Mitä tarkoittaa termi:
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
Commercial Court: https://www.gov.uk/courts-tribunals/commercial-court
Paroc Group: https://fi.wikipedia.org/wiki/Paroc_Group
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Jos suomalaiset alukset ulosliputetaan, laivat jatkavat nykyisellä reitillään vieraan lipun alla. Suomalaiset merimiehet vaihtuvat ulkomaalaiseen työvoimaan, mutta ”viihde” merellä jatkuu. Suomen ainoa keino nousta nykyisestä talousalhosta on ulkomaankauppa, joka pitää sisällään tuotteita ja palveluita, kuten aineettomat hyödykkeet. Suomi sijaitsee pussinperällä, josta voimme pelastaa vain itse itsemme. Kukaan muu ei sitä puolestamme tee: https://www.smu.fi/merimiesuutiset/viihde-merella-jatkuu/
Göteborgin merimieskirkko täyttää 150 vuotta ja muuttaa uuteen paikkaan: https://www.sjofartstidningen.se/sjomanskyrkan-i-goteborg-flyttar/
Kolumni: merellä stressiä pidetään normaalina ja pitkät työtunnit, eristyneisyys ja toiminnalliset paineet liitetään työhön. Mutta yksi tekijä on jäänyt vähälle huomiolle ja se voi kuluttaa merenkulkijan hyvinvointia sisältäpäin: murhe. Murhe tai suru on monimutkaisempi ja paljon kattavampi kuin on arvioitu. Murhe ei liity vain kuolemaan, vaan menetykseen yleensä etkä voi asiantilaan mitenkään vaikuttaa: https://splash247.com/why-grief-at-sea-needs-to-be-taken-seriously/
Kaksi varustamoa yhdistyy. Belgialainen CMB.Tech, jolla on 160 alusta eri sektoreilta, ja norjalainen Golden Ocean, jolla on 90 irtolastialusta, yhdistyvät 250 aluksen varustamoksi arvoltaan $11 miljardia. CMB.Techin osakkaat saavat 70 % osuuden yhtiöstä: https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/golden-ocean-shareholders-give-green-light-for-cmb-tech-merger
Laivastojen tiivistyminen on Kreikan merenkulun piirteenä: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/greek-shipowners-consolidate-fleets
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Ennätyssuuri konttialusten tilauskanta, 10,4 miljoonaa TEU:ta, nostaa uudisrakennustilausten suhteen olemassa olevasta tonnistosta 31,7 %:in. Edellisellä kertaa, kun vastaavaa tapahtui, se johti vuosikymmenen pituiseen ylitarjontaan. Huolimatta Afrikan ympärikierrosta on kysynnän kasvu pienempää kuin tarjonnan kasvu: https://splash247.com/10-4m-teu-container-orderbook-raises-spectre-of-decade-long-supply-glut/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Handysize-luokan säiliöalukset ovat paineen alla. Niiden suosio on vuosien mittaan laskenut. Mustan meren ja Itämeren spot-rahdit putosivat kolmanneksesta alle 10 %:in Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Viime vuoteen verrattuna määrät ovat laskeneet edelleen 5 %:a. Koska uudisrakkennusten määrä on vain 6 % eikä romutus kiihdy, näyttää siltä, että yli puolet handysize aluksista on yli 20-vuotiaita vuonna 2027: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/handysize-tanker-fleet-shrinking-with-age
Kuukausien toimettomuuden jälkeen Venäjän Arctic LNG 2 -hankkeelta on laivattu useita laivalastillisia kohti Aasian markkinoita. Ainakin neljä LNG-alusta on matkalla, joista kaksi on pakotteiden alaisia. Hanke itsessään on sekä USA:n että EU:n pakotelistalla. Venäjällä on ollut suuria vaikeuksia saada kentän LNG myydyksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/four-lng-tankers-depart-us-sanctioned-russian-arctic-lng-2-plant-for-asia/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Irtolastivarustamon toimitusjohtajan mukaan USA:n presidentin tullimääräykset ovat yllättäen auttaneet irtolastimarkkinoita. Alusten tarjonta/kysyntä tasapaino on parantunut lähinnä lisääntyneiden tonnimailien takia, joka on nostanut sekä spot- että aikarahtitasoja. Irtolastimarkkinoiden odotetaan pysyvän tasaisina seuraavat 12 kuukautta ja alusten määrä kasvaa 3 %: https://splash247.com/c-transport-maritime-radziwills-take-on-tariffs-and-dry-bulk/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
EU:n yhtenäinen tulo- ja lähtöjärjestelmä (EES) tulee voimaan lokakuussa tänä syksynä. Mitä se tarkoittaa EU:n ulkopuolisille matkustajille viisumeihin, vakuutuksiin ja viivästyksiin liittyen. Myyttejä ja tosiasioita: https://www.euronews.com/travel/2025/08/18/eus-new-entryexit-system-what-uk-travellers-need-to-know-about-visas-insurance-and-delays
Offshore ja merituulivoima:
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Etelä-Karjalan liitto ryhtyy selvittämään, voiko Saimaan kanavan muuttaa kulkemaan kokonaan Suomen puolella. Kanavan uudelleen linjaaminen on tullut ajankohtaiseksi, kun Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ja itärajan sulkeutuminen ovat estäneet rahtialusten kulkemisen reitillä. Nykyisestä Saimaan kanavasta lähes puolet sijaitsee Venäjän alueella: https://yle.fi/a/74-20178439
Tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana Istanbul Straitin läpi on kulkenut 19’381 alusta kuljettaen 291,78 miljoonaa tonnia tavaraa. kappaletavara-aluksia meni eniten ja seuraavaksi eniten meni irtolastialuksia. Määrät ovat pienemmät kuin viime vuonna samaan aikaan, joka oli vilkkain tällä vuosikymmenellä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/istanbul-strait-records-19381-ship-passages-in-first-half-of-2025/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Tämän vuoden ensimmäinen kiinalainen konttialus on saapunut Arkangeliin Kuolan niemimaalle pohjoista merireittiä pitkin. Alus toi 497 konttia. Sen matka kesti alle kuukauden. Aluksen varustamo lupaa myös isompia aluksia reitille. Viime vuonna varustamo kuljetti 13 aluskäynnillä yli 20’000 TEU:ta, tänä vuonna tavoite on 20 aluskäyntiä: https://www.maritime-executive.com/article/first-chinese-boxship-of-2025-arrives-in-arkhangelsk-via-the-arctic-route
Clean Sea Alliance -järjestö kiinnittää huomiota Kiinan uuteen konttialusreittiin pohjoista merireittiä pitkin. Järjestön mukaan arktiset vedet lämpiävät ja hapottuvat muita meriä nopeammin ilmastonmuutoksen seurauksena ja konttiliikenteen reititys pohjoiselle merireitille nostaa monia punaisia lippuja sen vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/clean-arctic-alliance-response-to-chinas-new-containership-route-through-arctic/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
UK:n hallitus on myöntänyt rahoitusta kalifornialaiselle STAX Engineering -yhtiölle, jonka CO₂-talteenottojärjestelmiä otetaan koekäyttöön brittisatamissa. Laitteet ovat mustia putkia, jotka työnnetään aluksen korsteeniin niiden ollessa satamassa: https://splash247.com/black-pipes-land-in-europe-as-uk-backs-ship-carbon-capture-trial/
Euroopan kymmenen vilkkainta konttisatamaa: https://www.marineinsight.com/know-more/top-10-busiest-container-terminals-in-europe/
Millainen satama Hudson Bayn rannalla Kanadassa oleva Churchill on ja mitkä ovat sen kehitysmahdollisuudet: https://www.maritime-executive.com/editorials/hudson-bay-s-port-of-churchill-could-host-transatlantic-container-service
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Video: Helsingin telakalla aloitetaan Suomen ensimmäisen Pohjois-Amerikkaan lähtevän jäänmurtajan rakentaminen. Toimitusjohtaja povaa isoja työllisyysvaikutuksia: https://yle.fi/a/74-20178440
Ahvenanmaalainen Team Electric oli mukana raumalaistelakan toimittaessa suurimman suomalaistilauksen Australiaan, kaksi lauttaa Bassin salmen vaativiin olosuhteisiin Tasmanian ja Australian mantereen väliseen liikenteeseen: https://www.sjofart.ax/nyheter/team-electric-i-finsk-rekordorder/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Muodostaako hybridipolttomoottori kaksinkertaisen ongelman vai kaksinkertaisen mahdollisuuden: https://splash247.com/do-dual-fuel-engines-bring-dual-trouble-or-double-opportunity/
Voidaanko kansainväliset (IMO) ja alueelliset (EU) toimenpiteet päästöjen vähentämiseksi yhteensovittaa? Kuka maksaa ja mitä haasteita nousee sovellettaessa alueellisia työkaluja maailmanlaajuiseen elinkeinoon? Varustamot ja merenkulun toimijat odottavat EU:n sovittavan yhteen säädöksensä IMO:n kanssa tukemaan yhtenäistä, toimeenpantavaa ja tehokasta maailmanlaajuista hiilineutraaliutta merenkululle: https://www.hellenicshippingnews.com/bridging-regional-action-and-global-ambition-in-maritime-decarbonization/
Sekä ammoniakki että metanoli ovat siirtyneet teoriasta käytäntöön nollapäästöisinä laivapolttoaineina uusimman Global Maritime Forumin raportin mukaan. Kummatkin polttoaineet tarvitsevat kuitenkin yhteisiä ponnisteluja, jotta ne saadaan skaalautumaan vuoden 2030 tavoitteeseen. Huomiota tarvitsee erityisesti tuotantoketju: https://www.hellenicshippingnews.com/methanol-and-ammonia-progressing-rapidly-as-zero-emission-shipping-fuels-but-extra-push-needed-to-scale/
Täysimääräisillä konekokeilla on saatu tuloksia, joissa ammoniakista aiheutuu 90–95 % pienemmät päästöt koko polttoainekierrosta. Lopputulosten varmistamiseksi tarvitaan todellisesta käytöstä saatavia tietoja: https://splash247.com/ammonia-engine-tests-show-95-emission-cut/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Puolivuotisraportti (Gotlandbolaget) alkuvuosi 2025: https://www.sjofart.ax/nyheter/vaxande-minus-for-satsande-gotland/
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 33: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/08/Weekly-Ship-Recycling-Report-09-August-15-August-2025.pdf
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 34: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-hits-2-week-low-on-weaker-capesize-demand/
Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 33: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/08/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-8.9-8.15.pdf
Meklariraportti (xclusiv) viikolta 33: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/08/xclusiv-2025_08_18.pdf
Polttoaineraportti (Lloy’d Register): https://www.hellenicshippingnews.com/global-bunker-fuel-quality-holds-steady-as-biofuel-blends-gain-momentum/
Maailmankauppa ja politiikka:
Merenkulku elää kestävän kasvun kautta, jossa merenkulku ja satamat edustavat 40 % merten taloudellisesta kokonaisarvosta, joka on $2,2 biljoonaa. Sitä on jatkunut vuodesta 2021 heijastuen uudisrakennusten hintaindeksiin, joka on kasvanut 45 %:a. Merenkululla on kuitenkin kohdattavanaan suuria haasteita sekä geopolitiikassa että päästörajoituksissa. Päästöjä on rajoitettu mutta suunta tulee pitää vakaana koko ajan, odottaminen ei ole vaihtoehto: https://www.maritime-executive.com/editorials/maritime-industry-must-act-if-it-is-to-achieve-a-sustainable-blue-economy
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
EU:n asetettua pakotteet venäläisomisteiselle intialaisjalostamolle on intialainen monikansallinen pankkikorserni päättänyt lopettaa jalostamon kansainväliset rahansiirrot. Tähän on ollut vaikutusta myös USA:n presidentin tullipäätöksellä. Jalostamon omistaa 49-prosenttisesti venäläinen energiajätti ja toisen 49 % omistaa puoliksi venäläinen investointirahasto. Jalostamo on maan toiseksi suurin ja sen raakaöljy tulee 70–90-prosenttisesti Venäjältä: https://www.maritime-executive.com/article/report-india-s-top-bank-pulls-back-from-russian-supplied-refinery
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
USA:ssa liittovaltion merenkulkukomissio on vastaanottanut tänä kesänä useita kanteita laivaajilta. Kautta aikain suurimmat kanteet koskevat Ocean Network Expressiä (ONE) $18,1 miljoonaa ja Yang Mingiä $14,7 miljoonaa. Wallenius Wilhelmseniin kohdistuva kanne koskee lähes $400’000 ja DB Schenkeriin $168’959: https://gcaptain.com/shippers-file-fresh-federal-maritime-commission-complaints/
UK:n korkeimman oikeuden kauppaoikeuden osasto ei löytänyt riittävää syy-yhteyttä, että venäläinen varustamo olisi ollut osallinen rahtaussopimukseen toimiessaan asiamiehenä. Päätös selkeyttää säädöksen tulkintaa ja korostaa korkea todistustaakkaa asiamiessuhteessa: https://www.hellenicshippingnews.com/court-considers-true-identity-of-owners-under-charterparty-for-purposes-of-jurisdictional-challenge/
Rostockissa paikallinen purjehtija jäi kiinni kahdesti juopuneena ajamisesta ja meriliikenteen vaarantamisesta 8-metrisellä veneellään. Hän törmäsi laituriin estäen samalla satamaan tulossa olleen lautta-aluksen laituriin ajon: https://www.maritime-executive.com/article/drunken-yacht-skipper-arrested-twice-for-endangering-shipping-in-rostock
Italialaistelakka Fincantieri on nostanut kanteen yhdysvaltalaista palosuojapaneelien valmistajaa Owens Corningia ja sen tytäryhtiötä Paroc Groupia vastaan. Paneeleja on käytetty kolmen risteilijän ja kahdeksan sota-aluksen rakentamisessa. Kanteen mukaan kyse olisi petoksesta ja yli $100 miljoonan taloudellisesta tappiosta sekä mainehaitasta. Paroc Group oli aiemmin suomalainen mutta se myytiin kansainväliselle sijoitusyhtiölle vuonna 2015 ja yhdysvaltalaisyhtiölle vuonna 2018: https://www.maritime-executive.com/article/fincantieri-sues-citing-100m-in-damages-from-fraudulent-fire-insulation
Kiinalainen mereneläviä jalostava yhtiö, joka vei tuotteita USA:han, käytti laitonta pohjoiskorealaista työvoimaa. Pohjoiskorealaisen työvoiman käyttö rikkoo YK:n pakotteita ja sellaisissa laitoksissa jalostettu ruoka USA:n liittovaltion lakeja. USA:n ulkoministeriön arvion mukaan Kiinassa työskentelee yli 100’000 pohjoiskorealaista. Kiina yhdessä Etelä-Korean, Japanin ja USA:n kanssa pyrkii lopettamaan toiminnan: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-untold-plight-of-north-korean-seafood-workers-in-china
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Merivakuuttajien etujärjestö IUMI haluaa kiinnittää merivakuuttajien huomiota kasvaviin maine- ja laillisuushaittoihin, joita syntyy työvoimaa hyväksikäyttäviä menettelytapoja käyttävien tahojen vakuuttamisesta. Ohjeen tarkoitus on lisätä tietoisuutta nykyaikaisesta orjuudesta ja pakkotyöstä merenkulussa ja toimistusketjun kaikissa vaiheissa, kun lainlaatijoiden, investoijien ja asiakkaiden tarkastukset lisääntyvät: https://www.hellenicshippingnews.com/iumi-calls-for-marine-insurers-to-raise-their-awareness-of-modern-slavery-risks-in-global-supply-chains/
Estettävissä oleviin lastivahinkovaatimuksiin uppoaa vuosittain miljoonia dollareita. Vahingot ulottuvat lämpösäädellyistä konteista mereen joutuneisiin kontteihin ja väärinkäsiteltyihin vaarallisiin aineisiin. Yksin lämpösäädeltyjen konttien vahionkovaatimukset ovat 30 % kaikista vaatimuksista, keskimäärin $38’000 tapausta kohden. MarinePALS on julkaissut viisi opetusvideota näihin aiheisiin kohdistuen: https://www.hellenicshippingnews.com/preventable-container-cargo-claims-now-run-into-many-millions-a-year-says-maritime-expert/
Järjestöt ja yhdistykset:
Pelastaminen on tärkeä osa merenkulun ekosysteemiä. Kansainvälinen meripelastajien yhdistys (ISU) valaisee, mitä siihen kuuluu, mikä on sen rahallinen merkitys ja mitkä ovat sen haasteet nykypäivänä: https://www.maritime-executive.com/editorials/does-the-maritime-industry-value-the-critical-work-of-salvors
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Hurrikaani Erin luo vaaralliset olosuhteet läntiselle Atlantille muodostamalla 16-metrisiä aaltoja matkallaan USA:n itärannikon ja Bermudan välistä. Myrskykeskus on tällä hetkellä lähes 700 mailia eteläkaakkoon Cape Hatterasista ja sen tuulen voimakkuudet ovat enimmillään 50 m/s. Hurrikaaniluokan tuulet ulottuvat 80 mailiin sen keskuksesta ja trooppisen myrskyn luokkaa olevat tuulet 205 mailiin sen keskuksesta: https://gcaptain.com/hurricane-erin-threatens-atlantic-shipping-routes-with-massive-16-meter-waves/
UK:n kahden yliopiston johtamassa tutkimuksessa on todettu erittäin suurten merensuojelualueiden (yli 100’000 km²) välittömät hyödyt. Maailman meristä on tarkoitus suojella 30 % vuoteen 2030 mennessä. Vuonna 2023 tehdyn tutkimuksen mukaan 184 merensuojelualueesta 27 %:a oli lähinnä paperilla. Tutkijoiden mukaan erittäin suurten suojelualueiden perustaminen tulisi olla tulevaisuudessa etusijalla merten monimuotoisuuden suojelemiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/study-chagos-marine-protected-area-shows-value-of-extra-large-mpas
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Ms Marie Maersk liittyy surulliseen joukkoon. Jälleen yksi lastipalo kontissa, joka vaarantaa paitsi miehistön myös aluksen ja muun lastin sekä ympäristön: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/marie-maersk-joins-growing-list-of-container-cargo-fire-casualties
Ms Marie Maerskin tulipalo on miehistön hallinnassa eikä se ole leviämässä. Tulipalon torjunnassa ovat avustaneet kolme hinaajaa ja yksi poralautan tukialus palontorjuntalaitteineen. Ulkopuolisia palomiehiä odotetaan paikalle. Entinen konttialuksen päällikkö pitää vaarallisena isojen konttialusten kulkua Afrikan ympäri, koska alueella on hyvin vähän satamia, jotka voivat ottaa suojapaikkaan 19’000 TEU:n aluksen: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/speculation-grows-over-condition-of-marie-maersk
Elokuun alussa Fynin lähistöllä Tanskan itärannikolla konttialus ja autojen kuljetusalus törmäsivät. Tanskan onnettomuustutkintakeskus tutkii tapausta: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-collision-off-denmark-shows-need-for-enhanced-situational-awareness
Video: hiililastissa olleella 81’681 DWT:n Liberian lipun alla purjehtivalla kreikkalaisella irtolastialuksella on sattunut räjähdys aluksen lähtiessä Baltimoresta USA:ssa. Aluksella oli 23 hengen miehistö ja kaksi luotsia. Kenenkään ei tiedetä vahingoittuneen ja tulipalo on sammutettu. Tapahtumapaikan ympärillä on 1’830 metrin suoja-alue: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/greek-bulker-suffers-explosion-in-baltimore-port
Aluskierrätys, romutus:
Ennätyksellinen konttialusten uudisrakennustahti edellyttäisi valtavan konttialusmäärän romuttamista. Käytännössä kaikki ennen vuotta 2010 rakennetut konttialukset tulisi romuttaa, jotta tasapaino saavutettaisiin, mikä vaikuttaa epätodennäköiseltä. Ennen vuotta 2005 rakennetut alukset kattavat ainoastaan 4,3 miljoonaa TEU:ta, kun tarve olisi 10 miljoonaa TEU:ta. Ensi vuonna ylikapasiteetti on 19 % ja vuonna 2028 se on jo 27 %: https://splash247.com/neutralising-the-boxship-orderbook-would-require-scrapping-every-pre-2010-vessel/
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Venäjän ainoa lentotukialus sai romutustuomion mutta toiseksi viimeinen Kirov-luokan taisteluristeilijä otetaan uudistettuna käyttöön 28 vuotta ylösmaattuaan. Sen sisaralus tullaan luultavasti romuttamaan vanhentuneena: https://www.maritime-executive.com/article/nuclear-cruiser-admiral-nakhimov-returns-to-sea-after-28-years
Israelin laivasto on tuhonnut viimeisenkin toimivan Jemenin Huthipääkaupungin Sanaan energialaitoksen ohjusiskulla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/israeli-navy-destroys-the-last-operational-houthi-power-plant-in-sanaa/
Pakistan on ottanut vastaan kolmannen neljästä tilaamastaan kiinalaisvalmisteisesta sukellusveneestä. Karachin telakalla rakennetaan lisäksi neljä sukellusvenettä. Telakka on aiemmin rakentanut ranskalaisella lisenssillä vuosina 2000–06 useita sukellusveneitä: https://www.maritime-executive.com/article/pakistan-receives-its-third-chinese-built-submarine
Historian havinaa:
USA:n kansallisarkiston konservaattorit ovat löytäneet kadoksissa olleen Pearl Harborin laivastoaseman päiväkirjan, joka ajoittuu ajalle ennen ja jälkeen japanilaisten hyökkäyksen joulukuun 7. vuonna 1941: https://www.maritime-executive.com/article/lost-and-found-navy-yard-logbook-from-the-pearl-harbor-attack
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/