa. Alusten rungonmuoto mahdollistaa vähäisen energiankulutuksen. Latausmahdollisuudet ovat kääntöajan puitteissa: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/torghatten-ab-signs-contract-with-tyovene-oy-for-two-fully-electric-passenger-vessels/

Rauma Marine Constructions (RMC) ja sen tytäryhtiö RMC Defence Oy rakentavat Merivoimille neljä Pohjanmaa-luokan monitoimikorvettia Laivue 2020 -hankkeessa. Suorituskykyiset monitoimikorvetit on suunniteltu Itämeren vaihteleviin olosuhteisiin mukaan lukien jääolosuhteet: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriteollisuus/rmc-kaynnisti-kolmannen-monitoimikorvetin-tuotannon-raumalla/

Rajavartiolaitoksen Meyer Turulta tilaamien kahden monitoimisen ulkovartiolaivan rakennusprojekti on edennyt perinteiseen varusteluvaiheessa suoritettavaan nimenantoseremoniaan. Perjantaina 22.8.2025 nimettiin ensimmäinen alus Karhuksi: https://navigatormagazine.fi/uutiset/turvallisuus-ja-ymparisto/meyer-turun-rajavartiolaitokselle-rakentama-uusi-ulkovartiolaiva-sai-kasteen/

Telakkateollisuuden merkitys saa yhä useammat maat sijoittamaan laivanrakennukseen. Malesia kaksinkertaistaa sijoituksensa kahteen avainkohteeseen: https://www.maritime-executive.com/article/malaysia-fast-tracks-investment-in-its-shipbuilding-sector

Etelä-Korea panostaa laivanrakennukseen pitääkseen USA:n presidentin hallinnon tyytyväisenä: https://splash247.com/seoul-bets-on-shipbuilding-to-keep-trump-sweet/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Ruotsalaisyhtiön ensimmäinen purjeratkaisu on julkistettu. Kiinteä 40-metrinen purje nostettiin pystyyn Landskronassa: https://splash247.com/first-oceanbird-wing-sail-launched/

Viking Line sijoittaa vahvasti biokaasuun. Ensimmäistä kertaa voivat varustamon aluksilla kulkevat valita fossiilittoman merimatkan: https://www.sjofart.ax/nyheter/viking-satsar-tungt-pa-biogas/

Maailman merenkulun hiilineutraaliuskeskus (GCMD) on julkaissut raporttinsa ensimmäisistä kenttäkokeista polttoainehuijausten jäljittämiseksi biopolttoaineiden toimitusketjuissa. Kokeet suoritettiin Singaporessa, Rotterdamissa ja muissa keskeisissä jakelukeskuksissa ja niissä havaittiin, että jäljitys voidaan häiriöttömästi suorittaa. Kolmesta testattavasta orgaaninen merkkiaine havaittiin käytännöllisimmäksi hinnaltaan, havainnollisuudeltaan ja skaalautuvuudeltaan: https://splash247.com/trials-show-promise-of-tracers-in-combating-biofuel-fraud/

Uraauurtava Revontuli-hanke on suorittanut ensimmäisen CO₂-erän ruiskutuksen merenalaiseen pitkäaikaisvarastoon Norjan rannikolla: https://www.maritime-executive.com/article/northern-lights-injects-first-co2-in-subsea-storage-well

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 34: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/08/Weekly-Ship-Recycling-Report-16-August-22-August-2025.pdf

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 35: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-gains-as-vessel-rates-strengthen-across-the-board/

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 34: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/08/Bancosta-Weekly-2025-34.pdf

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 34: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/08/Intermodal-Report-Week-34-2025.pdf

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 34: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/08/xclusiv-2025_08_25.pdf

Polttoaineraportti (ENGINE) Aasian näkymät: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-east-of-suez-bunker-fuel-availability-outlook-195/

Uudisrakennuksia ja käytettyjen alusten kauppaa: https://www.hellenicshippingnews.com/newbuilding-ordering-activity-picks-up-pace-3/

Venäjän ja Ukrainan viljakuljetukset (BIMCO) alkuvuonna 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-and-ukrainian-grain-shipments-plunge-49/

Maailmankauppa ja politiikka:

Ranskan hallitus on ajautunut luottamusäänestykseen ensi vuoden budjettineuvotteluiden vuoksi. Pääministerin tavoite laskea budjetin alijäämää mm. säästämällä julkisen sektorin menoissa, jäädyttämällä eläkkeet ja marginaaliveroindeksin sekä poistamalla kaksi yleistä vapaapäivää, on aiheuttanut kuohuntaa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-likely-fall-of-the-french-government-will-weigh-on-the-economy/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Lokakuun ylimääräinen MEPC-kokous lähestyy. Kokouksessa on tarkoitus hyväksyä maailmanlaajuinen päätömaksujärjestelmä. Mitä USA:n vastustus itse asiassa merkitsee: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/impact-and-motives-of-trump-opposition-to-imo-net-zero-framework

Noin 13’000 alusta on ilmoittanut vuoden 2024 tietonsa EU:n MRV alustalle. Viime vuoden päästöistä on maksettava EU:n päästökauppajärjestelmässä jokaisesta tonnista. Ensimmäinen maksupäivä koittaa syyskuun viimeinen päivä. Artikkelissa on vastauksia muutamaan polttavaan kysymykseen: https://www.hellenicshippingnews.com/first-eu-ets-shipping-payment-due-30-september/

Länsiafrikkalainen Ghana on säätänyt kalastuslain saadakseen kuriin alueella rehottavan laittoman kalastuksen: https://www.maritime-executive.com/article/ghana-adopts-a-new-fisheries-law-to-curb-iuu-fishing

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Oikeudenkäynti Eagle S säiliöaluksen päällikköä ja kahta perämiestä vastaan on alkanut Helsingin käräjäoikeudessa: https://www.maritime-executive.com/article/finnish-prosecutors-demand-jail-time-for-captain-officers-of-shadow-tanker

Konttialuksen ukrainalainen päällikkö kieltää nauttineensa alkoholia ja käyttäneensä suuvettä. Päällikkö pidätettiin epäiltynä aluksen ajamisesta alkoholin vaikutuksen alaisena Seattlessa USA:ssa. Rannikkovartioston puhalluskoe osoitti 0,24 % veren alkoholipitoisuutta, kun sallittu määrä on 0,08 %. Suoritetuissa tarkistusmittauksissa lukema oli 0,25 %: https://www.seatrade-maritime.com/containers/captain-pleads-not-guilty-to-operating-container-ship-drunk

USA:n sisäministeriö on määrännyt Ørstedin Revolution Wind LLC merituulivoimahankkeen keskeytettäväksi, vaikka hanke on 80 %:sesti valmis: https://gcaptain.com/orsteds-revolution-wind-project-hit-with-federal-stop-work-order-at-80-completion/

Conneticutin osavaltion demokraattikuvernööri on luvannut tehdä kaikkensa saadakseen jatkamisluvan USA:n sisäministeriöltä keskeytetylle merituulivoimahankkeelle. Hanke on 80 % valmis: https://gcaptain.com/connecticut-governor-pushes-deal-to-revive-halted-revolution-wind-project/

Irlannin Tulli on pidättänyt 50-vuotiaan miehen epäiltynä 150,6 kg kannabiserän tuonnista maahan lastin joukossa. Lastierä tuli Bilbaosta Espanjasta Rosslaren Europort satamaan. Arvioitu katuhinta erälle on yli €3 miljoonaa: https://shippingtelegraph.com/port-news/e3m-worth-of-cannabis-found-in-freight-unit-disembarked-from-ferry/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

Suomen Vesitiet ry:n hallitus vieraili Lappeenrannassa 14.–15.8.. Ohjelmassa oli tutustumisia paikallisiin yrityksiin sekä tapaamisia alueen toimijoiden kanssa. Vierailun aikana käytiin laaja-alaisia keskusteluja ajankohtaisista teemoista, kuten logistiikan ja matkailun kehittämisestä, vesiliikenteen sähköistämisestä sekä huoltovarmuudesta ja turvallisuudesta: https://navigatormagazine.fi/uutiset/suomen-vesitiet-ry-tutustui-etela-karjalan-liikennejarjestelman-haasteisiin-ja-mahdollisuuksiin/

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Etelä-Afrikka rajoittaa entisestään STS-lastinsiirtoja ja alusten polttoaineen ottoa rannikoillaan suojellakseen Afrikan pingviinin viimeisiä suojapaikkoja öljypäästöiltä. Kriittisin paikka on Algoa Bay, jonka suosio on kasvanut Punaisen meren kriisin myötä. Uusien sääntöjen mukaan rikkomuksista voi saada $2,1 miljoonan sakot ja jopa viisi vuotta vankeutta: https://www.maritime-executive.com/article/south-africa-restricts-bunkering-to-protect-endangered-penguin

Saaristomeren puhdas tulevaisuus on edelleen enemmän juhlapuheita kuin konkretiaa. Ilman yritysten aktiivista roolia mukana ratkaisuissa, niin tulee olemaankin. Haavoittuva ja ainutlaatuinen Saaristomeremme voisi kuitenkin toimia koko Euroopan sinisen siirtymän pilottina – paikkana, jossa suojelu, tiede, liiketoiminta ja turvallisuus kietoutuvat yhteen: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/saaristomeri_-_suojelusta_siniseen_siirtymaan.7903.news

Lähes 80 %:ssa maailman suurinta kalalajia, valashaita, on Indonesian vesissä ihmisen aiheuttamia vammoja. Valashai on vähentynyt viimeisten 75 vuoden aikana yli 50 % kaikissa maailman vesissä ja 63 % Intian-Tyynenmeren alueella. Valashai tulee sukukypsäksi vasta 30-vuotiaana, joten lajin populaation uudistuminen kestää kauan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/nearly-80-of-whale-sharks-in-indonesias-west-papua-have-human-caused-scars/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Pieni rahtialus alkoi upota yön pimeydessä. Se lähetti VHF-kanavalla 16 hätäkutsun muttei käyttänyt DSC:tä (Digital Selective Call). Yleishälytyksen jälkeen kaikki kokoontuivat komentosillalle. He pukivat pelastuspuvut päälleen, jotka olivat useaa eri mallia, toiset pelastusliivin kanssa, toiset ilman. Päällikön määrätessä miehistön pelastuslautalle, toinen perämies yritti aktivoida pelastuspuku päällä SAR-lähettimiä. Alus kaatui 20 minuutissa, päällikkö ja viisi miehistön jäsentä hukkui, kaksi pelastui: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-foundering-at-night/

Chilen laivasto on pelastanut kadonneen kalastusaluksen yhden eloonjääneen Tulimaan rannikolta. Kaikkiaan aluksessa oli neljä miehistön jäsentä. Toinen kalastusalus havaitsi eloonjääneen, jolla oli pelastautumispuku päällä. Alue on sokkeloista ja helikopteripelastusta haittaavat voimakkaat alassuuntautuvat ilmavirtaukset ja mereltä tulevaa pelastusta korkea aallokko. Laivasto pudotti pelastussukeltajan lähistölle, ja yhdessä he uivat paikkaan, josta pelastusoperaatio voitiin suorittaa loppuun: https://www.maritime-executive.com/article/video-chilean-navy-rescues-survivor-from-the-rocks-in-tierra-del-fuego

Yksi maailman suurimmista risteilyaluksista sai Italian rannikolla konevian. Aluksella oli yli 8’500 henkeä. Mediatiedoista poiketen aluksella ei ollut Italian rannikkovartioston mukaan fyysistä hätää. Rannikkovartioston henkilöt saapuivat alukselle selvittämään tilannetta, jonka todettiin johtuneen sähköviasta. Alus oli matkalla Genovan ja Napolin välisellä viikon mittaisella risteilyllä: https://www.maritime-executive.com/article/italian-coast-guard-responds-as-mega-msc-cruise-ship-loses-propulsion-power

Viranomaiset ovat sallineet Länsi-Afrikan rannikolla konttipalon saaneen tanskalaisen konttialuksen jatkaa matkaa. Kontin palo on hallinnassa ja alukselle tullut erikoisryhmä jatkaa aluksen mukana matkaa valvoen tilanteen kehittymistä: https://gcaptain.com/marie-maersk-resumes-voyage-after-successful-fire-containment-off-african-coast/

Hampurin satamavarastossa lähellä konttiterminaalia on syttynyt tulipalo ja se on suurimmaksi osin tuhoutunut. Viiden henkilön kerrotaan loukkaantuneen. Palo sai alkunsa varastoon pysäköidystä autosta, josta tuli levisi halliin ja siellä olleisiin kaasusäiliöihin, jotka räjähtivät. Räjähdykset hidastivat huomattavasti sammutustöitä: https://splash247.com/giant-fire-breaks-out-at-hamburg-port-warehouse/

Aluskierrätys, romutus:

Bangladesh, Intia ja Pakistan ovat johtavia alusten romutusmaita mutta myös Yhdistyneissä Arabiemiraateissa nähdään tarve lisätä kapasiteettia: https://www.hellenicshippingnews.com/uae-opens-door-to-ship-recycling-with-more-yards-seen-needed/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Venäjän ja USA:n välinen nokittelu on alkanut pohjoisilla merialueilla Norjan rannikolla: https://www.thebarentsobserver.com/security/all-three-northern-fleet-yasen-submarines-at-sea-as-us-carrier-group-sails-outside-northern-norway/435744

Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivue isännöi kansainvälisen ATLAS NAVAL HELO -yhteistoimintaharjoituksen 25.–29. elokuuta. Harjoitus on osa Europolin alaisen ATLAS-yhtyeistyöverkoston vuosittaista Euroopan laajuista harjoitustoimintaa. Atlaksen toimintaan osallistuu poliisin erikoisjoukkoja EU:n jäsen- ja kumppanimaista. Suomen jäsenyydestä verkostossa vastaa Poliisin valtakunnallinen valmiusyksikkö Karhu: https://navigatormagazine.fi/uutiset/rajavartiolaitos-ja-poliisi-harjoittelevat-helikopteri-ja-erikoisjoukkotoimintaa-uudellamaalla-ja-suomenlahdella/

Merirosvojen hyökkäyksien laskennasta ja samalla huomioimisesta puuttuvat usein pienet lähellä rannikkoa toimivat kalastusalukset. Tutkijoiden mukaan esteeksi muodosttuu lähtökohta: puuttuu kokonaan tieto tapauksista, joissa kalastajat ovat uhreja ja heitä pidetään enemmänkin merirosvoina kuin uhreina. Muutos edellyttää muunkin kuin kauppamerenkulkuun kohdistuvan merirosvouksen huomioimista: https://www.maritime-executive.com/article/pirate-attacks-on-fishermen-are-underreported-and-deadly

Venäjän laivasto harjoitteli Itämerellä vedenalaisen sabotaasitoiminnan ja vihollisen dronehyökkäyksien torjuntaa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/russian-navy-conducts-baltic-sea-drills-to-counter-underwater-saboteurs/

Historian havinaa:

Portugalilaisen laivan hylystä on löytynyt 2’000 kultakolikkoa. Alus haaksirikkoutui 500 vuotta sitten matkalla Lissabonista Portugalista Intiaan ja se löytyi Namibian autiomaasta. Löydön tekivät timantinetsijät törmätessään puisen rungon jäänteisiin ja hajallaan oleviin muinaisjäännöksiin. Tarkemmat kaivaukset osoittautuivat erittäin arvokkaiksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/2000-gold-coins-discovered-in-500-year-old-portuguese-shipwreck-in-namibia/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/