Mitä tarkoittaa termi:
Mikä yritys tai yhdistys:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
S-57 ENC -standardin jatkokehittämiseen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi ja e-navigaation tavoitteiden laajemman toteutuksen mahdollistamiseksi, päätettiin IHO:ssa vuonna 2007 käynnistää uudelta pohjalta S-100 kehitystyö. S-100 kehitys ja teknologiset ratkaisut perustuvat ISO19100 paikkatietostandardeihin ja niiden voidaan katsoa olevan ISO-standardiperheen laajennus merenkulkusektorin sovellusalueelle. IHO:n S-100 strategiassa on ensi vaiheessa asetettu tavoitteeksi kehittää ja ottaa käyttöön ne S-100 navigointitietotuotteet, jotka ovat tärkeitä itse navigoitaessa (engl. Route Monitoring Mode): https://navigatormagazine.fi/uutiset/s-100-tuo-kehitysloikan-merenkulun-digitalisaatioon/
Merenkulun teknologiakenttä osoittaa, kuinka hajautunut se on huolimatta merkittävästä tiivistymisestä viimeisten parin vuoden aikana: https://splash247.com/where-maritime-tech-consolidation-is-today/
Huolimatta tilanteen rauhoittumisesta geopoliittisesti herkällä Hormuzin salmen alueella, jatkuu GPS-häirintä edelleen haitaten navigointia alueella: https://www.maritime-executive.com/article/constant-gps-jamming-disrupts-navigation-in-strait-of-hormuz
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kuolleisuus merenkulkijoiden keskuudessa aluksilla nousi viime vuonna. Sairauden seurauksena menehtyi 83 %, itsemurhan 9 % ja kuolemaan johtaneen loukkaantumisen seurauksena 8 %. Nousua oli 25 % viimeisten kolmen vuoden aikana verrattuna sitä edeltäneeseen kolmeen vuoteen. Raportin laatineen merivakuutusyhtiön mukaan vakuutushakemuksista 60 % tuli sairauksista ja 37 % loukkaantumisista. Sairauden taustatekijänä oli 80 %:sti stressi: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/worrying-rise-in-seafarer-fatalities-with-stress-being-a-key-factor-gard/
Naisten ilmoitukset seksuaalisesta häirinnästä aluksilla on lisääntynyt. Terveysalan toimija pitää tätä kuitenkin positiivisena, koska se kertoo luottamuksen kasvamisesta ilmoittamista kohtaan. Vain kertomalla ahdistelusta voidaan asioihin puuttua ja saada se vähenemään: https://www.hellenicshippingnews.com/increase-in-female-crews-reporting-sexual-harassment-is-positive-shift-says-mhss-as-industry-makes-stand-against-bullying-to-mark-day-of-the-seafarer/
Hormuzin salmen läpi kulkeneiden säiliöalusten määrä laski verrattuna edellisten viikkojen lukuihin. Määrä laski 44–46 päivittäisestä keskiarvosta 37:ään. Huomattavaa on, että alusten rahdit nousivat merkittävästi. Myös irtolastialusten määrä laski 121:stä 91:een ja konttialusten 136:sta 119:än. Riski Iranin ja Israelin vihollisuuksien jatkumisesta on edelleen olemassa, mutta USA:n osuuden arvellaan laskeneen: https://www.hellenicshippingnews.com/hormuz-tanker-transits-dip-again-but-contraction-still-limited-as-freight-rates-soar/
Tulitauon voimaan tulon jälkeen alusmäärät lähtivät jälleen nousuun. Vaikka alusmäärä kasvoi 30 % vain päivässä, on alueen riskitaso edelleen koholla: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/shipping-data-shows-surge-of-hormuz-traffic-after-israel-iran-ceasefire/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
BIMCO ennustaa vakaata kysyntää konttiliikenteeseen huolimatta USA:n kauppapolitiikasta. Kysynnän ja tarjonnan tasapainossa se ennustaa hienoista laskua tänä ja ensi vuonna. Pääasiallinen syy on paluun Punaiselle merelle ja Suezin kanavaan siirtyvän myöhäisemmäksi. Makrotalouden epävarmuus ja geopoliittiset jännitteet lisäävät markkinoiden epävarmuutta edelleen: https://www.hellenicshippingnews.com/container-shipping-bimco-forecasts-stable-demand-outlook-despite-us-trade-policies/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Ahvenanmaalainen Lundqvist Rederierna osoittaa hyvää tulosta viime vuodelta ja esittää korotettua osakeantia kahdelta varustamoltaan: https://www.sjofart.ax/nyheter/starkt-lundqvists-hojer-utdelningar/
Hormuzin salmen kautta arvioidaan kulkevan viidenneksen maailman LNG:stä. Siitä yli 80 % menee Aasian markkinoille. Pääosa siitä, 52 %, menee Kiinaan, Intiaan ja Etelä-Koreaan: https://www.hellenicshippingnews.com/about-one-fifth-of-global-liquefied-natural-gas-trade-flows-through-the-strait-of-hormuz/
Shanghaissa on suoritettu ensimmäinen aluksen päästöistä talteenotettu nestemäisen CO₂:n STS-operaatio: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-ship-to-ship-transfer-of-lco%e2%82%82-completed-in-shanghai/
Mediassa liikkuu kovasti huhuja kahden suuren öljy-yhtiön, Shellin ja BP:n, yhdistymisestä. Ostajaksi mainittu Shell kieltää koko asian: https://www.maritime-executive.com/article/shell-firmly-denies-talk-of-bp-takeover
Venäläisen Urals-viitelaadun hinta on pudonnut alle hintakatto $60:n Brent-viitelaadun hinnan laskiessa Iranin ja Israelin välisen tulitauon myötä. Kummankin hinta on pudonnut yli $10 barrelilta: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-urals-oil-prices-fall-below-price-cap-on-weaker-brent/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Stena Line on saanut ensimmäisen Irlannin merelle tulevan hybridilautan merikoeajot tehtyä. Liikenteen alus aloittaa loppukesällä: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/stenas-new-hybrid-ferry-completes-trials/1503036.article
Kolumni: irtolastivarustamoiden tila: https://splash247.com/fragmentation-and-dry-bulk-shipping/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Offshore ja merituulivoima:
Myyntiin on tulossa 13 Bourbon-sarjan offshorealusta: https://www.hellenicshippingnews.com/shipbid-13-bourbon-series-offshore-vessels-open-for-international-public-bidding/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Ensimmäinen venäläisvalmisteinen jäävahvistettu LNG-alus tulee käyttöön tämän vuoden toisella puoliskolla. Se aloittaa kuljetukset Arctic LNG 2 -kentältä, jotka pakotteet ovat tähän asti estäneet. Aluksesta 60 % omistava venäläinen energiayhtiö kertoo saman telakan rakentavan 15 Arc7 jääluokan säiliöalusta, jotka kykenevät kulkemaan kaksimetrisessä jäässä: https://www.hellenicshippingnews.com/first-russian-built-ice-class-lng-tanker-to-launch-this-year-ifx-reports/
USA:n rannikkovartioston jäänmurtaja on lähtenyt Seattlesta kohti arktisia vesiä vuosittaiselle partiomatkalleen. Tänä vuonna alus suorittaa kaksi korkeille latitudeille suuntautuvaa matkaa, joilla tutkitaan jään muodostusta ja liikkeitä sekä Tyynen meren ja Atlantin merivirtojen reittejä arktisella alueella. Tutkimuksen kohteena ovat valtamerivirrat Itä-Siperian ja laptevin merillä: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-coast-guard-cutter-healy-departs-seattle-for-2025-arctic-deployment
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Aikaraja hongkongilaisen CK Hutchisonin satamien myynnille MSC:n satamaosaston ja sijoitusyhtiö Blackrockin muodostamalle yhteenliittymälle täyttyy tänään. Kauppa uhkaa kaatua, jos siihen ei tehdä huomattavia muutoksia, joita sekä Kiinan että Panaman kilpailuviranomaiset ovat vaatineet. Panaman neutraliteetti on MSC:n kilpailijoiden suurin huolenaihe sekä konttiliikenteessä että konttiterminaalien osalta: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/msc-hutchison-deal-in-stormy-waters
Saksalainen konttivarustamo Hapag-Lloydin vastaperustettu satamaosasto osti chileläisen terminaaliyhtiön elokuussa 2023. Tänä vuonna yhtiön nimi muuttuu Hanseatic Global Terminals Latin Americaksi. Yhtiö hoitaa kymmentä Latinalaisen Amerikan satamaa, joista viisi on Chilessä. Muutos on askel kohti yhtiön globalisoitumistavoitetta vuoteen 2030 mennessä: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/hapag-lloyd-to-rebrand-saam-terminals
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Rauman telakka RMC on toimittanut toisenkin LNG-käyttöisen lautan australialaiselle tilaajalle. Alukset on rakennettu Australian ja Tasmanian väliseen liikenteeseen. Ne ovat 212 metriä pitkiä. Rakentaminen työllisti 3’500 henkilötyövuotta, ja se on työllistänyt 30 alihankkijaa ja yli 300 laitetoimittajaa: https://www.sjofart.ax/nyheter/rmc-klar-med-jatteprojekt/
USA:n presidentti on NATO:n juuri päättyneessä huippukokouksessa vahvistanut neuvottelut Suomen kanssa 15 jäänmurtajan ostamisesta. Kauppa sisältäisi yhden käytetyn jäänmurtajan ostamisen. Ongelmaksi muodostuu Suomen nykyisten jäänmurtajien konsepti, joka on tehty Itämeren liikenteeseen, ei USA:n tarpeisiin: https://gcaptain.com/u-s-in-talks-to-buy-15-icebreakers-from-finland-trump-says-at-nato-summit/
Tarkemmin USA:n presidentti tarjosi kolmasosan Suomen pyytämästä käytetyn jäänmurtajan arvosta. Hän on myös halukas ostamaan 15 jäänmurtajan runkoa Suomesta. USA:n rannikkovartiosto operoi valtion jäänmurtajia ja on pyytänyt suunnittelupohjaisia tarjouksia kertomatta kuitenkaan alusten määrää: https://www.maritime-executive.com/article/trump-offers-to-buy-used-icebreaker-from-finland-s-president
Ruotsikin tarvitsee pikimiten jäänmurtajan palvelemaan maan perusteollisuutta ja kilpailukykyä. Nykyinen jäänmurtajalaivasto on vanha ja uudet alukset viipyvät. odotettavissa on lisäksi kapasiteettipula maailman telakoilla: https://www.sjofart.ax/nyheter/sverige-behover-nya-isbrytare/
Kiinalaisvarustamon neljään LNG-uudisrakennukseen (VLGC) tulee Wärtsilän lastinkäsittely- ja polttoainejärjestelmä. Wärtsilän toimitus sisältää konetekniikan, materiaalit (koneisto, instrumentointi, sähkö- ja valvontajärjestelmät) sekä järjestelmän neuvonnan, valvonnan, käyttöönoton ja koeajot. Alusten rakentaminen alkaa tänä vuonna ja käyttöön ensimmäinen tulisi ensi vuoden lopulta lähtien: https://www.hellenicshippingnews.com/cosco-shippings-four-new-gas-carriers-will-operate-with-wartsila-cargo-handling-and-fuel-supply-systems/
Sveitsiläinen laivakonevalmistaja toimittaa taiwanilaisen konttivarustamon 26 uudisrakennukseen metanolivalmiuksilla varustetut laivakoneet ja kuuteen metanolikäyttöiset laivakoneet. Koneistot tulevat 12 16’000 TEU:n ja 20 8’700 TEU:n aluksiin. Varustamo aikoo käyttää metanolivalmiuksilla varustetuissa aluksissa biodieseliä, kunnes muutos on tehty: https://www.hellenicshippingnews.com/taiwanese-owner-makes-methanol-move-with-wingd-across-multiple-engine-orders/
Kiina on toimittanut toukokuussa 590 alusta tilaajilleen. Vuodessa on tapahtunut nousua 6,7 %:a. Toimitettujen alusten arvo on $4,2 miljardia. Vuoden alusta lukien Kiina on toimittanut 2’934 alusta, jossa on kasvua vuositasolla 26,6 % ja arvon mukaan laskien 18,9 %. Säiliöaluksia on tänä vuonna toimitettu 112 kappaletta, konttialuksia 79 kappaletta ja irtolastialuksia 219 kappaletta: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/china-ship-exports-up-6-7-in-may
Maaefektialuksen prototyypin merikokeet edistyvät nopeaa tahtia yhtiön saatua miehitetyt kokeet suoritettua. Tehdyt kokeet koskivat aluksen kantosiipikokeita ennen kuin loppuvuodesta siirrytään miehitettyyn lentokokeeseen. Maaefektialuksen vesikokeet liittyvät rungon kelluvuuteen, kantosiipien toimivuuteen ja lentämiseen toinen kantosiipi ilmassa. Alus on 16,75 metriä pitkä ja sen siipien kärkiväli on 19,8 metriä: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/regent-completes-first-foil-testing-in-seaglider-sea-trials/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Tämän vuoden alusta varustamot ovat kohdanneet EU:n tiukentuneet kasvihuonekaasupäästöjen rajoitukset. Vaikka päästövähennys näyttää pieneltä, on sillä todellista taloudellista merkitystä. NAPA-ohjelmalla laskien artikkelissa on vertailtu Atlantin liikenteessä olevan 182’000 DWT:n ja EU-liikenteessä olevan roottoreilla varustetun roroaluksen kustannuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/flettner-rotors-green-fuels-and-pools-the-path-forward-for-fueleu-maritime-compliance/
Ruotsalainen akkuvalmistaja on saanut USA:sta sijoitusyhtiöltä rahoituksen, joka korottaa yhtiön pääomaa. Yhtiö valmistaa litium-titaanioksidi (LTO) akkuja vaativiin meriolosuhteisiin. Teknologiaa käytetään nykyään mm. lautoilla, hinaajissa, roro- ja ropax-aluksilla sekä offshorealuksissa. Akkuja käytetään sekä hybridi- että täyssähköaluksissa: https://www.sjofart.ax/nyheter/amerikanska-miljoner-till-echandia/
Roro-aluksen päästöissä on saatu huomattavat päästövähennykset purjeilla. Aluksella on kolme 22-metristä purjetta, jotka asennettiin viime vuonna. Seurannan mukaan päivittäinen polttoainesäästö on keskimäärin 1,7 tonnia ja ylimmillään 5,4 tonnia. Ne vastaavat alkuperäistä valmistaja arviota ja perustuvat mittauksiin. Järjestelmän takaisinmaksuaika on alle viisi vuotta. Alus on Pohjois-Atlantin liikenteessä: https://www.hellenicshippingnews.com/bound4blue-hits-bullseye-with-third-party-assessed-average-daily-fuel-savings-of-1-7-metric-tons-and-higher-peaks-on-lda-ro-ro/
Econowind asensi neljä 16-metristä purjetta tanskalaiseen kemikaalisäiliöalukseen Rotterdamissa neljän päivän aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/econowind-installs-four-ventofoils-on-tanker-m-t-jutlandia-swan/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 26: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-sea-freight-index-slips-as-capesize-rates-lose-steam/
Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 26: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-9-this-week-26-2025/
Markkinaraportti (Fearnleys) viikolla 26: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-3.pdf
Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 26: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-price-volatility-to-persist-next-week-3/
Maailmankauppa ja politiikka:
Millä oli lopulta eniten vaikutusta öljyn hintaan Iranin ja Israelin välisessä kiistassa? USA:n pommitusten vaikutuksesta USA:n presidentti ottaa epäilemättä kunnian mutta vaikuttiko Iranin johtoon kuitenkin enemmän sen hiljaisten ja vaikutusvaltaisten liittolaisten sanoma? Kiina ja Venäjä mutta mahdollisesti myös Intia käyttivät hyvin maltillisia mutta painokkaita lausuntoja konfliktin laajenemisen ehkäisemiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/what-influences-crude-oil-more-us-bombs-or-irans-silent-allies/
Ja mikä oli USA:n presidentin motiivi hänen yllättävässä lausunnossaan Kiinalle jatkaa öljykuljetuksia Iranista: https://shippingtelegraph.com/markets/trump-signals-shift-in-policy-with-sudden-u-turn-on-china-buying-iranian-oil/
Samaan aikaan USA:n kauppaministeriö on tiedottanut varustamoille annetusta luvasta lastata etaania Kiinaan meneviin aluksiin. Lastin purkamiseen tarvitaan erillinen lupa. Tiedotteen arvellaan ennakoivan USA:n valmistautumista Kiinalle määrättyjen vientirajoitusten purkamiseen. Vastavuoroisesti Kiina on myöntänyt vientilupia harvinaisille maametalleille. Varustamot ovat kuitenkin edelleen odottavalla kannalla: https://www.hellenicshippingnews.com/us-allows-ethane-to-be-loaded-and-shipped-to-china-but-not-unloaded-letter-says/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Avoimen kierron pakokaasupesurien jätevesien laskeminen mereen kielletään Koillis-Atlantin sisäisillä aluevesillä ja satamissa heinäkuussa 2027. Asiasta päättivät 15 Euroopan maan ympäristöministerit eilen. Suljetun kierron päästökielto tulee voimaan tammikuussa 2029. Kielto on seurausta IMO MEPC-kokouksen päätöstä, jossa sovittiin Koillis-Atlantin päästörajoitusalueesta (ECA), joka vuonna 2027 yhdistää Pohjanmeren, Itämeren ja Välimeren ECA-alueet: https://splash247.com/scrubber-discharge-ban-coming-to-the-northeast-atlantic/
IMO on päättänyt virallisesti käynnistää vanhentuneen ydinkäyttöisten alusten säädöspäivityksen (Resolution A.491 (XII)) sekä sovellettavat osat SOLAS yleissopimusta. Tehtävä on annettu alusten suunnittelu- ja rakennealatyöryhmälle (SDC). Työn on määrä alkaa tammikuussa 2026: https://splash247.com/imo-agrees-to-start-revision-of-outdated-regulations-for-nuclear-powered-ships/
IMO käynnisti eilen kansainvälisenä merenkulkijan päivänä tämän vuoden”häirintävapaa alukseni” kampanjan, joka tähtää kiusaamisen ja häirinnän kitkemiseen merellä sekä arvon, turvallisuuden ja mukaan ottamisen edistämisen aluksilla: https://gcaptain.com/imo-launches-myharassmentfreeship-campaign-on-day-of-the-seafarer-2025/
Suojapaikan myöntäminen hädässä olevalle alukselle on pitkään ollut ristiriitoja aiheuttava ongelma merenkulussa. Vuosien mittaan on tullut lukuisia tapauksia, joissa vakavasti vahingoittuneilta aluksilta on evätty suojapaikka rantavaltion toimesta. Valitettava totuus on, että rantavaltio työntää ongelman mieluummin oman alueensa ulkopuolelle kuin ratkaisee sen: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/wan-hai-503-fire-and-the-need-to-provide-ports-of-refuge
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
EU:n syyttäjäviranomaiset ovat paljastaneet rikollisen järjestelyn, johon on liittynyt Pireuksen sataman kautta Eurooppaan tuotujen kiinalaisten tavaroiden väärennettyjä asiakirjoja. Petoksella on vältetty €700 miljoonan edestä tulleja ja valmisteveroja. Tutkimukset johtivat 14 maahan ja ratsioihin Kreikassa, Espanjassa, Ranskassa ja Bulgariassa. Kymmenen epäiltyä on pidätetty, joista kaksi on tullivirkailijoita ja yli 100 etsintää on tehty tullien, meklareiden ja muiden tiloihin: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-prosecutors-uncover-criminal-scheme-involving-chinese-imports-via-greece/
Belgian viranomaiset ovat takavarikoineet pienestä turkkilaisomisteisesta Maltan lipun alla purjehtivasta tuotesäiliöaluksesta kokaiinilastin ja pidättänyt aluksen viisi miehistön jäsentä Zeebüggessa. Lisäksi poliisi on pidättänyt kahdeksan miestä, jotka valmistautuivat lastin hakuun. Alus oli tulossa Brasiliasta ja ankkuroi Oostenden sataman ulkopuolelle: https://www.maritime-executive.com/article/five-crewmembers-caught-smuggling-drugs-on-tanker-in-zeebrugge
USA:n merenkulkukomissiolle alkaa tulla vastauksia lippuvaltioilta komission pyydettyä niiltä vastauksia alusrekisterien toimintaan. Tarkastuksen tarkoitus on selvittää rikkovatko lippuvaltioiden lait, säännöt tai menettelytavat tai metodit, joita sovelletaan ulkomaiden lippujen alla purjehtivien alusten varustamoissa, operaattoreissa, meklareissa tai laivanpäälliköiden toimesta aluksissa komission toimivallassa olevia säädöksiä: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/ship-registries-under-fmc-scrutiny-as-feedback-flows-in
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Järjestöt ja yhdistykset:
Merivakuutusyhtiö Gardin toimitusjohtajasta tulee P&I-klubien kansainvälisen kattojärjestön IG:n uusi puheenjohtaja. IG:ssä on 12 keskinäistä P&I (Protection & Indemnity) klubia, jotka yhdessä kattavat lähes 90 % maailman kauppalaivaston vakuutuksista. Vakuutukset kattavat laajan kirjon vastuuvakuutuksia henkilö- ja lastivahingoista päästökustannuksiin, hylynpoistoon, yhteentörmäys- ja omaisuusvahinkoihin: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/gard-ceo-set-to-become-new-chair-of-powerful-ig-pi-clubs/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Intian rannikolla palamaan syttynyttä konttialusta hinataan pois Intian talousvyöhykkeeltä ja sitä ollaan vahvistamattomien tietojen mukaan viemässä suojapaikkaan Hambantotan satamaan Sri Lankassa Intian kiellettyä siltä telakointimahdollisuuden. Kolme hinaajaa jatkaa aluksen sammutustyötä palojen syttyessä aluksella yhä uudestaan. Aluksella on vaarallisia aineita sisältäviä kontteja. Hinausta hankaloittaa vallitseva monsuunikausi: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/wan-hai-503-the-burning-questions
Satamassa olleella kemikaalisäiliöaluksella sattui räjähdys Shannon Foynes´n satamassa Irlannissa ja kaksi miehistön jäsentä loukkaantui vakavasti. Sataman toiminta keskeytettiin. Aluksella oli menossa rutiinihuolto ja räjähdys sattui kaasusylinterissä: https://www.maritime-executive.com/article/explosion-aboard-chemical-tanker-in-irish-port-seriously-injures-two-crew
Video: Gibraltarin lahdella huoltoaluksella syttyneessä tulipalossa seitsemän miehistön jäsentä joutui jättämään aluksen. Alus oli konttialuksen sivulla ja toimitti sille tavaraa. Miehistö onnistui ennen mereen hyppäämistään irrottautumaan konttialuksesta: https://www.maritime-executive.com/article/fire-breaks-out-on-supply-boat-in-bay-of-gibraltar
Aluskierrätys, romutus:
Kuusitoista vuotta valmisteltu Hongkongin aluskierrätysyleissopimus (HKC) tuli eilen voimaan, eikä enemmistö Bangladeshin ja Pakistanin romutustelakoista täytä vielä sen vaatimuksia. Intiassa 110 telakkaa täyttää HKC:n vaatimukset, Bangladeshissa 10 ja Turkissa 11 mutta Pakistanissa ei yksikään. Tänä vuonna romutettavaksi on ilmoitettu 4,9 miljoonaa DWT, joka on 12 % enemmän kuin viime vuonna mutta 57 % vähemmän kuin 10 vuoden keskiarvo: https://splash247.com/global-ship-recycling-landmark-arrives-with-patchy-compliance-across-south-asia/
BIMCO:n asiantuntija arvioi seuraavien 10 vuoden aikana alusten kierrätyspotentiaaliksi 16’000 alusta tai 700 miljoonaa DWT:a. Arvio kaksinkertaistaa alusten lukumäärän ja lähes kolminkertaistaa DWT-määrän verrattuna edeltävien 10 vuoden romutukseen. Se korostaa tarvetta investoida kierrätysinfrastruktuuriin. Irtolasti-, säiliö- ja konttialukset muodostavat potentiaalista 91 %: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-could-double-to-16000-ships-over-the-next-10-years/
Kansainvälinen varustamoyhdistys ICS ja Euroopan varustamoyhdistys ECSA toivottavat Hongkongin aluskierrätysyleissopimuksen HKC tervetulleeksi. Yleissopimuksen tarkoitus on vähentää terveyteen, turvallisuuteen ja ympäristöön kohdistuvia uhkia, kun elinkaarensa päässä olevia aluksia romutetaan: https://www.hellenicshippingnews.com/ics-and-european-shipowners-ecsa-welcome-the-hong-kong-convention-entering-into-force-globally/
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Olisiko Hormuzin salmen sulkeminen ollut liian kallis Iranille? Öljy on Iranin tärkein tulolähde. Öljy ja öljytuotteet muodostavat 17 % ja kaasu 12 % maan viennistä. Iran on OPEC.n kolmanneksi suurin öljyntuottaja. öljynviennistä lähes 90 % meni Kiinaan, n. 1,1 miljoonaa barrelia päivässä. Sulku vaikuttaisi maan naapurimaiden öljynvientiin ja samalla sen jäljellä oleviin liittolaissuhteisiin alueella. Sulkua vaikeuttaisi myös Iranin taloudellinen tilanne, joka on muutenkin pudonnut 20 vuoden takaiseen aikaan: https://www.hellenicshippingnews.com/iran-is-the-cost-of-closing-the-strait-of-hormuz-too-high/
Hormuzin salmen liikenne on lähes palautunut entiselleen, vaikka tilanne jatkuu edelleen jännittyneenä: https://www.maritime-executive.com/article/strait-of-hormuz-traffic-returns-to-near-normal
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/