Mitä tarkoittaa termi:
False killer whale: https://fi.wikipedia.org/wiki/Pikkumiekkavalas
Roro ja storo: https://www.logistiikanmaailma.fi/kuljetus/merikuljetus/alustyypit/ro-ro-ja-sto-ro-alukset/
Mikä yritys, yhdistys tai valtio:
Seaspan ULC: https://en.wikipedia.org/wiki/Seaspan_ULC
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Pohjoismainen tieto- ja analyysiyhtiö Xeneta on ostanut toisen pohjoismaisen tietoyhtiön eeSea:n, joka on seurannut aikataulujen, kulkuaikojen ja luotettavuuden tietoja maailmalla: https://splash247.com/xeneta-acquires-eesea/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Kanadalaisvarustamo on tilannut kiinalaistelakalta kaksitoista 9’000 TEU:n konttialusta. Varustamolla on useita aiempia tilauksia niin ikään kiinalaistelakoilta. Maailman suurin konttialusten vuokranantaja, jolla on 180 alusta toiminnassa ja yli 40 rakenteilla, teki tilauksensa Kiinan valuutassa renminbissä mieluummin kuin dollareissa: https://splash247.com/seaspan-grows-newbuild-pipeline-with-12-ship-deal-in-china/
Hongkongissa päämajaansa pitävä konttivarustamo ostaa lisää konttialuksia ja kontteja sekä sijoittaa logistiikkaan, kun hinta on oikea. Varustamon tulot ovat vuodessa nousseet 28 %:a ja liikevoitto lähes kaksinkertaistunut. Varustamo operoi 119 alusta, joista 101 on omia, keski-iältään 9,4 vuotta. Aluksista 95 on alle 2’000 TEU:n ja 24 alusta on väliltä 2’000–3’000 TEU:ta: https://shippingtelegraph.com/container-news/asias-sitc-international-holdings-to-buy-more-container-ships-as-profit-rises/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Atlas Maritime on ottanut käyttöönsä DNV:n kehittämän digitaalisen palvelun helpottamaan lastinpurkuoperaatioita, joita säiliöalustoimijoille tulee vastaan terminaaleissa tai STS-operaatioissa: https://www.hellenicshippingnews.com/atlas-maritime-leverages-dnv-service-to-verify-cargo-discharge-savings/
Norjalainen alusten vuokraukseen erikoistunut yhtiö ja yhdysvaltalainen pääomasijoitusyhtiö ostavat CapeOmega Gas Transportation -yhtiön yksityiseltä osakeyhtiöltä laajentaakseen LNG sektoriaan. Kauppaan kuuluvia kymmentä 174’000 m³:n LNG-alusta operoi Knutsen varustamo. Alussarjasta seitsemän on jo käytössä ja kolmen toimitusaika telakalta on vuosina 2025 ja 2026: https://splash247.com/ocean-yield-moves-deeper-into-lng-via-10-ship-capeomega-deal/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Vehnämarkkinat USA:ssa ja muualla maailmassa: https://www.hellenicshippingnews.com/us-global-wheat-outlook-shows-tighter-supplies-higher-exports/
Ahvenanmaalainen roro-varustamo Godby Shipping on ostanut Eckerö Shippingiltä roro-alus ms Transporterin. Alus on rakennettu vuonna 1991 ja siinä on lastitilaa 1’250 kaistametriä. Alus soveltuu storo- ja roro-lastien kuljetukseen. Miehistö jatkaa vanhoina työntekijöinä ja alus jatkaa DFDS:n rahtauksessa Norjan Haldenin ja Fredrikstadin, Belgian Zeebrüggen sekä UK:n Imminghamin välisessä liikenteessä: https://shippingtelegraph.com/shipsale-news/godby-shipping-buys-roro-vessel-chartered-to-dfds/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Suomalaisvarustamo Wasaline ottaa käyttöön ensimmäisenä Itämerellä vihreän käytävän viisi vuotrta etuajassa. Varustamo on sopinut biokaasun toimituksista Gasumin kanssa ja pooliyhteistyöstä Stena Linen kanssa: https://maritime-executive.com/article/wasaline-will-become-baltic-s-first-carbon-neutral-shipping-company
Offshore ja merituulivoima:
Noin 20 km pitkän offshore-putken asennus on saatu valmiiksi. Putken tarkoitus on kuljettaa ja varastoida CO₂:ta Rotterdamin satamasta varastopaikalle Pohjanmerelle: https://www.hellenicshippingnews.com/porthos-co2-pipeline-laid-on-seabed-and-entrenched/
Turkkilainen Karpowership, joka on johtava kelluvien voimalaitosten operaattori, laajentaa yhteistyötään singaporelaisen offshore-telakan kanssa. Sopimus kattaa alusrunkojen muuttamisen ja varustelun voimalaitoksiksi. Karpowership vuokraa tusinoittain siirrettäviä, kelluvia voimalaitoksia, joiden käyttövoimana on polttoöljy tai LNG. Yhteensä niiden sähköntuotto yltää yli 10 GW:in. Yhtiön mukaan alukset on alle 30 päivässä kytkettävissä suoraan olemassa olevaan maaverkkoon: https://www.maritime-executive.com/article/karpowership-keeps-expansion-going-in-new-partnership-with-seatrium
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Panaman kanava viettää 111-vuotisjuhlavuottaan: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-canal-celebrates-111-years/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
USA:n presidentinhallinnossa oli sisäisesti pohdittu huippukokouksen alla mahdollisuutta käyttää venäläisiä ydinkäyttöisiä jäänmurtajia Alaskan kaasukentillä: https://gcaptain.com/us-mulled-use-of-russia-icebreakers-for-gas-development-ahead-of-summit/
Australialainen tutkimusjäänmurtaja lähtee matkalle asumattomille Heard Islandin ja MacDonald saarten vesille: https://maritime-executive.com/article/australian-icebreaker-nuyina-to-visit-remote-islands-for-scientific-mission
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Hongkongilaisen CK Hutchisonin 43 sataman kauppa yhdysvaltalaisen BlackRock-sijoitusyhtiön johtamalle konsortiolle on ajautunut karikkoisille vesille. Mukaan ovat Kiinan valtion lisäksi tulleet konttivarustamot ranskalainen CMA CGM ja kiinalainen Cosco. Sveitsiläinen MSC on jo osa konsortiota. Kaupassa arvoltaan $23 miljardia on kyse paitsi johtavasta markkina-asemasta niin myös Kiina-USA-politiikasta ja Panaman kanavasta. Kaupan ei odoteta varmistuvan vielä tänä vuonna: https://splash247.com/ck-hutchison-ports-sale-unlikely-to-be-concluded-this-year/
USA:n presidentin tullipolitiikka on ryydittänyt Los Angelesin sataman ennätysvilkkaaksi. Heinäkuu oli 117 vuoteen vilkkain kuukausi, sataman käsittelemä konttimäärä kasvoi 8,5 %:a viime vuoteen verrattuna. Satama ylitti 1 miljoonan kuukaudessa käsitellyn TEU:n rajan vuonna 2021: https://shippingtelegraph.com/port-news/port-of-los-angeles-posts-busiest-july-month-in-117-year-history/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Varustamoiden alustilaukset ovat vähentyneet huomattavasti tänä vuonna ja irtolastipuolella on ollut kaikkein hiljaisinta. Tilaukset ovat vuositasolla vähentyneet 54 %:a palaten 10 vuoden keskiarvoonsa. Eri sektorien välillä on kuitenkin huomattavia eroja. Risteily- ja konttialuksia tilataan kaksinkertainen määrä, kun irtolasti-, säiliö- ja kaasualuksia alle tuon keskiarvon: https://splash247.com/deep-slump-in-recorded-dry-bulk-orders-this-year/
Yhdysvaltalaisyhtiö toimittaa säiliöaluksille pinnoitteita, jotka kestävät useampien IMO:n luokittelemia kemikaaleja kuin muut vastaavat tuotteet. Pinnoite nopeuttaa alusten käsittelyä lastien välillä: https://www.hellenicshippingnews.com/advanced-polymer-coatings-wins-two-tanker-recoating-deal-with-united-overseas-management/
Venäjän meriteollisuus kärsii länsimaiden pakotteista. Viimeisten raporttien mukaan iso jäänmurtajatilaus on peruttu samaan aikaan, kun Kauko-Idän telakat ilmoittavat lomautuksista tilausten puutteessa. Valtio-omisteinen Rosmorport on mediatietojen mukaan peruuttanut kahden uudenaikaisen jäänmurtajan tilaukset länsimaisten osien puutteessa. Se vaatii ennakkomaksun palautusta. Kahden 95-metrisen jäänmurtajan tilaus oli Kauko-Idän Onega Shipyardilta arvoltaan n. $200 miljoonaa: https://maritime-executive.com/article/sanctions-force-russia-to-cancel-icebreaker-order-and-layoffs-at-shipyards
Laivakonevalmistaja Everllence ja Meyer RE tutkivat metanoli jälkiasennusten mahdollisuuksia merenkulkuun ja varsinkin risteilyaluksiin. Everllence on entinen MAN Energy Solutions ja Meyer RE Meyer Werftistä irrotettu palvelutuotanto. Yhteistyössä keskitytään Everllencen olemassa oleviin nelitahtikoneiden jälkiasennuksiin ja luomaan tiekartta, miten muutos teknisesti ja operatiivisesti tehdään: https://www.maritime-executive.com/article/everllence-and-meyer-re-partner-to-explore-methanol-refits-for-cruise-ships
Italialaistelakka on saanut suoritettua toisen Sphere-luokan risteilyaluksen merikoeajot. Aluksen luovutus on tarkoitus suorittaa lokakuun alussa tänä syksynä. Alus on telakan viides luovutettava alus tänä vuonna: https://maritime-executive.com/article/fincantieri-puts-new-princess-cruise-ship-through-its-paces-during-trials
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Kolumni: vedyn matka vaihtoehtoisena polttoaineena: https://splash247.com/can-hydrogen-make-good-on-its-clean-energy-potential/
Maailman suurin risteilyalus, ms Star of the Seas, on ottanut Port Canaveralissa ensimmäisen LNG-polttoainetäydennyksensä juuri ennen neitsytmatkaansa. Operaatio kesti seitsemän tuntia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-largest-cruise-ship-refuelled-with-lng-for-first-time-at-port-canaveral/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Irtolastiraportti (Baltic Exchange) viikolta 33: https://www.hellenicshippingnews.com/capesize-market-holds-steady-last-week/
Puolivuosiraportti (Hapag Lloyd) vuodelta 2025: https://www.maritime-executive.com/article/hapag-lloyd-cites-changes-in-trade-policies-in-reporting-lower-profits
Säiliöalusmarkkinat (Baltic Exchange) viikolta 33: https://www.hellenicshippingnews.com/vlcc-tanker-market-calms-last-week/
Maailmankauppa ja politiikka:
USA:n ja Venäjän presidenttien tapaaminen on avannut kaupallista yhteistyötä. Yhdysvaltalainen ExxonMobil on saanut luvan tulla mukaan venäläiseen Sakhalin-1 öljy- ja kaasuhankkeeseen: https://splash247.com/putin-opens-door-to-exxonmobil-sakhalin-1-return/
Kiinan heinäkuun luvut osoittavat, että elvytystä tarvitaan edelleen: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-july-activity-data-slump-shows-additional-stimulus-needed/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Intian Keralan osavaltion korkein oikeus on pidättänyt kahteen otteeseen MSC:n aluksia panttina uponneeseen konttialukseen kohdistuvista kanteista: https://maritime-executive.com/article/indian-court-detains-another-msc-ship-for-claim-from-msc-elsa-3-damages
USA:n viranomaiset kiihdyttävät rikosliigojen vastaisia iskujaan. USA:n tulli- ja rajaviranomainen kertoo saaneensa pysäytettyä 32 varastetun auton maastaviennin sitten vuoden 2024 lokakuun: https://maritime-executive.com/article/u-s-intercepts-32-stolen-cars-before-export-from-the-port-of-houston
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Nestemäisen maakaasun (LNG) kuljetukseen ja varastointiin tarkoitetuissa aluksissa kaasu säilytetään -160 ᵒC lämpötilassa. Mikäli kahta eritiheyksistä kaasua sattuu samaan säiliöön, voi seurata kahdenlaiset reaktiot. Toista kutsutaan kerrostumiseksi (stratification), jossa kaasut eivät sekoitu, vaan asettuvat eri kerroksiksi. Toista kutsutaan kaatumiseksi (rollover), jossa kaasut sekoittuvat nopeasti johtaen hallitsemattomaan ja nopeaan kaasun kiehuntaan nostaen painetta säiliössä: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-stratification-rollover/
Saamansa palautteen ja havaintojensa pohjalta BIMCO ei näe välitöntä tarvetta muuttaa tai lisätä alusten hallintaklausuuliaan (SHIPMAN) USA:n ulkomaankauppaministerin satamamaksuja koskevan muuttuneen politiikan takia: https://www.hellenicshippingnews.com/ustr-bimco-shipman-guidance-august-2025/
Merenkulun teknologia foorumi (Maritime Technology Forum) 2025 käsittelee sähköisten ajoneuvojen kuljetukseen liittyviä haasteita ja niiden turvallista kuljetusta: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-technology-forum-2025-report-on-the-safe-carriage-of-electric-vehicles-at-sea/
Järjestöt ja yhdistykset:
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Hurrikaani Erin on saavuttanut korkeimman luokituksen tason 5. Hurrikaanin odotetaan kulkevan pohjoiseen pitkin läntistä Atlantia tulevina viikkoina muttei rantaudu USA:n itärannikolle: https://gcaptain.com/hurricane-erin-surges-to-category-five-first-of-2025-atlantic-season/
Uusimpien tutkimusten mukaan Havaijin vesillä elävää paikallista delfiineihin kuuluvaa pikkumiekkavalaspopulaatiota uhkaa sammuminen. Pikkumiekkavalasta tavataan uhanalaisena lajina kaikkien mantereiden rannikkovesillä, joista Havaijin populaatio on erillinen. Vuonna 2012 sen määräksi arvioitiin 184 yksilöä mutta viime vuonna vain 139: https://www.maritime-executive.com/article/study-hawaii-s-false-killer-whales-could-be-heading-for-extinction
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Yli 40 henkeä on kateissa Nigeriassa sattuneessa veneonnettomuudessa. Vene oli viemässä 50 ihmistä markkinoille: https://gcaptain.com/more-than-40-missing-in-nigeria-boat-accident/
Toisiinsa kiinnitettyinä olleet säiliöalus ja rahtialus syttyivät palamaan Yeosun satamassa Etelä-Koreassa. Viranomaiset saivat kaikki 18 miehistöjen jäsentä pelastettua, joista 14 oli säilialuksesta ja neljä rahtialuksesta. Myöhemmin rahtialuksen päällikkö havaittiin tajuttomana ja hän menehtyi. Myös kaksi säiliöaluksen miehistön jäsentä sai palovammoja: https://www.marineinsight.com/shipping-news/oil-tanker-cargo-ship-catches-fire-killing-captain-injuring-2-crew-members/
Video: Hongkongin lipun alla purjehtiva säiliöalus sai konevian Istanbul Straitissa matkallaan Romanian Constancaan. Alus hinattiin läheiselle ankkuripaikalle tarkastuksia ja korjauksia varten. Liikenne Bosporin salmessa keskeytettiin tapauksen ajaksi. Varoitus yhteishaverista on annettu: https://shippingtelegraph.com/tankers/tanker-experiences-engine-failure-near-cape-kandilli-point-in-istanbul-strait/
Malesian merenkulun valvontavirasto sai tiedon öljynporauslautalta, että sitä kohti ajelehti haamualus Thaimaan lahdella. Viraston iskuryhmä nousi alukseen ja kiinnitti hinausköyden. Alukselta löytyi neljä indonesialaista miehistön jäsentä, jotka vietiin sairaalahoitoon. Yksi löytyi kuolleena. Tutkimukset jatkuvat aluksen alkuperästä mutta sen uskotaan olevan Malesian niemimaan eteläkärjessä palanut säiliöalus, josta paikallinen kalastaja ilmoitti aiemmin: https://www.maritime-executive.com/article/malaysia-responded-to-report-of-ghost-ship-drifting-toward-oil-rigs
St- Lawrence -joella karille ajanutta irtolastialusta aletaan keventämään, jonka jälkeen sen irroitusta voidaan vasta yrittää. Viisi hinaajaa yritti 180-metrisen aluksen irroitusta mutta epäonnistuivat. Alus on sokerilastissa ja matkalla Montrealiin. Sitä kevennetään 3’200 tonnia: https://maritime-executive.com/article/lightering-begins-to-free-bulker-aground-in-st-lawrence-river
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Ukraina on iskenyt Kaspian meren Olyan satamaan ja osui dronen osia ja ammuksia kuljettaneeseen alukseen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/ukraine-sinks-russian-cargo-ship-carrying-iranian-drones-at-port-of-olya/
Historian havinaa
UK on kieltänyt 18. ja 19. vuosisadalta peräisin olevan merikarttakokoelman maastaviennin. Kokoelma sisältää mm. kapteeni Cookin piirtämiä karttoja ja muita antiikkiesineitä. Kokoelman laittoi myyntiin sen omistaja £6 miljoonan hintaan. UK pyrkii näin säilyttämään merenkulkuhistoriaansa: https://maritime-executive.com/article/uk-bans-export-of-historic-charts-and-chronometer-to-protect-heritage
Saksalaistutkijat ovat löytäneet 31 hylkyä toisen maailmansodan ajalta Saksan Bodensee-järvestä. Löytö on osa vuonna 2022 käynnistettyä hylkyjen etsintä hanketta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/31-shipwrecks-wwii-steamer-lost-in-air-raid-found-in-germanys-lake-constance/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/