Merenkulun uutisia 13.8.2025: tekoälystä, Dardanellien salmen liikenne seis, jäänmurtajatukea Ruotsille, jm Storis, ABB vetypolttokenno, Wasaline ja Gasum, ESD, raportteja, IMO raportoi YK:n turvallisuusneuvostolle, Eagle S oikeuteen, Phoenisian-M päällikkö vapaaksi, koulupoika löysi hylyn.

Mitä tarkoittaa termi:

CEU (Car Equivalent Unit): https://www.vesselsvalue.com/glossary/ceu/ 

DCSA+ (Digital Container Shipping Association): https://dcsa.org/get-involved/dcsa-plus

LPG (Liquefied Petroleum Gas) carriers: https://maritimeoptima.com/insights/different-types-and-sizes-of-liquefied-petroleum-gas-lpg-carriers

PCTC (Pure Car, Truck Carrier): https://www.wartsila.com/encyclopedia/term/pure-car-truck-carrier-(pctc)

Encyclopedia of Marine and Energy Technology: https://www.wartsila.com/encyclopedia/letter/a

Mikä yritys, yhdistys tai valtio:

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Wärtsilän mukaan tekoälyn käyttö merenkulussa ei ole ajan, vaan toteutustavan kysymys. Varustamoiden ja operaattorien tarve tehostaa alusten käyttöä ja vastata tiukkeneviin säädöksiin voi tarjoata odottamattomia sovelluksia. Sen neljä avainkäyttökohdetta ovat: matkaoptimointi, digitaalisen kaksosen käyttö, ennakoiva huolto ja korkealuokkaisen tiedon saatavuus: https://www.hellenicshippingnews.com/3-unexpected-ai-powered-strategies-for-improving-your-vessel-efficiency/

Hollantilaisvarustamo liittyy mukaan DCSA+ verkostoon kehittämään digitaalista logistiikkaa kohti standardisointia: https://www.hellenicshippingnews.com/samskip-joins-dcsa-to-champion-standardization-and-shape-the-future-of-digital-logistics/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Miten muuttaa kysymykset vaikutuksiksi? Norjalaisvarustamo kokee saavansa uteliaisuuden muutettua merkityksellisiksi keksinnöiksi: https://www.hellenicshippingnews.com/how-klaveness-dry-bulk-turns-questions-into-impact/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

USA:n presidentti on lykännyt 90 päiväksi Kiinan tullien voimaantuloa. Se pitää kiinalaisten tavaroiden tullin USA:ssa 30 %:ssa ja yhdysvaltalaisten tavaroiden Kiinassa 10 %:ssa. Päätös saattaa nostaa väliaikaisesti Tyynenmeren spot-rahteja: https://splash247.com/transpacific-bump-in-rates-tipped-as-trump-delays-china-tariffs-again/

Maailman yhdeksänneksi suurin konttivarustamo, israelilainen ZIM, on ostohuhujen kohteena. Varustamon toimitusjohtaja ja israelilainen laivanvarustaja ovat yhdistaneet voimansa ostaakseen varustamon yksityiseksi. ZIM listattiin New Yorkin pörssiin neljä vuotta sitten. Osto edellyttää 95 %:n hyväksyntää osakkaiden keskuudessa ja yhdistyminen Israelin hallituksen hyväksyntää: https://splash247.com/abraham-unger-and-eli-glickman-reportedly-bid-to-take-zim-private/

Italialaisvarustamo Grimaldi on ottanut vastaan toisen ajoneuvojenkuljetusaluksen (PCTC). Se on 9’000 CEU:n ammoniakkikäyttöinen alus, joka on samalla 600. telakalta valmistunut alus: https://www.motorship.com/ammonia/grimaldi-takes-delivery-of-second-ammonia-pctc/1503980.article

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Keskikokoiset (25’000–50’000 m³, MGC) LPG-alukset ovat olleet keskeisessä roolissa LPG:n ja ammoniakin merikuljetuksissa. Tämän vuoden alusta niiden rahdit ovat kuitenkin laskeneet. Aasian markkinoilla VLGC-luokan (yli 70’000 m³) aluksia vastaanottamaan kykenevien satamien määrä on lisääntynyt, joka on muuttanut liikennealueita. Myös pysähtyneet ammoniakkimarkkinat ovat hiljentäneet rahtimarkkinoita: https://www.hellenicshippingnews.com/under-strain-but-holding-course-mgcs-in-a-shifting-lpg-landscape/

LNG:n merikuljetuksissa on useita teknisiä haasteita. Merkittävin häiriö on raskaiden jakeiden eli pitkien hiilivetyketjujen esiintyminen, jotka voivat tuoda ongelmia kuljetuksen ja käsittelyn aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-heavies-addressing-operational-challenges-onboard-ships/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Kiinassa rakennetut capesize-luokan alukset tekevät taas kauppansa. Elokuun spot-rahdit ovat olleet $25’000 luokkaa: https://splash247.com/chinese-built-capes-in-demand/

Kiinan kiinteistöalan murheet painavat edelleen voimakkaasti irtolastikuljetuksia. Suuri kiinalainen holdingyhtiö määrättiin selvitystilaan $8 miljardin veloista. Sadan suurimman kiinteistöyhtiön uusien asuntojen myynti putosi 24 % ja aloitettujen kohteiden rakentaminen 20,1 %. Kiinan kiinteistöala vastaa n. 35–40 %:sta maan teräs- ja rautatarpeista: https://splash247.com/property-woes-cast-long-shadow-over-chinas-steel-and-iron-ore-demand/

Japanilaisvarustamot varautuvat avaruusaikaan. Ne ovat saaneet maan luokituslaitokselta periaatehyväksynnän uudelleenkäytettävien rakettien talteenottojärjestelmän offshorekonseptille:  https://splash247.com/nyk-joins-space-race-with-unmanned-offshore-rocket-recovery-vessel/

Matkustaja- ja risteilyliikenne

Disneyn uusin risteilyalus on laskettu vesille Meyer Werftin telakalla Saksassa. Disneylle on tulossa telakalta useita uusia risteilyaluksia: https://www.maritime-executive.com/article/disney-s-new-cruise-ship-leaves-building-hall-at-meyer-werft

Offshore ja merituulivoima:

Chartwell Marine on toimittanut uuden suuren suorituskyvyn omaavan miehintönkuljetusaluksen offshoretehtäviin: https://www.hellenicshippingnews.com/chartwell-marine-and-pacific-radiance-announce-the-delivery-of-a-brevity-class-ctv-for-apacs-offshore-wind-industry/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Turkin viranomaiset ovat pysäyttäneet liikenteen Dardanellien salmessa tällä viikolla alueella raivoavien metsäpalojen aiheuttaman savunmuodostuksen vuoksi. Mustanmeren ja Välimeren välinen liikenne on keskimäärin 100 alusta päivässä. Bosporin salmen liikenne jatkuu normaalina päästäen alukset Mustaltamereltä Marmaramerelle: https://www.hellenicshippingnews.com/turkish-forest-fires-suspend-shipping-through-dardanelles-strait/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

EU on myöntänyt Ruotsille tukea jäänmurtajien korjaukseen ja uudistamiseen yhdessä Suomen ja Viron kanssa sillä aikaa, kun uuden murtajan valmistelu etenee: https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsverket-far-eu-pengar-till-isbrytarna/

Esittelyssä USA:n rannikkovartioston uusin jäänmurtaja Storis: https://gcaptain.com/uscgc-storis-a-look-at-americas-newest-arctic-icebreaker/

USA:n rannikkovartiosto on määrännyt jäänmurtaja Storisin välittömästi tehtäviinsä valvomaan viittä kiinalaista tutkimusjäänmurtajaa Alaskan vesille: https://gcaptain.com/us-coast-guard-commissions-cgc-storis-icebreaker-to-depart-on-arctic-patrol-immediately/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Hampuri vaatii kaikilta risteilyaluksilta, joilla on maasähkövalmius, sen käyttöä vuodesta 2027 alkaen. Kaikki risteilylaiturit varustetaan maasähköllä vuoden 2026 aikana: https://shippingtelegraph.com/port-news/shore-power-to-become-standard-for-cruise-ships-in-hamburg-from-2027/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

ABB toimittaa täydellisen energiajärjestelmän loistojahtiin, jonka kolmen megawatinb vetypolttokennot hoitavat aluksen energiatarpeet ilman päästöjä: https://www.sjofart.ax/nyheter/abb-leverar-nyhet-till-vatgasjakt/

Ajantasainen koneiston valvonta ja ennakoiva huolto vähentävät koneiston rikkoutumisista johtuvia onnettomuuksia merellä osoittaa Danelecin tekemä tutkimus: https://www.hellenicshippingnews.com/report-highlights-role-of-real-time-monitoring-in-keeping-ships-safe-by-preventing-machinery-failures/

Valtio-omisteinen intialaisvarustamo suunnittelee laivastonsa uusimista ja maan telakkateollisuuden nostoa tilaamalla 26 kotimaassa rakennettua alusta. Tilauksen arvo olisi $2,3 miljardia ja lisäisi varustamon tonnistoon 1,18 miljoonaa GT:tä: https://splash247.com/shipping-corp-of-india-eyes-2-3bn-newbuild-move-at-domestic-yards/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Suomalainen Wasaline on saavuttamassa vuoden 2030 ilmastotavoitteensa jo nyt. Varustamo on solminut suomalaisen Gasumin kanssa sopimuksen biokaasun toimittamisesta ja ruotsalaisen Stena Linen kanssa FuelEU Maritime-poolisopimuksen vain biokaasun käytöstä jatkossa. Samalla Vaasa-Uumaja reitistä tulee ensimmäinen kansainvälinen toiminnassa oleva vihreä käytävä: https://www.hellenicshippingnews.com/wasaline-will-become-the-first-carbon-neutral-shipping-company-in-the-baltic-sea/

Näin se toimii:  https://www.sjofartstidningen.se/samarbete-gor-wasaline-koldioxidneutrala/

Energiaa säästävien laitteiden (ESD) käyttöä investointilaskelmiin on hidastanut niiden korkea pääomakustannus, pitkä takaisinmaksuaika ja merkityksetön teknologinen kehitys. Nyt on kuitenkin nekin otettava mukaan kasvihuonekaasuhinnoittelun ja -maksujen tullessa voimaan, jolloin perinteiset vertailuarvot arvioitaessa energiatehokkuutta vanhenevat nopeasti: https://www.hellenicshippingnews.com/the-case-for-energy-saving-devices-as-ghg-emission-taxation-increases/

Hiilidioksidipäästöjen kompensointimarkkinat ovat kokeneet huomattavan hidastumisen vuodesta 2021 johtuen ensisijaisesti hankkeiden ympärillä ilmenneistä skandaaleista ja ylikorostuneista odotuksista. Niiden odotetaan kuitenkin palaavan: https://www.hellenicshippingnews.com/carbon-offsets-market-set-for-revival-as-high-quality-removal-solutions-gain-traction-says-globaldata/

Uusimman selvityksen mukaan ruotsalaiset lastinomistajat ja rahdinantajat ovat sitoutuneet vihreisiin vaihtoehtoihin mutta säädösten ja taloudellisten kannustimien puute pientonnistolle ehkäisee niiden kehitystä: https://shippingtelegraph.com/environment-news/lack-of-incentives-on-decarbonizing-the-short-sea-dry-bulk-fleet/

Vuosien hitaan kasvun jälkeen maakaasun kysyntä kasvaa kohti 30-lukua. Sitä pidetään soveliaana polttoaineratkaisuna useisiin kohteisiin. Pääasiassa kasvu tulee Aasiasta (+5 %), kun Euroopassa sen odotetaan olevan +1 % ja USA:ssa +3 %:a: https://www.hellenicshippingnews.com/how-asia-is-boosting-global-natural-gas-consumption/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 33: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-falls-as-larger-vessel-rates-dip-3/  

Irtolastikuljetukset (Signal) vuonna 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/bauxite-steel-and-fertilizer-the-push-and-pull-of-global-geopolitics/

Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 32: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/08/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-8.2-8.8.pdf

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 32: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/08/Bancosta-Weekly-2025-32.pdf

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 32: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/08/xclusiv-2025_08_11.pdf

Öljynkysyntä (OPEC) vuonna 2026: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-lifts-2026-oil-demand-view/

Maailmankauppa ja politiikka:

Näytös viisi: Don (Kummisetä) tapaa Vladin (Seivästäjä): https://www.hellenicshippingnews.com/take-five-when-don-meets-vlad/

Maailmanmarkkinakatsaus (ING) syyskuulle: https://www.hellenicshippingnews.com/fx-daily-hot-inflation-may-only-give-short-lived-support-to-dollar/

USA:n presidentti ei kohdista tulleja kultaan. Kultamarkkinat huokaisivat helpotuksesta: https://www.hellenicshippingnews.com/bullion-markets-breath-sigh-of-relief-after-trump-says-gold-will-not-face-tariffs/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

IMO:n pääsihteeri piti YK:n turvallisuusneuvostolle alustuksen turvallisen merenkulun merkityksestä maailman hyvinvoinnille. Vain 1,9 miljoonaan nouseva joukko merenkulkijoita kuljetti 12,3 miljardia tonnia tavaraa pitäen maailmankaupan liikkeellä. Vaikka merenkulku kesti geopoliittisia jännitteet, ei silti ole syytä omahyväisyyteen, vaan turvallisuudesta on huolehdittava monella tasolla. Koko verkostoon kohdistui uhkia: https://www.hellenicshippingnews.com/safe-seas-key-to-global-prosperity-security-council-told/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Suomalaiset syyttäjät ovat nostaneet syytteet Eagle S -säiliöaluksen päällikköä ja kahta perämiestä vastaan merikaapelien katkaisemisesta Suomenlahdella: https://splash247.com/eagle-s-officers-charged-over-baltic-cable-sabotage/

Phoenician-M aluksen kroaattipäällikkö on vapautettu turkkilaisesta vankilasta. Mitään perusteita vapautukselle ei ole annettu. Hän ja aluksen suomalainen yliperämies saivat kumpikin 30 vuoden vankilatuomion, kun heidän aluksestaan löytyi huumeita. Suomalainen yliperämies jäi edelleen vankilaan. Asianajajan mukaan tapaus on edelleen korkeimman oikeuden tarkasteltavana: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/phoenician-m-captain-freed-from-turkish-prison

Lyhyt kertaus Phoenisian-M aluksen sekä sen päällikön ja yliperämiehen tapaukseen: https://www.maritime-executive.com/article/turkey-releases-captain-jailed-for-30-years-after-finding-cocaine-in-cargo

Kreikan tulliviranomaiset ovat lisänneet toimiaan polttoaineiden salakuljetusta vastaan: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/greek-authorities-intensify-crackdown-on-maritime-fuel-smuggling/

Kiina käyttää uiguurivähemmistöä pakkotyössä kalanjalostustehtaissaan: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-forced-uyghur-labor-behind-the-fish-you-eat

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

DNV:n luokittamista aluksista on satamavaltiotarkastuksissa tämän vuoden toisella neljänneksellä pysäytetty 73 alusta, joista 80 % Paris ja Tokyo MoU:n alueilla. Suurin osa oli kontti- ja irtolastialuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/port-state-control-a-summary-of-q2-detentions/

BIMCO:n nestelastitietokanta on tarkoitettu ensisijaisesti maissa työskenteleville mutta se soveltuu myös säiliöaluksissa aloitteleville viitetyökaluksi, josta löytyvät tiedot 360 yleisimmin kuljetetusta nestelastista. Tässä kondensaatista: https://www.hellenicshippingnews.com/liquid-cargo-of-the-month-august-2025-condensate%e2%80%a8/

Merivakuutusyhtiö Swedish Club toteaa, että merenkulun on huomioitava geopoliittinen epätasapaino uutena normaalina. Maailman laajuiset konfliktit vaikuttavat liikenteen reittivalintoihin, sopimusrakenteisiin ja investointimarkkinoihin. Ne vaikuttavat merivakuuttajan rooliin ja neuvonnan lisääntymiseen. Merivakuuttajan on keskityttävä jäsentensä käytännön tukemiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/the-swedish-club-warns-geopolitical-volatility-is-the-new-normal-for-marine-insurance/

Järjestöt ja yhdistykset:

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Video: Honolulussa 23-metrinen matkustaja-alus ajoi karille jouduttuaan kahden suuren aallon heittelemäksi. Alus on kiinni riutassa ja rannikkovartiosto on tyhjentänyt siitä 8,6 tonnia dieseliä ja 136 litraa hydrauliikkaöljyä, ei päästöjä. Aluksen pelastustoimet käynnistetään suunnittelun jälkeen. Aluksella oli tapahtumahetkellä päällikkö ja yhden hengen miehistö, joilla ei ole hätää: https://gcaptain.com/uscgc-storis-a-look-at-americas-newest-arctic-icebreaker/

Irtolastialuksen pursimies huuhtoutui yltyneessä merenkäynnissä mereen kesken lopuillaan olevia kansikorjaustöitä. Useiden tuntien etsinnöistä huolimatta häntä ei löydetty ja pimeyden tultua etsinnät lopetettiin: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-man-overboard-in-heavy-weather/

Rahtialus ajoi monsuunituulen ja kovien virtausten vuoksi karille Filippiineillä. Kukaan 13 hengen miehistöstä ei loukkaantunut ja kaikki ovat turvassa eikä päästöjä tai ympäristövahinkoja tullut. Aluksen lastina on rakennusmateriaalia, se menetti vakavuutensa ja on kallistuneena 1,2 mailin päässä rannasta. Aluksen päällikkö ja varustamon edustajat suorittivat aluksen rungon tarkastuksen ja valmistelivat tarvittavat asiakirjat: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cargo-ship-runs-aground-off-siruma-all-crew-reported-safe/

Aluskierrätys, romutus:

Aluskierrätystelakat taistelevat monsuunien, hintojen laskun ja uusien sääntövaatimusten kanssa. Viimeisten kuuden kuukauden aikana hinnat ovat pudonneet $60 tonnilta eikä romutusehdokkaita löydy vanhojen alusten omistajien etsiessä niille markkinoilta rahteja. Yksikään Pakistanin telakka ei täytä HKC-vaatimuksia, Bangladeshissa 14 kaikkiaan 50:stä: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/recyclers-wrestle-with-monsoons-tariff-turmoil-and-new-hkc-regulations

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Saudivarustamo kiistää alustensa kuljettavan aseita Israeliin. Yksi varustamon aluksista joutui satamatyöntekijöiden työnseisauksen kohteeksi Italiassa. Aluksesta väitettiin löytyneen aseita ja ammuksia: https://www.seatrade-maritime.com/security/bahri-denies-carrying-israel-bound-shipments

Jemenin hallitusta tukevat joukot ovat paljastaneet Iranin käyttämät reitit, joita pitkin se kuljettaa aseita Huthi-kapinallisille. Tiedot perustuvat kiinniotettujen salakuljettajien kertomuksiin: https://www.maritime-executive.com/article/iranian-arms-shipment-routes-to-houthis-revealed-by-large-seizure

Historian havinaa:

Koulupoika löysi helmikuussa 2024 rannalta kuninkaalliselle laivastolle 275 vuotta sitten kuuluneen aluksen hylyn. Löytö tehtiin myrskyn jälkeen pienellä Orkneyn saarella Skotlannissa. Koko saaren 500-henkinen yhteisö osallistui hylyn esiin kaivamiseen. Laivastouran jälkeen alus palveli valaanpyyntialuksena upoten Pohjanmeren myrskyssä 29. huhtikuuta 1788. Aluksen koko 56-henkinen miehistö pelastui: https://www.marineinsight.com/shipping-news/school-kid-discovers-wreck-of-275-year-old-ship-on-a-beach-in-scotland/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/