Mitä tarkoittaa termi:
FAME (Fatty Acid Methyl Ester): https://fi.wikipedia.org/wiki/Rasvahappometyyliesteri
FSRU (Floating Storage Regasification Unit): https://www.marineinsight.com/types-of-ships/what-is-floating-storage-regasification-unit-fsru/
GNSS (Global Navigation Satellite System): https://fi.wikipedia.org/wiki/Satelliittipaikannus
HKC (Hong Kong International Convention for the safe and environmentally sound recycling of ships): https://en.wikipedia.org/wiki/Hong_Kong_International_Convention_for_the_safe_and_environmentally_sound_recycling_of_ships
WS (Worldscale): https://en.wikipedia.org/wiki/Worldscale
Mikä yritys tai yhdistys:
FISC (Finnish Information Security Cluster, Kyberala ry): https://teknologiateollisuus.fi/fisc/
Vikand: https://vikand.com/about-vikand/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Suomi ja Viro ovat antaneet Suomenlahdelle merivaroituksen, joka kattaa maiden aluevedet ja talousvyöhykkeet. Suomenlahdella liikkuva alus saa komentosillalla suoraan sähköiseen merikarttaansa varoituksen GNSS-häiriöistä ja yleiset toimintaohjeet häiriöiden varalle. Traficomin merenkulkujohtaja Sanna Sonninen muistuttaa, että vaaratilanteista varoittaminen merellä on viranomaisten velvollisuus ja normaalia toimintaa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/suomi-ja-viro-varoittavat-yhdessa-suomenlahdella-liikkuvia-aluksia/
Japanilaisvarustamo ostaa neljä vuotta sitten Saksassa perustetun merenkulkijoiden palkanmaksualustan. Vuonna 2019 varustamo perusti Filippiineille vastaavan talouspalvelualustan palvelemaan sikäläisiä merenkulkijoita. Saksalaisalustan hankinta mahdollistaa palvelun laajentamisen maailmanlaajuiseksi. Varustamo aikoo myös kehittää alustojen välistä yhteistyötä yhdenmukaistamalla alustat: https://splash247.com/nyk-buys-german-crew-payment-platform/
GNSS-häirinnän myötä tekoälypohjaisten tukipalvelujen tarve nousee esille: https://www.seatrade-maritime.com/security/spoofed-jammed-blind-why-ships-now-need-digital-eyes
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kolumni: kansainvälisenä merenkulkijan päivänä on hyvä katsoa, mikä tai kuka on merenkulkija, joita maailmassa on n. 1,9 miljoonaa: https://splash247.com/the-way-of-the-seafarer/
Maailmanlaajuisesti merenkulun terveyspalveluja tarjoava yritys on ilmaissut tukensa merenkulkijoiden päivälle ja IMO:n vuoden kampanjateemalle: kiusaamisvapaa alukseni. Kampanja pyrkii poistamaan merenkulkijoihin kohdistuvaa kiusaamista aluksilla: https://www.hellenicshippingnews.com/global-maritime-healthcare-specialist-vikand-backs-industry-efforts-to-improve-diversity-and-tackle-harassment-in-the-run-up-to-day-of-the-seafarer/
Merenkulkijoista ei saa tehdä syntipukkia rikostutkimuksissa ilman todisteita osallisuudesta, sanoo varustamoelinkeinoa edustava InterManager. Järjestön mukaan merenkulkijoiden kriminalisointi ei ole hyväksyttävää. Järjestö myös tukee IMO:a sen kampanjassa kunnioituksen ja nollatoleranssin saamiseksi kiusaamista ja häirintää vastaan. Se on osa turvallisuuskulttuuria aluksilla: https://www.hellenicshippingnews.com/seafarers-must-not-be-made-scapegoats-in-criminal-investigations-without-evidence-says-intermanager/
Alusten yhteentörmäysriskit kasvavat Persianlahdella GNSS-häirinnän lisääntyessä. Varustamot antavat alustensa liikkua Hormuzin salmessa vain päiväsaikaan, joka lyhentää kulkuikkunan 16–18 tuntiin normaalin 24 tunnin sijasta. Ruuhkassa on tällä hetkellä lähes 1’000 alusta. VLCC-luokan alusten rahdit ovat jo nousseet Worldscale WS80:een, kun se viikko sitten oli vielä WS48. Vakuutusmaksut ovat pysyneet edelleen muuttumattomina konfliktin alun jälkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-collision-risks-heighten-as-congestion-builds-up-in-persian-gulf/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Sveitsiläisvarustamo on nostanut yksinään Länsi-Afrikan satamat suurimpien konttialusten käyntisatamien listalle. Kasvua aluskoossa oli 28 %. Aluskoon kasvu kuvastaa Länsi-Afrikan parantunutta kapasiteettia käsitellä megamax-luokan konttialuksia. Alueen kauppa Aasian kanssa kasvaa nopeasti ja se muuttaa myös alueen maiden talouden kuvaa: https://splash247.com/msc-propels-west-africa-higher-up-the-container-ladder/
Gemini-yhteenliittymän alukset jatkavat aluskäyntejä Persianlahdelle mutta seuraavat tarkasti tilanteen kehitystä alueella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/maersk-hapag-lloyd-continue-to-sail-through-strait-of-hormuz-despite-escalating-tensions/
Kustannusten ailahtelevuus on laivaajille riski. Pandemia aiheutti viisi vuotta sitten merenkululle suuria häiriöitä, satamat tukkeutuivat ja kustannukset nousivat pilviin. Tuosta ajasta on jäänyt jäljelle yksi tekijä: rahtien ailahtelevuus. Se johtuu useasta tekijästä, kuten geopoliittisista häiriöistä ja niiden myötä kasvaneista vakuutus- ja polttoainekuluista, muutoksista kysynnän ja tarjonnan tasapainossa sekä äkillisistä tullimuutoksista. Siksi laivaajien tulee varautua niihin: https://www.hellenicshippingnews.com/cost-volatility-in-shipping-a-growing-risk-for-shippers/
Aasian sisäinen konttiliikenne kasvaa ja on suhteellisen vakaata: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-intra-asia-capacity-grows-putting-pressures-on-rates/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Venäläinen sota-alus on nähty saattamassa kahta lippuvaltiotonta säiliöalusta Itämerellä. Aiemmin toukokuussa sota-alus saattoi lastissa olleita varjolaivaston aluksia estääkseen Itämeren valtioiden puuttumisen lippuvaltiottomien alusten kulkuun. Venäläiskorvetti oli aluksia vastassa Englannin kanaalissa, ja ne ovat nyt menossa Kattegatissa. Kummankaan AIS-tiedot eivät kerro määränpäätä: https://www.maritime-executive.com/article/russian-warship-spotted-escorting-two-inbound-stateless-tankers
Säiliöalukset ajavat vaihtelevia kursseja Hormuzin salmen ulkopuolella odottaessaan tulolupaa lastaussatamaan. Varustamot pyrkivät näin lyhentämään aikaa, jonka ne joutuvat viettämään Persianlahdella. Iranin lipun alla purjehtivia aluksia lukuun ottamatta kaikki muut käyttävät IMO:n vahvistamaa reittijakojärjestelmää, joka sijaitsee Omanin talousvyöhykkeellä: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-u-turn-zig-zag-pause-around-strait-of-hormuz/
OPEC+ järjestön tuotannonlisäykset vaikuttavat suoraan USA:n öljyntuotannon kysyntään. Lisätuotanto myös laskee öljynhintaa, joka entisestään vähentää yhdysvaltalaisen öljyn kysyntää, jonka tuotantokustannukset haittaavat sen kilpailukykyä. Maailmalla jalostamot siirtyvät kohti keskiraskaita ja raskaita laatuja, jotka soveltuvat paremmin jalostukseen: https://mansfield.energy/2025/06/23/opec-supply-jump-shakes-u-s-light-sweet-crude-market/
Kriisit nostavat energian hintaa ja samalla nousevat rahtikustannukset. Tuotesäiliöalusten päivärahdit ovat nousussa: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/product-tankers-on-a-rising-tide
LNG-alusten rahdit ovat nousseet korkeimmalle kahdeksaan kuukauteen Lähi-Idän konfliktin laajentuessa: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-freight-rates-hit-8-mth-top-on-tight-tanker-availability-mideast-conflict/
Meksikon öljy-yhtiöllä on yli 30’000 öljynporauskaivoa, joista n. kolmannes on suljettu. Yhtiö aikoo avata suljettuja kaivoja lisätäkseen tuotantoaan 1,8 miljoonaan barreliin päivässä. Hyödyntämistä haittaavat vähäiset investoinnit ja vanheneva teknologia. Kaasusta Meksiko tuo 72 %, lähes kaiken USA:sta. Venäjä on tarjonnut apuaan Meksikolle LNG-teknologian käyttöön ja LNG:n tuontiin: https://gcaptain.com/russia-says-ready-to-supply-lng-to-mexico/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Kiinalaisvarustamo on tilannut kymmenen suurta, 325’000 DWT:n guaibamax–luokan malminkuljetusalusta (VLOC) kiinalaistelakalta kaksipolttoainevalmiuksin. Jo aiemmin varustamo on tilannut kuusi VLOC-luokan alusta samalta telakalta. Tilauksen hinta on $130-$135 miljoonan välillä kappale. Alukset tulevat Brasilian rautamalmin kuljetukseen: https://splash247.com/shandong-marine-signs-for-10-vloc-newbuilds/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Saaripoikkeus oli ja on matkustaja-autolauttaliikenteen pelastus salliessaan tax-free myynnin Ahvenanmaan kautta kulkevalle liikenteelle. Mikäli saaripoikkeus poistuisi, putoaisivat tulot yli €200 miljoonaa vuodessa. Seuraukset olisivat vakavat, tuntuvat ja pitkäkestoiset Ahvenanmaalle. Mikäli poistuma siirrettäisiin lipun hintoihin, olisi nousu 80 %. Artikkelissa on linkki raporttiin: https://www.sjofart.ax/nyheter/200-miljoner-euro-i-riskzonen/
Offshore ja merituulivoima:
Norjan viranomaiset ovat tunnistaneet neljä uutta merituulivoimalle sopivaa aluetta ja niiden soveltuvuutta selvitetään. Maa aikoo avata kilpailulle riittävästi alueita, jotta merituulivoimasta saadaan vuoteen 2040 mennessä 30 GW tehoa. Kahdelle aiemmin arvioitua aluetta on valittu jatkoon ja niille on tulossa valtion tukea lähes $6 miljardia: https://splash247.com/norway-identifies-four-more-offshore-wind-development-sites/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Miten satamat tulevaisuudessa voivat kohdata ilmastonmuutoksen ja kaupan kehityksen mukanaan tuomat ongelmat. Merenpinnan nousuksi arvioidaan seuraavien 25 vuoden aikana 40 cm. Vuonna 2024 maailmankaupan arvoksi arvioitiin $33 biljoonaa, josta yli 70 % arvolla mitattuna kulki meritse. Tavaramäärällä mitattuna meritse kulki 80 % maailmankaupasta, josta 40 % oli fossiilisia polttoaineita. Satamien tulee varautua: https://www.hellenicshippingnews.com/future-proofing-ports-for-climate-and-trade-evolution/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Turkin suurin uiva telakka on aloittanut toimintansa vastaanottamalla ensimmäisen aluksensa. telakan pituus on 360 metriä ja sisäleveydeltään 58 metriä. Telakka kykenee nostamaan 75’000 tonnia. Tämä mukaan lukien telakalla käytössään kaksi uivaa telakkaa ja yksi allastelakka: https://www.marineinsight.com/shipping-news/turkeys-largest-floating-dock-begins-operations-with-first-vessel/
Suomalaiskiinalainen Deltamarin on allekirjoittanut suunnittelu- ja koneenrakennussopimuksen Grimaldin kuudesta Välimerelle tulevasta ropax-lautasta, joihin tulee metanolivalmius. Alukset tulevat Grimaldi Linesin (4) ja Minoan Linesin (2) liikenteeseen. Toimitus on vuosina 2028–2030. Alukset on 229 metriä pitkiä ja niissä on 3’300 kaistametriä lastitilaa ja tilat 300 henkilöautolle. matkustajia alukset voivat ottaa 2’500, joista 300 hytissä on tilat 1’200 matkustajalle: https://www.sjofart.ax/nyheter/deltamarin-designar-grimaldis-nya/
Suomalainen insinööritoimisto Foreshipin koko osakekanta on myyty italialaiselle RINA-yhtiölle. Foreship suunnittelee ja rakentaa risteilyaluksia ja kestävänkehityksen ratkaisuja. Forwship jatkaa omalla nimellään erillisenä yksikkönä RINA:n sisällä: https://www.sjofart.ax/nyheter/rina-vaxer-med-kop-av-foreship/
Biopolttoaineita käyttävissä merimoottoreissa tunnetaan niiden sisältämän rasvohappometyyliesterien (FAME) vahingollinen vaikutus voiteluöljyihin. Suurimmassa osassa niiden vaikutus on huomioitu tiettyyn tasoon saakka. Nelitahtimoottoreissa FAME:n vaikutus on korostunut johtuen niiden suunnittelusta ja toiminnallisesta luonteesta. Se edellyttää tarkempaa voiteluöljyn viskositeetin valvontaa aluksilla: https://www.hellenicshippingnews.com/effect-of-fame-contamination-on-engine-oils/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
St. Nazairessa Ranskassa pidettiin messut, jossa oli esillä tuulivoima-avusteiset järjestelmät aluksille. Vaikka tuulivoima ei olekaan uusi käyttövoima, ovat nykyiset ratkaisut aivan uusia: https://www.seatrade-maritime.com/wind-powered-ships/futuristic-sails-an-emissions-solution-with-a-nod-to-the-past
Finferries panostaa omasähköön. Tuulivoimaa ja aurinkopaneeleja lataamaan akkuja. Pienimuotoiset tuulivoimalat tuottavat kolmessa paikassa tarvittavan sähkön Lillmälössä, Pärnäisissä ja Kituisissa. Rakentaminen on tarkoitus aloittaa ensi vuonna: https://www.sjofart.ax/nyheter/finferries-bygger-vindkraft-for-farjor/
Yksi merenkulun vaikeimmista valinnoista on meripolttoaineen valinta. Ilman selkeää politiikkaa ja ohjeistusta Wärtsilän mukaan useat varustamot lykkäävät siihen liittyvää päätöksentekoaan investoinneissa: https://www.motorship.com/alternative-fuels-and-lubricants/w%C3%A4rtsil%C3%A4s-dual-fuel-vision-for-fuel-uncertainty/1502996.article
Maailman suurin tuulivoima-avusteinen alus on aframax-luokan säiliöalus 114’000 DWT:n Brands Hatch. Alus on luovutettu tilaajalleen kiinalaiselta telakalta kesäkuun alussa. Se on varustettu kolmella WindWings-purjeella, jotka ovat kukin 37,5 metriä korkeita ja joita ohjataan automatiikalla. Laskelmien mukaan purjeet voivat säästää 14,5 tonnia polttoainetta vuorokaudessa, 12 % vuositasolla, ja vähentää CO₂-päästöjä 5’000 tonnia vuodessa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-most-powerful-wind-assisted-cargo-ship-now-in-operation/
Konttialuksen on asennettu purjeet. Windfurl-purjeet ovat kevyitä ja niissä on 50 m² purjepinta-alaa kussakin. Purjeet on sijoitettu konttiin ja ne lastataan lastauksen päätyttyä aluksen kannelle. Sivu auki kontista ja purje on otettavissa käyttöön, jota ohjaa tekoälypohjainen järjestelmä: https://www.seatrade-maritime.com/wind-powered-ships/container-shipping-set-to-fill-its-sails
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 26: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-dry-bulk-index-snaps-5-session-losing-streak-on-panamax-strength/
Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 25: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/New-Contex-Commentary-2025-week-25.pdf
Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 25: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-6.14-6.20.pdf
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 25: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Bancosta-Weekly-2025-25.pdf
Meklariraportti (xclusiv) viikolta 25: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/xclusiv-2025_06_23.pdf
Merenkulun yleisindeksi ClarkSea Index (Clarksons Research) viikolta 25: https://splash247.com/clarksea-index-hits-year-high-ahead-of-american-strikes-on-iran/
Raportti (Lloyd’s Register Foundation) maailman vaarallisimmasta ammatista, merenkulkijasta: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/ocean-workers-navigating-the-frontlines-of-climate-change-face-increasing-risks/
Säiliöalusmarkkinat (OPEC) toukokuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-tanker-market-showed-mixed-performance-in-may/
Maailmankauppa ja politiikka:
USA:n presidentin tullisopimusten solmimiselle yksipuolisesti asettama määräaika lähestyy. Missä mennään neuvotteluissa tällä hetkellä: https://gcaptain.com/pressure-to-seal-trump-trade-deals-ramps-up-with-two-weeks-to-go/
Venäjän valtion öljy-yhtiön pääjohtaja on maalaillut kuvaa energia-alan murroksesta, jossa Kiina siirtyisikin maailman suurimmasta öljyn tuojasta sen viejäksi. Pelkkä uusiutuvan energian määrä ei riitä selittämään muutosta, vaan taustalla, on mm. hiilen lisääntyvä käyttö. Se saattaa liittyä myös Kiinan suunnitelmiin Etelä-Kiinan merellä. Hän viittaa USA:n valtavaan valtionvelkaan ja asetuotantoon, joka on poissa tuottavasta työstä. Ongelma, joka vaivaa nyky-Venäjääkin: https://gcaptain.com/russia-says-china-is-moving-towards-exporting-energy/
USA:n presidentinhallinnon heinäkuun 9. päivän määräaika tullien sopimiseksi lähestyy ja vasta yksi sopimus on allekirjoitettu, UK:n kanssa. Kiinan kanssa on kehyssopimus, joka odottaa presidenttien hyväksyntää. Muiden maiden kanssa on kaksi ryhmää: myötämieliset ja vastaanhangoittelijat. USA:ssa tulleilla on taloudellisia, juridisia ja poliittisia vaikutuksia. Maailmalla kaupan toimijat varautuvat muuttamalla kauppareittejä ja poliittiset päätöksentekijät valmistelemalla vastatulleja: https://www.freightwaves.com/news/trump-administration-tariff-updates-june-19-2025
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Mitä USA:n presidentin taka-askeleet Iran pakotteiden keventämiseksi tarkoittavat? Onko hänen kova Iranin painostamisensa ohi: https://gcaptain.com/trump-softens-stance-on-iranian-oil-sales-to-china-undercutting-maximum-pressure/
Panaman merenkulkuviranomainen on antanut Panaman lipun alla purjehtiville aluksille merivaroituksen niiden kulkiessa Lähi-Idän korkean riskin alueilla. Merenkulkuviranomaisen mukaan vakavat turvallisuushuolet koskevat aluksia niiden liikkuessa Israelin, Iranin, Persian- ja Omaninlahden sekä Hormuzin salmen alueilla. Uhat voivat kohdistua suoraan aluksiin ja miehistöihin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/panama-issues-strong-warning-to-its-ships-in-high-risk-conflict-zones/
Tulli tiivistää yhteystyötä yksityisen sektorin toimijoiden kuten satamaoperaattorien, huolinta- ja logistiikka-alan toimijoiden kanssa. Valmisteilla on myös lainsäädäntömuutoksia. Tullin mukaan viime vuosina valtaosa Suomeen salakuljetetuista huumausaineista on tuotu satamien kautta. Rikollisverkostot pyrkivät hyödyntämään laillisen merenkulun rakenteita ja soluttautumaan logistiikka- ja huolintayrityksiin. Rikollisten toimintatapoihin kuuluu myös uhkailu, väkivalta ja korruptio – nämä vaarantavat sekä viranomaisten että yksityisen sektorin työntekijöiden turvallisuuden: https://navigatormagazine.fi/uutiset/satamat-ja-logistiikka/tulli-torjuu-jarjestaytynytta-rikollisuutta-vahvistamalla-satamaturvallisuutta/
Ruotsi aikoo kehittää tonnistoveroaan saadakseen merenkulkualansa kilpailukykyisemmäksi. Nykyisessä verossa merenkulkuala näkee useita kohtia, joita tulee muuttaa, jotta sisäänliputus tulee kannattavaksi: https://www.sjofartstidningen.se/regeringen-vill-forbattra-tonnageskatten/
EU:n 18. pakotepaketti Venäjää vastaan on ajautunut poliittisiin vaikeuksiin huippukokouksen alla: https://www.euronews.com/my-europe/2025/06/24/new-package-of-russia-sanctions-runs-into-trouble-ahead-of-high-stakes-eu-summit
Kanada asettanut uusia pakotteita 15 Venäjän kansalaiselle, kolmelle yhtiölle, lähes 1’000 tuotteelle ja 201 varjolaivaston alukselle. Kaikkiaan Kanada on asettanut pakotteet yli 300 Venäjään kytköksissä olevalle alukselle. Pakotteet tulivat voimaan G7-maiden kokouksen jälkeen: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/canadas-fa-minister-sanctions-201-shadow-fleet-vessels-to-maximum-pressure/
Kolumni: alle sata päivää siihen, kun EU ETS:n määräaika päästöhyvitysten antamiseen täyttyy. Sen, kun jätät huomiotta, joudut maksamaan sakkoja, sinut suljetaan pois EU-satamista tai alus jopa pysäytetään. Merenkulun maailmanlaajuinen ja erittäin hajautunut luonne tekee ETS-järjestelmän noudattamisesta monimutkaisemman noudattaa kuin muilla teollisuudenaloilla: https://splash247.com/100-days-to-surrender/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Huijarit ovat löytäneet tiensä Hormuzin salmen liikenteeseen. Aluksille on tarjottu ”turvallista läpikulkua” maksua vastaan, ja jos ei maksa tulee ohjuksesta. Useampi alus on saanut epäilyttäviä sähköposteja, joissa vaaditaan $100’000 läpikulusta sekä sisään- että ulospäin salmesta. Uhkausviesteille tyypillisesti kyseessä oli selvä petos kirjoitusvirheineen eikä viestissä ollut organisaation nimeä: https://www.maritime-executive.com/article/scammers-try-out-safe-passage-extortion-scheme-for-strait-of-hormuz
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Israelin ja Iranin välisen konfliktin, johon USA liittyi, johdosta ovat vakuutusmaksut nousseet Lähi-Idässä ja Persianlahdella. Persianlahdella sotavaaravakuutus kaksinkertaistui 0,5 %:in, joka lisää kymmeniä tuhansia dollareita rahtimaksuun. Sotavaaramaksu on seitsemän päivän jaksoissa laskettava maksu, joka perustuu aluksen arvoon, ja veloitetaan sotavaara-alueella vietetyltä ajalta: https://www.hellenicshippingnews.com/escalating-hormuz-tensions-drive-up-middle-east-war-risk-insurance-costs-sources-say/
Uudenaikaiset alukset ovat monimutkaisempia teknologialtaan, säädösten vaatimuksenmukaisuudeltaan ja niissä on paremmat turvallisuus- ja tehokkuusratkaisut, jotka voivat merenkulkijoista tuntua haasteellisilta. Miten kyetä täysin vastaamaan aluksen voimanlähteen toimintaan ja hallintaan sekä erityisesti siinä ilmeneviin ongelmiin. Miten toimia aluksen koneiston pysähtyessä: https://www.hellenicshippingnews.com/the-importance-of-blackout-awareness-and-prevention/
Järjestöt ja yhdistykset:
Kyberala ry (Finnish Information Security Cluster (FISC)) on kevätkokouksessaan valinnut uuden hallituksen: https://www.linkedin.com/pulse/cyber-insights-finland-132025-fisc-finnish-information-security–agqnf/
Kesäkuun toisella viikolla Ateenassa järjestettiin varustamojen globaalin kattojärjestön International Chamber of Shipping (ICS) vuosikokous ja hallitus. Samassa yhteydessä järjestettiin pyöreän pöydän keskustelu ja Shipping Summit, joka kokosi merenkulkualan toimijoita ympäri maailmaa keskustelemaan alan ajankohtaisista asioista, kuten ennustettavuus ja tasapuoliset kilpailuedellytykset sekä protektionismin vaikutukset globaaliin kauppaan ja merikuljetuksiin: https://navigatormagazine.fi/uutiset/ics-hallituksen-kokous-vuosikokous-ja-shipping-summit-ateenassa/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Mitä maalle ja sen kansalaisille tapahtuu, kun se lakkaa olemasta? Valtakuntia on hävinnyt aiemminkin mutta niistä on muodostunut uusia, tavalla tai toisella. Nyt on tullut uudenlainen uhka, kun valtamerten nousu uhkaa matalia saarivaltioita. Vuonna 2100 Tuvalusta 95 % uhkaa jäädä veden alle nousuveden aikaan. Tuvalu on sopinut Australian kanssa yhteistyöstä, vaikka fyysinen Tuvalu jäisikin veden alle. Ongelma koskee useita pieniä, ja matalia, Tyynenmeren saarivaltioita: https://www.maritime-executive.com/editorials/what-happens-when-a-country-sinks
Saattaa viedä 200 vuotta ennen kuin vahingoittunut meriympäristö tervehtyy siitä, kun tuhoaminen lopetetaan ja ekosysteemi jää oman onnensa nojaan. Siksi tarvitaan palautumista tukevia toimenpiteitä. Maailman rannikoista 66 % on jo muuttunut ja vahingoittunut ihmisen toiminnan vuoksi. Joka vuosi arvioidaan 5 miljoonan km²:n suuruisen alueen merenpohjaa vahingoittuvan pohjatroolauksesta. Tähän sitten vielä muu toiminta lisäksi. Tutkijat etsivät keinoja palauttaa meriluontoa, mutta se vaatii poliittista tahtoa ja taloudellista tukea onnistuakseen: https://www.maritime-executive.com/editorials/study-coastal-marine-ecosystems-may-need-active-restoration
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Video: Indonesian Batamissa korjaustelakalla olevalla säiliöaluksella syttyi tulipalo, jossa kuoli neljä henkilöä ja loukkaantui viisi muuta. Loukkaantuneista neljä on sairaalahoidossa. Alus on vuonna 1990 rakennettu aframax-luokan säiliöalus, joka on toiminut varastoaluksena. Pelastusmiehistö sai palon hallintaansa useiden tuntien taistelun jälkeen. Palon syttymissyytä tutkitaan: https://splash247.com/deadly-fire-engulfs-tanker-in-batam-shipyard/
Kiinalainen raskaskuljetusalus on ajanut karille Suezin kanavassa matkalla saattuessa etelään. Alukselle tuli ongelmia ohjailujärjestelmään ja se törmäsi lauttaterminaaliin ennen karille ajoaan. Alus saatiin ohjailujärjestelmän korjauksen jälkeen irti kolmen hinaajan avulla tunti tapahtuneen jälkeen. Alus on ankkurissa Isolla Katkerajärvellä odottaen korjaustoimenpiteitä: https://www.maritime-executive.com/article/suez-canal-responds-as-chinese-heavy-lift-vessel-grounds
Pelastusmiehistöt ovat ilmoittaneet, että pohjoisella Tyynellä merellä kesäkuun 3. päivästä palanut autojenkuljetusalus on uponnut. Tulipalo ja alukseen huonossa säässä päässyt vesi aiheuttivat aluksen uppoamisen. Kaksi pelastushinaajaa jää alueelle tarkkailemaan mahdollisia päästöjä ja hylkytavaraa: https://splash247.com/fire-damaged-morning-midas-car-carrier-sinks/
Aluskierrätys, romutus:
Aluskierrätyksen Hongkongin yleissopimus (HKC) tulee voimaan huomenna, 26. kesäkuuta. Vaikka romutustelakka ei olisikaan saanut HKC:n mukaista hyväksyntää, tulee romutettavalla aluksella olla kansainvälinen todistus vaarallisten aineiden luetteloinnista (ICIHM). Artikkelissa kuvataan tapa, jolla ICIHM:n voi saada ja miten se ylläpidetään aluksen elinkaaren aikana. Kun alus romutetaan, tulee sillä olla romutusvalmiustodistus (IRRC), jonka lippuvaltio tai valtuutettu luokituslaitos myöntää: https://www.hellenicshippingnews.com/hong-kong-convention-and-how-to-obtain-ihm-certification-for-ship-recycling/
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Herkkä tulitauko Israelin ja Iranin välillä on toistaiseksi pitänyt, vaikka GPS-häirintä Persianlahdella ja sen lähialueilla jatkuukin. Tulitauolla on ollut laskeva vaikutus öljyn, spot-rahtien ja osakkeiden hintoihin. Säiliöalusten spot-rahdit nousivat korkeimmilleen 12 kuukauteen, mutta huippu on tällä erää ohitettu. Mielenkiintoisin kauppa käytiin USA:n ja Kiinan välillä, kun USA:n presidentti antoi Kiinaan suuntautuville öljykuljetuksille luvan jatkua: https://splash247.com/truce-tempers-tanker-rally-as-gps-jamming-persists-in-the-gulf/
Yksi tapa Iranin kostaa USA:n ja Israelin hyökkäykset olisi Hormuzin salmen sulkeminen. Salmen kautta kulkee viidesosa maailman öljytuotannosta, 20 miljoonaa barrelia päivässä, joka vastaa karkeasti 10 VLCC-luokan alusta. Iran on ennenkin uhannut sulkea salmen, muttei ole kuitenkaan toteuttanut sitä. Artikkelissa käydään läpi Hormuzin salmi ja siihen liittyvät asiat: https://www.theguardian.com/world/2025/jun/23/what-is-the-strait-of-hormuz-iran-threat-close-global-trade-oil-shipping?CMP=share_btn_url
Miten EU:sta nähdään Hormuzin salmen tilanne ja miten se vaikuttaa maailman energiatasapainoon? Salmi on 167 km pitkä ja 39 km leveä kapeimmalta kohdaltaan. Viime vuoden kesäkuussa salmen läpi kulki keskimäärin 114 alusta päivittäin. Tämän vuoden juhannuspäivänä määrä oli 122 alusta. Manner-Eurooppa ja Kiina olisivat häiriön suurimmat häviäjät, mutta niin olisi Iran itsekin: https://www.euronews.com/business/2025/06/23/why-the-strait-of-hormuz-remains-critical-for-the-global-economy
Iranin iskettyä ennakkoilmoituksensa mukaan Qatariin kuudella ohjuksella, jotka kaikki torjuttiin, laski öljyn hinta 7 % maailmalla. Hyökkäyksen antoi USA:lle poliittista liikkumatilaa. Liikenne Hormuzin salmen läpi jatkuu mutta on pudonnut 28 % USA:n iskujen jälkeen huolimatta siitä, että liikenne ulospäin on selvästi kasvanut. Turvayhtiöt kehoittavat tarkkaavaisuuteen salmessa liikuttaessa: https://www.maritime-executive.com/article/oil-prices-plummet-after-limited-iranian-attack-on-u-s-airbase
Merenkulun riskit ovat BIMCO:n mukaan kasvussa Arabian niemimaan ympärillä: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-threats-around-arabian-peninsula-rising-largest-global-shipowners-organization-warns/
Hormuzin salmen tilanne herättää muistoja vuosien takaa. Salmen sulkemisella on uhattu ennenkin ja se on näkynyt alusten aikarahtihinnoissa. Varustamot odottavat myös merivakuuttajien julistavan alueen sotavaara-alueeksi, joka antaa päätösvaltaa varustamolle alueelle menemisen suhteen: https://splash247.com/us-airstrikes-on-iran-spark-memories-of-previous-tanker-wars/
Näin USA toteutti Iranin pommitukset: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-mounted-huge-forward-deployment-for-attack-on-iran
UK:n sota-aluksen kulku läpi Taiwanin salmen on saanut kovaa kritiikkiä Kiinan hallitukselta ja viimeisen 24 tunnin aikana on yli 70 kiinalaista sotilaskonetta lentänyt Taiwanin ympärillä. Sitä ennen salmen läpi oli viattomassa kauttakulussa kulkenut kanadalainen ja yhdysvaltalainen sota-alus. Kiina katsoo Taiwanin omaksi maakunnakseen ja Taiwanin salmen sen vesialueisiin kuuluvaksi eikä kansainväliseksi salmeksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-k-patrol-ship-crossing-taiwan-strait-angers-china-taipei-on-alert/
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/